Verdidebatt

Skulle jeg droppa det Ten Sing koret ?

Ten Sing er femti år. I den norske kirke har vi hatt en altfor lang og trasig konflikt om musikkformen. Men for meg var Ten Sing noe veldig bra. Har likevel en følelse av at noen mener det hadde vært bedre uten Ten Sing bevegelsen.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Skulle jeg droppa det Ten Sing koret?

Ten Sing er 50 år. Jeg tilhører Ten Sing generasjonen. Ten Sing bevegelsen fikk stor betydning for meg. Jeg ble kristen. Jeg fikk mitt åndelige hjem. Mitt urolige hjerte fant fred.Tenk, til det lille arbeiderstrøket Østre Halsen i Tjølling kommune kom presten Knut Mølbach og startet Tjølling Ten Sing. Nesten hele kullet med konfirmanter ble med i oppstarten. Jeg tror ikke jeg hadde vært kristen uten Ten Sing. Jeg fikk oppleve alvor og glede, fine mennesker, og jeg så Gud i en lys livsglad kristendom, overhodet ikke overfladisk, til Gud fikk jeg en sterk relasjon, og jeg behøvde alt sammen. Jeg var femten. Seinere opplevde jeg at mange syntes Ten Sing var overfladisk, ukristelig, upassende, problematisk, at stilen ikke passet i kirken fordi Gud ikke likte trommer og gitarer, bare orgel. Jeg ble heldigvis skånet for dette som femtenåring. Vi hadde ikke kirke på mitt hjemsted. Vi hadde bedehus med lite rekruttering og ellers lite interesse for kristendom. Eller det vil si det vet jeg jo ikke. Men det jeg vet er at koret som Mølbach startet fikk stor betydning for meg.

Siden har jeg mange ganger tenkt på hva som er galt med Ten Sing. Mange mener jo det. Jeg har venner rundt forbi i Norge som har opplevd det samme. At Ten Sing ikke er bra nok, eller rett og slett feil. Et sted med lite åndelighet, et sted man ikke kan vokse som kristen. En generasjon med teologistudenter kom fra Ten Sing bevegelsen. Det kan da ikke være feil? Musikere har utviklet seg videre fra samme sted, Er det også feil? Mange mennesker har vært innom disse ungdomsmiljøene og fått med seg noe verdifullt og gått ut igjen. Treffer du noen av dem så beskriver de ofte ei fin tid.Er det galt? Mange kom til tro i Ten Sing. En tro som noen mener ikke er dyp nok. Hvorfor er det slik mange ser på Ten Sing bevegelsen?

Hvem er eller var de toneangivende som synes å betrakte Ten Sing bevegelsen som noe feil og overfladisk? Konservative kristne syntes ikke bevegelsen var seriøs nok.

Mange organister og kantorer og medlemmer av kantorier mente og mener  at Ten Sing er feil. Jeg har undret meg igjen og igjen på dette fenomenet. Det har vært en drakamp og en maktkamp i vår norske kirke i mange år når det gjelder hvilken musikk som passer.  Jeg vet at noe av det vanskeligste har vært drakampen om hvilken musikk som skal brukes liturgisk i høymessen. For min del skulle jeg ønske vi hadde latt være å la menighetene bestemme her. For min del kunne gjerne denne musikken vært i tradisjonen klassisk kirkemusikk, hvis det innebar at man kunne respektere andre musikkuttrykk i samme messe, en solist med gitar på en konfimasjonsgudstjeneste, et gospelkor i høymessen, et skrålende barnekor i katedralen, et Ten Sing kor til nattverden. Mange menigheter har det slik.Andre menigheter har det ikke sånn.

Jeg har hørt og opplevd for mange fordømmende uttalelser om Ten Sing og lignende musikk. Jeg skal ikke komme med eksempler på hvordan åndsnobberiet mht musikksjanger har ødelagt i lokale menigheter. De fortjener ikke å settes på trykk. Men jeg har en stor oppfordring til dere som mener at klassisk musikk og ny musikk komponert i denne tradisjonen er det eneste rette i en kirke: Vurder å kutte ut tanken om at Ten Sing er feil, at gospelmusikk i en katedral er galt, at folkemusikk til nød kan tåles i en kirke, underforstått den gamle folkemusikken, ikke den nye. Jeg oppfordrer dere til å respektere at noen kan tenke seg å begynne i et gospelkor, eller et Ten Sing kor, eller gå på en konsert i kirken med åndelige sanger på trekkspill, eller en julekonsert fra en populærmusiker. Jeg oppfordrer alle til å vise at dere verdsetter det grunnleggende kirkemusikkarbeidet som gjøres av kantorer og kantorier.

Jeg oppfordrer dere som fikk merke  at noe av trosopplæringsreformen kom galt avsted pga for liten anerkjennelse av det som allerede var der av kor og musikkarbeid, at dere hjelper nye  medarbeidere i kirken ved å strekke ut en hånd og finne en vei sammen. Jeg håper dere nye som arbeider med trosopplæring ikke gir dere på å nå inn til dem som står i et etablert musikkarbeid for barn, unge og voksne, at dere anerkjenner dem og deres tradisjoner og innsats. Jeg oppfordrer alle som er involvert til å tåle forskjellene i musikkens innhold og form. Jeg oppfordrer kirkens folk til å se at det er full mulighet for at de ulike musikktradisjonene kan leve i et godt samliv. 

Jeg takker Gud for Knut Mølbach, for Tjølling Ten Sing, for hva dette koret fikk av betydning for meg. Jeg gratulerer tidligere og nåværende ildsjeler i Ten Sing bevegelsen. Jeg er veldig glad for at jeg ikke droppa det koret. Gratulerer med femti års dagen.

Guri Berntsen

teolog, individuell veileder og familieterapeut

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt