Lederartikkel Vårt Land

Kunst og likestilling

Er det riktig å fjerne eller endre på kunstverk som bryter med våre moderne likestillingsidealer?

Publisert: 13. feb 2018 / 136 visninger.

Et maleri av nakne nymfer ble nylig tatt ned fra veggen i Manchester Art Gallery i Storbritannia. Den britiske kunstneren John William Waterhouse’ kunstverk fra 1896 ble på denne måten midtpunkt i en kunstdebatt som er blitt aktualisert i etterkant av metoo-kampanjen. Er det riktig å fjerne eller endre på kunstverk som bryter med våre moderne likestillingsidealer?

Der sensuren i Manchester var en del av et prosjekt for å sette kvinnesynet i victoriatiden uten lupen, gikk det i desember ut et høyst reelt opprop for å få det amerikanske museet The Metropolitan Museum of Art til å fjerne kunstverket Thérèse Dreaming av den polsk-franske kunstneren Balthus. Maleriet fra 1938 viser en ung jente som sitter slik at trusen synes under skjørtet. Museet ble i oppropet beskyldt for å romantisere voyeurisme og objektivisering av barn.

Kvinner og jenter er gjennom kunsthistorien i stor grad blitt fremstilt gjennom menns blikk. Nå utfordrer metoo-kampanjen dette blikket. Spørsmålet er om verdenssamfunnets nyvunne bevissthet også skal ramme kunsten, og med tilbakevirkende kraft.

Vi kjenner igjen deler av debatten fra litteraturfeltet, der blant annet Astrid Lindgrens bøker om Pippi Langstrømpe har gått igjennom noen språklige justeringer som følge av brytninger mot vår tids verdier. I Tyskland kan et dikt av Eugen Gomringer, skrevet i 1953, bli fjernet fra fasaden på Alice Solomon Hochschule i Berlin, fordi det etter enkeltes mening formidler et patriarkalsk verdenssyn. Diktet skriver vi også om på kommentarplass i dag.

Kunsthistorikeren Tommy Sørbø er blant dem som reagerer på dette, og mener at samfunnet nærmer seg «renhetsfanatisme» dersom man ikke klarer å leve med kunstuttrykk som ikke er entydige. Moralske ønsker om renhet har bikket over i fanatisme også tidligere i historien, og dette er det god grunn til å være på vakt mot. Dersom vi begynner å fjerne kunst som på ulikt vis utfordrer oss, ikke minst når vi ser tilbake på historien, er vi på et farlig spor.

Samtidig er det både viktig og nødvendig med debatt om hvilke holdninger kunsten uttrykker. Det bevisstgjør også nye generasjoner kunstnere, og gjør dem i stand til å nærme seg sine emner med reflekterte blikk.

1 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Oddbjørn Johannessen

156 innlegg  12848 kommentarer

På villspor

Publisert 7 dager siden
Vårt Land. Gå til den siterte teksten.
Dersom vi begynner å fjerne kunst som på ulikt vis utfordrer oss, ikke minst når vi ser tilbake på historien, er vi på et farlig spor.

Jeg vet ikke hva vi skal kalle denne trenden - men det er i hvert fall en form for moralisering over kunsten (særlig den fortidige), som fører oss på villspor.  Dersom all kunst som ikke tilfredsstiller 2018-standard når det gjelder verdisyn og holdninger skal usynliggjøres, er det svært mye som må retusjeres bort.  Det er problematisk på mange måter - ikke minst bidrar det til å gjøre oss historieløse.

3 liker  
Svar
Kommentar #2

Njål Kristiansen

142 innlegg  19166 kommentarer

Publisert 7 dager siden
Vårt Land. Gå til den siterte teksten.
Samtidig er det både viktig og nødvendig med debatt om hvilke holdninger kunsten uttrykker. Det bevisstgjør også nye generasjoner kunstnere, og gjør dem i stand til å nærme seg sine emner med reflekterte blikk.

Tradisjonen i de liberale demokratier har vært at kunsten har styrt seg selv og uttrykt sin egen mening. Kunst er intet demokratisk fenomen mht hva som kan uttrykkes. Vi må akseptere at kunstneren er like fri som forfatteren, enten forfatteren skriver bøker eller aviser. Det er ytringsfrihet i praksis. Vi blir naturligvis aldri ferdig med utfordringer fra totalitære på dette eller andre punkter, men da gjelder det å stå fast på at det kunstneriske uttrykk skal være fritt og uhemmet. 

3 liker  
Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Audun Wold kommenterte på
Hvorfor blir innlegg og kommentarer borte uten forklaring ?
rundt 4 timer siden / 1505 visninger
Mona Ekenes kommenterte på
Hvorfor akkurat Bibelen?
rundt 4 timer siden / 2194 visninger
Gunnar Søyland kommenterte på
Hvorfor blir innlegg og kommentarer borte uten forklaring ?
rundt 4 timer siden / 1505 visninger
Magnus Leirgulen kommenterte på
Hvorfor blir innlegg og kommentarer borte uten forklaring ?
rundt 4 timer siden / 1505 visninger
Søren Ferling kommenterte på
Idear og deira forførande makt
rundt 5 timer siden / 532 visninger
Per Steinar Runde kommenterte på
Idear og deira forførande makt
rundt 5 timer siden / 532 visninger
Søren Ferling kommenterte på
Hvorfor blir innlegg og kommentarer borte uten forklaring ?
rundt 6 timer siden / 1505 visninger
Søren Ferling kommenterte på
Idear og deira forførande makt
rundt 6 timer siden / 532 visninger
Bjørn Blokhus kommenterte på
BCC og andre kristne
rundt 6 timer siden / 540 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Hvorfor akkurat Bibelen?
rundt 7 timer siden / 2194 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Idear og deira forførande makt
rundt 7 timer siden / 532 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Dommedag og benektelse
rundt 7 timer siden / 662 visninger
Les flere