Roald Øye

Pensjonist
211    1905

Stormløpet mot Israel er i gang.

Venstrevridde journalister og reportere i ulike internasjonale medier, i NewYork Times, i Washington Post og i Haaretz i Jerusalem har liten eller ingen påvirkning på den israelske opinionen. Den har gjennomskuet de grovt fordreide bilder i nyhetssendingene fra Gaza. Det er heldigvis folket, landets velgere, og ikke mediene, som bestemmer Israels fremtid.

Publisert: 12. mai 2018 / 14366 visninger.

 

 

Begivenhetene i Gaza driver velgerne lenger og lenger vekk fra de posisjoner som Jerusalem Street og likesinnede fredsforkjempere på den politiske venstresiden, arbeider for.

Det er ikke Israels «duer» som nå har blitt «hauker». Det er Israels velgere, landets jødiske og arabiske borgere, som i lang tid har foretrukket nasjonalistiske kandidater fremfor deres ettergivende rivaler på den politiske venstreside. Siden Golda Meir gikk av i 1977, er det paradoksalt nok 4 ikke-Likud-kandidater, som har blitt valgt til statsministre i Israel,  Yitzhak Rabin, Ehud Barak, Ehud Olmert, Ariel Sharon, og de kjempet alle for partiprogrammer, som gikk imot opprettelse av en palestinsk stat. Det gjør også det store flertall av dagens israelere.Verdenssamfunnet derimot holder fremdeles fast ved at det er eneste farbare vei fremover.

Benjamin Netanyahu har etter 1996 periodevis sittet på gjerdet i dette spørsmålet, men nå har han falt ned på flertallets side. Det er fremdeles mange israelske “middelhavsfarere” som i teorien kunne tenke seg å stemme både på høyresidens  og venstresidens partier, men nyhetssendingene fra Gaza driver dem nå over til den nasjonalistiske siden, der Benjamin Netanyahu og de andre statsministerkandidatene, Gideon Sa'ar og Naftali Bennett allerede befinner seg.

Grunnen til dette skiftet i israelsk opinion er at debatten om Gazas fremtid bare har foregått på det teoretiske plan. Israelsk venstreside, oppmuntret av den amerikansk-jødiske liberale venstreside og USAs presidenter, hevdet at hvis Israel trakk seg ut av Gaza, ville palestinerne leve i fred med den jødiske stat. Noen israelere trodde på løgnen.

Høyresiden i Israel forutså riktignok at hvis de evakuerte Gaza og palestinerne likevel fortsatte å angripe Israel, ville det internasjonale samfunn, representert ved FN og EU, finne utveier til å unnskylde og rettferdiggjøre angrepene. Krigshelten Ariel Sharon trodde ikke på en slik negativ politisk utgang, og beordret derfor tvangsevakuering av 10.000 israelere ut av Gaza. Det mener mange har vært det største politiske feilgrepet i Israels moderne historie frem til i dag.

Verden har opplevd hvordan det gikk både med ham og med evakueringen. Takket være statlige overvåkings- og private videokameraer ser og hører nå israelske velgere på nyhetssendinger i beste sendetid at The Washington Post og New York Times kaller brannbombe-kastende palestinere for fredelige demonstranter, og Haaretz og J Street anklager israelske soldater for å være trigger-happy og for å mishandle uskyldige demonstranter. Løgnene blir ikke lenger trodd på i Israel. Bare Palestina-venner tror på løgnene.

Israelske borgere, landets velgere, kan i disse dager se sannheten med egne øyne: at palestinere kaster Molotov cocktails, at de sender brennende gummihjul for å sette fyr på israelske kornåkre, at de forsøker å rive ned sikkerhetsgjerdet, og at de ser og hører akkurat som det ble dem forutsagt, hvordan venstresiden unnskylder, rasjonaliserer og rettferdiggjør brannbombene. De ser klarere enn noen sinne at uansett hvor ekstremt og voldelig palestinerne går frem, vil den internasjonale venstreside forsvare dem. Uansett hvor mange innrømmelser Israel kommer med, vil palestinerne kreve mer, tiljublet av amerikanske og israelske venstreside-aktivister. Ja, av noen på høyresiden i Norge også.

“Verden”, både sekulære og mange kristne, vil delta i koret som synger anti-israelske sanger, som f.eks “From the river to the sea, Palestine vil be free”. Vi andre må utholde svartmalingen av Israel inntil videre. Den som ler sist, ler best. Vi gleder oss til å oppleve valgnatten om noen få måneder da israelske velgere har avgitt sin stemme i valget til Knesset. Folkets stemmegiving vil være basert på den virkelighet som har blitt åpenbart fremfor deres øyne i mai-dagene 2018, en virkelighet med vedvarende palestinsk hat og ekstremisme som internasjonale medier, også norske, forgjeves har forsøkt å skjule.

Maidagene er ikke over, og mye dramatisk kan ennå skje, før og etter 14-15. mai, da “The march of return” trolig vil nå sitt klimaks i voldsutgydelse.

Palestina-arabere på “Vestbredden”, og deres israelske sympatisører i Eretz Israel, har nå bestemt at de også vil være med på denne marsjen, og vil forsøk å rive ned muren/gjerdet som skiller folkene som bor på bgge sider av den grønne linje. IDF er satt i høyeste beredsskap, men ingen vet hvilke virkmidler hæren (IDF) vil ta i buk hvis det blir gjort forsøk på å bryte ned sikkerhetsgjerdet. Et blodbad ser ut til å være ønsket av Hamas og PLO.

Og verdenssamfunnet, FN og EU, vil fordømme dem som forsvarer seg, samtidig som israelerne feirer sin selvstendighetsdag, 14. mai. Utenriksminister Ine Eriksen Søreide har hittil “tutet med de andre ulvene” i EU når det gjelder USAs annullering av atomvåpenavtalen med Iran, og vil sikkert også gjøre det når flyttingen av den amerikanske ambassaden til Israels hovedstad, Jerusalem, finner sted i slutten av måneden.

To-stats løsningen holder hun også krampaktig fast ved sammen med tidligere storheter, som Carl Bildt og Barak Obama.

 

 

14 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #551

Bjørn Erik Fjerdingen

122 innlegg  6968 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.
Hvem er det da som er Guds rette folk? 

Begge.  De kristne innlemmes i Israel.

 Alle er Israel

2. Pet 3, 9

9 Herren er ikke sen med å oppfylle sitt løfte, som noen mener. Nei, han er tålmodig med dere, for han vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal nå fram til omvendelse

Så ser vi at Paulus sier vi er alle Israel. Alle som tror. Alle som tror er Israel.

Skillet mellom jøder og hedninger er revet bort.

Vi ser i Gal. 3, 28 at Jesus rev ned skillet mellom jøder og hedninger.

28 Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann og kvinne. Dere er alle én i Kristus Jesus.

Vi ser det samme i Ef 2, 14-16 at Gud har en brud, og bruden er Guds folk.

14 For han er vår fred, han som gjorde de to til ett og rev ned den muren som skilte, fiendskapet. Ved sin kropp 15 har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Slik stiftet han fred da han av de to skapte ett nytt menneske i seg. 16 I én kropp forsonte han dem begge med Gud da han døde på korset og slik drepte fiendskapet.

Slik vi ser det i Rom, 11, 26- at hele Israel skal bli frelst. Og det er jødene og de kristne som er Israel - hele Israel.

De kristne erstatter ikke Israel. De innlemmes i Israel. Rom 11, 26

26 På denne måten skal hele Israel bli frelst, slik det står skrevet:
Fra Sion skal redningsmannen komme,
han skal ta bort gudløsheten fra Jakob.

27 Dette er min pakt med dem
når jeg tar bort syndene dere

Svar
Kommentar #552

Kjell G. Kristensen

65 innlegg  13424 kommentarer

Hva er så viktig ved å fremheve det?

Publisert rundt 1 måned siden
Martin Sandstad. Gå til den siterte teksten.
Jeg bruker ikke et eneste bibelsk argument når jeg dømmer hva som skjer der nede.

Alle kan jo få med seg nyhetsbildet fra Midtøsten og bedømme det ut i fra det de ser og hører. Men deler av dette kan jo like godt være fake News? Mange vil nok innrette sansene sine mot sine egne interesser og ikke fra et totalsammendrag?

Svar
Kommentar #553

Martin Sandstad

18 innlegg  644 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden

kjell: Folk mener så forskjellig at jeg må si det rett ut, ellers bruker folk det mot meg.


Bjørn: Ja i følge min bok er nok det et klassisk erstatningsteologsik argument.


3 syn på hele israel fra et erstatningsteologsisk perspektiv. 1) hele israel betyr den kontinuerlige frelsen til jøder OG hedninger. 2) den kontinuerlige prosessen av kun jøder som blir frelst. 3) at det er en framtidig hendelse, men jødene blir innlemmet i kirken.


Boken argumenterer for at ingenting av dette skal skje, i framtiden tilsvarende argument 3. Men at det skal skje samtidig med at Israel gjenoppstår og at Israel beholder en unik kallelse rolle og funksjon og identitet blant nasjonene. 

Svar
Kommentar #554

Kjell G. Kristensen

65 innlegg  13424 kommentarer

Bjørn Erik/ Martin

Publisert rundt 1 måned siden
Bjørn Erik Fjerdingen. Gå til den siterte teksten.

Begge.  De kristne innlemmes i Israel.

 Alle er Israel

Men dette forstyrrer troen din på i hvilken tid frelseren ble født...

Rom 11,26: På denne måten skal hele Israel bli frelst, slik det står skrevet:  Fra Sion  skal redningsmannen komme, han skal ta bort gudløsheten  fra Jakob.

Mener ikke du at dette alt er oppfylt? 

Det heter jo at: En del av Israel er blitt forherdet, inntil hedningene er kommet inn i fullt tall.

Dette til deg også Martin Sandstad, du skriver jo: paulus mener å sammenligne jøder mellom hverandre. Ikke hedninger opp mot jøder.

Det er ikke slik det er ment, se Apg 15,14f. - Sak 2,15-16 - Apg 13,45-47 

Svar
Kommentar #555

Dag Løkke

10 innlegg  2177 kommentarer

Gleden er i behold!

Publisert rundt 1 måned siden

Både frimodigheten og gleden er i behold,  Roald Øye!

Jeg ønsker deg og alle andre her en riktig god sommer! 

3 liker  
Svar
Kommentar #556

Roald Øye

211 innlegg  1905 kommentarer

Det er ikke lett å holde tråden.

Publisert rundt 1 måned siden
Dag Løkke. Gå til den siterte teksten.
Denne tråden er overmoden

I  kommentar #532 erklærer  Dag Løkke at  denne tråden er overmoden og  følgelig bør avsluttes. Enig!  Jeg har blitt av med det jeg mener om et kontroversielt tema, og ønsker at andre kan føle opp med det apologetiske arbeidet.  

Jeg kan være  enig med Løkke i at noen av  kommentarene  etter 542  har begynt å bli far-fetched,  som de sier på godt tysk når det gjelder å holde seg til trådens tema: Identifisering av organisasjoner, kirkesamfunn, partier  og enkeltpersoner, som bestrider Israels eksistensberettigelse, lovlige okkupasjon av Judea og Samaria -  og ikke tror på de bibelske profetier om Israel. Kort sagt,  alle  som deltar i "folkestormen" mot den jødiske stat, Israel. Det er en flertusenår gammel tradisjon.  Noen av "troppene" i stormen  har blitt identifisert blant de nesten 12000 som har fulgt tråden. 

Stormtroppene kommer ikke fra uventet hold. Jeg har rett nok savnet kommentarer fra ressurspersoner innen fagområdene  teologi, historie og internasjonal rettstenkning. De kunne ha gitt nyttige innspill.

2 liker  
Svar
Kommentar #557

Bjørn Erik Fjerdingen

122 innlegg  6968 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.
Men dette forstyrrer troen din på i hvilken tid frelseren ble født...

Det gjør det selvsagt ikke.

1 liker  
Svar
Kommentar #558

Martin Sandstad

18 innlegg  644 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden

Nei jeg tror ikke det er oppfylt

Svar
Kommentar #559

Martin Sandstad

18 innlegg  644 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden

Det er linket til Jesaja59:20. Hvor det står litt annerledes. Utfrieren skal komme til sion. 


Så det er jo snakk om det er jesu andre komme, men her har jeg bare mine egne spekulasjoner. Siden boken jeg leser prøver først og fremst å ta for seg hva forfatteren - ikke - tror versene betyr

Svar
Kommentar #560

Kjell G. Kristensen

65 innlegg  13424 kommentarer

Det stemmer

Publisert rundt 1 måned siden
Martin Sandstad. Gå til den siterte teksten.
Det er linket til Jesaja59:20. Hvor det står litt annerledes. Utfrieren skal komme til sion. 

Egentlig kan du lese hele Bibelen i sammenheng ved å gå fra link til link, men ikke alle vers er linket, men da kan man bruke stikkordregisteret. - Jes.59.20 viser til Jes.1.26 og Rom.11.26 som viser videre til Jes.27.9 og Jer.31.33f. osv. osv.

På denne måten kommer det frem opplysninger bit for bit som fyller ut det hele som et puslespill. Når det gjelder Jes.27.9 kan du jo samtidig se verset forut for dette (østavind) - verset leder ikke videre på denne opplysningen, men det kunne godt ledet til Jona 4.8? (Matt.16.4 En ond og utro slekt krever tegn, men den skal ikke få noe annet tegn enn Jona-tegnet.» Dermed gikk han fra dem og dro bort.)

Hvis dette er snakk om Jonategnet, så er det ikke 2 komme, men første komme; For slik profeten  Jona var i buken på den store fisken i tre dager og tre netter, slik skal Menneskesønnen være i jordens dyp i tre dager og tre netter.

Jona er nok bare et annet navn for Jesus, som tilsvarer Jesu dager i graven … som er nok en lignelse, fortellingen om Jona viser at han ba Gud om hjelp fra dødsriket (Jona 2.1-4 i dypet på havet)

Bibelen er full av symbolske bilder, hvor havet er forklart som menneskehavet (Åp.7.15) det største finnes i Østen hvor redningen finnes (Matt 2,2 viser til 4 Mos 24,17 ) Herav Jes 46,10-11, gjerne symbolikken ved dette i Esek.17., eller Åp.22.16: Jeg, Jesus... er Davids rotskudd og ætt den klare morgenstjernen... som dukker opp igjen i Jes.14.12...

Det er rett mye man ikke kan tilskrive historien ennå, hvis du skjønner hvor jeg vil hen? Jesus er nok et tegn i sin egen tid når død er beseiret, som Paulus sier (1.Kor.15.26). Det er hans 2. komme. (Heb.9.28), han ofret seg for synden ved sitt første komme, hans andre komme fører til oppstandelse.

Kanskje kan man legge puslebitene noe annerledes slik at hele historien blir mer sammenhengende?

1 liker  
Svar
Kommentar #561

Roald Øye

211 innlegg  1905 kommentarer

Takk for meg!

Publisert rundt 1 måned siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.
Hvis dette er snakk om Jonategnet, så er det ikke 2 komme, men første komme; For slik profeten  Jona var i buken på den store fisken i tre dager og tre netter, slik skal Menneskesønnen være i jordens dyp i tre dager og tre netter.

I  kommentar #532 erklærer  Dag Løkke at  denne tråden er overmoden og  følgelig bør avsluttes. Enig!  Jeg har blitt av med det jeg mener om et kontroversielt tema, og ønsker at andre kan følge opp med det apologetiske arbeidet.

Som trådstarter opplever jeg at temaet som jeg lanserte for ca. 2 måneder har blitt forlatt og kommentarene bærer preg av det. Jeg sier derfor takk for meg på denne tråden.

5 liker  
Svar
Kommentar #562

Roald Øye

211 innlegg  1905 kommentarer

Om selverkjennelse.

Publisert rundt 1 måned siden

Din selverkjennelse er forbilledlig, Marianne Solli.

2 liker  
Svar
Kommentar #563

Njål Kristiansen

146 innlegg  20121 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
Jeg sier derfor takk for meg på denne tråden.

*krrrremt*

1 liker  
Svar
Kommentar #564

Marianne Solli

16 innlegg  1441 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden

Hm, takk ... tror jeg. :-)

1 liker  
Svar
Kommentar #565

Tore Olsen

19 innlegg  4728 kommentarer

Enhver får etter sin gjerning - tro er gjerning, et åndelig krafttak.

Publisert rundt 1 måned siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.

I  kommentar #532 erklærer  Dag Løkke at  denne tråden er overmoden og  følgelig bør avsluttes. Enig!  Jeg har blitt av med det jeg mener om et kontroversielt tema, og ønsker at andre kan følge opp med det apologetiske arbeidet.

Som trådstarter opplever jeg at temaet som jeg lanserte for ca. 2 måneder har blitt forlatt og kommentarene bærer preg av det. Jeg sier derfor takk for meg på denne tråden.

Takker deg så meget for din innsats. Jeg har satt stor pris på tråden og dine kommentarer, men har vært avskåret for å kunne bidra. Jeg la inn en kommentar, som fra min synsvinkel summerer det hele.

Israel er opprettet etter Guds vilje, og vil ikke "feies på havet", og menneskene skal i kampen mot Guds folk få sin lønn.

3 liker  
Svar
Kommentar #566

Martin Sandstad

18 innlegg  644 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Bjørn Erik Fjerdingen. Gå til den siterte teksten.

28 Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann og kvinne. Dere er alle én i Kristus Jesus.

Men jeg vil gjerne fullføre argumentet mitt. Jeg synes det ble litt tynt.


Efeserne 2:11-22 mener at det er en åndelig enhet mellom hedninger og jøder. Men jødene tilhører fortsatt en funksjon/folkegruppe med et unikt kall.


Det boken jeg leser bruker som eksempel er at menn og kvinner har funksjonelle forskjeller selvom det er enhet i Kristus.


Jeg vil helst ikke gå inn på kjønnsroller her. Fordi det er et stort nok tema i seg selv.


Men ja det er det boken bruker som  eksempel på forskjellene av enhet, men fortsatt distinksjon mellom hedninger og jøder.

Svar
Kommentar #567

Martin Sandstad

18 innlegg  644 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
teologi, historie og internasjonal rettstenkning. De kunne ha gitt nyttige innspill.

Som jeg leser litt i en av bøkene i kurset mitt sammenligner den jødisk - kristne relasjoner som at man må ha mer enn bare teologer.


Den sier, selv i en krig må man  sette lit til mer generalene. Og historikerne er profisjonelle "huskere" som gjerne kan se sannheten som det er der vi andre gjerne vil glemme.


Denne tråden handler jo ikke om jødisk - kristne relasjoner. Men hvis vi som kristne vil ha en relasjon til israel må vi nok se på kirkehistorien, og vårt ansvar i den.


Den jødisk -kristne relasjonen er jo vår vinkel inn i støtten av Israel.

1 liker  
Svar
Kommentar #568

Martin Sandstad

18 innlegg  644 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden

Nå er ikke det så ille som det høres for det er utrolig mye "spennede" som har skjedd.

Svar
Kommentar #569

Roald Øye

211 innlegg  1905 kommentarer

Les fortsettelseshistorien!

Publisert rundt 1 måned siden
Martin Sandstad. Gå til den siterte teksten.
Nå er ikke det så ille som det høres for det er utrolig mye "spennede" som har skjedd.

På en annen tråd "Det jødiske hamskifte i USA" har jeg skrevet en  fortsettelse av historien om hamskiftet i USA. Det gjelder også for de kristne kirkesamfunnene. Et dramatisk hamskifte tror jeg vil komme etter det som skjedde i Helsingfors den 16. juli 2018: 

Trump backs Putin on election meddling at summit, stirs fierce criticism”.

2 liker  
Svar
Kommentar #570

Roald Øye

211 innlegg  1905 kommentarer

Hvilken lønn skal de få?

Publisert 29 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Israel er opprettet etter Guds vilje, og vil ikke "feies på havet", og menneskene skal i kampen mot Guds folk få sin lønn.

Det er ikke mange på denne tråden som hevder et syn  slik  du gjør her, Tore Olsen, men desto mer gledelig. Derfor tar jeg ordet på nytt, selv om jeg har sagt takk for meg. 

Jeg vil komme med et lite hjertesukk, for det forundrer meg  at Kjell G. Kristensen og Njål Kristiansen, som begge bekjenner seg som kristne, kan stå så langt fra deg og meg i synet på denne jødiske staten Israel, som i disse dager får så mye kritikk fordi de har vedtatt en lov i Knesset som erklærer at staten skal være jødisk, samtidig som ikke-jøder også skal kunne ha israelsk statsborgerskap hvis de velger å innordne seg i en slik stat.  

Muslimske arabere i og utenfor Israel er de sterkeste kritikere av denne statsdannelsen,  som de erklærer å være  en apartheidstat. En jøde som uforvarende forviller seg inn på en arabisk stats enemerker, vil være i største fare for sitt liv, om han skulle være så uheldig.  

Ingen av de 22 arabiske stater har fått samme kritikk for sin apartheidpolitikk. Burde ikke det forholdet dempe  kritikken mot Israel? Det går an å være både en demokratisk og jødisk stat på samme tid, men helt umulig å være både muslimsk og demokratisk. Det glemmer noen av våre trosbrødre, Tore Olsen.

4 liker  
Svar
Kommentar #571

Tore Olsen

19 innlegg  4728 kommentarer

Politikk som avledningsmanøver

Publisert 29 dager siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.

Det er ikke mange på denne tråden som hevder et syn  slik  du gjør her, Tore Olsen, men desto mer gledelig. Derfor tar jeg ordet på nytt, selv om jeg har sagt takk for meg. 

Jeg vil komme med et lite hjertesukk, for det forundrer meg  at Kjell G. Kristensen og Njål Kristiansen, som begge bekjenner seg som kristne, kan stå så langt fra deg og meg i synet på denne jødiske staten Israel, som i disse dager får så mye kritikk fordi de har vedtatt en lov i Knesset som erklærer at staten skal være jødisk, samtidig som ikke-jøder også skal kunne ha israelsk statsborgerskap hvis de velger å innordne seg i en slik stat.  

Muslimske arabere i og utenfor Israel er de sterkeste kritikere av denne statsdannelsen,  som de erklærer å være  en apartheidstat. En jøde som uforvarende forviller seg inn på en arabisk stats enemerker, vil være i største fare for sitt liv, om han skulle være så uheldig.  

Ingen av de 22 arabiske stater har fått samme kritikk for sin apartheidpolitikk. Burde ikke det forholdet dempe  kritikken mot Israel? Det går an å være både en demokratisk og jødisk stat på samme tid, men helt umulig å være både muslimsk og demokratisk. Det glemmer noen av våre trosbrødre, Tore Olsen.

Herren vil huske sitt folk, Han har lovet det - det Herren lover det holder Han. Han ga dette løftet til deres fedre, og våre fedre. 

Du virker å være alene med slike tråder som støtter Israel og jødene, men jeg forsikrer deg at din innsats er i harmoni med Guds redningsplan for sitt folk, så du befinner deg på den seirende siden - la aldri den trygge vissheten forvitres i noen håpløs tanke!

Profetiene forteller oss at det som har skjedd hittil, er i tråd med profetiene, det i seg selv er en bekreftelse for at de endelige profetier også vil skje - for Herren kan ikke lyve. 

Så kan man undre seg over at de som ønsker Israel bekjempet ikke ser eller forstår profetiene, vel de gjør det heller ikke, fordi de ikke setter sin lit til Herrens ord. Denne kampen er gammel og skal forgå med Babylon. Verden kan ikke stå seg mot Guds mektige hånd, og vi ser nå det som de gamle profeter gledet seg til, som så det som skjer i vår tid profeterte om det - og at kampen snart er over. Vi er vitne til profetiene i sann tid oppfylles, i denne tiden hvor vi lever vil Herren selv redde Israel ut av sitt fangenskap.

Islam gir rom for demokrati, inntil det demokratiske flertallet er vunnet, da innføres enevelde og diktatur. Derfor ønsker de å bekjempe Israels demokratiske samfunn med krig, for muslimsk flertall i staten Israel vil ta for lang tid. De er utålmodige og hatet forblinder dem og de blir i kampen Guds fiender - de også. Vi skal ikke slå oss på brystet å rope for høyt selv, for det kjødelige mennesket er av natur i seg selv Guds fiende, og vil alltid være det, såfremt det ikke avlegger det kjødelige sinn og blir lydig Herren, veiledet av Den hellige ånd.

Det politiske spillfekteriet er bare avledningsmanøvreringer for å lure menneskene inn i troen på, at å motarbeide Israel er løsningen på problemet. Løsningen på problemet er å avsløre løgnen, og det kan bare det åndelige sinnet annamme. Derfor går mange vill og tror den politiske løgnen.

Det vil bli en voldsom oppvåkning når verdens herrer faller i den grav de selv har gravd for Israel.

27 Den som graver en grav, skal falle i den, og den som velter en sten op, på ham skal den rulle tilbake." (Salomos ordspråk 26)

2 liker  
Svar
Kommentar #572

Roald Øye

211 innlegg  1905 kommentarer

Takk for gode ord!

Publisert 29 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Du virker å være alene med slike tråder som støtter Israel og jødene, men jeg forsikrer deg at din innsats er i harmoni med Guds redningsplan for sitt folk, så du befinner deg på den seirende siden - la aldri den trygge vissheten forvitres i noen håpløs tanke!

Takk for din hyggelige og oppmuntrende avskjedshilsen, Tore Olsen!

3 liker  
Svar
Kommentar #573

Roald Øye

211 innlegg  1905 kommentarer

Publisert 29 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Politikk som avledningsmanøver

Tore Olsen, du la inn en trådstarter på verdidebatt for noen måneder siden, og lenken  du viste til med to foredrag av Melanie Phillips er så "to the  point" som avslutning på denne tråden at jeg tillater meg å kopiere den her. Alle som har fulgt denne tråden bør ta seg tid til å lytte til hennes to foredrag om medienes manipulering av sannheten. Jeg kan love at mange brikker vil falle på plass.  Så ille visste jeg ikke at det var: 

"Melanie Phillips, journalist med lang erfaring, orienterer om hvordan media manipulerer sannhet, såkalt sannhet, og på det viset desorienterer samfunnet om hvordan virkeligheten egentlig er. Det som skjer i vår tid fører oss alle nærmere alvorlige konfrontasjoner i eget samfunn, med store konsekvenser for oss selv, familie og etterslekt."

Lytt og lær!  Våk og arbeid!

 https://www.youtube.com/watch?v=te01MtCJP0w

3 liker  
Svar
Kommentar #574

Robin Tande

14 innlegg  3692 kommentarer

Og snipp snapp snute

Publisert 28 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
vi ser nå det som de gamle profeter gledet seg til, som så det som skjer i vår tid profeterte om det - og at kampen snart er over. Vi er vitne til profetiene i sann tid oppfylles, i denne tiden hvor vi lever vil Herren selv redde Israel ut av sitt fangenskap.

så var det eventyret ute!

2 liker  
Svar
Kommentar #575

Roald Øye

211 innlegg  1905 kommentarer

Nå forstår jeg bedre.

Publisert 28 dager siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
Jeg vil komme med et lite hjertesukk, for det forundrer meg  at Kjell G. Kristensen og Njål Kristiansen, som begge bekjenner seg som kristne, kan stå så langt fra deg og meg i synet på denne jødiske staten Israel,

Etter å ha lyttet til Melanie Phillips foredrag om medienes dobbelstandard  i dekningen av sentrale  nyheter de siste år, er jeg ikke lenger så forundret over motstanden mine likesinnede og  jeg har møtt her på verdidebatt  mot vårt  positive engasjement overfor Israel og jødene. 

Alle som stikker nesen frem og forsvarer Israel og statens  politiske høyreside, hvor enn i den vestlige verden de bor i dag, der BBC, Reuter og AP leverer informasjon om Midtøsten-konflikten, vil oppleve hvor hjernevasket både intelligentsiaen og de store folkemasser er i dette spørsmålet. BBCs arbeidsmetoder  hadde Melanie "inside information" om,  og hun levnet ikke mediehusets utsendte medarbeidere til Midtøsten  mye ære. " Ikke tro på det de melder fra Palestina!"  sa hun.  Jeg legger ved lenken hennes for n. gang. Det  er en lenke  som dokumenterer  utroelige  påstander: https://www.youtube.com/watch?v=te01MtCJP0w

2 liker  
Svar
Kommentar #576

Stefan Bonkowski

0 innlegg  627 kommentarer

Inside

Publisert 28 dager siden

Information? 

Kan dette dokumenteres eller er det bare en enkelts persons påstand??? 

Svar
Kommentar #577

Roald Øye

211 innlegg  1905 kommentarer

For utrolig at det kan være sant?

Publisert 28 dager siden
Stefan Bonkowski. Gå til den siterte teksten.

Information? 

Kan dette dokumenteres eller er det bare en enkelts persons påstand??? 

Kan dette dokumenteres? Hvis du med "dette" mente om, eller hvor  foredraget har blitt fremført, er svaret  enkelt: " At  The Speakers Action Group at Bennett Jones Law Offices. There  Melanie Phillips presented her talk entitled “The World Turned Upside Down: The Role of the Media”. 

Hvis du med "dette" mente dokumentasjon  for alle hennes påvisninger om fake news og dobbeltstandarder, regner jeg med at du kan finne dem i hennes nye bok, som er nevnt nedenunder. 

Melanie Phillips has made a career of not bowing to the will of the public on controversial issues. Her new book, Guardian Angel: My Journey from Leftism to Sanity, chronicles her experience being “excommunicated” from the mainstream progressive movement while working for the Guardian newspaper in the UK. Her staunch independence and refusal to play party politics have put her at the center of some of Britain’s most important debates from immigration to Brexit. Experience this “lunch and learn” with one of the UK’s most important political commentators in an intimate setting.

Jeg tror alle som har lyttet til Melanie Phillips foredrag,  innser at det ikke kan være bare en enkelt persons påstand. Jeg  forstår imidlertid din vantro, Stefan Bonkowski. Det er for utrolig at BBC har et slikt rulleblad!

3 liker  
Svar
Kommentar #578

Roald Øye

211 innlegg  1905 kommentarer

Snpp, snapp, snute --

Publisert 27 dager siden
Robin Tande. Gå til den siterte teksten.
så var det eventyret ute!

Nei, eventyret har bare så vidt begynt, Robin Tande,  med Melanie Phillips avsløringer av de utrolige skrønene,  som mediene i den frie verden er med på å kolportere om Brexit, Palestina, Trump, Netanyahu  og global warming.  Foredraget hennes i  "The Speakers Action Group at Bennett Jones Law Offices" i USA  foran et stort internasjonalt  pressekorps var/er helt eventyrlig. 

3 liker  
Svar
Kommentar #579

Roald Øye

211 innlegg  1905 kommentarer

Akerhaug og Phillips politiske reiser.

Publisert 19 dager siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
Jeg tror alle som har lyttet til Melanie Phillips foredrag,  innser at det ikke kan være bare en enkelt persons påstand. Jeg  forstår imidlertid din vantro, Stefan Bonkowski. Det er for utrolig at BBC har et slikt rulleblad!

En nordmann som har foretatt den samme politiske  reise  -  fra Palestina-aktivist til forståelse for Israels sak -  er den norske medie-mannen Lars Akerhaug, som forteller sin historie i denne videoen: 

Lars Akerhaugs vei fra Palestina-aktivist til forståelse for Israel - MIFF

1 liker  
Svar
Kommentar #580

Gjermund Frøland

10 innlegg  6387 kommentarer

Det profeterte nådestøtets sandpåstrøere

Publisert 19 dager siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
Nei, eventyret har bare så vidt begynt, Robin Tande,  med Melanie Phillips avsløringer

Ja, det profeterte stormløpet mot Israel trekker i langdrag.

Og jo større gjennomslagskraft Israels venner får i vesten, jo svakere og mer langvarig vil "stormløpet" bli.

Kan vi risikere at Israels "venner" lykkes fullstendig med å sabotete Guds profetier?

Svar
Kommentar #581

Roald Øye

211 innlegg  1905 kommentarer

Hva mener dere som ikke er Israels-venner?

Publisert 19 dager siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.

Kan vi risikere at Israels "venner" lykkes fullstendig med å sabotete Guds profetier?

 Lik  Sitér

Hva er din oppfatning av Guds profetier om Israel, Gjermund Frøland? Hvor langt fra hverandre står vi egentlig i dette spørsmålet? Jeg ser på Israel som landet Gud lovet israelittene allerede for 4000 år siden, og som en liten rest av 12-stammefolket, jødene, nå har inntatt størstedelen av. Bare litt står igjen.  Hva mener du?

1 liker  
Svar
Kommentar #582

Gjermund Frøland

10 innlegg  6387 kommentarer

Mener?

Publisert 19 dager siden

Jeg tror ikke at noe "stormløp" mot Israel er profetert.

Og jeg mener at ideen om at tragedier er en del av Guds profeterte plan, er både umoralsk og potensielt farlig.

1 liker  
Svar
Kommentar #583

Roald Øye

211 innlegg  1905 kommentarer

Har bønn noen virkning?

Publisert 19 dager siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Jeg tror ikke at noe "stormløp" mot Israel er profetert.

Hvis du ikke tror på noe av det som står i Bibelen, er det rimelig at du heller ikke tror på noe stormløp mot Israel. Det er tvert imot helt logisk. 

Jeg er derimot ikke enig med deg i at å tro at tragedier er en del av Guds profeterte plan, og derfor både umoralsk og potensielt farlig. Vår tro påvirker ikke universets skaper til å gjøre noe overilt. Det gjør heller ikke våre bønner under noen omstendighet. De må være bedt  i overensstemmelse med hans vilje for å ha noen virkning, slik det står i Herrens bønn. Ole Hallesbys klassiker "Fra bønnens verden" beskriver denne lovmessigheten. Derfor har jeg frimodighet til å be om velsignelse over jødene og deres jødiske stat, Israel. 

2 liker  
Svar
Kommentar #584

Dag Løkke

10 innlegg  2177 kommentarer

Frimodig bønn for palestinere og jøder

Publisert 19 dager siden

Ja, vi skal ha stor frimodighet til å be om Guds velsignelse over både jødene og palestinerne, over både Israel og Palestina. Der er vi nok alle enige, Roald Øye. 

Svar
Kommentar #585

Gjermund Frøland

10 innlegg  6387 kommentarer

Som det heter i Fader vår:

Publisert 19 dager siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
Vår tro påvirker ikke universets skaper til å gjøre noe overilt.

- La din vilje skje ...

Så Gud holder nok på med sitt uavhengig av hva vi måtte finne på å be om.

Det som er farlig, er at vi lett dehumaniserer dem vi anser som "Guds motstandere".

1 liker  
Svar
Kommentar #586

Roald Øye

211 innlegg  1905 kommentarer

Vi går i fare, hvor vi går.

Publisert 18 dager siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Det som er farlig, er at vi lett dehumaniserer dem vi anser som "Guds motstandere".

Guds motstandere er vi i grunnen alle sammen, for jeg lærte av min kristendomslærer på lærerskolen  for 63 år siden, Per Lønning, at definisjonen på begrepet synd, er menneskets tendens til alltid å vende Gud ryggen -  fordi vi er født med arvesynd.  Derfor er det meningsløst å demonisere noen mennesker eller folkegrupper. Vi sitter jo i glasshus alle sammen.

 Jeg kjenner ingen som demoniserer noen som de "anser som Guds motstandere". At vi kan ha negative meninger om andre menneskers adferd, er en annen sak.

1 liker  
Svar
Kommentar #587

Gjermund Frøland

10 innlegg  6387 kommentarer

Kassable mennesker

Publisert 18 dager siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
Jeg kjenner ingen som demoniserer noen som de "anser som Guds motstandere". At vi kan ha negative meninger om andre menneskers adferd, er en annen sak.

Med tanke på alle menneskeliv som skal ofres for at Guds profetier skal gå i oppfyllelse, er ordet dehumanisering dekkende.

Svar
Kommentar #588

Roald Øye

211 innlegg  1905 kommentarer

Skinnuenighet.

Publisert 18 dager siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Med tanke på alle menneskeliv som skal ofres for at Guds profetier skal gå i oppfyllelse, er ordet dehumanisering dekkende.

Du gir deg ikke, Gjermund Frøland. Vår Far i himmelen lytter ikke til våre bønner som ikke er i overenstemmelse med hans vilje. 

1 liker  
Svar
Kommentar #589

Kjell G. Kristensen

65 innlegg  13424 kommentarer

Definisjon av synd

Publisert 18 dager siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
Guds motstandere er vi i grunnen alle sammen, for jeg lærte av min kristendomslærer på lærerskolen  for 63 år siden, Per Lønning, at definisjonen på begrepet synd, er menneskets tendens til alltid å vende Gud ryggen -  fordi vi er født med arvesynd.  Derfor er det meningsløst å demonisere noen mennesker eller folkegrupper. Vi sitter jo i glasshus alle sammen.

I Bibelen heter det at all urett er synd, og du skriver om at Gud i disse dager oppfyller landsløftet til Israel - tror du han er dum og går mot det han har sagt? Hvis man er i stand til å snu ryggen til Gud, kan man jo sløyfe at han er allestedsnærværende og allmektig, så det skulle vel egentlig ikke kunne gå an?

Det neste problemet man støter på er at ingen har sett eller hørt Gud, og da blir dette ordtaket også meningsløst?

2 liker  
Svar
Kommentar #590

Tore Olsen

19 innlegg  4728 kommentarer

Publisert 18 dager siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.
Det neste problemet man støter på er at ingen har sett eller hørt Gud, og da blir dette ordtaket også meningsløst?

Kjell, ro deg ned!

Guds stemme lyder verden rundt, noen har også sett Ham!

Det er millioner av vitnesbyrd blant menneskene i dag.

1 liker  
Svar
Kommentar #591

Kjell G. Kristensen

65 innlegg  13424 kommentarer

Placeboeffekten?

Publisert 18 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.

Guds stemme lyder verden rundt, noen har også sett Ham!

Det er millioner av vitnesbyrd blant menneskene i dag.

1 liker  
Svar
Kommentar #592

Gjermund Frøland

10 innlegg  6387 kommentarer

Insha'Allah

Publisert 18 dager siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
Du gir deg ikke, Gjermund Frøland. Vår Far i himmelen lytter ikke til våre bønner som ikke er i overenstemmelse med hans vilje. 

Nei, jeg gir meg ikke, ikke før du forstår at jeg snakker om etisk nivå og moralsyn.

"Vår far i himmelen", bedre kjent som "skjebnen", er uinteressant i denne sammenhengen. Han/den driver med sitt uavhengig av hva vi mennesker ber om. 

Det som er interessant, er hvordan vårt menneskesyn perverteres når vi tror at Gud står bak historiens gang, også tragediene, som leder frem til det som er profetert.

2 liker  
Svar
Kommentar #593

Roald Øye

211 innlegg  1905 kommentarer

Du gir deg ikke.

Publisert 18 dager siden

Hvis "vårt menneskesyn perverteres når vi tror at Gud står bak historiens gang, også tragediene, som leder frem til det som er profetert", da har mange kristne et pervertert menneskesyn. Du er kanskje en av de få, hvis du er en kristen, som har et humant og skikkelig menneskesyn, Gjermund Frøland.

Svar
Kommentar #594

Gjermund Frøland

10 innlegg  6387 kommentarer

Den sedvanlige ad hominem-flukten

Publisert 18 dager siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
Du er kanskje en av de få, hvis du er en kristen, som har et humant og skikkelig menneskesyn, Gjermund Frøland.

Det skjer gang på gang i diskusjoner om religion. Når vi nærmer oss den ubehagelige kjernen, må fokuset avledes. Det skjer ved hjelp av irrelevante avsporinger eller ved hjelp av ad hominem.

Det minner meg om min favorittstripe fra tegneserien Blondie. Dagobert Sørensen hadde dressert familiens hund, Daisy, til å hoppe opp og ødelegge stillingen på sjakkbrettet når Dagobert var i ferd med å tape.

Noe av humoren lå selvsagt også i det premisset at Daisy måtte ha oversikt over styrkeforholdet i partiet.

Svar
Kommentar #595

Roald Øye

211 innlegg  1905 kommentarer

Enhver blir ikke salig i sin tro.

Publisert 18 dager siden

Jeg har etter Gjermund Frølands mening benyttet meg av et "ad hominem-argument", eller personangrep, som er en tankefeil der en søker å tilbakevise et argument ved å gå til angrep på den personen som fremsetter argumentet i stedet for å tilbakevise selve argumentet. Den måten å argumentere på liker heller ikke jeg.

Du skrev: "Med tanke på alle menneskeliv som skal ofres for at Guds profetier skal gå i oppfyllelse, er ordet dehumanisering dekkende". (for min argumentasjonsform?) Så vet jeg det!

Hvis jeg med min måte å argumentere på har foretatt et personangrep på deg,  eller begått en tankefeil i min argumentasjon, er det beklagelig, for vi sitter jo i glasshus alle sammen.

Du mener altså at jeg har dehumanisert deg og andre som ikke deler min tro på at Guds profetier skal gå i oppfyllelse? Det har ikke vært min mening. Jeg deler riktig nok ikke kongstanken om at "enhver blir salig i sin tro".

                      

  

      

Svar
Kommentar #596

Tore Olsen

19 innlegg  4728 kommentarer

Et lite mysterium utlagt

Publisert 17 dager siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.

Nei, jeg gir meg ikke, ikke før du forstår at jeg snakker om etisk nivå og moralsyn.

"Vår far i himmelen", bedre kjent som "skjebnen", er uinteressant i denne sammenhengen. Han/den driver med sitt uavhengig av hva vi mennesker ber om. 

Det som er interessant, er hvordan vårt menneskesyn perverteres når vi tror at Gud står bak historiens gang, også tragediene, som leder frem til det som er profetert.

Din rett til å uttale deg på din måte, ytringsfrihet, gir deg også retten til  mene noe om det du ikke skjønner bæret av. Akkurat som jeg, når jeg leser dine gjentagne angrep på de som har peiling på hva de snakker om - som du ikke har - om hva en profeti er, og har som hensikt å bety, har retten til å søke å belære deg om hva du ikke vet. Nå har jeg forsiktigvis gjort det et antall ganger, uten å lykkes, men prøver igjen for å peile deg i retning av hva en profeti EGENTLIG er! Men så lenge du hittil ikke har ment annet enn at jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om, så ender vi kanskje opp med status quo likevel - who knows, bortsett fra Gud da! 

Profeti er i første rekke ikke GUDs vilje, eller MANNs vilje. Profeti er en forutinformasjon som hva som kommer til å skje. At Gud, som ikke er bundet av tidens begrensinger, forteller menneskene gjennom sine profeter om hva som kommer til å skje, uavhengig av hva vi ønsker, gjør eller mener om dette eller hint.

Det er historien vår fortalt på forhånd! Se på det som "værmelding" om det menneskelige klima på jorden med flere tusen års forhåndsmargin. Det er ikke en forutbestemmelse om hva som skal skje, det er ikke noe Gud har bestemt skal skje, det er noe Gud forklarer oss vil skje, selv om ikke Han vil det. Det er et lite vindu her av "feilmargin", om at - hvis vi hadde sett på profetier som råd, og endret "skjebnens" gang ved å ta en annen vei, så ville profetien ikke slått inn - skjønner? Men hvis så skjer, så ville profetien tatt med det i historien fortalt på forhånd - så...... da ville vi ikke ha visst noen ting om det før det så skjer, annet enn nettopp hva profeten legger ut - på forhånd.

Noen av oss er orientert slik du nå har lest. Fordi vi tror profetiene, så er det ikke oss som kan klandres for det, men nå har jo dagens ateister lang tradisjon i å klandre oss troende for det som de troende gjorde for 1 - 2 - 3 - 4 årtusen siden etc. Så ifølge ateist logikken kan vi klandres for det som skjer både nå og om tusenvis av år. Vi er vil altså på jordet, uansett hva profetene sier eller ikke sier. Du/dere er selvfølgelig det universelle midtpunkt av vett, moral og med den ultimate definisjonsrett om rett og galt. (Hvor du har det fra er en gåte jeg ennå ikke har løst, slik at det kan formidles på norsk.)

Jeg kunne gitt blaffen, og latt det fare, men håpet om noe så enkelt som at profetiens natur, eksempelvis i bibelen, altså er et forhåndsvarsel til de som tror på det, og dermed kan ta høyde for det i eget liv - og justere det deretter, kan nå frem til en forståelse også hos deg. Nytteverdien blir for oss en barmhjertig handling fra Gud, som de troende tar i mot og retter seg etter. Det er ikke mer mystisk enn det. De som ikke retter seg etter profetien vil være de det profeteres om rent generelt sagt. De forberedte kan faktisk bruke paraply med fantastiske egenskaper til beskyttelse, så det er nok litt tvetydig likevel. I min verden er de som tar rådet og følger det til beste for seg selv og sin familie, vettuge folk - de andre, vel - hva vil du jeg skal gjør med det? Ta skylda? Gjør gjerne det jeg, men betyr det noe for dem tror du? Not Much! 

1 liker  
Svar
Kommentar #597

Roald Øye

211 innlegg  1905 kommentarer

Vel talt!

Publisert 17 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Profeti er i første rekke ikke GUDs vilje, eller MANNs vilje. Profeti er en forutinformasjon som hva som kommer til å skje. At Gud, som ikke er bundet av tidens begrensinger, forteller menneskene gjennom sine profeter om hva som kommer til å skje, uavhengig av hva vi ønsker, gjør eller mener om dette eller hint.

Vel talt, Tore Olsen.

2 liker  
Svar
Kommentar #598

Kjell G. Kristensen

65 innlegg  13424 kommentarer

Profetisk kontekst

Publisert 17 dager siden

En jødisk matematiker fant i en skjult tekst i Bibelen hvor den direkte sa at det er hva en gjør (i handling) som bestemmer skjebnen, altså fremtiden. Og at det finnes 5 veier og 5 fremtidssenarier. I denne trådens ånd betyr det hva Israels regjering styrer frem mot, i forhold til det øvrige verdenssamfunn. Det kalles valg- veivalg. Det samme gjelder alle andre regjeringer, USA hadde ikke tatt den retningen vi ser i dag hvis folket hadde valgt Hillary.

Altså et godt eksempel på Frølands sjakkbrett.

1 liker  
Svar
Kommentar #599

Tore Olsen

19 innlegg  4728 kommentarer

Som jeg trodde, det går nok ikke inn......

Publisert 17 dager siden
Kjell G. Kristensen. Gå til den siterte teksten.

En jødisk matematiker fant i en skjult tekst i Bibelen hvor den direkte sa at det er hva en gjør (i handling) som bestemmer skjebnen, altså fremtiden. Og at det finnes 5 veier og 5 fremtidssenarier. I denne trådens ånd betyr det hva Israels regjering styrer frem mot, i forhold til det øvrige verdenssamfunn. Det kalles valg- veivalg. Det samme gjelder alle andre regjeringer, USA hadde ikke tatt den retningen vi ser i dag hvis folket hadde valgt Hillary.

Altså et godt eksempel på Frølands sjakkbrett.

Vi snakker her om noe annet. Det hebraiske alfabetet har et verditall knyttet til hver bokstav, slik at man ikke bare får en beskjed, en forklaring, men en matematisk orientering - en kode.

Jeg skal ikke motsi deg at profetien kunne være kvint-tydige, men i sin enkelhet er profetien en-tydig. Først når vi trekker inn alle varianter av veivalg, blir profetien flertydig, hvilket jeg har dekket opp for i min norske, særdeles enkle forklaring. Vi er idag 7 milliarder mennesker, alle disse reagerer på sin måte og da får vi varianter av reaksjoner på profetier. Så profetiene treffer uansett hva mindretalle av, eller flertallet av, velger å gjøre - de slår inn med 100% treffsikkerhet! For, som jeg har sagt - det er en sikker forklaring til de troende om hva som vil skje - uansett hva vi gjør eller ikke - så skjer det!

Noe annet er spådom, at det står skrevet i "stjernene". Det er spådommer ikke profetier, som er det motsatte av profetier

Det som Gjermund til stadighet legger i sine kommentarer er moralen til de som tror på profetiene. Den fordømmer Gjermund, som jeg har vist til. Takk og pris for at Hillery ble holdt utenfor det ovale rom. Forhåpentligvis er Clinton familiens sugerør i den norske statskassen klippet over, hvor flere hundre millioner er overført, slik at de har til sukker på kaka!

1 liker  
Svar
Kommentar #600

Kjell G. Kristensen

65 innlegg  13424 kommentarer

Varianter?

Publisert 17 dager siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Vi er idag 7 milliarder mennesker, alle disse reagerer på sin måte og da får vi varianter av reaksjoner på profetier.

Men Tore da! Profetiene i Bibelen handler jo ikke om verdens befolkning? Sånn rent gjennomgående handler hele skriften kun om Adams ætt fra alfa til omega? Altså Abrahams ætt i forholdet mellom Juda og Israel og tilstøtende naboland.

Profetiene handler slik sett ikke om enkeltmennesker, men om nasjoner - i skriften forstått som "hus" (kongehus/ regjering). 

Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Rune Holt kommenterte på
Åpent brev til Den norske Kirke og KFUK-KFUM
8 minutter siden / 1445 visninger
Rune Holt kommenterte på
Åpent brev til Den norske Kirke og KFUK-KFUM
14 minutter siden / 1445 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Åpent brev til Den norske Kirke og KFUK-KFUM
16 minutter siden / 1445 visninger
Dag Løkke kommenterte på
Åpent brev til Den norske Kirke og KFUK-KFUM
26 minutter siden / 1445 visninger
Cecilie Pettersen kommenterte på
Tunge tings tale
28 minutter siden / 2708 visninger
Dag Løkke kommenterte på
Åpent brev til Den norske Kirke og KFUK-KFUM
29 minutter siden / 1445 visninger
Erlend Torp kommenterte på
Åpent brev til Den norske Kirke og KFUK-KFUM
rundt 1 time siden / 1445 visninger
Bjørn Blokhus kommenterte på
Tunge tings tale
rundt 1 time siden / 2708 visninger
Dag Løkke kommenterte på
Godt og tjenlig vær
rundt 1 time siden / 198 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Den kristna sionismen, ..... vägen som Jesus inte är med på.
rundt 1 time siden / 3930 visninger
Muhammad Yasser Shafeian kommenterte på
I islam, vin og løgner, som er mer stygg?!
rundt 1 time siden / 472 visninger
Roald Øye kommenterte på
Stormløpet mot Israel er i gang.
rundt 2 timer siden / 14366 visninger
Les flere