Spaltist Maryam Trine Skogen

Blogger og student

Medisin mot skam

Kampen er ikke over. Den har akkurat begynt.

Publisert: 14. jun 2018 / 595 visninger.

Juni betyr Pride, og debattene går hvert år om det er nødvendig med en parade gjennom byen. 

I år har Dagen-redaktør Vebjørn Selbekk irritert seg over at barnehager involverer seg i homofiles rettigheter. Han synes at Pride er en politisk markering som ikke hører hjemme i barnehagen. Han mener barn skal skånes for voksnes kamper, og at barnehagen skal være nøytral. 

Former et verdisyn. 

Jeg kunne ikke vært mer uenig. Hvorfor? Fordi alt vi gjør og formidler gjennom oppdragelse, pedagogiske fellesskap og relasjoner former et verdisyn. Politikk eller ei, holdninger til mennesker er allmennoppdragelse. Hvis barn skal holdes utenfor en utviklingskurve som inkluderer mangfold, også når det kommer til kjønnsidentitet og samlivskonstellasjoner, vil de bli dårlig rustet for livet. 

Homofili er ikke smittsomt, men det er fordommer. Det beste vi kan gi både barn og voksne er åpenhet og frihet rundt tema som fortsatt er så kompliserte at mange føler skam eller frykter for egen sikkerhet ved å stå frem. Mennesker som skjuler sin legning, og som er mer utsatt for diskriminering og hatkriminalitet. Kan det i det hele tatt være noen tvil om at fokus på disse temaene er livsviktig sosialmedisin for hele samfunnet?

Visse anfektelser. 

Enkelte kritiserer Pride for å være en feiring av umoral. Flere har uttalt at de mer enn gjerne hadde deltatt i paraden for å markere sin støtte til likeverdig kjærlighet, men at de ikke kan identifisere seg med vektleggingen av fri sex. Jeg er selv blant dem som har hatt betenkeligheter knyttet til dette. 

Men aksept er noe annet enn å sette betingelser for andres livsform. Jeg kan si at jeg synes kjærligheten skal være fri – og samtidig mene at seksualiteten rettmessig hører til i ekteskapet. Det ene utelukker ikke det andre. 

Pride er en dag og en anledning hvor vi feirer friheten til å være som vi er. Med hvilken rett skal andre definere hvordan legning, seksualitet, livsstil, kjønnsuttrykk og klesstil skal være akseptabelt eller ikke? Det er nettopp det som er poenget med feiringen, at de undertrykte setter seg selv fri. 

Kjærligheten er velvillig. 

Det være seg Bamseklubben, som danser fra lasteplanet og er stolte av å være kraftige, hårete menn som begjærer andre menn. Det være seg tynne, feminine transer som bærer karnevalsfjær for anledningen. Skinnkledde, som har en egen klubb for de som tenner på smerte og maktbruk. Muslimer som går med maske på for å ikke bli gjenkjent av familie og venner. Eller de tusener som ikke kler seg ut, men går i støttemarkering for å vise at alle menneskers kjærlighet er likeverdig. 

Slik blir skam til fest. Og samfunnet viser at det rommer oss alle. Dette kan vi være stolte av. Vi skal være stolte over at vi lever i et samfunn som kan tåle alle disse forskjellige måtene å være et helt menneske på. Det er ikke nødvendig å sette nøyaktig like mye pris på alle uttrykk og preferanser – eller i det hele tatt å forstå dem. Det kan ingen kreve. Men det som kan kreves, og som vi skylder å si høyt og tydelig, er at alle er likeverdige og velkomne uansett kjønnsidentitet eller legning.

Prentes inn tidlig. 

Det er en menneskerettighet å få være den du er. Det er en menneskerettighet å få elske hvem du vil. Og det må prentes inn tidlig i hver eneste pode. Hver eneste av oss må utfordres hver gang noen påstår det motsatte. For hat har ikke plass mellom oss, og homofobi er fremdeles en reell og virksom størrelse i verden. Kampen er ikke over før all diskriminering opphører. 

I fjor deltok jeg i kampanjen for en som ikke tør å gå selv, i år går jeg for å gi støtte til alle som går for første gang. Vi blir stadig flere. Bli gjerne med oss, Vebjørn!

Trykket i Vårt land 14. juni 2018 i spalten Tendens. 

1 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Daniel Krussand

10 innlegg  2039 kommentarer

Skam

Publisert 6 måneder siden

Når ble skam negativt?

Din skjønnmaling av kjønnsmangfold og løssluppent seksualliv er ganske freidig.  Sex-bransjen er verdens mest kyniske og kvinneundertrykkende bransje.

Når du snakker om medisin,  hvor finner vi følgende sykdommer hyppigst?  HIV, gonoré,  hepatitt B, hepatitt A, hepatitt C, gonoré, syfilis.  

Jeg tror jeg foretrekker en dose med skam.

Heterofile nyter sin sex alene i sitt soverom og er glad for det.  Vi har ikke behov for å vise oss frem.  

Blotting er vel skammelig?  

 

 

 

1 liker  
Svar
Kommentar #2

Isak BK Aasvestad

20 innlegg  2106 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Daniel Krussand. Gå til den siterte teksten.
Når du snakker om medisin,  hvor finner vi følgende sykdommer hyppigst?  HIV, gonoré,  hepatitt B, hepatitt A, hepatitt C, gonoré, syfilis.

Og hvor er disse sykdommene mest sjeldne? Jo, blant lesbiske.

1 liker  
Svar
Kommentar #3

Daniel Krussand

10 innlegg  2039 kommentarer

Publisert 6 måneder siden

Det var godt å høre.  Jeg er glad på dere vegne.

1 liker  
Svar
Kommentar #4

Daniel Krussand

10 innlegg  2039 kommentarer

Ingen grenser?

Publisert 6 måneder siden

Det som var straffbart for 70 år siden er nå stuerent.  

«Men kjødets gjerninger er åpenbare, såsom: utukt, urenhet, skamløshet,»  Dette blir nå hyllet,  når får vi parader for resten av lystene og syndene?

«avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, kiv, avind, vrede, stridigheter, tvedrakt, partier,»

Hva sies om en «Fiendskaps og stridighets parade»
‭Vi er jo født sånn!

Svar
Kommentar #5

Morten Christiansen

18 innlegg  10563 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Maryam Trine Skogen. Gå til den siterte teksten.
Jeg kunne ikke vært mer uenig. Hvorfor? Fordi alt vi gjør og formidler gjennom oppdragelse, pedagogiske fellesskap og relasjoner former et verdisyn.

Det er vel argumentet for at skolen ikke skal blande seg inn? Jeg er ateist og mener at homofili er helt uproblematisk. Jeg går faktisk lengre og mener at mye av motstanden mot homofili er umoralsk etter mine verdier. 

Likefult erkjenner jeg at det burde være lov å mene anderledes og at foreldre er de som skal ha hovedansvaret for barnas moralske fostring. 

Det skolen skal sørge for er at man respekterer hverandre og oppfører ordentlig mot hverandre på skolen. Slik at en homofil skal kunne bli møtt med respekt i ord og handling, men at det må være lov å si og mene at ens tro sier at homofili er galt, og at det er greit å være kristen men en må tåle å høre at noen synes mange kristne er umoralske i sine handlinger ovenfor homofile.

For egen del så ønsker jeg ikke at KRLE skal bestå av over 50% kristendom. En religion som står for så mye som jeg synes er umoralsk skal ikke ha en særfordel i et fag som skal fremme toleranse (uttalt målsetting). Enhver religion og livssyn skal ha et statlig likeverd, skolen skal informere om forskjeller og barna skal selv kunne finne ut av sin tro og sine verdier.

Den overordnende verdien staten lærer da blir respekt for ulikheter, respekt for at individer selv avgjør hva de tror på og hva de mener, og kun stå for å lære evnen til å se hva de velger mellom.




3 liker  
Svar
Kommentar #6

Morten Christiansen

18 innlegg  10563 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Daniel Krussand. Gå til den siterte teksten.
Det som var straffbart for 70 år siden er nå stuerent.  

Går du litt lengre tilbake så var det vel ikke stuerent å være jøde heller. Så kanskje det moralske forfall begynte når man aksepterte Jøder som vanlige mennesker? Eller kanskje det ikke er et moralskt forfall, men økt respekt for mennesker som fortjener å bli respektert? Kanskje du står på feil side i kampen om god moral? Etter mitt syn så er det ikke engang kanskje, det er slik.

3 liker  
Svar
Kommentar #7

Morten Christiansen

18 innlegg  10563 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Daniel Krussand. Gå til den siterte teksten.
Når ble skam negativt?

Skam kan deles inn i flere deler. Det finnes skam for noe en gjør galt. Når en gjør noen noe ondt. For eksempel dersom en går hardt ut mot homofile, og deretter ser at det gjør mange ondt, en får dårlig samvittighet og skammer seg. Det gir en mulighet til å gå og be om unnskylding. Altså forsøke og reparere. Det er en skam som er pro sosial.


Så finnes det en skam som går på person. Siden jeg er homofil er jeg et dårlig syndfult menneske. En person som andre forkaster og avskriver. Jeg er ikke verdt noe som person. 


Det er ikke en god skam, det er ikke en prososial skam. Det er destruktiv skam for individ og samfunn. 


Kristendom står i spagaten her. På den ene siden forfekter de kjærlighet, på den andre siden fremmer de for mange en negativ skam om hvem de er som mennesker. Det er så stor dissonans mellom ord og gjerning at det som står igjen er dobbelmoral.

2 liker  
Svar
Kommentar #8

Tove S. J Magnussen

507 innlegg  2074 kommentarer

Pride-hovmod

Publisert 6 måneder siden

En av de syv dødssyndene? Homofile er vel blant de rikeste i samfunnet. Det viktigste må være at man har kontakt med seg selv og sine følelser. Sexindustrien har utnyttet kvinner i alle verdensdeler. Barn lider fordi voksne tar seg til rette. Voksne kvinner og menn ender med å forgripe seg på sitt eget kjønn. Frivillig sex er kjærlighet mellom mennesker. Det er en lang vei dit.  

Svar
Kommentar #9

Daniel Krussand

10 innlegg  2039 kommentarer

Publisert 2 måneder siden
Morten Christiansen. Gå til den siterte teksten.

Så finnes det en skam som går på person. Siden jeg er homofil er jeg et dårlig syndfult menneske. En person som andre forkaster og avskriver. Jeg er ikke verdt noe som person. 

Jeg mener ikke det.  Det må være din tolkning.  Du er ikke et dårlig menneske, jeg mener du er elsket av Gud.  Du er ikke en person som andre forkaster og avskriver, du er umåtelig verdifull som person.

Det kan jeg si til enhver, også de som velger å være homofile.  De er verdifulle mennesker.  Personlig anser jeg at ingen er født homofil. Og jeg tror de som opplever at de er det kan endre det eller få hjelp til dette.  Svært mange har fått denne hjelpen og er heterofile.


Svar

Siste innlegg

Debatten og dei gode gjerningane
av
Sofie Braut
rundt 3 timer siden / 100 visninger
2 kommentarer
Prestasjon & relasjon
av
Maria Stensvold Ånonsen
rundt 3 timer siden / 38 visninger
0 kommentarer
Tilsyn med vitnesbyrd
av
Vårt Land
rundt 4 timer siden / 149 visninger
1 kommentarer
Gryende helgenkult
av
Caroline Serck-Hanssen
rundt 9 timer siden / 103 visninger
1 kommentarer
Et sprang i tiden
av
Arild Vøllestad
rundt 9 timer siden / 32 visninger
0 kommentarer
En trøstesløs fase
av
Svein Takle
rundt 9 timer siden / 36 visninger
0 kommentarer
Hemmelig synagoge i Metodistkirke
av
Peder Borgen
rundt 9 timer siden / 90 visninger
0 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Debatten og dei gode gjerningane
av
Sofie Braut
rundt 3 timer siden / 100 visninger
2 kommentarer
Prestasjon & relasjon
av
Maria Stensvold Ånonsen
rundt 3 timer siden / 38 visninger
0 kommentarer
Tilsyn med vitnesbyrd
av
Vårt Land
rundt 4 timer siden / 149 visninger
1 kommentarer
Gryende helgenkult
av
Caroline Serck-Hanssen
rundt 9 timer siden / 103 visninger
1 kommentarer
Et sprang i tiden
av
Arild Vøllestad
rundt 9 timer siden / 32 visninger
0 kommentarer
En trøstesløs fase
av
Svein Takle
rundt 9 timer siden / 36 visninger
0 kommentarer
Hemmelig synagoge i Metodistkirke
av
Peder Borgen
rundt 9 timer siden / 90 visninger
0 kommentarer
Les flere

Siste kommentarer

Johannes Taranger kommenterte på
Ingen å miste
2 minutter siden / 798 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Debatten og dei gode gjerningane
35 minutter siden / 100 visninger
roger Robberstad kommenterte på
Gryende helgenkult
rundt 1 time siden / 103 visninger
Kjell G. Kristensen kommenterte på
Hvor ble Satan av?
rundt 1 time siden / 293 visninger
Eirik A. Steenhoff kommenterte på
Fredsprisen feirer humanisme i praksis
rundt 1 time siden / 273 visninger
Bjørn Blokhus kommenterte på
Hvor ble Satan av?
rundt 2 timer siden / 293 visninger
Kåre Kvangarsnes kommenterte på
Debatten og dei gode gjerningane
rundt 2 timer siden / 100 visninger
Raymond Wedø kommenterte på
Tilsyn med vitnesbyrd
rundt 3 timer siden / 149 visninger
Hallvard Jørgensen kommenterte på
Fredsprisen feirer humanisme i praksis
rundt 3 timer siden / 273 visninger
Pål Georg Nyhagen kommenterte på
Ingen å miste
rundt 3 timer siden / 798 visninger
Dan Lyngmyr kommenterte på
Ingen å miste
rundt 3 timer siden / 798 visninger
Hans Torvaldsen kommenterte på
KrFs skjebnesvangre veivalg - et svik mot de svake i samfunnet
rundt 4 timer siden / 1545 visninger
Les flere