Une Bratberg

Kommentator i Vårt Land
78    2

Populistenes dag

EU-skepsisen og innvandringsmotstanden kan bli en farlig blanding i Italia. Søndag gjorde populistene rent bord i valget.

Publisert: 5. mar 2018 / 1594 visninger.

Europas tredje største økonomi og en av EUs grunnleggere, har sendt tydelige signaler til Brussel: Flertallet av de som gikk til valgurnene i Italia på søndag, valgte å gi sin stemme til EU-skeptiske partier. Til sammen fikk Femstjernersbevegelsen (M5S) og Lega over halvparten av stemmene i valget på 
søndag.

Ulikheter

Begge er populistpartier, og begge er EU-skeptiske. Men ulikhetene er ellers så store at regjeringssamarbeid har vært regnet som utelukket. Men i går sa lederen for M5S at han er villig til å diskutere med «alle politiske aktører» for å kunne danne en regjering med parlamentarisk flertall. M5S ble startet som en protestbevegelse av komikeren Beppe Grillo, og mange av partiets velgere kommer fra venstre og vil nok ikke like et regjeringssamarbeid med det sterkt innvandringskritiske Lega. Tidligere het det Lega Nord, og kjempet for interessene til norditalienerne. Partiet fikk omtrent 18 prosent av stemmene og ble størst av de fire partiene i høyrekoalisjonen. Det er verdt å merke seg at for fem år siden fikk Salvinis parti kun fire prosents oppslutning.

Vi vant

Både M5S, som ble det største partiet, og Lega utropte seg til valgvinnere. «Jeg føler et ansvar for å lede landet» sa M55-leder Luigi Di Maio. Legas Matteo Salvini sa på sin side at han har «rett og plikt til å danne ny regjering». Lega er det tidligere Lega Nord og har beveget seg fra et separatistparti opptatt av føderalisme og regionalisme til å bli svært innvandrerfiendtlig.

Det var særlig innvandring og økonomi som preget valgkampen. Italia har EUs nest største utenlandsgjeld, er første ankomstland for båtflyktninger fra Nord-Afrika. Mellom 2014 og 2017 har Italia tatt i mot rundt 600 000 flyktninger. Antallet har riktignok gått sterkt ned etter at myndighetene inngikk en omstridt avtale med Libya. Men selv om antall flyktninger har minket kraftig, brukte Matteo Salvini italieneres frustrasjon for hva det var verdt under valgkampen. Han sa blant annet at han vil stenge leire med fattige romfolk, deportere hundretusener av papirløse innvandrere og ta seg av «den islamske trusselen».

Sviktet

Ungdomsledigheten i Italia er på 31,5 prosent, og landet opplever en massiv hjerneflukt: Mer enn fem millioner har flyttet fra Italia. Mange italienere føler seg sviktet av Europa, og mener de andre medlemslandene burde delt mer på ansvaret for flyktningene som kom til Italia. Støtten til EU blant italienere flest har sunket fra 65 til 40 prosent de siste ti årene, noe valgresultatet gjenspeiler. En av partitoppene sa da også i går: Dette er et klart signal til Europa, som har behandlet italienerne dårlig. Også Frankrikes president Emmanuel Macron mener valget er et resultat av et «massivt migrasjonspress.» Nasjonal Fronts Marine Le Pen tvitret på sin side at søndag var en dårlig dag for den europeiske union, mens Nigel Farage tvitret «Euroskepsisen øker».

Uansett hvem som kommer i regjering, vil nærheten til det europeiske prosjektet være svakere for de som skal styre.

Frykt

På forhånd var det ventet at Forza Italia, som ledes av eksstatsminister Silvio Berlusconi, ville bli størst på høyresiden. Slik gikk det ikke. Lega-leder Matteo Salvini kan bli neste statsminister. Hans motto er «Italia først». I går sa at han var stolt over være populist, og at euroen er en feiltakelse som «til slutt» vil forsvinne. Femstjernersbevegelsen lanserte seg som et parti som bryter med den gamle, politiske eliten, og som vil få nye krefter inn i politikken. Det har de fått til.

«Jeg blir gal, jeg blir gal, vær så snill og vær rask med å danne en regjering, for jeg holder på å bli gal» skrev Peppe Grillo, Femstjernersbevegelsens grunnlegger, på bloggen sin for noen dager siden. Men det kan gå uker med forhandlinger før en regjeringsavtale er på plass. Grillo må smøre seg med tålmodighet en stund til.

1 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Tore Olsen

20 innlegg  4900 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Une Bratberg. Gå til den siterte teksten.
EU-skepsisen og innvandringsmotstanden kan bli en farlig blanding i Italia. Søndag gjorde populistene rent bord i valget.

Farlig blanding for hvem? - Og hvorfor?

11 liker  
Svar
Kommentar #2

Rune Holt

9 innlegg  11039 kommentarer

Er EU det eneste saliggjørende ?

Publisert 7 måneder siden
Une Bratberg. Gå til den siterte teksten.
Populistenes dag

EU-skepsisen og innvandringsmotstanden kan bli en farlig blanding i Italia. Søndag gjorde populistene rent bord i valget.

Vi ser at EU-skepsisen øker i flere og flere land i Europa.

Dette er farlig skriver Bratberg.Hvorfor er det farlig ?

Bruk av ordet populisme blir her brukt som en hersketeknikk.Som det alltid gjør.

11 liker  
Svar
Kommentar #3

Frode Meland

83 innlegg  4916 kommentarer

Publisert 7 måneder siden

Jeg var tidligere EU-motstander og stemte Nei på nittitallet.  Men jeg har snudd i saken.  Det er fordi jeg har innsett at samarbeid på så mange felter det faktisk gjøres på innen EU er en bra ting totalt sett.  Verden er ikke den samme nå som for 50 år siden.  Globaliseringen kjører for fullt og det er en langt friere flyt av ideer, varer, arbeidskraft og penger enn det noen sinne har vært.  Derfor mener jeg det er viktig med en slik union som forener folk som ligger relativt nær hverandre geografisk, historisk og kulturelt til samarbeide om viktige anliggender.

Dermed ikke på langt nær sagt at alt i EU er perfekt.  Selvsagt ikke.  Men blir det en avstemming til kommer jeg til å svare Ja.  Jeg finner bølgen av populisme, nasjonalisme og proteksjonisme som rår ganske så skremmende.


Svar
Kommentar #4

Bjørn Erik Fjerdingen

123 innlegg  7100 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Frode Meland. Gå til den siterte teksten.
Jeg finner bølgen av populisme, nasjonalisme og proteksjonisme som rår ganske så skremmende.

Da har altså manglende demokratiske prosesser og manglende utredninger skylda.

Folket ble overhørt og det ser ut at mange føler seg rundlurt av eliten.  Som på bakrommet  innførte og jobbet i det skjulte med globaliseringsprosjektet sitt.

Globaliseringsprosjektet har etter min forståelse kjørt seg selv i grøfta.  Det ser vi da Trump blir president i USA.  Vi ser sosialdemokratiet nesten på sotteseng i store deler av Europa.  Kina og Russland for den del ser ut til å få presidenter og statsoverhoder på livstid.

Så hva skjer hvis globaliseringsprosjektet til de "vellykkede"  fortsatt får framgang.  Sjansen er stor for at da er Europa og Norge ikke i hele tatt å kjenne igjen om 20-30 år.

Egne innbyggere har mange land i vesten ikke lagt særlig vekt på, mens rikfolkene har fylt opp lommene så de nærmest renner over.

Og så vil globliseringsgjengen fortsette med sin vellykkede strategi som går ut på å fylle fulle lommer enda fullere.

Så strategien for globaliseringstilhengerne er:  Skit i våre egne og våre etterkommer - og fyll lommene til de rike enda fullere.

 

 

11 liker  
Svar
Kommentar #5

Tore Olsen

20 innlegg  4900 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Frode Meland. Gå til den siterte teksten.
Jeg var tidligere EU-motstander og stemte Nei på nittitallet.  Men jeg har snudd i saken.  Det er fordi jeg har innsett at samarbeid på så mange felter det faktisk gjøres på innen EU er en bra ting totalt sett.  Verden er ikke den samme nå som for 50 år siden.  Globaliseringen kjører for fullt og det er en langt friere flyt av ideer, varer, arbeidskraft og penger enn det noen sinne har vært.  Derfor mener jeg det er viktig med en slik union som forener folk som ligger relativt nær hverandre geografisk, historisk og kulturelt til samarbeide om viktige anliggender.

Der var jeg ved første avstemning, men har snudd 180 grader.

3 liker  
Svar
Kommentar #6

Tore Olsen

20 innlegg  4900 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Frode Meland. Gå til den siterte teksten.
Dermed ikke på langt nær sagt at alt i EU er perfekt.  Selvsagt ikke.  Men blir det en avstemming til kommer jeg til å svare Ja.  Jeg finner bølgen av populisme, nasjonalisme og proteksjonisme som rår ganske så skremmende.

Jeg finner det absolutt befriende, for jeg vet motivet bak globalismen - akkurat det burde skremme alle som har ønske om et godt og fredfullt liv.

9 liker  
Svar
Kommentar #7

Njål Kristiansen

147 innlegg  20279 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Une Bratberg. Gå til den siterte teksten.

Sviktet

Ungdomsledigheten i Italia er på 31,5 prosent, og landet opplever en massiv hjerneflukt: Mer enn fem millioner har flyttet fra Italia. Mange italienere føler seg sviktet av Europa, og mener de andre medlemslandene burde delt mer på ansvaret for flyktningene som kom til Italia. Støtten til EU blant italienere flest har sunket fra 65 til 40 prosent de siste ti årene, noe valgresultatet gjenspeiler. En av partitoppene sa da også i går: Dette er et klart signal til Europa, som har behandlet italienerne dårlig. Også Frankrikes president Emmanuel Macron mener valget er et resultat av et «massivt migrasjonspress.»

Det var nasjonalistenes aften, ingen tvil om det. Og nå må de finne sammen for å danne regjering. Og hvis nasjonalisme er svaret er det en brikke som faller på plass, for det er nasjonalisme som har vært med å skape problemene. 

Først er det den italienske nasjonalismen som er omtrent like gammel som den greske. Italia har vært like begrenset i sin kjærlighet til fellesskapets mer krevende sider som Hellas. Selv om Italia tidligere var av bidragsyterne, har det i større grad gått over til å bli en mottaker. Og når pappa ikke lenger betaler regningene blir sønnen gjerne sur. Når pappa i tillegg forlanger å få tilbake lommepengene fra i fjor er det klart det blir kaldt ved frokostbordet. 

Men de har også hatt hjelp av andre nasjonalister. Ungarn, Tsjekkia, Slovakia og Polen har ikke akkurat gått skoene av seg for å få inn innvandrere til sine land. Italia er offeret i denne forbindelse - bortsett fra flyktningene da. Motstanden har vært massiv. President Macron har sine ord i behold, og holdningen har vært heiet frem av Farage og LePen. 

En konsekvens av nasjonalismen må være at hver enkelt tar sine egne regninger. Ønsker man seg en verden av nasjonalistiske stater kan man ikke sende regningene til pappa eller naboen. Da må man tenke sjæl og mene, måtte stå for det de sa, ikke bare være store i kjeften og spille ball bare på egne premisser. Vil man danse tango må man finne partnere. Italia kan finne sine partnere i nevnte land, men vil det hjelpe noe? De er alle på vei inn i samme situasjon, og de skaper den selv. Sådan er nasjonalismen. Som de sier på svensk; enade vi stodo, søndra vi falla. Nå er tiden for nasjonalismen til å begynne å virke også i praksis. 

Svar
Kommentar #8

Njål Kristiansen

147 innlegg  20279 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Frode Meland. Gå til den siterte teksten.
Det er fordi jeg har innsett at samarbeid på så mange felter det faktisk gjøres på innen EU er en bra ting totalt sett.  Verden er ikke den samme nå som for 50 år siden.  Globaliseringen kjører for fullt og det er en langt friere flyt av ideer, varer, arbeidskraft og penger enn det noen sinne har vært.  Derfor mener jeg det er viktig med en slik union som forener folk som ligger relativt nær hverandre geografisk, historisk og kulturelt til samarbeide om viktige anliggender.

Nasjonalismens tidsalder tror jeg nådde sin høyde med Krigen. Etterpå var det samarbeide som sto i fokus, og for de som samarbeider har det vært en suksess. Før dette, og etterpå vil verden igjen bli like global som den alltid har vært. 

Svar
Kommentar #9

Frode Meland

83 innlegg  4916 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Bjørn Erik Fjerdingen. Gå til den siterte teksten.
Egne innbyggere har mange land i vesten ikke lagt særlig vekt på, mens rikfolkene har fylt opp lommene så de nærmest renner over.

Til det du skriver her: Den enorme forskjellen på fattig og rik - iallefall i vår del av verden - skyldes først og fremst kapitalismen og markedskreftenes ubønnhørlig brutale logikk, og dernest manglende regulering og fordeling av godene.

Til resten av din kommentar: Det du skriver er så gjennomsyret av konspirasjonsteoretisk tenkning at det er ganske poengløst å diskutere.  For jeg har gitt opp å diskutere med konspirasjonsteoretikere - det nytter ikke.


1 liker  
Svar
Kommentar #10

Frode Meland

83 innlegg  4916 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Nasjonalismens tidsalder tror jeg nådde sin høyde med Krigen. Etterpå var det samarbeide som sto i fokus, og for de som samarbeider har det vært en suksess. Før dette, og etterpå vil verden igjen bli like global som den alltid har vært. 

Så du er ikke bekymret på lengre sikt?


Svar
Kommentar #11

Njål Kristiansen

147 innlegg  20279 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Frode Meland. Gå til den siterte teksten.
Så du er ikke bekymret på lengre sikt?

Hva er lengre sikt? 5-10 år vanligvis. Mellomlang; inntil 5-10. Nei, jeg tror dette må snu igjen. Jeg tror jeg har evidens for det i at både Hellas, Spania, Italia og de før nevnte henvender seg stadig til EU for bistand på forskjellig vis. Jeg er fortsatt ikke overbevist om at Brexit vil skje, og jeg ser ikke hvilken form det skal få heller. Nasjonalismen i det konservative partiet i UK kan sprenge hele partiet.

I tillegg tror jeg at rustbeltet i USA kan få gravd opp kullet sitt til et marked som vil søke billigere innenlandsk stål og kull når man legger toll på import, men heller ikke det blir varig. Slik vi har innrettet verden akkurat nå er det på den mest økonomiske måten. Derfor tror jeg den måten vil overleve på sikt, og det har vi historie for gjennom årtusener. Mennesket har alltid strebet etter nye kyster og markeder, så jeg tror dagens proteksjonisme bare er et blaff. 

Likevel kan dette ikke brukes som en sovepute. Vi må være vigilante og bekjempe nasjonalismen. Vi vil vel ikke at Polen skal ta tilbake gjestearbeiderne sine, vil vi vel? Og vil Polen ha dem? Nei, den polske regjering takker nok Gud for at de kan sende dem utenlands for å unngå en arbeidsledighet av italienske dimensjoner. Italienerne har sviktet seg selv, sin ungdom og sin fremtid ved å dyrke korrupsjonen til sin egen kunstart. Det var tendenser til at dette skulle snu etter 1989, men senere har det forverret seg. Selv Italia må ta oppgjør med mafiaen og korrupsjonen på alle hold. De må frigjøre sin økonomi til å bli en skapende økonomi fremfor en subsidiert økonomi. Den nye regjeringen vil ikke klare det, men kanskje det blir nyvalg snart. 

Svar
Kommentar #12

Frode Meland

83 innlegg  4916 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Mennesket har alltid strebet etter nye kyster og markeder, så jeg tror dagens proteksjonisme bare er et blaff. 

Vel, jeg håper du har rett, og jeg er betinget optimist på lengre sikt.  Men i mellomtiden kan den økte "individualismen" i forskjellige stater skade anliggender som f.eks miljø og klimasaker.  Se bare hva som skjedde i USA - Trump meldte landet ut av Parisavtalen og klimafornektere inntar posisjoner.  Klimagassene bryr seg ikke om landegrenser, derfor er dette et eksempel på utfordringer som må løses under (globalt) samarbeide.  Jeg frykter et tilbakeslag her pga populistene.

2 liker  
Svar
Kommentar #13

Kåre Kvangarsnes

5 innlegg  838 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Frode Meland. Gå til den siterte teksten.
 Globaliseringen kjører for fullt og det er en langt friere flyt av ideer, varer, arbeidskraft og penger enn det noen sinne har vært.  

Fri flyt ja, men ikke når det gjelder hva folk kan mene og ytre.  uten å bli brunbeiset eller rettsforfulgt. Meninger/ytringer  forbys i et omfang vi aldri har sett før andre steder enn i diktaturer. EU  og globalismen lider av utopitenkning og mangel på realisme og menneskekunnskap og kunnskap om nasjonalstatens status  i folket når motsetningene mellom den udemokratiske eliten i Brüsse-Berlin  og landenes innbyggere  åpenbares slik de gjør nå.  Det kommer alltids en reaksjon, bl.a slik vi ser det i nå i  Italia.

Vi får håpe på en rekke brexiter fremover-:))

8 liker  
Svar
Kommentar #14

Njål Kristiansen

147 innlegg  20279 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Frode Meland. Gå til den siterte teksten.
Vel, jeg håper du har rett, og jeg er betinget optimist på lengre sikt.

Vi har hatt slike perioder tidligere, men det er en grunn til at verden har blitt globalisert. Nasjoner har ikke hatt noe ønske om å leve i isolasjon. Se på nasjonalistene selv. De reiser ofte til andre nasjonalister for å hente støtte. De reiser til edderkoppnettets senter Moskva, og de kommuniserer internasjonalt for sin sak. Se på LePens engasjement for Italias nasjonalister. Dette kan du koke ned til begjæret etter personlig makt for de involverte. Nasjonalismen er deres brekkstang til egne posisjoner. Idéfellesskapet er tynt. EU-medlemmene med nasjonalistisk agenda har også latt seg overtale til å være med på overnasjonale kompromisser. Det tyder ikke på at det stikker så alt for dypt. Om de er seriøse på sin nasjonalisme slutter de å hakke på EU og tar skrittet fullt ut og melder seg ut. Når de ikke gjør det er det fordi de vet at verdien er størst ved å forbli medlemmer i det internasjonale markedet EU representerer. 

Svar
Kommentar #15

Njål Kristiansen

147 innlegg  20279 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Kåre Kvangarsnes. Gå til den siterte teksten.
Meninger/ytringer  forbys i et omfang vi aldri har sett før andre steder enn i diktaturer. EU  og globalismen lider av utopitenkning og mangel på realisme og menneskekunnskap og kunnskap om nasjonalstatens status  i folket når motsetningene mellom den udemokratiske eliten i Brüsse-Berlin  og landenes innbyggere  åpenbares slik de gjør nå

Kan du forklare dette for oss som ikke er en del av din verden? Hvor begrenses ytringsfriheten i EU?

2 liker  
Svar
Kommentar #16

Frode Meland

83 innlegg  4916 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Når de ikke gjør det er det fordi de vet at verdien er størst ved å forbli medlemmer i det internasjonale markedet EU representerer. 

Vel, vi får se om flere land melder seg ut.

Time will show.


Svar
Kommentar #17

Frode Meland

83 innlegg  4916 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Kåre Kvangarsnes. Gå til den siterte teksten.
Meninger/ytringer  forbys i et omfang vi aldri har sett før andre steder enn i diktaturer.

Kan du dokumentere påstanden?

1 liker  
Svar
Kommentar #18

Kåre Kvangarsnes

5 innlegg  838 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Kan du forklare dette for oss som ikke er en del av din verden? Hvor begrenses ytringsfriheten i EU?

En kan jo begynne å lure på om du forholder deg til  verden og samfunnsdebatten  slik den er blitt ,eller om du spiller uvitende. Ytringsfriheten er i praksis blitt sterkt begrenset i de fleste land, særlig med  tanke på hva som kan ytres og menes offentlig om en viss religion og det fargerike fellesskap. Sykdomsbegreper som islamofob og islamofobi. er bare et par stikkord. Bøter og utestengning i verste fall tap av  anseelse og karriere risikeres for de som ytrer seg for  kritisk om innvandring, særlig i land som Storbritannia, Tyskland og Frankrike.  

 Ensretting i skoleverket når det gjelder disse spørsmål. En lærer,  en politimann,  en kundebehandler som engasjerer seg og ytrer seg for  kritisk til innvandring i det offentlige  på sin fritid, ligger tynt an. Kunstnere  og komikere beskjefter seg ikke lenger med kritikk eller  krass humor omkring disse ting De få som gjør det, får gjennomgå.

Eu: Fru Merkel tok initiativ til rensing av nettet for kritiske ytringer om innvandringen/iislam overfor Facebooks Zuckenberg. Svære bøter mot Facebook dersom de ikke følger opp. Rensking av nettet for slikt er blitt en prioritert oppgave i EU. Identitet bak kriminalitet begått av innvandrere , særlig fra islamske land, skjules i mange tilfeller lengst mulig av pressen og politiet.

Terje Tvedts siste bok viser viser vel også fra kompetent hold at dette også i Norge er  noe som har lagt en klam hånd over det frie ord gjennom den villede politiske korrekthet om disse ting  som innsnevrer den faktiske ytringsfrihet for de som vil gjøre karriere. Medløpspressen  følger opp i flokk. Brunbeising og rasismebekortet sitter løst , også blant såkalt seriøse samfunnsdebattanter. 

En liten titt på Resetts artikler i de siste ukene er etter min mening avslørende for klimaet som skapes  fra MS-medier når alternative media i mye større grad enn dem , i den ene artikkel etter den andre, gir et mye mer troverdig  og dyptpløyende bilde av den virkelighet vi er konfrontert med  hjemme og i enda større grad i land i EU når det gjelder globalismen , innvandring og de utslag dette har fått på ytringsfriheten. 

Klima  og globalisme er blitt religion og den postmoderne identitetspolitikken en svøpe for fornuftstenkning og og ytringsklimaet. 

Men alt dette visste du fra før og talløse skribenter, forfattere og politikere omtaler dette   daglig, i Norge og i EU.  Men dette er altså problemstillinger du ikke forholder deg til eller tar seriøst, så vidt jeg forstår.  Du har jo  sagt i en tidligere kommentar  i en annen tråd at du ikke forholder deg til virkeligheten( om enn i frustrasjon da, over oss kritiske til innvandringen, globalismen og  EU)

  

 

 

 

7 liker  
Svar
Kommentar #19

Oddbjørn Johannessen

171 innlegg  13362 kommentarer

Øynene som ser

Publisert 7 måneder siden
Kåre Kvangarsnes. Gå til den siterte teksten.
En liten titt på Resetts artikler i de siste ukene er etter min mening avslørende for klimaet som skapes  fra MS-medier når alternative media i mye større grad enn dem , i den ene artikkel etter den andre, gir et mye mer troverdig  og dyptpløyende bilde av den virkelighet vi er konfrontert med  hjemme og i enda større grad i land i EU når det gjelder globalismen , innvandring og de utslag dette har fått på ytringsfriheten. 

Dersom Resett (og liknende) er din inngang til virkeligheten, skjønner jeg at du føler deg lurt av alminnelig nyhetsformidling.

Min påstand: Ytringsfriheten i vår del av verden har aldri vært så stor som nå.  Har man tilgang til et tastatur og en nettkobling, er det ikke grenser (innenfor lovens rammer, selvsagt) for hva man kan ytre seg om.

3 liker  
Svar
Kommentar #20

Njål Kristiansen

147 innlegg  20279 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.
Min påstand: Ytringsfriheten i vår del av verden har aldri vært så stor som nå.  Har man tilgang til et tastatur og en nettobling, er det ikke grenser (innenfor lovens rammer, selvsagt) for hva man kan ytre seg om.

Hevet over tvil, og det Kvangarsnes ser ut til å ønske seg er retten til å krenke andre i større grad. Min frihet slutter der en annens begynner, og jeg har ingen rett til å tråkke på andre gjennom å snakke nedsettende. Det er et gode at denne delen av ytringsfriheten er frisert, men det er et mysterium at dette er noe å hige etter skulle fortsette å være tillatt. Hvis man ser seg selv i det samme bildet vil man sikkert ha seg frabedt å bli trakassert av muslimer. Lovverket gir oss like rettigheter, og det er en fordel for alle. Rart at dette ikke er selvsagt. 

3 liker  
Svar
Kommentar #21

Per Steinar Runde

205 innlegg  2388 kommentarer

Kva er problemet med fedrelandskjærleik, folkestyre og råderett over eigen økonomi?

Publisert 7 måneder siden
Une Bratberg. Gå til den siterte teksten.
Lega-leder Matteo Salvini kan bli neste statsminister. Hans motto er «Italia først». I går sa at han var stolt over være populist, og at euroen er en feiltakelse som «til slutt» vil forsvinne.

Kvifor skal ikkje einkvar politikar setje sitt eige land først og vere ein tenar for folket som han representerer?

Har euroen vore ei velsigning eller eit problem for dei svakare økonomiane i Portugal, Italia og Hellas? Var ikkje fallet i kronekursen ei hjelp for vår eigen eksportindustri og økonomi, då prisen på råolje vart meir enn halvert?







10 liker  
Svar
Kommentar #22

Rune Holt

9 innlegg  11039 kommentarer

Bra spørsmål.

Publisert 7 måneder siden
Per Steinar Runde. Gå til den siterte teksten.
Kvifor skal ikkje einkvar politikar setje sitt eige land først og vere ein tenar for folket som han representerer?

Det er nettopp det å tenke på å bygge opp sitt eget bo og land først som svir i øynene på globalister og EU-tilhengere.
Hvis vi sammenligner med en vanlig familie vil det å holde styr på eget hus og økonomi være en grunnpilar i et lands økonomi og trygghet.
Dette kaller Bratberg for populisme og nasjonalisme som om man er erkeegoist og gjerrigknark om man vil styre eget hus.

Noen her på tråden vil ikke engang debattere med de som snakker om dette.

7 liker  
Svar
Kommentar #23

Kåre Kvangarsnes

5 innlegg  838 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.
Min påstand: Ytringsfriheten i vår del av verden har aldri vært så stor som nå.  Har man tilgang til et tastatur og en nettkobling, er det ikke grenser (innenfor lovens rammer, selvsagt) for hva man kan ytre seg om.

Situasjonen når det gjelder ytringsfrihet i Vesten illustreres godt gjennom hvordan ytringsfrihet blir behandlet ved bl.a. universitetene . Disse lærestedene som  før var ytringsfrihetens høyborger og hvor intelektuell redelighet var i høysetet, er blitt tumleplass for undertrykking og sensur av ideer og tankegods som beveger seg utenfor det som er politisk korrekt(konsensus)

En nylig britisk studie sier:

"More than nine in 10 UK universities are restrictive of free speech, according to a new report that raises concerns over the issue of censorship on campuses.

Analysis by Spiked magazine, supported by the Joseph Rowntree Reform Trust, suggested campus censorship had increased steadily over the past three years – with a growing number of institutions actively clamping down on ideas, literature and guest speakers that are not in keeping with their own values.

The Free Speech University Rankings (FSUR), drawn from examining the policies and bans of 115 universities and students’ unions, found almost two thirds (63.5 per cent) were “severely” restrictive of free speech, with more than 30 per cent given an “amber” warning. ...."

I USA er situasjonen om ikke verre. Voldelige opptøyer og sammenstøt mellom ulike studentgrupper når det gjelder free speech ved universitetene er ikke uvanlig. Utestengning av "omstridte" forelesere likeså.

Antall datamaskiner i et samfunn sier nødvendigvis ikke så mye om ytringsfrihet. I Kina vil jeg tro det er stor datamaskintetthet  blant  befolkningen. Ytringsfriheten blir først utfordret og satt på prøve dersom en beveger seg og ytrer seg i strid med  konsensus.


6 liker  
Svar
Kommentar #24

Tore Olsen

20 innlegg  4900 kommentarer

Men dette skal du vite at i de siste dager skal det komme vanskelige tider.

Publisert 7 måneder siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.
Min påstand: Ytringsfriheten i vår del av verden har aldri vært så stor som nå.  Har man tilgang til et tastatur og en nettkobling, er det ikke grenser (innenfor lovens rammer, selvsagt) for hva man kan ytre seg om

100% korrekt og feil og løgnaktig!

For de som er PK, har aldri ytringsfriheten vært større enn  nå, fordi disse kan stoppe kjeften på alle de som ytrer seg i mot - på en svært uhederlig, ondskapsfull og fordømmende  måte. 

Så du har rett - det kommer an på øynene som ser, og de som er totalt forblindet for annet enn sin egen navle.

Hvorfor? Fordi sannhet, hederlighet, rakryggethet og troen på Jesus Kristus er erstattet av følgende: "Men dette skal du vite at i de siste dager skal det komme vanskelige tider.  2 For menneskene skal da være egenkjærlige, pengekjære, stortalende, overmodige, spottende, ulydige mot foreldre, utakknemlige, vanhellige, 3 ukjærlige, upålitelige, baktalende, umåtelige, umilde, uten kjærlighet til det gode, 4 svikefulle, fremfusende, opblåste, slike som elsker sine lyster høiere enn Gud, 5 som har gudfryktighets skinn, men fornekter dens kraft - og disse skal du vende dig fra.  6 For til dem hører de som lurer sig inn i husene og fanger kvinnfolk som er tynget av synder og drives av mangehånde lyster  7 og alltid lærer og aldri kan komme til sannhets erkjennelse.  8 Som Jannes og Jambres stod Moses imot, således står også disse sannheten imot, mennesker som er fordervet i sitt sinn og uduelige I troen."

9 liker  
Svar
Kommentar #25

Tore Olsen

20 innlegg  4900 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Per Steinar Runde. Gå til den siterte teksten.

Kvifor skal ikkje einkvar politikar setje sitt eige land først og vere ein tenar for folket som han representerer?

Har euroen vore ei velsigning eller eit problem for dei svakare økonomiane i Portugal, Italia og Hellas? Var ikkje fallet i kronekursen ei hjelp for vår eigen eksportindustri og økonomi, då prisen på råolje vart meir enn halvert?

Alle lands styrke skal brytes ned så djevelen kan konsolidere sin makt over alt kjød - i de siste dager. Et verdensimperium skal skapes og fremstå som det beste noensinne - de syv fete år for menneskemakt og ondskap, så tar det slutt som det alltid har gjort med disse imperiene. Så kommer Guds rike med fred i 1000 år.

Hvordan arbeide for freden og ikke for den lokkende og fristende og verdslige ondskapen? Ikle seg Guds fulle rustning - intet annet vil kunne stå i mot - intet annet! 

7 liker  
Svar
Kommentar #26

Tore Olsen

20 innlegg  4900 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
Det er nettopp det å tenke på å bygge opp sitt eget bo og land først som svir i øynene på globalister og EU-tilhengere.
Hvis vi sammenligner med en vanlig familie vil det å holde styr på eget hus og økonomi være en grunnpilar i et lands økonomi og trygghet.
Dette kaller Bratberg for populisme og nasjonalisme som om man er erkeegoist og gjerrigknark om man vil styre eget hus.

Noen her på tråden vil ikke engang debattere med de som snakker om dette.

Sterke og homogene familier har alltid vært et hinder for det sosiale systemets fremmarsj. Derfor er det maktpåliggende at barnehager, skoler og universiteter erobres av sosialister, slik at ugudelighet, usedelighet og splid kan berøve familiene det solide samholdet som gudfryktighet og kjærlighet bygger opp. 

Familien er selve grundpilaren i et godt samfunn! Den er under angrep. Svikter familien så svikter menneskets fundament for et godt liv.

8 liker  
Svar
Kommentar #27

Oddbjørn Johannessen

171 innlegg  13362 kommentarer

Tull og tøys

Publisert 7 måneder siden
Kåre Kvangarsnes. Gå til den siterte teksten.
Situasjonen når det gjelder ytringsfrihet i Vesten illustreres godt gjennom hvordan ytringsfrihet blir behandlet ved bl.a. universitetene . Disse lærestedene som  før var ytringsfrihetens høyborger og hvor intelektuell redelighet var i høysetet, er blitt tumleplass for undertrykking og sensur av ideer og tankegods som beveger seg utenfor det som er politisk korrekt(konsensus)

Jeg har jobbet ved høyskoler/universiteter i snart 30 år.  I hvert fall når det gjelder norske forhold, er det du her skriver, rett og slett tull og tøys.

1 liker  
Svar
Kommentar #28

Greta Aune Jotun

145 innlegg  1093 kommentarer

Publisert 7 måneder siden

Som forfatter kan jeg skrive under på at du har rett; ytringsfriheten har blitt adskillig begrenset for mange av oss som ikke følger den såkalte tidsånden - etisk, religiøst eller politisk. Også jeg har mange erfaringer i så måte gjennom mange ti-år. Intoleransen fra de "politisk korrekte" (les: de som driver med strømmen), er skremmende. Og når begrensningene får gjennomslag også  i lovgivende og dømmende myndigheter, har vi ikke lenger noe rettsvern. 

Glem heller ikke at vi har hatt en prest i fengsel - Børre Knudsen. Og hva måtte ikke hans familie tåle av urett fra de med "korrekt" oppfatning?

9 liker  
Svar
Kommentar #29

Njål Kristiansen

147 innlegg  20279 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Kåre Kvangarsnes. Gå til den siterte teksten.

Klima  og globalisme er blitt religion og den postmoderne identitetspolitikken en svøpe for fornuftstenkning og og ytringsklimaet. 

Men alt dette visste du fra før og talløse skribenter, forfattere og politikere omtaler dette   daglig, i Norge og i EU.  Men dette er altså problemstillinger du ikke forholder deg til eller tar seriøst, så vidt jeg forstår.  Du har jo  sagt i en tidligere kommentar  i en annen tråd at du ikke forholder deg til virkeligheten( om enn i frustrasjon da, over oss kritiske til innvandringen, globalismen og  EU)

Jeg fikk ikke anledning før stengetid i går kveld til å svare deg, men nå er jeg her en liten stund. 

Tråden handler om valget i Italia. Hvorfor gikk det som det gikk? La meg først gå litt tilbake. I Italia har de et tokammersystem i parlamentet. Presidenten velges av senatet. Som andre land har de en utøvende makt i regjeringen og en lovgivende i parlamentet. De har et rettsvesen som andre, I tillegg har de en fjerde maktfaktor og det er mafiaen. Det første man må forstå oppi dette er hvor sterk mafiaen faktisk er. I realiteten måler den krefter med de tre legale statsmaktene. 

På åttitallet hadde en en statsadvokat som het Falcone. Han ledet en krets av jurister som tok fatt på mafiaproblemet. Hans popularitet var fullt på høyde med statsledernes, om ikke høyere. Jeg var i Roma den dagen de drepte ham. Han bodde på Sicilia, og en lørdag ettermiddag etter kontortid midt i mai 1992 skulle han reise hjem sammen med sin kone. Han og tre andre ble drept av en voldsom bilbombe. I flere dager etterpå sto Italia stille. Det var som da kong Olav døde her bortsett fra at det dukket opp tungt bevæpnede styrker over alt i Roma. Alle sentrale bygninger ble bevoktet slik som hos oss etter 22. juli. Se for deg at folk trakk seg inn i sine hjem og lukket vinduene mens de ventet på at noe verre skulle skje. Heldigvis skjedde det ikke, men alle som var noe deltok i sorgen og begravelsen. Naturligvis var det en full statsbegravelse.

Ett element til må nevnes. I perioden 1945-1990 var sentralbanken styrt av en mann ved navn Carli. Regjeringer kom og gikk med stort sett det samme persongalleriet fra kristeligdemokratene i koalisjon med mindre partier. Men Carli var den samlende konstante faktor som opprettholdt tilliten til liren og italiensk økonomi i utlandet. Han var krumtappen. Om Garibaldi og de andre store samtidige samlet Italia, var det Carli som holdt det sammen. I de siste dager har antall regjeringer etter krigen vært fremme i nyhetene igjen. Det har vært mer stabilitet de siste tredve årene, men antallet er ellers uvanlig høyt. Da jernteppet falt var Carli en gammel mann. Han døde vel i 1996. 

Det kom en kampanje i politikken. Tangento poli, de som hadde fingrene i alt, skulle avdekkes med en aksjon som het Rene hender. Det skjedde en renessanse. Politikken skulle ryddes og ordnes. Egentlig har den italienske stat vært ganske godt organisert. Folket har vist arbeidsomhet og de har vært dyktige til å skape verdier. Det er der mafiaspøkelset kommer inn. Noen har skummet fløten og vanskeliggjort regjeringens arbeide. 

I sitt vesen var mafiaen en god organisasjon. Den ble til for å gjøre godt. I praksis foregikk dette slik at der hvor det ikke fantes en rettsstat organiserte man sin egen rettsstat på gateplan. Hvert kvartal på Sicilia hadde sin capo som sørget for justis der ingen andre sørget for justis. Derfor gikk det etterhvert også feil. Men primæroppgaven var å bistå fattige med å skape seg et dannet liv. De støttet individet, og de støttet firmaer og organisasjoner som bidro. Men så ble virkemidlene harde og ulovlige. Slik ble det skapt et alternativ til staten, bortenfor lov og rett, med sin alternative form for lov og rett. Det var gjerne den sterkeste rett basert på de små som trengte bistand. Altså først og fremst et sosialt nettverk som løste hverdagsproblemer. Mange land i verden har tilsvarende forhold den dag i dag, men overalt er det en konflikt med de styrende myndigheter som naturligvis vil ha all makt i sin sal og ingen konkurranse. Mafiaen er ikke lenger god. Det er rett lenge siden den var hva den var ment å være, I dag er det en rendyrket kriminell bevegelse, delt i flere organisasjoner. I nord har de stort sett unngått mafia, mens jo lenger sør man kommer, jo sterkere står den. I de områdene hvor mafiaen står sterkt kan man si at staten eksisterer på tross av mafiaen, og så er det en glidende overgang hvor staten mer og mer får sin rettmessige plass jo lenger nord man kommer. 

I de endringsprosesser som skjøt fart etter at jernteppet falt er det liten tvil om at tradisjonell politikk er den store taperen. Etter at de fleste etterkrigspolitikerne var blitt kompromittert pga kontakter med mafiaen forsøkte man å stable på bena nye konstellasjoner. Den sterkeste av disse er Berlusconis Forza Italia. Han er den som har lengst fartstid av de ledende italienske politikere. Han er også kompromittert og kan ikke selv stille til valg. Etter søndag er hans parti også den største taperen. Sannsynligvis klarer ikke hans løpegutt av en partiformann å samle nok støtte i parlamentet til en levedyktig regjering. Makten vil havne hos de løst organiserte populistene og ekstreme av ulike avskygninger. De vil ha det populistiske og relativt totalitære felles og vil kunne skape en basis for å ta fatt i det som de ser som vanskelige utfordringer. Om det vil løse noen ting er jeg sterkt tvilende til. Jeg tror på et snarlig nyvalg anført av en periode med valgreformer for å unngå splittelse av parlamentet. 

EU sviktet Italia på ett punkt; innvandringen. Man må vite at det er de andre nasjonalistene i EU som bidro til dette. Her finner man Ungarn, Polen og de andre landene jeg nevnte som satte ben for EUs felles løsninger om å dele på innvandrerne. Den italienske stat har strengt tatt gjort en enorm innsats for å ta flyktningene imot. Her tror jeg det katolske subsidiaritetsprinsippet slår inn. Klart man hjelper folk i nød. Omsorgen for andre står sterkt i Italia, og jeg tror ikke at han som sa at han skal gå fra gate til gate i Napoli for å sende innvandrerne tilbake vil lykkes. 

Italia har ikke sviktet sin ungdom selv om ledigheten har kommet opp i 31,5, det høyeste utenom Hellas. Det har bare ikke vært mulig å organisere flere jobber. Dette er ikke innvandrernes skyld, for de arbeider ikke spesielt mye siden de enda er asylanter i søkeprosesser og står utenfor samfunnet. Nei, det er jobbskapningen som har sviktet. To av de siste statsministrene har vært mer eller mindre teknokrater som har tatt vare på husholdningen etter Carli-modell, og forsøkt å skape sunnere finanser etter tiår med overforbruk og korrupsjon. Naturligvis flykter unge utdannede til andre land. Vi ha sett samme tendens i andre land i krise. De havner gjerne i USA og Canada hvor det er muligheter for den som vil jobbe. Argentina er skapt av opprinnelige italienere og spanjoler. Norge har også tatt spanjoler som ville jobbe her fordi de ikke fikk arbeide hjemme. Arbeidsmarkedet er internasjonalt, særlig innen EU/EØS. Når Italia ikke har sviktet sine ungdommer har det med å gjøre at pengene er gått med til å betale overforbruk fra fx Berlusconiperioden. Gjeld må betales. EU har bidratt sterkt til at dette kan skje, men det har ikke blitt tilstrekkelig. Ikke fordi det har vært et svik, men fordi oppgavene er så enorme. De landene med størst overforbruk slik som Spania, Italia og i særklasse Kypros og Hellas har krevet så store ressurser til gjeldsbetaling at det ikke har blitt til mer verdiskapning. I dag har Carlis rolle vært ivaretatt av den europeiske sentralbanken. Hadde det ikke vært for denne hjørnestenen i italiensk politikk hadde selv Berlusconi sittet på et gatehjørne og tigget. 

Velgerne forsøker seg altså på noe nytt. De har tradisjon for å støtte sterke menn. Den som roper høyest lenge nok får gjerne støtte. Det ligger i Femstjernersalliansens budskap og natur at den ikke vil komme til å organisere en sterk stat som vil løse flokene. De vil heller ikke komme til å organisere det slik at andre kan bli initiativtagere til flere arbeidsplasser. De vil bli en parentes som herjer vilt med systemene, og så vil det komme andre konstellasjoner som vil ta nasjonen videre. Femstjernersalliansen er ikke svaret, den er spørsmålet. Det samme med Lega, tidligere Lega Nord, men nå bare Lega fordi de har blitt nasjonale. De er nok bedre til å styre, men for små til å avgjøre. EU vil fortsette å være en garant for italiensk politikk både økonomisk og sosialt. Italia vil derfor humpe videre inntil de selv klarer å stable på bena en ansvarlig regjering som møter utfordringen fra mafiaen, en regjering som erobrer hele statsmakten og løser de oppgaver som ligger for hånden. Det er ingen mangel på oppgaver, og det er ingen mangel på muligheter. Nå gjelder det bare å ta fatt på dem og få løst opp i det som tynger mest først. 

2 liker  
Svar
Kommentar #30

Njål Kristiansen

147 innlegg  20279 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
100% korrekt og feil og løgnaktig!

En meningsløs og avskyelig kommentar fra deg.

2 liker  
Svar
Kommentar #31

Njål Kristiansen

147 innlegg  20279 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Per Steinar Runde. Gå til den siterte teksten.
Kvifor skal ikkje einkvar politikar setje sitt eige land først og vere ein tenar for folket som han representerer?

Gud nåde den politiker som ikke gjør dette. Men det er et definisjonsspørsmål som bl.a. berører tesen om å være seg selv nok. De fleste av oss drar grensene på et annet sted enn deg. 

1 liker  
Svar
Kommentar #32

Njål Kristiansen

147 innlegg  20279 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Greta Aune Jotun. Gå til den siterte teksten.
Glem heller ikke at vi har hatt en prest i fengsel - Børre Knudsen. Og hva måtte ikke hans familie tåle av urett fra de med "korrekt" oppfatning?

Hvilke konsekvenser har dette hatt for valget i Italia?

1 liker  
Svar
Kommentar #33

Knut Nygaard

487 innlegg  6976 kommentarer

"Rende l`Italia grande di nuovo"

Publisert 7 måneder siden

En høster det en sår - også valgresultater.  Her har globalistene fått seg nå et spark i stussen.  Som med valget av president Trump, så tar folket konsekvensen av det opplagte - de ønsker en stopp - om mulig av denne migranttrafikken inn og gjennom Italia - de ønsker seg ut av EU galskapen.

Slik vil det gå i alle land.  Som jeg har sagt gjentatte ganger - er grensevoktingen rimelig god, så beholder Norge sitt demokratiske preg.  Tipper det over, så vil også vi ha slike partier og valgresultater.

Vi lever i Brytningssamfunnet og med god eller bedret grensevokting vil det ta lenger tid før Kaossamfunnet tar oss, men noe sier meg at her er det mulig kun å bremse .... folk i hopetall i bevegelse og naive globalister er nasjonal suicidalfaktor nr. 1.  Islam nr. 2 - slik stå'a er nå.  

Igjen har valgmålere bommet ( bevisst) i et forsøk med å bidra til at MSM fikk noe å skrive om som ga påvirkningskraft til valg av riktig stemmeseddel.  Det Demokratiske parti lå i målingen oppimot 10% over det faktiske.  

7 liker  
Svar
Kommentar #34

Njål Kristiansen

147 innlegg  20279 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Knut Nygaard. Gå til den siterte teksten.
Slik vil det gå i alle land.  

Lite trolig. For å se det fra en annen vinkel. Den dagen de som betaler festen i EU sier at nok er nok vil de som profitterer på støtteordninger bli tilhengere igjen før du får sukk for deg. Dagens situasjon innen EU kan sammenlignes med en familiekrangel om hvor store lommepengene skal være opp mot bidraget til nye innkjøp og fordelingen av ressursene internt i familien. Ingen har egentlig interesse av å slakte EU, aller minst de som lever av dets støtte. De vil nok sette seg opp mot makten som i en hver sunn familie, men de vil aldri i livet takke nei til forskudd på arv. 

1 liker  
Svar
Kommentar #35

Greta Aune Jotun

145 innlegg  1093 kommentarer

Publisert 7 måneder siden

Og hva har det med valget i Italia å gjøre? :-)

6 liker  
Svar
Kommentar #36

Njål Kristiansen

147 innlegg  20279 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Greta Aune Jotun. Gå til den siterte teksten.
Og hva har det med valget i Italia å gjøre? :-)

En henvisning til det bredere bildet hvor vi kan vurdere valgresultatet i Italia. Noe nærmere saken enn Børre Knudsen kan man forsåvidt si. 

Jeg merker meg at flere skriver om noe de føler for, men lite om den aktuelle saken i trådstarten. Det er en tid og et sted for alt, og alt hører ikke sammen i alle tråder. Vi må kunne forholde oss til ett og ett tema også. 

2 liker  
Svar
Kommentar #37

Greta Aune Jotun

145 innlegg  1093 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Jeg var i Roma den dagen de drepte ham.

(Forklaring til sitatet: Offeret var en statsadvokat, Falcone, drept i 1992) 

Jeg må erte litt mer: Da hadde vel også din tilstedeværelse i Italia i 1992,  stor betydning for valget i Italia nå. Eller? :-)

7 liker  
Svar
Kommentar #38

Søren Ferling

0 innlegg  4867 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Frode Meland. Gå til den siterte teksten.
Kan du dokumentere påstanden?

Du har vel fået med dig samarbejdet mellem Merkel og EU og Facebook, Microsoft, Google m.fl. om at fjerne kritik af islam og migration fra nettet ?

Ellers kan du se et friskt eksempel her:

https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/jalehtavakoli/ECE10345801/blokeret-i-syv-dage-fordi-facebook-vurderer-kritik-af-iran-som-racisme/

Blokeret i syv dage, fordi Facebook vurderer kritik af Iran som racisme

Jaleh Tavakoli er selv fra Iran

8 liker  
Svar
Kommentar #39

Christian Jebsen

2 innlegg  405 kommentarer

Når det gjelder gresk økonomi

Publisert 7 måneder siden
Per Steinar Runde. Gå til den siterte teksten.
Har euroen vore ei velsigning eller eit problem for dei svakare økonomiane i Portugal, Italia og Hellas? Var ikkje fallet i kronekursen ei hjelp for vår eigen eksportindustri og økonomi, då prisen på råolje vart meir enn halvert?

er det feilaktig å skylde på innføringen av euroen som årsaken til den greske økonomiens problemer. Problemene startet lenge før det. Et salig økonomisk vanstyre, liten finansiell kontroll, særlig når det gjaldt skatteinnkreving, galopperende  offentlige utgifter, samt korrupsjon og særdeles kreativ bokføring medførte et stort behov for lån for staten. Før innføringen av euroen betalte den greske staten meget høye renter på lånene, opp mot 18% . Etter innføringen av euroen fikk de plutselig låne til 3% rente. Imidlertid ble disse pengene slett ikke brukt til betale eksisterende gjeld med høy rentekost, men grekerne brukte pengene som en full sjømann.

2 liker  
Svar
Kommentar #40

Njål Kristiansen

147 innlegg  20279 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Christian Jebsen. Gå til den siterte teksten.
men grekerne brukte pengene som en full sjømann.

Nå synes jeg du er streng med fulle sjøfolk. Selv ikke fulle sjøfolk ville laget OL eller anlagt ny flyplass ved Aten for andres penger. Vanligvis drikker de bare for egne penger, evt påspanderte. Men det den greske staten gjorde var mye av det samme som i Italia. Og spør man noen i Hellas om å betale skatt ser de dumt på deg og lurer på om det er akkurat til dem du snakker..... Den samme ånd kan man finne i Italia. Over tid har noe blitt bedre, men det mangler også mye. 

En gang i tiden kjente jeg folk som mente at Mussolini var det beste som hadde skjedd Italia. Han var en djevel på å organisere, og det ble også grunnen til at han steg til maktens tinder. Samtidig er "alle" enige om at krigen ikke var hans greie og at han skulle holdt seg borte fra den. Krigen vurderes som feilgrepet som ledet til hans fall. 

Slik kom i sin tid også kommunistene til makten. De havnet aldri i regjering, men de ti største byene hadde kommunistisk ordfører. Ergo lå de alltid høyt i meningsmålinger og oppslutning i valg, selv om de aldri tok parlamentet. Forklaringen var at de var imot korrupsjon. Og de viste det i praksis der hvor de kom til makten. Slik bygget de tillit og fikk sin posisjon. Som så mye annet gikk italiensk kommunisme i oppløsning på nittennittitallet. 

1 liker  
Svar
Kommentar #41

Per Steinar Runde

205 innlegg  2388 kommentarer

Det har du rett i

Publisert 7 måneder siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Gud nåde den politiker som ikke gjør dette.

Det er også mitt poeng. I lengda vil ikkje folk finne seg i å kome i andre rekkje. Det er dette som er årsaka til framgang for såkalla populistar ved valet i Italia. Og dette forklarar valnederlaga for sosialdemokratane i mange europeiske land og er grunnen til at dei danske sosialdemokratane no har vedteke ny innvandringspolitikk. Også utspelet frå Arbeidarpartiets nye innvandringspolitiske talsmann etter stortingsvalet sist haust, kan ein berre forstå i slikt lys.

6 liker  
Svar
Kommentar #42

Per Steinar Runde

205 innlegg  2388 kommentarer

Einig

Publisert 7 måneder siden
Christian Jebsen. Gå til den siterte teksten.
Problemene startet lenge før det. Et salig økonomisk vanstyre, liten finansiell kontroll, særlig når det gjaldt skatteinnkreving, galopperende  offentlige utgifter, samt korrupsjon og særdeles kreativ bokføring medførte et stort behov for lån for staten.

Eit problem har sjeldan berre éi årsak. Alt du skriv ovanfor, er rett. Men ein sterk valuta, felles med andre land, kan skape problem for eksportindustrien og gjer det umuleg å rette opp handelsbalansen og stramme inn forbruket ved hjelp av ei devaluering.

6 liker  
Svar
Kommentar #43

Njål Kristiansen

147 innlegg  20279 kommentarer

Publisert 7 måneder siden
Per Steinar Runde. Gå til den siterte teksten.
Men ein sterk valuta, felles med andre land, kan skape problem for eksportindustrien og gjer det umuleg å rette opp handelsbalansen og stramme inn forbruket ved hjelp av ei devaluering.

Her velger du bort det som er fordelen man ville skape; en stabil valuta i et større marked. Varene er blitt gitt sammenlignbar verdi gjennom at målestokken er felles for mange. I tillegg har man fjernet noen omkostninger ved veksling, men det er av litt mindre betydning. 

Tidligere måtte land devaluere sin valuta når de hadde behov for tiltak overfor næringslivet. Dette var gjerne begrunnet i at de hadde brukt for meget og måtte øke omsetningen. I dag kan det se ut som at enkelte av landene i EU ikke har innrettet sin politikk på denne nye tiden, derfor også ønsket om en mer felles finanspolitikk, og til sist fastsettelse av riktig pengemengde i forhold til produksjonen av varer. Dagens italienske problemer er nettopp en konsekvens av miksen mellom gammel og ny politikk, og at man ikke har klart å tilpasse seg godt nok. 

En tommelfingerregel er at hvis du vil ødelegge et land skal du trikse med pengeverdien. Det er noe av det sikreste du kan gjøre. Fx lever regjeringer i land med hyperinflasjon sjelden lenger enn 18 måneder. 

1 liker  
Svar
Kommentar #44

Anne Elisabeth Skogøy Fjellstad

34 innlegg  568 kommentarer

Populisme et skjells- eller honnørord?

Publisert 6 måneder siden

"I går sa at han var stolt over være populist, og at euroen er en feiltakelse som «til slutt» vil forsvinne."


Av en eller annen grunn er politiske motstandere ofte flinke til å stemple hverandre.  Hvorfor bruker man ordet "populist" om populære ord -  f.eks begynnende "majoritet"?  

At Europa nå reiser og kjemper mot kaosifiseringen og gjenreiser nasjonalstaten, er den eneste farbare vei å gå. Man "blir ikke en bil om man går inn i en garasje". Noe må skje på individets hjerteplan før man kan immigrere inn i et land.  Man "må først ville" bli en integrert del av det stedet man ønsker til.
Islamsistisk masseflukt og emmigrasjon burde sees som forkastelse av egen idéologi.  Ikke misjonsprosejekt overfor et opprinnelig bedre fungerende åndelig område.  Men sekularismen går i tospann med islamismen; Poenget er at disse idéene tillater løgn og bedragerisamfunn og dypest sett derfor passer sammen som hånd i hanske.  
At Italia nå tar "grep" - jeg kjenner ikke detaljer - men er helhetlig sunt og riktig.

Den tause majoriteten er medskyldig i et Norge uten fungerende retttsstat - ikke lenger enn nabojenta/ naboguttens hjerte. Ikke lenger enn ulveflokkens siviliserte "mafiametoder."  Norge må bli "Norge" igjen.  - Og da snakker jeg ikke om hudfarge og religion, men om individers hjerter og vilje til sannhet.  Judeokristen kulturarv gjenreist.

5 liker  
Svar
Kommentar #45

Tore Olsen

20 innlegg  4900 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Anne Elisabeth Skogøy Fjellstad. Gå til den siterte teksten.
Den tause majoriteten er medskyldig i et Norge uten fungerende retttsstat - ikke lenger enn nabojenta/ naboguttens hjerte. Ikke lenger enn ulveflokkens siviliserte "mafiametoder."  Norge må bli "Norge" igjen.  - Og da snakker jeg ikke om hudfarge og religion, men om individers hjerter og vilje til sannhet.  Judeokristen kulturarv gjenreist.

Alle vil altså ikke ha et Norge lenger, men en arena for ekstremisme og totalitær styring. Da får vi som vil ha et Norge stå opp for varige verdier og holde disse i hevd.

4 liker  
Svar
Kommentar #46

Njål Kristiansen

147 innlegg  20279 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Alle vil altså ikke ha et Norge lenger, men en arena for ekstremisme og totalitær styring. Da får vi som vil ha et Norge stå opp for varige verdier og holde disse i hevd.

Kan du på noen måte tallfeste eller definere nærmere disse som ikke vil ha et Norge lenger?

Svar

Siste innlegg

Nådens evangelium
av
Petter Olsen
rundt 2 timer siden / 37 visninger
0 kommentarer
Vis kirkelig solidaritet!
av
Tron Hummelvoll
rundt 2 timer siden / 30 visninger
0 kommentarer
De unge enslige
av
Vårt Land
rundt 2 timer siden / 38 visninger
0 kommentarer
Skinne klart
av
Åste Dokka
rundt 11 timer siden / 240 visninger
1 kommentarer
Digitale disipler
av
Ingeborg Dybvig
rundt 11 timer siden / 92 visninger
1 kommentarer
Pisken svinges i feil retning
av
Gunn Pound
rundt 14 timer siden / 44 visninger
0 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Nådens evangelium
av
Petter Olsen
rundt 2 timer siden / 37 visninger
0 kommentarer
Vis kirkelig solidaritet!
av
Tron Hummelvoll
rundt 2 timer siden / 30 visninger
0 kommentarer
De unge enslige
av
Vårt Land
rundt 2 timer siden / 38 visninger
0 kommentarer
Skinne klart
av
Åste Dokka
rundt 11 timer siden / 240 visninger
1 kommentarer
Digitale disipler
av
Ingeborg Dybvig
rundt 11 timer siden / 92 visninger
1 kommentarer
Pisken svinges i feil retning
av
Gunn Pound
rundt 14 timer siden / 44 visninger
0 kommentarer
Les flere

Siste kommentarer

Helge Erik Solberg kommenterte på
Skinne klart
rundt 2 timer siden / 240 visninger
Lars Slåttå kommenterte på
Opprop til dugnad
rundt 8 timer siden / 1938 visninger
Dan Lyngmyr kommenterte på
Digitale disipler
rundt 8 timer siden / 92 visninger
Dan Lyngmyr kommenterte på
Opprop til dugnad
rundt 9 timer siden / 1938 visninger
Daniel Krussand kommenterte på
Stolt av barnevernet
rundt 10 timer siden / 278 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Stolt av barnevernet
rundt 10 timer siden / 278 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Stolt av barnevernet
rundt 10 timer siden / 278 visninger
Asgeir Remø kommenterte på
Kyrkjeval og vallokale
rundt 10 timer siden / 190 visninger
Torgeir Tønnesen kommenterte på
Trygt å gå i takt
rundt 10 timer siden / 1042 visninger
Geir Wigdel kommenterte på
Mer enn én Gud
rundt 10 timer siden / 1650 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Stolt av barnevernet
rundt 11 timer siden / 278 visninger
Marte Ugedal kommenterte på
Opprop til dugnad
rundt 11 timer siden / 1938 visninger
Les flere