Nils-Petter Enstad

103

Hva nå, KrF?

Så har velgerne talt, og KrF fikk en svakere oppslutning enn mange av oss hadde håpet, selv om partiet klarte det «magiske» fire-tallet.

Publisert: 11. sep 2017  /  638 visninger.

Partiet har betalt dyrt og blødd mye for å ha vært bundet til den blå-blå masta i fire år, og blitt holdt medansvarlig for en politikk som har ført til økte forskjeller blant folk, og ikke minst for at landets mest konfliktsøkende, populistiske politiker har hatt en posisjon hun ikke burde hatt.
Med en stortingsgruppe på åtte, sitter KrF nå med nøkkelen til flertallet i Stortinget, om resultatet ved midnatt er det som blir stående.
Partiets landsmøte har vedtatt at det er uaktuelt å inngå noen ny samarbeidsavtale med en regjering der Frp er med.

Det vedtaket forplikter.

Det må bety at KrF alt i utgangspunktet bør si nei til det som måtte komme av invitasjoner fra blå-blå side. Da er det heller ikke lenger noe blått, «borgerlig» flertall på Stortinget.

Da blir det ikke behov for å «kaste» eller felle regjeringen Solberg; den må ganske enkelt levere sin avskjedssøknad og henvise kongen til lederen av Stortingets største parti.
Hvordan så han vil eller bør manøvrere, kan man nok gjøre seg noen tanker om, men de skal få ligge i denne omgang.
KrFs landsmøte vedtok at landet bør få en ny regjering.
En slik regjering kan KrF bidra til å skaffe nå.

4 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Trond Langen

31 innlegg  203 kommentarer

Sør- og Vestlandsparti ?

Publisert nesten 2 år siden

En interessant observasjon er at det ser ut til at partiet er utradert på Stortinget fra det sentrale Østlandsområdet.  (Utjevnings)mandatene fra Østfold, Oslo og Vestfold ser ut til å forsvinne.  Trøndelag forsvant ved forrige valg.  De 8 mandatene som det ser ut til at partiet får er fra kysten Telemark - Møre og Romsdal.

2 liker  
Kommentar #2

Njål Kristiansen

158 innlegg  20654 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Nils-Petter Enstad. Gå til den siterte teksten.
Hva nå, KrF?

Så har velgerne talt, og KrF fikk en svakere oppslutning enn mange av oss hadde håpet, selv om partiet klarte det «magiske» fire-tallet.

Enda er det tidlig i prosessen så jeg skal være forsiktig i mine kommentarer. Jeg tror likevel at det vil vise seg å være en feil i spørsmålet ditt. Sannsynligvis skal det være; Hva nå?

1 liker  
Kommentar #3

Mette Solveig Müller

55 innlegg  4939 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Nils-Petter Enstad. Gå til den siterte teksten.

KrFs landsmøte vedtok at landet bør få en ny regjering.
En slik regjering kan KrF bidra til å skaffe nå.

Krf har vist blitt et krampaktig hatparti, som ikke evner å sammarbeide med 15% av Norges befolkning. De gjør narr av velgerne.

De har gjort Jesu revolusjonerende budskap om til politikk. - Det gjelder ikke lenger vår individuelle utvikling for å lære og se vår neste i oss selv, og å fokusere på det gode i hverandre. - Nei, de ser heller etter det onde, slik de har videreført Bondeviks linje fra Carl I. Hagens tid.   - 

Hvis norske journalister i media og TV skulle ha valgt et storting,  , så hadde ikke en eneste Frp-er kommet på tinget! - Med denne massive motstanden fra alle våre medier, har likevel Frp evnet å få 15% av det norske folkets stemmer! - Og dette samtidig med at de har hatt regjeringsslitasje og mange statsråder fremst i skuddlinjen.  -   Hva med litt respekt for folkets valg?

Hilsen Mette,  som forsøker å stille meg uavhengig politisk.

14 liker  
Kommentar #4

Knut Nygaard

487 innlegg  6965 kommentarer

Så...

Publisert nesten 2 år siden
Nils-Petter Enstad. Gå til den siterte teksten.
Partiet har betalt dyrt og blødd mye for å ha vært bundet til den blå-blå masta i fire år, og blitt holdt medansvarlig for en politikk som har ført til økte forskjeller blant folk, og ikke minst for at landets mest konfliktsøkende, populistiske politiker har hatt en posisjon hun ikke burde hatt.

i bunn og grunn er Listhaug og hennes tydelighet i retorikken utslagsgivende for .... at "Vingle-Petter" åpnet døra til avkristningspartiet Ap .... Er ikke det å legger skylda på feil person - Listhaug kan umulig ha skylda for alt som har med Krf og et svakt valgresultat å gjøre?  

Nå har jo Krf vinglet i mange år - lenge før Hareide.  Partiet sliter med at sentrum forsvant.  Norges mest konservative parti - Sp - har endt opp sammen med sosialistene av en eller annen grunn.  De som egentlig står for det særnorske logrer og gliser like godt sammen med et parti som fronter oppløsning av et Norge som står for stødighet og tradisjon.   

Ja, hva skal vi gjøre med Listhaug - uten at hun kan anvendes som politisk ammunisjon når det passer Hareide og andre.  Jo, bremseklosser for masseinnvandring er et problem - skjønner det.   

Svaret på dette dårlige valgresultatet skulle være enkelt - folk orker ikke vingling - da stemmer en heller blått, rødt eller grønt.  

Sånn som Hareide og media surrer, så er et opplagt at det er en person som har mer fokus enn andre - Listhaug.  For halve Norges befolkning er hun mer enn spiselig, for andre - og da det meste av medialauget er hun en utfordring.  Frp er det parti som har uriasposten og Listhaug budbærer en politikk som og de fleste andre partier t.o.m. Ap ikke er uenig i - men de sier de ikke høyt - de hykler og bruker Listhaug som politisk ammunisjon når det passer.  

Nå overlever både Høyre, Frp og Listhaug, men det kan være taktisk klokt å tone ned Listhaug noe.  Gjerne gjøre som Hareide foreslo - å dele opp departementet i en innvandringsminister og en integreringsminister.  Videre at Listhaug jobbet litt mer stille - at det var i hennes hverdag hun utførte jobben, mens de retoriske budskapene ble noen færre og litt mer polerte - men like tydelige og i praksis samme gode grensevokting - noe vi alle i nasjonen vil ha glede av med tanke på våre kommende generasjoner.  Listhaug er en kommende statsministerkandidat og svært nyttig i en stabil hverdag for alle som er en del av kongeriket Norge.  

Sp har lagt seg i lommen til Ap trolig for politisk jobbe for distriktene - et budskap som går hjem .... i distriktene og særlig Sogn og Fjordane.  Partiet kriger ikke med Ap og stemmene kommer.  Hadde Krf greid å markere en tilhørighet i den blå blokken uten å krige mot Frp, så vil folk gjerne finne tilbake til en troverdighet som fører til en stemme til Krf og ikke røde, blå og grønne alternativer.  Det hadde og ført til at partiet De kristne kunne revurdere sin eksistens - noe som og ville gitt stemmer fra de mest troende i riket.  Hvis Hareide er låst i egen retorikk, så bør han vurdere om han - alderen til tross - har utspilt sin rolle som partileder.

8 liker  
Kommentar #5

Njål Kristiansen

158 innlegg  20654 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Knut Nygaard. Gå til den siterte teksten.
Svaret på dette dårlige valgresultatet skulle være enkelt - folk orker ikke vingling - da stemmer en heller blått, rødt eller grønt.  

Folk stemmer på regjeringsalternativer. 

(Jeg har dessverre ingen snutt å vise til men NRKs valgsending pågår enda.)

Kommentar #6

Bjørn Blokhus

0 innlegg  975 kommentarer

Ørkenvandring for KrF ?

Publisert nesten 2 år siden
Trond Langen. Gå til den siterte teksten.
En interessant observasjon er at det ser ut til at partiet er utradert på Stortinget fra det sentrale Østlandsområdet.

Relativt sett er tilbakegangen for KrF å på trettitalls prosent, mens Aps tilbakegang er ca. 10 % prosent. Svært grovt regnet tapte KrF hver tredje av sine velgere, mens Ap tapte hver tiende.

Ap har sannsynligvis 'råd' til å miste noen velgere denne gangen klanen kan vokse seg sterk på nytt.  KrFs velgere er tre ganger mer verdt for partiet alt mens  ledelsens fortsetter  å skape forvirring og motløshet hos de fåtallige følgerene. 

KrFs selvvalgte 'ørkenvandring'  fører ingen steder annet enn lengre ut i ørkenen der kildene og nye disipler er vanskelige å finne. 

5 liker  
Kommentar #7

Nils-Petter Enstad

103 innlegg  206 kommentarer

Uavhengig?

Publisert nesten 2 år siden

Sitat: "Hilsen Mette,  som forsøker å stille meg uavhengig politisk".
Hvis dette er et uttrykk for uavhengighet, har ordet enten fått et nytt innhold, eller det er tømt for innhold.

3 liker  
Kommentar #8

Njål Kristiansen

158 innlegg  20654 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Bjørn Blokhus. Gå til den siterte teksten.
KrFs selvvalgte 'ørkenvandring'  fører ingen steder annet enn lengre ut i ørkenen der kildene og nye disipler er vanskelige å finne. 

Tiden er kommet for å dele boet og at partene går hver til sitt sted. Noen til Ap, andre til Frp og atter andre til Høyre. 

I vår tid kan man holde likene varme ganske lenge, men slik jeg opplever Krf har man havnet på åndelig eller verdimessig tomgang. Det er slutt!

Venstre er langt på vei i samme situasjon men har ikke den samme åndelige nimbus å trekke på som Krf. Derfor kan det virke naturlig at Venstre kan revitaliseres gjennom å gjøre andre politiske valg som er rent politiske. For Krf er det tyngre, ikke minst fordi det er et parti med sterkere indre motsetninger. Jeg ser et skremmebilde av aktører som sloss mot hverandre mens de holder en giftsprøyte i hånden. Spenningen blir hvem som stikker hvem først. Perspektivene er dystre for både Venstre og Krf, men mørkest for Krf. 


5 liker  
Kommentar #9

Mette Solveig Müller

55 innlegg  4939 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Nils-Petter Enstad. Gå til den siterte teksten.
Sitat: "Hilsen Mette,  som forsøker å stille meg uavhengig politisk".
Hvis dette er et uttrykk for uavhengighet, har ordet enten fått et nytt innhold, eller det er tømt for innhold.

Jeg kan opplyse om at jeg faktisk IKKE  har stemt Frp, selv om jeg kom med denne kommentaren. - Så vet du det.

Jeg har bare blitt så uendelig trett av den skittkastingen som pågår i politikken!  Det burde handlet om å lære å snakke med hverandre og respektere hverandre. Hver og en av oss står i sentrum for hva vi selv ser. - Bare respekt for hverandre og gode respektfulle samtaler kan føre oss på en god vei inn i fremtiden.

Det er mitt utgangspunkt. mvh Mette

9 liker  
Kommentar #10

Bjørn Blokhus

0 innlegg  975 kommentarer

Venstre på kanten av stupet.

Publisert nesten 2 år siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Venstre er langt på vei i samme situasjon men har ikke den samme åndelige nimbus å trekke på som Krf. Derfor kan det virke naturlig at Venstre kan revitaliseres gjennom å gjøre andre politiske valg som er rent politiske. For Krf er det tyngre, ikke minst fordi det er et parti med sterkere indre motsetninger. Jeg ser et skremmebilde av aktører som sloss mot hverandre mens de holder en giftsprøyte i hånden. Spenningen blir hvem som stikker hvem først. Perspektivene er dystre for både Venstre og Krf, men mørkest for Krf. 

Venstre var kommet så langt ut på kanten av stupet at Erna og mange andre så seg nødt til å sette igang en redningsaksjon. Venstres retorikk vil fram til neste valg kunne berge dem så fremt ikke ledelsens til tider ukontrollerte utspill setter partiet i fare. 

Verre er det med Hareide og KrF.  Ledelsens retorikk  er utydelig og forvirrende. De mange lagene med vikarierende motiver og 'gode' intensjoner blir uforståelig. 

For KrF tror jeg neppe Erna vil ofre én time av sin valgkamptid. Dertil er KrF - forvirringen  for uhelbredelig, ja nesten endemisk. 


5 liker  
Kommentar #11

Ben Økland

13 innlegg  4083 kommentarer

På "vippen"

Publisert nesten 2 år siden
Bjørn Blokhus. Gå til den siterte teksten.
Relativt sett er tilbakegangen for KrF å på trettitalls prosent

Temmelig nøyaktig hver tredje Krf-velger fra siste stortingsvalg viste partiet vinterveien. Det tar seg dramatisk ut, men hva kunne vel partiet ha ventet seg? 

Krf sine velgere er bevisste på sine verdivalg. Det ligger prinsipper bak Krf-stemmer. Tilværelsen som støtteparti for økonomisk forskjellsråskap, overkjøring av bygdenorges selvråderett, uhemmet miljøødeleggelse og hat mot minoriteter måtte vekke anstøt. Det er ingen grunn til å være forskrekket.

Krf står veldig nært sperregrense-stupet. 4 år med støtte til Frp har nesten ødelagt partiet. Det er virkelig synd. Norge trenger politikere som står på edle verdier.

Partiet har allikevel en nøkkelposisjon, for det har makt til å få høyrepopulistene vekk fra taburettene sine. Nå avhenger partiets skjebne av hvorvidt Krf har ryggrad, eller om den er knekt.

Kommentar #12

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Enstad skisserer en umulig løsning.

Publisert nesten 2 år siden
Nils-Petter Enstad. Gå til den siterte teksten.
KrFs landsmøte vedtok at landet bør få en ny regjering.
En slik regjering kan KrF bidra til å skaffe nå.

Vi vet at Enstad har kjempet for at AP skulle vinne valget og at Hareide skulle gjøre alvor av flørtingen sin med sosialistene.
Det Enstad ikke ser ut til å fatte er at dette ville vært en sikker oppskrift på døden for partiet Krf.
I det øyeblikket Hareide i sin forakt for FRP går inn for å felle Solberg,har han lagt det store egget som dømmer Krf til en politisk død.
Og jeg som trodde at seriøse politikere i Krf drev med politikk for å få flest mulig gode løsninger for familier,skoler og økonomi ??
Eller hvordan var det igjen ?
Hareide sa at miljøtrusselen var den viktigste saken fremover....kanskje det er SV han egentlig lengter etter ?

11 liker  
Kommentar #13

Mona Ekenes

9 innlegg  931 kommentarer

I de vanskelige tidene vi nå lever i.......

Publisert nesten 2 år siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
men slik jeg opplever Krf har man havnet på åndelig eller verdimessig tomgang. Det er slutt!

Er faktisk enig med deg der. For når nesten 96% av befolkningen ikke har gitt dem mandat til å forvalte deres valgløfter, da bør de gå adskillige ydmykere i dørene enn de gjør. Ser ut til at de har mistet all bakkekontakt uten å ta hensyn til 96% av velgerne, de har kun seg selv å takke for de har ødelagt for seg selv. De har blitt advart i mange år, men ignorert advarslene og kjørt sitt eget løp på hensynsløst vis. Et knapt 4% `s parti som vil kaste Frp ut av regjeringen som har fått folkets mandat til å være der, hører ikke hjemme noen plass. 

I de vanskelige tidene vi nå lever i , hadde det vært mye bedre om regjeringspartiene nå får arbeidsro til å utføre den jobben folket har gitt dem mandat til. Folk flest  er mektig lei av det politiske spillet, og alt kaoset det medfører; også fra de politisk ideologiske mainstream mediene som også skyver flere fra seg. Som har blitt overmett av deres politiske "analyser" og det politiske spillet fra den kanten også.

Derfor bør Venstre også besinne seg, mange ønsker nå arbeidsro for regjeringen etter 4 år med mer eller mindre kaos fra de to småpartiene uten magemål.

Den ekte og sanne godheten kan aldri tape, noe helt annet er det når "godheten" falskt framstår som som noe "godt". 

Godheten tapte, men har ikke skjønt det

https://www.document.no/2017/09/12/godheten-tapte-men-har-ikke-skjont-det/

Et samfunn bygget på sand

https://www.document.no/2017/09/11/et-samfunn-bygget-pa-sand/

8 liker  
Kommentar #14

Bjørn Blokhus

0 innlegg  975 kommentarer

Enhet i enfold ?

Publisert nesten 2 år siden
Ben Økland. Gå til den siterte teksten.
Partiet har allikevel en nøkkelposisjon, for det har makt til å få høyrepopulistene vekk fra taburettene sine. Nå avhenger partiets skjebne av hvorvidt Krf har ryggrad, eller om den er knekt.

Skulle KrF ha satset op et annet 'taperparti' . Det er ikke sikkert at summen av to minus blir to pluss.

'Enheten i mangfoldet' som de flerkulturelle og 'regnbueflokken' snakker om lar seg neppe realisere med allverdens politisk støtte og velvilje

Ap + Sp + SV + Rødt + MDG + KrF = kaos. Enheten er bare i enfoldet. Det eneste de har felles.

5 liker  
Kommentar #15

Johs Ensby

14 innlegg  58 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Nils-Petter Enstad. Gå til den siterte teksten.

KrFs landsmøte vedtok at landet bør få en ny regjering.
En slik regjering kan KrF bidra til å skaffe nå.

Nok taktikkeri for en stund nå. Det beste for KrF nå ville vært om Erna var tøff nok til å styre alene. Presentere gode saker for Stortinget og la partiene representere sine respektive velgere. Det ville vært godt for demokratiet. 

1 liker  
Kommentar #16

Greta Aune Jotun

163 innlegg  1181 kommentarer

KrF behøver nytt lederskap

Publisert nesten 2 år siden
Nils-Petter Enstad. Gå til den siterte teksten.
KrFs landsmøte vedtok at landet bør få en ny regjering.
En slik regjering kan KrF bidra til å skaffe nå.

Så - det er altså ikke FrPs ukristelige vedtak som er problemet likevel? KrF foretrekker heller å gå i regjering med et parti som i hundre år har arbeidet for å fjerne all kristendom fra landet (Ap) - og dermed samarbeide med Aps støttepartier SV og MDG, som har minst like ukristelige vedtak i sine program som FrP?  

Utspillet fra KrF om å felle de blå-blå, oppfattes nok av mange som et utslag av hevn for partiets dårlige oppslutning. Uklokt av KrFs lederskap å sutre nå; partiet vil sannsynligvis få enda dårligere oppslutning om de går til Ap; ja, sannsynligvis havne langt under sperregrensen.

KrF behøver sårt et nytt lederskap, og et lederskap som vender tilbake til de verdiene den Herre forkynte som partiledelsen sier seg å tro på; hva Han forkynte om hva som er rett og galt bør være et kristelig partis program. 

Medlemmer av KrF - som i flere debatter på nett - har spydd ut sin forakt for andre med andre meninger - og rakket dem ned på det verste, har nok også en del av skylden for at partiet har gått nedover. Personangrep er ikke særlig klokt om man vil bli oppfattet seriøs - og vinne velgere.

7 liker  
Kommentar #17

Oddbjørn Johannessen

186 innlegg  13478 kommentarer

Feil

Publisert nesten 2 år siden
Greta Aune Jotun. Gå til den siterte teksten.
KrF foretrekker heller å gå i regjering med et parti som i hundre år har arbeidet for å fjerne all kristendom fra landet (Ap)

Arbeiderpartiet har ikke "arbeidet for å fjerne all kristendom fra landet".  En nokså meningsløs påstand.

1 liker  
Kommentar #18

Njål Kristiansen

158 innlegg  20654 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.
Arbeiderpartiet har ikke "arbeidet for å fjerne all kristendom fra landet".  En nokså meningsløs påstand.

Det var vel snarere slik at det var Ap som hegnet om Folkekirken i den tiden den het Statskirken. Hadde det ikke vært for Ap hadde Statskirken vært overtatt av frimenighetene og blitt helt marginalisert. Et spørsmål til ettertanke. 

1 liker  
Kommentar #19

Njål Kristiansen

158 innlegg  20654 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Greta Aune Jotun. Gå til den siterte teksten.
KrF behøver sårt et nytt lederskap, og et lederskap som vender tilbake til de verdiene den Herre forkynte som partiledelsen sier seg å tro på; hva Han forkynte om hva som er rett og galt bør være et kristelig partis program. 

Det interessante i dette spørsmålet om disse er medlemmer av Krf i dag. Hvem utgjør et mer kristelig alternativ til Hareide? Slik det har sett ut i de siste årene har krigen stått mellom de som vil trekke Krf inn i Aps fold og de som evner å stå imot. Hareide har vært det mest kristelige alternativ så langt. Da kan man spørre om det finnes et enda mer kristelig alternativ som oppfyller betingelsene for å være medlemmer og samtidig i stand til å styre og løfte et parti. Dette later ikke til å være tilfellet. 

Kommentar #20

Njål Kristiansen

158 innlegg  20654 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Mona Ekenes. Gå til den siterte teksten.
Derfor bør Venstre også besinne seg, mange ønsker nå arbeidsro for regjeringen etter 4 år med mer eller mindre kaos fra de to småpartiene uten magemål.

Hvis Venstre ønsker det kan det tenkes at de klarer å forhandle seg til deltagelse i regjeringen. 

3 liker  
Kommentar #21

Njål Kristiansen

158 innlegg  20654 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Bjørn Blokhus. Gå til den siterte teksten.
For KrF tror jeg neppe Erna vil ofre én time av sin valgkamptid. Dertil er KrF - forvirringen  for uhelbredelig, ja nesten endemisk. 

Velgerne stemmer på regjeringsalternativer. Krf rotet seg bort fra den diskusjonen og fant aldri veien inn dit hvor den foregikk. 

4 liker  
Kommentar #22

Mona Ekenes

9 innlegg  931 kommentarer

Kaos er absolutt ingen tjent med....

Publisert nesten 2 år siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Hvis Venstre ønsker det kan det tenkes at de klarer å forhandle seg til deltagelse i regjeringen.

Ikke umulig, håper de besinner seg og bidrar til ro i regjeringskontorene. Ansvaret deres er stort og det er bare to år til neste kommune og fylkesvalg, om så skal være. Kaos er absolutt ingen tjent med, det vil slå tilbake før eller senere.

1 liker  
Kommentar #23

Njål Kristiansen

158 innlegg  20654 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Mona Ekenes. Gå til den siterte teksten.
Ikke umulig, håper de besinner seg og bidrar til ro i regjeringskontorene. Ansvaret deres er stort og det er bare to år til neste kommune og fylkesvalg, om så skal være. Kaos er absolutt ingen tjent med, det vil slå tilbake før eller senere.

Jeg tror at det som har revet teppet bort under Krf er at de over lang tid har vist liten vilje til makt, Den interne ryggdekningen har vært svak fordi ildsjelene, det er for få til å snakke om flanker her, har vært revet mellom støtte til Ap, ikke-støtte til Frp men ja til Høyre. Dette blir en rotete posisjon som det er omtrent umulig å navigere fra internt. Det gir et svekket lederskap. 

Et viktig moment idag er at den borgerlige regjeringen består fordi Krf og V klarte å karre seg over sperregrensen. H og Frp har begge tapt oppslutning, men redder sitt flertall fordi de to andre kommer over grensen. Dette skaper et rom for en positiv forhandlingsposisjon. Her kan Venstre ende opp med regjeringsdeltagelse. Det samme virker umulig for Krf på bakgrunn av det jeg beskrev foran. Samtidig vil det være svært begrenset hva Krf kan oppnå utenfor regjering med så liten oppslutning. Det blir ikke rare kjøttbitene de kan kaste til sine velgere. 

I politikken er det makten som gjelder. Alle politikere må søke makt. Det er vanligvis ikke problemet. Akkurat i dag tenker jeg at Krf har satt seg i en posisjon hvor de gjerne vil ha makt, men at det blir i kraft av en form for negasjon, som noe negativt. Vanlige politikere må ikke gjøre nevrotiske ritualer før de trykker på ja-knappen, men det kan se ut som at Krf har posisjonert seg slik at de bare kan si ja øyeblikket før døren smeller igjen. 

Politikk er det muliges kunst. Derfor vil jeg ikke helt utelukke at Hareide samler sine og setter skapet på plass. Jeg tviler sterkt på at han vil velge en slik løsning. Det er ikke slik vi kjenner ham. Men det kunne vært noe som også kunne resultert i regjeringsdeltagelse, sikret videre liv for partiet, og reell innflydelse. Men som sagt, jeg vet ikke om de vil eller er modne for det akkurat nå. I så fall må de bråmodne før evt forhandlinger starter og snu omtrent 180 grader

3 liker  
Kommentar #24

Nils-Petter Enstad

103 innlegg  206 kommentarer

"Vi"?

Publisert nesten 2 år siden

Hvem er "vi" som Rune Holt påstår at han taler på vegne av? Eller er det bare den sedvanlige oppblåstheten som stor sett preger alle innlegg og kommentarer fra den kanten? Kunnskapsløs er han også.

3 liker  
Kommentar #25

Nils-Petter Enstad

103 innlegg  206 kommentarer

Spy ut forakt?

Publisert nesten 2 år siden
Greta Aune Jotun. Gå til den siterte teksten.
Medlemmer av KrF - som i flere debatter på nett - har spydd ut sin forakt for andre med andre meninger - og rakket dem ned på det verste,

En nokså komisk anklage fra en som selv spyr ut sin forakt for de som mener noe annet enn henne selv, og er useriøs nok til å strø rundt seg med påstander om hva folk har ment og sagt og som savner enhver rot i virkeligheten. 

3 liker  
Kommentar #26

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Tja.

Publisert nesten 2 år siden
Nils-Petter Enstad. Gå til den siterte teksten.
Hvem er "vi" som Rune Holt påstår at han taler på vegne av? Eller er det bare den sedvanlige oppblåstheten som stor sett preger alle innlegg og kommentarer fra den kanten? Kunnskapsløs er han også.

Alle de tusenvis som har blitt lei sutringen til Hareide,og som ikke vil ha noe med AP å gjøre i regjering.

Ellers kunne det vært et fremskritt om Enstad for en gangs skyld kunne komme med argumenter i stedet for utskjelling.

7 liker  
Kommentar #27

Oddbjørn Johannessen

186 innlegg  13478 kommentarer

Spørsmål til Jotun

Publisert nesten 2 år siden
Greta Aune Jotun. Gå til den siterte teksten.
KrF behøver sårt et nytt lederskap, og et lederskap som vender tilbake til de verdiene den Herre forkynte

Er det noen spesielle poster i Fremskrittspartiets program du sikter til her?

Kommentar #28

Greta Aune Jotun

163 innlegg  1181 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Nils-Petter Enstad. Gå til den siterte teksten.
En nokså komisk anklage fra en som selv spyr ut sin forakt for de som mener noe annet enn henne selv,

Hm.

2 liker  
Kommentar #29

Carl Wilhelm Leo

12 innlegg  932 kommentarer

Venstre.

Publisert nesten 2 år siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Hvis Venstre ønsker det kan det tenkes at de klarer å forhandle seg til deltagelse i regjeringen. 

Enig. 

Etter Venstres bravader de siste 4 årene er kanskje  deltakelse i regjering en måte å roe ned og få tilbake troverdighet ?  

Spørsmålet blir mer om noen tar sjansen på å ha partiet med i en regjering ?

3 liker  
Kommentar #30

Trond Langen

31 innlegg  203 kommentarer

25% nedgang

Publisert nesten 2 år siden
Ben Økland. Gå til den siterte teksten.
Temmelig nøyaktig hver tredje Krf-velger fra siste stortingsvalg viste partiet vinterveien.

1,4 er akkurat 25% av 5,6.  Så under forutsetning av at like mange stemte i år som for 4 år siden har partiet mistet hver 4. velger

Så mye har ikke partiet råd til å miste fram mot neste stortingsvalg.  Mister de 5% av velgerne vil de bikke under sperregrensa.

Partiet har nok mistet en god del velgere fordi partiet ikke hadde et regjeringsalternativ som ble oppfattet som realistisk.  Noen ville forsikre seg om en fortsatt blå regjering, mens andre har ønsket at partiet skulle gå i den andre retningen.  Det blir en oppgave for partiet å finne ut av hvor de "tapte" velgerne har tatt veien.

Partiet har havnet på vippen, og har i denne perioden gode muligheter for å få gjennomslag for deler av politikken.  Men partiet må tenke på hvor de vil videre.  Partiet har tradisjonelt vært bredt sammensatt, de kan nok neppe gjøre alle til lags framover.

Et valg under sperregrensa og uten vippeposisjon ved neste valg vil vel nesten være det samme som "game over"...

3 liker  
Kommentar #31

Greta Aune Jotun

163 innlegg  1181 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.
Greta Aune Jotun. Gå til den siterte teksten.
KrF behøver sårt et nytt lederskap, og et lederskap som vender tilbake til de verdiene den Herre forkynte

Er det noen spesielle poster i Fremskrittspartiets program du sikter til her?

Du mener vel poster i KrFs program?

KrF regner Abortloven av 1978 og kjønnsnøytral ekteskapslov av 2008/09 for tapte saker, er det sagt.

3 liker  
Kommentar #32

Kjell G. Kristensen

73 innlegg  13843 kommentarer

At det går an!? Med samfunn på sand (t) ?

Publisert nesten 2 år siden

Du skriver jammen mye tull, eller har du god fantasi? Mener du at vårt samfunn kan sammenlignes med uværet som er beskrevet i Matt 7,26 f.? 

Bibelen har sine egne tolkninger: Matt 3,11 > Matt 3,12 = Jer.15.7-8: Og jeg kaster dem med kasteskovl ut igjennom landets porter, jeg gjør mitt folk barnløst, jeg ødelegger det, fordi det ikke vendte om fra sine veier.  Deres enker blir tallrikere enn havets sand; over mødrene til deres unge menn lar jeg en ødelegger komme ved høylys dag; jeg lar angst og forferdelse falle brått over dem.

Bibelens fortellinger gjelder familien i Adams slekt. (1.Mos.5.1) = mitt folk

Kommentar #33

Johs Ensby

14 innlegg  58 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden

Oioioio, her ble det en verdidebatt av det helt spesielle slaget igjen. Det var et mistak å ikke klikke på sjekkboksen for.. Jeg vil følge denne debatten og få beskjed om nye kommentarer

1 liker  
Kommentar #34

Kjell G. Kristensen

73 innlegg  13843 kommentarer

Godt å høre...

Publisert nesten 2 år siden
Johs Ensby. Gå til den siterte teksten.
 Jeg vil følge denne debatten og få beskjed om nye kommentarer

Slikt kan skje når religion blandes med politikk. ;-)

1 liker  
Kommentar #35

Oddbjørn Johannessen

186 innlegg  13478 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Greta Aune Jotun. Gå til den siterte teksten.
Du mener vel poster i KrFs program?

Nei, jeg mente Frp. Jeg fikk nemlig et inntrykk av du du fant FrP mer "kristelig" enn AP - men det er mulig jeg misforsto deg.

Kommentar #36

Kjell G. Kristensen

73 innlegg  13843 kommentarer

Diverse inntrykk

Publisert nesten 2 år siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.
Jeg fikk nemlig et inntrykk av du du fant FrP mer "kristelig" enn AP

Jeg har bestandig lurt på disse inntrykkene, hvordan virker de egentlig? Er Krf mer "kristelig" enn Ap, og Ap mer enn Frp, eller hvordan fungerer denne skalaen i forhold til Luk 18,11 f.?

2 liker  
Kommentar #37

Per Steinar Runde

211 innlegg  2476 kommentarer

Nokre konkrete tal

Publisert nesten 2 år siden
Nils-Petter Enstad. Gå til den siterte teksten.
Partiet har betalt dyrt og blødd mye for å ha vært bundet til den blå-blå masta i fire år, og blitt holdt medansvarlig for en politikk som har ført til økte forskjeller blant folk, og ikke minst for at landets mest konfliktsøkende, populistiske politiker har hatt en posisjon hun ikke burde hatt.

Sannsynlegvis tek du feil. Berre i min næraste familie er det minst sju tidlegare trufaste KrF-veljarar som no har røysta på FrP nettopp pga Listhaug og realismen hennar, i motsetning til dei livsfjerne ideologane som no har makta i KrF. Ved Herøy vidaregåande skule fekk FrP reint fleirtal med 51% av røystene. I sjølve stortingsvalet vart FrP med 31,8% største partiet i Herøy, M&R, som tidlegare var ein sterk KrF-bastion. KrF fek 37% færre røyster og enda med ei oppslutning på 9,1% (ned 5,3 prosentpoeng).

Når det gjeld forskjellar blant folk, skreiv eg dette på FB i dag:

Politisk journalistikk handlar stadig meir om personar og  partikonstellasjonar, medan saker, samanheng og ulike løysingar ikkje  blir omsnakka. 

 Politikarane vert heller ikkje utfordra på logisk  svikt i tankegang og program. Både KrF, V, SV, Ap og R er t.d. opptekne  av barnefattigdom og aukande forskjellar i samfunnet. Dette er ei  viktig sak, fordi økonomisk ulikskap truar samhaldet i eit samfunn,  spesielt når det fell saman med etniske skilje. 

 Men det er dei same partia som har  skapt og forsterkar problemet ved sin liberale innvandringspolitikk, for det er stort sett muslimske innvandrarfamiliar med mange barn og låg  sysselsetjing som er dei fattige. Trygd og sosiale stønader kan aldri  kompensere fullt ut for tapt arbeidsinntekt, og til raskare slike offentlege utgifter aukar, til mindre blir både viljen og evna til å  finne dekning for dei. 

Risikoen for utanforskap, parallellsamfunn og kriminalitet blir lett  konsekvensen. I eit innslag på NRK i valkampen vart Ap-politikar Jan  Bøhler intervjua. Han har personleg gjort ein stor innsats som  "natteramn" og er ein som ikkje berre snakkar om, men med ungdommar i  faresona. Men fortvila refererte han innhaldet i ein slik samtale, der  ungdommmen sa: "Narkolangarar byr oss 10000 kr dagen og beskyttelse mot  andre gjengar. Kva har du å tilby?" Ingen kan konkurrere med eit slikt  tilbod, viss målet er raske pengar.

14 liker  
Kommentar #38

Greta Aune Jotun

163 innlegg  1181 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.
Nei, jeg mente Frp. Jeg fikk nemlig et inntrykk av du du fant FrP mer "kristelig" enn AP - men det er mulig jeg misforsto deg.

Da misforsto du meg. Jeg har heller aldri stemt FrP. 

Men jeg  har møtt en del mennesker som stemmer FrP på grunn av Sylvi Listhaug :-), ja, hun er flink,  saklig  og tydelig. Derfor tror jeg: Hvis Erna Solberg "ofrer" henne for å tilfredsstille KrF eller Venstre, vil de blå-blå miste mange  velgere.

8 liker  
Kommentar #39

Ben Økland

13 innlegg  4083 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Greta Aune Jotun. Gå til den siterte teksten.
Men jeg  har møtt en del mennesker som stemmer FrP på grunn av Sylvi Listhaug :-), ja, hun er flink,  saklig  og tydelig

Sylvi Listhaug har sin bakgrunn som såkalt "kommunikasjonsrådgiver". Hennes "styrke" består i å kunne overtale og påvirke på profesjonell måte.

Når hun behandler samfunnsspørsmål på en måte som er utspekulert egnet til å overtale tilhørerne, så kan man nok si at hun er en profesjonell og dyktig demagog. Saksinnholdet i budskapet hennes taper seg imidlertid tilsvarende hva gjelder analytisk tilnærming og fullgod belysning av sakskompleksers mange sider. Saklig er hun derfor slett ikke.

Dessverre formidler Listhaug Frp sin motstand mot fremmedkulturelle mennesker, og fremmedkulturelle innvandrere i særdeleshet, på en ganske spekulativ og skremmende måte. Hun bygger opp under myter som tegner negative bilder av medmennesker som hun er satt til å integrere, og hun går ikke av veien for å antyde at de kan være farlige eller forårsake tilstander som er nedbrytende for samfunnet. Dette inspirerer mobben til hat-prat.

På den måten presterer Sylvi Listhaug å så splid mellom kulturelle grupperinger. Dette rammer minoriteter, og det er egnet til å slå beina under det egentlige formålet med regjeringsvervet hennes (Hva som i jusen går under betegnelsen "uforstand i tjenesten").

 

2 liker  
Kommentar #40

Greta Aune Jotun

163 innlegg  1181 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Ben Økland. Gå til den siterte teksten.
Dette inspirerer mobben til hat-prat.

Man kan da umulig beskylde Listhaug for andres (mobbens) hat-prat! Hvis debattanter ikke makter å si sin mening uten å sjikanere andre eller slå om seg med hatefulle utsagn, det være seg mot muslimer eller andre, er det mobberne selv som har ansvaret for utsagnene - og blir noen inspirert til å gjøre noe kriminelt på grunn av hat-pratet, er det den kriminelle selv som har skylden for hva han/hun gjør. Skylden bør plasseres der skylden hører hjemme. Eks.: Om du hadde vært mobberen i en debatt, ville du da ha lagt skylden på Listhaug? (Jeg tror ikke det).

7 liker  
Kommentar #41

Per Steinar Runde

211 innlegg  2476 kommentarer

Bakgrunn og bakgrunn

Publisert nesten 2 år siden
Ben Økland. Gå til den siterte teksten.
Sylvi Listhaug har sin bakgrunn som såkalt "kommunikasjonsrådgiver". Hennes "styrke" består i å kunne overtale og påvirke på profesjonell måte.

Ho arbeidde i First House frå 2012-2013, dvs i eitt år. Bortsett frå eit år som lærar har ho stort sett vore politikar på heiltid etter avslutta utdanning; sjå https://no.wikipedia.org/wiki/Sylvi_Listhaug

11 liker  
Kommentar #42

Gunnar Søyland

18 innlegg  2558 kommentarer

NÅR NOEN BEKJENNENDE KRISTNE ER MER KRISTELIGE ENN ANDRE

Publisert nesten 2 år siden

 

I Nrk Rogaland i dag intervjuet man Einar Stensnæs, som hadde en ministerpost i Bondevikregjeringen. Han sørget over at KrF hadde gjort et så dårlig valg og mistet 2. mandatet i Rogaland, Geir Toskedal.

Han klaget og bar seg over den uoverkommelige politiske avstanden mellom KrF og Frp, samtidig som han flørtet åpenlyst med tanken på samarbeid med Ap som på toppen av alt ledes av en bekjennende kristen!

Er ikke Sylvi Listhaug og Ketil Solvik Olsen også bekjennende kristne?
Eller er det slik i KrF at noen bekjennende kristne er mer kristelige enn andre?

Jonas Gahr Støre er tydeligvis kristelig nok for mange i KrF, men ikke Sylvi Listhaug!

Hva er dette for slags fariseer-mentalitet?

Fortsetter de slik, vil de havne under sperregrensen ved neste korsveg, og lederen vil bli husket som
Knust Arild Hareide...

13 liker  
Kommentar #43

Mona Ekenes

9 innlegg  931 kommentarer

Tjene folket og landet også utfra folkets prosentvise mandat.

Publisert nesten 2 år siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
I politikken er det makten som gjelder. Alle politikere må søke makt. Det er vanligvis ikke problemet. Akkurat i dag tenker jeg at Krf har satt seg i en posisjon hvor de gjerne vil ha makt,

Njål, når pressmidler brukes for å få mer makt og innflytelse enn den prosentandelen folket har gitt disse partiene, oppleves det sterkt urettferdig for dem som ga regjeringspartiene et større prosentmessig mandat til å få gjennomslag for sine valgløfter. Dette misforholdet har folk etter hvert blitt mektig lei av, i særdeleshet når regjeringen presses i en sterk venstrevridd retning. For velgerne har faktisk stemt borgerlig og gitt regjeringen mandat til det.

Politikere skal jo ikke søke makt for selve maktens skyld, men tjene folket og landet ut fra det mandat folket gir dem. Og når det feires som en seier av småpartiene når de har presset igjennom mer enn det folket har gitt mandat til, da er det på bekostning av regjeringspartienes prosentmessige mandat som folket har gitt dem.

Det å søke makt for selve maktens skyld er ikke politikeres oppgave, men tjene folket og landet med det mandatet de får ut fra de valgløfter som gis.

Det er stor forskjell på en uverdig Knoll & Tott (det politiske spillet) mentalitet i tegneserieform enn i praksis fra Stortinget. Det er tross alt stortingspolitikere som har et stort ansvar som skal ivaretas, ikke først og fremst for deres egen del men også for folket og landet. Når det forkastes  og personlig maktbasert agenda overtar innad i partiene, forkastes samtidig det mandatet folket har gitt dem. Har fått slike assosiasjoner flere ganger når kaoset skaper stor uro og ustabilitet.

Folket kan også gi et parti sitt mandat til den politikeren som i praksis lytter til folket og ivaretar sitt verv ut fra det, slik som Sylvi Listhaug som har fått mange flere (også dem som i utgangspunktet hadde forlatt partiet) til å stemme Frp. Derfor er opposisjonens første agenda å få fjernet henne, da ved hjelp av Venstre og "kr"f. Folket som stemte borgerlig har ikke gitt hverken Venstre eller "kr"f mandat til det, noe "kr"f også erfarer vakende knapt over sperregrensen.

Oppfatter det slik og vet at ganske mange også oppfatter det slik, for det var med knappest mulig margin småpartiene unngikk å havne under sperregrensen. Venstre kom over "kr"f (jumboplassen) på listen, noe som også er et signal, for "kr"f har framstått som den mest innbitte motstanderen til Sylvi Listhaug og Frp.

Nå har disse to partiene fått en knappest mulig margin til å få en ny sjanse. Håper også at SP evner å skrotlegge sine ikke borgerlige kjepphester, og framstå som det borgerlige partiet de engang var, det er faktisk ønsket til mange fra folket. Tror de hadde fått mange flere stemmer om de hadde gjort det, er heller ikke alene om å tro det.

Politisk vriåtter https://www.document.no/2017/09/12/politisk-vriatter/

Når viljen til å kommunisere på en betydelig forbedret måte til felles og andres beste er tilstede, slik som du og jeg endelig nå kan gjøre. Håper det kan fortsette, uavhengig uenigheter.

Håper fortsatt at tilstanden her i landet samlet sett, ikke er så ille at Herren Allhærs Gud holder Sin nåde, barmhjertighet og miskunn tilbake. For det vil bli merkbart for alle.

Amazing Grace, David Döring, Panflöte in den Bergen, Panflute

https://youtu.be/Dy3h6--fMBA

2 liker  
Kommentar #44

Njål Kristiansen

158 innlegg  20654 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Mona Ekenes. Gå til den siterte teksten.

Oppfatter det slik og vet at ganske mange også oppfatter det slik, for det var med knappest mulig margin småpartiene unngikk å havne under sperregrensen. Venstre kom over "kr"f (jumboplassen) på listen, noe som også er et signal, for "kr"f har framstått som den mest innbitte motstanderen til Sylvi Listhaug og Frp.

Nå har disse to partiene fått en knappest mulig margin til å få en ny sjanse. Håper også at SP evner å skrotlegge sine ikke borgerlige kjepphester, og framstå som det borgerlige partiet de engang var, det er faktisk ønsket til mange fra folket. Tror de hadde fått mange flere stemmer om de hadde gjort det, er heller ikke alene om å tro det.

Velgerne flyttet seg til venstre. Den borgerlige siden tapte flertallet i folket. Det er venstresiden som har flest stemmer ved at Raut og SV ble så sterke som de ble. Dette skjer på bekostning av Ap. Hvis jeg skal gjette vil Ap nå legge kursen litt mer mot venstre for å demme opp for flukten til Rødt/SV. 

Hvis ikke Krf/V hadde kommet i nærheten av sperregrensen hadde den borgerlige siden tapt stort. Da hadde en svært stor andel stemmer vært bortkastet. De bør spørre seg om de har en oppgave, en hensikt, om de har saker nok til å reise seg, om det finnes reellt et velgergrunnlag som er større enn sperregrensen, og hvis ikke finne seg annet arbeide. Valgordningen sørger for at utfallet ble som det ble. 

Listhaug må bort. Som konservativ kan vi ikke innestå for den politikken som ble presset på oss av Frp ved siste korsvei. Listhaug er ingen solospiller men har støtte av størrelser som CI Hagen og Tybring-Gjedde. Ingen av dem er lenger storheter men de tar en del plass. Uttrykket streng og rettferdig innvandringspolitikk må vektlegges anderledes i denne perioden. Nå har vi gjort oss ferdig med streng, nå er det tid for rettferdig. 

Valgvinnerne er Sp og venstresiden. Sp legger nok ikke bort noe av sin politikk nå som de er så vellykket. Sammen Ap hadde de vel ca 60% i Hedmark. Dette betyr at de vil fortsette som de har stevnet. Bildet er fragmentert og vi vet ikke så mye enda. Vi får se hvordan de nærmeste dagene utvikler seg. Kanskje Venstre kommer i regjering. Kanskje Krf snur. Politikk er det muliges kunst. 

2 liker  
Kommentar #45

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Urettferdig!

Publisert nesten 2 år siden
Mona Ekenes. Gå til den siterte teksten.
Njål, når pressmidler brukes for å få mer makt og innflytelse enn den prosentandelen folket har gitt disse partiene, oppleves det sterkt urettferdig for dem som ga regjeringspartiene et større prosentmessig mandat til å få gjennomslag for sine valgløfter. Dette misforholdet har folk etter hvert blitt mektig lei av, i særdeleshet når regjeringen presses i en sterk venstrevridd retning. For velgerne har faktisk stemt borgerlig og gitt regjeringen mandat til det.

Når Gud overstyrer demokratiet, når Gud krever at Pol Pot, Stalin, Mao og Hitler skal styre landet og at innbyggerne skal underordne seg autoritetene, oppleves det sterkt urettferdig.

Men makta rår.

Når valgordningen favoriserer de borgerlige, føles det sterkt urettferdig for dem som ga de rødgrønne (hvis Mdg regnes med) et større prosentmessig mandat til å gjennomføre sine valgløfter.

"Tirsdag formiddag er stemmetallet for de fire borgerlige partiene til sammen 1.408.918. De tre partiene fra Jens Stoltenbergs rødgrønne regjering, pluss Rødt, har 1.328.129."

Miljøpartiet De Grønne har gjennom hele valgkampen understreket at de er blokkuavhengige, men de har samtidig sagt at de ikke vil støtte en regjering med Fremskrittspartiet. Legger vi MDGs stemmer til den rødgrønne siden, kommer vi opp i 1.419.615 stemmer, altså mer enn 10.000 flere stemmer enn de borgerlige."

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/stortingsvalget-2017/vant-valget-med-faerre-stemmer-enn-opposisjonen/a/24139310/




2 liker  
Kommentar #46

Ben Økland

13 innlegg  4083 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Per Steinar Runde. Gå til den siterte teksten.
Ho arbeidde i First House frå 2012-2013, dvs i eitt år.

Ja, nettopp. Sylvi Listhaug kom direkte inn i statsrådsposten i Landbruksdepartementet fra jobben som profesjonell påvirker for betalingsdyktige kunder. I tillegg nektet hun blankt å oppgi til Stortinget hvem disse kundene var, altså hvem hun rimeligvis hadde bindinger og avgitte løfter til...

Erna Solberg startet selv opp med en profesjonell kommunikasjonsrådgiver som sekretær ved statsministerens kontor, Julie Brotkorb. Det virker som Brotkorb har vært dyktig i sitt fag samt god til å lære fra seg, og Erna Solberg er typisk flink pike: Nå er Solberg selv blitt en smart debattant som kombinerer sine ervervede kommunikasjonsknep med skuespillertriks. Smilet sitter klistret og holdningen er selvsikker. Men Solberg virker ekte. Hun utstråler ikke samme grad av falskhet som Listhaug gjør.


Kommentar #47

Ben Økland

13 innlegg  4083 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Hvis ikke Krf/V hadde kommet i nærheten av sperregrensen hadde den borgerlige siden tapt stort

Krf står nå stødig på egne bein og egen politikk. Knut Arild Hareide har skjønt hvordan han skal bruke sitt partis klare vedtak i regjeringsspørsmålet til å markere kontant avstand til Frp. Det er noe traust og stolt over Hareide og Krf. Partiet er i pakt fremtiden.

Verre er det med Venstre. Kanskje burde partiet vært under sperregrensen, men ble reddet av at en del høyrevelgere stemte taktisk for å ro i land et regjeringsgrunnlag? Mye tyder på det.

Er det takk for hjelpen, når nå krefter i Venstre ivrer for å bli med Høyre og Frp i blåblå regjering? Det er rett og slett å dolke Krf i ryggen. Ikke noen utpreget lojalitet mot sentrumsfløyen i regjeringsklikken fra Venstres sin side, nei - eller er det bare standard utslag av vingling, som jo det partiet er beryktet for?

 

Kommentar #48

Ben Økland

13 innlegg  4083 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Når Gud overstyrer demokratiet, når Gud krever at Pol Pot, Stalin, Mao og Hitler skal styre landet og at innbyggerne skal underordne seg autoritetene

God og oppklarende kommentar, men jeg savner Trump i denne oppramsingen.

Kommentar #49

Njål Kristiansen

158 innlegg  20654 kommentarer

Publisert nesten 2 år siden
Ben Økland. Gå til den siterte teksten.

Verre er det med Venstre. Kanskje burde partiet vært under sperregrensen, men ble reddet av at en del høyrevelgere stemte taktisk for å ro i land et regjeringsgrunnlag? Mye tyder på det.

Er det takk for hjelpen, når nå krefter i Venstre ivrer for å bli med Høyre og Frp i blåblå regjering? Det er rett og slett å dolke Krf i ryggen. Ikke noen utpreget lojalitet mot sentrumsfløyen i regjeringsklikken fra Venstres sin side, nei - eller er det bare standard utslag av vingling, som jo det partiet er beryktet for?

 

Venstre har vært relativt klar på at de har ønsket regjeringsmakt en stund og ser ut til at de kan leve med Frp. Mulig Skei Grande har innsett at budsjettprosessen i fjor var en katastrofe for henne, og at makten ligger i mer samarbeide. Tidligere het det at det ene minipartiet ikke ville gå i regjering uten det andre, men den politikken er forlatt for lenge siden. Gjennom perioden har de utviklet seg bort fra hverandre. 

Krf står støtt på egne ben? Nei, det vil jeg ikke si. Det blir kanskje mye mas og styr, men jeg mener de velger feil om de setter seg på sidelinjen eller blir for vanskelig. Vil en slik politikk bli forstått? Nei, jeg tror ikke det og derfor vil de ødelegge seg selv på den måten hvis de ikke får noen virkelig solide seirer, og det ligger ikke i dagen akkurat nå hva det kan være. 

1 liker  
Kommentar #50

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Holier than thou

Publisert nesten 2 år siden
Gunnar Søyland. Gå til den siterte teksten.
Jonas Gahr Støre er tydeligvis kristelig nok for mange i KrF, men ikke Sylvi Listhaug!

Eller: Når krybben er tom, bites hestene.

Vi ser oss til høyre. Vi ser oss til venstre. Vi ser etter de kristneste blant de andre.

De kristne er en utdøende rase, og de som er igjen, er som folk flest, de dras mellom høyre og venstre.

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere