Verdidebatt

Øverste muslimske råd: Først templet, så moskeene

Det øverste rådet for muslimer i Midtøsten skrev i en brosjyre fra 1924 og 1929 at på stedet der de to moskeene i Jerusalem står, stod en gang Salomos tempel. FN-organisasjonen Unescos nylige vedtak om tempelplassen er stikk i strid med det muslimske rådet skrev.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Det øverste rådet for muslimer i Midtøsten skrev i e

Det er magasinet Israel Idag (Israel Today) som skriver dette i juni-nummeret 2017 om brosjyren. Bladet siterer også den palestinske historikeren Aref el-Aref, samtidig med muftien i Jerusalem, Mohammed Amin al-Husseini, som skrev følgende: «Klagemuren er Tempelmuren som kong Herodes bygget. Jøder ber ved denne muren …. David kjøpte dette fjellet (dvs. Moria fjellet) for å bygge et tempel der, men det ble oppført av kong Salomo i år 1007 før Kristus».

Disse uttalelsene viser med klarhet at palestinerne vet at det stod et jødisk tempel her. Når likevel FN-organet Unesco kan vedta å kalle tempelplassen for Al Buraq Plaza, og dermed fjerne alle spor om at jødene har en fortid her, er det historieforfalskning. Al Buraq er navnet på et bevinget fabeldyr som skal ha båret Muhammed fra jorden til himmelen. Et fabeldyr og en fabelfortelling.

Vedtaket er med rette blitt karakterisert som et løgnvedtak, av blant andre Simon Wiesenthal-senteret.  Og Erwin Kohn, leder i Det Mosaiske Trossamfund, sa til Dagen at vedtaket er både dumt og historieløst. «Alle vet bedre. Men det føyer seg inn i forestillingen som visse muslimer har om området.»

Unesco-vedtaket er stikk i strid med det enhver bør vite om jødenes historie i Jerusalem. Men vedtaket har en fordel: Det lærer enhver som ikke har skjønt det før, at når det gjelder vedtak som angår jødene og Israel, er det ikke fakta som teller, men det å ramme jødene.

Al-Aqsa-moskeen i Jerusalem er hellig for muslimene. Men er det den moskeen som er nevnt i Koranen? Al-Aqsa betyr «den fjerneste moskeen».

Ifølge den egyptiske lærde Joussef Ziedan, direktør ved manuskriptavdelingen til biblioteket i Alexandria, viser den fjerneste ikke til moskeen i Jerusalem, men til en moské som ligger «på veien fra Mekka til Ta’if» i dagens Saudi-Arabia.

Sjeiken Riad fra Galilea sier at Koranen lover at Jerusalem og landet Israel er for det jødiske folk (Israel Idag nr 2-2016). Før jødene vendte tilbake og etablerte staten Israel, tolket islamske geistlige Koranen annerledes enn de gjør i dag.

Så lenge den jødiske staten ikke eksisterte, anerkjente islamske skriftlærde at Jerusalem og Det hellige landet tilhørte israelfolket, i tråd med Koranen.

I Korandatabasen finner vi denne teksten i Sura 7:137: «Og så lot Vi et folk som hadde levd i undertrykkelse, arve det land Vi hadde velsignet, fra øst til vest. Og Herrens vakreste ord ble fullbyrdet for Israels barn, for deres standhaftighet. Men Vi ødela alt som Farao og hans folk hadde laget og bygget.»  Sure 5,20 og 21 har samme innhold.

Like usant som Unesco-vedtaket, hadde innholdet vært sant burde alle legge Bibelen i hylla, er det at man stadig hører at jødenes tilstedeværelse i Samaria og Judea (Vestbredden) er ulovlig etter folkeretten. Men i San Remo-vedtaket av 1920, som er GJELDENDE FOLKERETT, heter det at mandatmakten (Storbritannia) skulle ha plikt til å legge til rette for jødisk innvandring og TETT jødisk bosetting i mandatets område. Det vil si jødisk bosetting i Samaria og Judea.  Men FN, norsk Utenriksdepartement og en sterk verdensopinion, lar usannheter overstyre sannheten. Inntil videre. Men en rekke jurister verden over støtter Israel i at de ikke handler i strid med folkeretten. Men deres stemme blir sjeldent nevnt.

Konklusjon: Jødenes tilknytning til Tempelplassen og Jerusalem er tindrende klar for enhver som er interessert i fakta. Og Israel har folkeretten på sin side.

PS. Det var nytt for meg at et høytstående muslimsk råd hadde kommet med en slik uttalelse om et i dag svært betent tema. Også det om Koranen og Al-Aqsa-moskeen er interessant og aktuelt, men det er ikke et helt nytt synspunkt selv om jeg tror det er ukjent for svært mange.

Jeg sendte derfor innlegget til debattredaktøren med spørsmål om spalteplass i papiravisen, men fikk avslag. Det må man godta. Jeg kan ikke huske jeg har sett at Vårt Land har hatt noe om en slik uttalelse fra det høye muslimske råd for muslimer i Midtøsten, eller andre organer av lignende karakter. Men kanskje noen andre har fått det med seg, fra Vårt Land eller andre medier? Uansett, det er en viktig uttalelse i dagens situasjon, som mange burde bli kjent med.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt