Verdidebatt

ER FRAMTIDA ELEKTRISK?

Tidlig morgen den 26. april 2018 kunne NRK radio melde at dieselbilen var død. Innen 2025 ville det ikke selges en eneste dieselbil. Kilden var Norges Automobilforbunds kommunikasjons-sjef, Inger Elisabeth Sagedal, som gjentok de samme orda i et påfølgende intervju. Hun sa at det ville kjøre noen eldre dieselbiler på veiene, men framtida, den var elektrisk.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

NRK har slått seg for brystet og hevda at det fins så mange falske nyheter, men ikke hos dem. Du verden så feil det går an å ta, for det Sagedal hevder, er slett ikke sannheten – heller langt derifra.

Det produseres biler som går på fossilt brennstoff, men som forurenser stadig mindre. For de aller fleste politikerne i verden, er dette godt nok, og de skynder seg langsomt. I Norge har vi politikere som har en tendens til å handle først, og tenke etterpå. Det er ikke så mange år sida politikerne, også NAF, hevda at framtida – den var dieselbil. Nå skal dieselbilen skrotes, og framtida, sier de samme personene – er elektrisk.

Det er uhyre vanskelig å spå om framtida, men vi kan analysere konsekvensen basert på det vi i dag vet og den forsking som pågår. Det vi vet, er at framtida kommer til å gi Norge et el-bil-batteri-helvete. Batteriet på Tesla, for eksempel, veier to tusen kilo (to tonn) og består av store mengder litium med en enorm stråling. Slike batterier er uhyre kompliserte å ta vare på eller resirkulere - og enda verre å lagre i påvente av å bli resirkulert. Det er ikke lenge før de første el-bilene må skifte batteripakka, men ingen har enda vurdert hva som skal skje med de gamle batteriene! Skal de gjenvinnes? De som steller med dette i dag, har kapasitet til å gjenvinne omtrent 15-20 batterier per år - på verdensbasis. Hva når det rauser inn mellom 10, 20 eller 30 000 batteripakker i året bare i Norge?

El-bil er holdt opp som det store miljømessige produktet som skal redde hele verden. Selv om mange har prøvd å si at det er ikke sant, er de overdøvd. Produksjonen av litium-batterier er svært problematisk; litiumkarbonat som brukes i bilbatteriene, utvinnes i Sør-Amerika med meget store miljømessige konsekvenser; grunnvannet forurenses og våtmarksområder skades, for å nevne et par. I tillegg er CO2 utslipp ved batteriproduksjonen dobbelt så høyt som utslipp fra en bil som kjører på fossilt brennstoff.

NAF vet tydeligvis ikke mye om verken det eller hvordan bilindustrien i verden arbeider. Blant annet er det utvikla dieselmotorer med minimalt utslipp, faktisk så lite er det at de snart vil bli foretrukket framfor el-biler. Når det gjelder batterier og el-biler, er det utvikla nye typer som er så kraftige, at ingen hjemmeladere vil kunne klare å lade dem. Det må bygges enorme ladeanlegg i hver eneste kommune eller by – med alle de konsekvensene det får. Riktignok er rekkevidden på de nye batteriene mellom 40 og 60 mil – men om alle går over til elektrisk bil, vil konsekvensene bli uoverkommelig store!

Spørsmålet er hva i all verden av fakta som NRK sjekka før de slapp NAF til i nyhetssendinga, og NAF, skyldes deres utspill rett og slett mangel på kompetanse?

Dieselbilen er ikke død, hydrogenbilen kommer til å bli et alternativ, og framtida er definitivt ikke ensidig elektrisk!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt