Leder

Kristen klimaetikk

Et bærekraftig liv handler ikke minst om grunnholdningen til våre medskapninger og til Guds skaperverk

Å ødelegge skaperverket er som å «korsfeste Kristus på nytt». Det var tidligere Nidaros-biskop Finn Wagle som i gårsdagens Vårt Land tilskrev den ortodokse kirke dette kraftige utsagnet. Biskopen ­etterlyste dessuten at kirken møter klimaspørsmålet med en mer gjennomtenkt «avstandsetikk». Dette som et supplement til «nærhetsetikken» som tar ­utgangspunkt i det umiddelbare møtet med ens neste.

Det er lett å tenke at det er en sammenheng mellom «nærhetsetikken» og den pietistiske tradisjonen som har preget store deler av norsk kirkeliv. Pietistisk etikk var ofte rettet mot den enkeltes personlige gudsforhold. Det handlet om å være lydig mot det man opplevde som Guds bud, men også om å styrke og bevare sitt eget gudsliv. Man kan med en viss rett si at perspektivet var selvsentrert.

Samtidig blir dette en altfor ensidig analyse av pietismen. Pietistene var pionerer i det diakonale arbeidet, og det var gjennom denne åndsretningen at misjonstanken for alvor våknet og gjorde Norge til et foregangsland i protestantisk sammenheng. Man kunne ikke la mennesker i stikken som Kristus var død for. At folkegrupper langt borte fikk høre evangeliet ble en etisk plikt for de troende. Hånd i hånd med forkynnelsen gikk hjelpearbeid og undervisning.

Det finnes altså en lang «avstandsetisk» tradisjon i norsk kristenliv. Vårt felles ansvar for klimaet har en naturlig plass i denne tradisjonen. De menneskeskapte klimaendringene rammer befolkningen i land der norsk misjon har arbeidet i mer enn hundre år. Å fortsette med en livsstil som går så direkte ut over vår neste, både i framtidige generasjoner og i andre deler av verden, er en selvmotsigelse for kristne som ønsker å formidle budskapet om en Gud som ofret seg selv for verden.

Kanskje er snarere pliktetikken blitt erstattet av konsekvensetikk i nyere tid. Når man så ikke ser konsekvensene av sin livsstil, fordi de er langt unna i tid og rom, finner man ikke begrunnelsen for å endre livsstil. Argumentet «det betyr ikke noe hva jeg gjør» høres ofte. Her kan pliktetikken gi oss et verdifullt korrektiv. Et bærekraftig liv handler ikke minst om grunnholdningen til våre medskapninger og til Guds skaperverk. Det handler om å elske Gud og sin neste, om ærefrykt for livet og ærbødighet for livets skaper.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Leder