Verdidebatt

Det første adventslys

Adventstiden er tiden for forberedelse og forventning. Forberedelsene er er preget av symbolske, rituelle handlinger som gir våre forventninger innhold.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Jeg har tatt frem julekrybben og setter figurene på plass.

Skikkelsene er kjente og meningsfulle for meg: Josef, Maria, Jesusbarnet, englene, hyrdene, de tre vise menn og så dyrene: okse, esel, sauer og vismennenes kameler.

Beretning om Jesu fødsel er den mest kjente bibelfortellingen i vår kultur.

Oftest hører vi fortellingen slik den fortelles av evangelisten Lukas, mens den som fortelles av Matteus er noe mindre brukt.
De to andre evangeliene forteller ikke om Jesu fødsel.
Johannes har en svært «åndelig» fremstilling av "Ordet som ble kjød", mens Markus bare forteller om den voksne Jesus.

De fire evangelistene fremstilles ofte som "de fire livsvesner": Mann, løve, okse og ørn.

Lukas fremstilles etter tradisjonen som en okse, og det er han som skriver om fødselen i fjøset.

Oksen er også den himmelske dyrekretsens navn på tiden fra Adam til Abram.

Gjeterne kom med sauene for å se Jesubarnet, og væren 
var tiden fra Abraham til Jesus,

De tre vise menn kom med kamelene, og kamelen er bilde på vannbæreren, den kommende tid vi nå nylig er gått inn i, "vannmannens" tid, the age of Aquarius.

Matteus er etter tradisjonen fremstilt som "mannen", og peker frem mot vannmannens tid.

Maria er «jomfruen», som er "fiskenes" motstykke i dyrekretsen, og fisken er et kjent Kristussymbol.

Her i julekrybben er de møtt fram alle sammen, unntatt løven(Markus) og ørnen(Johannes) . Det var de to forfatterne som ikke skrev noe om Jesu fødsel, og rovdyrene hadde faktisk virket forstyrrende i dette fredfulle fjøset. De hadde heller ikke "sin tid"(rent astrologisk) den gangen, men de berører oss ved å være motstykket til oksen og mannen.

Det er de fire dyrene, okse, esel, vær og kamel, som ser på den nyfødte jødenes konge.

Hva med eselet? Og engelen?

Lukas første og annet kapittel viser oss hvor sterkt Herrens engel er knyttet til både Jesu og Johannes unnfangelse og fødsel

Matteus åpner sin fortelling med å dokumentere Jesu ætt gjennom Josef til David, Juda og Abraham, og så sier han at Josefs trolovede var fruktsommelig ved den Hellige Ånd og at Josef , som var rettferdig, ville skille seg fra henne i stillhet og i v. 20:

«Mens han nu grundet på dette, se, da åpenbarte Herrens engel seg for ham i en drøm og sa: Josef, Davids sønn! Frykt ikke for å ta din hustru Maria til deg! for det som er avlet i henne, er av den Hellige Ånd; og hun skal føde en sønn, og du skal kalle ham Jesus; for han skal frelse sitt folk fra deres synder.

Men alt dette skjedde forat det ord skulle oppfylles som er talt av Herren ved profeten, som sier: Se, en jomfru skal bli fruktsommelig og føde en sønn, og han skal kalles Immanuel, det er utlagt: Gud med oss.

Da Josef våknet opp av søvnen, gjorde han som Herrens engel hadde pålagt ham, og tok sin hustru til seg.»

«Herrens engel» kjenner vi fra Det gamle testamentet. Der er Herrens engel en som kommer med bud fra himmelen, som ser, som velsigner, hjelper, redder fra ulykke og gjør kraftige gjerninger.

Den første gangen vi møter Herrens engel i GT er i 1.Mos.16.kap., og jeg vil sitere noe fra denne underlige historien som også handler om en gravid kvinne.

Abraham var barnløs og hans hustru,Sara, som selv var blitt for gammel til å få barn, hadde gitt sin mann trellkvinnen sin, forat hun skulle få barn for henne. Etterpå var Sara så hård mot trellkvinnen at hun rømte fra henne:

«Men Herrens engel fant henne ved vannkilden i ørkenen, ved kilden på veien til Sur.

Og han sa: Hagar, Saras trellkvinne, hvor kommer du fra, og hvor akter du deg hen?

Hun svarte: Jeg har flyktet fra min frue Sara.

Da sa Herrens engel til henne: Gå tilbake til din frue, og bøi deg under henne!

Og Herrens engel sa til henne: Jeg vil gjøre din ætt så tallrik at den ikke skal kunne telles for mengde.

Og Herrens engel sa videre til henne: Se, du er fruktsommelig og skal føde en sønn, og du skal kalle ham for Ismael (Gud hører), for Herren har hørt din nød. Og han skal bli et villesel av et menneske; hans hånd skal være mot alle, og alles hånd mot ham; og han skal bo østenfor sine brødre.

Og hun gav Herren, som hadde talt med henne, navnet «Du er Gud, den som ser.» For hun sa: Har jeg virkelig fått se ham som ser meg?

Derfor kaller de brønnen Lahai Rois brønn; den ligger mellom Kades og Bered.

Og Hagar fødte Abram en sønn; og Abram kalte den sønn Hagar hadde født ham, Ismael(Gud hører).»

De to beretningene, om Ismaels og Jesu fødsel er svært like:

Herrens engel hilser både Hagar og Josef ved navn og sier dem begge hva de skal gjøre.

Engelen forkynte begge om barnet og hva det skulle hete og hvorfor detskulle ha det navnet.

Profetens ord om jomfruen som blir fruktsommelig og hva barnet skal hete, er som et sitat fra Herrens engels ord til Hagar. som nå forkynnes Josef.

Historien om Abrams ætt deler seg her ved Abram to sønner Isak og Ismael. Den ene, Isak, fører slekten videre frem til Jesus. Den andre regnes som stamfar til araberne.

I Det gamle testamentet følger vi Isaks og Jakobs ætt, men vi følger lite av Ismaels ætt. Likevel ser vi i denne beretningen at Herrens engel har omsorg for begge ættene.

Herrens engel kaller Ismael et villesel, mens Israel kalles trelldyret,

Om Abrahams sønnesønns sønn, Juda, bæreren av kongeætten i Israel, heter det at han binder eselet til vintreet (et annet bilde på Israel).

Jesus, som den gangen var en ufødt bærer av kongeætten, red ved sin mor på eselet inn i Betlehem, Davids stad, og som voksen ba han disiplene løse trelldyrets fole så han kunne ride på det inn i Jerusalem. Den gangen hyllet de kongen som kom ridene slik profeten sa: på trelldyrets fole.

I bildet av det ville eselet og det tjenende trelldyret, ser vi to ulike karakterer på de to folkene, og våre to fødselsberetninger viser oss at begge er i Herrens engels omsorg, selv om tjenesten deres var forskjellig.

Jeg setter eselet inn i fjøset. Her inne skal trelldyret Israel, Judas esel, stå og se Jesu fødsel.

Villeselet,Ismael(han som hører), løper ute i det fri også denne julenatten! og hører Herrens engels røst.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt