Verdidebatt

Om å la presten forbli prest

Den norske kirke (Dnk) har for få prester. Derfor arbeides det samtidig med rekrutteringen til presteyrket og det å beholde prester i presteyrket. Kanskje kan man også få noen av de som har sluttet tilbake

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Av de jeg hang mest med i studietida, seks flinke teologer og deretter prester, er det ingen som nå jobber som menighetsprest i Dnk. De har i dag jobber innen akademia, er spesialprester i andre organisasjoner, eller jobber i det alminnelige arbeidslivet. For å sette det på spissen: Dnk har mistet seks gode menighetsprester kirken forholdsvis enkelt kunne ha beholdt.

Flere av disse vennene forteller at de savnet kollegafelleskap da de jobbet i menighet. De forteller at de i dag jobber sammen med kolleger, i ulike konstellasjoner, hvor akkurat deres ekspertise etterspørres og hvor det finnes en slags kreativ samtale om det de jobber mot. Da de var i kirken hadde de kolleger, men de jobbet mer parallelt enn sammen. Etter ti år som prest, med en økende frustrasjon over at arbeidet ikke utviklet seg og utfordringene forble de samme, ble fortellinger fra andres arbeidshverdag, om prosjektarbeid og om hvordan man jobbet sammen, forlokkende. I Dnk brant de inne med uforløst kompetanse og engasjement, men de ble aldri utfordret eller bistått til å realisere det.

Karrieremulighetene for en prest er omtrent som følger: (ungdomsprest,) kapellan, sogneprest, og så er det egentlig slutt for de fleste. Skal man endre arbeidsoppgaver og -situasjon må man i dag endre stilling eller flytte. Men hva om karrieremulighetene kunne gå sidelengs og handle om motivasjon og kompetanse, og ikke om titler og stillingstrinn?

Arbeidsgiverne må på banen, lære prestene å kjenne og anvende det de lærer. Samtidig må vi prester gå i oss selv og be bønnen som forsvarer oss mot prestesjalusi: Vi må innrømme at noen prester har sjeldne kvaliteter som for eksempel liturg, og bør dyrkes eller brukes i større omfang. Enkelte prester må i enkelte sammenhenger anvendes mer enn andre. At slike prester ikke i større grad brukes utover sine menighetsgrenser er et forferdelig ressurssløseri og tungt for presten det gjelder, som ofte må ta initiativ og drive sitt engasjement selv – helt til tanken går tom. Så mye bedre det hadde vært om de jobbet sammen med flere opp mot et prosjekt. En slik liturg kunne reist rundt i bispedømmet og hatt gudstjenester som fordret bedre liturgisk sang enn det jeg f.eks. kan tilby. Vi har flere prester blant oss som har tidligere livnært seg som musikere, men deres erfaring, kompetanse og kvaliteter anvendes for lite utover hva de kan sette i gang selv og lokalt. Prester har doktorgrader, jobbet som skribenter og journalister, vært lærere, er forfattere, har jobbet i barnevernet og så veldig mye mer. Kompetanse som bør benyttes.

Tenk om seks prester i bispedømmet hadde blitt spurt om å danne tre prosjektgrupper, med folk fra ulike kirkelige stillinger, som skulle jobbe med hver sin kor-i-gudstjenesten-satsning på tvers av menigheter og prostier. Disse gudstjenestene kunne bli holdt tre ganger i året som fellesgudstjenester for flere menigheter slik at fellesgudstjenester ikke primært handler om besparelser, men om satsninger. I Oslo Domkirke er andre pinsedag en prostigudstjeneste for alle menighetene i Domprostiet. Tenk om et par av bispedømmets prester hadde fått ansvaret for den gudstjenesten, samlet flere av bispedømmets kantorer og kor til et stort felleskor og anvendt noe av den liturgiske musikken vi ellers ikke får høre. Det kunne  vært inspirerende for prestene, korene, kantorene involvert og menighetene. Eller hva om man under Oslo Afro Arts Festival på Grønland hadde klart å samle byens gospelkrefter til en festivalgudstjeneste i Grønland kirke? Slike gudstjenester kunne lett gått på turné i Oslo bispedømme og holdes to – tre ganger uten at prestene som jobbet med det måtte ha fått spesialpreststillinger av den grunn. Altså: lær presten å kjenne, finn ut av hva hun kan, sett henne sammen med andre og bruk henne.  

På vegne av min fagforening, TeoLOgene, deltok jeg i en gruppe som så på yngre presters arbeidssituasjon. Vi sendte våre medlemmer en spørreundersøkelse og fikk overraskende mange svar. Svarene fikk fram at kirkelige ledere anvender alder som kriterium for hva en prest skal jobbe med,  framfor faglige og personlige kvalifikasjoner og talenter. Yngre og dyktige prester med ledererfaring ble automatisk satt til å jobbe med konfirmanter og barn og ikke med oppgaver som ble ansett som «tyngre». Eldre prester som gjerne ville jobbe med barn og unge, rapporterte at de ble ansett som for gamle til det, og ble sogneprester. Det er et paradoks at kirken lenge har ansett arbeid med barn og unge som arbeidsoppgaver man ikke behøver særlig erfaring for å utføre, når det motsatte er tilfelle.

Slike selvfølgeligheter knyttet til alder, og ikke kompetanse, handler om å overse medarbeidere i konkret forstand. Det virker enormt demotiverende. Det hadde vært forholdsvis enkelt å se medarbeiderne, høre dem, inkludere dem og anvende dem – slik vi forsøker å gjøre med mennesker vi treffer ellers som kirke.

Trykket i Vårt land 31. mai 2018

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt