Øyvind A. Jørgensen

12

Maria

Publisert: 2. nov 2017

Vårt Land bringer nytt fra forskningen. Flott. Det er neppe noe å si på Thomas Arentzens beskrivelese av Romanos Melodens og Oldkirkens Maria-framstillinger, onsdag 1.11. Beskrivelsen av dagens oppfatninger av Maria er nok ikke like treffende, men Arentzen har sikkert rett i at Maria ikke spiller den samme sentrale rolle i dag som i Oldkirken. Hans doktoravhandling er både litteraturvitenskap og kirkehistorie. Temaet er Maria, men mer presist kan en vel si at det er Romanos Melodens diktning og hans samtids Maria-bilder som er forskningsobjektet.

Arentzen mener nok ikke at Romanos gir oss noen kunnskap om Maria som historisk person. Men jeg lurer på om han ikke bare er litteratur- og historieforsker, men også beveger seg inn dogmatikken og vil si noen om Maria som skikkelse i kristen tro og kirkelig liv. Han slår et slag for den fortellerkunsten som Romanos representerer, som «også har en klar teologisk pregnans.» Det finnes mye «verdifullt Maria-stoff» fra denne perioden, sier han, stoff som er skrevet til kirkelige festdager, mens Maria spiller en mindre sentral rolle i vår protestantiske tradisjon i dag. En kan lure på om forskeren mener vi gjør noe galt, vi som ikke deler Romanos’ Maria-bilde, når han sier at «Maria er fratatt den autoriteten hun hadde i Oldkirken.»

Sammenlikningene er i alle fall ganske ladde. Hos Romanos og hans samtidige er Maria den myndige, en kraftfull og vakker kvinne med makt og evne til å formidle Guds ord. Hun uttaler seg med teologisk tyngde og det er hun som styrer huset. Hun har guddommelig kraft fra sin sønn, er talskvinne for menneskene og en naturlig og viktig del av den store frelsesgjerningen. I «vår» Maria-forståelse, derimot, møter vi henne i hjemmekoselige julekrybber. Hun er en svekket skikkelse, yndig, underdanig, tander og stakkarslig, en omsorgsfull morsfigur som bare venter på å lage kjøttkaker for å glede barna når de kommer hjem.

I skrivende stund er dagens Vårt Land kommet i hus. Arentzens utsagn har «ein noko syrleg brodd», skriver lederskribenten. M.a.o. skal de ikke betraktes som forskningsresultater, og det har vel heller ikke Arentzen ment. Jeg vil tro at mange, også overbeviste protestanter, ikke kjenner seg igjen i det Maria-bildet «vi» angivelig skal ha. F.ø. støtter jeg Vårt Land i at Maria ikke må bli framstilt som en mindre myndig kvinne. Det er det heller ingen grunn til. Da tror jeg det er mye bedre å lese om henne i Bibelen enn i fantasifulle fortellinger fra Oldkirken.

1 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg

Mest leste siste måned

Glansbilder av Sjømannskirken?
av
Arnfinn Eng
26 dager siden / 1894 visninger
Servietter og skam
av
Merete Thomassen
18 dager siden / 1628 visninger
Idiotforklarer kristen høyreside
av
Espen Ottosen
25 dager siden / 1590 visninger
Tenåringstrass i regjeringen
av
Usman Rana
26 dager siden / 1586 visninger
Ord som truer vår religionsfrihet
av
Trond Bakkevig
17 dager siden / 1441 visninger
En samfunnsskapende kraft
av
Berit Hustad Nilsen
19 dager siden / 1361 visninger
Hva skjer Hanvold?
av
Bendik Storøy Hermansen
15 dager siden / 1352 visninger
Stolthet er undervurdert
av
Magne Nylenna
30 dager siden / 1180 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere