Kommentar

Det hvite blikket

Når en kleskjede ikke oppdager at det er uheldig å bruke ape som betegnelse på en mørkhuda modell, ser de verden med et hvitt blikk.

'Coolest monkey in the jungle' – jungelens kuleste ape – sto det på brystet til den unge modellen som poserte i grønn hettegenser for kleskjeden H&M tidligere denne uka.

«Har dere gått fra vettet?» skrev en kommentator i New York Times.

«Våkna i morges sjokkert og flau over dette bildet. Jeg er dypt fornærma og kommer ikke til å jobbe med H&M mer», skrev den kanadiske artisten The Weeknd på Twitter.

Kleskjeden var raske til å beklage og fjerne både bildet og genseren fra nettbutikken.

Ulikt blikk

De reagerte fordi modellen var mørk i huden. Som hvit er det lett å tenke at dette høres overdrevet ut. Apekatt er ikke et uvanlig kjælenavn på aktive unger. H&M har ikke vært rasistiske med vilje. Vi som aldri har blitt kalt ape som noe nedsettende og rasistisk, ser ikke hva som er så fornærmende. Men en mørkhuda fotballspiller som har fått ropt apelyder etter seg fra tribunen, vil naturligvis oppleve betegnelsen veldig annerledes.

Tidligere denne uka skrev Vårt Land-kommentator Une Bratberg om Lindex-reklamen som av ytre-høyre nettstedet document.no ble tolka som at butikkjeden har en skjult, multikulturell agenda. Enkelte beskriver ­reklamefilmen, der barn med ulike hudfarger leker i juleklær, som «multikulti reklame-­porno».

Denne gangen anklages en kleskjede ikke for å forherlige det flerkulturelle, men for rasisme.

De hadde antakelig samme mål: Å bruke modeller som speiler det mangfoldet kundegruppa deres består av. Kleskjedene vil tjene penger, og da lønner det seg å favne bredest mulig. Den andre modellen i serien er en hvit gutt med oransje tigergenser der det står «Official survivor expert». At den mørke gutten ble valgt til genseren med apetekst, er ­antakeligvis tilfeldig. Samtidig har ape lenge vært brukt som nedsettende betegnelse på svarte.

Misforstått

Kommersielle aktører vet hvor mye kritikk de får hvis de ikke speiler et flerkulturelt samfunn, men det også lett å trå feil når de prøver å gjøre noe med det.

I fjor lanserte hudpleiemerket Dove en reklamefilm for hudkrem, der modeller med ulik hudfarge tok av seg en T-skjorte og ble forvandla inn til en kvinne med en annen hudfarge. Mange ble opprørte over at den svarte kvinnen ble forvandla til en hvit, og Dove trakk reklamefilmen.

I ettertid har Lola Ogunyemi, den britisk-nigerianske modellen som deltok i filmen, skrevet i The Guardian at hun ikke var noe offer, og at hele filmen var misforstått. Hun mener hudpleieprodusenten burde forsvart sitt kreative visjon, ikke bare beklage­ at noen følte seg støtt. Hun var stolt over å bli spurt om å være med i reklamen. Feilen var ifølge henne at det kun var et kort klipp som ble spredt på nettet.

«Jeg er ikke bare et taust vitne etter en mislykka skjønnhetskampanje. Jeg er sterk, jeg er vakker og jeg lar meg ikke viske vekk», skriver hun.

Tonedøvt

Den danske avisa Information skriver på lederplass at vi ikke kan sette likhetstegn mellom H&Ms identitetspolitiske tonedøvhet og rasisme, selv om det er rart at ingen hos kleskjeden forutså bråket og trakk i nødbremsen. «Det blir først rasistisk hvis en mørkhuda gutt ikke kan ta på seg en genser med en ape. For det ville være et uttrykk for at omverdenen fortsatt tenker på ham som en», mener avisa.

I et innlegg på sosiale medier skriver mora til gutten med apegenseren at gutten har stått modell for hundrevis av antrekk for kleskjeden. Og at hun velger å ikke se det som kritikkverdig. «Slutt å rope ulv, ulv hele tida», skriver hun.

Fargeblinde

Hudfarge og ­etnisitet er med andre ord et minefelt der det er lett å tråkke feil både den ene eller andre veien. At ingen internt i H&M skjønte at dette bildet ville bli kontroversielt, kan være et tegn på at konsernet ser verden med de hvites blikk.

For selv om koblinga har skjedd på grunn av en raseblindhet som i utgangspunktet kan være positiv, hjelper det ikke når reaksjonene blir så massive. At så mange har reagert på bildet av gutten med genseren, viser at H&M har dårlige antenner.

I en ideell verden er vi alle fargeblinde. I den virkelige verden kan det være greit å sette seg inn i andres situasjon.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kommentar