14    23

Åpent brev til Erna Solberg

Nye ideer og bedre løsninger var mantraet til Høyres valgkamp fire år siden. Jeg er usikker om Høyre hadde mange nye ideer, men jeg etterlyser likevel nå er tiden inne for å tenke nytt og tenke høyt. Et politikkområdet der det trenges lederskap, visjonære ideer er migrasjon. Jeg virkelig håper at du våger å vise lederskap om at det norske samfunn, Norge, og Europa tar ansvar for mennesker på flukt.

Publisert: 12. okt 2017 / 558 visninger.

Kjære Erna

Gratulerer med resultatet ved stortingsvalget 2017. Du har rett velgerne har fornyet tillitt og gitt deg fire nye år. Jeg skulle gjerne sendt dette brevet før eller under valgkampen, men jeg er valgte å ikke gjøre det. Det var fordi årets valgkamp var overfokusert på retorikk enn visjoner og ideer for framtid. Det virket som om de politiske partiene og deres ledere fryktet å tappe valget og dermed våget ikke diskutere de utfordringene samfunnet vårt og verden står ovenfor.  Økonomi og makt fordelinger i og mellom landene er urettferdige. Vi har en økende andel aldrende befolking på noen deler av verden mens andre steder overbefolkes. Klimaendringenes sanne virkninger spreder. Millioner av mennesker fortsatt lever i fattigdom og i områder rammet av krig, konflikter og dårligstyre. Radikalisering og voldelig ekstremisme av religiøs og ideologiske art som fører til terror og krigen mot terror er en virkelighet vi lever i. På toppen av alt dette mangler verden en politisk ledelse.  Verden har endret dramatisk og alle strever etter å sikre egne interesser selv på bekostningen av andre.

Mens verden ute som samfunnet vårt er avhengig av rammes av utfordringer, var det norskevalgkampen i 2017 langt ifra å røre ved disse utfordringene. I stedet for å debatter om hvordan best landet og samfunnet vårt kan bygge seg opp for å møte nåtids og framtids utfordringer og bidra til en bedre verden for alle, var vi fokusert på det som har vært fram til nå. Partiprogrammene og hjertesakene begynte å likne på hverandre. I tillegg henviste alle til den såkalte «bre enighet om; stortingsforliket, langelinjene» for å unngå debatt. Jeg ønsker meg at polikkerne slutter å bruke disse unnskyldningene og våger å komme med nye ideer, løsninger og visjon.  Nye ideer og bedre løsninger var mantraet til Høyres valgkamp fire år siden. Jeg er usikker om Høyre hadde mange nye ideer, men jeg etterlyser likevel nå er tiden inne for å tenke nytt og tenke høyt. Nå er tiden inne for å vise gode lederskap. Et poltikk området der det trenges lederskap, visjonære og revolusjonære ideer er migrasjon.

Kjære Erna, jeg tror jeg behøver ikke å fortelle det om sitasjonen for mennesker på flukt i verden i dag. Vi vet at 65.6 millioner mennesker er på flukt på verdensbasis. Det ble sagt at dette er det høyestetallet siden andreverdens krig. Dessvare trenden kommer til å fortsette og mest sannsynlig med økt fart. Gitt at underliggende årsakene både krig og konflikt, men også fattigdom, terror, dårligstyresett, urettferdig verdensorden og ikke minst klimaendringer varer, mange millioner mennesker kommer til utdrives fra hjemmene og landene sine. Utrolig nok befinner de fleste verdensflyktninger seg i nærområder og i de minst industrialiserte land. Relativt sett økt ankomsten til Europa i 2015 skapte store overreaksjoner både i form av utviklinger i samfunnet og innstramminger i politikken. Mange steder er grensene stengte med piggtråder, murer og grensejarer. Europa undertegnet diskutable avtaler med transitt og opprinnelsesland. Med presumptive flyktning og fremmedfrykt i folkeopinion som unnskyldning, føres det innstramminger i asylregelverk til tross for frarådinger i fra både sivilsamfunnsorganisasjoner og FN organer. Europa var og er dårlig forberedt for å hjelpe mennesker i nød i oppfyllelse til både det moralske idealene samfunnet vårt er tuftet på og de internasjonale avtalene vi har forpliktet oss.

Kjære Erna, jeg vet at du er klar over politikk handler ikke bare om hva en ledere og et parti kan få gjennomslag for, det handler også om hvilke retningen samfunnet og landet som helhet føres og hva slags fotavtrykk vi overlater til kommende generasjoner. Vi, som det norske samfunn, er avhengig av ditt lederskap i neste fire årene. Jeg virkelig håper at du våger å vise lederskap om at det norske samfunn, Norge, og Europa tar ansvar for mennesker på flukt. Jeg forventer du viser lederskap i å mobilisere det norske folk å fortsette stå i solidaritet med og dele ressursene vi har med mange flere som trenger det. Jeg håper at du viser lederskap som anser migrasjon som en normal del av samfunnsutviklingen som har kommet til å være og den må ikke settes i en motsetning forhold til samfunn. Når innvandring, flytning og migrasjon framstilles som trussel for samfunn, da kan fremmedfrykt, skepsis og i noen tilfeller hat let fremkomme og gjør det vanskelig å leve sammen. Jeg er klar over at du er opptatt av felleskap, tillitt, respekt og aksept mellom borgere, i samfunnet slik at vi vil ha et Norge for alle og et Norge vi alle kan være glad i og strever etter å bevare. Med FrP, kjent for sin migrasjonskritisk holdninger og politikk, i regjeringsprosjekt har du et krevende tid å vente, derfor er det avgjørende med en god lederskap.  Med et ønske om en vellykkede periode som landets statsminister.

Synspunkt kom på trykk i avisa Dagen torsdag 12.oktober 2017

Svar

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.

Skriv kommentar
Kommentar #1

Kåre Kvangarsnes

5 innlegg  610 kommentarer

Publisert 2 måneder siden

Jeg syns ditt brev har feil adresse. Din oppfordring bør heller sendes til lederne i rike land i Midtøsten,og  til ledere for religionen islam som holder sine innbyggere under diktaturets klamme makt og som produserer ufrihet og fattigdom og åndelig fanatisme. Europa har gjort mye, men kan ikke utslette seg selv og føre seg selv inn i de samme konflikter som de som har fått vår hjelp flykter fra.

Kommentar #2

14 innlegg  23 kommentarer

forvente godt lederskap fra diktaturer?

Publisert 2 måneder siden

Kåre, grunnen jeg adresserte Erna er fordi man kan ikke forvente godt lederskap fra diktaturer. Men noen ganger gode ledere også mister evnen og visjonen særlig når de fleste velger å følge etter disse steke macho mennene som Trumph, Duterte, Erdogan, Orban, Modi, Abe. Håper Erna og Angela stopper galskapen.

Kommentar #3

Publisert 2 måneder siden
Lemma Desta Gonamo. Gå til den siterte teksten.

Du svarer ikke på Kåres pointe:

Kommentar #4

hva har Europa gjort?

Publisert 2 måneder siden

Søren, tror du Europa gjort mye? si meg det da? 1.2 millioner asylsøker til Europa med 500 millioner befolking i 2015, er det mye? Tyrkia huser 2.9 millioner, Iran, Pakistan, Uganda, og Libanon ca 1 million hver. Europa? les her https://www.vox.com/world/2017/1/30/14432500/refugee-crisis-trump-muslim-ban-maps-Charts . La oss være ærlige. hva gjør Europa? hva gjorde Europa? bombet Libya, Irak og Afghanistan som skapte tomrom for voldelig ekstremister, fortsatt henger med kolonitidens påvirkningsmakten og muligheten i mange land (Britene og franskmennene), produserer og seller våpen til diktatorer, hva her Europeisk myndighetene ikke gjort? Dette handler ikke Europeisk folk, men de som har sittet i makten har gjort mye som kan ses som årsaker bak mennesker på flukt .  Dessverre kan vi ikke snakke om dette åpent og ærlig. uforsvarlige og vanskelige politiske interesser framstilling!

Kommentar #5

Publisert 2 måneder siden
Lemma Desta Gonamo. Gå til den siterte teksten.

Din artikel er efter min mening retvisende, men de tal du skriver og den taler om, er jo for et eller få år og det er jo ikke sådan at folk rejser hjem igen, så den måde kan man ikke regne på.

Det store billede er at der i dag bor 1,1 mia. i Afrika og at der med den nuværende levevis vil være 4,2 mia. i 2100. Dette kan næppe lade sig gøre, så noget må gøres for at undgå katastrofer. Det indlysende er selvsagt at få meget færre børn. Ellers vil man skabe store menneskelige ulykker for sig selv og for sine naboer.

Man kan ikke sammenligne antal i vores lande og i dem, du nævner, da folk gives vidt forskellige levevilkår her og der.

Krigene vesten har ført i MØ mener jeg personligt er fejl, men de er ikke årsag til ret meget af strømmen af migranter. Langt de fleste kommer, fordi der ikke er plads til dem i deres egne samfund og så søger de ud. Det bliver landene nødt til selv at finde en løsning på. De kan ikke bare vælte deres problemer over på andre.

Jeg mener det er afrikanernes eget ansvar at deres ledere køber våben af vesterlændinge og det samme kan siges om udenlandske banker og big corp. De ting er da problemer, men sådan er det jo og man må søge at løse det, som alle andre. Der er jo tale om selvstændige lande, der selv bestemmer, hvem der må være i landet.

Jeg mener de fleste gerne vil tale ærligt om de her ting - politikere og medier er noget andet.

Jeg mener altså samlet at du mangler at tænke over, hvad det ville betyde for Europa, hvis folk syd for, skulle have mulighed for at rejse nordpå, for at løse deres problemer.

Kommentar #6

0 innlegg  4474 kommentarer

Måske en graf kan vise alvoren

Kommentar #7

14 innlegg  23 kommentarer

Eu medlemlandene har 8% verdensflyktinger.

Publisert rundt 2 måneder siden

EU member states host 8% of the world’s refugees. In 2015, 22 EU countries resettled 13 000 people; the US resettled almost 70 000 refugees. MEPs therefore call on member states to increase both resettlement efforts and the number of resettlement places in order to shoulder a fair share of global responsibility. They want the EU to take on at least 20% of the annual projected global resettlement needs. In 2017, this would amount to around 250 000 people. http://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20171009IPR85646/better-protection-and-durable-solution-for-refugees

Etterlysning.
Kjellrun Marie Sonefeldt