Spaltist Didrik Søderlind

Rådgiver i Human-Etisk Forbund

Blendahvit løgn

Å redusere etnisk-religiøst mangfold til et spørsmål om hudfarge gjør oss alle litt dummere.

Publisert: 9. feb 2018 / 3632 visninger.

Alle er forskjellig, men det er utenpå’ heter det i Jo Tenfjords sang «Noen barn er brune». Du skal ikke ha levd lenge for å forstå hvor feil dette er. Forskjellene er større inni oss enn utenpå.

Men Tennfjords sang er ikke laget for dem som har levd lenge. Den er en barnesang. Den kom dessuten i 1960, og må ses i lys av sin tid.

Redusert til fargeklatter

Spol frem til 1990 og til mottoet: «Ja til et fargerikt fellesskap!». Slagordet impliserte at vi kjedelige norskinger trenger hjelp utenfra for å få litt farge på samfunnet vårt. Mens innvandrere ble redusert til fargeklatter. Fremmedfrykt skulle kureres med krydret mat og eksotiske folkedrakter.

I dag, 30 år senere, tyder mye på at Tennfjords brune barn og «fargerikt fellesskap» fremdeles er prismene vi holder opp når vi skal studere mangfold. Hver dag fylles avisene med snakk om at filmbransjen, regjeringen, idretten og så videre er «blendahvite».

Det er ikke vanskelig å skjønne frustrasjonen som ligger bak språkbruken. Og det er tunge grunner til å sikre bedre representasjon av minoriteter i politikk, kultur og medier. Men er det så lurt å gjøre det til et spørsmål om hudpigmenter, slik vaskepulvermetaforen gjør?

Underslår det flerkulturelle

Om du reduserer folk til hudfargen sin, oppfordrer du dem også til å identifisere seg med den. I et land som Norge, med anslagsvis 95 prosent hvite mennesker, kan det få bivirkninger som ikke akkurat er i minoritetenes interesse.

Et annet problem oppstår når svarthvitt-skjemaet leses som et kart over makt: Mørke mennesker er per definisjon avmektige, mens hvite = mektige.

Dette skjemaet gjør at noen av de gruppene som har blitt hardest behandlet av det moderne norske prosjektet blir usynlige. Samer, kvener og romani er folk som ikke nødvendigvis stikker seg ut på gaten i en norsk småby, men som kan fortelle historier om forsøk på å utradere kulturene deres. Ikke bare kulturene heller: Tvangssteriliseringene pågikk helt frem til 1970-tallet.

Så når den nye regjeringen kritiseres for å være «blendahvit» underslår kritikerne det flerkulturelle i regjeringen som er representert – ved samiske Anne Karin Olli (H) og Rebekka Borsch (V) fra Tyskland, som begge er statssekretærer.

Stygge røtter

Norge har vært preget av innvandrere fra Sverige, Finland, Russland, Polen. Gjerne like lyse i huden som den jevne Hansen, men med andre språk, kulturer, religioner og konfesjoner. Også disse møter utfordringer og fordommer. Holocaustsenterets undersøkelse fra 2012 viste at 18 prosent av nordmenn «sterkt ville mislike» å få en pinsevenn i familien. Antikatolisismen har dype og stygge røtter i Norge. Og jevnlig dukker det opp demoniserende avisoppslag om frimureriet.

Dette er alvorlige utfordringer, men de blir vanskeligere å få øye på når inkludering og eksklusjon, makt og avmakt måles etter hudfarge. Enda verre blir det når dette blandes med en populær forestilling blant en del antirasister, nemlig at rasisme er noe lyshudede mennesker gjør mot mørkere mennesker. Denne modellen rammer den mest sårbare minoriteten vi har her i landet.

I Norge, som i resten av Europa, må steder der jøder samles omgjøres til bunkere. Men jøder er gjerne lyse i huden. Kanskje er det dette som har gjort at Norge har reagert så sent på oppblomstringen av antisemittismen også. «Har norske jøder noen spesielle utfordringer da?» som en Ap-profil svarte da han ble intervjuet for noen år siden. Og på en fest nylig traff jeg en som mente at mørkhudede mennesker ikke kunne være rasister.

Fordummende

Snakket om «blendahvithet» vasker bort den kompleksiteten dagens Norge er. Det etterlater oss med en løgn som hindrer oss i å se hvor mangefasettert virkeligheten er.

Kanskje er det på tide å erkjenne at det ikke bare er utenpå vi er forskjellige.

14 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Per Steinar Runde

208 innlegg  2451 kommentarer

Bra

Publisert 9 måneder siden

Didrik Søderlind set skapet på plass til skam for andre redaktørar og journalistar. Fordommar finst i alle leirar og kulturar og i dagens Noreg truleg mest i somme innvandrargrupper, der nesten alle gifter seg med nokon med same etnisitet. 

Det har vore skrive at sjølv Trump har fleire med minoritetsbakgrunn i si regjering enn Solberg, som om Noreg og vår femti års historie med ikkje-vestleg innvandring kan samanliknast med USA, som har hatt fire hundre år med innvandring.

10 liker  
Svar
Kommentar #2

Søren Ferling

0 innlegg  4867 kommentarer

Publisert 9 måneder siden
Didrik Søderlind. Gå til den siterte teksten.
Om du reduserer folk til hudfargen sin, oppfordrer du dem også til å identifisere seg med den.

Netop, men sådan skifter tiderne.

Før var man nærmest nazist, hvis man mente at der findes sådan noget som menneskelige racer, men den position har venstrefløjen og medierne over natten udskiftet med at de menneskelige racer er hinandens konkurrenter, om ikke ligefrem fjender og at kun én fra ens egen race kan forstå en og varetage interesser for en.

Det medfører, som du er inde på, det lidt pudsige at store minoriteter kommer til at tromle mindre ditto - ikke megen minoritetsbeskyttelse der. Det kommer af at det ikke handler om at beskytte nogen som helst, men om at angribe majoriteten ved at skubbe påståede ofre foran sig.

Venstrefløjen ved man altid, hvor man har - nemlig alle steder på én gang - man indtager en lang række indbyrdes uforenelige positioner og retorikken bliver følgelig springende fra isflage til isflage.

8 liker  
Svar
Kommentar #3

Kåre Kvangarsnes

5 innlegg  908 kommentarer

Venstresidens rasistiske "mangfold" definert av professor Jordan Peterson

Publisert 9 måneder siden

https://www.youtube.com/watch?v=zBD4_20-qCM

2 liker  
Svar
Kommentar #4

Torgeir Tønnesen

28 innlegg  545 kommentarer

Like grupper leker best sammen

Publisert 9 måneder siden
Didrik Søderlind. Gå til den siterte teksten.
Kanskje er det på tide å erkjenne at det ikke bare er utenpå vi er forskjellige.

Det er bare utenpå vi mennesker er forskjellige, -inni er vi like. 

Alle mennesker har samme evne til å identifisere seg med en gruppe, eller rettere sagt sin egen gruppe, eller egen kultur. Mennesker som ikke identifiserer seg med en gruppe, en kultur eller en religion vil alltid være en minoritet, frivillig eller ikke frivillig. Ideen om en stor, global, multikulturell forening av kultur, etnisitet og religion,  er en humanistisk utopi. 

Kulturer, etnisiteter, religioner og livssyn passer derfor best geografisk og topografisk adskilt i fra hverandre, uten sammenblanding. Kan man si det uten å være nazist eller rasist eller tilhenger av apartheid?




7 liker  
Svar
Kommentar #5

Didrik Søderlind

59 innlegg  322 kommentarer

Publisert 9 måneder siden
Torgeir Tønnesen. Gå til den siterte teksten.
Kulturer, etnisiteter, religioner og livssyn passer derfor best geografisk og topografisk adskilt i fra hverandre, uten sammenblanding. Kan man si det uten å være nazist eller rasist eller tilhenger av apartheid?

Vel, du beveger deg veldig nær ideologiene du nevner når du snakker sånn. Og jeg tar skarp avstand fra dette.

3 liker  
Svar
Kommentar #6

Søren Ferling

0 innlegg  4867 kommentarer

Ikke køre med blikket i bakspejlet...

Publisert 9 måneder siden
Didrik Søderlind. Gå til den siterte teksten.
Vel, du beveger deg veldig nær ideologiene du nevner når du snakker sånn. Og jeg tar skarp avstand fra dette.

Noget af det første tilvandrende klager over er at der er for mange mennesker, som er anderledes end dem selv og at dette gør dem utilpasse og bange. De argumenterer og arbejder for at der skal blive flere af deres slags.

Det støtter vel TT's udsagn om at vi alle er ens - deri at vi tilhører og kun kan tilhøre en gruppe og at vi ikke bare kan have en diffus flydende identitet.

Her et aktuelt eksempel på en migrant, der indser og omtaler sin egen dobbeltmoral og dermed også de såkaldte antiracisters og andre venstreorienteredes ditto.

https://twitter.com/AyseDuduTepe/status/954280294928076800

Venligbo i Danmark. Racist i Tyrkiet. Læs min reportage, fotograferet af Cécile S. Baudier, Hvor er mit folk” i @weekendavisen

3 liker  
Svar
Kommentar #7

Roger Christensen

5 innlegg  699 kommentarer

Publisert 9 måneder siden
Didrik Søderlind. Gå til den siterte teksten.
Vel, du beveger deg veldig nær ideologiene du nevner når du snakker sånn. Og jeg tar skarp avstand fra dette.

Du høster som du sår, Didrik.

Svar
Kommentar #8

Didrik Søderlind

59 innlegg  322 kommentarer

Publisert 9 måneder siden
Roger Christensen. Gå til den siterte teksten.
Du høster som du sår, Didrik.

Hva har jeg sådd mener du?

2 liker  
Svar
Kommentar #9

Roger Christensen

5 innlegg  699 kommentarer

Publisert 9 måneder siden
Didrik Søderlind. Gå til den siterte teksten.
Hva har jeg sådd mener du?

Blant annet en forestilling om at de som kjemper mot diskriminering kun er opptatt av pigmenter. Det er du som bringer denne stråmannen på banen.

Tror du norske antirasister er så tjukke i huet at de ikke vet om overgrepene mot samer? Du gjør rasisme til et nullsumspill, det er dessverre svært utbredt. Og dette er dessverre ikke første gang du impliserer at de som er uenig med deg ikke tar antisemittisme på alvor.

Svar
Kommentar #10

Didrik Søderlind

59 innlegg  322 kommentarer

Publisert 9 måneder siden
Roger Christensen. Gå til den siterte teksten.
Blant annet en forestilling om at de som kjemper mot diskriminering kun er opptatt av pigmenter.

Folk som mener at rasisme er noe hvite gjør mot svarte er dessverre ikke vanskelige å finne. Det er punktet der maktanalysen jeg omtaler går helt galt. Og ja, jeg mener det er en grunn til at det tok lang tid før offentligheten ville snakke om feks muslimsk antisemittisme. Eller muslimer som forfølger kristne.

Problemet med "blendahvit"-retorikken er at den styrker denne retorikken og maktanalysen. Derfor foreslår jeg å skrote ordet. Når en representant for en av Norges verst behandlede minoriteter usynliggjøres er det ille, eller hva? "Blendahvit" gjenspeiler jo heller ikke en smart, antirasistisk analyse.

Det er vanskelig å legge inn alle de forbehold og nyanser man gjerne skulle ønsket i en såpass kort tekst som dette. Men jeg kan følge opp litt ved en senere anledning. Noe av det jeg har planer om å skrive mer om er hvordan innvandring forandrer livssyns-Norge.

Ellers er jeg forsvåvidt enig i at den nye regjeringen kunne hatt noen flere minoritetsrepresentanter. Ikke bare fordi det ville sendt et fint signal til grupper som trenger å føle at Norge er deres hjem også, men fordi vi trenger en regjering som forstår samfunnet og folk med minoritetsbakgrunner har verdifulle erfaringer en som meg sjelden har.

2 liker  
Svar
Kommentar #11

Roger Christensen

5 innlegg  699 kommentarer

Publisert 9 måneder siden

Det mangler ikke på eksempler sier du, men du gir ingen. I overskriften brenner du til med ordet løgn. Ikke feilvurdering eller faktafeil, men løgn. Det kunne jo vært interessant å vite hvem som farer med løgn,

Ingen har meg bekjent brukt den barnesangen i debatt i nyere tid, du fordummer debatten med å legge den i munnen på folk. 

Dessverre har mye av debatten om innvandring handlet om problemer med ikke-vestlige, «fremmedkulturelle» innvandrere. Synspunkter som tidligere var uakseptable er nå stuereine i de fleste partier. For eksenpel hadde de nordiske sosialdemokratiske partiene nylig en konfereranse der det så ut til å gå sport i å innta strengest mulig holdninger. Jonas Gahr Støre benyttet den berømte «vi må tørre å si at»-retorikken. Som om det er risikabelt å si slikt i Norge idag.

Du har rett i at Norge aldri har vært monokulturelt og at mange grupper har vært utsatt for overgrep. Men med tanke på den historien, er det ikke mildest talt betenkelig at mantraet om «kristne grunnverdier» lyder så høyt i den offentlige samtalen? Samene hadde en egen religion, vi hadde ulike former for folketro, jøder har lidd under diskriminerende politikk. Med en slik historie burde vi kanskje ta litt til motmæle mot ideen om kristen kulturarv som enerådende og udelt positiv? Du tar ikke fatt i det i det hele tatt. Det egentlige problemet er visstnok noen antirasister som du ikke peker ut. Det er bare vage insinuasjoner.

Svar
Kommentar #12

Didrik Søderlind

59 innlegg  322 kommentarer

Publisert 9 måneder siden

Jeg mener at ordet "blendahvitt" blir en løgn fordi det forvrenger virkeligheten. Ellers er jo "hvit løgn" en betegnelse på en løgn som er godt ment, som insinuerer at de som bruker ordet har gode hensikter.


Jeg skriver jo eksplisitt at barnesangen tilhører en svunnen tid. Jeg mener bare at føringene den var et uttrykk for lever videre i dag. Blant annet i ordet "blendahvitt".


Alle spaltene mine kan jo ikke handle om det samme. Jeg har tidligere skrevet kritisk om kristent fundert identitetspolitikk her.
http://www.verdidebatt.no/innlegg/11695514-korset-som-gjerdestolpe-og-klubbe

3 liker  
Svar
Kommentar #13

Oddbjørn Johannessen

174 innlegg  13465 kommentarer

Publisert 9 måneder siden
Roger Christensen. Gå til den siterte teksten.

Det mangler ikke på eksempler sier du, men du gir ingen. I overskriften brenner du til med ordet løgn. Ikke feilvurdering eller faktafeil, men løgn. Det kunne jo vært interessant å vite hvem som farer med løgn,

Ingen har meg bekjent brukt den barnesangen i debatt i nyere tid, du fordummer debatten med å legge den i munnen på folk. 

Du skriver som oftest kommentarer jeg er enig i, men i denne tråden holder du en aggressiv tone overfor Didrik som jeg rett og slett ikke forstår.  

2 liker  
Svar
Kommentar #14

Roger Christensen

5 innlegg  699 kommentarer

Publisert 9 måneder siden
Didrik Søderlind. Gå til den siterte teksten.
Alle spaltene mine kan jo ikke handle om det samme. Jeg har tidligere skrevet kritisk om kristent fundert identitetspolitikk her.

Joda, men det er fortsatt helt uklart hvem og hva  du skriver om i denne artikkelen. Det er dårlig med eksempler. Hva en sier til deg på fest er litt tynt.

Jeg må innrømme at jeg ikke tok ordspillet i overskriften. Men jeg synes fortsatt det er noe veldig tendensiøst over det hele.

I gårsdagens Klassekampen tar Arbeiderpartiets Masud Gharahkhani til orde for en strengere innvandringspolitikk. Han kjeder oss med noen anekdoter fra egen oppvekst og fastslår at «Misjonskirken var et naturlig møtepunkt» og at han spiste norsk julemat. Jeg vet ikke hva det har med noe som helst å gjøre. Det er vel bare nok et eksempel på at nasjonalismens svøpe også har rammet Norge og at debatten er på amøbestadiet. 

Om noen antirasister iblant har et feil tyngdepunkt iblant så er det det minste problemet. 


Svar
Kommentar #15

Carl Wilhelm Leo

6 innlegg  896 kommentarer

Ordspillet og alvorstyngede aktivister !

Publisert 9 måneder siden
Roger Christensen. Gå til den siterte teksten.
Om noen antirasister iblant har et feil tyngdepunkt iblant så er det det minste problemet. 

Enig! Feil tyngdepunkt gir uproblematiske og morsomme resultater.

 Enkelte fanatiske antirasistiske figurer lever seg inn i rollen til de grader at de skammer seg over at fordelingen av hudfarge som gjør seg gjeldende på Stortinget her oppe under Nordpolen - den er visstnok unaturlig kan "Likestillings- og Diskrimineringsombudet" (!!) fortelle oss uvitende medborgere.

Eposet er å lese under tittelen "Flaut med et hvitt storting" :

http://www.utrop.no/Plenum/Kommentar/17848

Kjempebra logikk fra det offentlige !

Nu er det vel slik at det er naturlig med noe mørkere hudfarge etter Sunniva Østaviks fargekart i afrikanske regjeringer   - uten at noen har skammet seg over selvfølgeligheter der. Kanskje det har en forklaring som nevnte "ombud" ikke har fått med seg ?

Og hvor kommer hudfargen som sådan inn som politisk argument eller politisk faktor i en nasjonalforsamling - utover visuell virkning ?

Det har også Ørstavik tenkt på i mer generell sammenheng -   og hun sa:

" Ørstavik kritiserer også norsk media for manglende bruk av fargede personer på bildene." (!!) Dette er et meget viktig og tungt argument innen symbolpolitikken , tror jeg.   

3 liker  
Svar
Kommentar #16

Roger Christensen

5 innlegg  699 kommentarer

Publisert 9 måneder siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.
Du skriver som oftest kommentarer jeg er enig i, men i denne tråden holder du en aggressiv tone overfor Didrik som jeg rett og slett ikke forstår.  

Jeg kunne kanskje skrudd ned temperaturen et par hakk. La meg oppsummere hva jeg synes er problematisk i artikkelen.

1. Det snakkes om et fenomen uten at det fremsettes et eneste eksempel

2. Jeg synes begrepet «blendahvit» fremstilles på en  karikert måte, det er et litt metaforisk begrep. Dessverre skilles det meget skarpt mellom vestlige og ikke-vestlige innvandrere i den offentlige debatten. Det handler om kultur, ikke hudfarge. Hat mot jøder og romanifolket regnes som rasisme uansett om de de mørkere i huden enn andre i landet de bor i. 

3. I en tid da fremmedfrykten og nasjonalismen  truer helt sentrale verdier synes jeg det er meget problematisk å gjøre antirasistene til skurkene. Spesielt hvis det gjøres på en tendensiøs måte. Jeg synes dette innlegget trekker i den retningen, selv om jeg selvsagt har sett verre.


Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Gjermund Frøland kommenterte på
En unorsk ­fredagskveld
28 minutter siden / 840 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
En unorsk ­fredagskveld
30 minutter siden / 840 visninger
Anita Stokkeland kommenterte på
Syversens formaning
33 minutter siden / 176 visninger
Eyvind Skeie kommenterte på
På feil frekvens
rundt 1 time siden / 276 visninger
Aase Marie Holmberg kommenterte på
Svar på Sofies Brauts innlegg: "Den store sammenhengen"
rundt 1 time siden / 498 visninger
Aase Marie Holmberg kommenterte på
Svar på Sofies Brauts innlegg: "Den store sammenhengen"
rundt 1 time siden / 498 visninger
Tore Olsen kommenterte på
NRK med kraftig underdrivelse og slagside om rakettangep fra Gaza
rundt 2 timer siden / 1686 visninger
Tore Olsen kommenterte på
NRK med kraftig underdrivelse og slagside om rakettangep fra Gaza
rundt 2 timer siden / 1686 visninger
Pål Georg Nyhagen kommenterte på
Vil Frp la homofile fra Tanzania få politisk asyl i Norge?
rundt 2 timer siden / 382 visninger
Les flere