Spaltist Didrik Søderlind

Rådgiver i Human-Etisk Forbund og redaktør for Humanist

Livssynsmangfold på spisebordet

Hva som står på bordet handler ikke bare om smak og ernæring, men også om religion og etikk.

Publisert: 12. jan 2018 / 1103 visninger.

Har du vært borti religionsdialog har du kanskje hørt historiene: Joda, det er fint å samle folk med forskjellige livssyn. Men hva spiser man etterpå? 

Komplisert

Muslimer skal ha halalkjøtt, sikher kan ikke spise kjøtt som er slaktet på halalvis. Buddhister og hinduer spiser kanskje ikke kjøtt i det hele tatt. Praksisen varierer selvfølgelig, men religionsdialogen tiltrekker seg gjerne de som tar sin tro eller sitt livssyn alvorlig.

Og ettersom Norge blir mer flerreligiøst, ligner julelunsjen eller barnebursdagen som du skal arrangere, plutselig på religionsdialog-gruppene. Menyen kan bli en komplisert kabal.

I omtrent alle andre religiøse tradisjoner enn den protestantiske (som vi er påvirket av her oppe, enten vi troende eller ei) handler religion også om hva du spiser og når du spiser det. Noe mat er forbudt hele året, noen ting skal ikke spises på bestemte fastedager, og noen dager skal man knapt spise i det hele tatt. Mat er ikke bare smak og ernæring, det er også religion og etikk. Livssyn styrer hva man setter til livs.

Moderne demonologier

Sekulariserte nordmenn har liten grunn til å føle seg hevet over religiøse mennesker som følger «irrasjonelle mat-tabuer». For det er få grupper som har sprøere forestillinger om mat enn sekulariserte nordmenn, som gjerne tror på moderne demonologier rundt gluten og sukker, eller følger trendy dietter som har mer med magisk tenkning enn med ernæringsfysiologi å gjøre. Og når åt du hund sist?

Kabalen blir ikke enklere av at antallet vegetarianere og veganere nå er så mange at selv den lokale super’n min har begynt å selge havre- og rismelk, varer man for ti år siden måtte i spesialsjapper for å få.

Og ikke la oppslagene om at det er trendy å spise grønt lure deg, dette er mer enn en motedille. I 2015 uttalte Likestillings- og diskrimineringsombudet at veganisme (ikke spise noen produkter som kommer fra dyr, og gjerne også unngå lær og ull) stikker så dypt at det var for et livssyn å regne.

Diagnosetrender

Som for å gjøre forvirringen komplett, har vitenskapelige fremskritt gjort at mange som tidligere måtte slite med plager forårsaket av ikke-diagnostiserte matintoleranser, nå kan få vite hvilke matvarer de bør unngå for å få et bedre liv. Joda, det er mye trendstyrt glutenskrekk der ute, men også folk som virkelig blir dårlige av det.

Alt i alt er det lite som tyder på at Norge kommer til å forbli et sted der alle spiser kjøttkakene sine uten å mukke. Det betyr at matbordet trenger en ny etikk og en ny etikette. Vi trenger nye og bedre manerer.

Poenget med manerer er nettopp å vite hvordan vi skal behandle andre: Hvilke plikter har du som vert, og hvilke plikter har du når du er buden bort? Om du skal ha noen på middag, bryr du deg formodentlig såpass mye om dem at du ikke vil at de skal bli fysisk syke av maten du serverer, eller føle at de må bryte sin pakt med Gud.

Jeg har ingen fasit

Flink som jeg er til å tråkke i salaten, er jeg kanskje den siste som bør forsøke å gi en slags fasit. Men jeg merker at jeg rangerer folks mat-behov i et hierarki. Dype overbevisninger av moralsk eller religiøs art får plass høyt oppe. Det samme får ting som handler om helseproblemer.

Mens ting jeg ser på som livsstilsvalg, som økomat og lavkarbo-dietter, havner langt nede. Men som regel ordner alt seg med en kjapp telefon.

Dessuten serverer jeg gjerne vegansk mat, som er noe av det nærmeste du kommer livssynsåpen mat.

Men så er det spørsmålet om hva slags drikke man skal servere til da.

Den diskusjonen kan vi ta i neste runde.

4 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Njål Kristiansen

142 innlegg  19044 kommentarer

Publisert 11 dager siden
Didrik Søderlind. Gå til den siterte teksten.

Sekulariserte nordmenn har liten grunn til å føle seg hevet over religiøse mennesker som følger «irrasjonelle mat-tabuer». For det er få grupper som har sprøere forestillinger om mat enn sekulariserte nordmenn, som gjerne tror på moderne demonologier rundt gluten og sukker, eller følger trendy dietter som har mer med magisk tenkning enn med ernæringsfysiologi å gjøre. Og når åt du hund sist?

Igrunnen håper jeg at jeg aldri har spist hund. Det virker litt ekkelt. Trenger vi hund i kostholdet? Kineserne har ikke spist rotter og hund fordi de har elsket det, men det har vært et spørsmål om å overleve. Jeg har blitt fortalt at i Laos er ordet for ekorn og rotte det samme, men når kjøttet ligger der godt grillet på tallerken ser det mistenkelig likt ut. Samme sted er det en annen delikatesse; andeegg halvveis til klekking. Man kan se fosteret har tatt form når egget er delt i to. Det skal være fløyelsmykt i konsistens, men jeg tror jeg vil holde meg til risen uansett. 

En gang i tiden, dvs i vår tid og helt opp til på åttitallet kunne det være hungersnød i Kina. Nobelprisvinneren i litteratur, Mo Yan, skriver om hvordan folk byttet babyer for at de skulle slippe å spise sine egne. 

Troen på det perfekte liv har gått mange til hodet. Jeg har vanskelig for å tro at det er så mange fler gluten-allergikere nå enn tidligere. Før i tiden, den gang folk hadde kroppsarbeid som sugde kraften ut av dem hvis de ikke spiste og spiste seg mette, var det lite med det. Allergier sies å være 90% psykisk betinget. Da må man heller behandle det psykiske fremfor å plage seg med streng diettering. 

Første gang jeg skulle spise snegler drakk jeg en flaske vin først. Etterpå holdt det med vann. Snegler er coolt. Da jeg fikk offentlige verv og representerte andre enn meg selv måtte jeg gjøre meg opp en oppfatning om at jeg spiser det som blir satt foran meg. En representant i et offentlig verv kan ikke grine på nesen. 

Vi må strebe mindre etter det perfekte og mer etter det funksjonelle. I Rimi gikk det i vegetarmat når det var fellesbespisninger. Flertallet, også de halalavhengige, kunne godt foretrekke vanlig mat. Vegetarmaten ble ofte stående igjen til sist. I dag spiser muslimske barn gjerne bacon når foreldrene er ute, både fordi de vil gjøre opprør og de vil prøve noe forbudt og nytt. Verden går fremover og vi smeltes sammen. 

Jeg tror på normal mat. Jeg tror man kan spise hva man trenger av helt normale råvarer og komme unna med det. Alle innvendinger mot alt, alle omveier til et sunt liv og kosthold tror jeg er blindveier. 

Nå lakker og lir det til et par skreimiddager igjen. Hvert år har jeg begynt å koke for noen eldre som ikke lenger orker selv. Det er blitt en fin tradisjon. Enkelt å lage, men av og til et ork. Og så er det morsomt å samle flere, gjerne med litt forskjellig bakgrunn. Når det bare blir fart i sesongen kommer nok kravene i år også. Ett år var det en som ville ha surkål til skreien. Ok, han fikk det, men neste år nevnte vi ikke muligheten og det gikk helt greit det også. 

2 liker  
Svar
Kommentar #2

Øivind Hundal

0 innlegg  78 kommentarer

I god, kristelig ånd

Publisert 11 dager siden

Etter at vår venn fikk det syn at all mat var ren for Gud (Ap.Gj.), så spiser jeg alt det som jeg selv har lyst på. To personer i nær familie, er vegetarianere. Den ene har helseproblemer med noen typer mat. Den andre mye mindre av det. Vi klarer som oftest å lage vegetarversjon av matrettene. Selv om det er strevsomt og vegetarversjonene ikke blir så fullverdige som vi ønsker. Men de to (og alle andre) har fått klar beskjed om at hvis de skulle finne på å bli veganere, får de ta med egen mat. Noe av det verste jeg opplever, er når voksne plukker ut komponenter fra maten fordi de "ikke liker" det. Heri opptatt "ikke tåler det". Jeg kjenner mine middagsgjester, og vet med stor grad av sikkerhet hva de *tåler*. Når man f.eks. i en gryterett "ikke tåler løk", så tillater jeg meg å betvile dette rimelig sterkt. Og det skal ekstremt mye til at jeg lager litt av gryta uten løk. Så lenge det ikke er direkte medisinsk verifisert, så ser jeg dwt som forakt for alminnelige kokkekunstee å plukke ut løken. At man ikke *likee* løk, er ingen unnskyldning. Alminnelig høflighet tilsier at man holder ut denne lille *lidelse*. Stort sett er da min holdning at "Hold kjeft og spis". 

3 liker  
Svar
Kommentar #3

Kåre Kvangarsnes

5 innlegg  655 kommentarer

Publisert 11 dager siden

Jeg fikk litt vondt av meg selv for en kommentar jeg skriv om deg i en annen tråd. Kanskje var den litt for bastant. Så las jeg denne teksten av deg. Knallgodt skrevet og slettes ikke PK heller. Likes fra meg.

2 liker  
Svar
Kommentar #4

KarI Erik BirkeIand

1 innlegg  647 kommentarer

Publisert 11 dager siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Igrunnen håper jeg at jeg aldri har spist hund. Det virker litt ekkelt. Trenger vi hund i kostholdet? Kineserne har ikke spist rotter og hund fordi de har elsket det, men det har vært et spørsmål om å overleve.

Det er veldig få kinesere som spiser hund,  samtidig er det en ting så godt som alle europeere spiser, men som kinesere flest synes er ekle saker: Ost.

Så om man lager en pizza med svine-, storfe- og hundekjøtt og ost har du noe som er fullt ut spiselig, (og antagelig velsmakende), men som nesten ingen i verden vil røre hvis de visste hva det var.

Svar
Kommentar #5

Njål Kristiansen

142 innlegg  19044 kommentarer

Publisert 11 dager siden
Kåre Kvangarsnes. Gå til den siterte teksten.
Jeg fikk litt vondt av meg selv for en kommentar jeg skriv om deg i en annen tråd. Kanskje var den litt for bastant. Så las jeg denne teksten av deg. Knallgodt skrevet og slettes ikke PK heller. Likes fra meg.

Man kan av og til få vondt av behandlingen man har gitt andre. Når det bare er en selv det går utover er det lite å bry seg om. Hvis du har sagt for mye kan du jo spørre moderasjonen om å vennligst fjerne det du angrer på. 

Svar
Kommentar #6

Søren Ferling

0 innlegg  4560 kommentarer

Publisert 10 dager siden
Didrik Søderlind. Gå til den siterte teksten.
Dessuten serverer jeg gjerne vegansk mat, som er noe av det nærmeste du kommer livssynsåpen mat.

Måske er 'mindste fællesnævner' en bedre beskrivelse.

Ellers et godt oplæg, der peger på noget tidstypisk. Jeg husker en vits, der gik på nettet for et årti siden om en stakkels sekretær, der skulle arrangere firmaets julefrokost og kom frem til at der måtte være mange borde for at kunne imødekomme alle særgruppernes krav. Kort sagt kunne noget fælles ikke etableres mere.

Heterogene samfund er af bl.a. Alesina og Putnam, vist at hænge sammen med større ensomhed, færre venner, mindre civilsamfund, mere mistillid, mindre demokrati, mindre politisk og økonomisk solidaritet og meget andet trist.

Enig i at tidens idéer om kosthold er modestrømninger, selvsagt med en realistisk kerne, men for de fleste noget forbigående, de snart glemmer og finder på noget nyt 'genialt'. Faktisk tror jeg der kan være noget betydende i kosthold, men feltet er uhyre kompliceret og påvirket af megen hypotetisk tænkning, så afklaring har ringe vilkår.

5 liker  
Svar
Kommentar #7

Didrik Søderlind

49 innlegg  285 kommentarer

Publisert 8 dager siden
Søren Ferling. Gå til den siterte teksten.
Måske er 'mindste fællesnævner' en bedre beskrivelse.

Mon det. Minn meg på å aldri invitere deg på middag.

2 liker  
Svar
Kommentar #8

Søren Ferling

0 innlegg  4560 kommentarer

Publisert 8 dager siden

Ja, afviser man alt, ikke alle kan være med på, kan intet lade sig gøre.

'Livssynsåben' kan man kun være i en begrænset kulturel sammenhæng eller, hvor der tvangshomogeniseres.

Jeg spiser skam gerne vegansk mad, hvis selskabet er godt. Jeg påpeger bare at der ikke er megen åbenhed i at udelukke, hvad ikke alle er med på.

Det er en kommunistisk 'åbenhed' - først ensretter vi alle ved at forbyde alle afvigelser fra reglementet, alle individuelle præferencer - og så kan vi alle være åbne og tolerante sammen.

5 liker  
Svar
Kommentar #9

Njål Kristiansen

142 innlegg  19044 kommentarer

Publisert 8 dager siden
Søren Ferling. Gå til den siterte teksten.
Ja, afviser man alt, ikke alle kan være med på, kan intet lade sig gøre.

Og dette kommer fra en som er et skoleeksempel på inkluderende holdninger, samhandling og fellesskapsløsninger. 

2 liker  
Svar

Siste innlegg

Glem Oslo-avtalene!
av
Roald Øye
rundt 1 time siden / 33 visninger
0 kommentarer
Hammeren eller en kopp te?
av
Håkon Hovda
rundt 4 timer siden / 88 visninger
3 kommentarer
Kvinner i svart
av
Rebecca Solevåg
rundt 8 timer siden / 196 visninger
2 kommentarer
Det keiserens er
av
Vårt Land
rundt 8 timer siden / 87 visninger
1 kommentarer
Vi er alle misjonærer
av
Arne Borge
rundt 8 timer siden / 129 visninger
0 kommentarer
Ikke berettiget forbud
av
Torunn Arntsen Sajjad
rundt 18 timer siden / 501 visninger
0 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Glem Oslo-avtalene!
av
Roald Øye
rundt 1 time siden / 33 visninger
0 kommentarer
Hammeren eller en kopp te?
av
Håkon Hovda
rundt 4 timer siden / 88 visninger
3 kommentarer
Kvinner i svart
av
Rebecca Solevåg
rundt 8 timer siden / 196 visninger
2 kommentarer
Det keiserens er
av
Vårt Land
rundt 8 timer siden / 87 visninger
1 kommentarer
Vi er alle misjonærer
av
Arne Borge
rundt 8 timer siden / 129 visninger
0 kommentarer
Ikke berettiget forbud
av
Torunn Arntsen Sajjad
rundt 18 timer siden / 501 visninger
0 kommentarer
Les flere

Siste kommentarer

Tore Danielsen kommenterte på
Siden det er Tore, så er det IKKE greit
12 minutter siden / 167 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Kristendommen «over ævne»
14 minutter siden / 3025 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Hammeren eller en kopp te?
18 minutter siden / 88 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Det keiserens er
21 minutter siden / 87 visninger
Ragnhild Kimo kommenterte på
Kristendommen «over ævne»
22 minutter siden / 3025 visninger
Håkon Hovda kommenterte på
Hammeren eller en kopp te?
25 minutter siden / 88 visninger
Alf Gjøsund kommenterte på
Siden det er Tore, så er det IKKE greit
37 minutter siden / 167 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Hammeren eller en kopp te?
rundt 1 time siden / 88 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Kristendommen «over ævne»
rundt 1 time siden / 3025 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Kristendommen «over ævne»
rundt 1 time siden / 3025 visninger
Ragnhild Kimo kommenterte på
Kristendommen «over ævne»
rundt 1 time siden / 3025 visninger
Marianne Solli kommenterte på
Siden det er Tore, så er det IKKE greit
rundt 1 time siden / 167 visninger
Les flere