Spaltist og kommentator i Vårt Land Erling Rimehaug

Tidligere redaktør i Vårt Land.

Tente Trump lunta?

Forstår Donald Trump hvor betent Jerusalem-spørsmålet er? Eller tenker han bare på å tekkes kristenkonservative velgere?

Publisert: 8. des 2017 / 8302 visninger.


«Nå har Trump startet den tredje verdenskrig», sa mannen på bilvaskeriet i går. Han er muslim og mener Trump har gitt klarsignal til jødene om at de kan overta de hellige stedene i Al Quds. Det vil muslimene aldri godta.
Det er mange som varsler vold og krig som følge av den amerikanske presidentens signal om at USAs ambassade skal flyttes til Jerusalem.
Men det blir ingen tredje intifada bare fordi Hamas proklamerer det. Palestinere flest har forlengst gitt opp tostatsløsningen. For dem er dette bare enda en ydmykelse. Men når blir det så mange av dem at det fører til en eksplosjon?
Jerusalem handler dessuten om mye mer enn om Israel. Jerusalem angår alle jøder, muslimer og kristne i hele verden.

«Jeg ønsker dere velkommen til Israels hovedstad, selv om jeg vet du må si deg uenig i at vi er der», sa Jerusalems legendariske borgermester Teddy Kollek da han ønsket velkommen til en middag jeg deltok på i 1985.
Det siste var myntet på Norges ambassadør i Israel. Norge anerkjente verken den gang eller nå at Jerusalem er Israels hovedstad fordi FN har vedtatt at byen skal være internasjonalt område.
Det er noe krampaktig over denne insisteringen på at Israels hovedstad ikke ligger der den faktisk ligger. Alle ambassadebilene som hver dag kjører fra Tel Aviv til Jerusalem for å opprettholde kontakten til israelske myndigheter, demonstrerer absurditeten.
Vest-Jerusalem er og vil forbli Israels hovedstad. Så langt har Trump et poeng når han sier at han bare har godkjent det som er fakta.
Men problemet er at Israel ikke nøyer seg med Vest-Jerusalem som sin hovedstad. De har annektert også Øst-Jerusalem og bygger drabantbyer på Vestbredden som de vil innlemme i sitt Stor-Jerusalem. De nekter palestinerne som bor i byen statsborgerskap, og viser dermed at det fortsatt ikke er en vanlig israelsk by.

«Jerusalem har vært Israels hovedstad i 3000 år. På tide at verden anerkjenner det», sies det. Men sier man bare det, gjør man palestinerne usynlige og setter en strek over deres tusenårige tilknytning til byen.
Siden år 63 før Kristus har Jerusalem vært okkupert av ulike stormakter, og har deretter ikke vært hovedstad i noen egen stat før Israel ble opprettet. Men byen har vært helt sentral for de kristne og muslimene som har bodd der i hundrevis av år. Å ikke anerkjenne deres tilknytning til Jerusalem, er å gjøre dem urett.
Donald Trump avsluttet talen sin med «God bless the Palestinians» - og alle som mener de ikke finnes kan jo merke seg det. Han ga heller ikke sin tilslutning til Israels tese om det hele og udelelige Jerusalem, men sa at det må trekkes grenser. Det kan bety at han vil at Israel skal dele byen med palestinerne.
Men den israelske regjeringen tar nå likevel Trump til inntekt for sitt syn ved å sette i gang bygging av 40.000 nye boliger i de omstridte delene av Jerusalem. Vil Trump bare godta det?

Den manglende forståelsen av hvor betent Jerusalem-spørsmålet er, har preget amerikanernes innsats i fredsprosessen hele veien. Det viste seg ikke minst i Camp David i 2000, da det plutselig gikk opp for Bill Clinton at det var umulig for Yasser Arafat på vegne av all verdens muslimer å gi fra seg kravet på kontroll over Al Aqsa. Det var da den andre intifadaen i realiteten begynte.
Trump poengterer at han bare oppfyller et vedtak i den amerikanske kongressen i 1995. Men dette vedtaket var resultatet av iherdig lobbyvirksomhet fra opposisjonspolitikeren Benjamin Netanyahu, som ønsket å få satt en stopper for Rabins fredsprosess ved å knuse palestinernes håp om en egen stat med hovedstad i Jerusalem.
Om statsminister Netanyahu virkelig ønsket at dette gamle vedtaket skulle bli virkelighet nå, vet vi ikke. Han må selvsagt framstille Trumps erklæring som en seier for seg selv. Men så langt har han bare mottatt gaven. Hva prisen blir, er det ingen som vet.

Hvis Jerusalem skal ha troverdighet som Israels hovedstad, må Israel gi fulle rettigheter til de 3-400.000 palestinerne som bor der. Er Netanyahu villig til å betale den prisen?
Og hvis Donald Trump mener alvor med at han vil ha fortgang i fredsforhandlingene, kan ikke Netanyahu lenger late som han vil ha palestinsk stat samtidig som han i praksis gjør staten umulig. Han må ta et valg som kan koste ham makten.
Det farligste for Israel er likevel ydmykelsen av Mahmoud Abbas som Trump har gjort seg skyldig i. Palestinernes president står tilbake som den store taperen, uten noen løfter til palestinerne samtidig som jødene har fått sitt. Om Abbas mister makten, vil Israel miste det sikkerhetssamarbeidet som har holdt terrorismen unna Israel. De risikerer også at Hamas tar makten på Vestbredden.
Og den tilnærmingen til arabiske land som Netanyahu har arbeidet for i lang tid, blir satt tilbake, i det minste for en tid framover.
Donald Trump tror han har gjort Israel en tjeneste. Det kan vise seg å ha vært en bjørnetjeneste.

7 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #101

Ben Økland

13 innlegg  3990 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden

Slutt nå med dette vrøvlet om at motstand mot Netanyahus fascisme angivelig skulle representere noen form for antisemittisme. Det er å forvanske virkeligheten hen i mot spredning av "fake news".

Et betydelig antall israelske jøder i den israelske fredsbevegelsen er så sterke motstandere av Nethanyahu-galskapen at de oppfordrer til boikott av eget hjemland - samtidig som de selv er mosaisk troende og stolte over sin jødiske identitet. Kan du få deg til å stemple slike mennesker som "antisemitter"?

2 liker  
Svar
Kommentar #102

Carl Wilhelm Leo

4 innlegg  543 kommentarer

Trump har skylda ?

Publisert rundt 1 måned siden
Ben Økland. Gå til den siterte teksten.
Mannen er uskolert, virker ikke spesielt begavet, han er mentalt ustabil og har et etisk nivå helt under skosålene. 

Ja , da skulle Donald Trump være beskyldt for det meste , uskolert , ikke spesielt begavet , mentalt ustabil (utarbeidet av flere hobbypsykologer) , etisk nivå under nullpunktet og har tent lunten til den tredje verdenskrig.

Da er det vel ikke mer å beskylde mannen for ?

Det hele krydret med litt annet småtteri i norske media , alt negativt selvfølgelig, det er jo det en svertekampanje går ut på.

Men han er ikke politisk korrupt ! 

"Eliten" er blitt så vant til makt og varme i trøya at det kom som et sjokk når befolkningen har gått lei av disse brautende , selvgode bedreviterne som ikke har fått til noe annet enn tomt pjatt -  og velger alternativet.

Donald Trump har fått til endel ting politisk , men de drukner i medias hysteriske beskyldninger.

Her er et par foredrag fra Hillsdale College , Victor Davis Hanson tar opp en del ting om presidentvalget : 

 https://www.youtube.com/watch?v=pzXJi9-1SUs&t=273s

The media hysteria over Trump and the reality

 https://www.youtube.com/watch?v=oqFBnGN5NRc&t=573s

 

2 liker  
Svar
Kommentar #103

Søren Ferling

0 innlegg  4559 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Mennesket er i seg selv ikke godt nok. Men med troen på "den rette" utopi, skal vi, riktignok ufortjent, bli gjort "gode nok".

Ja, de politiske religioner har så tydeligt sine ophav i kristendommen - og nok især i de gnostiske tanker. Det er derfra de henter deres supremacisme og bedrevidenhed og ikke mindst hadet til den Gudsskabte verden.

Forskellen er at kristne tror at mennesket fødes syndigt. Dette støttes af videnskaben.

Ideologerne derimod tror at mennesket fødes syndfrit og at andet kommer af skadelige ydre påvirkninger. Dette er falsificeret af videnskaben, men en ideologi er sin egen religion og kultur og lytter ikke til fremmede ditto.

At kristendommen har en forestilling om et efterliv kan måske spille ind i at de har et bedre forsvar imod den menneskelige trang til at ville oprette Paradis på Jord, som ideologierne vil.

Du kender sikkert fortællingen om den franske præsident, der spurgte det besøgende kinesiske statsoverhoved om, hvad han så mente om Den franske Revolution og kineseren svarede at det er det for tidligt at sige noget om. Jeg mener den tid, hvor vi må bedømme det forløb, er ved at være her.

7 liker  
Svar
Kommentar #104

Roger Christensen

3 innlegg  309 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden

Generelle boikotter er ikke jeg heller noen tilhenger av. I noen økonomiske sammenhenger må vi tenke på om Israel får utbytte av enkelte produkter på grunn av okkupasjonen og lignende. Men kulturboikott og lignende er jeg ikke for. Vi bør ha mest mulig normale forbindelser med Israel. Hva angår Saudi-Arabia så antar jeg at norske studenter har ganske lite med dem å gjøre. Hvis det kom på tale burde de styre unna, selv om det vel er viktigere at norske og vestlige myndigheter skjerper seg her.

Det betyr ikke at de som er for boikott er antisemitter. Det er godt mulig noen er det, men det å gå inn for boikott betyr ikke uten videre at man er antisemitt. 

Det er en litt pussig tanke at palestinere ikke skal kunne returnere til sine hjemlige områder fordi jødene må ha en frihavn i tilfelle de blir utsatt for urett andre steder. Palestinerne kan ikke betale en kollektiv pris for urett begått andre steder. Det er også usmakelig å knytte motstand mot israelsk politikk til Holocaust på denne måten. 


Svar
Kommentar #105

Tore Olsen

15 innlegg  3617 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Ben Økland. Gå til den siterte teksten.
I retrospektiv synes utviklingen mot allmenn fordumming av USA å ha oppnådd merkbar effekt allerede den gangen president Truman slapp unna med krigsforbrytelsene sine i Hiroshima og Nagasaki, men det har dessverre ballet på seg gjennom de siste tiårene. De amerikanske myrderiene i Midt-Østen, Nord-Afrika og Latin-Amerika aksepteres stort sett av befolkningen. Løgnene og propagandaen har hatt sin tilsiktede virkning.

Til en viss grad er jeg enig med deg, men dette med å gi høyresiden skylden er ensidig. Det har vært en lite fruktbar politikk, med kriger uten mål å vinne men bruke og selge våpen under flere presidier. Noen tjener på våpenproduksjon. Obama har heller ikke akkurat gjort seg fortjent til sin Fredspris. 

Du karakteriserer Trump spesielt - tror nok at hans oppførsel, om ikke akkurat å gi aksept, må den nok tolereres for vi kan ikke hindre det, det virker ikke som den hindrer ham i presidential produktivitet, motsatt sine forløpere. Det skjer ting.....

2 liker  
Svar
Kommentar #106

Tore Olsen

15 innlegg  3617 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Roger Christensen. Gå til den siterte teksten.
Det er en litt pussig tanke at palestinere ikke skal kunne returnere til sine hjemlige områder fordi jødene må ha en frihavn i tilfelle de blir utsatt for urett andre steder. Palestinerne kan ikke betale en kollektiv pris for urett begått andre steder. Det er også usmakelig å knytte motstand mot israelsk politikk til Holocaust på denne måten. 

Som jeg forstår fra andre kommentarer er palestinerne brukt av politisk islam til å skape motsetningsforhold i Israel. En kynisk bruk av uskyldige som et skjold i den generelle kampen mot jødene.

5 liker  
Svar
Kommentar #107

Ben Økland

13 innlegg  3990 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden

Ja, dessverre.

Svar
Kommentar #108

Roger Christensen

3 innlegg  309 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden

Den artikkelen av Hanne Skartveit ser temmelig rar ut når jeg leser den litt nøyere. Den er skrevet for to dager siden og hun nevner ikke Jerusalem. Hun siterer Jossi Beilin, men nevner ikke at han kritiserte Trumps beslutning. Og akkurat den dagen synes hun det er en strålende ide å fokusere på norske studenters bokottforslag, med svært stygge koblinger. 

Takk til Ben Økland i kommentar 101 som peker på noe viktig. 

Svar
Kommentar #109

Søren Ferling

0 innlegg  4559 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Hadde ikke nazistene som prosjekt å finne paktens ark - blant annet?

Det kender jeg kun fra Indiana Jones ;-), men den film kan da bygge på noget - ellers var de i Tibet og lede efter det rumskib, der havde bragt arierne til Jorden. Lidt sjovt er det at nyeste forskning peger på at de træk, der af nogle kaldes ariske, faktisk kom fra øst, dog ikke så langt væk - et sted mellem Sortehavet og Det kaspiske Hav, sådan omtrent. De kaldes

Yamnaya'er eller sådan noget og det var for 4.000 år siden i vores broncealder.

http://politiken.dk/viden/art5579523/Vores-forf%C3%A6dre-kom-fra-Yamnaya-p%C3%A5-den-kaukasiske-steppe

Denne imperiebygge tradisjonen går tilbake til begynnelsen. Babel var et slikt forsøk, siden har det vært mange - det siste står for døren, inntil Gud lukker også den - og bygger sitt 1000 årige rike med fred.

Jeg ser også med rædsel på at EU har bygget sin bygning som en efterligning af Babelstårnet og foran placeret en tyr, der bortfører 'Europa' i form af en kvinde - en tyr, der kan være Zeus, som de hævder, men som også kunne være Baal, som deres politik tyder på.

3 liker  
Svar
Kommentar #110

Roger Christensen

3 innlegg  309 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Som jeg forstår fra andre kommentarer er palestinerne brukt av politisk islam til å skape motsetningsforhold i Israel. En kynisk bruk av uskyldige som et skjold i den generelle kampen mot jødene

Hvem sier det? Det er sant at palestinerne har vært behandlet dårlig av sine arabiske naboer og at de til tider har vært brukt som brikker i et spill. Men de fleste regimer i regionen er ikke islamistiske. De er ofte både brutale, korrupte og udugelige, men ikke islamistiske. De fleste land i Midt-Østen var på ulike måter brikker i Den kalde krigen. Mange arabiske land var det for Sovjet, men Egypt byttet side på 70-tallet. Jordan spilte vel litt på to hester. Men noen islamistisk agenda var det uansett ikke snakk om. Det er mange brutale regimer i islamske land, men de er ikke uten videre islamistiske. 

Svar
Kommentar #111

Hermod Herstad

0 innlegg  7045 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Søren Ferling. Gå til den siterte teksten.
Forskellen er at kristne tror at mennesket fødes syndigt. Dette støttes af videnskaben.

!!?? :-)

Svar
Kommentar #112

Are Karlsen

9 innlegg  3892 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Ben Økland. Gå til den siterte teksten.

Slutt nå med dette vrøvlet om at motstand mot Netanyahus fascisme angivelig skulle representere noen form for antisemittisme. Det er å forvanske virkeligheten hen i mot spredning av "fake news".

Et betydelig antall israelske jøder i den israelske fredsbevegelsen er så sterke motstandere av Nethanyahu-galskapen at de oppfordrer til boikott av eget hjemland - samtidig som de selv er mosaisk troende og stolte over sin jødiske identitet. Kan du få deg til å stemple slike mennesker som "antisemitter"?

Konflikten mellom israelere og palestinere har like lite med fascisme å gjøre, som konflikten i Nord-Irland. Begge er preget av religion og den første i tillegg etnisitet.

At den jødiske kulturen er den islamske overlegen på alle måter, gjør den ikke av den grunn fascistisk. Vår vestlige kultur har arvet mye av jødene, og nyter godt av det, uten at det vil være rimelig å kalle oss fascister av den grunn.

At du finner jøder som er enig med deg, er jo nettopp en del av den jødiske kulturs overlegenhet: Demokrati og ytringsfrihet. Hvilket også muslimer i Israel nyter godt av.

6 liker  
Svar
Kommentar #113

Søren Ferling

0 innlegg  4559 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Ben Økland. Gå til den siterte teksten.

Det er mange kristne palestinere.

For det andre: På vegne av Egypts kristenhet har USAs visepresident, Mike Pence, fått beskjed om at hans planlagte besøk er uønsket. 

Langt færre end der har været - de udrenses stille og roligt.

Kopterne lider af et letforståeligt stockholmsyndrom - læs om deres historie.

3 liker  
Svar
Kommentar #114

Gjermund Frøland

9 innlegg  5247 kommentarer

"overlegen kultur"

Publisert rundt 1 måned siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.
At den jødiske kulturen er den islamske overlegen på alle måter, gjør den ikke av den grunn fascistisk. Vår vestlige kultur har arvet mye av jødene, og nyter godt av det, uten at det vil være rimelig å kalle oss fascister av den grunn.

Nå er det et faktum at staten Israel ble opprettet av europeere. Det tok mange år før staten Israel fikk en statsminister som ikke var født i Europa. Israels overlegne krigsmaskineri var europeisk og vestlig finansiert. Israel var og er en moderne stat organisert etter vestlige prinsipper.

Så, ja, om ikke "den jødiske kulturen er den islamske overlegen på alle måter", er den i det minste overlegen på de områdene som trengs for å seire i krig og for å opprette en velfungerende stat.

Når du sier "vår vestlige kultur har arvet mye av jødene, og nyter godt av det", vil jeg si at det kan være opplysende også å se det motsatt.

Staten Israel er et lite stykke velstandseuropa i Midtøsten, en sekulær oase midt i en monoteistisk ørken.

For de fastboende, derimot, er Israel et hår i suppa.

Svar
Kommentar #115

Gjermund Frøland

9 innlegg  5247 kommentarer

Der er vi uenige

Publisert rundt 1 måned siden
Søren Ferling. Gå til den siterte teksten.
Ja, de politiske religioner har så tydeligt sine ophav i kristendommen

Du ser ut til å mene at Kristendommen er den første, opprinnelige og eneste riktige livsanskuelse.

Slik jeg ser det, er Kristendommen bare en av historiens mange tankekonstruksjoner som er designet for å gi mennesket håp om noe mer enn det vi opplever her og nå.

Svar
Kommentar #116

Søren Ferling

0 innlegg  4559 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Knut Nygaard. Gå til den siterte teksten.
Og det er å undes over hvorfor det ikke ligger en eneste resolusjon i FN rettet mot Jordan for deres annektering i årene 1947-67.

Ingen grund til undren - i FN-regi er der forskellige rettigheder for forskellige slags mennesker. Noget FN selv kalder, 'racisme' og fordømmer på det stærkeste - når altså andre gør det.

4 liker  
Svar
Kommentar #117

Søren Ferling

0 innlegg  4559 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Roger Christensen. Gå til den siterte teksten.
At Jordan har begått folkerettsbrudd gir ikke Israel blankofullmakt til å gjøre det samme. 

Jo, det gør det - ellers er det racisme.

Det samme med Kosovo og Krim - når det ene er i orden, er det andet det også.

3 liker  
Svar
Kommentar #118

Søren Ferling

0 innlegg  4559 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Ben Økland. Gå til den siterte teksten.
Pressen i kommersialismens høyborg er for lengst stort sett kjøpt og betalt av skruppelløse eiere som misbruker "den fjerde statsmakt" til å spre høyrevridd og populistisk propaganda.

De er ikke højrevredne - de er globalistiske og i den ideologi er kommunisme og kapitalisme konvergeret til en form for nyfascisme eller teknokrati - politikkens tid er ved at rinde ud - politikerne overlader stadigt mere magt til banker og big corp. og diverse private organisationer.

5 liker  
Svar
Kommentar #119

Søren Ferling

0 innlegg  4559 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden

Vi er biologiske væsener, kødelige om man vil, og dette indebærer at man 'vil sig selv', som det siges. Var det anderledes ville hverken vi eller andet levende eksistere. At være levende kræver en konstant aktiv indsats, fordi mange kræfter arbejder imod.

Det indebærer og kræver at alt levende er ekspansivt for at modgå de modsatrettede kræfter - liv er formindsket entropi, der ellers bare vokser med tiden (mere og mere kaos) under anvendelse af solenergi - liv er en ustabil dynamisk ligevægtstilstand.

Alt dette og mere til rummer kristendommens dogme om det syndige kød. To tusind år senere fandt man med rationel tænkning og den hypotetisk-deduktive metode frem til en rationel erkendelse af at det havde kristendommen ret i.

5 liker  
Svar
Kommentar #120

Tore Olsen

15 innlegg  3617 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Søren Ferling. Gå til den siterte teksten.
De er ikke højrevredne - de er globalistiske og i den ideologi er kommunisme og kapitalisme konvergeret til en form for nyfascisme eller teknokrati - politikkens tid er ved at rinde ud - politikerne overlader stadigt mere magt til banker og big corp. og diverse private organisationer.

Trump har, foreløpig, satt en stopper for den utviklingen.

2 liker  
Svar
Kommentar #121

Tore Olsen

15 innlegg  3617 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.

Du ser ut til å mene at Kristendommen er den første, opprinnelige og eneste riktige livsanskuelse.

Slik jeg ser det, er Kristendommen bare en av historiens mange tankekonstruksjoner som er designet for å gi mennesket håp om noe mer enn det vi opplever her og nå.

Fra din synsvinkel er det  naturlig. Fra min synsvinkel kommer denne tanke frem: Ja, ja, kjære Gjermund, om ikke lenge kommer Kristus tilbake til jorden og viser at det håpet er høyelig berettiget.

Hvis så blir tilfelle i din verden, hvordan vil du reagere - kan du se det for deg?

2 liker  
Svar
Kommentar #122

Søren Ferling

0 innlegg  4559 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Du ser ut til å mene at Kristendommen er den første, opprinnelige og eneste riktige livsanskuelse.

Den giver os jo selv sin historie og viser os at den ikke er det oprindelige.

Noget andet er så at ideologiernes tankegods langt hen er hentet fra kristendommen og vel også lidt fra jødedommen. Det styrkes af at andre civilisationer ikke bryder sig videre om Menneskerettighederne, fordi de ser dem som en sekulær lovreligiøs udgave af kristendommen, der i modsætning til kristendommen, ignorerer menneskets mangler.

5 liker  
Svar
Kommentar #123

Gjermund Frøland

9 innlegg  5247 kommentarer

Vitenskap, tenking, Shakespeare og synd

Publisert rundt 1 måned siden
Søren Ferling. Gå til den siterte teksten.
Alt dette og mere til rummer kristendommens dogme om det syndige kød. To tusind år senere fandt man med rationel tænkning og den hypotetisk-deduktive metode frem til en rationel erkendelse af at det havde kristendommen ret i.

Jeg tviler på at begrepet "synd" i seg selv har noen plass i vitenskapen, eller i naturen for den del.

I Hamlet hører vi følgende, virkelig til ettertanke, utsagn:

".... for there is nothing either good or
bad, but thinking makes it so."

Svar
Kommentar #124

Søren Ferling

0 innlegg  4559 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Trump har, foreløpig, satt en stopper for den utviklingen.

Ihvertfald et håb man kan have til ham - jeg ved ikke helt endnu ;-)

2 liker  
Svar
Kommentar #125

Bjørn Erik Fjerdingen

102 innlegg  6161 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Hadde ikke nazistene som prosjekt å finne paktens ark - blant annet?

Hei gode Tore!

Det nazistene var på jakt etter var den Hellige gral.

Richard Wagner fråtset i Eschenbachs meget grundige tolkning, en romantisk fantasi som passet operageniet. I middelalderen berørte denne diktningen dype spørsmål om synd og nåde, om frelse og forsoning. Tilbedelse av relikvier var sentral, gralen ble et stort symbol, også for nattverden. 

Ridderskap innebar en åndelig streben. Århundrer senere dyrket Wagner den opphøyde helt, uten "frykt og daddel". At dette så kunne bli misbrukt av Wagner-fantasten Adolf Hitler, er en annen og en enda mindre beundringsverdig side. 

Ifølge Barber er det besværlig for mange i dag å godta at gralsdiktningen har funnet sin form gjennom diktersinn farget av en kristen mentalitet, at den symboliserer åndelige spenninger i middelaldermentaliteten. Opprinnelsen må ligge langt tilbake, være et ekko av en glemt fruktbarhetsrite. Eller stamme fra Zoroaster eller den jødiske kabbala.  Men disse tvilerne er tindrende klare i toppen i forhold til de mange som har brukt gralen vilt. 

Den ble benyttet av hemmelige selskaper, rosenkreuzere, teosofer, dyrkere av det okkulte og yndere av sammensvergelsesteorier. Bestselgeren "Det hellige blod og den hellige gral" må være noe av det mest avsindige som ble prestert i det forrige århundre. 

Gralen ble voktet av katarrene og inneholdt DNA fra merovingerkongene. På sin side stammer de i rett linje fra Kristus. Her har Dan Brown funnet mye å gasse seg med.  Gralen  kan vi se i Valenciakatedralen, i Genova og i Rosslynkapellet nær Edinburgh. 

Rett som det er, blir den funnet på nytt.

Kilde og les mer her:

https://www.aftenposten.no/meninger/i/Q74xW/Heisann-med-den-hellige-gral

 

 

4 liker  
Svar
Kommentar #126

Gjermund Frøland

9 innlegg  5247 kommentarer

objektivt sett

Publisert rundt 1 måned siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Hvis så blir tilfelle i din verden, hvordan vil du reagere - kan du se det for deg?

Objektivt sett tror jeg vi to lever i samme verden.

Og når (hvis) "Kristus kommer tilbake til jorden", tror jeg at vi to vil reagere ganske likt, og jeg tror at vår skjebne også vil bli ganske lik.

Svar
Kommentar #127

Tore Olsen

15 innlegg  3617 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Roger Christensen. Gå til den siterte teksten.
Hvem sier det? Det er sant at palestinerne har vært behandlet dårlig av sine arabiske naboer og at de til tider har vært brukt som brikker i et spill. Men de fleste regimer i regionen er ikke islamistiske. De er ofte både brutale, korrupte og udugelige, men ikke islamistiske. De fleste land i Midt-Østen var på ulike måter brikker i Den kalde krigen. Mange arabiske land var det for Sovjet, men Egypt byttet side på 70-tallet. Jordan spilte vel litt på to hester. Men noen islamistisk agenda var det uansett ikke snakk om. Det er mange brutale regimer i islamske land, men de er ikke uten videre islamistiske. 

Der er jeg uenig med deg, Roger, islamisme er Islam. Det er Islams natur å være "islamistisk". At systemet i tillegg er korrupt kommer som en følge av urettferdighet i styresettet, som Islam utøver gjennom sharia og Jihad.

Islam er en religion og et politisk system! Disse to elementer er uadskillelige i islam, og ifølge egen definisjon overlegent alle andre systemer og religioner. De mest sentrale lederne innen Islam sier klart i fra at Islam er et totalitært system som ikke tåler annet enn verdensherredømme, kalifatet. Derfor er Islam ikke en vanlige religion, og kommer derfor ikke under den paraplyen vi kaller religionsfrihet - islam er anderledes alle andre religoner.

Når vi betraker Islam fra vår synsvinkel, men judeo/kristen filosofi om frihet og fred, og muslimer sier det samme - at de er for frihet og fred, så er vår frihet og fred noe som gis hver enkelt person rettighet til å leve sitt liv som man vil. 

Islams definisjon av frihet er å ikke være undordnet noe styresett utenom sharia, og fred for dem er den totale seier over alle andre systemer i denne verden, med full underkastelse av alle ikke-muslimer.  Først da er islam fritt og fred etablert. Muslimer er heller ikke ffi eller gitt fred, de skal være underkastet systemet, og gjør de det ikke skal de også dø. I islam er det nulltoleranse.

Underkaster vi oss ikke skal vi dø! De eneste som får lov til å leve under et sharia-system, uten å være muslimer, er bokens folk, jøder og kristne. Til gjengjeld skal de skal være træler i det systemet. Alle andre får valget, enten konvertere til Islam eller dø.

5 liker  
Svar
Kommentar #128

Søren Ferling

0 innlegg  4559 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.

Jeg tviler på at begrepet "synd" i seg selv har noen plass i vitenskapen, eller i naturen for den del.

I Hamlet hører vi følgende, virkelig til ettertanke, utsagn:

".... for there is nothing either good or
bad, but thinking makes it so."

 Lik  Sitér

Nej, det har du da helt ret i, men jeg tænkte at læserne godt selv kunne forstå at det er kristendommens måde at tale om biologi på.

I videnskab/naturfag taler man om at liv i sagens natur er ekspansivt og at denne ekspansions betydning for andet dødt eller levende som udgang er et ikke-emne.

Levende ting, der ikke i det mindste har så megen tendens i retning af ekspansion at de modvirker andet levendes ekspansion på egen eksistens bekostning, vil hurtigt overgå fra den levende til den døde del af naturen.

Er det Hamlet selv, der ytrer sig så relativistisk ? Det er jo meget 'moderne' - postmodernistisk.

2 liker  
Svar
Kommentar #129

Are Karlsen

9 innlegg  3892 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.

Nå er det et faktum at staten Israel ble opprettet av europeere. Det tok mange år før staten Israel fikk en statsminister som ikke var født i Europa. Israels overlegne krigsmaskineri var europeisk og vestlig finansiert. Israel var og er en moderne stat organisert etter vestlige prinsipper.

Så, ja, om ikke "den jødiske kulturen er den islamske overlegen på alle måter", er den i det minste overlegen på de områdene som trengs for å seire i krig og for å opprette en velfungerende stat.

Når du sier "vår vestlige kultur har arvet mye av jødene, og nyter godt av det", vil jeg si at det kan være opplysende også å se det motsatt.

Staten Israel er et lite stykke velstandseuropa i Midtøsten, en sekulær oase midt i en monoteistisk ørken.

For de fastboende, derimot, er Israel et hår i suppa.

Men jødene skiller seg fordelaktig ut i forhold til europeere innen for eksempel vitenskap, - en målestokk på det er antall nobel-priser.

Innenfor moderne teknologi skiller også jødene seg ut i forhold til europeere, - en målestokk på det er antall israelske teknologiselskaper som noteres på de store internasjonale børsene.

Våre vestlige prinsipper er opprinnelig bygget på de jødiske - ifølge idéhistorikere, om man ikke klarer å observere det på egen hånd.

Og de jødiske prinsippene er bygget på troen på den ene, usynlige, allvitende, allmektige og fullkomne Gud.

Merkelig nok har Israel alltid vært et "hår i suppa" for omkringliggende nasjoner, som stort sett har vært langt større og sterkere: Egypt, Assyria, Persia, Hellas, Romerriket, og i våre dager, den islamske verden.

Israel har en langt større andel muslimer enn noe europeisk land, ca. 20 %. Reis en tur til Tel Aviv som turist, verdens beste badeby, så vil du stadig høre bønnene fra muslimske minareter. Israel er et sant multikulturelt land, hvor det råder fred og ro. Da jeg var der nylig, så jeg kun ett våpen, - på veien tilbake til flyplassen. I motsetning til enkelte europeiske storbyer hvor man ser politi med maskingevær på omtrent hvert gatehjørne.

7 liker  
Svar
Kommentar #130

Gjermund Frøland

9 innlegg  5247 kommentarer

Poenget er

Publisert rundt 1 måned siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.
Men jødene skiller seg fordelaktig ut i forhold til europeere innen for eksempel vitenskap, - en målestokk på det er antall nobel-priser.

Poenget er at jødene, i det minste nobelprisvinnende jøder og andre jøder som utmerker seg innen kultur, økonomi, vitenskap, politikk, you name it, er europeere. Og de jødene i Israel og USA som utmerker seg på samme vis, er av slekt som er utvandret fra Europa.

1 liker  
Svar
Kommentar #131

Gjermund Frøland

9 innlegg  5247 kommentarer

Vel,

Publisert rundt 1 måned siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.
Våre vestlige prinsipper er opprinnelig bygget på de jødiske - ifølge idéhistorikere, om man ikke klarer å observere det på egen hånd.

jeg vet ikke om det er så mye å skryte av. Vi europeere har vært flinke til å la våre jødiske venner føle seg lite verdsatt i Europa.

1 liker  
Svar
Kommentar #132

Njål Kristiansen

142 innlegg  19029 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Poenget er at jødene, i det minste nobelprisvinnende jøder og andre jøder som utmerker seg innen kultur, økonomi, vitenskap, politikk, you name it, er europeere. Og de jødene i Israel og USA som utmerker seg på samme vis, er av slekt som er utvandret fra Europa.

Samme hvor smart du er, vi snakker ikke hel ved før man er i stand til å vise høvisk adferd samtidig. Eller særlig når man er smart, sørger man for å gjøre seg til hel ved ved å fylle ut de sider man synes man er svak på. Om man ikke opplever sine svakere sider selv kan man lytte når andre påpeker dem. 

1 liker  
Svar
Kommentar #133

Tore Olsen

15 innlegg  3617 kommentarer

Åndskamp

Publisert rundt 1 måned siden
Søren Ferling. Gå til den siterte teksten.
Jeg ser også med rædsel på at EU har bygget sin bygning som en efterligning af Babelstårnet og foran placeret en tyr, der bortfører 'Europa' i form af en kvinde - en tyr, der kan være Zeus, som de hævder, men som også kunne være Baal, som deres politik tyder på.

Det er Baal. De gamle avguder dyrkes i global målestokk. Disse avguder nøyer seg ikke med noe annet. Alle de imperier som har vært bygget har også gått dukken, for de bygges på sandgrunn. Dette siste, som nå er verdensomspennende, er samme sak - intet nytt. Deres fiende er de sanne kristne, eller riktigere er det Jesus Kristus og de som følger Ham. 

For å beskytte seg mot dette avguds- og avgrunnsvelde, er Guds fulle rustning gitt som kraften til å motstå dette fiendskapet, så det er en personlig sak mellom hver troende og den levende Gud. Bare da kan vi hvile i trygghet med det evige perspektivet å vinne vår personlige seier. For de ønsker å inngyte frykt i oss, plage oss og tvinge oss til underkastelse. Mens troen på Jesus Kristus er det motsatte, i den kan vi finne visdom, kunnskap, trøst, kjærlighet, trygghet og fred. Som Han sa før Han reiste tilbake sin sin Fader: Fred efterlater jeg eder, ikke den som verden gir gir jeg eder, eders hjerter forferdes ikke og reddes ikke.

Kraftig bønn fra en rettferdig mann eller kvinne, har større betydning for verdensfreden enn noe annet tiltak under himmelen. Jo flere som forenes i dette, dess sterkere kraft til vår beskyttelse, for oss selv, vår familie og vårt land. For denne kampen er en åndskamp og vi trenger åndskjemper.

3 liker  
Svar
Kommentar #134

Bjørn Erik Fjerdingen

102 innlegg  6161 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden

Det eneste som frigjør er Sannheten og det er kun Sannhten som er sann kjærlighet i praksis. 

3 liker  
Svar
Kommentar #135

Tore Olsen

15 innlegg  3617 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Bjørn Erik Fjerdingen. Gå til den siterte teksten.
Det eneste som frigjør er Sannheten og det er kun Sannhten som er sann kjærlighet i praksis. 

Derfor følger vi Jesus Kristus, i hvis lys sannheten er:-))

Det lyset skal vi spre i verden. I det perspektivet er hver sann kristen et lys for verden, som ikke skal settes under en skjeppe.

3 liker  
Svar
Kommentar #136

Tore Olsen

15 innlegg  3617 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.

Objektivt sett tror jeg vi to lever i samme verden.

Og når (hvis) "Kristus kommer tilbake til jorden", tror jeg at vi to vil reagere ganske likt, og jeg tror at vår skjebne også vil bli ganske lik.

Jeg håper det, inderlig!

3 liker  
Svar
Kommentar #137

Gjermund Frøland

9 innlegg  5247 kommentarer

Ja

Publisert rundt 1 måned siden
Søren Ferling. Gå til den siterte teksten.
Er det Hamlet selv, der ytrer sig så relativistisk ? Det er jo meget 'moderne' - postmodernistisk.

Det er den danske prins som er forut for sin tid:0)

Jeg kom på dette sitatet fordi jeg tenkte på dette med "synd" i forbindelse med vitenskap.

Nå er det slik at en del begreper - med tilhørende fokus og tankesett - "hører til" eller er "iboende" i forskjellige ideologier.

Vi har begreper som "utbytting", "nasjon", "folk og land", "eiendom", "produksjonsmidler" osv.

Når det gjelder Kristendom som premissleverandør/ideologi, har vi også her noen begreper med tilhørende tankemåter som er styrende; og som ikke-kristne føler seg fremmede for.

For min egen del oppfatter jeg begreper som "synd", "forsoning", "frelse" og "fortapelse" som ikke-universelle. Jeg oppfatter dem som spesifikt tilhørende én bestemt måte å tenke på.

Svar
Kommentar #138

Mona Ekenes

7 innlegg  751 kommentarer

Faktisk sanne ord.

Publisert rundt 1 måned siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
jeg vet ikke om det er så mye å skryte av. Vi europeere har vært flinke til å la våre jødiske venner føle seg lite verdsatt i Europa.

Faktisk sanne ord, en dag skal det ikke lenger kunne holdes skjult for alle mennesker, at jødene er også til velsignelse for verden. Det folket som måtte forsvare seg fra dag 1 da de fikk landet sitt tilbake, elsket av deres oppriktige venner; hatet av mange. Rett og slett fordi jødene og Israel påminner verden om Kristus Jesus. 

Ingen andre lite folkeslag har klart å beholde sitt land under så hard motstand i så mange år, og samtidig dele sine goder og tekniske samt medisinske framskritt med verden. Til tross for alle forsvarskrigene, fikk de også omgjort ørkenen til dyrkbar mark. Vanningsanleggene i gartneriene stammer også fra Israel. 

Isteden for at vestlige land viste dem takknemlighet, påtok de seg selvtektig retten til å være Israels formyndere og dikterte dem hva de skulle gjøre. Osloavtalen ble en katastrofe for landet, det tjente ikke Israel til gode å lytte til dominante vestlige politikere som liker å ha stor makt og kontrollere det meste.

De bumerangene disse vestlige landene kastet mot Israel, slår nå tilbake med stor kraft. Allikevel fortsetter vestlige land med å kaste sine bumeranger som de vet vil skade Israel.

5 liker  
Svar
Kommentar #139

Tore Olsen

15 innlegg  3617 kommentarer

Utdannelse i konflikter

Publisert rundt 1 måned siden

Du får selv fylle inn teksten i denne kommentaren etter eget hode:

https://www.youtube.com/watch?v=MnZTad_6KjA

Svar
Kommentar #140

Tore Olsen

15 innlegg  3617 kommentarer

Utdannelse i konflikter, samme kommentar som over

Publisert rundt 1 måned siden
Mona Ekenes. Gå til den siterte teksten.

Faktisk sanne ord, en dag skal det ikke lenger kunne holdes skjult for alle mennesker, at jødene er også til velsignelse for verden. Det folket som måtte forsvare seg fra dag 1 da de fikk landet sitt tilbake, elsket av deres oppriktige venner; hatet av mange. Rett og slett fordi jødene og Israel påminner verden om Kristus Jesus. 

Ingen andre lite folkeslag har klart å beholde sitt land under så hard motstand i så mange år, og samtidig dele sine goder og tekniske samt medisinske framskritt med verden. Til tross for alle forsvarskrigene, fikk de også omgjort ørkenen til dyrkbar mark. Vanningsanleggene i gartneriene stammer også fra Israel. 

Isteden for at vestlige land viste dem takknemlighet, påtok de seg selvtektig retten til å være Israels formyndere og dikterte dem hva de skulle gjøre. Osloavtalen ble en katastrofe for landet, det tjente ikke Israel til gode å lytte til dominante vestlige politikere som liker å ha stor makt og kontrollere det meste.

De bumerangene disse vestlige landene kastet mot Israel, slår nå tilbake med stor kraft. Allikevel fortsetter vestlige land med å kaste sine bumeranger som de vet vil skade Israel.

Videoen i kommentaren over ble ikke tekstet slik:

https://www.youtube.com/watch?v=MnZTad_6KjA

1 liker  
Svar
Kommentar #141

Tore Olsen

15 innlegg  3617 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden

Noen ganger er det å poste en video referanse irriterende dårlig! At de ikke får orden på en slik detalj!!!!!!

1 liker  
Svar
Kommentar #142

Njål Kristiansen

142 innlegg  19029 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Noen ganger er det å poste en video referanse irriterende dårlig! At de ikke får orden på en slik detalj!!!!!!

Videoreferanser er etter min smak Satan sitt verk. :-)

1 liker  
Svar
Kommentar #143

Mona Ekenes

7 innlegg  751 kommentarer

Den spesifikke måten å tenke på er av åndelig og evig art

Publisert rundt 1 måned siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
For min egen del oppfatter jeg begreper som "synd", "forsoning", "frelse" og "fortapelse" som ikke-universelle. Jeg oppfatter dem som spesifikt tilhørende én bestemt måte å tenke på.

Den spesifikke måten å tenke på er av åndelig og evig art, gyldig i tiden også i alle Evigheters Evigheter. Forsoning og frelse; synd og fortapelse er det resultatet som vil bestå i alle Evigheters Evigheter. Forsoning og frelse hører Guds Rike til, synd og fortapelse hører den onde til. 

De sanndrue og løgnere går på samme måte heller ikke i hop, da er det heller ikke de sanndrue som skaper konflikter, men alle løgnere som også gir seg ut for å være noe de ikke er.

Den sanndrue elsker sannheten fordi Kristus Jesus er Sannheten, de løgnaktige bryr seg ikke så mye om det som framstår som løgn og som fører til villfarelser.

Ser du at det er av åndelig art?

8 For den som ber, han får, og den som leter, han finner, og den som banker på, blir det lukket opp for. 9  Eller er det noen av dere som vil gi sin sønn en stein når han ber om brød, 10 eller gi ham en orm når han ber om en fisk? 11 Når selv dere som er onde, vet å gi barna gode gaver, hvor mye mer skal ikke da den Far dere har i himmelen, gi gode gaver til dem som ber ham. Matt 7,8-11

Når det gjelder bønn og bønnesvar kom jeg til å tenke på dette:

6 De var begge gudfryktige mennesker, som levde etter alle Herrens bud og forskrifter, og ingen hadde noe å utsette på dem. 7 De var barnløse, for Elisabet kunne ikke få barn; og begge var nå oppe i årene. 8  Så var det en dag Sakarja gjorde tjeneste som prest for Gud, for turen var kommet til hans gruppe. 9 Det ble som vanlig kastet lodd blant prestene, og det falt på Sakarja å gå inn i Herrens tempel og brenne røkelse på alteret.

 10 Hele folkemengden stod utenfor og bad mens ofringen fant sted. 11 Da viste en Herrens engel seg for ham, på høyre side av røkelsesalteret. 12 Sakarja ble forferdet ved synet, og frykt kom over ham. 13 Men engelen sa til ham: «Frykt ikke, Sakarja! Gud har hørt din bønn. Din hustru Elisabet skal føde deg en sønn, og du skal gi ham navnet Johannes.

[Johannes betyr: Gud er nådig.]
 14 Han skal bli til glede og fryd for deg, og mange skal glede seg over at han er født. Luk 1,6-14

25  I Jerusalem bodde det den gang en mann som hette Simeon; han var rettskaffen og gudfryktig og ventet på tiden som skulle komme med trøst for Israel. Den Hellige Ånd var over ham, 26 og Ånden hadde latt ham få vite at han ikke skulle dø før han hadde sett Herrens Salvede. 27 Nå kom han til templet, ledet av Ånden. Og da Jesu foreldre kom med barnet for å gjøre med ham som skikk var etter loven, 28 tok Simeon barnet i sine armer, priste Gud og sa: 29  Herre, nå lar du din tjener fare herfra i fred, slik som du har sagt. 30  Med egne øyne har jeg sett din frelse, 31  som du har beredt i alle folks påsyn, 32  et lys som blir til åpenbaring for hedningene
 og til ære for ditt folk Israel.

 33  Hans far og mor undret seg over det som ble sagt om ham. 34 Og Simeon velsignet dem og sa til hans mor Maria: «Se, han er satt til fall og oppreisning for mange i Israel, og til et tegn som blir motsagt.

 35 Slik skal mange hjerters tanker komme for dagen. Men også gjennom din sjel skal det gå et sverd.»

 36  Det var en kvinne der som var profet, Anna, Fanuels datter, av Asjers stamme. Hun var høyt oppe i årene. Som ung hadde hun vært gift i sju år 37 og hadde siden levd som enke, til hun nå var åttifire år. Hun forlot aldri templet, men tjente Gud i faste og bønn natt og dag.
 38 Nå kom også hun fram og lovpriste Gud; og hun talte om barnet til alle som ventet på frelse for Jerusalem.
Luk 2,25-38

En dag for Herren Allhærs Gud er som tusen år for oss, ut fra det bør en forholde seg også til bønnesvar. Selv om det for oss ser ut til at bønnesvarene lar vente på seg, er det ikke slik for Herren Allhærs Gud.

Noen ganger kommer det svar fort også for oss, andre ganger kan det drøye langt inn i alderdommen; eller ikke før en har kommet trygt og velberget hjem. Kan heller ikke love at alle får bønnesvar, uansett er det tryggeste å legge alt i Jesu hender. Alle troende må samtidig vente i håpet om å komme hjem, for her på jorden er vi underveis og vandrer i håpet om at så mange som mulig kan av Guds nåde nå fram til den fullkomne frelse. For Kristus Jesus fortjener hvert eneste menneske Han får frelst.

2 liker  
Svar
Kommentar #144

Tore Olsen

15 innlegg  3617 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Videoreferanser er etter min smak Satan sitt verk. :-)

Med andre ord, Tore Olsen er Satan.

1 liker  
Svar
Kommentar #145

Sigurd Eikaas

13 innlegg  5099 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Erling Rimehaug. Gå til den siterte teksten.
Donald Trump tror han har gjort Israel en tjeneste. Det kan vise seg å ha vært en bjørnetjeneste.

Det er klart at når "alle" verdens statsledere sammen med "hele" verdenspressen og "alle"  sakalte eksperter "advarer" om at nå blir det helt sikkert et kraftig opprør, - ja kanskje til og med en ny intifada(!), - så kjenner palestinerne på et visst forventningspress. 

Heller ikke Pilatus klarte å stå i mot særlig lenge.

Det beste vi kan håpe på er at palestinerne rett og slett går lei av å være  "hele" verdens dukkemenn.

9 liker  
Svar
Kommentar #146

Søren Ferling

0 innlegg  4559 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden

'Europæere' er vel så meget sagt - askenazijøder er blandinger af jøder og europæere, især af jødiske mænd og europæiske kvinder.

Som en jødisk kvinde, der havde studeret europæisk jødisk oprindelse sagde det - 'father was out and about, while mother stayed home'.

1 liker  
Svar
Kommentar #147

Søren Ferling

0 innlegg  4559 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
For min egen del oppfatter jeg begreper som "synd", "forsoning", "frelse" og "fortapelse" som ikke-universelle. Jeg oppfatter dem som spesifikt tilhørende én bestemt måte å tenke på.

Det gør de da også - ligesom ord og begreber generelt kun giver mening i forbindelse med den civilisation, der har skabt dem.

Har man ingen civilisation ;-), er det da banalt at godt og ondt bliver ord uden mening.

Jeg tror slet ikke ateister ved, hvor langt ude de er i forhold til menneskets måde at leve på.

Jeg vil altså mene at Shakespear vil vise noget med meningsløshed og fortabthed med den sætning.

3 liker  
Svar
Kommentar #148

Søren Ferling

0 innlegg  4559 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Sigurd Eikaas. Gå til den siterte teksten.
Det er klart at når "alle" verdens statsledere sammen med "hele" verdenspressen og "alle"  sakalte eksperter "advarer" om at nå blir det helt sikkert et kraftig opprør, - ja kanskje til og med en ny intifada(!), - så kjenner palestinerne på et visst forventningspress.

Der er flere medier, der er afsløret i at levere udstyr og penge for at få nogle 'gode nyheder', bl.a. franske Canal 2 - det er CNN og DR også afsløret i andre steder.

Det beste vi kan håpe på er at palestinerne rett og slett går lei av å være "hele" verdens dukkemenn.

Det er en væsentlig del af deres levevej - Vesten har betalt mere til dem, end til hele Afrika og de er blevet afhængige af krig.

Blev der fred, stod araberne med et alvorligt forsørgelsesproblem.

7 liker  
Svar
Kommentar #149

Ben Økland

13 innlegg  3990 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
For min egen del oppfatter jeg begreper som "synd", "forsoning", "frelse" og "fortapelse" som ikke-universelle

Jeg er enig med deg i at disse begrepene i dag forekommer innenfor en, bestemt tenkemåte.

Umiddelbart stusser jeg allikevel noe når det gjelder begrepet "synd". Ordet skal ha sine røtter i gammel, engelsk bueskytter-terminologi og betyr noe i retning av "å bomme på målet". 

Den gamle, hebraiske glosen, som bibeloversettere har oversatt til "sin"/"synd", beskriver visstnok noe i retning av "feiltakelse" (evt. "bommert"/"tabbe").

Begrepet "synd" er sentralt i kristen lære, men kanskje enda mer innen islam, hvor det å leve (etisk) rett er enda sterkere vektlagt enn innen kristendommen.

Det heter seg at "det er menneskelig å feile". Kanskje er begrepet "synd", forstått som "feiltakelse", ganske universelt allikevel? Altså selv om islamske og kristne teologer har flettet det inn i vokabularene sine, hvor det teoretisk er belagt med en rekke, spesifikke, etiske implikasjoner?  

Svar
Kommentar #150

Ben Økland

13 innlegg  3990 kommentarer

Publisert rundt 1 måned siden
Sigurd Eikaas. Gå til den siterte teksten.
Det beste vi kan håpe på er at palestinerne rett og slett går lei av å være  "hele" verdens dukkemenn

Dette var et grovt nedlatende utsagn fra din side, rettet mot en hel nasjon.

Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Sigurd Eikaas kommenterte på
Et gudsbilde og et perspektiv på forsoningen.
rundt 1 time siden / 216 visninger
Sigurd Eikaas kommenterte på
Et gudsbilde og et perspektiv på forsoningen.
rundt 2 timer siden / 216 visninger
Stefan Hallman kommenterte på
Hit, men ikke lengre
rundt 2 timer siden / 862 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 2 timer siden / 1595 visninger
Torgeir Tønnesen kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 2 timer siden / 1595 visninger
Jostein Sandsmark kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 2 timer siden / 1595 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Kirken, menneskerettigheter og dogmer
rundt 3 timer siden / 3338 visninger
Torgeir Tønnesen kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 3 timer siden / 1595 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Kristendommen «over ævne»
rundt 3 timer siden / 1572 visninger
Morten Christiansen kommenterte på
Den eneste vi skal frykte
rundt 3 timer siden / 2128 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 3 timer siden / 1595 visninger
Bjørn Erik Fjerdingen kommenterte på
Ole Hallesbys radiotale i 1953
rundt 3 timer siden / 1595 visninger
Les flere