Trond Baugen

4    65

Hvem er palestinerne?

Ingen arabere har kalt seg «palestinere» før 1960, og palestinerne har aldri fått tildelt landområde av Folkeforbundet eller FN. Jerusalem har aldri vært hovedstad for andre enn jødene, og Jerusalem har aldri vært viktig for muslimene, byen er ikke nevnt i Koranen. Ja, hvem er «palestinerne»? Vi vet at keiser Hadrian brukte betegnelsen «palestinere» på jøder som fortsatt bodde i det gamle Israel i år 135 e.Kr. Palestiner var brukt som et skjellsord på jødene som betyr ulovlig innvandrer. Det var bare jøder som ble kalt palestinere og vi kan også se i gamle bibler med kart over Israel med betegnelsen «Palestina». Ingen arabere kalte seg «palestiner» før rundt 1980. Da jeg reiste rundt i Samaria og Judea (Vestbredden) i 1975 og 1976, sa araberne at de var jordanere.

Publisert: 26. jan 2018 / 2744 visninger.

Palestiner.
er navn på folkeslaget som brukes i semittiske språk, old-egyptisk Prst, Assyrisk Palastu, og det gammelhebraiske Plishtim, hvor det sistnevnte også brukes i Bibelen for å beskrive filisterne som var jødenes verste fiender. Filisterne var et sjøfolk som hadde sitt opphav fra det minoiske og mykenske folket på Kreta. De ankom Kanaan rundt 1200 år f.Kr. En anerkjent arkeolog, Trude Dothan har spesialisert seg på filisterne, og hun har skrevet: THE PHILISTINES AND THEIR MATERIAL CULTURE. Hun skriver at 100 år etter at filisterne bygget opp igjen Ekron i år 700 f. Kr., altså rundt år 600 f. Kr., forsvant filisterne fra historien da Nebukadnesar angrep filisterland. Hun mener dette er en gåte. Årsaken kan være at filisterne ble assimilert i det assyriske verdensriket. Dermed kan vi ikke knytte palestina-araberne til filisterne.

 

Historieforvrengning.
Mahmoud Abbas holdt en tale i Gaza der han hevdet: «Jødene har en historisk rett som daterer seg tilbake til år 3000 år f.Kr. – da sier vi at det palestinske nasjonen i landet Kanaan har en 7000-årig historie f-Kr.» Problemet er bare at det ikke fantes palestinere, jøder, arabere, kanaanitter og egyptere på denne tiden. Skrivekunsten som ga muligheten til å nedtegne begivenheter i samfunnet, nådde ikke Levanten før rundt år 3000 f.Kr. Araberne og muslimene har sine historiereferanser fra jødiske og bibelske skrifter. Islam oppsto på 600-tallet, og da er det problematisk å knytte islam til flere tusen år tilbake. Like problematisk kan det være å knytte palestina-arabere til flere 1000-års historie når begrepet er svært nytt. På Palestinian al-Fath TV, 12. mai 2009, ble det hevdet at Jesus var en palestiner selv om Pontius Pilatus skriv på flere språk, at «Jesus er jødenes konge».

 

Mark Twain – et øde Palestina
skrev i boken Innocents Abroad (1869): ”Av alle dystre og forlatte land må Palestina være toppen…. Åsene er golde…. Dalene er utiltalende ørken…. Dødehavet og Galileasjøen ligger sovende i et stort strekk av berg og sletter hvor ingen fargenyanser gir øyet hvile …. Det er et dystert, vilt og ugjestmildt land uten håp. Jeg skulle så gjerne se Jordans strandlinje om våren, Sikem, Esdraelon, Ajalon og grensen mot Galilea – men selv da ville disse flekker vært som vidt spredte leketøy-hager i en ødemark av grenseløs elendighet…. Palestina sitter i sekk og aske. Over ruger forbannelsen som har fått slettene til å visne og har lagt kraft og virkelyst i jern…. Kun ugress vokser, og spredte stengler og tuer…. Nasaret er øde.»

Fra rundt 1900 økte innvandringen av jøder og arabere til Palestina. Araberne kom fordi det skulle utføres mye arbeid i området. Arabiske omreisende arbeidere ble innført av ottomanerne og det britiske mandatstyret (som beseiret ottomanerne i 1917) for å arbeide på prosjekter knyttet til infrastruktur: Havnen i Haifa og bygge jernbaner. Den jødiske innvandring fra 1882 skapte en økonomisk oppgangstid som tiltrakk seg både legal og illegal arabisk arbeidskraft.

De fleste palestinske arabere er etterkommere av muslimske innvandrere fra Sudan, Egypt, Libanon, Syria, Irak, Saudi-Arabia, Bahrain, Jemen, Libya, Marokko, Bosnia, Kaukasus, Turkmenistan, Kurdistan, India, Afghanistan og Balutsjistan.

 

PLO og Sovjetunionen
I 1978 hoppet den tidligere rumenske etterretningssjef, generalløytnant Ion Pacepa av til USA. Han var sjef for DIE som var nær knyttet til KGB. I 1987 publiserte han boka «RED HORIZONS» i USA, og der avslørte han at PLO ble oppfunnet av KGB. -  I 1991 hoppet Vasili Mitrokhin av til Storbritannia med 25.000 KGB-dokumenter. Dokumentene viste at Mahmoud Abbas begynte sin tjeneste i KGB i 1983, og i 1982 tok han en doktorgrad ved et KGB-universitet i Moskva, Patrice Lumumba-universitetet. Doktorgraden var en avhandling hvor han benektet Holocaust.

 

PLO startet i 1964
Etterretningssjefen Ion Pacepa skriver at dannelsen av det fiktive «palestinske folk» ble skapt av eksperter fra KGB på desinformasjon da de dannet PLO i 1964. Ordet «det palestinske folk» dukket opp for første gang i PLOs vedtekter som ble utarbeidet i Moskva i 1964. Sovjetunionen var svært aktiv med å opprette «frigjøringsorganisasjoner» på denne tida i Midtøsten, Bolivia, Colombia og Armenia.

KGB oppfordret Yasser Arafat til å samarbeide med den rumenske diktatoren Nicolae Ceausescu som ba Yasser Arafat om å endre fokus fra å utslette Israel til «å frigjøre det palestinske folk.»

 

KGB samarbeidet med General Giap
General Giap var hovedstrateg for Ho Che Minh i Vietnam. General Giap hadde klart å mobilisere venstreradikale studenter i USA slik at de kjempet mot den amerikanske Vietnamkrigen. Dette ble en stor maktfaktor i USA for å stanse krigføringen.

General Giap ga råd til Yasser Arafat om hvordan han skulle lykkes med sin strategi. Arafat måtte omdefinere forutsetningene for å lykkes. Han måtte slutte med å si at Israel skulle utslettes, men hvis kampen dreide seg om menneskerettigheter, ville folk i Vesten bli hans venner. – Nå var araberlandene de store og sterke og Israel var den lille. La Israel bli den store og sterke som undertrykker palestinerne som er flyktninger og et hjemløst folk. Deres eksistens er truet. Når dere angriper jødene, så bruk ordet «motstand». Bruk ordet «frigjøring» i stedet for jihad.

KGB overtalte Yasser Arafat til å si at han tok avstand fra vold for å søke fredsforhandlinger da han skulle møte president Carter. Da ville Vesten omfavne ham! Og det stemte, Yasser Arafat fikk bl.a Nobels fredspris og milliarder av dollar til fredsforhandlinger.

Zahir Muhsein som var i PLOs ledelse på 1970-tallet bekreftet Ion Pacepas framstilling om det palestinske folk. Han sa i 1977 i et intervju med en nederlandske avisen Trouw, at det finnes ikke et «palestinsk folk», men dette uttrykket er et politisk knep. Også den syriske presidenten Hafez al-Assad hevdet at det ikke fantes et palestinske folk.

Etterretningssjef Ion Pacepas avslutter med å si at «vi forsøkte å erobre menneskets sinn fordi vi visste at vi ikke kunne vinne en militær seier.»

 

Russland
Sovjetunionen/Russland har lenge hatt onde hensikter mot Israel. Sovjetunionen var strategen da Israel ble angrepet på sin mest hellige dag, Yom Kippur i 1973. Araberne hadde fått en mengde moderne våpen fra Sovjetunionen som stilte med 5000 militærstrateger for å utslette Israel. Israel vant krigen på underfullt vis.

Russland er eksperter på å manipulere, og i USA klarte de også å manipulere det amerikanske presidentvalget.

 

Flere milliarder kroner til palestinerne hvert år.
FN har en egen underavdeling, UNRWA, som skal betjene palestinerne. De har rundt 50.000 ansatte som driver skoler, sykehus, helsestasjoner og andre nyttige tjenester, dermed trenger ikke palestinerne å bruke energi på disse tjenestene. Hvert år får palestinerne mange milliarder kroner fra det internasjonale samfunnet. Norge gir rundt 800 millioner direkte til palestinske myndigheter hvert år pluss 200 millioner til UNRWA og NGOer (Non-Governmental Organization) som driver med hjelpearbeid for palestinere. Det meste av pengene som går direkte til palestinske myndigheter, kommer ikke folket til gode. Pengene forsvinner i korrupsjon, terrortuneller, våpenkjøp, terrorlønn og lønninger til PLOs nettverk. I 2017 gikk 2,9 millioner kroner til familier som hadde vært involvert i terror mot Israel. De kunne få opp til 23.000 kr pr. måned, mens en vanlig lønn ligger på rundt 5000 kr.

Lidelsene til folket i Gaza er et utstillingsvindu for utenlandsk media. Jo flere sørgelige historier, jo mer penger i kassa. Vi skal se hva som skjer nå som USA reduserer sin støtte. Vi får helt sikkert mange reportasjer om tragedien i Gaza selv om de ikke nyter godt av pengene fra USA.

Palestinerne har akkurat kjøpt et fly til 400 millioner kr. så nøden kan ikke være prekær.

Trond Baugen

Adjunk

18 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Torgeir Tønnesen

27 innlegg  544 kommentarer

Godt og opplysende

Publisert 10 måneder siden

Dette lærte jeg mye av - mye nytt. 

Dette med at filisterne var et folk som opprinnelig kom fra Kreta har jeg hørt før. Jeg er litt undrende til det? 

Er det solid historisk dokumentasjon på det? 

4 liker  
Svar
Kommentar #2

Roald Øye

214 innlegg  2242 kommentarer

Takk Trond Baugen!

Publisert 10 måneder siden

En slik flott trådstarter har jeg ventet lenge på etter at jeg for mange år siden skrev om "Hadrians forbannelse"  her på verdidebatt. 

Kanskje tiden nå er moden for en ny erkjennelse av Yasser Arafats "tyveri" i 1964 av begrepet "palestiner",  like før 6-dagerskrigen i 1967. Verden har blitt bedratt i snart 60 år. Nå bør i hvert fall de kristne våkne opp av dvalen og gi den svake part, Israel, sin støtte. Araberstatene kan absorbere og integrere  de ca. 20 millioner palestinske flyktninger som fins i Midtøsten. UNRWA har utspilt sin rolle og kan nedlegges. De rike araberstatene som har olje  kan ta over finansieringen og repatrieringen av sine muslimske  brødre. En ny holdning til PA og Abbas  er på gang i Jordan, Egypt og SaudI- Arabia

9 liker  
Svar
Kommentar #3

Søren Ferling

0 innlegg  4867 kommentarer

Publisert 10 måneder siden

Vældig god opsummering. Flugter nogenlunde med, hvad jeg har fået med mig.

Nyt eller glemt for mig var KGB's gode råd.

9 liker  
Svar
Kommentar #4

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

Filisterne

Publisert 10 måneder siden
Torgeir Tønnesen. Gå til den siterte teksten.

Dette med at filisterne var et folk som opprinnelig kom fra Kreta har jeg hørt før. Jeg er litt undrende til det? 

Er det solid historisk dokumentasjon på det? 

Takk for positiv tilbakemelding!

Ekteparet Moshe og Trude Dothan var anerkjente arkeologer og de har deltatt på mange utgravninger i Israel. De fant spor av minoisk kultur for mer enn 2000 år f.Kr. Filisterfolket tilhørte sjøfolkeslagene og Bibelen sier at de kom fra minoenes Kreta som ble kalt «Kraftor». Første pulje kom ca 2000 år f.Kr. 

5.Mosebok 2,23:  Likedan gikk det med avittene, som bodde i landsbyene så langt som til Gaza. Kaftorerne (minoene), som kom fra Kaftor (Kreta), utryddet dem og bosatte seg der i deres sted.

Da Moses gikk ut av Egypt ca 1448 f.Kr, forteller Bibelen at de ikke ble ledet gjennom Filisterland.

2. Mosebok 13,17: Da farao lot folket dra, ledet Gud dem ikke gjennom filisternes land, selv om den veien var den korteste. For Gud tenkte at folket kunne komme til å angre seg og vende tilbake til Egypt hvis de opplevde krig.

Flere forskere mener at filisterne hadde et veletablert samfunn 1200 år f. Kr.

4 liker  
Svar
Kommentar #5

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

UNRWA

Publisert 10 måneder siden
Roald Øye. Gå til den siterte teksten.
Araberstatene kan absorbere og integrere  de ca. 20 millioner palestinske flyktninger som fins i Midtøsten. UNRWA har utspilt sin rolle og kan nedlegges. De rike araberstatene som har olje  kan ta over finansieringen og repatrieringen av sine muslimske  brødre

Takk for positiv tilbakemelding!

Ja, UNRWA bør etter hvert legges ned. Kanskje vi burde kanalisere de pengene som går direkte til palestinerne om til UNRWA i en overgangsfase. Da får palestinerne problem med å kjøpe våpen og drive sitt terrornettverk.

6 liker  
Svar
Kommentar #6

Tore Holte

15 innlegg  131 kommentarer

Palestinerne er Kanaanitter

Publisert 10 måneder siden

De stammer fra området Kanaan og var der lenge før isralittene En av Kams sønner,Misra`im er stamfar til Kashluherne, som igjen Filisterne/Palestinerne stammer fra. (1 krøn 1,12)

Det er antatt at navnet Filistia ble til den romerske varianten av navnet, Palestina. Gresk var det offisielle språket i de østlige deler av romerriket. Uttalen av den greske bokstaven phi har endret seg fra en aspirert p til en f. På arabisk kalles Palestina Filastin, men arabisk har ikke lyden p.

Filisterland omhandlet blant annet de fem filisterbyene I Filistea som ligger I dagens Israel.

SNL skriver; I minst to hundre år var filistrene og deres fem bystater, Ashdod, Askalon, Ekron, Gat og Gaza, (den såkalte Pentapolis), en viktig politisk og økonomisk makt i området. De mistet sin makt som et resultat av angrep fra israelitter, og kanskje også fra egypterne (under farao Sheshonk 1), en gang i tiden 1000–950 fvt. Israelske bosettere innvaderte landet og endret navnet fra Kanaan til Israel.

Det virker som en missforståelse at palestinerne er det såkalte havfolket. SNL sier også at man antar, men vet det ikke. Det skyldes en omtale av Kaftorsom kan ha ligget I Egypt og med alle stridighetene I området på den tiden ble man vel drevet frem og tilbake. 

- Er I mere verd for mig enn etiopernes barn, I Israels barn? sier Herren; har jeg ikke ført Israel op fra Egyptens land og filistrene fra Kaftor og syrerne fra Kir? (Amos 9, 7)

SNL nevner ikke Misra`im, Kashluderne og avstamningen fra Kam, som jeg nevnte. Dermed er opprinnelsen uklar… 

Filisterbyen Ashkelon ligger ved havet, en by i vestre Negev, i Sørdistriktet i Israel, så kanskje er det her missforståelsen av at de er et havfolk, et folk som bor ved havet i det som nå heter Israel, og ikke «havfolkene».https://no.wikipedia.org/wiki/Ashkelon

I følge SNL betyr ordet  Filister, en som ikke er student; småskåren, selvgod person (særlig mann), spissborger. https://snl.no/filister Altså ikke inntrenger...

Det er mer sannsynlig at fønikerne eller folket fra tyrus er havfolket. Fønikerne benyttet seg av galeien, en seilskute med årer

Tyrus er som kjent den falne engel eller kjerub. Tyrus en stad som ligger midt ute i havet (Esek 28,2) Det er også Kongen av Tyrus som bistår David og Solomon med byggingen av Tempelet som Gud river ned (2.kongebok 25) Jesus har med rivingen av det andre tempelet og gjøre. (Joh 2.20-3,16) og det må opprettes en ny pakt.

JUDARIKET - Judea var et eget kongerike på Jesu tid og hvor den jødisk praktiserende “Herodus den store” var klientkonge I Romerriket. (Matt 2,1) I Jakobs velsignelser (1. mos 49,8) står det at kongespir ikke skal vike fra Juda inntil fredsfyrsten kommer. Dette er sannsynligvis Jesus og etter Jesus ble drept har det ikke vært noen konge I Juda. Judariket ble ødelagt akkurat som Gud har sagt, og det er Gud som står bak som følge av paktsbrudd og grusomme konger. (Esekel 19,3)

HVEM ER ISRALITTENE? Det er en missforståelse at Israelittene er jøder. Bare en av 14 stammer I Israel er jøder, nemlig Juda stamme. De andre er muligens Semitter, men ikke jøder. Judariket var et eget rike og lå I Sør, mens nordriket Israel lå I Nord. De ble delt under Manase og Efraim stamme som også er en del av Israel. Det er derfor 14 stammer og ikke tolv. Tretten stammer mangler. Juda var den minste av disse men kaller seg likevel Israel. Dette skaper konflikt som vi ser.

Hvorfor gjør jødene da krav på både navnet og også landet Israel?

Kanaan som er av Kam, er som kjent opphavet til landet Israel, men det er en absurd og lite troverdig historie som ligger bak. Noah forbanner sin yngste sønn fordi han har sett sin far naken og beruset. (1Mos 9,25) Dette resulterer I at Gud den allmektige åpenbarer seg for Abraham da han er 99 år gammel og gir ham Kams land Kanaan til evig eie og pakten på dette er at alle guttebarn på åtte dager skal omskjæres på forhuden. Det gjelder slekt etter slekt, også dem som er kjøpt for penger og alle som hører til et fremmed folk. (1.Mos 17:1-28)

Palestinerne er med andre ord offer for denne absurde forbannelsen, og striden har pågått I nær 3000 år… En kjærlighetens Gud?

Egentlig har ikke dette betydning lenger bortsett fra striden det skaper. Både Judea og Israel brøt pakten og Jesus kom for å opptrette en  ny pakt.Den første pasktebn virker ikke en gang å være riktig. Den rette omskjærelsen har med hjertet å gjøre (Jer 9,25) (rom 2,28) (Kol 2,11)

Dette ble ikke godt mottatt og Jesus ble drept som historien viser. De jødiske yppersteprestene og skriftlærde bandt Jesus og førte ham foran Pilatus, og dette er interessant. 

Pilatus spurte ham; Er du jødenes konge? Jesus svarte; Det er dine ord. (mark 15,2) I en annen bibel står det at: Det er du som kaller meg det” Altså Jesus kaller seg ikke jødenes konge. Vi bruker samme uttrykket når noen kaller oss ting vi ikke er eller ilegger oss ord vi ikke har sagt; det er dine ord, ikke mine.

Judariket kunne ikke ha to konger da Herodes var konge I Judea på den tiden. Slik fikk man grunn til å drepe Jesus.

Derfor er Guds folk de som vender om og blir født på ny. Det gjelder både jødene og de som er av Israels stammer, og alle andre folkeslag. Det er dette som er viktig for mennesket. Det åndelige Israel og det himmelske Jerusalem, det himmelske og åndelige prestedømme.

Kast fra dere alle syndene dere gjør, og skaff dere et nytt hjerte og en ny ånd! Hvorfor vil dere dø, israelitter? (Esekel 18,31)

Se også ;  Den gamle og den nye pakt (galaterne 4,21) og også Det gamle og det nye mennesket (efeserne 4,17)

Og til den siste kommentaren din her; Palestinsk land er okkupert land og det er derfor rart at Norge som også skal megle utstyrer Israel med militært utstyr og oljefondet finansierer bosetninger. Har ikke Palestinerne rett til å forsvare seg?

Selv tar jeg helt avstand fra krig som metode og "Israel" må gå i spissen for å opprette to stater som kan leve i fred side om side.

Svar
Kommentar #7

Hermod Herstad

0 innlegg  7380 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Tore Holte. Gå til den siterte teksten.
I følge SNL betyr ordet  Filister, en som ikke er student; småskåren, selvgod person (særlig mann), spissborger. https://snl.no/filister Altså ikke inntrenger...

Om du leser SNL sin artikkel noe bedre, vil du kanskje oppdage at denne versjonen stammer fra "tysk studentspråk". Dette er et talemål som neppe ble benyttet i de aktuelle tidsperioder.

Et bedre sted å søke etter nyttig informasjon er her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Philistines



Svar
Kommentar #8

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

På tynn is......

Publisert 10 måneder siden
Tore Holte. Gå til den siterte teksten.
HVEM ER ISRALITTENE? Det er en missforståelse at Israelittene er jøder. Bare en av 14 stammer I Israel er jøder, nemlig Juda stamme. De andre er muligens Semitter, men ikke jøder. Judariket var et eget rike og lå I Sør, mens nordriket Israel lå I Nord. De ble delt under Manase og Efraim stamme som også er en del av Israel. Det er derfor 14 stammer og ikke tolv. Tretten stammer mangler. Juda var den minste av disse men kaller seg likevel Israel. Dette skaper konflikt som vi ser.

Du er vel litt på tynn is her, og du tar opp flere ting som du ikke har dekning for. Jakob hadde 12 sønner som ble opphavet til hver sin stamme. Gud ga Jakob navnet Israel og han ble stamfar for israelittene. Judastammen skulle ha ansvaret for gudstjenesten og vi vet at Jesus kom fra Judastammen. Jeg skjønner ikke hvor du har det fra, at kun Judastammen er jøder.........

1 liker  
Svar
Kommentar #9

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

Filisterne som havfolket fra Kreta

Publisert 10 måneder siden
Tore Holte. Gå til den siterte teksten.
Det virker som en missforståelse at palestinerne er det såkalte havfolket. SNL sier også at man antar, men vet det ikke. Det skyldes en omtale av Kaftorsom kan ha ligget I Egypt og med alle stridighetene I området på den tiden ble man vel drevet frem og tilbake. 

Det finnes omfattende dokumentasjon på at filisterne kom fra Kreta. De hadde samme kulturen og religionen som minoene. Arkeologen Trude Dotham har gjort mange funn av gjenstander som også er blitt funnet på Kreta i forhold til kultur og religion. Det interessante her, er at filisterne forsvant fra historien år 600 f. Kr. Da Nebukadnerer bortførte folket.

Profeten Jeremias kommer med fasitsvaret: Jer.47,4: Herren: For nå er dagen kommet da filisterne skal gå helt til grunne. - Jeg tror på Bibelen.


1 liker  
Svar
Kommentar #10

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

Palestina okkupert?

Publisert 10 måneder siden
Tore Holte. Gå til den siterte teksten.
Og til den siste kommentaren din her; Palestinsk land er okkupert land og det er derfor rart at Norge som også skal megle utstyrer Israel med militært utstyr og oljefondet finansierer bosetninger. Har ikke Palestinerne rett til å forsvare seg?

Hvis Israel har okkupert Palestina, må jeg spørre: Når fikk palestinerne land i Israel av FN? På en annen side fikk Israel Samaria og Judea, det noen kaller Vestbredden, av Folkeforbundet 24. Juli 1922.

Kan du dokumentere at den Norske stat har finansiert israelske bosetninger og levert våpen til Israel?

Problemet med palestinerne er ikke om de forsvarer seg eller ikke, men de sender raketter inn i boligstrøk i Israel og de dreper barn og sivile gjennom terroraksjoner.

2 liker  
Svar
Kommentar #11

Tore Holte

15 innlegg  131 kommentarer

Vel...

Publisert 10 måneder siden

Jeg har bare bibelen som kilde og finner en samling I Wikipedia som viser det bedre, selv om at den handler om de ti forsvunnende stammer. Den viser likevel at det er fjorten.https://no.wikipedia.org/wiki/Israels_ti_forsvunne_stammer

Josef og Levi mangler etter oppdelingen

Jødenes stamfar er Juda og Juda er en av 14 stammer om man tar med Manasse og Efraim sine stammer. Og det skal man mener jeg. Det er dermed bare de av Juda ett som er jøder. Det sier seg selv. Derav ordet jøde.

14 stammer -Manasse og Efraim skulle regnes sammen med de andre tolv. (1. Mos 48:5) og de ble to egne stammer, to hovedstammer som var regjerende da Israel ble delt.  Ni og en halv stamme I nordriket som kaltes “Israels hus”, og to og en halv stamme I sørriket som kaltes “Judas hus”. I dag er det stort sett bare Juda stamme som utgjør Israel.

Riket blir delt (1.kong 12,21) Jeroboam ble konge over ti stammer som ble kalt Israels hus. Juda-kongen Rehabeam var konge over Judas hus og herunder også Benjamins stamme. Andre steder står det ni og en halv stamme I Nordriket og to og en halv I sørriket. Da Jesus ble født var Herodes konge I Judea. (Matt 2,1) Etter Jesu død har det ikke vært noen jødisk konge akkurat som Moses har sagt. Kongespir skal ikke vike fra Juda før fredsfyrsten kommer. 1 Mos 49,10

Fra Jakobs velsignelser- Nå skal de to sønnene som ble født deg i Egypt før jeg kom hit, være mine. Efraim og Manasse skal være mine slik Ruben og Simon er det.  Men de barna du fikk etter dem, skal være dine.

13 Siden tok Josef begge to og leide dem bort til ham, Efraim i den høyre hånden, til venstre for Israel, og Manasse i den venstre hånden, til høyre for Israel. Men Israel strakte ut den høyre hånden sin og la den på hodet til Efraim, enda han var yngst, og den venstre hånden la han på hodet til Manasse. Han krysset altså armene. (1 mosebok 48,5)

Da landet Israel ble delt mellom stammene i Josvas dager, fikk ikke presteklanen levittenenoe land. Når stammene ble listet opp i henhold til de områdene de fikk, på samme måte som etter leirområdene i løpet av de førti år i ørkenen, ble Josefs stamme erstattet av stammene til Efraim og Manasse (Josefs to sønner med sin egyptiske hustru Asenath), som Josef forfremmet til fullstendige stammer. 

Inndeling etter tradisjonen:  
Ruben  
Simeon  
Levi 
Juda  
Issakar  
Sebulon  
Dan  
Naftali  
Gad  
Asjer  
Josef 
Benjamin

Inndeling etter fordeling av land 
Ruben  
Simeon  
Juda  
Issakar  
Sebulon  
Dan  
Naftali  
Gad  
Asjer  
Benjamin  
Efraim (Josefs sønn)  
Manasse (Josefs sønn)

Som du ser mangler både Levittene og Josef stamme. Samlet sett er det dermed 14 stammer og tallet 14 er viktig. Man har tuklet med viktig symbolikk eller ikke forstått den.

Legg merke til at Manasse og Efraim er to hoved (hode) stammer. I tillegg til de tolv andre. På Solomos trone er det 14 løver. To store på hver side av tronen og tolv mindre. Seks på hver side av trinnene nedenfor tronen.

I Josef berømte drøm ser vi også 14 talls symbolikken. Faren og moren symboliseres med solen og månen, og de tolv sønnene som tolv stjerner. 1 Mos 37,9

Denne dømmen gjør brødrene misunnelig og de vil drepe Josef som har førstefødselsretten, Juda foreslår at de selger ham til Farao for 20 sølvpenger. Historien er veldig lik da den andre Juda solgte Jesus for 30 sølvpenger. Det er neppe tilfeldig.

Jeg har også sterke indikasjoner på at Maria Magdalena, Jesu ledsager hadde en større rolle enn den vi får høre, da hun faktisk hadde yppersteprestens rolle da hun salvet Jesus, men dette er en annen historie jeg skal komme mer tilbake til. Likevel utgjør Maria Magdalene og Jesus to overhoder utover de tolv

14 talls symbolikken er svært viktig, men jeg må komme tilbake til det, og det har ikke så mye betydning akkurat her.

Poenget var at Manasse og Efraim utgjør to egne stammer, og at Juda stamme er jødene. Etterkommerne av Juda. Det er jo derav orde jøde kommer.

Det store spørsmålet er hvor de andre stammene er og hvorfor jødene legger beslag på både navnet Israel og også landet.

1 liker  
Svar
Kommentar #12

Hermod Herstad

0 innlegg  7380 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Trond Baugen. Gå til den siterte teksten.
Hvis Israel har okkupert Palestina, må jeg spørre: Når fikk palestinerne land i Israel av FN? På en annen side fikk Israel Samaria og Judea, det noen kaller Vestbredden, av Folkeforbundet 24. Juli 1922.

Palestinerne ble tildelt land av Folkeforbundet. Formålet med det britiske mandatet var å klargjøre regionen for opprettelse av egen stat for muslimske, jødiske, kristne og andre palestinere innenfor den planlagte statens grenser.

Svar
Kommentar #13

Tore Holte

15 innlegg  131 kommentarer

Publisert 10 måneder siden

Palestinerne var der allerede

ISRAELS OKKUPERTE OMRÅDER. FNs sikkerhetsråd vedtok Resolusjon 242 etter krigen i 1967, der det ble fremhevet et ønske «grunnleggelsen av en vedvarende fred i Midtøsten» ved at Israel trakk seg tilbake fra områder de okkuperte i 1967. https://no.wikipedia.org/wiki/Israels_okkuperte_omr%C3%A5der

ISRAELS OKKUPASJON RUNDER 50 ÅR. https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2017/05/28/195305494/israels-okkupasjon-runder-50-ar

OLJEFONDET INVESTERER I ULOVLIGE ISRAELSKE BOSETTINGER https://e24.no/makro-og-politikk/oljefondet-investerer-i-ulovlige-israelske-bosettinger/20036462

OLJEFONDET INVESTERER I ISRAELSKE BANKER, DANSK PENSJONSFOND SVARTELISTER DEM - Pensjonsfondet i Danmark svartelister fire selskap som gjør gode penger på israelske bosetninger. Det norske oljefondet er medeier i alle fire. https://www.nrk.no/norge/oljefondet-investerer-i-israelske-banker_-dansk-pensjonsfond-svartelister-dem-1.13740271

«NORSKE» RAKETTGRANATER BRUKT AV ISRAEL PÅ GAZA - Nammo og Norge tjener fortsatt på våpensalg til Israel. https://www.dagbladet.no/nyheter/norske-rakettgranater-brukt-av-israel-pa-gaza/60932271

ET LITE STYKKE NORGE DREPER SIVILE PÅ GAZASTRIPA - Deler av Hellfire-rakettane som israelske kamphelikoptre brukar blir nemleg produsert i Norge. https://www.tv2.no/a/2495851/

Vi var også med å utstyre Israel med atomvåpen…

NORSK UTSTYR TIL ISRAELS ATOMVÅPEN - Da Norge eksporterte 20 tonn tungtvann til Israel i 1960 ble vi sterkt medskyldige i at Israel kunne utvikle et stort og meget avansert arsenal med atomvåpen. Brennpunkt kan nå avsløre at den norske delaktigheten i Israels atomvåpenprogram har gått mye lenger enn tungtvanns-eksporten. https://www.nrk.no/dokumentar/norsk-utstyr-til-israels-atomvapen-1.908277

ISRAELSKE ATOMUBÅTER ØVER UTENFOR KRISTIANSAND .https://www.nettavisen.no/725779.html

Det går også andre veien. Norge og Israel har gjensidige avtaler

NORGE KJØPER VÅPEN FRA ISRAEL - (VG Nett) SV-leder Kristin Halvorsen vil ha svar på hvorfor det norske forsvaret har kjøpt våpen fra Israel. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/norge-kjoeper-vaapen-fra-israel/a/2769397/


Det finnes mye mer

Jeg skal komme tilbake til Jeremia teksten senere i dag.

 

Svar
Kommentar #14

Roald Øye

214 innlegg  2242 kommentarer

Med Bibelen som premissleverandør?

Publisert 10 måneder siden
Trond Baugen. Gå til den siterte teksten.
- Jeg tror på Bibelen.

Menachem Begin. var Israels 6. statsminister fra 1977 til 1983 og brøt rekken av statsministre som alle hadde kommet fra Arbeiderpartiet. Han var en troende jøde som brukte Bibelen, GT, som premissleverandør for sin politikk.

Den jødiske forfatter Yehuda Avner forteller om en bibeltime hjemme hos daværende statsminister Menachem Begin. Begin trakk frem et ord i 4. Mosebok kapittel 23 der det står å lese i følge den hebraiske grunnteksten: ”Dette er et folk som skal bo alene og som ikke skal bli regnet blant nasjonene.

Bibelordet er en profeti som tilkjennegir Israels særstilling. Israel vil aldri bli regnet som én blant mange nasjoner. Israel vil være et evig fremmedelement blant nasjonene. Bibelordet sier at Israels isolerte stilling er en guddommelig bestemmelse. Det synet kan få politiske konsekvenser.

Senere statsministere har også kommet fra Arbeiderpartiet, inntil Benyamin Netanyahu igjen brøt rekken for godt i valget i  2008. Han kom fra Likud. Han er den lengstsittende regjeringssjef  i Israel, og har "omfavnet" Den kristne ambassade i Jerusalem ved flere anledninger, som kan tyde på at troen hans er noe mer enn et ferniss.  

Det kan ikke sies om Arbeiderpartiets representanter, som er mer enn villig til å avhende "Vestbredden" og  godta to-statsløsningen. Det er på det punkt den viktigste skillelinjen går i israelsk politikk for tiden.  Naftali Bennett er blant de  mest bibeltro statsråder i den sittende regjering og er en pådriver for å innlemme Judea og Samaria i Eretz Israel. 

2 liker  
Svar
Kommentar #15

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

Nå tuller du.........

Publisert 10 måneder siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
Palestinerne ble tildelt land av Folkeforbundet.


Når skjedde det? Avstemning i 1947 ble ikke ratifisert.

2 liker  
Svar
Kommentar #16

Hermod Herstad

0 innlegg  7380 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Trond Baugen. Gå til den siterte teksten.
Når skjedde det? Avstemning i 1947 ble ikke ratifisert.

Det skjedde ved opprettelsen av Palestina som mandatområde. Opprettelsen av mandatområder var et virkemiddel som Folkeforbundet tok i bruk for å utvikle tidligere tyske og ottomanske kolonier og områder til selvstendige stater.

Svar
Kommentar #17

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

God dokumentasjon

Publisert 10 måneder siden
Tore Holte. Gå til den siterte teksten.
ISRAELS OKKUPERTE OMRÅDER. FNs sikkerhetsråd vedtok Resolusjon 242 etter krigen i 1967, der det ble fremhevet et ønske «grunnleggelsen av en vedvarende fred i Midtøsten» ved at Israel trakk seg tilbake fra områder de okkuperte i 1967.

Ja, du kommer med flere hendelser hvor Norge er en part, men norsk politikk er slik ar vi ikke skal eksportere våpen til Israel, men Israel kan kjøpe norskproduserte våpen fra et tredjeland

Resolusjon 242 er ikke riktig gjengitt fordi partene skulle forhandle om grensene slik at det ble varig fred. 1967 grensene var våpenhvile grenser fra forrige krig.

2 liker  
Svar
Kommentar #18

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

Hvis i ser på NT:

Publisert 10 måneder siden
Tore Holte. Gå til den siterte teksten.
Jeg har bare bibelen som kilde og finner en samling I Wikipedia som viser det bedre, selv om at den handler om de ti forsvunnende stammer. Den viser likevel at det er fjorten.https://no.wikipedia.org/wiki/Israels_ti_forsvunne_stammer

Matt 19,28: Jesus sa til dem: «Sannelig, jeg sier dere: Når alt blir født på ny og Menneskesønnen sitter på tronen i sin herlighet, da skal også dere som har fulgt meg, sitte på tolv troner som dommere over Israels tolv stammer.

Luk.22,30: for at dere skal spise og drikke ved mitt bord i mitt rike og sitte på troner som dommere over Israels tolv stammer.

 

Jak. 1,1: Jakob, Guds og Herren Jesu Kristi tjener, sender sin hilsen til de tolv stammer som er spredt omkring i fremmede land.

 

Åp.21,14: 12 Den hadde en stor og høy mur med tolv porter, og ved dem sto tolv engler. På portene var det skrevet navn, det var navnene til Israelsfolkets tolv stammer. 

 

Jeg tror ikke at Gud har mistet 10 stammet. Han vet nok godt hvor de er!

1 liker  
Svar
Kommentar #19

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

Mandatområdet

Publisert 10 måneder siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
Det skjedde ved opprettelsen av Palestina som mandatområde. Opprettelsen av mandatområder var et virkemiddel som Folkeforbundet tok i bruk for å utvikle tidligere tyske og ottomanske kolonier og områder til selvstendige stater.

Du kan ikke si at mandatområdet Palestina er forbehold Palestina-arabere som fant på dette navnet gjennom PLO i 1964. Storbritannia delte sitt område i to: Transjordan for arabere og Israel for jøder. Frankrike delte sitt område inn i Libanon for kristne og Syria for arabere. Dette ble behandlet i Folkeforbundet. Det var ingen arabere som kalte seg palestinere fordi dette var betegnelsen  på jøder. Det var nedverdigende for en araber å kalle seg for palestiner.

2 liker  
Svar
Kommentar #20

Hermod Herstad

0 innlegg  7380 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Trond Baugen. Gå til den siterte teksten.
Du kan ikke si at mandatområdet Palestina er forbehold Palestina-arabere

Det er jo heller ikke hva jeg sier. Jeg sier at mandatområdet Palestina skulle inneholde alle innbyggerne innenfor den fremtidige staten. I tillegg fikk dette mandatområdet en tilleggstekst om "jødenes hjemland" som åpnet for omfattende innvandring.

Ellers mister du troverdighet når du hevder at Palestina er et navn på området som ble oppfunnet av Arafat i 1968? Vi må da i det minste kunne være enige om at denne betegnelsen ble tatt i bruk for området allerede i Folkeforbundets mandattekst?

1 liker  
Svar
Kommentar #21

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

Interessant med Israels stammer

Publisert 10 måneder siden
Tore Holte. Gå til den siterte teksten.
Inndeling etter fordeling av land 
Ruben  
Simeon  
Juda  
Issakar  
Sebulon  
Dan  
Naftali  
Gad  
Asjer  
Benjamin  
Efraim (Josefs sønn)  
Manasse (Josefs sønn)

Det er interessant det du skriver om Israels stammer. Hva tenker du om oversikten over Israels stammer i Åp. 7,5 - Her er de stammene som blir regnet med i NT.

Svar
Kommentar #22

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

Leve sammen i fred

Publisert 10 måneder siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
Det er jo heller ikke hva jeg sier. Jeg sier at mandatområdet Palestina skulle inneholde alle innbyggerne innenfor den fremtidige staten. I tillegg fikk dette mandatområdet en tilleggstekst om "jødenes hjemland" som åpnet for omfattende innvandring.

Ja, alle skulle leve sammen i fred.  Nå har partene undertegnet Oslo-1 og 2, der palestinerne skal styre over A og B-områder, mens Israel skal styre over C-områdene der de har sine bosetninger. Palestinerne lovet å avstå fra vold og terror.  Avtalen sier også at Israel skal styre over hele Jerusalem.  Problemstillingen er at palestinerne hevder de plutselig et er eget folk som har krav på eget land og Jerusalem som hovedstad. Her har Israel folkeretten på sin side, fordi de fikk Jerusalem og Samaria og Judea (Vestbredden av Folkeforbundet i 1922. Israel gikk med på under Oslo-avtalene å dele interessene på Vestbredden slik at palestinerne kunne styre over sitt område.

Målet til palestinerne er å utslette Israel. Dette legger de heller ikke skjul på, det står i deres Charter, men dette er jo problematisk. Vold og terror har ikke opphørt.

2 liker  
Svar
Kommentar #23

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

Juda stamme

Publisert 10 måneder siden
Tore Holte. Gå til den siterte teksten.
I dag er det stort sett bare Juda stamme som utgjør Israel.

Hvordan kan du si at Juda stamme utgjør Israel. Vi vet ikke hvilke stammer jødene kommer fra. Jøder fra Etiopia, Bahrain, Europa, Russland, Jemen osv. Bare Gud vet hvilke stammer de tilhører. I NT (Åp. 7) mangler Dan og Efraim stamme.

1 liker  
Svar
Kommentar #24

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

Arafat - PLO

Publisert 10 måneder siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
Ellers mister du troverdighet når du hevder at Palestina er et navn på området som ble oppfunnet av Arafat i 1968?

Jeg sier ikke at Palestina ble oppfunnet av PLO, men at arabere som bruker betegnelsen "palestiner" ble egentlig oppfunnet av KGB som også grunnla PLO i 1964.

2 liker  
Svar
Kommentar #25

Hermod Herstad

0 innlegg  7380 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Trond Baugen. Gå til den siterte teksten.
Jeg sier ikke at Palestina ble oppfunnet av PLO, men at arabere som bruker betegnelsen "palestiner" ble egentlig oppfunnet av KGB som også grunnla PLO i 1964.

Forenklet kan vi si at dagens anvendelse av betegnelsen "Palestina" eller palestiner, har sin viktigste bakgrunn i delingen av Palestina i 1948. Etter det ble det vanlig å benytte betegnelsen på det landområdet og de menneskene som havnet i "rest-Palestina".

Men jeg er enig i at begrepsbruken er tidvis forvirrende og ikke konsekvent. Blant annet kaller vi gjerne de menneskene som har sine røtter i og som måtte flykte fra dagens Israel i 1948, for palestinske flyktninger.

1 liker  
Svar
Kommentar #26

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

FN 29.nov 1947

Publisert 10 måneder siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
Forenklet kan vi si at dagens anvendelse av betegnelsen "Palestina" eller palestiner, har sin viktigste bakgrunn i delingen av Palestina i 1948.

Ja, det var jo en avstemning i FN som gikk inn for å dele opprinnelige Israel i to deler slik at jødene fikk en del og araberne fikk den andre delen med bl.a. Vestbredden. Avtalen ble ikke ratifisert slik at den ble folkerettslig fordi araberne ville gå til krig mot Israel hvis de fikk et landområdet. 

Det var jo denne krigen som araberne startet som var årsak til at araberne flyktet. De som valgte å bli i Israel, ble integrert i landet og deres etterkommere lever der i dag. Dersom araberne hadde skrevet under på avtalen, hadde de hatt folkerett på Vestbredden. 

1 liker  
Svar
Kommentar #27

Tore Holte

15 innlegg  131 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Trond Baugen. Gå til den siterte teksten.

Det finnes omfattende dokumentasjon på at filisterne kom fra Kreta. De hadde samme kulturen og religionen som minoene. Arkeologen Trude Dotham har gjort mange funn av gjenstander som også er blitt funnet på Kreta i forhold til kultur og religion. Det interessante her, er at filisterne forsvant fra historien år 600 f. Kr. Da Nebukadnerer bortførte folket.

Profeten Jeremias kommer med fasitsvaret: Jer.47,4: Herren: For nå er dagen kommet da filisterne skal gå helt til grunne. - Jeg tror på Bibelen.

Omfattende dokumentasjon? Det meste er basert på antagelser og muligens pågrunn av feiltolkninger og feiloversettelser. SNL skriver at man antar, men vet ikke. 

Gjenstander funnet på Kreta kan komme fra mange steder da det var omfattende handel i området. Folk ble også fordrevet av omfattende kriging, og vendte gjerne senere tilbake.

Amos 9, 7 Er I mere verd for mig enn etiopernes barn, I Israels barn? sier Herren; har jeg ikke ført Israel op fra Egyptens land og filistrene fra Kaftor og syrerne fra Kir?

Du viser til Jeremia 47, og der står det at kaftor var en øy. I andre bibelversjoner står ting som kan tyde på at dette kan missforstås fra orginaltekstene. 

New international version;  For the Lord is destroying the Philistines, the remnant of the coastlands of Caphtor.

King James versjon; for the Lord will spoil the Philistines, the remnant of the country of Caphtor

Modern English version: For the Lord will destroy the Philistines, the remnant of the country of Caphtor.

Det er for eksempelflere indikasjoner på at Kaftor var i Egypt. Tradisjonelle kilder plasserte Caphtor i regionen Pelusium , selv om moderne kilder pleier å knytte det til steder som Cilicia , Kypros eller Kreta . Pelusium var en by i den østligste delen av Nildeltaet i østlige Egypt, rundt 30 km sørøst for den moderne havnebyen Port Said. https://no.wikipedia.org/wiki/Pelusium

Selv den jødiske historiker Josefus som levde og var I Jerusalem da det andre tempelet falt sier at kaphtorittene var en av de egyptiske befolkningene hvis byer ble ødelagt under etiopisk krig. De bodde i følge ham ved Nilen. Det står en del mer om dette her.https://en.wikipedia.org/wiki/Caphtor

Jeg tror også på bibelen, men ikke alt som står der er riktig. Det finnes mange feil der og ting må ses I større sammenheng.

Jeg vet ikke hvor troverdig kapitel 47 om at filisterne skal utryddes er. De er jo ikke utryddet, I følge en masse moderne og også eldre kilder. Det at filisterstaten ble knust på ett eller annet tidspunkt er det vel liten tvil om. Det ser vi på de filisterbyene som ligge øde bortsett fra Ashkelon, men de ble ikke utryddet. 

Den versjonen av Jerimia vi finner I GT er ikke orginalen og er faktisk 15 prosent lengre. Det vil si at man har lagt til mye skrift som ikke står I orginalutgaven. I tillegg er bøkene I GT oversatt av 70 lærde fra tolv av Israels stammer, altså Filisternes erkefiende. https://no.wikipedia.org/wiki/Jeremia

I tillegg står det I Jeremia 8,8: Hvordan kan dere si: «Vi er vise, vi har Herrens lov hos oss» Se, skrivernes falske penn har forfalsket den

Hvem er skriverne og hvorfor skulle de ville forfalske skriftene? 

Svar
Kommentar #28

Tore Holte

15 innlegg  131 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Trond Baugen. Gå til den siterte teksten.
Hvordan kan du si at Juda stamme utgjør Israel. Vi vet ikke hvilke stammer jødene kommer fra. Jøder fra Etiopia, Bahrain, Europa, Russland, Jemen osv. Bare Gud vet hvilke stammer de tilhører. I NT (Åp. 7) mangler Dan og Efraim stamme.

Jeg mener det er allment kjent at de som utgjør Israel i dag er jøder av Juda stamme samt en del fra Benjamin. Jeg har ikke noe dokumentasjon på dette nå.

Jeg forstår det slik at de heter jøder fordi de er avstammet av Juda. Du kan også konvertere til jødedommen, men du vil aldri bli en fullverdig jøde. Jødene er og har alltid vært et sterkt sammensveiset folk. Du kan kanskje si at Israelittene er Semitter, av Sem, men de er ikke av juda stamme.

Du nevner at også at Jødene stod for gudstjenesten, men så vidt jeg forstår GT, eller husker rett var det levittene og levittprestene som hadde med prestedømme å gjøre. Etterkommerne av Levi og Levi stamme.

Levittene heter levitter nettopp fordi de nedstammer av stamfaren Levi. De er heller ikke jøder av slektskap, og var det ikke levittene som skulle ta seg av presteskapet, gudstjenester og de hellige ting?

Levi var Amrams bestefar. Amram tok sin tante Jokebed til kone. Hun fødte ham Aron og Moses. (2. mos 6,16) De var levitter

Om Efraim skriver Wikipedia; Ifølge Bibelen er Efraims stamme nedstått fra en mann som heter Efraim, som er registrert som Josefs sønn, Jakobs sønn, Asenat, Potiphars datter, en prest på On (Ex.41: 52) . Josephs etterkommere dannet to av Israels stammer, mens de andre sønner av Jakob var grunnleggerne av en stamme hverhttps://en.wikipedia.org/wiki/Tribe_of_Ephraim

Svar
Kommentar #29

Tore Holte

15 innlegg  131 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Trond Baugen. Gå til den siterte teksten.

Matt 19,28: Jesus sa til dem: «Sannelig, jeg sier dere: Når alt blir født på ny og Menneskesønnen sitter på tronen i sin herlighet, da skal også dere som har fulgt meg, sitte på tolv troner som dommere over Israels tolv stammer.

Luk.22,30: for at dere skal spise og drikke ved mitt bord i mitt rike og sitte på troner som dommere over Israels tolv stammer.

 

Jak. 1,1: Jakob, Guds og Herren Jesu Kristi tjener, sender sin hilsen til de tolv stammer som er spredt omkring i fremmede land.

 

Åp.21,14: 12 Den hadde en stor og høy mur med tolv porter, og ved dem sto tolv engler. På portene var det skrevet navn, det var navnene til Israelsfolkets tolv stammer. 

 

Jeg tror ikke at Gud har mistet 10 stammet. Han vet nok godt hvor de er!

Manasse og Efraim har en helt spesiell rolle.De tolv nevner jeg også, men det er to overhoder som er viktige. Legg merke til at Manasse og Efraim står til høyre og venstre for Israel. Dette har også med de to lys, de to oljetrær til høyre og venstre for lysestaken I sakarja 4,3. Disse to vitner er også nevnt I  Åp 11,4. Det er overhoder for fyrsteætten og Presteætten. Det har også med de to store pillarene, søylene I Tempelet. Jakin og Boas.

I Åpenbaringen er det 14 troner om man tar med Gud sin. Jesus har sin trone utover de tolv, og det er noe snakk om hvem som skal sitte ved hans side. Er det dronningen som sitter ved kongens side? Men dette blir antagelser, akkurat som at jeg mener at Maria Magdalena hadde yppersteprestens rolle da hun salvet Jesus først for sin jordferd så for sin gravferd. Det var yppersteprestene som salvet ved å tømme en krukke salve over hodet til dem som ble salvet til konger og prester. Dette er ting jeg må komme tilbake til på et senere tidspunk

Jesus selv, sier at det er opp til faderen, til Gud selv og bestemme hvem som skal sitte ved hans side i det lovede land, i himmelriket..

Joda Gud vet hvor stammene er, han vet også nøyaktig hvor mange hårstrå hvert menneske har på hodet eller hvor mange sandkorn strendene har, men i følge Jesus er det sannheten som skal ut til verden og menigheten er det verktøyet som Gud bruker på jorden. Vi må søke sannheten og det er jo det vi gjør her. Sannheten skal løse opp uenigheter, fjerne løgn, usannheter og uvitenhet. Sannheten skal løse det som er fanget og binde det som skal bindes, og sannheten skal forene og frigjøre.

Så det store spørsmålet som også Pilatus stillte; Hva er sannhet? Hva er sant i alle ting, og er det ikke vår jobb å finne ut? Vi må ikke ta alt av overleverte sannheter for god fisk i en fallen verden hvor sannheten ble korsfestet.

Jesus sier at den som søker skal finne og Guds ånd skal etterhvert lære oss om alle ting.

Svar
Kommentar #30

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

Grundig!

Publisert 10 måneder siden
Tore Holte. Gå til den siterte teksten.
Omfattende dokumentasjon? Det meste er basert på antagelser og muligens pågrunn av feiltolkninger og feiloversettelser. SNL skriver at man antar, men vet ikke. 

Du er en grundig kar, Tore! Jeg må studere alt du har skrevet, tar litt tid.

Trond

 

 

 

Svar
Kommentar #31

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

Filisterne og Kaftor

Publisert 10 måneder siden
Tore Holte. Gå til den siterte teksten.
Du viser til Jeremia 47, og der står det at kaftor var en øy. I andre bibelversjoner står ting som kan tyde på at dette kan missforstås fra orginaltekstene. 

Jeg er ingen fagperson i arkeologi og historie så jeg har ikke nok kompetanse til hevde hva som er mest riktig. Jeg ser at Kaftor har denne betydningen:

H0339 'iy, ee; from 'avah (H0183); properly a habitable spot (as desirable); dry land, a coast, an island:- country, isle, island.

Jeg sitter med en del dokumentasjon på at minoene og filisterne hadde felles religion og kultur. De dyrket bl.a. guden Dagon.

Det som er det vesentlige i denne artikkelen, er at spor etter filisterne forsvant på 600 tallet f. Kr. slik at det er noen direkte forbindelse mellom filisterne og palestinerne. Kystbyene på vestlig del av Israel ble for det meste bosatt av Egyptere på 1800-tallet.

1 liker  
Svar
Kommentar #32

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

Ikke grunnlag

Publisert 10 måneder siden
Tore Holte. Gå til den siterte teksten.
eg mener det er allment kjent at de som utgjør Israel i dag er jøder av Juda stamme samt en del fra Benjamin. Jeg har ikke noe dokumentasjon på dette nå.

Nei, dette har du ikke grunnlag for å si. Ingen vet hvilke stammer jødene kommer fra for de som har kommet tilbake til Israel, Det vet kun Herren.

Du har rett i at levittene hadde ansvaret for gudstjenesten, - jeg husket feil.

Svar
Kommentar #33

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

Israels tolv stammer

Publisert 10 måneder siden
Tore Holte. Gå til den siterte teksten.
Manasse og Efraim har en helt spesiell rolle.De tolv nevner jeg også, men det er to overhoder som er viktige.

Åp. 7,6:

Når de 12 stammene nevnes i NT, mangler Dan og Efraims stamme, dette er jo litt merkelig.

Bibel - Nettbibelen

Fra Juda-stammen var det 12 000 med segl,
          fra Ruben-stammen 12 000,
          fra Gad-stammen 12 000,
         
     6 fra Asjer-stammen 12 000,
          fra Naftali-stammen 12 000,
          fra Manasse-stammen 12 000,
         
     7 fra Simeon-stammen 12 000,
          fra Levi-stammen 12 000,
          fra Jissakar-stammen 12 000,
         
     8 fra Sebulon-stammen 12 000,
          fra Josef-stammen 12 000
          og fra Benjamin-stammen 12 000 med segl. 
Svar
Kommentar #34

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

Skrivefeil - "IKKE" manger

Publisert 10 måneder siden
Trond Baugen. Gå til den siterte teksten.
Det som er det vesentlige i denne artikkelen, er at spor etter filisterne forsvant på 600 tallet f. Kr. slik at det er noen direkte forbindelse mellom filisterne og palestinerne.

Det som er det vesentlige i denne artikkelen, er at spor etter filisterne forsvant på 600 tallet f. Kr. slik at det IKKE er noen direkte forbindelse mellom filisterne og palestinerne.

2 liker  
Svar
Kommentar #35

Sigurd Eikaas

16 innlegg  5694 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Trond Baugen. Gå til den siterte teksten.
Nei, dette har du ikke grunnlag for å si. Ingen vet hvilke stammer jødene kommer fra for de som har kommet tilbake til Israel, Det vet kun Herren.

Poul Borchsenius skriver i en av sine bøker at da jødene i middelalderen ble tvunget til å ta "kristne" navn, så var det en del som klarte å få seg et etternavn som hadde tilknytning til den stammen de kom fra. Feks viser Cohen, Kogan, Koganovich at de er av Levi stamme, nærmere bestemt etterkommere etter Aron, siden navnene betyr prest.

Likedan at Lev, Löve, osv , - henviser til løven av Juda, altså Juda stamme. Selv om Lev og Levi o.l. også kan henvise til Levi stamme.

Etternavnet Wolf viser avstamning fra Benjamin, med samme henvisning til Jakobs siste velsignelse av sønnene sine i 1.Mos 49.

Hirsch viser likedan til Naftali, se v.21

Svar
Kommentar #36

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

Enig

Publisert 10 måneder siden
Sigurd Eikaas. Gå til den siterte teksten.
Likedan at Lev, Löve, osv , - henviser til løven av Juda, altså Juda stamme. Selv om Lev og Levi o.l. også kan henvise til Levi stamme.

Ja, jeg er helt enig med deg at vi kan finne spor etter de forskjellige stammene.

Svar
Kommentar #37

Fredrik Evjen

28 innlegg  202 kommentarer

Publisert 9 måneder siden

Hei Trond!

Jeg kjøpte nettopp boka "Ti myter om Israel" av Ilan Pappe. Der skriver han blant annet at Palestina ikke var folketomt. Har du lest boka? Hva har du å si til det? Er Pappe påvirket av arabisk propaganda?

1 liker  
Svar
Kommentar #38

Fredrik Evjen

28 innlegg  202 kommentarer

Publisert 9 måneder siden

Skriver mer så du ser meldingen min.

Svar
Kommentar #39

Fredrik Evjen

28 innlegg  202 kommentarer

Publisert 9 måneder siden

Kan Trond eller hvem som helst svare på det?

Svar
Kommentar #40

Trond Baugen

4 innlegg  65 kommentarer

Ilan Pappe

Publisert 9 måneder siden
Fredrik Evjen. Gå til den siterte teksten.
Jeg kjøpte nettopp boka "Ti myter om Israel" av Ilan Pappe. Der skriver han blant annet at Palestina ikke var folketomt. Har du lest boka? Hva har du å si til det? Er Pappe påvirket av arabisk propaganda?

Det står en artikkel om Lian Pappe i dag i Vårt Land, og han sier jo at han helt klart er propalestinsk. I Jerusalem og i kystbyene bodde det mange mennesker også i slutten av 1800-tallet. Det fortelles at mange egyptere bosatte seg i kystbyene for å slippe å delta i kriger. Pappe står for en-statsløsning, og det vil være slutten for Israel. Hans holdninger ligner mye på BDS-aksjonen mot Israel.

Det som er det interessante i denne saken er internasjonale avtaler. FN har gitt Israel området vest for Jordan og i tillegg har Israel okkupert land de har fått fra FN i en forsvarskrig. 

4 liker  
Svar
Kommentar #41

Roald Øye

214 innlegg  2242 kommentarer

En forræder

Publisert 9 måneder siden

Den israelske historiker og politiske aktivist Ilan Pappe stemples med rette av mange israelere som forræder. Han har vært sentral i den internasjonale boikottbevegelsen mot Israel (BDS).  Hans forskning har en klar politisk agenda. Ingen på den politiske høyresiden tar ham alvorlig. 

Hans jødiske bakgrunn ga ham i begynnelsen av hans forskerkarriere en viss troverdighet og forledet endog en del norske teologer til å innta  en pro-palestinsk holdning etter 1967. Den sitter ennå igjen hos noen.(uten at jeg skal nevne navn)

6 liker  
Svar
Kommentar #42

Fredrik Evjen

28 innlegg  202 kommentarer

Publisert 8 måneder siden

Er/blir artikkelen om Pappe lagt ut på internett?

1 liker  
Svar
Kommentar #43

Roald Øye

214 innlegg  2242 kommentarer

Forræderen får god PR.

Publisert 8 måneder siden

Det vet jeg ikke, men kanskje VL har en nettavis som har den liggende fremme. Den to-siders omtalen  av en israelsk forræder burde jo helst vært tiet i hjel.

1 liker  
Svar
Kommentar #44

Fredrik Evjen

28 innlegg  202 kommentarer

Publisert 8 måneder siden

Er det Pappe som hevder det bodde mange i kystbyene og i Jerusalem? Hvem var disse?

Svar
Kommentar #45

Fredrik Evjen

28 innlegg  202 kommentarer

Publisert 7 måneder siden

Er det virkelig ingen som har mer å si? Om Pappe er påvirket av arabisk propaganda.

Svar
Kommentar #46

Robin Tande

15 innlegg  3726 kommentarer

Min stadig tilstrekkelige kommentar

Publisert 7 måneder siden
Trond Baugen. Gå til den siterte teksten.
Ingen arabere har kalt seg «palestinere» før 1960

Vi er alle som debatterer her avhengig av våre kilder. Jeg har valgt Svend Holm-Nielsen og hans bok «Historien bag Palestina problemet» som en viktig sådan, på grunn av hans bakgrunn og solide forutsetninger - "15.1.1919-10.12.2008, dansk teolog. Efter en årrække som præst blev han i 1960 dr.theol. på en disputats om Dødehavsteksterne, og han var 1961-86 professor i GT ved Københavns Universitet. Han skrev om bl.a. salmelitteraturen i GT og om bibelsk arkæologi, og han var en drivende kraft bag nyoversættelsen af GT i den i 1992 autoriserede danske bibeloversættelse... (Store Norske)

Om uttrykket ”jøder” slik det benyttes i dag, skriver han: "Alligevel bruges dette udtryk ofte på national-romantisk vis, og bevidst og med flid bruges det i den pågående debat om Palestina, som om der var tale om en folgeligt-national ened, der engang for et par tusind år siden blev splittet, men som nu er ved at samles igjen. Ja, der er dem der taler om jødisk race og jødisk blod! Men der er ikke noget blod, der er jødisk, sålidt som der er kristent eller muslimsk blod! Der existerer ikke nogen jødisk race, og der er ikke noget, der hedder et jødisk folk".

De vi i dag kaller palestinere er, for det meste i alle fall, etterkommere av den arabiske befolkningen som bodde i det landområdet vi i min skoletid pleide å kalle Jødeland (Judea og Galilea), da alle slag menneskeraser med jødedommen som religion, begynte å innvandre til dette landområdet i på slutten av 1800-tallet. De kalte seg nok ikke palestinere. Men hva angår det dagens problem ? Les menneskeretteerklæringen av 1948.

Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Rolf Larsen kommenterte på
Spekulative og kyniske pengepredikanter
4 minutter siden / 5549 visninger
Rune Holt kommenterte på
KrFs skjebnesvangre veivalg - et svik mot de svake i samfunnet
22 minutter siden / 748 visninger
Morten Christiansen kommenterte på
Spekulative og kyniske pengepredikanter
32 minutter siden / 5549 visninger
Asgeir Remø kommenterte på
Populismens forenklinger
37 minutter siden / 3214 visninger
Dag Løkke kommenterte på
En trist nyhet om Smiths Venner
37 minutter siden / 1782 visninger
Roald Øye kommenterte på
Stormløpet mot Israel er i gang.
42 minutter siden / 25197 visninger
Daniel Krussand kommenterte på
Strømmen mot kjerringa
42 minutter siden / 253 visninger
Rolf Larsen kommenterte på
En trist nyhet om Smiths Venner
44 minutter siden / 1782 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Spekulative og kyniske pengepredikanter
rundt 1 time siden / 5549 visninger
Rolf Larsen kommenterte på
Du skal ikke stjele Det gamle testamentet
rundt 1 time siden / 1479 visninger
Morten Christiansen kommenterte på
Spekulative og kyniske pengepredikanter
rundt 1 time siden / 5549 visninger
Eddie Whyte kommenterte på
Ambassadør Roth, femti år er nok!
rundt 1 time siden / 179 visninger
Les flere