Anne Lise Søvde

Åpent brev til Trine Skei Grande

Hvordan stiller kulturministeren seg til artikkel 18 i menneskerettighetserklæringen? Enhver har rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å skifte religion eller tro, og frihet til enten alene eller sammen med andre, og offentlig eller privat, å gi uttrykk for sin religion eller tro gjennom undervisning, utøvelse, tilbedelse og ritualer.

Publisert: 5. mar 2018 / 1051 visninger.

Norsk Råd for misjon og Evangelisering. Norsk Råd for Misjon og Evangelisering er en paraplyorganisasjon for 42 norske misjonsorganisasjoner og kirkesamfunn, alle med en evangelisk plattform. På grasrota regner vi med at vi har omkring 300 000 medlemmer, i tillegg til omkring 80 000 medlemmer blant barne- og ungdomsorganisasjonene i medlemsorganisasjonene.

NORME følger utviklingen i tros- og livssynspolitikken på nært hold, og ønsker å bidra til å utforme den. I aktuelle høringsrunder har vi også sendt våre synspunkt til den politiske behandlingen. Regjeringen skriver på kulturdepartementets egne nettsider at Religions- og trosfrihet er en grunnleggende menneskerettighet og en forutsetning for et fritt samfunn, en overbevisning vi deler.

Fredag 23. februar ble Norge vitne til en alvorlig forskjellsbehandling av et trossamfunn, og en uverdig behandling av mennesker som har skiftet tro. En afghansk familie, som har konvertert til kristen tro, ble brutalt arrestert inne i et kirkelokale hvor de hadde søkt beskyttelse. Norske myndigheter vil nå sende dem tilbake til foreldrenes opprinnelsesland, hvor kristne og konvertitter straffes med døden, til tross for at det ikke finnes noen rettskraftig dom i saken.

At Afghanistan ikke anerkjenner elementære menneskerettigheter skal den norske kulturministeren slippe å svare for, men at den norske regjerningen gjør konvertitter til rettsløse mennesker, det må en norsk regjering ta ansvar for. NORME ønsker dermed å få svar på følgende spørsmål av kulturministeren:

Hvordan stiller regjeringen seg til artikkel 18 i menneskerettighetserklæringen?

Artikkelen skal sikre personer retten til å praktisere den religionen de tilhører, samt retten til å skrifte religion. Men når en afghansk familie som har konvertert til kristen tro risikerer utsendelse og dødsstraff for å praktisere sin religion, har ikke staten Norge anerkjent deres menneskerettigheter. Hvorvidt konvertittene kan nok om norske høytider er lite relevant for Sharia-domstolene i hjemlandet.

Mangelen på trosfrihet blir enda tydeligere i neste spørsmål:

Hvordan stiller regjeringen seg til en praksis hvor konvertitter får beskjed av UNE, UDI eller det norske rettsvesen om å konvertere tilbake til islam?
Viser ikke det nettopp at man anerkjenner at de faktisk har konvertert (når man ber dem konvertere tilbake)?

Og hvordan kan man be noen konvertere tilbake til sin gamle religion, eller noen som helst religion, når man hevder å sikre sine borgere rettigheten som ligger i artikkel 18 av menneskerettighetserklæringen, å skifte tro, etter sin egen overbevisning? Det skulle være helt uaktuelt å be noen i det hele tatt konvertere til noe annet enn det man selv velger, i en nasjon som ivaretar borgernes trosfrihet.

Regjeringen skriver selv på kulturdepartementets nettsider at Religions- og trosfrihet er en grunnleggende menneskerettighet og en forutsetning for et fritt samfunn.

Hvordan stiller regjeringen seg til en praksis hvor en frimenighet blir så tydelig diskriminert, og behandlet annerledes enn menigheter i Den norske kirke? Er det slik at kirkeasylet ikke skal gjelde dersom kirkeklokkene er erstattet med andre instrumenter og spiret på bygningen mangler?

Justisministeren og politiet mener lokalet ikke var noe menighetslokale, til tross for at det er forsamlingshuset til menigheten Nytt Liv Sunnhordland, en menighet i kirkesamfunnet De frie Evangelisk Forsamlinger. Kirkesamfunnet har en over 100 år lang tradisjon og historie i Norge. De Frie Evangeliske Forsamlinger er også medlemmer i NORME.

Regjeringen sier jo selv, på kulturdepartementets nettsider at man ønsker en Helhetlig politikk for tros- og livssynsfeltet. Likebehandling av trossamfunnene skulle være en grunnpilar i dette arbeidet. Så hvordan stiller kulturministeren seg til en slik forskjellsbehandling?

Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Hvorfor har vi ikke TV, mamma?
Berit Hustad Nilsen
rundt 8 timer siden / 129 visninger
Seier for barn og unge
Vårt Land
rundt 14 timer siden / 83 visninger
Exit Kristelig Folkeparti
Leif Hovde
rundt 21 timer siden / 455 visninger
Tilliten er tynnslitt
Katarina Grønmyr
1 dag siden / 948 visninger

Mest leste

Hareides nødvendige veivalg
Ole Paus
3 måneder siden / 82169 visninger
Et barn er født, et barn er dødt
Magne Raundalen
rundt 2 år siden / 44631 visninger
Etter fallet kommer hevnen
Berit Aalborg
11 måneder siden / 35544 visninger
Stormløpet mot Israel er i gang.
Roald Øye

Jeffrey Huseby
Et statlig sugerør
Eva Buschmann

Hvorfor har vi ikke TV, mamma?
Berit Hustad Nilsen
rundt 8 timer siden / 129 visninger