Konstituert sjefredaktør Alf Gjøsund

Ønsker vi slike miljøer?

Det må være vanskelig å være ivelending for tiden. Du risikerer å bli avkrevd svar: Hva mener du om at bedehuset nekter homofile å synge i kor?

Publisert: 14. mar 2018 / 3880 visninger.

Selv er jeg – uten å være fra Iveland – blitt spurt en rekke ganger de siste ukene om mitt syn på at en homofil mann måtte slutte i «koret» fordi han levde i likekjønnet parforhold. – Det er vel et overgrep, er det ikke? spurte en journalist.

– Nei, svarte jeg.

Det var nemlig noen røde lamper som blinket. Én ting var at en vesentlig detalj i medienes framstillinger var feil. Den gikk jeg selv på, da jeg noen dager før skrev en leder i Vårt Land. Mer om det senere. En annen ting er man har vært tause om de mest grunnleggende spørsmålene saken reiser.

Skikkelige folk? 

Det finnes en del kristne organisasjoner og kirkesamfunn her i landet. Svært få har snudd i homofilispørsmålet. De mener fortsatt det er galt å ha et seksuelt forhold til en av samme kjønn.

Dersom de skulle snu – noen vil si når de snur – må bibelsynet deres endres. De må trekke den konklusjonen at enkelte etiske føringer i Bibelen rett og slett må settes til side.

Så er det bare det at religion og tro ikke lar seg endre over natten. Noen dogmer har ikke endret seg på 2.000 år, selv om de i og for seg framstår som fornuftsstridige.

Går det an å være skikkelige folk som er velintegrert i samfunnet og oppfører seg ordentlig mot sine medmennesker likevel? Selvfølgelig. De aller fleste er det.

Typisk kristent

Det er her den første røde lampen blinker. Når ting framstår som bortimot slemt og ondt, da er det ofte noe som ikke stemmer.

Vi snakker om et bedehus som er integrert i lokalsamfunnet, slik vi vil ha det i vårt religions­åpne og flerkulturelle samfunn. Her får helt vanlig, sekulær ungdom opplæring i bilmekking, slik at de skal slippe å sitte hjemme og spille Grand Theft Auto og Battlefield hele tiden. Her får flyktninger opplæring i språk og lokalkultur.

Her drives bruktbutikken som gir bygda mulighet for bærekraftig gjenbruk. Her arranger kommunen teaterforestillinger. Her drives konfirmantarbeid og andre arrangement sammen med Den norske kirke. Samarbeidet fungerer ganske greit, selv om prestene ikke nødvendigvis har det samme bibelsynet.

Selv det faktum at det er betydelig uenighet internt på Iveland bedehus om denne betente saken forteller noe viktig om miljøet. Vi snakker ikke om intolerante Trump-tilhengere med skylapper, men om et kristent miljø preget av et ganske alminnelig norsk mangfold.

To legitime syn?

Forsamlingen er innmeldt i Normisjon, en av de organisasjonene som 
driver denne typen kristent grasrotarbeid. Er slike organisasjoners tilstedværelse og innsats uønsket? Diskvalifiserer de seg for å delta i samfunnet fordi de har det tradisjonelle synet på ekteskapet?

Til sammenligning hylles nå Den norske kirke fordi man har blitt enige om at begge syn på
 ekteskapet – både det tradisjonelle og det mer liberale – er 
legitime teologiske ståsted. Selv Åpen folkekirke mener det bør være plass til to syn i kirken.

Likevel sliter åpenbart en del med å akseptere at et bedehus har det ene av disse synene.

Ikke kor

Tilbake til Vårt Lands lederartikkel. Det var som nevnt jeg som skrev den. Jeg skrev:
 «I bedehusforsamlIngen på
 Iveland i Vest- Agder nektes en person å synge om Jesus fordi han 
lever sammen med en av samme kjønn.»

For så vidt ikke direkte feil. Problemet var jeg hadde i bakhodet at vi snakket om et kor, slik avisene hadde skrevet. I virkeligheten var det noe helt annet: nemlig et lovsangsteam. Slike team – gjerne to-tre sangere og et par musikere – leder forsamlingen i tilbedelse. De er hovedpersoner i gudstjenesten.

På samme måte som Human-Etisk Forbund og Fremskrittspartiet må få lov til å kreve at deres frontfigurer står for deres grunnleggende ideologi, må et bedehus i Normisjon få lov til det. Det er kjempevondt for den personen som oppdager at «dette faktisk ikke er mitt ståsted», og derfor blir fortalt at han eller hun ikke lenger kan være frontfigur.

Men det er ikke et overgrep.

Personlig

«Saken hører ikke hjemme i media», skal bedehusledelsen ha sagt, til hoderystelser fra Sørlandets kommentatorer. Ser vi det fra bedehusets ståsted, har de selvsagt rett. Selv om vi snakker om frivillig arbeid, har saken personalmessig karakter. Ingen seriøs organisasjon kan fortelle om detaljene i slike saker.

Men vi kan resonnere oss fram til noe: Mannen har selv nevnt sin tidligere ektefelle og to barn. De tilhørte det samme gjennom­siktige miljøet, kanskje gjør de det fortsatt. Vi aner smerte, empati
 og vanskelige avveininger. Vi aner tung, emosjonell materie.

Jeg vil se den organisasjonen som håndterer slik problematikk uten at det blir vanskelig. Når det ikke finnes alternative miljøer – Iveland bedehus er det eneste reelle kristne alternativet i bygda – blir det bortimot umulig. Og så sprekker saken i media.

Det er lov til å ta stilling. Det er lov til å engasjere seg. Personlig mener jeg at kristne organisasjoner bør ønskes velkomne som aktører i norske lokalsamfunn. Også dersom de har et tradisjonelt syn på ekteskapet.

Publisert i Vårt Land 14. mars 2018.

15 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Rikke Grevstad Kopperstad

7 innlegg  6 kommentarer

Publisert 11 måneder siden

Nyansert og viktig! Takk, Alf Gjøsund:)

7 liker  
Kommentar #2

Einar Sand

2 innlegg  9 kommentarer

Publisert 10 måneder siden

Godt skrevet, Alf Gjøsund. Men neste gang en lignende sak kommer fram i mediene, kommer vi til å oppleve samme ropet: Kirken hater de homofile :-( Jeg savner at de ekteskapsliberale i DNK står fram og forsvarer sine kristne søsken og forklarer hva dette handler om. For slik det er nå, ligner det mest på en kamp for å ødelegge evangeliet.

5 liker  
Kommentar #3

Daniel Krussand

13 innlegg  2003 kommentarer

Publisert 10 måneder siden

God artikkel

Homofil lovsansleder er selvsagt umulig.  Er en kristen kan en forøvrig bli fri seksuell tiltrekning til en av samme kjønn.  

Privatlivet er enhvers sak om man er god mot husets folk.  I Guds Rike, Menigheten er det Bibelen som er gyldig.

Homofil livsstil er et valg, for meg et dårlig valg med konsekvenser for andre enn en selv.

5 liker  
Kommentar #4

Tore Olsen

21 innlegg  5415 kommentarer

Voksent!

Publisert 10 måneder siden
Alf Gjøsund. Gå til den siterte teksten.
Det er lov til å ta stilling. Det er lov til å engasjere seg. Personlig mener jeg at kristne organisasjoner bør ønskes velkomne som aktører i norske lokalsamfunn. Også dersom de har et tradisjonelt syn på ekteskapet.

Voksent, med tanken på at media jo har en agenda i vår tid. Agendaen er å bryte ned tradisjoner bygget på bibelens ord. Alt er nå snudd på hodet nå for tiden, da inngir det respekt at Gjøsund som mediemann kommer med et slikt innlegg.

Hva er det da som er så vanskelig med å holde Guds bud, at de skal underkjennes og omformes? Jo, det er vanskelig, for man må miste livet for å finne det. Følge sitt ego er en enkel sak, følge Guds vilje er forsåvidt like enkelt, men man må kvitte seg med egoet først! Hvem gjør det - frivillig?

4 liker  
Kommentar #5

Bjørn Blokhus

0 innlegg  975 kommentarer

Det går greit å være homofil på bedehuset

Publisert 10 måneder siden

Problemet oppstår når alle sangene skal handle om den homofile verden. Som om det ikke er interessant med heterofile opplevelser.

Som ateist har jeg deltatt og blitt ønsket velkommen på mange  møter i en lokal indremisjonsforening. Jeg ble møtt med toleranse og et vidsyn som en neppe finner i frigjorte politiske miljøer

4 liker  

Siste innlegg

Godt nytt for barn og unge
av
Kristin Ørmen Johnsen
7 minutter siden / 10 visninger
Et vingeklippet Kirkemøte?
av
Andreas Aarflot
7 minutter siden / 6 visninger
KrF og retningsval
av
Brynjulv Hernes
7 minutter siden / 9 visninger
God analyse, upassande overskrift
av
Arne Lauvhjell
rundt 3 timer siden / 52 visninger
Norge subsidierer klimautslipp
av
Steinar Steinkopf Sund
rundt 6 timer siden / 37 visninger
Å føde barn
av
Tor Inge Romøren
rundt 7 timer siden / 55 visninger
Les flere

Mest leste

Hareides nødvendige veivalg
av
Ole Paus
4 måneder siden / 82847 visninger
Et barn er født, et barn er dødt
av
Magne Raundalen
rundt 2 år siden / 44749 visninger
Etter fallet kommer hevnen
av
Berit Aalborg
11 måneder siden / 35616 visninger
Stormløpet mot Israel er i gang.
av
Roald Øye
9 måneder siden / 28968 visninger
Kanten av klippen
av
Åshild Mathisen
11 måneder siden / 22908 visninger
Sympati med skinke
av
Ane Bamle Tjellaug
4 måneder siden / 22580 visninger
Et sosialt ­eksperiment
av
Bent Høie
5 måneder siden / 22521 visninger
Mens vi sover
av
Erik Lunde
11 måneder siden / 20435 visninger
Ord er handling
av
Hilde Frafjord Johnson
4 måneder siden / 19479 visninger

Lesetips

Godt nytt for barn og unge
av
Kristin Ørmen Johnsen
7 minutter siden / 10 visninger
Et vingeklippet Kirkemøte?
av
Andreas Aarflot
7 minutter siden / 6 visninger
KrF og retningsval
av
Brynjulv Hernes
7 minutter siden / 9 visninger
Radikal kjønnsideologi
av
Marit Johanne Bruset
1 dag siden / 221 visninger
Har du ulikhetsbrillene på, Astrup?
av
Catharina Bu
1 dag siden / 236 visninger
I fredens telt
av
Torstein Try
1 dag siden / 82 visninger
Nå treng KrF samling
av
Karl Johan Hallaråker
1 dag siden / 151 visninger
Jeg melder meg ut av KrF
av
Lars Sørumshagen
1 dag siden / 384 visninger
Les flere

Siste innlegg

Godt nytt for barn og unge
av
Kristin Ørmen Johnsen
7 minutter siden / 10 visninger
Et vingeklippet Kirkemøte?
av
Andreas Aarflot
7 minutter siden / 6 visninger
KrF og retningsval
av
Brynjulv Hernes
7 minutter siden / 9 visninger
God analyse, upassande overskrift
av
Arne Lauvhjell
rundt 3 timer siden / 52 visninger
Norge subsidierer klimautslipp
av
Steinar Steinkopf Sund
rundt 6 timer siden / 37 visninger
Å føde barn
av
Tor Inge Romøren
rundt 7 timer siden / 55 visninger
Les flere