Dagfinn Gaarde

Sivilingeniør i algoritmer og datagrafikk
15

Pinsevenn eller lutheraner.

Ja takk begge deler.

Publisert: 16. jun 2018

Er det noen av de kristne retningene som har forstått Guds ord mer enn andre? Eller er det slik at vi har bare forstått det delvis? Burde man ta det beste fra de forskjellige retningene og sette sammen sin egen teologi?

Jeg føler det slik at man bare ser en del av sannheten. I mitt eget liv er det slik at jeg tenker at de forskjellige retningene fokuserer bare på deler av Jesu lære.

Pinsevennene har en teologi der man fokuserer på kraften i Den Hellige Ånd. Man skal leve et seirende kristenliv ved Den Hellige Ånds kraft. Dette kan bli veldig slitsomt hvis man ikke helt klarer å leve opp til forventningene.

Luther mente vel at mennesket er en bedervet synder og ikke hadde mulighet til å leve etter Guds standard. Dette er vel egentlig ganske pessimistisk. Men mange føler nok at dette stemmer da vi er ganske skrøpelige i oss selv.

Kan begge ha rett? Samtidig?

Fra min egen erfaring kan jeg si at jeg ønsker det beste fra begge leire.
Jeg synes at mitt eget liv går fra seier til seier og fra nederlag til nederlag. Det er en blanding av begge deler.

Jeg får ingen anfektelser når livet er grusomt, men uten Den Hellige Ånd ville jeg ikke vært i live.

De fleste opplever vel begge ytterlighetene i sitt eget liv.

Jeg sier ja takk til både Luther og Den Hellige Ånd.

 

3 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Kjell Haugen

6 innlegg  1547 kommentarer

Ja takk begge deler...?

Publisert rundt 2 år siden
Dagfinn Gaarde. Gå til den siterte teksten.
Dette kan bli veldig slitsomt hvis man ikke helt klarer å leve opp til forventningene.

Hovedforskjellen mellom pinsevenner og lutheranere er forståelsen av hva som skjedde på Golgata.   Pinsevennene påstår at det som skjedde på Golgata var og er fullkomment. Lutheranerne mener at noe av synden ikke ble med på Golgata. 

Lutheranerne snakker om arvesynden.  Det er en gammel mytologisk tanke som f.eks "Orfismen" [ Gudehistoriene rundt Zues/Zevs & Dionysos ] hadde som hadde rester av trosstrukturer  for "sjelevarndring" / reinkarnasjon.   Du tar med deg synder fra tidligere tilværelser - om ikke dine egne feil  - så kan det være forfedrenes feil.    Denne reinkarnasjonssynden (arvesynd) får da konsekvenser for teologien - med tidlig dåp med syndstilgivelse nødvendig, konfirmasjon som bekrefter dåpen og en nattverd med en  repiterende syndstilgivelse.  Synden står hele tiden i fokus og tilbudet er den bekjennende nåden gjennom troen på Kristus.  Man blir da alldri virkelig fri i Kristus på den måten.

Pinsevennene har troen på et fullkomment Golgata hvor synden ikke er mer og alle er født syndfrie og dåpen haster ikke - det er nærmest en konfirmasjon å regne , man bekrefter bare at man vil være en kristen - når man er klar til det.  I tillegg til dette har pinsevennne troen på bruken av den hellige ånd.  Det er en annen divisjon teologi enn det man finner hos lutheranere.  Bruken av dette bør man ikke ta lett på. Det krever en god tro og god undervisning i denne formen for mystisme - Paulus kaller det en hemmelig lære for de innvidde - ,  men det fungerer om man prøver å virkelig tro på denne måten. Ikke alle finner dette Gude-genet. Finner man det og lærer seg å bruke det er det et godt verktøy.  Men for meg er det ikke noen forskjell på en healer og helbreder, en spåmann og en proftet , en trollmann og en undergjører, en taler og en prest. Forskjellen er hvem som får æren for det som blir sagt og gjort.  Gud lar slike evner regne på kristne og ukristne - men bare den som lar Gud få æren vil bevare sin sjel. 

Det jeg liker med lutheranerne er de lange linjer. Sanger / liturgier som til tider strekker seg 1900 år tilbake i tid.   Pinsevennene er åpne for endringer i tro og tanke og forskjellige måter å uttrykke tro på.  Ingen toppstyrt ensartet teologi rundt gjengifte og kvinnenes rolle i menighetslivet osv. og slik er viktige for noen.  Problemet lokalt her i området er at pinsevenn - gudstjenestene ikke er på norsk.  Så der jeg treffer de eldre pinsevennene  er i lutherske kjerka  - der synger man sanger man kan på et språk man forstår. 

Kommentar #2

Dagfinn Gaarde

15 innlegg  182 kommentarer

Troen frelser.

Publisert rundt 2 år siden

Jeg tenker at menneskene er i utgangspunktet utenfor Guds nåde. Jeg anser at Jesu blod har kraft til å frelse alle som vil tro på Jesus. Men at man må tro. Menneskene synder på  det jevne , men syndstilgivelsen kommer umiddelbart på grunn av troen på Jesus. Nattverden anser jeg som et minnemåltid for å minnes Jesu død og oppstandelse. Dette for å styrke troen som frelser. Den Hellige Ånd er Jesu forlengede arm på jorden, og gjør at vi kan kommunisere med Jesus.

Kommentar #3

Martin Sandstad

20 innlegg  730 kommentarer

Publisert rundt 2 år siden

Ja du tenker litt som meg. Jeg er døpt og konfirmert i DNK og så voksendøpte jeg meg senere. Jeg er litt opptatt av at Luther er mer normalt for norske. Og de ser gjerne Gud i naturen og kan stikke innom kirka. Derav f.eks nordmarkskapellet er veldig fint! Støre og Stoltenberg gikk sikkert og snakket om slike ting da de var i regjering!


Hvis denne forskjellen annerkjennes kan jeg gjerne annerkjenne katolikkene også. Men jeg vil ikke under deres styre. De er dessuten en minoritet. Og vi får ikke folk i kirka hvis "de skal være reddningen".


Pinsevennene har noe på gang, men det blir mye Hillsong osv? Overfladisk teologi. Hvis du derimot er på møte med afrikanerene skjønner du mer av pinsevekkelsen.


Ja hva skal vi gjøre med de eldre? De trenger et åndelig hjem! Det er veldig på mitt hjerte fordi det er mange eldre i min menighet og de har veldig mye å tilby. Hvorfor klarer vi ikke hjelpe hvernadre og bruke hverandres styrker mer? Og støtte hverandres svakheter?

Kommentar #4

Åge Kvangarsnes

12 innlegg  1957 kommentarer

Begge deler?

Publisert rundt 2 år siden

Nå finnes det vel ganske mange trosretninger. Hvis det er noe som helst poeng i å velge mellom bare  to, eller ta det beste fra de samme to, hvorfor da utelate andre? 

 Jeg synes det er en underlig problemstilling du gjør her, Dagfinn Gaarde, men tviler ikke på at du gjør det i beste mening.

Mest leste siste måned

Sårbar og synlig
av
Ragnhild Mestad
27 dager siden / 2914 visninger
Kristnes omtale av president Trump.
av
Kjell Tveter
rundt 1 måned siden / 1427 visninger
Behov for et blikk i speilet?
av
Shoaib Sultan
15 dager siden / 1120 visninger
Drømmen om tempelet
av
Joav Melchior
29 dager siden / 630 visninger
Minner fra en sommerkirke
av
Anita Reitan
9 dager siden / 611 visninger
Full krise i Mali
av
Hilde Frafjord Johnson
14 dager siden / 586 visninger
Brokete Brasil
av
Hildegunn Marie Tønnessen Seip
6 dager siden / 469 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere