Verdidebatt

Provoserende politiaksjon på Fitjar

Politiets brudd på kirkeasylet i kirken til Nytt Liv Sunnhordaland viser at staten fremdeles diskriminerer oss frikirkelige.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Det lokale politiet på Fitjar har etter oppdrag av UDI brutt seg inn i kirken til menigheten Nytt Liv Sunnhordland og hentet ut en afghansk familie i kirke­asyl. Saken ble første gang omtalt i Vårt Land 24. februar.

Verne forfulgte. Dette er prinsipielt provoserende. Det ene er at staten med makt har avbrutt et kirkeasyl. Det er mange hundre år lang tradisjon for at kirken skal verne forfulgte personer i en utsatt posisjon. Faktisk går det helt tilbake til de seks asyl-byene i det gamle Israel, omtalt i Det gamle testamentet.

Heldigvis er politiet som regel mer fornuftig når det gjelder kirke­asyl enn de har vært på Fitjar. Det andre er at UDI ikke aksepterer at kirken til menigheten Nytt Liv er kirke. Hvem har gitt UDI/politiet myndighet til å definere hva som er en kirke?

Verdens eldste dokumenterte kirkebygg er funnet i Dura Europos ved Eufrat i Syria og dateres til ca 250 e. Kr. Da hadde kirken allerede en mer enn 200 år lang historie og hadde i denne perioden hovedsakelig holdt til i private
hjem, som ble brukt som kirke.

Dette er omtalt allerede i Det nye testamentet. Var ikke disse bygninger kirker? I så fall fantes det ikke kirker i kirkens tidligste historie.

Diskriminerer. For det tredje er politiets brudd på kirke­asylet i kirken til Nytt Liv Sunnhordland et vitnesbyrd om at staten fremdeles diskriminerer oss frikirkelige. Vi har en lang historie i Norge for diskriminering av frikirkelige, både før og etter Dissenterloven (1845–1969). Staten plasserte oss under Justisdepartementet, ikke Kirke- og Undervisningsdepartementet, som om vi skulle være potensielt kriminelle!

Først med Lov om trudomssamfunn (1969) ble det slutt på yrkesforbudet for frikirkelige. Til da hadde vi vært utelukket fra flere offentlige yrker.

Men politiets handling på Fitjar viser at vi ennå ikke er ferdig med problemet. Politiet mener kirken til Nytt Liv ikke er kirke.
Jeg har ikke sett kirken, men pastoren bedyrer overfor NRK at bygget aldri har vært brukt til noe annet enn kirke. Kanskje er bygget mye enklere enn
andre kirker er. Men er det av den grunn ikke en kirke?

Fordi bygget kanskje ikke er så sakralt som stedets sognekirke, blir det altså ikke definert som kirke. Dette er en skam! Det er flaut! Det er deprimerende!

Dette er den gamle nedvurderingen av frikirkeligheten som har fulgt oss siden de første
norske frikirker oppsto på 1800-tallet. Vi er fremdeles ikke ferdig med sekundærstemplet. Vi er ikke som de andre. Vi diskrimineres fremdeles. I hvert fall på Fitjar!

Når skal det offentlige Norge lære at vi frikirkelige er like mye kirker som Den norske kirke, selv om vi er et mindretall? Når skal man lære at våre kirkehus er like mye kirke som sognekirkene eller domkirkene, selv om de er noe enklere?

Jeg blir oppgitt! Jeg blir sint! Dette er historieløst av UDI og Politiet.

Hallvard Hagelia

Teologiprofessor, emeritus

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Verdidebatt