Rania Al-Nahi

Samfunnsviter og norsk-iraker
1    6

Hvordan er det mulig å være muslim og feminist

Det føles som at uansett hva jeg sier, og uansett i hvilken arena jeg sier det, så har jeg alltid et "islamsk filter" foran meg som folk ser meg igjennom, og som gjør at jeg ofte føler på en skepsis mot meningene mine.

Publisert: 8. jan 2018 / 6267 visninger.

«Dette er landet av frihet og rettferdighet for alle, men vi må jobbe for det».

Det sa amerikanske Ilham Omar under sin tale da hun ble den første amerikansk-somaliske kvinnen valgt som lovgiver i delstaten Minnesota. 20 år tidligere kom hun til USA som flyktning.

Hun føyer seg i rekken av de mange amerikanske muslimske feministene og borgerrettighetsaktivistene som knuser glasstak i USAs mange stater, og det gjør de med Koranen i den ene hånden og USAs grunnlov i den andre.

Andre kvinner som er verdt å nevne er OL-deltakeren i fekting, Ibtihaj Muhammed, borgerretighetsaktivisten Linda Sarsour, motebloggeren og ambassadør for CoverGirl Nura Afia, journalisten Noor Tagouri som prydet Playboy iført hijab, supermodellen Halima Aden og rapperen og aktivisten Mona Haydar.

Fellesnevneren for alle de overnevnte er at de er feminister og de bærer hijab. De ønsker å påvirke og definere sin egen identitet, uavhegnig av sin tro og sitt livssyn. De ønsker å kjempe for et bedre og mer likestilt samfunn uten at deres meninger alltid skal sees i lys av deres tro.
De ønsker å leve, bidra og utvikle et samfunn ikke på bakgrunn av hva de har på hodet, men det som er i hodet, og i hjertet.

I USA får disse modige muslimske feministene bred støtte fra de største muslimske interesseorganisasjonene, som for eksempel Muslim Public Affairs. MPAC er USAs variant av våres Islamsk Råd Norge, men med noen vesentlige forskjeller. I USA tiltrekker disse organisasjonene toppsiktet blant amerikanske muslimer og det er ikke bare blant den muslimske minoriteten at en stilling i disse organisasjonene har høy status, men også generelt i samfunnet. De er også nøye på representasjon av kjønn, alder og prøver å reflektere et bredt utsnitt av amerikanske muslimer.

Organisasjonen er både en politisk og religiøs organisasjon med et bredt nettverk som strekker seg både til moskeene, men også det hvite hus, og de har betydelig større slagkraft og beslutningspåvirkning enn vi ser her hjemme.

Et veldig viktig element for å forklare suksessen til flere av organisasjonene i USA er at de tidlig forsto at de måtte involvere både kvinner og ungdom for å kunne fremstå representative, og troverdig. I Norge blir styre og stell i moskeer, samt i mange av de muslimske organisasjonene sett på som gubbevelder der snittalderen er høy, og kjønnsrepresentasjonen er ekstremt skjev.

Et annet element i forklaringen om hvorfor muslimske feminister i USA får en mer fremtredende og tydelig rolle der, enn i Norge, er at det i USA er større aksept for å være religiøs, og samtidig kunne spille en viktig rolle i samfunnet. Derfor opplever de sjeldnere at klesstil og religiøs bakgrunn er forstyrrende for budskapet de presenterer.
I Norge kan muslimske kvinnelige feminister f.eks få høre: "Du har mye fornuftig å si, og det er befriende å se en muslimsk kvinne med så tydelige feministiske verdier, men jeg kan ikke ta deg på alvor før du tar av deg hijaben du bærer på hodet."

Den til tider paniske frykten for religiøs påvirkning i samfunnet hindrer muslimske kvinner å både kunne være religiøse, og delta aktivt i samfunnsdebatten. Veldig mange opplever at de må gi slipp på det ene for å bli akseptert av det andre.

I moskeen kan man få stemplet at man selger seg selv til regjeringen og til samfunnet og man ofrer islam for å få likes på Facebook og et møte med statsministeren. I samfunnet får man høre at man er undertrykt og en politisk brikke for at religionen man tilhører skal få fotfeste.
Begge disse leirene hindrer aktivt et mangfold av kvinner å heve sin stemme, og komme med sine narrativ til en bred og viktig samfunnsdebatt.

Mangfoldet er også større blant amerikanere, og så lenge du er amerikansk statsborger, så spiller det ikke sæ stor rolle hva slags etnistet du har. Du er og blir en amerikaner og en del av det store fellesskapet. Hvorfor har ikke muslimske feminister i Norge så stor slagkraft? Som muslimsk feminist og aktivist føler jeg ofte at det koker ned til at jeg først og fremst blir sett på som muslim i alle sammenhenger. Enten jeg snakker om psykisk helse, om politikk eller om kosthold, så blir det alltid påpekt at jeg opprinnelig er fra Irak, og at jeg er en muslim.

Det føles som at uansett hva jeg sier, og uansett i hvilken arena jeg sier det, så har jeg alltid et "islamsk filter" foran meg som folk ser meg igjennom, og som gjør at jeg ofte føler på en skepsis mot meningene mine. Er det en skjult agenda? Kan hun som muslim virkelig mene det? Har hun lov til å si sånt i det miljøet hun kommer fra? Spørsmålene er mange, og det er slitsomt.

Du finner et hav av unge norske kvinnelige muslimer som gjør det stort innenfor media, kunst, mote, realfagsyrker, forskermiljøet, som poeter, skribenter, IT, helse, innen sosialt arbeid, politikk og sport. Hvorfor blir man da fremdeles omtalt som "muslimske Fatima kjører buss" i offentligheten? Når skal samfunnet slutte å bli overrasket over at også muslimske kvinner krever sin plass - tenk at det skal være en nyhetssak i 2017/2018.

I Norge har muslimske interesseorganisasjoner mye å lære fra organisasjonene i USA. Både når det kommer til reell representasjon, men også når det kommer til utarbeidelse av selve politikken. I en konfliktfylt verden, der det ikke finnes noen enkle sannheter, eller noen felles forståelse av rett og galt - så er det viktig at man forsøker å være åpen, i dialog og ha forståelse for andres ulike meninger.

I Norge har vi en utfordring i storsamfunnet med å akseptere at vi har et religiøst mangfold, og mange har vanskelig for å akseptere at for eksempel en praktiserende muslimsk politiker kan være det, og utføre jobben sin helt uten intensjonen å presse religionen sin på andre. I Norge har vi fått en utfordring med å skille mellom religion og menneske fra hverandre. Spesielt dersom man er synlig religiøs.
I Norge kan man, og bør man bryte barrierer og heve stemmen. Det er tross alt kun du som kan skape ditt eget handlingsrom.

Jeg håper i fremtiden at vi kan få et offentlig ordskifte der vi kan stå sammen for å kjempe for de felles verdiene i samfunnet og kaste seg inn i likestillingskampen med ulikt utgangspunkt og ulike fremgangsmåter, uten at det skal mistenkeliggjøres.

I Norge har vi hatt mange norskmuslimske feminister som har stått frem med sine historier og sine krav, de har hevet stemmen sin. De har skapt et handlingsrom for den yngre og den eldre generasjonen av norske muslimer - men nå trenger vi et taktskifte og for å få til det må både det muslimske miljøet, og samfunnet tåle å bli utfordret.

Vi kan ikke lenger akseptere å være et samfunn som lener seg tilbake og soler seg i glansen av å bli kåret til et av verdens beste land å bo i, år etter år. Vi er nødt til å være tøffe nok til å sette fokus på de områdene i samfunnet som forfaller - og da mener jeg ikke bare fysisk, men også verdimessig.

For, vil vi egentlig være bekjent av å være et land der verken det muslimske miljøet, eller storsamfunnet tar muslimske kvinner med en stemme og en historie på alvor? Jeg synes ihvertfall det er både trist, pinlig og noe vi bør gjøre noe med!

9 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #101

Tore Olsen

19 innlegg  4537 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.

Nå er det jo ikke konsensus om definisjonen av verken religion eller ideologi, men jeg tror det skal vanskelig gjøres å konstruere definisjoner av religion hvor ikke Islam inngår.

At religionene kan inngå i et ideologisk system eller være en del av grunnlaget for den verdslige politikk, kjenner vi jo til fra alle de store religionene.

Akkurat her skyter du blink.

Svar
Kommentar #102

Hermod Herstad

0 innlegg  7274 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Audun Wold. Gå til den siterte teksten.

Svin kan du være sjøl, Herstad!

Hva består mitt svineri i?  Et sakssvarende svar utbes.

Vanskelig uten å bryte opptil flere forumsregler:

Ansvaret for en god dialog ligger hos alle, og alle forplikter seg til å følge disse punktene:

              

          Vis respekt, særlig for dem du er uenig med.
        

        

          Unngå nedsettende karakteristikker, personangrep og trakassering.
        

        

          Ikke så tvil om andres motiver.
        

        

          Ikke fordrei andres meninger.
        

        

          Diskutér sak og ikke person.
        

        

          Hold deg til saken og unngå avsporinger (lag heller en ny tråd om du vil debattere at annet tema)        

        

          Hvis du bruker egne eller andres private erfaringer i argumentasjonen eller siterer eller refererer fra samtaler: vær oppmerksom på at du ikke utleverer andre eller bruker dem for egne formål.
 Sørg for tillatelse der det er nødvendig.        

        

          Ikke generaliser enkeltpersoner ut fra gruppetilhørighet.        

        

          Sjekk så langt som mulig at de fakta du går ut fra, er korrekte

og at sitater ikke rives ut av sin sammenheng.        

        

          Etterlev Åndsverkslovens krav til opphavsrettigheter. Det betyr at du bare kan hente korte sitater fra andres tekster og oppgi kilde. Ut over dette er det ikke lov å kopiere andres tekst uten både uttrykkelig tillatelse og tydelig kildehenvisning. Å bruke bilder krever tillatelse fra rettighetshaver og kreditering. Opplys alltid om tillatelser.        

        

          Hver deltaker kan maksimalt publisere ett nytt startinnlegg hvert døgn. Tenk kritisk over omfanget av kommentarer i andres tråder.  Vis respekt for meddebattanter.        

        

          Jeg skal ikke skrive, laste opp, linke til, embedde eller på annen måte publisere noe som kan medføre straffeansvar, er ærekrenkende, rasistisk, truende, obskønt, pornografisk eller på annen måte er i strid med norsk lov.        

        

          Tekst som inneholder reklame skal ikke forekomme.

 Relevante henvisninger i innlegg og kommentarer til egnes eller andres bøker el.l. regnes ikke som reklame. Men ikke bruk forumet til ren promotering.
Svar
Kommentar #103

Tore Olsen

19 innlegg  4537 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
Det er nok flere enn muslimer som kvier seg for å delta i nettdebatter når kommentarfeltet fylles av slikt, riktignok velformulert, svineri som Wold presenterer.

Her bommer du totalt! Det du kaller svineri er den virkeligheten muslimer opplever under islamsk tyranni. Så det er ikke Wold sitt svineri, det er den islamske disiplinen som undervises i moskeene verden rundt.

7 liker  
Svar
Kommentar #104

Audun Wold

4 innlegg  738 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
Vanskelig uten å bryte opptil flere forumsregler:

Patetisk, Herstad!

Så du mener din #99 og denne ligger innafor reglene, mens min #98 ikke gjør det?

Jeg tror Gjøsund glatt ser gjennom fingrene med dine event. regelbrudd.  Dette i motsetning til andre som er blitt utestengt på livstid for forhold kun han forstår.

Vil du prøve på nytt?

4 liker  
Svar
Kommentar #105

Hermod Herstad

0 innlegg  7274 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Audun Wold. Gå til den siterte teksten.

Patetisk, Herstad!

Så du mener din #99 og denne ligger innafor reglene, mens min #98 ikke gjør det?

Jeg overlater til moderator å avgjøre hvor lista skal ligge, men vil ikke protestere om 99 slettes.

Svar
Kommentar #106

Audun Wold

4 innlegg  738 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.

Jeg overlater til moderator å avgjøre hvor lista skal ligge, men vil ikke protestere om 99 slettes.

 Lik

Jeg er faktisk forberedt på at Gjøsund snart sletter slike kommentarer som #98.  Jeg tror dere er på linje der.  Påstått "griseri" er uønsket.

Alt for en "fri" debatt?

4 liker  
Svar
Kommentar #107

Sigurd Eikaas

15 innlegg  5302 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
Det er nok flere enn muslimer som kvier seg for å delta i nettdebatter når kommentarfeltet fylles av slikt, riktignok velformulert, svineri som Wold presenterer.

Det må da i verdidebattens navn være lov til å spørre relevante og konkrete spørsmål om hva feminisme innebærer for henne som muslim?

8 liker  
Svar
Kommentar #108

Rune Holt

9 innlegg  10926 kommentarer

Saklig Herstad ?

Publisert 6 måneder siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
Det er nok flere enn muslimer som kvier seg for å delta i nettdebatter når kommentarfeltet fylles av slikt, riktignok velformulert, svineri som Wold presenterer.

Etter at Herstad har gått i baret ved å karakterisere saklige spørsmål som holder seg til SAKEN som svineri,prøver han seg på ren smisking ved å sitere regler for forumet........
Jommen sa jeg smør.

7 liker  
Svar
Kommentar #109

Robin Tande

14 innlegg  3668 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
Men når vi ser på dette i et innvandringspolitisk perspektiv, har jeg aldri skjønt hvordan disse overgrepene kan stoppes kun ved å nekte disse kvinnene adgang til riket?

De som kommer til oss fordi de vil vekk fra overgrepsamfunnet er selvfølgelig velkommen til riket. De to mennene jeg forteller om er nettopp slike. Men de som kommer av andre årsaker (nå tør jeg ikke antyde hvilke), og så tar med seg overgrepene kan ikke være like velkomne.

I de muslimske landene er det gjerne slik at kvinnene tror at de må leve som de gjør; de lider vondt men tar det som det er. Hos oss blir de konfrontert med våre kvinners frihet som utfolder seg rett over gaten. Deres brødre får komplement av sin far nå de er ute om natten og sjekker norske jenter, mens de selv piskes til å være hjemme, og dekke seg til når de går ut på dagtid. Jeg håper altså å få høre fra muslimer om feministiske anstrengelser her; og i hvilken grad de mener mine bekymringer har et solid grunnlag. 

Så var jeg i ferd med å kopiere noe og spørre om det er oppspinn. Men det blir gjerne for langt vekk fra tråden.


6 liker  
Svar
Kommentar #110

Hermod Herstad

0 innlegg  7274 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Robin Tande. Gå til den siterte teksten.
I de muslimske landene er det gjerne slik at kvinnene tror at de må leve som de gjør; de lider vondt men tar det som det er. Hos oss blir de konfrontert med våre kvinners frihet som utfolder seg rett over gaten.

Ja, jeg har hørt dette argumentet før i diverse varianter. At det beste ville være at disse kvinnene ikke fikk mulighet til å oppdage en tilværelse uten overgrep og dermed vil de heller ikke savne det.

Det argumentet kjøper jeg ikke.

Svar
Kommentar #111

Robin Tande

14 innlegg  3668 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Audun Wold. Gå til den siterte teksten.
De kan være livredde for å svare feil.  Svarene kan bli brukt på Dommedag.

Slik var det gjerne med kristne også i min oppvekst, Men denne religionen er temmet grundig hos oss.

Men det er vel i lys av det du her skriver vi må forstå det jeg har fått som svar fra muslimer på spørsmål om muligheten for god sameksistens.  På et åpen møte i Stavanger i 1998 hørte jeg muslimenes paneldebattant si uoppfordret via tolk, noe slikt som: Mennesker som ikke har en gudstro kan vi muslimer ikke ha noe som helst med å gjøre.

Men dette får vel bli slutten på mitt dialogforsøk overfor "en utstrakt hånd". Det var på vona gjort sa mannen, han skjøt etter månen. 

6 liker  
Svar
Kommentar #112

Robin Tande

14 innlegg  3668 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
Det argumentet kjøper jeg ikke.

For å være ærlig Herstad. Hva du kjøper eller ikke kjøper har svært liten betydning for meg. Jeg har gått inn her i håp om å få en liten dialog med trådstarter.  Så kan hun om hun vil, eventuelt fortelle meg, og da med saklig begrunnelse, at hun ikke kjøper mine inntrykk og oppfatninger.

8 liker  
Svar
Kommentar #113

Hermod Herstad

0 innlegg  7274 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Robin Tande. Gå til den siterte teksten.
For å være ærlig Herstad. Hva du kjøper eller ikke kjøper har svært liten betydning for meg.

Greit nok. Jeg ønsket bare å høflig gi min mening siden du spurte?

Svar
Kommentar #114

Robin Tande

14 innlegg  3668 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
At det beste ville være at disse kvinnene ikke fikk mulighet til å oppdage en tilværelse uten overgrep og dermed vil de heller ikke savne det.

Jeg reagert litt raskt på den siste setningen som falt meg i øynene.

Det jeg siterer nå må jeg jo svare på. Det er ikke hva jeg sier, er det vel? At det beste for dem er at de blir hvor de er? Jeg bare retter oppmerksomheten på dette fenomenet. Vi pleier å si at det ikke bare er et spørsmål om hvordan vi har det, men også om hvordan vi tar det. Hos oss kan slik undertrykte kvinner få større problemer med å avfinne  seg, og leve tålig, med sin situasjon. Det forsterker vår plikt til å hjelpe dem. 

5 liker  
Svar
Kommentar #115

Søren Ferling

0 innlegg  4867 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Det er forskjell mellom teori og praksis.

Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener, men hvis det er at mennesker godt kan rumme flere tankesystemer på samme tid, som egentlig ikke kan forenes, så er jeg helt enig.

Det viser efter min mening at vi ikke er så rationelle at det gør noget. Et sådant forhold vil eventuelt komme for en dag i en rationel debat, men ikke hvis de deltagende tager det personligt at blive gjort opmærksom på inkonsistenser i deres tænkning.

Sådan mener jeg lidt det er med dette debatoplæg. Man vil diskutere, men vil selv bestemme, hvad alle parter må tale om.

8 liker  
Svar
Kommentar #116

Søren Ferling

0 innlegg  4867 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
Ferling, du er oppegående nok til å ha fått med deg at både Koran og Bibel er så komplekse bøker at det alltid vil være mulig å innta forskjellige posisjoner og velge skriftsted som passer. Om ikke dette er tilstrekkelig, tolker man. Og man retolker om behovene skulle endre seg.

Ja, og du er også oppegående nok til at kunne sætte dig ind i de principielle forskelle på de to systemer udover de ligheder, du her peger på.

Hvordan det så faktisk går med de forehavender, aflæser man vel bedst ved at iagttage udviklingen både her og der.

Begge steder går det mod mere fundamentalisme.

6 liker  
Svar
Kommentar #117

Gjermund Frøland

10 innlegg  6265 kommentarer

Kanskje ...

Publisert 6 måneder siden
Søren Ferling. Gå til den siterte teksten.
Man vil diskutere, men vil selv bestemme, hvad alle parter må tale om.

Det er kanskje lettere å oppdage inkonstens hos andre enn hos seg selv.

Selv om man, mer eller mindre bevisst, har tilpasset sine prinsipper til den virkelige verden, går man likevel rundt og soler seg i sine prinsipper.

1 liker  
Svar
Kommentar #118

Søren Ferling

0 innlegg  4867 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Audun Wold. Gå til den siterte teksten.

De kan være livredde for å svare feil.  Svarene kan bli brukt på Dommedag.  Dette skaper en tilleggs-dimensjon, mange ikke forstår.  Det blir ikke som å diskutere kommunisme, nazisme osv. 

Det er kanskje det største "islamske filteret" av dem alle.

Du kan vel have ret, men jeg ville gætte på at eget miljø er en større bremse for at begive sig ud i fri debat.

6 liker  
Svar
Kommentar #119

Søren Ferling

0 innlegg  4867 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.

Det er kanskje lettere å oppdage inkonstens hos andre enn hos seg selv.

Selv om man, mer eller mindre bevisst, har tilpasset sine prinsipper til den virkelige verden, går man likevel rundt og soler seg i sine prinsipper.

Både det første og det andet har du da ret i. Det er jo derfor den rationelle, sokratiske, kalder man det, når det skal være fint, samtale eller debat er et uundværligt redskab og kulturtræk til at udvikle tænkning og erkendelse.

Derfor begrænsning af ytringsfrihed er så rasende farlig.

8 liker  
Svar
Kommentar #120

Tore Olsen

19 innlegg  4537 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Søren Ferling. Gå til den siterte teksten.
Derfor begrænsning af ytringsfrihed er så rasende farlig.

Man må spørge seg: For hvem er ytringsfrihet en trussel?

Hvilken strategi brukes for å begrense den?

Hva vinner den som trues av ytringsfrihet, om man makter å hindre den frie tale?

2 liker  
Svar
Kommentar #121

Audun Wold

4 innlegg  738 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Søren Ferling. Gå til den siterte teksten.
Du kan vel have ret, men jeg ville gætte på at eget miljø er en større bremse for at begive sig ud i fri debat.

Jeg hadde opprinnelig tatt med dette poenget, men droppet det da Rania Al-Nahi selv har beskrevet dette i sitt innlegg.  

Jeg har forøvrig nettopp sett en interessant debatt på DR2 om hjemsendelse av asylanter med midlertidig opphold i DK,  men det er en annen historie...

2 liker  
Svar
Kommentar #122

Gjermund Frøland

10 innlegg  6265 kommentarer

Jeg ser den.

Publisert 6 måneder siden
Søren Ferling. Gå til den siterte teksten.
Derfor begrænsning af ytringsfrihed er så rasende farlig.

Jeg har jo fått min andel av utdelt pepper her på VD fordi jeg bruker min ytringsfrihet til å fokusere på inkonsistensen i religionens "sannheter" anvendt på det virkelige liv.

2 liker  
Svar
Kommentar #123

Robin Tande

14 innlegg  3668 kommentarer

Så gjenstår bare for meg

Publisert 6 måneder siden
Alf Gjøsund. Gå til den siterte teksten.
Interessant kronikk, og du biter godt fra deg i møte med skylappene, Rania Al-Nahi. Takk for at du bidrar! 

som senere rotet meg frempå, å takke for frabitingen og debattredaktørens karakterisering som jeg ser ut til å slippe unna.

Med vennlig hilsen Robin Tande

5 liker  
Svar
Kommentar #124

Gjermund Frøland

10 innlegg  6265 kommentarer

Hvor er skylappene?

Publisert 6 måneder siden
Alf Gjøsund. Gå til den siterte teksten.
nteressant kronikk, og du biter godt fra deg i møte med skylappene, Rania Al-Nahi. Takk for at du bidrar! 

Det er alle mennesker forunt å tolke sin tro (om de har noen) slik at den går i hop med deres sekulære, politiske oppfatninger, som for eksempel om feminisme, men det ville vært  bedre "frabiting" fra trådstarters side om hun hadde gått inn på hvordan hennes tro åpner for, og begrenser, mulighetene for politiske meninger og politisk deltakelse.

Foreløpig er det mitt inntrykk at det er her skylappene er plassert.

8 liker  
Svar
Kommentar #125

Søren Ferling

0 innlegg  4867 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.

Man må spørge seg: For hvem er ytringsfrihet en trussel?

Hvilken strategi brukes for å begrense den?

Hva vinner den som trues av ytringsfrihet, om man makter å hindre den frie tale?

Svaret er vel ligetil - de, der ikke mener folk tåler oplysning. Selv vil de nok henvise til at masserne kan være farlige og dumme og det kan de have ret i. Det er derfor et politisk spørgsmål.

Man hævder at handle i det gode tjeneste.

Man kan så fremture i at varetage egne interesser på tværs af andres interesser.

5 liker  
Svar
Kommentar #126

Søren Ferling

0 innlegg  4867 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Audun Wold. Gå til den siterte teksten.

Jeg hadde opprinnelig tatt med dette poenget, men droppet det da Rania Al-Nahi selv har beskrevet dette i sitt innlegg.  

Jeg har forøvrig nettopp sett en interessant debatt på DR2 om hjemsendelse av asylanter med midlertidig opphold i DK,  men det er en annen historie...

Jo, det var måske overflødigt at pege lige på det.

Ja, DF søger at få asylsystemet tilbage på det officielt angivne spor - at flygtninge som udgang er her midlertidigt og skal returnere til egne lande igen.

Statsministeren droppede et afgørende skatteforslag for at undgå at skulle til at udfordre konventionerne. Han tænker vist på sit politiske efterliv ligesom Fogh og Thorning og ikke så meget på DK.

6 liker  
Svar
Kommentar #127

Søren Ferling

0 innlegg  4867 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Jeg har jo fått min andel av utdelt pepper her på VD fordi jeg bruker min ytringsfrihet til å fokusere på inkonsistensen i religionens "sannheter" anvendt på det virkelige liv.

Hvad ihvertfald jeg har drysset af pepper på dig er forhåbentlig indenfor det saglige og du er vel også enig i at det ville være farligt, hvis din kritik var kriminel.

Det ville hæve kristendommen over kritik og et sådant forhold er altid meget farligt. det som ikke kan kritiseres vil brede sig grænseløst og netop grænserne til andet vil stadigt skubbes i ekspanderende retning - netop fordi det er strafbart at træde over den ikke videre klart synlige linie.

Det er den totalitære tankeform, som vi også ser i PK. Det fører til et angstfyldt undertrykt angiversamfund - DDR-style - et land store dele af ihvertfald dansk elite og centrum-venstre beundrede, da det fandtes og havde samarbejde med.

6 liker  
Svar
Kommentar #128

Gjermund Frøland

10 innlegg  6265 kommentarer

Enig!

Publisert 6 måneder siden
Søren Ferling. Gå til den siterte teksten.
Det er den totalitære tankeform, som vi også ser i PK. Det fører til et angstfyldt undertrykt angiversamfund - DDR-style - et land store dele af ihvertfald dansk elite og centrum-venstre beundrede, da det fandtes og havde samarbejde

Enig i det siterte.

DDR og Stasi er et godt eksempel. Et annet godt eksempel er Putin og anklagene mot Pussy Riot - blasfemianklager. Her var det, hvis jeg husker rett, Putin som presset på for å få dem dømt etter blasfemiloven - mens Den russiske ortodokse kirke ikke ivret etter å straffeforfølge Pussy Riot.

Poenget er ganske enkelt, alle ideologier og livssyn kan misbrukes totalitært av maktglade og autoritære ledere.

1 liker  
Svar
Kommentar #129

Søren Ferling

0 innlegg  4867 kommentarer

Publisert 6 måneder siden

Jeg er ikke vild med Pussy Riot som et godt eksempel på undertrykkelse. Jeg har svært ved at se idéen i, hvad de laver. De minder mig om nogle af de dummeste i min halvhippieungdom, der mente at bare det at genere mennesker med en anden livsindstilling var en god ting.

Det er meget selvoptaget og selvovervurderende.

3 liker  
Svar
Kommentar #130

Astrid Espelid

0 innlegg  16 kommentarer

Publisert 6 måneder siden

Alf Gjøsund; etter denne tråden her er det sikkert ikkje nødvendig meir, å spørja om kvifor få eller ingen kvinner deltek i debatten her?!

2 liker  
Svar
Kommentar #131

Gjermund Frøland

10 innlegg  6265 kommentarer

The Moscow Trials revisited

Publisert 6 måneder siden
Søren Ferling. Gå til den siterte teksten.

Jeg er ikke vild med Pussy Riot som et godt eksempel på undertrykkelse. Jeg har svært ved at se idéen i, hvad de laver. De minder mig om nogle af de dummeste i min halvhippieungdom, der mente at bare det at genere mennesker med en anden livsindstilling var en god ting.

Det er meget selvoptaget og selvovervurderende.

Det er irrelevant i denne sammenhengen om Pussy Riot var noe mer enn "at genere mennesker med en anden livsindstilling" - selv om de hadde større baller enn de fleste av gutta.

Poenget mitt er å vise hvordan makthavere (her: Putin) beskytter seg selv ved å projisere angrep rettet mot dem selv over på maktbasen/statsideologien  og dens "sannheter". I det ortodokse Russland blir angrep på Putin oppfattet som blasfemi.

En analogi (hvor vi bare forflytter oss i tid):

Moskvaprosessene var en proaktiv (eller paranoid) aksjon hvor Stalin var ute etter å beskytte seg selv - gjennom å anklage de tiltalte for å være fiender av revolusjonen, ie: arbeide for å  oppdele Sovjetunionen og gjenopprette kapitalismen.


1 liker  
Svar
Kommentar #132

Søren Ferling

0 innlegg  4867 kommentarer

Publisert 6 måneder siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Poenget mitt er å vise hvordan makthavere (her: Putin) beskytter seg selv ved å projisere angrep rettet mot dem selv over på maktbasen/statsideologien  og dens "sannheter". I det ortodokse Russland blir angrep på Putin oppfattet som blasfemi.

Enig i at selve mekanismen eksisterer og bruges og at det er misbrug, men jeg mener nu at det her er kristendommen og den traditionelle russiske kultur, der søges forsvaret overfor vestlige kulturopløsende strømninger - og også at en sådan opløsning er Pussy Riots mål.

Det kan kaldes både autoritært og totalitært, nok mest det første, men jeg ser det som at man forsvarer sig imod udenlandsk indblanding. Mange og stærke kræfter har Rusland i sigtet og er ivrige efter at få fingerene i landets mange ressourcer.

2 liker  
Svar
Kommentar #133

Gjermund Frøland

10 innlegg  6265 kommentarer

Russisk kultur og ortodoks kristendom personifisert

Publisert 6 måneder siden
Søren Ferling. Gå til den siterte teksten.

Enig i at selve mekanismen eksisterer og bruges og at det er misbrug, men jeg mener nu at det her er kristendommen og den traditionelle russiske kultur, der søges forsvaret overfor vestlige kulturopløsende strømninger - og også at en sådan opløsning er Pussy Riots mål.

Det kan kaldes både autoritært og totalitært, nok mest det første, men jeg ser det som at man forsvarer sig imod udenlandsk indblanding. Mange og stærke kræfter har Rusland i sigtet og er ivrige efter at få fingerene i landets mange ressourcer.

Putin er helten som forbindes med russiske tradisjoner, storhet og kristen kultur. Men ikke bare har Putin klart å få Kirken og nasjonalismen på sin side, han forstår at han også er tjent med å ha oligarkene med på laget.

Utlendinger som prøver å drive business i Russland, støter på byråkrati, gjerne personlig byråkrati og oligarker som har de rette forbindelser til myndighetene.

Telenor har brent seg i Russland. 

En artikkel fra New York Times som sier noe om Putin og business i Russland: "Russian elites have the right to be corrupt, but only if they have proved their loyalty." 



1 liker  
Svar

Siste innlegg

Hetebølgen
av
Vårt Land
rundt 4 timer siden / 63 visninger
0 kommentarer
Barmhjertighetens grense
av
Lars Jørgen Vik
rundt 5 timer siden / 68 visninger
0 kommentarer
Erobret kristendom
av
Åste Dokka
rundt 13 timer siden / 1006 visninger
10 kommentarer
Ramadan
av
Geir Tryggve Hellemo
1 dag siden / 456 visninger
3 kommentarer
Viktig islamsk feminisme
av
Vårt Land
1 dag siden / 120 visninger
1 kommentarer
Smith og Trump
av
Erling Rimehaug
2 dager siden / 425 visninger
1 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Roald Øye kommenterte på
Et jødisk hamskifte i USA.
6 minutter siden / 626 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Demagogi og "åndelig" manipulasjon!
17 minutter siden / 11550 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Demagogi og "åndelig" manipulasjon!
29 minutter siden / 11550 visninger
Roald Øye kommenterte på
Stormløpet mot Israel er i gang.
42 minutter siden / 12959 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Sommer-refleksjoner: Identitetskrise, overgivelse og kristent liv
44 minutter siden / 2355 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Sommer-refleksjoner: Identitetskrise, overgivelse og kristent liv
rundt 1 time siden / 2355 visninger
Dan Lyngmyr kommenterte på
Sommer-refleksjoner: Identitetskrise, overgivelse og kristent liv
rundt 2 timer siden / 2355 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Sommer-refleksjoner: Identitetskrise, overgivelse og kristent liv
rundt 2 timer siden / 2355 visninger
Les flere