Spaltist Joanna Bjerga

Skyggenes dal

Mormonkirken i Norge er både gammel og ung på samme tid. Kirken har eksistert uavbrutt i Norge siden begynnelsen av 1850-tallet, men det er først nå den er i ferd med å komme ut av skyggenes dal.

Publisert: 11. des 2017 / 1517 visninger.

En sommerdag i 1962 banket to mormonmisjonærer på døren til et grønnmalt hus i et fredelig nabolag på Madla i Stavanger. Mannen tidlig i førti-årene som åpnet døren hadde aldri hørt om Jesu Kristi kirke av siste dagers hellige før, og hadde i grunnen for lengst gitt opp organisert religion av noe slag. Men det var ikke det at han ikke hadde prøvd.  

Systematisk til verks

Etter morens tragiske død over tjue år tidligere, hadde han faktisk gått systematisk til verks. Han tok for seg listen over kristne møter annonsert bakerst i avisen, og stilte på det ene etter det andre, på jakt etter svar. 

Moren hadde vært svært religiøs. Opprinnelig fra Lofoten og et lite trosfellesskap der, hadde hun aldri funnet seg helt til rette i det religiøse landskapet i Ryfylke. Hun følte seg uglesett av bedehusmiljøet og uvelkommen i statskirken. 

Hun fylte lommene

Etter mange år med mistrivsel og påfølgende depresjon gjorde hun det familien alltid hadde fryktet. Hun fylte lommene på forkleet sitt med stein, og vandret ut i sjøen. Sønnen fant henne et par dager senere.

Morens død preget ham hele livet. Han snakket aldri om det. Men han grublet på de store spørsmålene. Kanskje mormonmisjonærene kunne gi ham svar? Det viste seg at det kunne de. Thomas Bjerga ble døpt inn i Jesu Kristi kirke av siste dagers hellige etter kort tid, og så seg aldri tilbake. Men det kostet.

Nasjonens anti-borgere

Professor dr.philos Frode Ulvund ved Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap ved Universitetet i Bergen har nylig skrevet boken «Nasjonens antiborgere. Forestillinger om religiøse minoriteter som samfunnsfiender i Norge, ca 1814-1964».  Boken beskriver hvordan mormonene, som jesuittene og jødene, ikke bare ble ansett som uønskede og fremmedartede religiøse elementer, men faktisk som en trussel mot den unge nasjonen Norge. Retorikken som ble brukt til å beskrive mormonene ligner mye på den vi ser brukt om muslimene i dag. Vi ble mistenkt for å ha et teokratisk verdensherredømme som mål, og metoden skulle blant annet være å lokke unge intetanende kvinner inn i polygamiens klør.

Ikke anerkjent

I over hundre år ble mormonkirken ikke anerkjent som et kristent trossamfunn i Norge. Konvertitter risikerte reell forfølgelse. Tap av jobb, anseelse og familierelasjoner var ikke uvanlig. Kanskje ikke så rart da, at helt ut på 60-tallet så emigrerte de fleste norske konvertitter til USA og Utah?

Jeg pleier å si at mormonkirken i Norge er både gammel og ung på samme tid. Kirken har eksistert uavbrutt i Norge siden begynnelsen av 1850-tallet, men på grunn av utstrakt emigrasjon de første hundre årene, så er det først nå vi opplever stabiliteten som flere generasjoner medlemmer gir. Kjernen av de norske mormonene i dag er de som sluttet seg til kirken på 60-tallet, men som ble værende, og deres barn og barnebarn. Min familie tilhører denne kategorien.

Vi kan smile av de gamle fordommene nå. Vi er fremdeles et lite minoritetssamfunn i Norge, men vi opplever lite forfølgelse lenger - snarere en mild form for nysgjerrighet og spor av overbærenhet.

En folkefiende

Men i 1962 fikk svigerfar Thomas mye pes for sitt valg. Venner sluttet å komme på besøk. Den lokale presten kom på døren og truet med at han kom til å dra med seg hele familien lukt til helvete. Søsknene mente han burde gjøres arveløs. Thomas lot seg likevel ikke rokke. Han hadde funnet sitt svar. Og han var sikker på at moren ville godkjent det.

5 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Per Søetorp

100 innlegg  1978 kommentarer

If you can`t beat them, join them!

Publisert rundt 1 måned siden
Joanna Bjerga. Gå til den siterte teksten.
Vi er fremdeles et lite minoritetssamfunn i Norge, men vi opplever lite forfølgelse lenger - snarere en mild form for nysgjerrighet og spor av overbærenhet.

Et av årets desiderte høydepunkter for min del var å bivåne den kritikerroste musikalen "The Book of Mormon" på det norske teateret sist måned.  Stykket har hatt stor suksess på Broadway og deretter gått sin seiersgang verden rundt med utsolgte hus til langt ut på høsten.  

En mer mesterlig kombinasjon av treffende religionskritikk, utsøkt humor, glimrende skuespillerkunst og musikalske ablegøyer lar seg vanskelig gjøre å oppdrive i samme stykke! Anbefales varmt for alle, troende eller ei- løp og kjøp!

Samtidig må det gis kudos til Mormonerkirken for måten de har taklet denne oppsetningen på.  I stedet for å gå i den velkjente forsvarsposisjonen, har mormonerne øyensynlig maktet å utnytte situasjonen til en masse gratisreklame.  I programheftet er det flere helsides annonser for mormonerkirken, samtidig som at ivrige medlemmer møtte teaterpublikummet på vei ut døra etter forestillingen med blide ansikter og litteratur.  Et forbilledlig markedsføringsstunt, som formodentlig ble godt mottatt av de aller fleste.

5 liker  
Svar
Kommentar #2

Pål Georg Nyhagen

147 innlegg  1546 kommentarer

Man svarer på Guds kjærlighet gjennom å elske og respektere sin neste

Publisert rundt 1 måned siden

Fordi vedkommende er like elsket, villet og ønsket av Gud som meg selv: Vi er grunnleggende sett søstre og brødre. Jesus sier bestemt at vi skal kjennes på fruktene; ikke på om vi er ortodokse eller ikke. Ble skriften opprinnelig gitt som hjelp for individet til å nå frelse, så blir den alt for ofte i dag brukt for å diskvalifisere andre mennesker: Ja, man er så overbevist i sin bramfrie tro at man allerede nå like greit aktivt avlaster Jesus for det senere bryet med å sortere: Man stiller seg selv proaktivt på Jesu høyre side, dvs der hvor de som er velsignet av Gud selv. Og så henvises en rekke andre til Jesu venstre side; plassen for de som er avvist og forbannet. 

Men NB: Jesus måler ikke Guds ord etter bokstaven, men etter Guds vilje som ikke er gjenstand for tvil eller manipulering. Brennende teologisk glød som stiller seg i veien for Guds vilje og kjærlighet stiller seg i veien for Gud selv. 

Vi ligger alle dårlig an når vi måles med  løsrevne bibelsitater. Det tve-eggede sverd slår altså begge veier...  Ingen står trygt på sin side. Tenk bare på Peter: Denne temmelig så ustabile og feige mannen som brøt sine høytsvevende fordringer akkurat der prøven sto; og vendte så Gud ryggen. Han erfarte Gud så ganske annerledes enn våre menneskelige normer åpner for. I fornektelsen, fortvilelsen og det massivt selvanklagende klamme tunge mørket ble det utrolige syv ganger 70 hans trøst: Da han sto der og strigråt erkjente han at det dreide seg ikke om hans neste, men om ham selv. Hvor ofte han selv kunne finne nåde, Guds kjærlighet og tilgivelse, 

Guds ansikt Jesus, valgte nettopp denne svikeren og akk så alt for menneskelige og vinglende Peter til å være klippen (!) for kirken. Fordi kirken er oss, den er bygd av og for mennesker -. og her er ingen fullkomne. Kirken opprettholdes dog av Gud selv unerveis.

MIne erfaringer med søstre og brødre i Jesu kristi Kirke av de Siste Dagers Hellige er utelukkende positive. Uten disses frukter og impulser gjennom livet, så ville jeg ikke ha vært her jeg er i dag. 

Så gjelder det å gripe motet og være til stede i sitt eget liv, til tross for alt som får oss til å gjemme oss bak masker og ord, og så rydde der i nået. Samtidig som man åpner for å se enhver neste som et eksempel på Guds skapning og vilje. Heldigvis er det Gud som har første og siste ordet, og ikke teologiske kandestøbere.

6 liker  
Svar
Kommentar #3

Tore Olsen

15 innlegg  3617 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Pål Georg Nyhagen. Gå til den siterte teksten.
Så gjelder det å gripe motet og være til stede i sitt eget liv, til tross for alt som får oss til å gjemme oss bak masker og ord, og så rydde der i nået. Samtidig som man åpner for å se enhver neste som et eksempel på Guds skapning og vilje. Heldigvis er det Gud som har første og siste ordet, og ikke teologiske kandestøbere.

Du skriver godt, Nyhagen - og sant!

Du har et oversiktsbilde av de skjeldne.

2 liker  
Svar
Kommentar #4

Stefan Hallman

17 innlegg  375 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden

Jeg har bare godt å si om de mormonerne jeg har møtt på og snakket med. Intelligente sannhetssøkende beundringsverdige mennesker med en høy moralsk standard - som gjør at det er lett å bli glad i dem - men jeg tror ikke at de er Efraims folk. Jeg tror Efraims folk er uten konge eller noe sentralt styre - fattige - og at de lever som tiggere - desentralisert - spredt ut over hele jorden - som mose lov og profetene sier. Jeg har lest Bibelen mer enn 5 ganger for å komme til bunns i dette spørsmålet - på fransk, på russisk og på norsk, så jeg vet hva jeg snakker om. Fattigdommen og følelsen av å være uten land er nemlig det som vil motivere Efraims folk - i følge mose lov og profetene - skal søke Herren i de siste dager. Mormonerne har USA. Det har ikke de stakkars tiggerne. Nå som Juda har kommet hjem kan vi bare vente på at Efraim (den fortapte sønnen som Jesus snakket om) kommer hjem - og det er ikke mormonerne. Det er sigøynerne.

1 liker  
Svar
Kommentar #5

Per Søetorp

100 innlegg  1978 kommentarer

Langt til bunns

Publisert rundt 1 måned siden
Stefan Hallman. Gå til den siterte teksten.
Jeg har lest Bibelen mer enn 5 ganger for å komme til bunns i dette spørsmålet - på fransk, på russisk og på norsk, så jeg vet hva jeg snakker om.

Uten å ringeakte din bibelkompetanse på noen måte, er det min erfaring at jeg etter å ha lest Bibelen 50 ganger på norsk og engelsk bare må erkjenne at jeg dessverre vet mindre enn jeg trodde jeg gjorde da jeg begynte...

Litt som mannen sa da han hørte noen omtale kona hans at hun var god på bunnen.  Mannen svarte:  "Jada, bare synd det er så langt til bunns". 

6 liker  
Svar
Kommentar #6

Oddbjørn Johannessen

155 innlegg  12807 kommentarer

:-)

Publisert rundt 1 måned siden
Per Søetorp. Gå til den siterte teksten.
Uten å ringeakte din bibelkompetanse på noen måte, er det min erfaring at jeg etter å ha lest Bibelen 50 ganger på norsk og engelsk bare må erkjenne at jeg dessverre vet mindre enn jeg trodde jeg gjorde da jeg begynte...

Jeg forsto også Bibelen absolutt best første gangen jeg leste den...

5 liker  
Svar
Kommentar #7

Oddbjørn Johannessen

155 innlegg  12807 kommentarer

De første mormonerne i Norge

Publisert rundt 1 måned siden
Joanna Bjerga. Gå til den siterte teksten.
I over hundre år ble mormonkirken ikke anerkjent som et kristent trossamfunn i Norge. Konvertitter risikerte reell forfølgelse. Tap av jobb, anseelse og familierelasjoner var ikke uvanlig. Kanskje ikke så rart da, at helt ut på 60-tallet så emigrerte de fleste norske konvertitter til USA og Utah?

Dette har jeg skrevet litt om her (håper lenken virker):

"Til Zion!" En underkommunisert vekkelseshistorie fra Risør


4 liker  
Svar
Kommentar #8

Per Søetorp

100 innlegg  1978 kommentarer

De aller siste dagers aller helligste..

Publisert rundt 1 måned siden

Veldig interessant beretning om dramatiske menneskeskjebner, Oddbjørn! Du skriver levende og godt om forgagne tider, selv om forholdene i vår verden i dag jo er totalt annerledes.  

For å kunne forstå nåtiden, må vi ha kunnskap om historiens gang og det som har vært!  Sånn sett må våre "siste dagers hellige" også ses i lys av sine forfedre.  Det bidrar ikke minst også "The Book of Mormon"-teateret til på en glimrende måte!

3 liker  
Svar
Kommentar #9

Oddbjørn Johannessen

155 innlegg  12807 kommentarer

Spennende historie

Publisert rundt 1 måned siden
Per Søetorp. Gå til den siterte teksten.
Veldig interessant beretning om dramatiske menneskeskjebner, Oddbjørn! Du skriver levende og godt om forgagne tider, selv om forholdene i vår verden i dag jo er totalt annerledes.  

Takk for det, Per!  Det er også en spennende historie, som i mangt og mye kan likne på andre vekkelseshistorier fra 1800-tallet.

Ser en nærmere på hvordan de første mormonerne organiserte seg, så oppdager en også at polygamiet (kanskje først og fremst?) hadde en sosial begrunnelse.  Ofte var det snakk om enker med barn, som en "patriark" tok omsorg for ved å inkludere dem i familien (så hører det selvsagt også med til historien at barneflokken etter hvert kunne øke ganske kolossalt...).

1 liker  
Svar
Kommentar #10

Joanna Bjerga

13 innlegg  46 kommentarer

Takk!

Publisert rundt 1 måned siden

Takk for at du delte! Jeg kjenner til noen av detaljene i historien du skriver, først og fremst fra Arendalitten Ronny Stulen sin bok om kirkens historie i Arendal som han skrev i forbindelse med 150-års jubileet. Jeg er enig i at mormonkirkens norske historie er underkommunisert, både innad i miljøet, og utenfor. Det tenker jeg at jeg må gjøre noe med etterhvert. :-)

1 liker  
Svar
Kommentar #11

Stefan Hallman

17 innlegg  375 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Per Søetorp. Gå til den siterte teksten.
Uten å ringeakte din bibelkompetanse på noen måte, er det min erfaring at jeg etter å ha lest Bibelen 50 ganger på norsk og engelsk bare må erkjenne at jeg dessverre vet mindre enn jeg trodde jeg gjorde da jeg begynte...

Jeg likte kommentaren din - og jeg kan kjenne meg igjen i det du skriver. Ikke for å så ringeakt vil jeg likevel så tvil om du har lest bibelen 50 ganger på norsk og engelsk. Om enn bare 49? Men om du så har - hva mener du om pakten i Moab? Sier ikke den ganske klart at motivasjonen for Israels folk i enden å søke Herren er at de vil være i fattigdom og nød - uten land? Og hvorfor kalles sigøynerne "egyptzigans"? Var ikke kona til Josef egypter? Var ikke moren til Efraim og Mannasse egypter? Og er ikke disse guttene gitt lik borgerrett i Israel som Simeon og Ruben? Og hvorfor trodde ikke Israel på Juda når han først fikk høre at Josef var i live? Og hva er det egentlig Leonard Cohen synger om i sangen: "Gypsys wife?" Så vidt meg bekjent er Leonard Cohen av Kohanim - prestestammen av Aron - han bør vite hva han synger om. 

Svar
Kommentar #12

Tore Olsen

15 innlegg  3617 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Stefan Hallman. Gå til den siterte teksten.
Jeg likte kommentaren din - og jeg kan kjenne meg igjen i det du skriver. Ikke for å så ringeakt vil jeg likevel så tvil om du har lest bibelen 50 ganger på norsk og engelsk. Om enn bare 49? Men om du så har - hva mener du om pakten i Moab? Sier ikke den ganske klart at motivasjonen for Israels folk i enden å søke Herren er at de vil være i fattigdom og nød - uten land? Og hvorfor kalles sigøynerne "egyptzigans"? Var ikke kona til Josef egypter? Var ikke moren til Efraim og Mannasse egypter? Og er ikke disse guttene gitt lik borgerrett i Israel som Simeon og Ruben? Og hvorfor trodde ikke Israel på Juda når han først fikk høre at Josef var i live? Og hva er det egentlig Leonard Cohen synger om i sangen: "Gypsys wife?" Så vidt meg bekjent er Leonard Cohen av Kohanim - prestestammen av Aron - han bør vite hva han synger om.

Jeg tilhører Efraims stamme etter blodlinjen, og jeg er nordmann. Efraim som stamme er langt større enn sigøynerne og ganske mange nordmenn er etter Efraim, også i verden forøvrig. Så å begrense Efraim til sigøynere blir for snevert.

2 liker  
Svar
Kommentar #13

Stefan Hallman

17 innlegg  375 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Jeg tilhører Efraims stamme etter blodlinjen, og jeg er nordmann. Efraim som stamme er langt større enn sigøynerne og ganske mange nordmenn er etter Efraim, også i verden forøvrig. Så å begrense Efraim til sigøynere blir for snevert.

Det står riktignok at Efraim er en kake som ikke er vendt - og at han er blandet med andre folkeslag.  Det står også at Gud skal reise en mur mot Efraim så han ikke finner sine røtter før i endens tid - så hvor er det du finner dine røtter "Efraim"?


Svar
Kommentar #14

Isak BK Aasvestad

20 innlegg  1923 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden

Jeg snakket en gang med en mormoner som fortalte meg at i begynnelsen hadde mormonermisjonærene stor framgang i Norge. Men de aller fleste norske konvertittene valgte å utvandre til "Zion", så kirken ble derfor aldri særlig stor i Norge.

Og så vidt jeg har forstått har mange av innbyggerne i Utah norske eller skandinaviske etternavn.

1 liker  
Svar
Kommentar #15

Tore Olsen

15 innlegg  3617 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Stefan Hallman. Gå til den siterte teksten.
Det står riktignok at Efraim er en kake som ikke er vendt - og at han er blandet med andre folkeslag.  Det står også at Gud skal reise en mur mot Efraim så han ikke finner sine røtter før i endens tid - så hvor er det du finner dine røtter "Efraim"?

I Jesus Kristus.

2 liker  
Svar
Kommentar #16

Stefan Hallman

17 innlegg  375 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden

Jeg skal ikke gjøre meg til dommer over dine tanker.  Gud vet alt, så akkurat som Moses i brødkurven trenger ikke jeg å vite alt. Gud vet. Glad for å høre at du tror på Jesus Kristus.


Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Sigurd Eikaas kommenterte på
Et gudsbilde og et perspektiv på forsoningen.
rundt 2 timer siden / 216 visninger
Sigurd Eikaas kommenterte på
Et gudsbilde og et perspektiv på forsoningen.
rundt 2 timer siden / 216 visninger
Stefan Hallman kommenterte på
Hit, men ikke lengre
rundt 2 timer siden / 862 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 2 timer siden / 1596 visninger
Torgeir Tønnesen kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 2 timer siden / 1596 visninger
Jostein Sandsmark kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 3 timer siden / 1596 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Kirken, menneskerettigheter og dogmer
rundt 3 timer siden / 3338 visninger
Torgeir Tønnesen kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 3 timer siden / 1596 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Kristendommen «over ævne»
rundt 3 timer siden / 1574 visninger
Morten Christiansen kommenterte på
Den eneste vi skal frykte
rundt 3 timer siden / 2128 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 3 timer siden / 1596 visninger
Bjørn Erik Fjerdingen kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 3 timer siden / 1596 visninger
Les flere