Ingrid B. Tenfjord og Øystein Dahle i KA synes i Vårt Land 17. mars at jeg ikke har lagt godviljen til KAs høringsuttalelse om utkastet til ny kirkelov. Jeg har nok spissformulert meg, men uttalelsen sto også laglig til for hogg.
Spissformulert. Tenfjord og Dahle bekrefter forøvrig at KA kanskje også har spissformulert noe i sin høringsuttalelse. Jeg mener likevel fortsatt at KA trekker for sterke konsekvenser av at Den norske kirke reguleres i en særlov. Dette gjelder ikke minst behovet for særlovsregulering på det arbeidsrettslige området.
KA argumenterer for at det trengs særslovsregulering for å beholde en ordning med et fellesorgan for flere sokn som arbeidsgiver/virksomhet uten selv å være rettssubjekt. Dette er jeg uenig i.
Både i det offentlige og private kan arbeidsgiveransvaret innad i en virksomhet deles opp slik at ulike personer eller myndighetsnivåer i virksomheten, skal ivareta ulike deler av arbeidsgiveransvaret. Dette ligger innenfor rammen av arbeidsmiljøloven § 1-8 andre ledd. På tilsvarende måte kan funksjoner bli delt der flere virksomheter samarbeider om aktiviteter i fellesskap, som i joint ventures, interkommunale virksomheter eller i andre samarbeidsformer. En ordning der et fellesråd ivaretar arbeidsgiverfunksjoner på vegne av flere sokn, føyer seg godt inn i et slikt bilde. Noen lovhjemmel for ordningen som sådan, er ikke nødvendig. Men det er selvsagt viktig at organiseringen er basert på et klart regelverk, slik at man unngår uklarhet om styringsrett og ansvar.
Etablerte posisjoner. I lys av dette mener jeg fortsatt at KAs høringsuttalelse i for stor grad framstår som et forsøk på å verne om etablerte posisjoner i gjeldende kirkeordning. Jeg holder fast på at departementets lovforslag i seg selv ikke er noe sjansespill, men at det åpner muligheter som kan brukes godt eller dårlig.
John Egil Bergem
Advokat i Arntzen de Besche