Verdidebatt

Lærernorm, babyer og badevann

Grøvan underslår at jeg, i tillegg til forslag av mer generell karakter, også har fremmet forslag om en lærernorm for distriktene. Han fastholder også sin usanne påstand om at lærernormen kommer alle elever til gode. Det gjør den ikke - den går ut over småskoleelever i distriktene.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Det er godt at Grøvan nå besinner seg, og i avisen 20.1. innrømmer at jeg faktisk har fremmet forslag av betydning for lærermangelen. Men jeg har ikke bare fremmet forslag om å reversere ordninger, slik han påstår, jeg har også foreslått en beordrings-liknende ordning, der lærere som tar stillinger i utkantene, belønnes med vesentlig høyere lønn og fortrinnsrett til stillinger i sentrale strøk. Dette er å tenke nytt – noe Grøvan mener man må gjøre. Dette forslaget ba jeg hans forgjenger Tyvand kommentere i en debatt jeg hadde med ham i august i Klassekampen; forslaget ble gjentatt på Verdidebatt. Tyvand svarte ikke. Men forslaget må ha vært kjent for Grøvan, eller i hvert fall den del av partiapparatet som assisterer ham.

De forslag Grøvan viser til – lønn, mentorordning og desentralisert utdanning – er knapt nye. For et opposisjonsparti er det lett å øke lønna. Men antagelig er dette vanskeligere å få til etter at Bondevik-regjeringen overførte forhandligsansvaret fra staten til kommunene. Da blir det flere parter. Mentorordninger har jeg arbeidet faglig med, til og fra, siden 1978. Desentralisert lærerutdanning har jeg deltatt i. Og jeg har spydd fra Nordkyn til Båtsfjord i lærerdekningens tjeneste.

Grøvan takker meg for mitt utrettelige engasjement. Jeg må medgi at jeg nå begynner å bli trett. Det virker trettende når politikere mener det er min oppgave å finne løsninger på problemer de selv har skapt. Da glir debatten over på meg og hva jeg har gjort, og medfører, som det fremgår, selvopptatthet og selvmedlidenhet - fra en søring som blir sjøsjuk under tjenestereiser ... .

Lærermangelen er egentlig vedtatt av en regjering hvor KrF hadde statsministeren, og skyldes først og fremst at man senere ikke har villet justere opptakskravet på 3,5 litt nedover. Og for å bruke et gammelmodig uttrykk – jeg fylles av lede når jeg nå ser at partiene ikke er i stand til å sette sine kjepphester på stallen og fjerne ordninger som vil gi en mangel på 10000 om få år.

Men inntil videre vil jeg kjempe mot villedende propaganda. Grøvan bidrar igjen: «Lærernormen er en seier for elever fra hele landet.» Nei, den er ikke det. La meg forklare det med babyer og badevann, som Grøvan nå er blitt opptatt av (kanskje har han nylig blitt bestefar, slik som jeg?): Dersom man har mange babyer og begrenset med badevann, er det etter mitt skjønn uetisk å gjøre som KrF, nemlig lage ordninger (lærernorm) som senker vannstanden i badekarene (skolene) i utkantene, ved å gjøre det lettere for vannet der (altså lærerne) å renne over til sentrale strøk.

Dette er en resultatet av en hestehandel på bekostning av småskoleelever i utkant-Norge, inngått med partier som synes å fjerne seg mer og mer fra KrFs verdigrunnlag, der hensynet til de svake bør stå sentralt.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt