Spaltist Ida Marie Haugen Gilbert

Skribent og filosof

Å forherdes i dyd

Bondeangeren er en viktig del av et menneskets liv. Uten den hadde det blitt for mye av det gode.

Publisert: 1. aug 2017 / 316 visninger.

«Herre Gud fader i himmelens land, hjelp meg til å bli et rettskaffent menneske, gjøre godt og ikke synde. Men ikke helt ennå.»

Jeg mistenker at Gud har hørt ulike utgaver av denne bønnen utallige ganger. I hvert fall fra meg .. For jeg må bare ha det gøy litte grann til.

Det blir tidsnok kjedelig, tenker man kanskje også. For å sitere min venn, Svein, som først på sine godt over middelaldrende dager åpnet Skriften i håp om å finne ut av dette mye omtalte himmelriket.

Han mistenkte at himmelriket ikke var noe for ham: «Sitte der i evigheten og høre på harpemusikk i lag med nonner og fråhaldsfolk?»

Man havner tidsnok i evigheten med denne gjengen, tenker han, så det gjelder i hvert fall å ha det moro først.

Så går man ut på livet, dyrker bannskap og drukkenskap, og angrer heller neste dag.

 

Salig omvei

Pietistene har en leveregel om at det ikke må bli for mye av det gode, men heller ikke for lite. Med støtte i André Bjerke er man derfor pliktig til å ta seg en god fest i ny og ne. Som Bjerke skriver: «I moralens navn velsigner jeg bakrusen. Uten den ville jeg ha forherdet meg i dyd.»

I min tolkning lyder det sånn: Uten synd, ingen anger.

For som alle andre står jeg i fare for å bli så fornøyd med meg selv at jeg blir blind for egne udåder, og da uteblir angeren. Og uteblir angeren, så har man heller ingen grunn til å granske sjela og finne noe å forsake. Og da risikerer vi å «forherdes i dyd».

Det er derfor viktig å ha noe å angre på, noe som minner en om at man ikke er skyldfri. Ellers risikerer vi å kaste denne steinen som bare den skyldfrie er berettiget til å kaste.

Da havner man i beste fall i skjærsilden noen år, sammen med fariseere og skriftlærde. Mens tollere som Sakkeus, og andre som ikke har glemt kunsten å ha det gøy, farer oppover i susende fart.

 

Valhall derimot…

For Svein frister et himmelrike mer, dersom det ble reklamert som en tilstand av fri fråtsing i alt det Paulus i brevet til Galaterne ramser opp av aktiviteter som diskvalifiserer deg til den evige salighet:  ”..gjerninger som kommer fra kjøttet: hor, umoral, utskeielser, 20 avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, strid, sjalusi, sinne, selvhevdelse, stridigheter, splittelser, 21 misunnelse, fyll, festing og mer av samme slag.”

            «Her snakker vi,» mener Svein.

Sånn sett frister Valhall, vikingenes teori om himmelrike, ham mer. Den gjengse markedsføring av det kristne himmelriket frister ham slett ikke nok til at han orker å forsake de fristende syndene, til fordel for et liv i fromhet:

            «Folk tenker i det hele tatt for lite over hva man skal drive tiden med i Himmelen i millioner av år. Kan jo ta med strikketøy og kryssordblader, men likevel... Himmelriket bør markedsføres bedre, det må jo være verdt innsatsen. Harpemusikk og gater av gull frister for lite til å holde meg på den smale sti.»

 

Må jo få kose seg litt

Jeg lanserte teorien til Bjerke som en teologisk omvei rundt et liv i pur fromhet, for Svein. At han kunne få i pose og sekk, såfremt han bare husket å angre litt på syndene. Jeg ramset opp at en dødssynd som stolthet ga verre straff, enn å gi etter for kjødets syndige lyster. Forherder man seg i dyd, blir man fort så høy i hatten at man går fortapt før man aner ordet av det. 

Det kan føles som en trussel å be om hjelp til å bli et bedre menneske. Spesielt hvis man tenker at det å be om å bli ”rettskaffen”, betyr å be om å bli en annen person: Å konvertere fra å være som er glad i kose seg, til å bli en sånn som foretrekker harpemusikk og strikking fremfor en god fest. Men det frister jo ikke å ”gå fortapt” heller.

 

Begge deler, takk

Det finnes altså gode muligheter til å få i pose og sekk – ha det gøy her og nå, men likevel rekke å sikre seg mot fortapelsen. Man kan tenke at uten synd, ingen grunn til å benytte seg av nåden. Og det er heller ikke nødvendig å være for tidlig ute med å forsake alt som er gøy. Man må bare bruke litt kløkt – huske på å bli et rettskaffent menneske tidsnok til å sikre seg arven i guds rike.

Altså frister det å be Gud om å få ha det gøy bare litt til, så jeg ber - trolig ikke alene - om at: ”Ikke gjør meg kjedsommelig rettskaffen helt ennå. Legg inn muligheten for en halvtimes slumring, er du grei, så turen ut av dvalen blir behagelig.

Amen.

1 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Sondre Bjørdal, konstituert religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Daniel Krussand

10 innlegg  1964 kommentarer

Morsom fremstilling av fromhet.

Publisert over 1 år siden
Ida Marie Haugen Gilbert. Gå til den siterte teksten.
Det kan føles som en trussel å be om hjelp til å bli et bedre menneske. Spesielt hvis man tenker at det å be om å bli ”rettskaffen”, betyr å be om å bli en annen person: Å konvertere fra å være som er glad i kose seg, til å bli en sånn som foretrekker harpemusikk og strikking fremfor en god fest. Men det frister jo ikke å ”gå fortapt” heller.

Men teologien er nok på avveier.

Den som har møtt Jesus som frelser og venn lengter ikke tilbake til "fest, fyll og moro".

"Både og, takk", er en umulighet.  Det er det som forkynnes i Luthersk lære, synd hver dag og bekjenn hver kveld, - eller daglig omvendelse.  Dette verset forklarer hvorfor du ikke kan få både, og:

«Elsk ikke verden, heller ikke de ting som er i verden! Om noen elsker verden, da er ikke Faderens kjærlighet i ham.»
‭‭1 Johannes‬ ‭2:15‬ ‭NB‬‬

Den gode nyheten er at gleden Gud gir langt overgår fyll, fest og umoral.

«Den som har mine bud og holder fast på dem, han er den som elsker meg. Og den som elsker meg, skal bli elsket av min Far. Og jeg skal elske ham og åpenbare meg for ham.»
‭‭Johannes‬ ‭14:21‬ 

Hvorfor vil du ikke bli elsket av Gud, - og at Jesus skal åpenbare seg for deg?


2 liker  
Svar
Kommentar #2

Ida Marie Haugen Gilbert

25 innlegg  87 kommentarer

Publisert over 1 år siden

Hehe..  det jeg tenker litt høyt om her - uten å mene så mye om noe som helst, annet enn å lufte tanker om ting det er fristende å tenke - er rett og slett hvordan man alltid kan finne en unnskyldning for å fortsette bare liiiiitt til. 

Syns ikke du det er skummelt å be om at "la din vilje skje"? I så fall så har du hakket mer tillit enn meg. Jeg bør kanskje ha det, men jeg har ikke det..

 

Poenget mitt er vel at det er vanskelig ikke å lete etter noen smutthull for å fortsette å "synde" litt til. Men på den lyse siden: Da erkjenner man i hvert fall at det er noe man bør endre.

Svar
Kommentar #3

Per Søetorp

101 innlegg  2030 kommentarer

Veeel.....

Publisert over 1 år siden
Daniel Krussand. Gå til den siterte teksten.
Den som har møtt Jesus som frelser og venn lengter ikke tilbake til "fest, fyll og moro".

Om man ikke akkurat har så mye å lengte tilbake til, er det vel ikke helt fritt for at noen og hver kan tillate seg å se litt framover med lengsel etter en skikkelig heidundranes fest.?....-)

For jeg er så hjertens enig med trådstarter i at tanken om en evighet med strikketøy, kryssordblader og harpespill blant nonner og avholdsfolk ikke akkurat er all verden.  

Men om jeg har forstått Sjefen rett, har Han adskillig mer på den evige festmenyen enn som så..  Hvis ikke, er det vel ikke så mye å stå etter?


4 liker  
Svar
Kommentar #4

Daniel Krussand

10 innlegg  1964 kommentarer

Jeg forsto det.

Publisert over 1 år siden
Ida Marie Haugen Gilbert. Gå til den siterte teksten.
Hehe..  det jeg tenker litt høyt om her - uten å mene så mye om noe som helst,

Men dine tanker er jo faktisk ganske relevante i vårt land med Luthersk kirke.  Helliggjørelse, sterk kristen glede og fred er ikke kirkens sterkeste budskap.  Dessverre må vi si.  Når DnK's religiøse mønster er galt, er naturlig at folk foretrekker en fyllekule blant gode venner.

Nå er det mange festlige saker som ikke er syndige,  det er lov å glede seg over livet, feste med gode venner, spise god mat.  All god gave kommer fra Gud.

Men den som er kalt av Ånden ved evangeliet, har omvendt seg og blitt forelsket i Jesus lengter aldri tilbake til syndig liv.  Den som liker synd er sannsynligvis ikke gjenfødt (født av Ånd).  Det skjer nemlig ikke ved innmelding i Kirken.  Ei heller i Konfirmasjonen.

Så Ida Marie, din artikkel som "du ikke mente så mye med", er nok ganske relevant!

2 liker  
Svar
Kommentar #5

Daniel Krussand

10 innlegg  1964 kommentarer

Sikkert

Publisert over 1 år siden
Per Søetorp. Gå til den siterte teksten.
Men om jeg har forstått Sjefen rett, har Han adskillig mer på den evige festmenyen enn som så..  Hvis ikke, er det vel ikke så mye å stå etter?

Men det blir veldig spennende å se!  Antagelig slutt på tid i "evigheten".  De som har vært innom og kommet tilbake, sier at man leser hverandres tanker istedet for å snakke.  Har også hørt at en kan synge mange lovsanger samtidig.

80 år på jorden er som et fnugg i forhold til "evigheten".  Rart noen roter bort det mot smertelige synder og et elendig egoistisk liv i sus og dus.

Vet du forresten, Per, at det ikke er synd å se på en naken kvinne?  Du kan bare takke Gud for hennes skjønnhet, at Han har gitt oss menn en slik gave og velsigne henne og den mann som er så heldig å få henne til hustru.  Så enkelt er det å la være å synde.


2 liker  
Svar
Kommentar #6

Petter Kvinlaug

190 innlegg  5339 kommentarer

Hva er så gøy med synd?

Publisert over 1 år siden
Ida Marie Haugen Gilbert. Gå til den siterte teksten.
Å konvertere fra å være som er glad i kose seg, til å bli en sånn som foretrekker harpemusikk og strikking fremfor en god fest. Men det frister jo ikke å ”gå fortapt” heller.

Det betyr jo å bomme på målet. Hva er så gøy med det?

Den pietistiske kulturen i Norge har ødelagt mye. En er så redd for å gjøre noe galt, et en tør ikke gjøre noe.

Likevel er det mange kristne som kan feste og ha det moro, men det skrives ikke om i avisene og derfor tror de fleste at kristne har det bare kjedelig.

Hva er det som er så kristelig med harpemusikk og strikking?

Hvorfor er det ingen som skriver om at de kristne hadde en fest. Så gikk de tom for vin, men verten gjorde vann om til vin og de hadde det gøy til langt på natt!

4 liker  
Svar
Kommentar #7

Ida Marie Haugen Gilbert

25 innlegg  87 kommentarer

Publisert over 1 år siden

Det er jo kjempegøy med synd!

 

Neida, men du ser poenget..

Svar
Kommentar #8

Ida Marie Haugen Gilbert

25 innlegg  87 kommentarer

Publisert over 1 år siden

Men seriøst - pietismen med sine normer om rett og galt har nok ødelagt en del ja. For ofte blir "kristen" tvers gjennom farget av alt det negative - ikke minst kjeeedelige - man forbinder med det. Kanskje moderert av noen som sier noe sånt som at "joda, men de kristne jentene i klassen var jo søte og fine hustruemner". Eller: "Jeg har en nabo som er kristen, han er grei, han er ikke som de andre". Men kristelig smaker like fullt tresmak i rævva fra gudstjenestene, og strenge beskjeder om å sitte stille og fint og synge med på de kjedelige sangene. Mange kjenner nok også svoveldunsten i kjølvannet av å bryte noen av disse menighetskorrekte kristenreglene som de har møtt så ofte i oppvekst og ellers (meg inkludert). Mange har kanskje attpåtil fått dans gnidd inn som satans kroppsspråk.

 

Personlig takler jeg ikke strikking eller broderier, ettersom jeg så ofte har fått det presentert som kristelige sysler for gode kristne (jenter og koner vel å merke..)

 

Ord som kristen og salighet og himmelriket er farget med alt man tenker på som kjedelig. Rett og slett fordi man så veldig ofte har fått det (les: harpespill, broderier, salmesang og gudstjenestegang, avhold og .. ja - en haug..) presentert som rett og riktig, og alt annet er synd. Er det rart man havner på galeien når nåløyet virker så smalt? Og med tanken på å sitte i evigheten med alle disse som har viftet med pekefingre om synd og skam og sånn... Det er da ikke mye fristende for folk?

 

Det jeg, kanskje beklagelig nok, ikke gjorde, var å konkludere på et vis - hva har blitt så feil her? 

Interessant å lese kommentarene deres. 

 

(Skriver litt raskt her, sviktende nett, så tilgi litt ufullstendige setninger og ufullførte tankerekker..)

 

Svar
Kommentar #9

Petter Kvinlaug

190 innlegg  5339 kommentarer

Joda

Publisert over 1 år siden
Ida Marie Haugen Gilbert. Gå til den siterte teksten.

Det er jo kjempegøy med synd!

 

Neida, men du ser poenget..

Jeg ser poenget.

I min ungdom var jeg av og til på fester på landsbygda. Der var det mye fyll, slåsskamper og oppkast. Det var en del gøy også.

For meg så ser det ut til at dette henger sammen for mange. Det var moro også, ja, men kan en heller ikke sanse seg og bryte håndbak i stedet for å sloss og begrense seg i stedet for å spy. Da har vi det mye gøyere og det er ikke imot Gud's ord.

På grunn av pietismen, har mange i Norge fått denne "enten eller" holdningen. Det blir for meg veldig feil. I Kredorussen var det konkurranser på hvor mange liter melk du kunne drikke i løpet av en time, uten å spy. Det ble for meg like galt, men melk var ikke "forbudt".

En må kose seg å ha det gøy, men hvorfor gjøre dumme ting?

En kan også drikke uten å ha det gøy!

Det er drikkekulturen i Norge det er noe galt med. Vi var et fattig folk og spiste for å bli mette og drakk for å bli full. Nå du besøker andre kulturer, ser du at mange har et mye sunnere forhold til dette. De koser seg.

Vi i Norge jobbet hart gjennom hele uken og så tok vi det helt ut på lørdag. Denne ukulturen sliter vi med enda. Det har ingenting med å ha det moro å gjøre. Det vet de fleste fra min generasjon.

3 liker  
Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Johannes Taranger kommenterte på
KrF ble styrt inn i høyrefellen
5 minutter siden / 898 visninger
Arvid Merkesvik kommenterte på
KrFs skjebnesvangre veivalg - et svik mot de svake i samfunnet
23 minutter siden / 942 visninger
Karl Øyvind Jordell kommenterte på
La rett gå for nåde
24 minutter siden / 225 visninger
Gerard Oord kommenterte på
En trist nyhet om Smiths Venner
38 minutter siden / 1851 visninger
Vidar Gander Skrindo kommenterte på
Skoleverket som forsvar for demokratiet
rundt 1 time siden / 452 visninger
Anders Ekström kommenterte på
Du skal ikke stjele Det gamle testamentet
rundt 1 time siden / 1566 visninger
Erlend Sundar kommenterte på
NRK med kraftig underdrivelse og slagside om rakettangep fra Gaza
rundt 1 time siden / 1065 visninger
Åge Kvangarsnes kommenterte på
Du skal ikke stjele Det gamle testamentet
rundt 1 time siden / 1566 visninger
Daniel Krussand kommenterte på
Hva er kristendom idag - og imorgen?
rundt 1 time siden / 175 visninger
Les flere