Spaltist Asle Jøssang

Sosialantropolog ved NLA Høgskolen

Troens sprang

Tilværelsen er alltid større enn det vi til enhver tid vet om den. Fotograf Jonas Bendiksen våger å ta dem han portretterer på alvor.

Publisert: 11. sep 2017 / 918 visninger.

For tiden går dokumentarserien Messias på NRK. En fotoutstilling om prosjektet åpnet i Oslo i helgen. I tre år har fotograf Jonas Bendiksen reist rundt i verden og møtt menn som hevder de er Jesus som har kommet tilbake til jorden.

Bendiksen er blitt en stjernefotograf i verdensformat, som National Geographic og andre store medier benytter. Og det er slett ikke rart når du ser hvordan han jobber med sine historier. Han forsøker å formidle innenfra. Møter sine objekter med respekt og nysgjerrighet.

Slik ivaretar han deres verdighet, og de får slippe til på egne premisser.

Inspirerer til etterfølgelse

Bendiksens holdning og arbeidsmåte har stor relevans langt utover foto- og journalistikkbransjen, og bør inspirere alle som kommer i kontakt med mennesker i andre kulturelle og religiøse universer.

Som fotojournalist kunne han ha holdt seg til det kuriøse ved å presentere eksotiske historier om eksentrikere rundt omkring i verden og deres naive etterfølgere. Vi seere ville ha blitt fascinert – eller forferdet – av et pussig fenomen.

Eller han kunne ha misbrukt tilliten han opparbeidet seg og fortalt en «jeg-vet-bedre»-historie. Fra min tidligere tilværelse som misjonær og formidler av stoff tilbake til «misjonsfolket», vet jeg hvor lett det er.

Avstand til den fortegnede

«Den mest sårende måten å fornærme mennesker på er å fremstille det de tror på og holder kjært for å være gammeldags, unyttig og uten kraft», sier filosofen Richard Rorty.

Både eksotifisering og bedreviterholdning skaper avstand til den fortegnede.

I Orientalismen tok Edward Said et oppgjør med den vestlige verdens tendensiøse og imperialistiske representasjon av De Andre. Senere har mange akademikere kritisert Said for å overdrive. Vi formidlere er neppe posisjonert til å si til dem som føler seg feil representert at de ikke må ta det så tungt.

Enhver formidling – en avisreportasje, et foto, en film eller lignende – danner et kommunikasjonsforhold mellom tre parter. Det er produsenten/formidleren; seeren/mottakeren; og den som er gjenstand for formidlingen, den som blir representert.

Satt på prøve

I formidling på tvers av kulturelle univers blir disse relasjonene satt på prøve. Når produsenten og mottakeren deler det samme kulturelle universet, kan det lett oppstå en «allianse» som går utover den som blir omtalt.

Forforståelser og forutinntatte holdninger formidles gjennom bilder og ord, gjennom vinklinger og begrepsbruk som befester inntrykket man gjerne allerede har av Den Andre.

Bendiksen gjør det motsatte. Han skaper en allianse med den omtalte og utfordrer og overrasker mottakeren med nytt stoff og nye vinklinger. For å bringe alle i kommunikasjonsforholdet mer på likefot, plasserer Bendiksen seg selv inn i historien som en nysgjerrig spørrer. Han representerer oss seere og hjelper oss inn i historiene om messiasene på varsomme føtter.

Å våge spranget

Jammen, vil kanskje leseren innvende; hvor lenge skal man respektere noe som sannsynligvis ikke er sant?

Den ikke-troende Bendiksen våger tankespranget: Tenk om Jesus faktisk har kommet igjen? Det står jo i Bibelen at han skal komme igjen når og hvor man minst venter det.

«Jeg har blitt mer ydmyk overfor spørsmålet om hvor viktig er det at disse tingene faktiske er reelle og sanne, versus; den meningen det gir dem som tror», sier Bendiksen til NRK.

Uansett er det slik at undring og samtale om sannhetsspørsmål kommer lengst når partene er trygge på hverandre, og her viser Jonas Bendiksen vei.

Tilværelsen er alltid større enn det vi til enhver tid vet om den.

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Anne Elisabeth Skogøy Fjellstad kommenterte på
Min entusiasme for Det gamle testamente
rundt 3 timer siden / 515 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Min entusiasme for Det gamle testamente
rundt 3 timer siden / 515 visninger
Anne Elisabeth Skogøy Fjellstad kommenterte på
Min entusiasme for Det gamle testamente
rundt 4 timer siden / 515 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Min entusiasme for Det gamle testamente
rundt 4 timer siden / 515 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Min entusiasme for Det gamle testamente
rundt 4 timer siden / 515 visninger
Anne Elisabeth Skogøy Fjellstad kommenterte på
Min entusiasme for Det gamle testamente
rundt 4 timer siden / 515 visninger
Mons Henrik Slagsvold kommenterte på
Kling no, klokka
rundt 5 timer siden / 282 visninger
Frank Håvik kommenterte på
Politiet følger gjeldende retningslinjer
rundt 6 timer siden / 1657 visninger
Bjørn Erik Fjerdingen kommenterte på
Tegn og undre i den arabiske verden
rundt 6 timer siden / 752 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Min entusiasme for Det gamle testamente
rundt 6 timer siden / 515 visninger
Håkon Carsten Pedersen kommenterte på
Hva har jeg lært av NRK-streiken?
rundt 6 timer siden / 257 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Tegn og undre i den arabiske verden
rundt 6 timer siden / 752 visninger
Les flere