Verdidebatt

Komponistens rolle i samfunnet påpeker at det er viktig å være uavhengig.

Musikken er noe alle kjenner. Allerede fra vi kan lytte alt som skjer i mors mage, til vi er over hundre år, er det umulig å ha unngått rytmer for vi lever med de rundt oss. Rytmiske bølger er overalt. en ringetone, døra som er slengt hardt, vinden i trærne, bølger på stranda, fly som letter, tog og biler som passerer.Det er komponistens rolle i samfunn å påpeke at det er viktig å være helt uavhengig når man sitter å spille, eller å være varsom når man hører på musikk. For alle har preferanser.Jeg tror uavhengighets filosofi finnes hos nesten alle komponister, med Tchaikovsky som porte-parole.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Jeg var fem år da for første gang jeg hørte klassisk musikk. Mine foreldre har fortsatt LP-plata jeg fikk bruke, for å sitte limt fast til høreklokkene i timevis med den typisk lyden LP-er lager. Lyden er bølgete, så starter musikkens sjarmerende verden å låte, og man kan leke med knappen, fra veldig fort til veldig sakte. Nei, det beste er å lytte på de beste orkestrene i verden.

Blant titlene fra Deutch Gramofons samlingen, så var Tchaikovsky, spilt av New-York Filharmonic Orchestra. Jeg var fem år, og det klinget perfekt.Jeg ble skikkelig imponert. Ikke fordi det klinget perfekt, det gjorde det, men det klinger perfekt å se at musikken er uten grenser.

Fire plater var mye, så jeg mener at ingenting er bedre enn mye musikk.

Det er utrolig når man er barn å være skråsikker på livet videre. Jeg ville bli dirigent, og spille fagott. Nei, sa diktatur- den som dreper drømmer- det koster for my´, man må reise langt for at du kan drømme !!!

Takket være de beste musikere, de kjente komponister med Tchaikovsky som porte-parole- den som bærer ord- så var jeg et barn som ville spille og dirigere. Det er takket være Beethovens tredje at jeg ville spille fagott, der den åpner fugato. Tøft for et slikt instrument å spille melodien, vise hvor veien kan gå ! Nå er jeg rikere, og jeg trenger ingen lærer, det har jeg lært fra diktatur. Det mostatte heter auto-didakt. Dikt mot dakt. All utdanningen min er lært fordi jeg levde blant folk som hadde levd i en eller annen diktatur. Takk for at du viste meg veien å gå.

Jeg kan garantere dere at slike valg finnes kun når man lytter på musikk. Musikk åpner porter, dører, som diktatur holder stengt. Vi er åpent mellom 8 og 16 hver dag, bare ring oss på forhand, så vi ser deg komme.

Det er komponistens rolle å varsle oss om å være hundre prosent uavhengig. Musikken er guds gave og man har et budskap bak notene. Slik forstår jeg mitt arbeid som komponist. Med ni hundre verker, er jeg blant de som varsler. Jeg skriver fordi jeg trenger deg. Jeg trenger kun et navn. Kan du spille, ja ? Greit, sitt.

Derfor er ikke musikk- og kunst- og uavhenighet temaer  for diktatur.

Under krigen, så dritter jo de om hva du kan- til slutt. For målet er å ødelegge alt og alle. Så da får du en kule bak hodet, midt på panna, eller så spiser du hardt brød sammen med rotter. Vann får du fra bakken når det regner.

Veldig få som kunne uttrykke seg overlevde. Messiaen er en av dem.

Hvor mange som egentlig er beskrevet som lykkelig, blant komponister ? Jeg har regnet utifra lista av tre tusen og noen hundre komponister som man kan finne historien på.Veldig få. Jeg tror at kun Joseph Haydn er den som greide seg mest gjennom historien. De andre døde unge, for unge av sykdommer som tuberkulose, andre ble gale, mens mange ble fattige. Fattigdom, sykdom er det som dreper ved siden av diktatoriske press fra land som er styrt med fæle ideologier.

Bra at noen forstår alvoret bak å beskytte de kunstneriske rettigheter. Takk for jobben dere gjør. Samling av noter, brev, originaler, bilder, og musikken.

Til og med Brahms så ned på Hans Rott. Så dumt, han er blant mine favoritter. Brahms så ikke noe å si om musikken til Rott, sa at det var bare dritt, slik satt Hans Rott i et galehus med notene sine som tørkepapir. Så takk for innsatsen. Noen var klok for å bevare det som var å bevare. Hans Rott var genial, og budskapet er så klart. Minus poeng for Brahms.

Man trenger andre for at det låter kjempefint. Det heter ikke Brahms hele livet.

Tchaikovky er russisk, og blir uten flagg når man hører på alt han skrev. Ja, på en måte som utøvere som ble funnet positive og som deltar under OL. Fint at man lar en sjanse selv om man ikke er enig i det hele tatt om hvordan verden ser ut for komponister. Derfor mener jeg at Tchaikovsky er uavhengig. Finn et orkester på hundre mann, så kan du spille 1812, uten problemer.

Når jeg hører på budskapet bak hans estetisk, så er ikke Tchaikovsky russisk. Han gjentar ord fra gud. Beklager for dem som ikke liker hans musikk, man trenger jo en god dirigent der. Ellers så alt så der i notene. Uten horn så er ikke det mulig. Uten trombone, tuba, slagverk, fiolin, strykk, blåsere,,,, Og det finnes mange rundt i verden som spiller horn, selv når landet kjører hard politikk. de må få lov å reise !

Musikk som ble opplevd som dårlig skyldes dårlig levering av budskapet bak notene. Kast gjerne tomater på orkestret, men jeg kan garantere at det finnes dirigenter som leverer nøyaktig budskapet. Man får da gåsehud. Gjess !!! Gåse...gje.Ikke morsomt ! sier diktatur.

Komponistens rolle er vrient fordi man bruker de samme notene som er kun sju, pluss og minus variantene med tonearter, som er farger på musikken. Tenk på om man ikke kunne skrive musikk fordi forrige komponist hadde allerede brukt de sju noter, som er også toner.Tenk om toner var tomt for blekk ?

Derfor sier jeg at musikk er det guds ord, for kun gud kan gi oss inspirasjon.Og om man mangler fargetoner, så kan man jo tegne med lepestift. Aldri sett makan ? Bare vent når diktatur kommer, så tar han fra deg, arkene, blyant, kulepenn...

Etter nesten førti år, sitter jeg der fortsatt å finne nye komponister. Juray Filas er en av dem. Ukjent fra min side, så jeg er langt fra å være ekspert, en annen der med et eller annet budskap bak notene.

Det er verdt å være utafor verden som diktatur styrer. Tro meg, man ser det på ordentlig med de som bomber monumenter. Kirka i Hamburg bærer preg av idioti. Så dumt for historien viser oss en annen side av saken, takket være kunst. Reis, opplev, hør på musikk.

Nei, det var som pokker. Terrorister er født på åtti tallet, men driver å resitere ord som fører til destruksjon. Tenk om de hadde bomba alle kirker. Umulig å spille 1812, som den versjon jeg hører akkurat nå. Man må ha klokker for å spille andre russiske verker. Har diktatur noen bra sider da ? Nei, det er takket være nøyaktighet hos religiøse ortodokse ledere som har gjort musikken levende. For det er kaldt der ute i Russland. Ned til sytti minus har de. Takk til mine russiske venner.

Jeg er redd for at mye musikk er tapt på grunn av samfunn der ute- som fengsler artister, som brenner manuskripter- et brann kan være påtent med politisk vilje, som nekter orkestre å øve, øvingslokaler på amatørnivå er det som gir press på uavhenighet da mange er avhengige av bystyrenes pengefond ! eller som jakter på kunstnere- som gleder seg å komme hjem. Det verste er å ikke finne et sted å øve, å uttrykke seg på den måten man føler for. Så vi spilte ute, vi, ikke lenge da det kom Politiet for å stoppe. Nei, sa diktatur.

Slik var det for rusiske komponister. Slik var det også for afrikanske komponister, slik var det for kulturelle bobler overalt i verden. Jeg nevner afrika som eksempel fordi det er der man finner både musikk og mange grupper. Mange grupper, mange meninger. Diktatur brukte nål overalt, spesielt der det var lett fordi grupper er ofte minore.

Noe som var gledelig for andre land som USA. Mange måtte migrere, utvandre fordi tiden var ikke for å høre på guds budskap.Bra at Gud har styr på planetens styrke. Det vil si at vi hadde sett altfor mange problemer for noen milliarder år siden, hvor all skorpen var kun et land. Men i dag så må en svømme lenge før man når Amerika.

Tchaikovskys sjette symfonien har mye gode ord i seg. En god dirigent, om den klarer å stå helt uavhengig fra farge, fra politisk ståsted, fra rasistisk klang, fra opinion- som betyr mening ; så kan han dirigere like fort, dirigere hver enkelte grupper, hver enkelte musiker, hver solister, for så vise budskapet. Nei, den siste symfonien er som om jeg står foran gud. Jeg lytter, og er udmyk for musikken er sterk preget av en klang jeg aldri har funnet der jeg kommer fra.

Ikke bare at han- gud eller dirigenten ?- begge ! er nødt til å være uahengig- det vil si å stå for det som står, men at han ikke må se hver enkelte i øynene for å konstatere at en har svart hud, at en er fra høyre- gjerne som sitter ved siden av en fra ytre venstre, at en annen har tjue barn som er alene hjemme, eller ute. Gud gjør ikke det, men menn som styrer fordi de står ryggen snudd mot nåtiden. Vi er pokker i 2018. Men nei, fortsatt krig, oppresjon, munnkurv, totalitarisme, slaveri, prostitusjon. Ikke si at en komponist som får tjue kroner for innsatsen mens plata selges to, tre hundre kroner i butikken er rettferdig. Nei, komponisten må bøye seg langt fram over for å bli.... slik er verden jeg ser. Kulturen er fortid, fremtiden er å ødelegge. fy søren.

Dere skjønner at et orkester tar jo plass. At det er mennesker, at de må bli betalt for å spille, fordi de har diplomer, de har utdanning, de har medaljer, som de som dere ser som stakkars ; så klart at det finnes dop, åssen klarer du å holde tritt. Hundre meter under ti sekunder, snart ni. Hvem gjør det ?

Plassen her, hos meg er for å være musiker, ikke politiker, ikke rasist, ikke meningsløs, ikke slem, ikke provoserende, ikke arrogant...

Hundre personer som sitter foran en som viser veien kunne, kan, og har laget bråkk. Og ja, hundre personer som lager bråkk må ha et godt instrument som står og venter på fanget.

Så mange tapte timer brukt fordi orkesterets medlemmer var kjempeengasjerte i saker som ikke hadde noe å gjøre med ordet musikk, i det hele tatt ; med instrumentet på fanget. Kan man spille ? Nei, vent, her diskuterer man, seriøst !

Når jeg leser da at dagens ytre kanter av politiken står fram med et budskap som innholder ord som hudfarge, muslimer, kristne, vi , dem, de andre, oss, flyktninger, fremtid, velgere, mur, stålkonstruksjon, grense ; så har jeg lyst til å forfremme poenget med røde bokstaver. Og du er ? Romania ? Er det der det kommer cd-rom ? Litt humor før man ser dette på rødt. Er ikke romania produsent av rom folket som er spesialister på vandring. De er jo verdens mester jo. De er overalt. Og du er redd for hvem ?

Nei du jeg er ikke kommunist, røde bokstaver var kun når man bommet med språket. Det er trist å se at menn aldri lærer, særlig med et land som Romania. De har så fin musikk faktisk. Jeg håper da at de kan reise, før muren, eller hekken, eller gjerdet blir fastmontert med vakter over. Det er en så trist utvikling, nesten pinlig for Europas styrke. Europa er sterk takket være kulturen.

Ja, det finnes jammen mange som har en annen type farge som vi har. Er det nytt ? Heldigvis at du ser forskjellen. Jeg visste ikke det het svart for huden, men mørk for sjokoladen ? Har jeg gått glipp av klassetimen ?

Ja, det finnes muslimer, som det finnes kristne. Visste du at det finnes muslimer som har blitt kristne ? Jo, det finnes. Vet du hvor romfolket kommer fra ? Men, bra at du husker navn på religion. Ja, det finnes folk som flykter, fint at du har notert ned at de flykter, og ikke flyter.

Ved siden av meg, så liker jeg å ha en svart muslim som har stemt for ytre høyre og som har flyktet fra et land som har majoritet mot ytre venstre. Det var kun et eksempel slik at diktatur kan lese at vi er forskjellige for å bli forskjellige helt til slutten. Er jeg alene å se at dette er helt galt ?

Jeg vet egentlig ikke hvorfor man er redd for andre, for når en er savnet bak notestativet, så lurer man på om det er fordi han måtte enten flykte fordi familien er for eksempel jøde ; nå kan det være fordi han stod på feil side av gjerdet ;  så lurer vi på om det er fordi han traff hvite nazister som ikke likte håret ; så lurer vi på i orkestret vårt om det er fordi han/ hun ikke klarte å gå over grensen fordi ingen forstod hva slags instrument han/ hun bærte med seg. Eller fordi romfolket er kjent for å stjele ? Det blir bare spekulasjoner.

Musikkens rolle er å åpne hjernen, slik at man innser at musikken er tenkt kun for og med forskjellige instrumenter.

For hvem kan spille hundre instrumenter i dag ?

Jeg er så provosert av slik politisk holdning som har bremset fakultetet vårt og fra hver enkelte å lære om frihet, om etikk, om samspill, om budskap bak noter, om å levere en konsert fordi komponisten rolle er å vise at man skal være uavhengig når man sitter å spille sammen, på tvers av land. Tenk på det. Både musikk og komponisten forteller oss at man lever for å bli forskjellige til formata.

En russer spilt i et amerikansk land under den kalde krigen ! Slik liker jeg Jorda, med masse farger. Den der må stå på UNESCO´s arvelista.

Takk for den du er, vi trenger deg akkurat som du er, bare du kan spille et eller annet. Øving frigjør oss fra det onde, så fort deg å finne et instrument.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt