Konstituert sjefredaktør Alf Gjøsund

Ønsker vi slike miljøer?

Det må være vanskelig å være ivelending for tiden. Du risikerer å bli avkrevd svar: Hva mener du om at bedehuset nekter homofile å synge i kor?

Publisert: 14. mar 2018 / 3819 visninger.

Selv er jeg – uten å være fra Iveland – blitt spurt en rekke ganger de siste ukene om mitt syn på at en homofil mann måtte slutte i «koret» fordi han levde i likekjønnet parforhold. – Det er vel et overgrep, er det ikke? spurte en journalist.

– Nei, svarte jeg.

Det var nemlig noen røde lamper som blinket. Én ting var at en vesentlig detalj i medienes framstillinger var feil. Den gikk jeg selv på, da jeg noen dager før skrev en leder i Vårt Land. Mer om det senere. En annen ting er man har vært tause om de mest grunnleggende spørsmålene saken reiser.

Skikkelige folk? 

Det finnes en del kristne organisasjoner og kirkesamfunn her i landet. Svært få har snudd i homofilispørsmålet. De mener fortsatt det er galt å ha et seksuelt forhold til en av samme kjønn.

Dersom de skulle snu – noen vil si når de snur – må bibelsynet deres endres. De må trekke den konklusjonen at enkelte etiske føringer i Bibelen rett og slett må settes til side.

Så er det bare det at religion og tro ikke lar seg endre over natten. Noen dogmer har ikke endret seg på 2.000 år, selv om de i og for seg framstår som fornuftsstridige.

Går det an å være skikkelige folk som er velintegrert i samfunnet og oppfører seg ordentlig mot sine medmennesker likevel? Selvfølgelig. De aller fleste er det.

Typisk kristent

Det er her den første røde lampen blinker. Når ting framstår som bortimot slemt og ondt, da er det ofte noe som ikke stemmer.

Vi snakker om et bedehus som er integrert i lokalsamfunnet, slik vi vil ha det i vårt religions­åpne og flerkulturelle samfunn. Her får helt vanlig, sekulær ungdom opplæring i bilmekking, slik at de skal slippe å sitte hjemme og spille Grand Theft Auto og Battlefield hele tiden. Her får flyktninger opplæring i språk og lokalkultur.

Her drives bruktbutikken som gir bygda mulighet for bærekraftig gjenbruk. Her arranger kommunen teaterforestillinger. Her drives konfirmantarbeid og andre arrangement sammen med Den norske kirke. Samarbeidet fungerer ganske greit, selv om prestene ikke nødvendigvis har det samme bibelsynet.

Selv det faktum at det er betydelig uenighet internt på Iveland bedehus om denne betente saken forteller noe viktig om miljøet. Vi snakker ikke om intolerante Trump-tilhengere med skylapper, men om et kristent miljø preget av et ganske alminnelig norsk mangfold.

To legitime syn?

Forsamlingen er innmeldt i Normisjon, en av de organisasjonene som 
driver denne typen kristent grasrotarbeid. Er slike organisasjoners tilstedværelse og innsats uønsket? Diskvalifiserer de seg for å delta i samfunnet fordi de har det tradisjonelle synet på ekteskapet?

Til sammenligning hylles nå Den norske kirke fordi man har blitt enige om at begge syn på
 ekteskapet – både det tradisjonelle og det mer liberale – er 
legitime teologiske ståsted. Selv Åpen folkekirke mener det bør være plass til to syn i kirken.

Likevel sliter åpenbart en del med å akseptere at et bedehus har det ene av disse synene.

Ikke kor

Tilbake til Vårt Lands lederartikkel. Det var som nevnt jeg som skrev den. Jeg skrev:
 «I bedehusforsamlIngen på
 Iveland i Vest- Agder nektes en person å synge om Jesus fordi han 
lever sammen med en av samme kjønn.»

For så vidt ikke direkte feil. Problemet var jeg hadde i bakhodet at vi snakket om et kor, slik avisene hadde skrevet. I virkeligheten var det noe helt annet: nemlig et lovsangsteam. Slike team – gjerne to-tre sangere og et par musikere – leder forsamlingen i tilbedelse. De er hovedpersoner i gudstjenesten.

På samme måte som Human-Etisk Forbund og Fremskrittspartiet må få lov til å kreve at deres frontfigurer står for deres grunnleggende ideologi, må et bedehus i Normisjon få lov til det. Det er kjempevondt for den personen som oppdager at «dette faktisk ikke er mitt ståsted», og derfor blir fortalt at han eller hun ikke lenger kan være frontfigur.

Men det er ikke et overgrep.

Personlig

«Saken hører ikke hjemme i media», skal bedehusledelsen ha sagt, til hoderystelser fra Sørlandets kommentatorer. Ser vi det fra bedehusets ståsted, har de selvsagt rett. Selv om vi snakker om frivillig arbeid, har saken personalmessig karakter. Ingen seriøs organisasjon kan fortelle om detaljene i slike saker.

Men vi kan resonnere oss fram til noe: Mannen har selv nevnt sin tidligere ektefelle og to barn. De tilhørte det samme gjennom­siktige miljøet, kanskje gjør de det fortsatt. Vi aner smerte, empati
 og vanskelige avveininger. Vi aner tung, emosjonell materie.

Jeg vil se den organisasjonen som håndterer slik problematikk uten at det blir vanskelig. Når det ikke finnes alternative miljøer – Iveland bedehus er det eneste reelle kristne alternativet i bygda – blir det bortimot umulig. Og så sprekker saken i media.

Det er lov til å ta stilling. Det er lov til å engasjere seg. Personlig mener jeg at kristne organisasjoner bør ønskes velkomne som aktører i norske lokalsamfunn. Også dersom de har et tradisjonelt syn på ekteskapet.

Publisert i Vårt Land 14. mars 2018.

15 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Rikke Grevstad Kopperstad

5 innlegg  5 kommentarer

Publisert 3 måneder siden

Nyansert og viktig! Takk, Alf Gjøsund:)

7 liker  
Svar
Kommentar #2

Einar Sand

1 innlegg  9 kommentarer

Publisert 3 måneder siden

Godt skrevet, Alf Gjøsund. Men neste gang en lignende sak kommer fram i mediene, kommer vi til å oppleve samme ropet: Kirken hater de homofile :-( Jeg savner at de ekteskapsliberale i DNK står fram og forsvarer sine kristne søsken og forklarer hva dette handler om. For slik det er nå, ligner det mest på en kamp for å ødelegge evangeliet.

5 liker  
Svar
Kommentar #3

Daniel Krussand

8 innlegg  1414 kommentarer

Publisert 3 måneder siden

God artikkel

Homofil lovsansleder er selvsagt umulig.  Er en kristen kan en forøvrig bli fri seksuell tiltrekning til en av samme kjønn.  

Privatlivet er enhvers sak om man er god mot husets folk.  I Guds Rike, Menigheten er det Bibelen som er gyldig.

Homofil livsstil er et valg, for meg et dårlig valg med konsekvenser for andre enn en selv.

5 liker  
Svar
Kommentar #4

Tore Olsen

18 innlegg  4448 kommentarer

Voksent!

Publisert 3 måneder siden
Alf Gjøsund. Gå til den siterte teksten.
Det er lov til å ta stilling. Det er lov til å engasjere seg. Personlig mener jeg at kristne organisasjoner bør ønskes velkomne som aktører i norske lokalsamfunn. Også dersom de har et tradisjonelt syn på ekteskapet.

Voksent, med tanken på at media jo har en agenda i vår tid. Agendaen er å bryte ned tradisjoner bygget på bibelens ord. Alt er nå snudd på hodet nå for tiden, da inngir det respekt at Gjøsund som mediemann kommer med et slikt innlegg.

Hva er det da som er så vanskelig med å holde Guds bud, at de skal underkjennes og omformes? Jo, det er vanskelig, for man må miste livet for å finne det. Følge sitt ego er en enkel sak, følge Guds vilje er forsåvidt like enkelt, men man må kvitte seg med egoet først! Hvem gjør det - frivillig?

4 liker  
Svar
Kommentar #5

Bjørn Blokhus

0 innlegg  800 kommentarer

Det går greit å være homofil på bedehuset

Publisert 3 måneder siden

Problemet oppstår når alle sangene skal handle om den homofile verden. Som om det ikke er interessant med heterofile opplevelser.

Som ateist har jeg deltatt og blitt ønsket velkommen på mange  møter i en lokal indremisjonsforening. Jeg ble møtt med toleranse og et vidsyn som en neppe finner i frigjorte politiske miljøer

4 liker  
Svar

Siste innlegg

Sannhetsbegrepet
av
Gunnar Hopen
rundt 9 timer siden / 81 visninger
0 kommentarer
Endetid skrevet av Derek Prince.
av
Knut Rasmussen
rundt 12 timer siden / 92 visninger
0 kommentarer
Jonas håper fortsatt på sentrum
av
Berit Aalborg
rundt 13 timer siden / 635 visninger
0 kommentarer
Blikket mot himmelen
av
Petter Mohn
rundt 15 timer siden / 73 visninger
0 kommentarer
Kommentarer til en bokanmeldelse
av
Kjell Tveter
rundt 17 timer siden / 169 visninger
1 kommentarer
Allmenningens tragedie
av
Lars Gilberg
rundt 17 timer siden / 833 visninger
3 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Sannhetsbegrepet
av
Gunnar Hopen
rundt 9 timer siden / 81 visninger
0 kommentarer
Endetid skrevet av Derek Prince.
av
Knut Rasmussen
rundt 12 timer siden / 92 visninger
0 kommentarer
Jonas håper fortsatt på sentrum
av
Berit Aalborg
rundt 13 timer siden / 635 visninger
0 kommentarer
Blikket mot himmelen
av
Petter Mohn
rundt 15 timer siden / 73 visninger
0 kommentarer
Kommentarer til en bokanmeldelse
av
Kjell Tveter
rundt 17 timer siden / 169 visninger
1 kommentarer
Allmenningens tragedie
av
Lars Gilberg
rundt 17 timer siden / 833 visninger
3 kommentarer
Les flere

Siste kommentarer

Åge Kvangarsnes kommenterte på
Endens tid
rundt 6 timer siden / 1291 visninger
Kjetil Mæhle kommenterte på
Endens tid
rundt 6 timer siden / 1291 visninger
Svein Ole Hansen kommenterte på
Endens tid
rundt 6 timer siden / 1291 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Endens tid
rundt 6 timer siden / 1291 visninger
Anne Elisabeth Skogøy Fjellstad kommenterte på
Er dåpen nødvendig til frelse?
rundt 6 timer siden / 87 visninger
Kjetil Mæhle kommenterte på
Endens tid
rundt 6 timer siden / 1291 visninger
Bjørn Erik Fjerdingen kommenterte på
Realpresens eller preteritum
rundt 6 timer siden / 546 visninger
Karl Yri kommenterte på
Endens tid
rundt 6 timer siden / 1291 visninger
Svein Ole Hansen kommenterte på
Endens tid
rundt 6 timer siden / 1291 visninger
Dag Løkke kommenterte på
Realpresens eller preteritum
rundt 7 timer siden / 546 visninger
Kjetil Mæhle kommenterte på
Endens tid
rundt 7 timer siden / 1291 visninger
Bjørn Erik Fjerdingen kommenterte på
Realpresens eller preteritum
rundt 7 timer siden / 546 visninger
Les flere