Verdidebatt

Bryllup med reklamasjon ?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Som  ny innsatt pastor har jeg noen tanker  rundt  noe av de "produktene" menigheten leverer. Et av våre produkter  er bryllup / giftemål. Dette  produktet  er jo meget populært, og menighet/ kirke er et førstevalg  ved giftemål, i denne  produktgruppen. Det er gledelig.

Men dessverre  har vi noen reklamasjoner på dette produktet. Noen  mener at produktet  har for dårlig kvalitet, og forringes for fort. Andre opplever  funksjonsfeil og at produktet  ikke lenger  virker slik det var tenkt. Så kommer de til menigheten og mener de har en reklamasjonssak.

Andre mener  også at dette handler om en garanti-sak. Produktet står ikke til forventingene og man ønsker innbytte og få et nytt produkt.

Nå er det sånn at menigheten ikke  tar noe i retur  eller innbytte. Vi har heller ikke noe brukt stående på lager, selv om vi vet om enkelte  som gjerne kunne tenke  seg en byttehandel her. Men da får du i tilfelle et godt brukt produkt, om det skulle være av interesse. I min rolle som pastor, har jeg mange  kontakter og bistår gjerne litt her.

Vi har hatt noen som da ønsker å kjøre en garanti-sak mot menigheten, da de mener produktet hadde skjulte feil  og mangler. Vi beklager  jo dette på det sterkeste, og vi er helt enig  i at det er livsløpsgaranti på produktet.  Men vi er kun leverandør. Når det gjelder garantiansvar ,så må du gå til produsenten. Om du mener det er produksjonsfeil på produktet, så må det synliggjøres ovenfor produsentene.

Pastorn ser ikke bort ifra at det kan være andre årsaker til reklamasjonene, som brukerfeil og overbelasting. Det viser seg  at mange  ikke leser eller følger manualen/bruksanvisingen, og dermed påfører produktet unødvendig slitasje  og elde.

Det er også vesentlig å ha produktet inne til service, om man skal unngå skjærings. Man må være villig  til å bruke en del penger, skal produktet  funke godt over tid. Her er det dessverre mange  som ikke følger opp, dermed  slutter produktet å virke. En regelmessig skikkelig overhaling er viktig, da løsner det opp, og ting  går lett og ledig igjen.

Man kan også bruke en del kjemikalier for å rette ut ujevnheter  som kommer med årene. Er man villig  til å bruke litt penger, kan man få en fin "facelift", selv  på et gammelt slitt produkt.

Pastorn begynner å bli dritt lei enkelte som sluntrer unna serviceintervallene, og allikevel tror at produktet skal funke.  Skal du ha et godt funksjonabelt produkt, må du invester tid  og penger hele livet ut. Pastorn  ønsker deg lykke til og hjertelig velkommen til menigheten .

Ole Paulshus

Passe pastorisert  (Filadelfia Skiptvet)

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt