Kommentator Ane Bamle Tjellaug

Journalist i Vårt Land

Det hvite blikket

Når en kleskjede ikke oppdager at det er uheldig å bruke ape som betegnelse på en mørkhuda modell, ser de verden med et hvitt blikk.

Publisert: 12. jan 2018 / 704 visninger.

Coolest monkey in the jungle’ – jungelens kuleste ape – sto det på brystet til den unge modellen som poserte i grønn hettegenser for kleskjeden H&M tidligere denne uka. 

«Har dere gått fra vettet?» skrev en kommentator i New York Times. 

«Våkna i morges sjokkert og flau over dette bildet. Jeg er dypt fornærma og kommer ikke til å jobbe med H&M mer», skrev den kanadiske artisten The Weeknd på Twitter.

Kleskjeden var raske til å beklage og fjerne både bildet og genseren fra nettbutikken.

Ulikt blikk

De reagerte fordi modellen var mørk i huden. Som hvit er det lett å tenke at dette høres overdrevet ut. Apekatt er ikke et uvanlig kjælenavn på aktive unger. H&M har ikke vært rasistiske med vilje. Vi som aldri har blitt kalt ape som noe nedsettende og rasistisk, ser ikke hva som er så fornærmende. Men en mørkhuda fotballspiller som har fått ropt apelyder etter seg fra tribunen, vil naturligvis oppleve betegnelsen veldig annerledes.

Tidligere denne uka skrev Vårt Land-kommentator Une Bratberg om Lindex-reklamen som av ytre-høyre nettstedet document.no ble tolka som at butikkjeden har en skjult, multikulturell agenda. Enkelte beskriver ­reklamefilmen, der barn med ulike hudfarger leker i juleklær, som «multikulti reklame-­porno».

Denne gangen anklages en kleskjede ikke for å forherlige det flerkulturelle, men for rasisme.

De hadde antakelig samme mål: Å bruke modeller som speiler det mangfoldet kundegruppa deres består av. Kleskjedene vil tjene penger, og da lønner det seg å favne bredest mulig. Den andre modellen i serien er en hvit gutt med oransje tigergenser der det står «Official survivor expert». At den mørke gutten ble valgt til genseren med apetekst, er ­antakeligvis tilfeldig. Samtidig har ape lenge vært brukt som nedsettende betegnelse på svarte.

Misforstått

Kommersielle aktører vet hvor mye kritikk de får hvis de ikke speiler et flerkulturelt samfunn, men det også lett å trå feil når de prøver å gjøre noe med det.

I fjor lanserte hudpleiemerket Dove en reklamefilm for hudkrem, der modeller med ulik hudfarge tok av seg en T-skjorte og ble forvandla inn til en kvinne med en annen hudfarge. Mange ble opprørte over at den svarte kvinnen ble forvandla til en hvit, og Dove trakk reklamefilmen.

I ettertid har Lola Ogunyemi, den britisk-nigerianske modellen som deltok i filmen, skrevet i The Guardian at hun ikke var noe offer, og at hele filmen var misforstått. Hun mener hudpleieprodusenten burde forsvart sitt kreative visjon, ikke bare beklage­ at noen følte seg støtt. Hun var stolt over å bli spurt om å være med i reklamen. Feilen var ifølge henne at det kun var et kort klipp som ble spredt på nettet.

«Jeg er ikke bare et taust vitne etter en mislykka skjønnhetskampanje. Jeg er sterk, jeg er vakker og jeg lar meg ikke viske vekk», skriver hun.

Tonedøvt

Den danske avisa Information skriver på lederplass at vi ikke kan sette likhetstegn mellom H&Ms identitetspolitiske tonedøvhet og rasisme, selv om det er rart at ingen hos kleskjeden forutså bråket og trakk i nødbremsen. «Det blir først rasistisk hvis en mørkhuda gutt ikke kan ta på seg en genser med en ape. For det ville være et uttrykk for at omverdenen fortsatt tenker på ham som en», mener avisa.

I et innlegg på sosiale medier skriver mora til gutten med apegenseren at gutten har stått modell for hundrevis av antrekk for kleskjeden. Og at hun velger å ikke se det som kritikkverdig. «Slutt å rope ulv, ulv hele tida», skriver hun.

Fargeblinde

Hudfarge og ­etnisitet er med andre ord et minefelt der det er lett å tråkke feil både den ene eller andre veien. At ingen internt i H&M skjønte at dette bildet ville bli kontroversielt, kan være et tegn på at konsernet ser verden med de hvites blikk. 

For selv om koblinga har skjedd på grunn av en raseblindhet som i utgangspunktet kan være positiv, hjelper det ikke når reaksjonene blir så massive. At så mange har reagert på bildet av gutten med genseren, viser at H&M har dårlige antenner.

I en ideell verden er vi alle fargeblinde. I den virkelige verden kan det være greit å sette seg inn i andres situasjon.

2 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Greta Aune Jotun

139 innlegg  1068 kommentarer

Som man roper i jungelen . . .

Publisert 6 måneder siden
Ane Bamle Tjellaug. Gå til den siterte teksten.
Når en kleskjede ikke oppdager at det er uheldig å bruke ape som betegnelse på en mørkhuda modell, ser de verden med et hvitt blikk.

Hm. Skammer man seg over sin påståtte herkomst? "Viten"-skapen (de som tror på variable teorier) har da i flere generasjoner fortalt verden at mennesket stammer fra apene. Så hva er problemet?  Det er jo vi som bekjenner oss til skapelsesåpenbaringen Gud JHVH forkynte for Moses, som bør være forurettet. 

 Som man roper i jungelen, får man svar . . . 

4 liker  
Svar
Kommentar #2

Carl Wilhelm Leo

5 innlegg  735 kommentarer

Dårlige antenner.

Publisert 6 måneder siden
Ane Bamle Tjellaug. Gå til den siterte teksten.
For selv om koblinga har skjedd på grunn av en raseblindhet som i utgangspunktet kan være positiv, hjelper det ikke når reaksjonene blir så massive. At så mange har reagert på bildet av gutten med genseren, viser at H&M har dårlige antenner.

Hvem som har dårlige antenner kan diskuteres.

Jeg ser et barn i en genser med påskrift og reflekterte ikke over hudfargen på barnet, eller påskriften. Dette er jo helt vanlig.

"Alkohol dreper dig langsamt - men jag har inte brottom" og liknende er jo helt vanlig.

Av og til virker det som om folk med trang til å utpeke medborgere  har en egen evne til å se rasisme der vi andre har problemer med å se noe som helst i den retning  

Kan det tenkes at enkelte til tider ser litt mer enn de selv har godt av ? 

De som lever av å drive rasismeutpeking fra en trygg og godt statlig finansiert plattform vil selvfølgelig ta opp et hvert fnugg de finner og blåse det opp til uante proposjoner og enorm rasismesak. 

Man må jo ha viktige rasistsaker å vise til for å forsvare businessen hvert budsjettår.

Andre har lite å fare med og kaster seg gjerne på en sak i media der det ikke kreves særlig mer enn å rope rasist høyt og tydelig.  Man blir politisk korrekt genierklært , sitert og pressen venter i åndeløs spenning på neste glupe utspill. 

Og ingen føler seg dum. Annet enn vi som ser fenomenet på daglig basis og har sluttet å la oss imponere. Vel vitende om at vi er tvunget til å betale for forestillingen.

 https://www.imdi.no/tilskudd/tilskudd-til-nasjonale-ressursmiljo/

 En vekstnæring, helt klart.

 

 

5 liker  
Svar

Siste innlegg

Hetebølgen
av
Vårt Land
rundt 5 timer siden / 63 visninger
0 kommentarer
Barmhjertighetens grense
av
Lars Jørgen Vik
rundt 5 timer siden / 68 visninger
0 kommentarer
Erobret kristendom
av
Åste Dokka
rundt 13 timer siden / 1010 visninger
10 kommentarer
Ramadan
av
Geir Tryggve Hellemo
1 dag siden / 457 visninger
3 kommentarer
Viktig islamsk feminisme
av
Vårt Land
1 dag siden / 121 visninger
1 kommentarer
Smith og Trump
av
Erling Rimehaug
2 dager siden / 426 visninger
1 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Roald Øye kommenterte på
Et jødisk hamskifte i USA.
12 minutter siden / 627 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Demagogi og "åndelig" manipulasjon!
23 minutter siden / 11554 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Demagogi og "åndelig" manipulasjon!
35 minutter siden / 11554 visninger
Roald Øye kommenterte på
Stormløpet mot Israel er i gang.
rundt 1 time siden / 12959 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Sommer-refleksjoner: Identitetskrise, overgivelse og kristent liv
rundt 1 time siden / 2360 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Sommer-refleksjoner: Identitetskrise, overgivelse og kristent liv
rundt 1 time siden / 2360 visninger
Dan Lyngmyr kommenterte på
Sommer-refleksjoner: Identitetskrise, overgivelse og kristent liv
rundt 2 timer siden / 2360 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Sommer-refleksjoner: Identitetskrise, overgivelse og kristent liv
rundt 2 timer siden / 2360 visninger
Les flere