Leder

Ordning som bør skrotes

Det trengs ingen nye utredninger for å se at taxfree-ordningen bør skrotes.

«Hvis vi i dag skulle ha funnet opp et system for å finansiere flytrafikken, ville vi aldri ha latt det skje ved hjelp av billig sprit og tobakk.» Ordene tilhører leder i Framtiden i våre hender (FIVH), Anja Bakken Riise. Hun er sitert i Dagsavisen, som skriver om en rapport fra Samfunnsøkonomisk analyse, utarbeidet for nettopp FIVH. Rapporten ser på hvordan dagens taxfree-handel kan avvikles uten at det går på 
bekostning av flytilbudet.

Det finnes ordninger som ikke ville ha blitt foreslått i dag dersom vi skulle bygget opp sivilisasjonen fra bunnen av, men som det likevel kan argumenteres for å videreføre. Monarkiet er en slik ordning. Kirkelig forvaltning av felles gravplasser er et annet eksempel. At «sjøsikkerhet og beredskap langs norskekysten» ivaretas av en frivillig organisasjon i stedet for av det offentlige, er heller ikke helt logisk, men det fungerer.

Taxfree-ordningen derimot – som sørger for at de som har tid og penger til å reise ofte med fly og dermed forurense mer, kan kjøpe billige, helseskadelige produkter som bidrar til store kostnader for fellesskapet – er uforståelig på så mange måter at det er til å grine av. Grunnen til at ordningen fortsatt eksisterer, er at den altså gir folk tilgang til billig alkohol og tobakk, samtidig som inntektene fra salget holder flyprisene nede og bidrar til at ulønnsomme flyruter kan bestå.

Avinor, som driver flyplasser på vegne av staten, hadde i fjor 2,5 milliarder i inntekter fra taxfree- salget. Dersom ordningen med billig sprit og tobakk til reisende nordmenn avvikles, må pengene hentes inn på andre måter. I år tar Samferdselsdepartementet ut 550 millioner i utbytte fra Avinor, og Samfunnsøkonomisk analyse peker på at denne summen kan reduseres. Analytikerne trekker også frem muligheten for at penger kan gå motsatt vei, altså fra staten til Avinor. Det siste tiltaket, som trolig er det som politikerne vil vegre seg mest for, er å skru opp avgiftene og dermed sørge for økte billettpriser.

Både redusert utbytte til staten og høyere avgifter for de reisende er fornuftige tiltak som bør vurderes. Derimot er det vanskelig å se en god begrunnelse for subsidiering av flytrafikken i form av statlige overføringer til Avinor. Men uansett hvordan politikerne velger å løse dette, trengs det ingen nye utredninger for å se at taxfree-ordningen bør skrotes.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Leder