Lederartikkel Vårt Land

Kristen klimaetikk

Et bærekraftig liv handler ikke minst om grunnholdningen til våre medskapninger og til Guds skaperverk

Publisert: 1. nov 2017 / 296 visninger.

Å ødelegge skaperverket er som å «korsfeste Kristus på nytt». Det var tidligere Nidaros-biskop Finn Wagle som i gårsdagens Vårt Land tilskrev den ortodokse kirke dette kraftige utsagnet. Biskopen ­etterlyste dessuten at kirken møter klimaspørsmålet med en mer gjennomtenkt «avstandsetikk». Dette som et supplement til «nærhetsetikken» som tar ­utgangspunkt i det umiddelbare møtet med ens neste.

Det er lett å tenke at det er en sammenheng mellom «nærhetsetikken» og den pietistiske tradisjonen som har preget store deler av norsk kirkeliv. Pietistisk etikk var ofte rettet mot den enkeltes personlige gudsforhold. Det handlet om å være lydig mot det man opplevde som Guds bud, men også om å styrke og bevare sitt eget gudsliv. Man kan med en viss rett si at perspektivet var selvsentrert.

Samtidig blir dette en altfor ensidig analyse av pietismen. Pietistene var pionerer i det diakonale arbeidet, og det var gjennom denne åndsretningen at misjonstanken for alvor våknet og gjorde Norge til et foregangsland i protestantisk sammenheng. Man kunne ikke la mennesker i stikken som Kristus var død for. At folkegrupper langt borte fikk høre evangeliet ble en etisk plikt for de troende. Hånd i hånd med forkynnelsen gikk hjelpearbeid og undervisning.

Det finnes altså en lang «avstandsetisk» tradisjon i norsk kristenliv. Vårt felles ansvar for klimaet har en naturlig plass i denne tradisjonen. De menneskeskapte klimaendringene rammer befolkningen i land der norsk misjon har arbeidet i mer enn hundre år. Å fortsette med en livsstil som går så direkte ut over vår neste, både i framtidige generasjoner og i andre deler av verden, er en selvmotsigelse for kristne som ønsker å formidle budskapet om en Gud som ofret seg selv for verden.

Kanskje er snarere pliktetikken blitt erstattet av konsekvensetikk i nyere tid. Når man så ikke ser konsekvensene av sin livsstil, fordi de er langt unna i tid og rom, finner man ikke begrunnelsen for å endre livsstil. Argumentet «det betyr ikke noe hva jeg gjør» høres ofte. Her kan pliktetikken gi oss et verdifullt korrektiv. Et bærekraftig liv handler ikke minst om grunnholdningen til våre medskapninger og til Guds skaperverk. Det handler om å elske Gud og sin neste, om ærefrykt for livet og ærbødighet for livets skaper.

1 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Magnus Leirgulen kommenterte på
ET BREV TIL JUSTISMINISTEREN
rundt 1 time siden / 2976 visninger
Roald Øye kommenterte på
Innspill om to-statsløsningen.
rundt 1 time siden / 653 visninger
Kjellrun Marie Sonefeldt kommenterte på
ET BREV TIL JUSTISMINISTEREN
rundt 1 time siden / 2976 visninger
Ben Økland kommenterte på
ET BREV TIL JUSTISMINISTEREN
rundt 2 timer siden / 2976 visninger
Magnus Leirgulen kommenterte på
ET BREV TIL JUSTISMINISTEREN
rundt 2 timer siden / 2976 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
ET BREV TIL JUSTISMINISTEREN
rundt 2 timer siden / 2976 visninger
Robert Rygge kommenterte på
Hvorfor blir innlegg og kommentarer borte uten forklaring ?
rundt 2 timer siden / 2464 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Oppfordringen til biskopen er klar
rundt 2 timer siden / 963 visninger
Les flere