Aase Marie Holmberg

10    0

TROSBEKJENNELSENE OG FORKYNNELSEN I UTAKT?

Bør de mest fordømmende og bastante formuleringene fjernes fra kirkens bekjennelsesskrifter?

Publisert: 14. nov 2017 / 357 visninger.

Etter å ha skrevet et innlegg i Vårt lands verdidebatt om fortapelse, himmel og helvete, har jeg mottatt mange kommentarer både skriftlig og muntlig hvor jeg får spørsmål om hvorfor jeg foretrekker det de selektivt valgte fra kristenheten sier, uten å prøve dette på Bibelen. Mange minner meg om at vår egen bekjennelses kirke lærer at de ugudelige skal pines i evighet eller uten ende.


Vår folkekirke har følgende bekjennelsesskrifter foruten Bibelen: den Apostoliske, den Nikenske, den Atanasianske, og den Augsburgske (Augustana) trosbekjennelse. Den sistnevnte er et sentralt Luthersk bekjennelsesskrift fra 1530. Den Apostoliske trosartikkel fra 850 blir som regel brukt i den vestlige kirke i menighetens hovedgudstjeneste, den Nikenske bare på spesielle dager i kirkeåret.

Evig fortapt:
Den Atanasianske bekjennelse har følgende punkter som omhandler endetiden:
1. enhver som vil bli salig, må fram for alt holde fast på den felles kristne tro.
2. enhver som ikke bevarer denne tro hel og uforfalsket, vil uten tvil gå evig fortapt.
38. og når Han kommer må alle mennesker stå opp igjen med sine legemer og gjøre regnskap for sine gjerninger.
39. og de som har gjort godt skal gå inn til det evige liv, men de som har gjort ondt til den evige ild.

 

Artikkel 17 i Augustana er blitt mer «berømt» enn noen annen. Det punkt som krever oppmerksomhet er ordene «de ugudelige skal pines uten ende». Ved å føre inn tidsbegrepet uten ende, har Augustana etter mange teologers mening oversatt Bibelens evig som er i strid med selve evighetsbegrepet. Evig er ikke uten videre lik endeløs i tid. Evig betegner kvaliteten av Guds tilværelse i motsetning til vår tilværelse her, som er i tid og rom. Også pine er tvilsom ordbruk da det er blitt forstått som fysisk pine. Alvoret kommer fram i ordene: «Kristus skal ved verdens ende komme igjen for å holde dom». Augustanas artikkel 17 er et eksempel på at vi får passe på å holde fast på Skriftens «norma norman», det betyr den autoritet som også Augustana er underlagt.

 

En arbeidsgruppe, «Kjent inventar i nytt hus» som ble nedsatt av kirken i 2011 skulle arbeide med fremtidens kirkeordning. Til tross for at det ofte sies at Kirken har avskaffet Helvete, benyttet ikke utvalget seg av sjansen til å gjøre noe med de sentrale bekjennelsesskriftene der det ikke levnes noen tvil om hvilken skjebne som venter syndere og vantro. Utvalget drøftet riktignok om den Atanasianske bekjennelse burde tas ut av skriftene, og at fjerning av skriftet burde vurderes av kirken, men foreslo det ikke selv. Det var også merkelig at utvalget ikke nevnte noen av de mange fordømmelsene og lovnadene om at de ugudelige skulle pines til evig tid i den Augsburgske trosbekjennelsen. Det ble kun sagt at vi ikke behøvde å bry oss så mye om den.


Biskopene skal ta vare på den Apostoliske læren etter vår kirkes bekjennelse. Flere og flere av kirkens ledere mener nå at de tradisjonelle fortellingene i Bibelen og artiklene i bekjennelsesskriftene om evig pine og evig ild er ubibelske og absurde. Derfor er også forkynnelsen om disse ting nesten borte i kirken, og dermed i utakt med skriftene. Kanskje det nå er på tide å fjerne de mest bastante og fordømmende formuleringene?

1 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Dag Løkke

10 innlegg  1824 kommentarer

Kirkens enkle og grunnleggende bekjennelse

Publisert 6 dager siden

Den athanasianske bekjennelse har vel gått helt ut av bruk i vår kirke. 

Vi kan ikke fjerne noe fra historiske dokumenter. Men for min del kan gjerne både biskopene og kirkemøtet ta avstand fra  Athanasianum. Den kan vi uansett ikke bruke på noen positiv måte. Unntatt som historieundervisning. 

Det er imidlertid mange bra formuleringer både i den apostoliske og i den nikenske trosbekjennesen som brukes i våre gudstjenester. 

Den helt grunnleggende trosbekjennelse er Jesus Kristus. Dette var også de første kristnes trosbekjennelse. Jesus Kristus er et navn og en tittel som ganske enkelt betyr at Jesus er Herre. Det holder for meg.  

1 liker  
Svar
Kommentar #2

Gjermund Frøland

9 innlegg  4907 kommentarer

Keep a stiff upper lip!

Publisert 6 dager siden
Aase Marie Holmberg. Gå til den siterte teksten.
Det var også merkelig at utvalget ikke nevnte noen av de mange fordømmelsene og lovnadene om at de ugudelige skulle pines til evig tid i den Augsburgske trosbekjennelsen. Det ble kun sagt at vi ikke behøvde å bry oss så mye om den.

For å lykkes med å ikke "bry oss så mye om" om den evige pinen vi skal utsettes for, må vi ta lærdom av den tradisjonelle engelske overklassen; Bit tennene sammen and keep a stiff upper lip!

Svar
Kommentar #3

Runar Foss Sjåstad

15 innlegg  628 kommentarer

Publisert 6 dager siden

Enig

Svar
Kommentar #4

Dag Løkke

10 innlegg  1824 kommentarer

Ingen er unntatt fra Guds kjærlighet

Publisert 5 dager siden

Takk for innlegget, Aase Marie Holmberg. 

Jeg setter også pris på kommentarene til Gjermund Frøland og Runar Foss Sjåstad.   

For dem som har blitt utsatt for en forkynnelse om pine til evig tid, er det selvsagt ikke bare å si at man ikke skal bry seg om det. Jeg har imidlertid hørt forkynnelse i Den norske kirke og i flere kristne organisasjoner i seksti år uten noen gang å høre om evig pine. Jeg har vært heldig og sluppet unna helvetesforkynnelsen. Den har jeg bare lest om. 

For meg er "djevelen" en menneskelig "forklaring" på noe vi ikke forstår. Jeg vet at det onde finnes, men jeg forstår ikke hvorfor. Imidlertid tror jeg på en god Gud som til slutt skal seire over det onde og gi oss evig liv i herlighet og glede.

Ingen er unntatt fra Guds kjærlighet.   

1 liker  
Svar

Siste innlegg

Show i kirken
av
Paul Nergård Wirkola
rundt 7 timer siden / 132 visninger
1 kommentarer
Reis deg og gå inn
av
Ida Marie Haugen Gilbert
rundt 9 timer siden / 155 visninger
1 kommentarer
Et symboldokument
av
Vårt Land
rundt 11 timer siden / 131 visninger
1 kommentarer
Klarere på grensene
av
Joav Melchior
rundt 11 timer siden / 401 visninger
1 kommentarer
Makten og ærbødigheten
av
Alf Gjøsund
rundt 23 timer siden / 1394 visninger
11 kommentarer
Forfølgelsesvanvidd
av
Anne Jensen
rundt 24 timer siden / 853 visninger
17 kommentarer
Les flere

Lesetips

Ateistens bekjennelser
av
Trond Skaftnesmo
13 dager siden / 6609 visninger
296 kommentarer
Er Noahs Gud vår Gud?
av
Sofie Braut
16 dager siden / 6886 visninger
193 kommentarer
Å være snill
av
Åste Dokka
21 dager siden / 2236 visninger
2 kommentarer
Det skamfulle samfunnet
av
Erling Rimehaug
24 dager siden / 3585 visninger
5 kommentarer
Når det er bra at det er glemt
av
Benedicte Aass
rundt 1 måned siden / 486 visninger
0 kommentarer
Se og bli sett
av
Asbjørn Gabrielsen
rundt 1 måned siden / 494 visninger
0 kommentarer
Sjenanse og verdighet
av
Ingrid Nyhus
rundt 1 måned siden / 3549 visninger
1 kommentarer
Jeg kunne vært mirakelpredikant
av
Levi Fragell
rundt 1 måned siden / 8053 visninger
225 kommentarer
Mektig martyr
av
Åshild Mathisen
rundt 1 måned siden / 2688 visninger
5 kommentarer
Les flere

Siste innlegg

Show i kirken
av
Paul Nergård Wirkola
rundt 7 timer siden / 132 visninger
1 kommentarer
Reis deg og gå inn
av
Ida Marie Haugen Gilbert
rundt 9 timer siden / 155 visninger
1 kommentarer
Et symboldokument
av
Vårt Land
rundt 11 timer siden / 131 visninger
1 kommentarer
Klarere på grensene
av
Joav Melchior
rundt 11 timer siden / 401 visninger
1 kommentarer
Makten og ærbødigheten
av
Alf Gjøsund
rundt 23 timer siden / 1394 visninger
11 kommentarer
Forfølgelsesvanvidd
av
Anne Jensen
rundt 24 timer siden / 853 visninger
17 kommentarer
Les flere

Siste kommentarer

Are Karlsen kommenterte på
Ateisme og humanisme II
5 minutter siden / 1997 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Ateisme og humanisme II
8 minutter siden / 1997 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Ateisme og humanisme II
11 minutter siden / 1997 visninger
Laurits Hallum kommenterte på
Ateisme og humanisme II
12 minutter siden / 1997 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Ateisme og humanisme II
16 minutter siden / 1997 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Ateisme og humanisme II
19 minutter siden / 1997 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Ateisme og humanisme II
24 minutter siden / 1997 visninger
On Elpeleg kommenterte på
Ledsagere som ikke lytter
25 minutter siden / 1664 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Spor i ørkensanda
36 minutter siden / 613 visninger
Kjell Haugen kommenterte på
Noahs Gud hadde nåde med Noah
40 minutter siden / 350 visninger
Anders Ekström kommenterte på
Noahs Gud hadde nåde med Noah
rundt 1 time siden / 350 visninger
Magnus Leirgulen kommenterte på
Hvorfor stemmer så mange blått? - Jeg stemmer Rødt
rundt 1 time siden / 181 visninger
Les flere