Verdidebatt

Dyrs rettigheter i Islam

I Islam er dyrs rettigheter ikke begrenset til retten liv og føde... På det samme måte forventes muslimer å holde dyre rene, å gi ridehester en hvil når de er slitne og å bruke ethvert dyr i overrennsstemmelse med tiltenkt hensikt. En dag avla Profeten Mohammed (fvmh) et besøk hos et barn hvis fugl hadde dødd og ga sine kondolanser til ham, og viste slik ikke bare sin respekt for barnets følelser, men også sin med medlidenhet dyret.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

"Intet levende som beveger seg på jorden, ingen fugl sol flyr på sine to vinger uten at de er samfunn som dere... Da (en Dag skal komme når universet forandres til et nytt, og ) skal de bli reist opp fra de døde, og samles hos sin Herre." (Al-An`am, 6:38)

Profeten Mohammed (fvmh) la vekt på at dyr er tiltrodd menneskene av Gud og følgelig forby (mennesket) å behandle dem dårlig, å overlesse pakkdyr, å melke dyr så de ikke har noe til ungene sine og å bruke pelser og huder av ville dyr til produksjon av klær og pynteting.

I Islam er dyrs rettigheter ikke begrenset til retten liv og føde. Profeten Mohammed (fvmh) definerer det o forårsake en geit smerte med fingerneglene under melking av den, som et brudd på det dyrets rettigheter. På det samme måte forventes muslimer å holde dyre rene, å gi ridehester en hvil når de er slitne og å bruke ethvert dyr i overrennsstemmelse med tiltenkt hensikt.

Ga sine kondolanser til ham

I mange hadither forbyr Profeten Mohammed (fvmh) mennesker å tvinge dyr til å slåss, slå dem i ansiktet, bruke dem som skyteskive, tatovere dem i ansiktet, trekke dem etter ørene eller å banne til gjenstridige dyr. En dag avla Profeten Mohammed (fvmh) et besøk hos et barn hvis fugl hadde dødd og ga sine kondolanser til ham, og viste slik ikke bare sin respekt for barnets følelser, men også sin med medlidenhet dyret.

Det er sant at Islam tillater at visse dyr ofres eller slaktes til forbruk. Imidlertid gir Profeten Mohammed (fvmh) instruks om at dette må gjøres i medfølelse, og at den smerten dette forårsaker holdes på et minimum. Han fobød til og med muslimer å vise kniver til slaktedyret, ettersom dette kan forstyrre det psyksik.

Gjennom historien har muslimer vist påkrevet respekt overfor dyres rettighet, og i ottomansk tid etablerte de fond til å finansiere opprettelse av spesielle tilholdssteder for svake, syke eller funksjonskemmete dyr.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt