Knut Nygaard

487    6976

Yess, Trump!!

Hva skjer'a? Jo, presidenten gjennomfører det han sa i valgkampen. I dag skal det som har ligget klart siden kongressen vedtok det 23. september 1995 gjennomføres - president Trump våger der forgjengerne har feiget ut - han anerkjenner i dag på vegne av USA Jerusalem som Israels hovedstad.

Publisert: 6. des 2017 / 4465 visninger.

Alle presidenter har ( mange av dem lovet i valgkampen å gjennomføre kongressen vedtak) hver 6. måned måtte signere en utsettelse av det Kongressen hadde bestemt i 1995.

Alan Baker,som er tidligere Canada ambassadør og ekspert på internasjonal rett og som var med under Oslo-forhandlingene, gir her 10 grunner til at Jerusalem bør anerkjennes som Israel sin hovedstad av verdenssamfunnet: http://jcpa.org/.../ten-reasons-recognizing-jerusalem.../

Jerusalem har vært staten Israels hovedstad siden 1949 og jødenes hovedstad i 3000 år.  FN har  vedtatt at jøder ikke har noen tilknytning til klagemuren i Jerusalem, så Trump svarer på sin måte på det idiotiske vedtaket og anerkjenner Jerusalem som Israels hovedstad. Det kaller en klart svar.

Det er på tide at Jerusalem blir anerkjent som Israels hovedstad uansett hvor hvor mye vold og terror palestinere og andre truer med. Jerusalem har vært Israels hovedstad og senteret for landets regjering siden 1950. Israels president, Knesset og Høyesterett holder til i Jerusalem. Der holder de fleste offentlige departementer og sosiale og kulturelle institusjoner til. Jerusalem er det gamle åndelige sentrum for jødedommen. I tillegg beskytter Israel de hellige stedene for alle trosretninger og sikrer tilgangen til dem.

Blir spennende og å høre hvordan paven og kongen av Jordan tar dette.

Hva skjer'a?  Jo, noen er gjerne fornøyd med status quo - andre at noe tar et steg fram - andre et steg tilbake.  Vi lever i en tid og med en president som er forutsigbar på det punkt at han har vilje og styrke til å gjennomføre - og prøve å gjennomføre - der det stanger imot - det som han lovet i kampanjene opp i mot presidentvalget.  Ikkje værst.  Håper andre følger etter - både med å være like forutsigbare som president Trump og i  det å anerkjenne Jerusalem som Israels hovedstad - det er uansett på tide.

https://www.youtube.com/watch?v=Fe0s228Dgiw 

 

 

13 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #151

Hermod Herstad

0 innlegg  7295 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.

Din ironisering er like absurd som å antyde at metereologene er for ekstremvær. 

Du har mer å bidra med enn dette. 

Ironiseringen var da ikke mer absurd enn uttalelsen som ble ironisert over?

Du snakker om Guds iverksettelse av jordas undergang og bruker den forslitte frasen om at det skyldes at han ikke "er politisk korrekt"?

1 liker  
Svar
Kommentar #152

Are Karlsen

9 innlegg  4140 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.

Ironiseringen var da ikke mer absurd enn uttalelsen som ble ironisert over?

Du snakker om Guds iverksettelse av jordas undergang og bruker den forslitte frasen om at det skyldes at han ikke "er politisk korrekt"?

Hvor snakker jeg om jordas undergang? Siter meg.

1 liker  
Svar
Kommentar #153

Are Karlsen

9 innlegg  4140 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.

Ironiseringen var da ikke mer absurd enn uttalelsen som ble ironisert over?

Du snakker om Guds iverksettelse av jordas undergang og bruker den forslitte frasen om at det skyldes at han ikke "er politisk korrekt"?

Hvor snakker jeg om jordas undergang? Siter meg.

4 liker  
Svar
Kommentar #154

Are Karlsen

9 innlegg  4140 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Stefan Bonkowski. Gå til den siterte teksten.
Er ikke det oveordnede målet med å få samle alle jødene i Israel,som så mange kristne ønsker.Lengselen etter dommedag.

I likhet med metereologenes utbredte lengsel etter ekstremvær?

5 liker  
Svar
Kommentar #155

Bjørn Erik Fjerdingen

124 innlegg  7263 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Hermod Herstad. Gå til den siterte teksten.
Du snakker om Guds iverksettelse av jordas undergang og bruker den forslitte frasen om at det skyldes at han ikke "er politisk korrekt"?

Hva mener du om Trumps avgjørelse?  At alt bare blir fryd og gammen?

Du kan jo komme med noen vurderinger også om det er fint å få ondskapen som dominerer nyhetsbildet vekk - eller om du ønsker den skal øke?

Hvorfor er det feil å vente på/se fram til at kjærligheten skal seiere?

Du og ateistene leser jo kommentarene fra troende som en viss mann leser Bibelen?

Mer opptatt av å bære fram det onde - slik som undergangen.  Istedenfor frelsen fra det onde? Verden ser ikke akkurat ut til i dag å være befridd fra ondskapens mare.

Hva vil ditt bidrag være til å endre situasjonen?

2 liker  
Svar
Kommentar #156

Stefan Bonkowski

0 innlegg  678 kommentarer

Nei

Publisert 10 måneder siden

Å sammeligne en metereologs ønske om ekstremvær med lengselen,håpet og ønsket om dommedag blir helt feil.

En meterolog varsler været ,mens den troende håper og lengter etter dommedag slik at "DE" skal slippe dette jordiske livet lenger.

2 liker  
Svar
Kommentar #157

Bjørn Blokhus

0 innlegg  896 kommentarer

Realpolitikk må styre

Publisert 10 måneder siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.

Det er selvsagt umulig å diskutere politiske beslutninger (og Trumps Jerusalem-erklæring er en politisk beslutning) med utgangspunkt i bibelske profetier.  Vi må diskutere dette ut fra den virkningen slike beslutninger har for dem som blir berørt.  Dette er ikke min personlige "forståelse", men en beskrivelse av hva politikk er.

Trumps avgjørelse vitner om realpolitisk forståelse.  Som ateist kan en bare støtte opp under presidentens utspill.

Dersom palestinerene med Hamas i ledelsen skulle overta Jerusalem, ville den være tapt for kristne og jøder og alle trosretninger som ikke godkjennes av Hamas.

Israel er garantisten for et multi-religiøst Jerusalem. 

Nå venter mange på pavens tåkeprat i den anledning. Et tåkeprat som bare vil overgås av den norske kristnenflokken

5 liker  
Svar
Kommentar #158

Ragnhild Kimo

8 innlegg  2033 kommentarer

Du godeste, det visste jeg ikke!

Publisert 10 måneder siden
Mona Ekenes. Gå til den siterte teksten.
Dette er det faktisk du argumenterer for og forsvarer og ikke minst anbefaler, nå vet vi det. Du og dine likesinnede

Kjære deg Mona Ekenes. 

Jeg føler nesten at du skyter med skarpt :) Og det stemmer ikke alt du skriver om meg. 

Jeg kaller ikke denne kvinnen profet, men hun hadde syner. Og jeg ser jo at det meste har skjedd. Det ser vel du også?

Derfor «anbefaler» jeg å lese det, og sammenligne litt med profetier i Bibelen, og også det Jesus sa. 

Det betyr IKKE at jeg jubler over stor muslimsk innvandring. Det er mye ved norsk politikk jeg er uenig i.  

Men jeg kan gråte, som denne gamle kvinnen, når asylmottak blir satt i brann. Når boliger med innvandrere får vinduer knust, og hakekors malt på dører. Og når små barn med store redde øyne ser bedende på meg. 

Har Jesus sagt noe om hvordan vi skal behandle andre mennesker, ja om vi så må gi fra oss den andre skjorta? Husker du fortellingen om den barmhjertige samaritan?

Jeg kjenner ikke mange her inne så godt at jeg vet hvem som er mine likesinnede.

Og jeg har en sterk motvilje mot å settes i bås!!

Å se at denne kvinnen hadde syner som faktisk nå har skjedd, har verken med mitt syn på islam eller Trump eller Israel å gjøre.

Det betyr heller ikke at jeg setter Guds Ord tilside. 

Men jeg skrev det jeg skrev, og ser i dag at jeg mener det samme som i går. Og jeg mener MYE MER som jeg ikke har skrevet ;) ;)

 

9 liker  
Svar
Kommentar #159

Roger Christensen

4 innlegg  650 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Bjørn Blokhus. Gå til den siterte teksten.

Trumps avgjørelse vitner om realpolitisk forståelse.  Som ateist kan en bare støtte opp under presidentens utspill.

Dersom palestinerene med Hamas i ledelsen skulle overta Jerusalem, ville den være tapt for kristne og jøder og alle trosretninger som ikke godkjennes av Hamas.

Israel er garantisten for et multi-religiøst Jerusalem. 

Nå venter mange på pavens tåkeprat i den anledning. Et tåkeprat som bare vil overgås av den norske kristnenflokken

Som ateist synes jeg USAs beslutning ser ut som et eksempel på at religiøs tåkeprat overskygger realpolitikk.

Trump sier jo selv at grensene i byen og i regionen ikke er avklart og skal forhandles om. Det er litt rart å anerkjenne en politisk enhet som ikke er klart definert ennå,  heller ikke av USA.

På grunn av reiserestriksjoner er det svært mange palestinere som ikke har tilgang til Jerusalem.

Jeg kan fortsatt ikke se én positiv konsekvens av Trumps beslutning. Med mindre man mfner at Israel har enerett på Jerusalem (og det er ikke sikkert USA mener det en gang) skaper dette bare problemer. De kan bli meget alvorlige.

2 liker  
Svar
Kommentar #160

Bjørn Blokhus

0 innlegg  896 kommentarer

Enerett på Jerusalem ?

Publisert 10 måneder siden
Roger Christensen. Gå til den siterte teksten.

eg kan fortsatt ikke se én positiv konsekvens av Trumps beslutning. Med mindre man mfner at Israel har enerett på Jerusalem (og det er ikke sikkert USA mener det en gang) skaper dette bare problemer. De kan bli meget alvorlige.

Jerusalem under Israelsk regime er en garanti for at Islam, jødedommen, kristenheten eller  ikke skal være enerådende. 

Det må en jernhånd til for å holde myldret av Abrahams etterkommere fra hverandre slik at de ikke dreper hverandre.

3 liker  
Svar
Kommentar #161

Njål Kristiansen

147 innlegg  20412 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Bjørn Blokhus. Gå til den siterte teksten.
Det må en jernhånd til for å holde myldret av Abrahams etterkommere fra hverandre slik at de ikke dreper hverandre.

Det er allerede i gang. Jeg undrer meg på hvordan og når dette skal stoppe. 

1 liker  
Svar
Kommentar #162

Gjermund Frøland

10 innlegg  6734 kommentarer

Ut av tåka kommer handlingens menn.

Publisert 10 måneder siden
Bjørn Blokhus. Gå til den siterte teksten.
Nå venter mange på pavens tåkeprat i den anledning. Et tåkeprat som bare vil overgås av den norske kristnenflokken

Mange prater, men vi vet av erfaring at islam har mange "handlingens menn".

Jeg har ikke særlig tro på USA's evne til å hanske med skurkene, enten vi kaller dem kommunister eller islamister. USA's intervensjoner ender med fiasko - etter at man først har sørget for at hundretusenvis av mennesker har mistet livet.

Jeg ser for meg at utallige muslimer i Midtøsten (og i Europa med) vil øke sitt hat mot Israel, USA og Vesten, at de vil fortsette å føre hatets stafettpinne videre fra generasjon til generasjon, og at de, med Guds hjelp, vil uttrykke sitt hat med bomber, granater og lastebiler. 

Svar
Kommentar #163

Mona Ekenes

9 innlegg  889 kommentarer

Er profetien gitt av Herren Allhærs Gud, da er profetien 100% sann og 100% ekte.

Publisert 10 måneder siden
Ragnhild Kimo. Gå til den siterte teksten.

Jeg kaller ikke denne kvinnen profet, men hun hadde syner. Og jeg ser jo at det meste har skjedd. Det ser vel du også?

Derfor «anbefaler» jeg å lese det, og sammenligne litt med profetier i Bibelen, og også det Jesus sa. 

Det betyr IKKE at jeg jubler over stor muslimsk innvandring. Det er mye ved norsk politikk jeg er uenig i.  

Men jeg kan gråte, som denne gamle kvinnen, når asylmottak blir satt i brann. Når boliger med innvandrere får vinduer knust, og hakekors malt på dører. Og når små barn med store redde øyne ser bedende på meg. 

Har Jesus sagt noe om hvordan vi skal behandle andre mennesker, ja om vi så må gi fra oss den andre skjorta? Husker du fortellingen om den barmhjertige samaritan?

Jeg kjenner ikke mange her inne så godt at jeg vet hvem som er mine likesinnede.

Og jeg har en sterk motvilje mot å settes i bås!!

Å se at denne kvinnen hadde syner som faktisk nå har skjedd, har verken med mitt syn på islam eller Trump eller Israel å gjøre.

Det betyr heller ikke at jeg setter Guds Ord tilside. 

Men jeg skrev det jeg skrev, og ser i dag at jeg mener det samme som i går. Og jeg mener MYE MER som jeg ikke har skrevet ;) ;)

Ragnhild  Kimo. Gå til den siterte teksten.

              

Ja, og dette var ikke noe Minos diktet opp. Men jeg lurer på om alle her inne bryr seg om, eller tør å lese det?

Jeg  kjente en kvinne som alltid snudde tobakkspakken slik at hun slapp å se  advarselen. Hun døde av hjerteinfarkt bare 54 år gammel.

Våger vi å lese Jesu ord om «fortsettelsen»? 

Eller leser vi bare 1.Kor.13 ?

                            

Bjørn Erik  Fjerdingen. Gå til den siterte teksten.

             IV Folk fra fattige land strømmer til de rike landene.  De  kommer til Europa, til Skandinavia, og også til Norge. Det blir  mange av  dem. Og folk begynner å mislike dem, og de blir hårde imot  dem. (+  Minos sin tilleggskommentar: Da hun sa det begynte hun å  gråte). De blir  mer og mer behandlet som jødene under krigen. Da er  målet for våre  synder fullt. Krigen bryter ut.

----------------------------------------------------------------------------

Den Barmhjertige Samaritan er først og fremst Kristus Jesus Selv og deretter alle som tar seg av dem som har blitt slått ned av røvere. Hvordan blir de behandlet som blir slått ned av røvere spesielt når det gjelder egen befolkning? For det første blir det dysset ned når det er muslimer involvert, for det andre har vi også blitt fortalt at slikt må vi lære å leve med.

Ca. 90% har det blitt hevdet av all uro og krig i verden og større og mindre stammekriger og en erklært krig mot vesten står islamister  for, samt i tillegg Nord Korea spesielt angående USA.

Islamistene har ført krig mot Israel fra dag 1, siden har disse  imperialistiske islamske krigerne som i Skriftene benevnes for sverdets folk; etterkommere av Esau, Ismael og Abraham og trellkvinnen Hagar. Spredt seg globalt via imperialistisk terrorisme som faktisk er aktive krigserklæringer.

Dette spesielt krigerske folkeslaget lar seg gjenkjenne som spesielt imperialistisk krigerske både i Skriftene og i historiebøkene, der alle land som ikke er islamske betraktes som krigens hus. En påstand som utføres i direkte handling, der terrorkrigen slår til globalt. Selv klarer de heller ikke å holde fred med hverandre når det gjelder innbyrdes kriger mot hverandre, så alle påstander om at det blir fred bare islamistene får kontroll over Israel eller andre land for den saks skyld; faller for sin løgnaktighet. Dette er sverdets og krigens folk som ikke klarer å holde fred med hverandre. X-antall muslimer vil også bli frelst en dag, ikke alle er like hardhjertede og krigerske.

I disse tider er det de islamske folkemassene som brukes som våpen til imperialistisk "stille" krigføring, med oppdrag om å innføre mest mulig islam i de landene som de egentlig er på erobringstokt mot. Det finnes store mengder dokumentasjon på dette, uansett hvor hardnakket dette benektes fra politisk globalistisk ideologisk og islamsk hold.

Nei, jeg skyter ikke med skarpt slik du påstår, samtidig regnes denne eldre kvinnens "budskap" for en "profeti" både i kristne og spesielt i karismatiske kretser. Du forsto tydeligvis ikke at mitt engasjement er å advare mot slikt, mens du oppfordrer til å lese denne "profetien" og noe som i tillegg ut fra det du skrev er modig gjort. For profetier, forutse og syner ligger jo ganske nær hverandre i betydning, selv brukte du heller ikke ordet syner i dine kommentarer om dette. Du skrev: "Ja, og dette var ikke noe Minos diktet opp. Men jeg lurer på om alle her inne bryr seg om, eller tør å lese det?"  Også dette skrev du:

"Våger vi å lese Jesu ord om «fortsettelsen»?

Eller leser vi bare 1.Kor.13 ?"

(Uthevet av meg).

Det siste understrekede utsagnet framstår noe kryptisk men samtidig indikerer du "profetiens" troverdighet nettopp ved disse setningene:

 "Ja, og dette var ikke noe Minos diktet opp. Men jeg lurer på om alle her inne bryr seg om, eller tør å lese det?"

"Våger vi å lese Jesu ord om «fortsettelsen»?

Eller leser vi bare 1.Kor.13 ?"

Det jeg gjorde var å henvise til et usant og løgnaktg budskap i del IV, nå i tillegg med annen dokumentasjon. Om noe framstår sant mens noe framstår usant, hva er det da? Det blir en bastard, noe helt annet enn tilsiktet og ønsket oppfattet av formidlerne og du som faktisk anbefaler å lese bastarden som du i tillegg mener krever mot: Men jeg lurer på om alle her inne bryr seg om, eller tør å lese det?"

 Ånden sier  med klare ord at i de siste tider skal noen falle fra troen. De skal  holde seg til ånder som fører vill, og til lærdommer som stammer fra  onde makter. 1 Tim 4,1

Se, jeg gjør Jerusalem til en tumleskål for alle folkene rundt omkring. Også Juda må være med og beleire Jerusalem. Sak 12,2  
[tumleskål: en skål med rusdrikk som gjør folk fortumlet; her om den straff som Gud lar dem få. Sml. Jer 25, 15; Hab 2, 16.]

1 Herren sa til Abram: "Dra bort fra ditt land og din slekt og din fars hus til det landet som jeg vil vise deg!
 2 Jeg vil gjøre deg til et stort folk; jeg vil velsigne deg og gjøre ditt navn stort. Du skal bli til velsignelse!
3  Jeg vil velsigne dem som velsigner deg,
 og forbanne den som forbanner deg.
 I deg skal alle slekter på jorden velsignes."
1 Mos 12,1-3

Det jeg skrev står her: Kommentar #145

En ekte profeti som er sann tåler sin prøve på Skriftene eller en virkelig hendelse uten slingringsmonn. For er profetien gitt av Herren Allhærs Gud, da er profetien 100% sann og 100% ekte.

Om et asylinstitutt er satt i brann, har det jo hendt at dette er gjort av en av asylsøkerne selv.

Du merker vel om noen er enig med deg eller ikke vel?

Du skrev:

...."Å se at denne kvinnen hadde syner som faktisk nå har skjedd, har verken med mitt syn på islam eller Trump eller Israel å gjøre." ....

Men hvem er disse flyktningene som blir så usselt behandlet her i landet at de sammenlignes med hvordan jødene ble behandlet under krigen,  om ikke det siktes til muslimer som det kommer påfallende mange av? Disse som skulle utgjøre at syndebegeret for landet er fyllt og straffen kommer ved at krigen bryter løs. Kjenner du til noen andre flyktninger som behandles dårlig, som det etterhvert  kommer mange av og som blir usselt behandlet?

Dette tilsier jo ikke ussel behandling, og dette kun når det gjelder disse, hva da med alle de andre?:

Norge bruker nesten 7 milliarder på unge, enslige asylsøkere    Av:NTB   8. desember 2017, 10:44   

.....Det viser tall
Dag og Tid
har fått fra Justisdepartementet.

Til sammenligning ga Norge 980 millioner kroner til FNs  flyktninginnsats i fjor, og 1,25 milliarder til syriske flyktninger i  Syria og i nabolandene i 2015.

Innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug (FrP) sier hun vil bruke mer penger utenlands.

– Det er trist å tenke på hvor mange flere vi kunne ha hjulpet, sier Listhaug i en kommentar til pengebruken i Norge.

– Dette er konsekvensen av en asylpolitikk som belønner dem som  kommer seg til Norge fremfor å ha som mål å hjelpe flest mulig, sier  hun. ......

https://www.document.no/2017/12/08/norge-bruker-nesten-7-milliarder-pa-unge-enslige-asylsokere/

Storskog-sakene er behandlet: 1.700 fikk ja
Av: NTB   8. desember 2017, 13:23   https://www.document.no/2017/12/08/storskog-sakene-er-behandlet-1-700-fikk-ja/
EU krever at Norge avslutter grensekontroll
Av: NTB   7. desember 2017, 16:40   https://www.document.no/2017/12/07/eu-krever-at-norge-avslutter-grensekontroll/

Vinduer knust på kosher-restaurant i Amsterdam   https://www.document.no/2017/12/07/vinduer-knust-pa-kosher-restaurant-i-amsterdam/

Afghaneren Kamal Akbari (20) voldtok jente (14) på skolen – fikk samfunnsstraff  https://www.document.no/2017/11/30/voldtok-jente-14-pa-skole-domt-til-samfunnsstraff/

Sperret gaten, stanset buss og angrep sjåføren   https://www.document.no/2017/12/08/stoppet-buss-og-angrep-sjaforen/

Somalisk IS-siktet kvinne varetektsfengslet   https://www.document.no/2017/12/07/somalisk-is-siktet-kvinne-varetektsfengslet/

Sosial kontroll påvirker oss alle   https://www.document.no/2017/12/08/sosial-kontroll-pavirker-oss-alle/

Det er nettopp denne sammenligningen og koblingen da til muslimene som flyktninger som ble "usselt" behandlet jeg reagerte på og er langt i fra alene om å oppfatte slikt svært løgnaktig. En kobling som ga direkte assosiasjoner til globalistisk ideologisk politisk "korrekt" tankegang som er antikristelig i sitt vesen. For hvor mange vestlige land åpner opp for muslimer som har blitt kristne og som blir utstøtt av egen familie? Disse kan jo ikke betegnes som mange etterhvert til sammenligning med store islamske folkeforflyttinger.

Dette gjelder jo også egen befolkning som er blant ens nærmeste:

 En som ikke har omsorg for sine nærmeste og særlig for sin egen familie, har fornektet troen og er verre enn en vantro. 1 Tim 5,8

Egentlig tror jeg det som nå skjer i vestlige land har med dette å gjøre:

Kommentar #145 :

Denne "profetien" indikerer heller ingenting om at den situasjonen  vestlige land har kommet i er et resultat av hvordan framtredende  vestlige land og tilhørende NGOèr, fra politisk  globalistisk ideologisk  "korrekt" kristenhold har behandlet Israel og jødene ved ivrig å støtte  opp om Israels fiender, også via store pengesummer som giverne måtte  vite ville brukes til våpen og utruste flere terrorister samt til å  grave mange tuneller for å åpne også slike veier for terroristene. Disse  skadelige bumerangene som i flere tiår ble kastet mot Israel og jødene  har snudd og slår tilbake med stor kraft. Samtidig som slike skadelige  bumeranger fortsetter å bli kastet mot Israel og jødene, bumeranger  vender alltid tilbake til dem som kaster dem, enten på godt eller ondt;  helt avhengig av hvem som kaster dem.

2 liker  
Svar
Kommentar #164

Are Karlsen

9 innlegg  4140 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Stefan Bonkowski. Gå til den siterte teksten.

Å sammeligne en metereologs ønske om ekstremvær med lengselen,håpet og ønsket om dommedag blir helt feil.

En meterolog varsler været ,mens den troende håper og lengter etter dommedag slik at "DE" skal slippe dette jordiske livet lenger.

Hvor kommer dommedag inn i bildet?

Jeg refererte til en profeti av Jesus angående Jerusalem, med relevans til Trump.

Dette sporet av til å gjelde "jordens undergang" som de troende angivelig skulle lengte etter, derav min analogi mot metereologi.

Nok tøv, etter min mening.

6 liker  
Svar
Kommentar #165

Are Karlsen

9 innlegg  4140 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.

Mange prater, men vi vet av erfaring at islam har mange "handlingens menn".

Jeg har ikke særlig tro på USA's evne til å hanske med skurkene, enten vi kaller dem kommunister eller islamister. USA's intervensjoner ender med fiasko - etter at man først har sørget for at hundretusenvis av mennesker har mistet livet.

Jeg ser for meg at utallige muslimer i Midtøsten (og i Europa med) vil øke sitt hat mot Israel, USA og Vesten, at de vil fortsette å føre hatets stafettpinne videre fra generasjon til generasjon, og at de, med Guds hjelp, vil uttrykke sitt hat med bomber, granater og lastebiler. 

USA og alliertes "evne til å handskes med skurkene" har vi nylig fått dokumentert i kampen mot IS, som nå praktisk talt har mistet alle sine erobringer. Hvilket står i kontrast til den stemning som rådet for et par-tre år siden da IS var kongen på haugen i Midt-Østen.

Hatet har sine begrensninger, hvilket stadig fler muslimer innser. Historien kan gjenta seg, men ikke i det uendelige. Den er lineær. Historien har et mål. Israel er tegnet.

6 liker  
Svar
Kommentar #166

Roger Christensen

4 innlegg  650 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.
Historien kan gjenta seg, men ikke i det uendelige. Den er lineær. Historien har et mål. Israel er tegnet.

På hva?

1 liker  
Svar
Kommentar #167

Tore Olsen

21 innlegg  5116 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Kåre Kvangarsnes. Gå til den siterte teksten.
Men bråk blir det. Og bråket fortsetter for Israel vil uansett hva de gjør, være det land i verden som fordømmes mest. Arrogansen og uviljen mot Israel er nærmest patologisk og kan ikke helbredes selv om Israel skulle legge seg flat for alle krav fra islamistisk   hold.

Riktig, det er vel også det profetiene holder fram. Samme hva staten Israel gjør, eller jødene i Israel, vil det provosere. Men det tar slutt en gang, og da vil ikke politikken være til hjelp - den vil opphøre.

4 liker  
Svar
Kommentar #168

Carl Wilhelm Leo

6 innlegg  858 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.
Men det tar slutt en gang, og da vil ikke politikken være til hjelp - den vil opphøre.

Håper De har rett !

2 liker  
Svar
Kommentar #169

Ragnhild Kimo

8 innlegg  2033 kommentarer

Jeg påstår ikke ;)

Publisert 10 måneder siden
Mona Ekenes. Gå til den siterte teksten.
Nei, jeg skyter ikke med skarpt slik du påstår, samtidig regnes denne eldre kvinnens "budskap" for en "profeti"

Kjære deg! Jeg påstår ikke, jeg føler, og det gjør jeg nå også. 

Du blander mine korte kommentarer og spørsmål med det mange andre har skrevet. Og slik tillegger du meg meninger jeg ikke har.

Jeg vet det meste om flyktninger og innvandring, om vold og uredelighet, de økonomiske utfordringene mm. Jeg har ikke gitt utrykk for at jeg er uenig med deg i alt. Men jeg har ikke tatt opp den debatten på denne tråden, og akter ikke å gjøre det heller. Det er heller ikke jeg som har sammelignet flyktingeproblemet med jødeforfølgelsen.

Selv ønsker jeg å være barmhjertig mot alle jeg møter på min veg, slik Jesus var. 

Når jeg ser på nyhetene fra Jerusalem i dag, kan jeg gråte over både jøder og arabere som ikke kjenner Jesus som frelser. 

Kristne fra begge sider samarbeider og er fredsskapende, men det er ikke enkelt med så mye hat. 







5 liker  
Svar
Kommentar #170

Gjermund Frøland

10 innlegg  6734 kommentarer

Syria

Publisert 10 måneder siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.
USA og alliertes "evne til å handskes med skurkene" har vi nylig fått dokumentert i kampen mot IS, som nå praktisk talt har mistet alle sine erobringer

La meg få minne om at Russland, i motsetning til USA, var/er alliert med Syria i deres kamp mot ISIS.

Det blir for dumt når USA skal påta seg æren.

Kort sagt: Vesten beseirer ikke islamistene. Snarere tvert imot (jf. Saudi Arabia).

2 liker  
Svar
Kommentar #171

Knut Nygaard

487 innlegg  6976 kommentarer

Enig i dette

Publisert 10 måneder siden
Ragnhild Kimo. Gå til den siterte teksten.

Når jeg ser på nyhetene fra Jerusalem i dag, kan jeg gråte over både jøder og arabere som ikke kjenner Jesus som frelser. 

Kristne fra begge sider samarbeider og er fredsskapende, men det er ikke enkelt med så mye hat.

Jeg har sett på noen timer med såkalte "store" opptøyer i Gaza, Judea og Samaria og Jerusalem - hovedstaten i Israel og det som slår meg at de arabere som er involvert framstår veldig bakpå og tafatte - og for all del - bra er det.  Når proarabere en gang hvert tredje år masjerer i gatene i Oslo, så er det mer futt i frasparkene der enn dette i går og i dag.  Det som undrer meg er og at de fleste ikke ser eller framstår hatske - det er faktisk noen yngre jenter som drar i gang noe med fres i.  Disse gummihjul brennende ungdommene som samles rundt bål er jo greit og avslappende for alle parter.  

Har og tenkt mine tanker om hvor grensen brude gå for involvering fra israelsk side - skal de bite på og så håpe at det ikke er noen mer seriøse voldsutøvere blant de som samles - for dette blir fort nærkontakt uten mulighet til å hindre den som drepe vil - tror i så fall at denne ikke vil rekke mer enn  en.   

Egentlig er det mer media som pisker opp stemning som ikke eksisterer i det omfang som overskriftene tilsier.  Egentlig er det påfallende lite synlig hat ute og går, men noen er jo nærmest påsører for media.  I Gaza var Pallywood som vanlig ute og kjørte bort noen tilsynelatende skadet - da måtte det være av tåregass og hjulrøykskade.   

Nå får vi se hvordan det går i London - stemningen virker langt mer amper der.


5 liker  
Svar
Kommentar #172

Ragnhild Kimo

8 innlegg  2033 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Knut Nygaard. Gå til den siterte teksten.
Egentlig er det mer media som pisker opp stemning som ikke eksisterer i det omfang som overskriftene tilsier.

Akkurat det tenkte jeg også i dag. Men noen ledere roper jo om ny intifada, og det er jo ikke akkurat lystelig.

Jerusalem er Israels hovedstad, og de har full rett til å la hvem som ønsker det ha sin ambassade der. Hva som er taktisk lurt er ikke godt å si. 

Jerusalem betydde nok mye for Jesus, og senere for alle kristne. Byen har en helt spesiell status for jøder. «Neste år i Jerusalem» har vært en hilsen i mange hundre år (?)

Om Gud bryr seg om hvor ambassadene ligger vet jeg ikke. 

Men det vet jeg, at Gud vil at alle skal komme til tro, og erkjenne sannheten om Jesus Kristus. Og det er Den Hellige Ånds oppgave. Vår oppgave er å forkynne evangeliet både for jøder og hedninger, tror jeg. 

Og jeg tror også at vi skal støtte jødene i deres kamp for å beholde Israel som sitt fedreland. 

Samtidig skal vi ikke være ufølsomme for arabiske familier. Tidligere var det mange kristne arabere i det som het Palestina da jeg var ung. 

Det er mange som lider. Barna som nå vokser opp lærer å hate! Jeg skulle ønske at de fikk lære Gud å kjenne som en kjærlig far, og Jesus som frelser. 

3 liker  
Svar
Kommentar #173

Tore Olsen

21 innlegg  5116 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.

La meg få minne om at Russland, i motsetning til USA, var/er alliert med Syria i deres kamp mot ISIS.

Det blir for dumt når USA skal påta seg æren.

Kort sagt: Vesten beseirer ikke islamistene. Snarere tvert imot (jf. Saudi Arabia).

Støttes!

1 liker  
Svar
Kommentar #174

Knut Nygaard

487 innlegg  6976 kommentarer

Og handling gir konsekvenser

Publisert 10 måneder siden
Are Karlsen. Gå til den siterte teksten.

I alle fall: Den profetiske klokken tikker og går. Den glemmes inntil den slår på nytt og minner oss om at enda en ny epoke er innledet.

Spennende tider!

Leser at Den danske bank er satt på "ut-listen i delstaten New Jersey - det kan bli langt flere og mer omfattende.

https://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/239765  

Videre at Guatemala også flytter sin ambassade til Jerusalem.

https://www.timesofisrael.com/israel-thanks-guatemala-for-pledge-to-move-its-embassy-to-jerusalem/ 

1 liker  
Svar
Kommentar #175

Bjørn Erik Fjerdingen

124 innlegg  7263 kommentarer

Publisert 10 måneder siden
Ragnhild Kimo. Gå til den siterte teksten.
Jerusalem er Israels hovedstad, og de har full rett til å la hvem som ønsker det ha sin ambassade der.

Enig i det Ragnhild.  God jul forresten.

Jerusalem er Israels hovedstad.

Den kristne hovedstaden er Roma.  Det sørget Paulus for.

1 liker  
Svar

Siste innlegg

Vårt Land og politikken
av
Alf Gjøsund
rundt 1 time siden / 121 visninger
0 kommentarer
Skudd for baugen
av
Odvar Omland
rundt 5 timer siden / 75 visninger
1 kommentarer
Bollestad blander kortene
av
Berit Austveg
rundt 5 timer siden / 118 visninger
0 kommentarer
Gud, - "den vannmektige"?
av
Oddvar Haugland
rundt 7 timer siden / 70 visninger
0 kommentarer
Den store glemselen
av
Lars Gilberg
rundt 10 timer siden / 361 visninger
2 kommentarer
Ulikhetens pris
av
Vårt Land
rundt 11 timer siden / 70 visninger
0 kommentarer
Utidig innblanding
av
Ingrid Vik
rundt 11 timer siden / 600 visninger
2 kommentarer
KrF-måten
av
Knut Arild Hareide
rundt 11 timer siden / 853 visninger
5 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Vårt Land og politikken
av
Alf Gjøsund
rundt 1 time siden / 121 visninger
0 kommentarer
Skudd for baugen
av
Odvar Omland
rundt 5 timer siden / 75 visninger
1 kommentarer
Bollestad blander kortene
av
Berit Austveg
rundt 5 timer siden / 118 visninger
0 kommentarer
Gud, - "den vannmektige"?
av
Oddvar Haugland
rundt 7 timer siden / 70 visninger
0 kommentarer
Den store glemselen
av
Lars Gilberg
rundt 10 timer siden / 361 visninger
2 kommentarer
Ulikhetens pris
av
Vårt Land
rundt 11 timer siden / 70 visninger
0 kommentarer
Utidig innblanding
av
Ingrid Vik
rundt 11 timer siden / 600 visninger
2 kommentarer
KrF-måten
av
Knut Arild Hareide
rundt 11 timer siden / 853 visninger
5 kommentarer
Les flere

Siste kommentarer

Bernt Torvild Oftestad kommenterte på
Kristen politikk i et sekularisert demokrati
6 minutter siden / 742 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Personlig åpenbaring
9 minutter siden / 1493 visninger
Joanna Bjerga kommenterte på
Personlig åpenbaring
13 minutter siden / 1493 visninger
Geir Wigdel kommenterte på
KFUK-KFUM Global og den israelske okkupasjonen
16 minutter siden / 241 visninger
Tor Egil Hansen kommenterte på
Personlig åpenbaring
rundt 1 time siden / 1493 visninger
Johannes Taranger kommenterte på
KrF-måten
rundt 1 time siden / 853 visninger
Bjørn Erik Fjerdingen kommenterte på
KFUK-KFUM Global og den israelske okkupasjonen
rundt 1 time siden / 241 visninger
Fredrik Glad-Gjernes kommenterte på
KFUK-KFUM Global og den israelske okkupasjonen
rundt 1 time siden / 241 visninger
Morgan Lindstrøm kommenterte på
KrF-måten
rundt 1 time siden / 853 visninger
Fredrik Glad-Gjernes kommenterte på
KFUK-KFUM Global og den israelske okkupasjonen
rundt 1 time siden / 241 visninger
Bjørn Erik Fjerdingen kommenterte på
Personlig åpenbaring
rundt 1 time siden / 1493 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Personlig åpenbaring
rundt 1 time siden / 1493 visninger
Les flere