Redaktør politikk og verden Berit Aalborg

‘Bordet fanger’

Erna Solberg ønsker å få KrF til forhandlingsbordet. Det er nettopp det flere i KrF er redde for.

Publisert: 15. sep 2017  /  2278 visninger.

Da KrF og Venstre satte seg ned ved forhandlingsbordet for fire år siden, kom advarselen fra KrF-nestor Kjell Magne Bondevik: Når potensielle samarbeidspartnere setter seg ned rundt et bord for å forhandle, blir de fort fanget. Da er veien ofte kort til en mer omfattende avtale enn det de minst interesserte partnerne egentlig ønsker. Den gangen advarte Bondevik KrF mot å sette seg ned ved forhandlingsbordet eller gå i regjering med Frp.

Ny forhandling 

Nå er KrF igjen invitert rundt Erna Solbergs bord etter at Høyre, Frp, KrF og Venstre fikk flertall. Denne gangen er det enda viktigere for Solberg å ha en forpliktende avtale med både Venstre og KrF. Det er ikke nok at partiet Venstre vil ha en løsning med regjeringspartiene eller tre inn i regjeringen. Uten KrF mister Solberg sitt flertall. Derfor er det uhyre viktig for Solberg å binde KrF til en eller annen form for avtale.

En rekke ganger har både Erna Solberg og nestleder Jan Tore Sanner uttalt at de fire partiene nå må sette seg ned og «forvalte et flertall sammen». De siste dagene har denne uttalelsen irritert flere i KrF. Den som tydeligst har sagt dette i media, er stortingsrepresentant Geir Jørgen Bekkevold. Han sa: «Nå må Høyre ta det inn over seg at partiet er i en ny situasjon (...) For KrF handler det denne gang om å forvalte egen politikk og eget program, ikke fire partiers flertall».

Ikke samarbeidsavtale. 

Derfor var det ikke uten grunn at Knut Arild Hareide, få dager før valget, gikk ut med utspillet om at han ikke ønsket en samarbeidsavtale med en regjering der Frp sitter. Selv om han i samme åndedrag sa at han ikke ville felle Erna Solbergs regjering, så var det åpenbart viktig for ham å sikre at de andre borgerlige partiene forsto at KrF har lovet velgerne sine at de ikke blir ­koblet til et tett samarbeid med Frp. Dermed kan de heller ikke gå inn i en slik avtale uten å bryte løfter til de velgerne som er svært kritisk til nettopp Siv Jensens og Sylvi Listhaugs parti.

Eggdonasjon og Lofoten. 

Solberg har likevel meldt at hun kommer til å legge et slags ­miniforslag til samarbeid på bordet. Dette vil kunne binde KrF til det borgelige prosjektet og vil garantert inneholde saker det er vanskelig for partiet å si nei til. En slik sak kan være et løfte om at regjeringen ikke vil fremme et ja til eggdonasjon i den kommende perioden. Det kan Solberg love fordi hun fikk utsatt sitt eget landsmøtes behandling av eggdonasjon til neste år. Dersom Solberg har bundet opp regjeringen i en avtale med KrF i fire år, spiller det ingen rolle om Høyres landsmøte, etter alle solemerker, sier ja til eggdonasjon neste år.

Kanskje kan Solberg love at regjeringen heller ikke vil konsekvensutrede deler av Lofoten. I prinsippet kan Høyre, Frp og Ap finne sammen i oljepolitikken og konsekvensutrede den delen Ap vil åpne. Men som Vårt Land skrev onsdag, er det langt fra sikkert at Ap vil støtte regjeringen. Dermed er det ikke så vanskelig for Solberg å gi KrF og Venstre et slikt løfte.

Utenriksminister

Andre viktige saker for KrF kan bli lagt på bordet. Etter fredagens nyhet om at utenriksminister Børge Brende trekker seg, kan KrF få tilbud om bistandsminister, eller selveste utenriksministerposten. Hilde Frafjord Johnson vil kunne bekle en slik rolle. Og som en sterk politiker vil hun kunne forme deler av norsk politikk på feltet. Alt dette vil det bli krevende for KrF å si nei til. Dersom også Sylvi Listhaug blir tatt ut av regjering, vil KrF måtte si nei til svært gode tilbud.

Det som til slutt må bli Hareides, stortingsgruppas og landsstyres avveining, er hva som 
gagner partiet og landet på lang sikt.

De kan lytte til Civitas og Kristen Clemets analyse. Hun mener KrFs velgere ligger til høyre i det politiske landskapet. Hun viser til de aller ferskeste tallene som viser at KrF lakk mest til Høyre og Frp den siste tiden, og at KrF derfor bør velge å bli et rent borgelig parti for å beholde kjernevelgerne. Dette er den samme strategien KrFs søsterparti i Sverige, Kristdemokraterna (KD) har valgt. Partiet ligger nå tydelig under sperregrensen, og de som var mest opptatt av fattigdom, bistand, miljø og sosial utjevning har forlatt partiet ved valg.

KrFs storhetstid

På en annen side kan KrF se tilbake til sin egen storhetstid der partiet også hadde­ en tydeligere venstrefløy enn i dag. KrFs egen havarikommisjon konkluderte i 2003 med at mange velgere hadde forlatt partiet etter samarbeid med Høyre, fordi de opplevde at partiet hadde mistet sitt sosiale sinnelag. I årene etter har KrFs venstreside stadig forvitret. Etter at KrF valgte å peke på Erna Solberg i fjor høst, var trenden i Vårt Lands målinger utført av Norstat, at partiet lekket til Sp og Ap frem til siste innspurt. Da gikk KrF ned en tydelig dupp og mistet aller flest velgere til høyresiden.

Valgforsker Bernt Aardals konklusjon i Vårt Land i fjor var tydelig: «KrF har allerede mistet flere velgere som orienterer seg mot venstresiden. Men det kan godt hende de mister enda flere og blir et parti som ligger klart på høyresiden».Den venstre­orienterte KrF-velgeren er opptatt av bistand, fattigdom, rettferdighet, og klima. Tidligere har Aardal sagt at KrF aldri har klart å bli store uten å mobilisere begge disse to velgergruppene.

Under sperregrensen 

En av redaktørene i den kristenkonservative avisen Dagen, stilte følgende spørsmål rett etter valget: «Var dette KrFs siste valg over sperregrensen?». Spørsmålet er godt. Et slikt scenario er ikke usannsynlig. Men svaret Dagen gir er ikke særlig bærekraftig. Det er å si farvel til hele KrFs venstreflanke og gjøre KrF til et mer konservativt høyresideparti som samarbeider med Frp. Dette ville vært den sikreste veien for å senke KrF under sperregrensa. Resultatet ser vi i Sverige.

Alt dette må Knut Arild Hareide tenke på når han setter seg ved rundt bordet med Erna Solberg. Sommerens krangler med Sylvi Listhaug gjør trolig valget lettere.

Kommentaren står på trykk i Vårt Lands papirutgave lørdag 16. september

2 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Kjellrun Marie Sonefeldt

225 innlegg  1504 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden

Ordtaket-"Tilpasse seg fienden for å undertrykke han",er noe å tenke på I nåværende situasjon for KrF.Riktignok handler det ikke om fiender her,men meningsmotstandere.

Synes det å være bedre for KrF å være utenfor og stadig ergre seg over et eller annet,men ikke være I posisjon til å markere seg I mot,annet enn fra sidelinjen.Kan ikke en partileder ergre på seg mavesår av slikt?

 

 

 

2 liker  
Kommentar #2

Berit Aalborg

178 innlegg  61 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden

Jo det kan man nok få magesår av. Men det er nok også svært krevende å stå ansvarlig for poltikk og retorikk man er svært uenig i. Den politiske avstanden til Frp oppleves for stor i KrF. 

1 liker  
Kommentar #3

Johan Rosberg

20 innlegg  444 kommentarer

Veivalg og veiskille

Publisert nesten 2 år siden

Årets valg har muligens handlet om verdier. Man kan godt si at Frp kanskje har vært tydligst på sine verdier, men det betyr jo slett ikke at man behøver å støtte eller underbygge disse. Tvert om kan man markere uenighet. Her er det Krf har sin mulighet etter min mening. 

Jeg har som kristen ofte stemt Krf, men denne gangen stemte jeg AP. Jeg tenkte nok i mitt stille sinn at det ikke gjorde noen forskjell om Krf havnet under sperregrensen. Det handler mer om andre verdier enn å ha et parti med en K for "kristen" i ligningen. 

Jeg er fortsatt nokså frisk og arbeidsfør. Jeg har fast jobb og inntekt. Jeg betaler min skatt i viten om at det løfter og bærer de som sliter og bærer tungt. Den største ureligiøse/uteologiske velsignelse for landet er velferdsstaten, og den støtter jeg opp om. Dette prinsipp bryter ikke med noe jeg tror på. Tvert om. Det underbygges av det jeg leser og tror.

Jeg vet selv hvor tynn is jeg skøyter på. Hver dag er et briste eller bære. Hvor meget betyr da ikke nåden? Velviljen? Den utstrakte hånd når det brister? Det handler om å være sann og etterprøvbar.

Jeg mener Krf bør la høyrekreftene drifte i sin egen motvind, for det er ikke i høyrekraft Krf seiler best. Og skulle religiøse skruller lete etter Gud store finger i spillet, så gav Han oss nettopp det i at det store ofte ligger i det små...

2 liker  
Kommentar #4

Kjell Bjarne Sandvik

19 innlegg  667 kommentarer

La oss se på alternativene!

Publisert nesten 2 år siden

Som jeg ser det finnes der i alle fall 3 alternativ og to av de sender Krf ut av politikken som et kristent parti for godt.

Valg 1. De velger å støtte en AP regjering og med det sier de farvel til de bibeltro kristne og Krf som et kristent parti er historie.

Valg 2. De kan velge å stå utenfor og eventuelt støtte ifra sak til sak og om det skulle holde seg perioden ut vil det i perioden ha vært så mye støy at de fleste troende orker ikke mere og finner seg andre parti å stemme på så utfallet blir det samme.

Valg 3. Der har både FRP og Krf et ansvar skvær opp og få det til å fungere, vær konstruktive og finn løsninger klare dere det er kanskje ett grunnlag for et videre Krf eksistens til stede men krf må vise det igjennom konstruktive handlinger eller var det vel det siste Krf som parti over sperregrensen vi ser nå? 

1 liker  
Kommentar #5

Johan Rosberg

20 innlegg  444 kommentarer

Nja...

Publisert nesten 2 år siden
Kjell Bjarne Sandvik. Gå til den siterte teksten.
Valg 1. De velger å støtte en AP regjering og med det sier de farvel til de bibeltro kristne og Krf som et kristent parti er historie.

Vi sier vel bare farvel til de som hevder å være bibeltro med store bokstaver. Man trenger neppe å være veldig bevandret i selvinnsikten for å se at trusselen er relativt moderat.

3 liker  
Kommentar #6

Mona Ekenes

9 innlegg  931 kommentarer

Det er mye som skjer som skjules for folk flest.

Publisert nesten 2 år siden
Johan Rosberg. Gå til den siterte teksten.
Jeg har som kristen ofte stemt Krf, men denne gangen stemte jeg AP.

Vet du dette?

Stortingsvalget – NM i skuebrød-baking   https://www.document.no/2017/09/15/stortingsvalget-nm-i-skuebrod-baking/

En kommentar som er skrevet av en som i x-antall (mange) år har hatt et politisk ståsted på venstresiden. Han har opparbeidet seg så mye integritet at han også respekteres av x-antall fra høyresiden. 

Vel og merke hvis du selv vil vite om slike forhold.

3 liker  
Kommentar #7

Bjørn Blokhus

0 innlegg  975 kommentarer

Hareide som utenriksminister ?

Publisert nesten 2 år siden

Hareide egner seg godt som utenriksminister. Da kan han sendes ut av landet og oppholde seg utenlands mesteparten av året. Når fireårsperioden er slutt venter en jobb i FN, f.eks i Menneskerettighetskommisjonen.  Jagland 'superjobb' vil også bli ledig når hans periode utløper.

I FN-systemet har Norge fhv SV/MDG - politiker Solheim og med Gro på bakrommet kan det bli et trivelig sted å være.

5 liker  
Kommentar #8

Knut Nygaard

487 innlegg  6965 kommentarer

Can he spik english

Publisert nesten 2 år siden
Bjørn Blokhus. Gå til den siterte teksten.
 Jagland 'superjobb' vil også bli ledig når hans periode utløper.

better or worse than Mr. Jagland.  We have not understood a word he has said in his period.  It shall be hard to listen to someone again.

2 liker  
Kommentar #9

Kjell Bjarne Sandvik

19 innlegg  667 kommentarer

Kanskje ikke!

Publisert nesten 2 år siden

Må en ikke ha være tilknyttet et parti over sperregrensen for at noen slikt kunne skje? 

1 liker  
Kommentar #10

Knut Nygaard

487 innlegg  6965 kommentarer

Kan du legge inn en link

Publisert nesten 2 år siden
Berit Aalborg. Gå til den siterte teksten.
Et stort forskningsprosjekt viser at de aller fleste troende kristne faktisk har et svært negativt syn på nettopp Frp. Men de som uttaler seg er høyrøstede og lager mye støy.

til dette forskningsprosjektet?  Høres heller tvilsomt ut.  Er og spent på definisjonen av "troende kristne".

5 liker  
Kommentar #11

Berit Aalborg

178 innlegg  61 kommentarer

Forskning kristen-velgeren

Publisert nesten 2 år siden

Dette prosjektet er det mest omfattende vi har. Det er ledet av professor og valgforsker Bernt Aardal . Forsker Johannes Berg har jobbet med dette. Disse har jobbet mye for å finne relevante måter å kategorisere kristne - og finne deres politiske ståsted. 

Dette har de spurt velgere om i et omfattende panel: 

-  Er du personlig kristen
- Er du kirkegjenger (inkludert kristne møter) - minst en gang i måneden

- Har du medlemskapsskap i kristelige organisasjoner
- Ønsker du kristne samfunnsverdier
- Siste kategori: slått sammen: Medlem + kristne verdier + kirkegjenger. 

1 liker  
Kommentar #12

Gunnar Søyland

18 innlegg  2558 kommentarer

De som er redde for borgerlig samarbeid

Publisert nesten 2 år siden

Kan heller melde seg inn i SV eller  AP, så kan Krf få tilbake de velgerne de har mistet til borgerlig side...

5 liker  
Kommentar #13

Berit Aalborg

178 innlegg  61 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden

Ja, det er absolutt et valg KrF kan gjøre. Alle partier endrer seg over tid. Men det ville vært et brudd med partiets sentrumstradisjon. 

Kommentar #14

Johan Rosberg

20 innlegg  444 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Mona Ekenes. Gå til den siterte teksten.

Vet du dette?

Stortingsvalget – NM i skuebrød-baking   https://www.document.no/2017/09/15/stortingsvalget-nm-i-skuebrod-baking/

En kommentar som er skrevet av en som i x-antall (mange) år har hatt et politisk ståsted på venstresiden. Han har opparbeidet seg så mye integritet at han også respekteres av x-antall fra høyresiden. 

Vel og merke hvis du selv vil vite om slike forhold.

Jeg kom egentlig ikke lenger i lesingen på Docoment.no enn at jeg ble møtt med en annonse for Bitcoin. I mitt hode ramlet det fort ned til Mount Gox og Babel.

1 liker  
Kommentar #15

Arve Kjell Uthaug

5 innlegg  14 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden

KrF ser ut til å bli eit bytte i ein dragkamp mellom høgre og venstre side i det politiske landskapet. Har partiet rett og slett for lite eigenvekt? Det er gjerne den som manglar eigenvekt som blir dytta att og fram mellom andre. Partiet har rett og slett ikkje greidd å få godt nok fram at det står for noko som er unikt og viktig. Eller så er det vi som veljarar som ikkje har fått dette med oss. Uansett sit partiet igjen med problemet i form av ei nær-sperregrensa-oppleving.

Eg skjønar at KrF må følgja opp det dei har sagt til veljarane før valet. Det står respekt av å halda ord. Men som KrF-veljar sit eg likevel med ei undring. Partiet peikar på Erna Solberg som statsministeren ein vil støtta. Dermed får vi ei Solberg-regjering sidan KrF er tunga på vektskåla. Samstundes vil ikkje partiet ein gong inngå ein samarbeidsavtale med regjeringa. Dermed får vi sannsynlegvis ei svak Solberg-regjering med ei usikker framtid. Det er sikkert spennande for alle som synste det er spennande med det politiske spelet. Men er ei veik regjering med uviss framtid godt for landet?


4 liker  
Kommentar #16

Johannes Taranger

7 innlegg  626 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden

Undersøkelser blant kjernevelgerne på Sør og Vestlandet har vist til at 60% av dem er imot samarbeide med AP. De er konservative og utgjør en vesentlig del av Krf´s velgermasse. Om da en stor del av disse skulle forlate Krf så vil partiet garantert havne under sperregrensen ved neste valg. Eneste håp for Krf ville da være samarbeide med høyresiden. I motsats, vil partiet gå under. De har rett og slett ikke tilstrekkelig velgergrunnlag om partier trekker mot vestre. Alt annet ville være en ønsketenkning

3 liker  
Kommentar #17

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Forslag

Publisert nesten 2 år siden
Johannes Taranger. Gå til den siterte teksten.
Undersøkelser blant kjernevelgerne på Sør og Vestlandet har vist til at 60% av dem er imot samarbeide med AP. De er konservative og utgjør en vesentlig del av Krf´s velgermasse. Om da en stor del av disse skulle forlate Krf så vil partiet garantert havne under sperregrensen ved neste valg. Eneste håp for Krf ville da være samarbeide med høyresiden. I motsats, vil partiet gå under. De har rett og slett ikke tilstrekkelig velgergrunnlag om partier trekker mot vestre. Alt annet ville være en ønsketenkning

Siden både kristne og verdikonservative vestlendinger er grupper på vei mot utryddelse, har jeg et annet forslag til Krf.

Hva med å skifte navn til Rf, Religiøst folkeparti?

Dette vil gi partiet en ny vår; større gjennomslagskraft på Østlandet, større gjennomslagskraft hos velgere på venstresiden, og, til slutt, en sterk økning i den potensielle velgerskaren som mener at gudstro er viktig i styringen av landet.

Kommentar #18

Johannes Taranger

7 innlegg  626 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden

Ikke noen god løsning dette, nei. Religiøsitet har vi nok av, men ekte Bibeltro påvirkning av politikken ville gjøre godt. Da ville Vestland Krf blomstre, mens liberale Østland Krf nok ville gjøre det motsatte

2 liker  
Kommentar #19

Mona Ekenes

9 innlegg  931 kommentarer

Slike nettsteder som også "kr"f skyver i fra seg.

Publisert nesten 2 år siden
Johan Rosberg. Gå til den siterte teksten.
Jeg kom egentlig ikke lenger i lesingen på Docoment.no enn at jeg ble møtt med en annonse for Bitcoin. I mitt hode ramlet det fort ned til Mount Gox og Babel.

Har kun sett vipps, et betalingssystem jeg er ukjent med og ikke bruker, men bit coin annonser har jeg ikke bevisst lagt merke til, påstår heller ikke at de ikke har vært der. For jeg lar ikke annonsene affisere eller tiltrekke oppmerksomhet, fortrekker selve nettstedets øvrige innhold framfor avledningen fra reklamen, da lærer man i det minste noe. Selv om nettstedet ikke tjener på en slik holdning.

Mange kristne besøker dette nettstedet også fra konservativt hold, der flere som kommenterer heller ikke skammer seg for å holde skriftsteder høyt i hevd, men heller anbefaler dem til påminnelse og ment til å bli tatt på alvor.

Flere av brukerne også noen fra redaksjonen, ser forskjell på sann kristendom og hva som ikke passer med kart og kompass.

3 liker  
Kommentar #20

Per Steinar Runde

211 innlegg  2476 kommentarer

Sjølvmordsparadigmet

Publisert nesten 2 år siden

Viss KrF følgjer rådet til Aalborg, endar det iallfall med harakiri. Verken VL eller KrF har forstått at svært mange kristne er mot stor innvandring av muslimar. Ein kristen asylant frå Midtausten sa det slik til Regionavisa for to år sidan: "Midtausten, og det eg flykta frå, har no kome hit". 

Valresultatet i dei fire største kommunane på Søre Sunnmøre talar sitt tydelege språk:

Volda:    KrF: 9,7  (-5,0)  Frp: 21,5  (+4,2); største parti

Ørsta:    KrF: 5,1   (-4,3)  Frp: 26,0 (+5,6); største parti

Ulstein: KrF: 9,6 (-4,3)   Frp: 24,5 (+5,3); nest største parti, etter H

Herøy:   KrF: 9,1  (-5,3)   Frp: 31,4  (+8,5); største parti

Utruleg mange kulturkonservative har røysta på eit liberalistisk parti fordi dei støttar Sylvi Listhaug og ikkje kritikarane hennar i m.a. KrF og VL.


11 liker  
Kommentar #21

Berit Aalborg

178 innlegg  61 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden

Hvilken undersøkelse viser du til?

Jeg har i dag sett nøye på tall fra Medborger-panelet. Det drives av samfunnsforskere ved Universitetet i Bergen og Rokkansenteret, og er et ikke-profit prosjekt som utelukkende benyttet til forskningsformål. Deltakerne representerer et tverrsnitt av den norske befolkningen, som noen ganger i året inviteres til å si sin mening i viktige spørsmål om norsk samfunn og politikk. Det er over 5000 deltagere i prosjektet.

Det viser blant annet:

KrFs velgere fra 2013 har i 2017 følgende holdninger til andre partier:


- 72 prosent misliker Frp

- 40 prosent misliker Venstre

- 37 prosent misliker Ap

- 27 prosent misliker Høyre

- 27 prosent misliker Sp


- 60 prosent liker Høyre

- 53 prosent liker Sp

- 47 prosent liker Ap

-  35 prosent liker Venstre

- 20 prosent liker Frp


ALTSÅ:

Frp er det partiet flest KrFere misliker. Venstre kommer også høyrere på listen over mislikte partier blant KrFere. Begge disse ligger over Ap.


KrFs velgere liker Høyre. Etterfulgt av Sp og Ap.


Jeg oppfordrer deg til å gå inn og lese selv. Og sjekke de ulike utregningene:

http://www.uib.no/medborger

2 liker  
Kommentar #22

Arve Kjell Uthaug

5 innlegg  14 kommentarer

Tal og tolking

Publisert nesten 2 år siden

Ja, dette er interessante tal. Det viser at Frp er det minst likte partiet mellom KrF-veljarar. Tippar det er veljarar frå fleire parti som tenkjer akkurat likt der. FrP blir oppfatta ganske polariserande.

Eit anna interessant funn er at Høgre er betre likt enn Ap (av KrF-veljarar). Tyngdepunktet i dagens borgarlege regjering (Høgre) er altså betre likt enn tyngdepunktet i alternativet (Ap). 

Uansett kva Hareide & co gjer, så er det vanskelege val. Om dei lyttar til høgreside-Selbekk eller venstreside Aalborg, det blir nok vanskeleg same kva dei gjer. Men eg synest det er litt merkeleg at KrF så tydeleg peikar på Erna Solberg som sin statsministerkandidat, men dei vil ikkje ein gong ha ein samarbeidsavtale med regjeringa som Solberg skal leia. "Stem på oss, så får du Solberg som leiar av eit svakt og vaklevorent regjeringsprosjekt" - ?

2 liker  
Kommentar #23

Johannes Taranger

7 innlegg  626 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden

Dette er en undersøkelse som er foretatt lokalt på Sør Vest landet, som viser til at majoriteten av Krf velgerne der er imot samarbeid med AP. Vi så at i Krf bastioner som Karmøy og Bømlo mistet Krf mange velgere og det er snakk om tusenvis i fra regionen som da gikk over til Høyre og Frp. For ikke å snakke om i Møre og Romsdal. Der er utslagene ekstra store . Det kan  være at i andre deler av landet at Krf velgere ønsker samarbeide med AP, men ikke på Vestlandet. Blant kjernevelgerne. Hareide er hovedårsaken til dette. Han har ledet partiet mot venstre. Krf velgere på Vestlandet liker ikke det. Tverrsnittet i den norske befolkning vil vise til andre resultater enn på Vestlandet. Vestlandet er konservativt. AP står svakere her enn ellers

2 liker  
Kommentar #24

Johannes Taranger

7 innlegg  626 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden

Undersøkelsen jeg har vist til dreier seg ikke om støtte til Frp blant Krf velgere, men  hva Krf velgere fra Vestlandet mener om samarbeide med AP. Det er klar tale

3 liker  
Kommentar #25

Berit Aalborg

178 innlegg  61 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden

Internessant undersøkelse. Fint om du legger ut linken til denne. 

Mvh

Berit Aalborg

Kommentar #26

Per Steinar Runde

211 innlegg  2476 kommentarer

Innvandringspolitikk trumfar andre saker

Publisert nesten 2 år siden
Berit Aalborg. Gå til den siterte teksten.
Frp er det partiet flest KrFere misliker.

Noko av skulda for det fell nok på Aalborg og VL. Men Frp står for så mangt. Kulturkonservative som røystar Frp gjer det neppe pga det liberalistiske i partiprogrammet, men pga innvandringspolitikken. Det er der slaget står om kva Noreg vi vil få i framtida; sjå http://www.verdidebatt.no/innlegg/11697407-mange-truslar-men-ei-felles-arsak

11 liker  
Kommentar #27

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Spørsmålet

Publisert nesten 2 år siden
Per Steinar Runde. Gå til den siterte teksten.
Kulturkonservative som røystar Frp gjer det neppe pga det liberalistiske i partiprogrammet, men pga innvandringspolitikken.

Spørsmålet er om kristne (eller Krf-velgere) i større grad enn befolkningen forøvrig, er innvandringsfiendtlige.

1 liker  
Kommentar #28

Georg Bye-Pedersen

21 innlegg  4712 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Spørsmålet er om kristne (eller Krf-velgere) i større grad enn befolkningen forøvrig, er innvandringsfiendtlige.

Hvorfor klarer du ikke å innse at det gjelder ikke innvandring, men Islam. Det er det det går på. 

Islam er fiendtlig mot alle andre enn dem som tror på Koranen.

1 liker  
Kommentar #29

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

islam

Publisert nesten 2 år siden
Georg Bye-Pedersen. Gå til den siterte teksten.
Hvorfor klarer du ikke å innse at det gjelder ikke innvandring, men Islam. Det er det det går på.

Så vidt jeg vet, skiller hverken regjeringen, Frp eller Sylvi Listhaug mellom religioner når det gjelder vurdering av hvem som er velkomne til landet vårt.

Men hvis du har rett, kan jeg reformulere min forrige kommentar som svarer på Rundes #26:

Spørsmålet er om kristne (eller Krf-velgere) i større grad enn befolkningen forøvrig, er islamfiendtlige.


1 liker  
Kommentar #30

Georg Bye-Pedersen

21 innlegg  4712 kommentarer

Den rette fomuleringen

Publisert nesten 2 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.

Spørsmålet er om kristne (eller Krf-velgere) i større grad enn befolkningen forøvrig, er islamfiendtlige.

Spørsmålet bør formuleres slik: Vil kristne (eller Krf-velgere) i større grad enn befolkningen for øvrig holde Islam på avstand.

Det blir den rette formuleringen

2 liker  
Kommentar #31

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Kjøper den!

Publisert nesten 2 år siden
Georg Bye-Pedersen. Gå til den siterte teksten.
Spørsmålet bør formuleres slik: Vil kristne (eller Krf-velgere) i større grad enn befolkningen for øvrig holde Islam på avstand.

Helt i orden! Da lar vi det spørsmålet gå til Runde.

Jeg tipper at svaret på spørsmålet blir Nei!

Og fortsatt antar jeg at regjeringen, Frp og Listhaug ikke skiller mellom religioner med hensyn til hvem som skal ønskes velkommen til landet vårt.

1 liker  
Kommentar #32

Georg Bye-Pedersen

21 innlegg  4712 kommentarer

Hvis du er i tvil så kan du si meg hvorfor!

Publisert nesten 2 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Jeg tipper at svaret på spørsmålet blir Nei!

Svaret er at alle må ta avstand fra Islam. Hvis du er i tvil så kan du si meg hvorfor!

1 liker  
Kommentar #33

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Skivebom

Publisert nesten 2 år siden
Georg Bye-Pedersen. Gå til den siterte teksten.
Svaret er at alle må ta avstand fra Islam. Hvis du er i tvil så kan du si meg hvorfor!

Jeg kommenterte på dette med om tidligere Krf-velgere flykter til høyre fordi de er mer skeptiske til innvandring enn gjennomsnittsvelgeren.

Men siden du spør meg om min mening: Religioner som tilbyr evig fortapelse for feiltroende, får null respekt fra meg. Null og niks i fattigkommisjonen. Nada. Verdiløst skrot.

1 liker  
Kommentar #34

Georg Bye-Pedersen

21 innlegg  4712 kommentarer

Da tror du helt sikkert på Jesus du også!

Publisert nesten 2 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Religioner som tilbyr evig fortapelse for feiltroende, får null respekt fra meg. Null og niks i fattigkommisjonen. Nada. Verdiløst skrot.

Den e god. 

Tror du på kjærlighet, barmhjertighet og tilgivelse, ja da tror du på Jesus. Ha en fortsatt fin kveld! 

1 liker  
Kommentar #35

Johannes Taranger

7 innlegg  626 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden

Jeg har ikke linken fort hånden, men leste den på nettet for en tid siden. Men vi så jo på valgresultatet fra Vestlandet hvor skoen trykker. Jeg er selv vestlending og kjenner litt til forholdene der. Krf i vest ønsker ikke en venstredreining av partiet. Valgets tale er klar. Flere tusen tidligere Krf velgere har gått mot Høyre og Frp. Langt flere enn til Ap. Særlig i Møre og Romsdal hvor Frp fikk godt over 20% av stemmene. Krf i vest er konservative

5 liker  
Kommentar #36

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Gleden er på min side.

Publisert nesten 2 år siden
Georg Bye-Pedersen. Gå til den siterte teksten.

Den e god. 

Tror du på kjærlighet, barmhjertighet og tilgivelse, ja da tror du på Jesus. Ha en fortsatt fin kveld! 

Det er alltid hyggelig å se religiøse som avviser dogmet om evig fortapelse for oss feiltroende.

1 liker  
Kommentar #37

Georg Bye-Pedersen

21 innlegg  4712 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Det er alltid hyggelig å se religiøse som avviser dogmet om evig fortapelse for oss feiltroende.

Det gjelder dessverre alle dem som ikke tror på kjærlighet, barmhjertighet og tilgivelse. Er du en av dem?

1 liker  
Kommentar #38

Berit Aalborg

178 innlegg  61 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden

Tallene fra TV2s undersøkelser er nokså usikre. Jeg tror vi skal vente på de mer grundige og mer omfattende tallene fra Bernt Aardal.

For øvrig: Avisa Dagen har laget en oversikt over hvilke lokallagsledere rundt om i Norge som vil samarbeide med Frp. Tallene for Sør- og Vestlandet viser ikke et økt ønske om samarbeid med Frp i disse landsdelene. 

Se Dagens sak: 

"Laber stemning i KrF for å regjere med Frp"

http://www.dagen.no/Nyheter/POLITIKK/Laber-stemning-i-KrF-for-å-regjere-med-Frp-524509

1 liker  
Kommentar #39

Johannes Taranger

7 innlegg  626 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden

 Det kan være at Krf velgere er skeptiske til å sitte i regjering med Frp, men jeg tror de er enda mer skeptisk til å sitte i regjering med Ap. Tvilsomt om de noensinne vil komme i regjeringsposisjon med den vinglingen de har vist det siste året

4 liker  
Kommentar #40

Berit Aalborg

178 innlegg  61 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden

Nja. Tallene viser ikke det du sier. 

Les vår sak på nett nå:

http://www.vl.no/nyhet/krf-velgere-negative-til-frp-men-apne-for-ap-1.1028314


1 liker  
Kommentar #41

Johannes Taranger

7 innlegg  626 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden

Spørsmålet er jo da hvorfor flere Krf fylkesledere går innfor samarbeide med Ap men nestleder Ropstad sier det er uaktuelt. Hvorfor snudde så Hareide i sin tidligere flørt med Ap  og gikk ut like før valget og sa at samarbeide med Ap er uaktuelt og at han nå støtter Solberg som statsminister for så senere å gå ut med at han ikke vil frede henne som statsminister i fire år. Vel, var det da kanskje at han fikk tilbakemeldinger fra grasrota på Vestlandet som fikk han til å endre strategi. Bli forvirret av mindre

2 liker  
Kommentar #42

Berit Aalborg

178 innlegg  61 kommentarer

Grasrota

Publisert nesten 2 år siden

En oversikt avisa Dagen laget i ettermiddag viser samme tendens - bland KrFs lokallagsledere. De er vel grasrota. I Alle fall sammen medvelgerne: 

Dagen:

http://www.dagen.no/Nyheter/POLITIKK/Laber-stemning-i-KrF-for-å-regjere-med-Frp-524509



1 liker  
Kommentar #43

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Evig fortapelse?

Publisert nesten 2 år siden
Georg Bye-Pedersen. Gå til den siterte teksten.
Det gjelder dessverre alle dem som ikke tror på kjærlighet, barmhjertighet og tilgivelse. Er du en av dem?

Evig fortapelse for dem som ikke tror på kjærlighet, barmhjertighet og tilgivelse? Jeg hadde trodd at det skulle være litt mer kjærlighet, barmhjertighet og tilgivelse.


Kommentar #44

Georg Bye-Pedersen

21 innlegg  4712 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Jeg hadde trodd at det skulle være litt mer kjærlighet, barmhjertighet og tilgivelse.

Det holder med kjærlighet, barmhjertighet og tilgivelse.

Kommentar #45

Johannes Taranger

7 innlegg  626 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden

Lokallagsledere skal representere grasrota. Når det gjelder Vestlandet er jeg ikke så sikker på det

1 liker  
Kommentar #46

Berit Aalborg

178 innlegg  61 kommentarer

Tall og statistikk

Publisert nesten 2 år siden

Du mener altså at "i tilfeller KrF på Vestlandet" så er ikke kombinasjonen av omfattende velgerstatistikk eller en lokallagsleder-runde god nok? Litt underlig 

Jeg har for øvrig et en forklaringsmodell til:

KrF er et massivt kvinneparti. Men de som høylydt taler for samarbeid med Frp - i media - har stort sett vært menn. Disse framstår som om de utgjør et stort flertall. 

Den store majoriteten som er kvinner, har vært taus. Men kvinner er altså rent generelt mindre tilbøyelige til å gå mot høyre (les Frp).

1 liker  
Kommentar #47

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Godt poeng

Publisert nesten 2 år siden
Berit Aalborg. Gå til den siterte teksten.
KrF er et massivt kvinneparti. Men de som høylydt taler for samarbeid med Frp - i media - har stort sett vært menn. Disse framstår som om de utgjør et stort flertall. 

Godt poeng, og jeg må innrømme at det hadde jeg ikke tenkt på.

1 liker  
Kommentar #48

Arve Kjell Uthaug

5 innlegg  14 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden

Her synest eg presentasjonen i VL-saka du viser til, har slagside. Eg tvilar ikkje på at FrP er mislikt av mange KrF-veljarar. Men uansett vil ikkje FrP vera tyngdepunktet i ei borgarleg regjering. Det er det Høgre som vil vera. KrF-veljarar er altså meir positive til tyngdepunktet (Høgre) ei borgarleg regjering enn tyngdepunktet i alternativet (Arbeidarpartiet). Høgre er det best likte partiet mellom KrF-veljarar (bortsett frå KrF, reknar eg med). Det burde kome fram i VL-saka, slik det kjem tydeleg fram i kommentaren din litt lenger oppe i denne tråden.

Elles er det jo ein slags logikk i at KrF-veljarane er blitt meir negative til FrP i 2017 enn i 2013 dersom mange KrF veljarar i denne perioden har rømt partiet til fordel for nettopp FrP og Høgre. I så fall har jo KrF i denne perioden mista mange av dei mest FrP-forsonlege veljarane sine. Men vi ventar gjerne på Bernt Aardal.

2 liker  
Kommentar #49

Arve Kjell Uthaug

5 innlegg  14 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Berit Aalborg. Gå til den siterte teksten.

Nja. Tallene viser ikke det du sier. 

Les vår sak på nett nå:

http://www.vl.no/nyhet/krf-velgere-negative-til-frp-men-apne-for-ap-1.1028314

Her synest eg presentasjonen i VL-saka du viser til, har slagside. Eg tvilar ikkje på at FrP er mislikt av mange KrF-veljarar. Men uansett vil ikkje FrP vera tyngdepunktet i ei borgarleg regjering. Det er det Høgre som vil vera. KrF-veljarar er altså meir positive til tyngdepunktet (Høgre) i ei borgarleg regjering enn tyngdepunktet i alternativet (Arbeidarpartiet). Høgre er det best likte partiet mellom KrF-veljarar (bortsett frå KrF, reknar eg med). Det burde kome fram i VL-saka, slik det kjem tydeleg fram i kommentaren din litt lenger oppe i denne tråden.

Elles er det jo ein slags logikk i at KrF-veljarane er blitt meir negative til FrP i 2017 enn i 2013 dersom mange KrF veljarar i denne perioden har rømt partiet til fordel for nettopp FrP og Høgre. I så fall har jo KrF i denne perioden mista mange av dei mest FrP-forsonlege veljarane sine. Men vi ventar gjerne på Bernt Aardal.

2 liker  

Mest leste siste måned

Pride har nådd sin peak
av
Tonje Gjevjon
24 dager siden / 8329 visninger
Vi som ikkje forstår Pride
av
Emil André Erstad
25 dager siden / 6288 visninger
Sangens elv stopper opp
av
Harald Bjørkøy
19 dager siden / 3358 visninger
Isolerte menigheter
av
Vårt Land
14 dager siden / 2626 visninger
Det er normalt å bli eldre
av
Magne Nylenna
22 dager siden / 2154 visninger
Sant og usant fra Lomheim
av
Merete Thomassen
10 dager siden / 1958 visninger
Oase og snever kritikk
av
Vårt Land
8 dager siden / 1704 visninger
En verdig død for alle
av
Marie Aakre
12 dager siden / 1702 visninger
Den tunge arven
av
Ingrid Nyhus
8 dager siden / 1555 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere