Oddvar Moi

15    49

Katolske regler for hva slags brød og vin som kan brukes i nattverden

Publisert: 11. jul 2017 / 614 visninger.

Det er blitt kjent nylig at Vatikanets sakramentskongregasjon har sendt ut et brev som minner alle biskoper, prester og andre katolikker om de gjeldende reglene for hva slags brød og vin som kan brukes i eukaristien/ nattverden. Hele brevet kan leses på engelsk her.  

Vårt Land skriver ganske fyldig om dette i dag, men de tar feil når de mener at dette er nye og strengere regler enn tidligere. Troskongregasjonen tok opp spørsmålet om hvordan man skal løse problemet med personer som har problemer med gluten og alkohol i alle fall så tidlig som 1980.

Grunnen til at brevet er kommet nå ser vi i pkt. 2, nemlig at hvis man ikke kjøper hostier og vin fra katolske organisasjoner, må man være ekstra på vakt:

2. Until recently it was certain religious communities who took care of baking the bread and making the wine for the celebration of the Eucharist. Today, however, these materials are also sold in supermarkets and other stores and even over the internet. …

I Norge kjøper menighetene (så vidt jeg vet) alltid hostier fra katolske søsterkongregasjoner i utlandet, mest i Tyskland og Nederland. Men de fleste kjøper vanlig hvitvin på polet; bare noen få kjøper spesiell, katolsk nattverdvin.

For katolikker er det svært godt kjent informasjon at vi i eukaristien må bruke brød laget av hvete og vanlig druevin (ikke avalkoholisert), og bestemmelsene om dette står bl.a. i innledningen til Messeboken (nr 282 og 284 i den norske utgaven som ble utgitt i 1982), og i Kirkeretten, siste utgave fra 1983 (kan. 835 § 1).

Vatikanets sakramentskongregasjon presiserte dette i 2004, i instruksjonen Redemptionis Sacramentum, On certain matters to be observed or to be avoided regarding the Most Holy Eucharist. Der skriver de:

[48.] The bread used in the celebration of the Most Holy Eucharistic Sacrifice must be unleavened, purely of wheat, and recently made so that there is no danger of decomposition.  It follows therefore that bread made from another substance, even if it is grain, or if it is mixed with another substance different from wheat to such an extent that it would not commonly be considered wheat bread, does not constitute valid matter for confecting the Sacrifice and the Eucharistic Sacrament.  It is a grave abuse to introduce other substances, such as fruit or sugar or honey, into the bread for confecting the Eucharist. Hosts should obviously be made by those who are not only distinguished by their integrity, but also skilled in making them and furnished with suitable tools.  …

[50.] The wine that is used in the most sacred celebration of the Eucharistic Sacrifice must be natural, from the fruit of the grape, pure and incorrupt, not mixed with other substances. During the celebration itself, a small quantity of water is to be mixed with it. Great care should be taken so that the wine intended for the celebration of the Eucharist is well conserved and has not soured. It is altogether forbidden to use wine of doubtful authenticity or provenance, for the Church requires certainty regarding the conditions necessary for the validity of the sacraments. Nor are other drinks of any kind to be admitted for any reason, as they do not constitute valid matter.

Les hele dette dokumentet her

I sitatet over står det ikke noe om personer som har problemer med gluten og alkohol, men Vatikanets troskongregasjon har tatt opp også det spørsmålet flere ganger (1980, 1982, 1995), og i 2003 skriver de det som siteres i det nylig utsendte brevet fra sakramentskongregasjonen. Her er starten av bestemmelsene fra 2003 – som man finner her:

The Congregation for the Doctrine of the Faith has been for many years studying how to resolve the difficulties that some of the faithful encounter in receiving Holy Communion when for various serious reasons they are unable to consume normal bread or wine.

A number of documents on this question have been issued in the past …

In light of the experience of recent years, it has been deemed necessary at this time to return to the topic, taking up the above-mentioned documents and clarifying them wherever necessary.

A. The use of gluten-free hosts and mustum

1. Hosts that are completely gluten-free are invalid matter for the celebration of the Eucharist.

2. Low-gluten hosts (partially gluten-free) are valid matter, provided they contain a sufficient amount of gluten to obtain the confection of bread without the addition of foreign materials and without the use of procedures that would alter the nature of bread.

3. Mustum, which is grape juice that is either fresh or preserved by methods that suspend its fermentation without altering its nature (for example, freezing), is valid matter for the celebration of the Eucharist.

B. Communion under one species or with a minimal amount of wine

1. A layperson affected by celiac disease, who is not able to receive, Communion under the species of bread, including low-gluten hosts, may receive Communion under the species of wine only.

…..

Det kan være av interesse å nevne at Den norske nå visst har sluttet helt å bruke hvetemel i oblatene de bruker i nattverden. Sannsynligvis har dette vært tilfelle siden Kirkemøtet i Den norske kirke i april 2011 vedtok at alle kirkens oblater skulle være glutenfrie. Avisen Dagen trykket et leserinnlegg fra Torkild Masvie og skrev en artikkel (se her) om dette i mars 2014. Disse nye oblatene ser ut til å inneholde «rismel, maisstivelse og potetmel – men ikke hvete.» Jeg skrev om dette på min blogg i 2014 - se her.

At Den katolske kirke har tydelige regler om hva slags brød og vin som kan brukes når eukaristien feires, bør ikke overraske noen. Og nå (etter 14 år) har Kirken altså minnet alle biskoper, prester og troende på de gjeldende reglene.

 

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Njål Kristiansen

140 innlegg  18570 kommentarer

Publisert 3 måneder siden

Sogneprest Persson (RIP) på Lillehammer bakte i sin tid egne hostier fordi han mente at de vanlige katolske ikke holdt mål. Næringsmiddeltilsynet kom på besøk hos ham i prestegården på Lillehammer og fant alt i orden etter et oppfølgende besøk. På tv viste han oss hvordan alt var innrettet på beste måte for å tilby et produkt som var bedre enn det som den øvrige katolske flokk fikk servert. Vet Moi om det faktisk var bedre? Og hva var eventuelt forskjellen? Persson mente at hans hostier var mer korrekt etter katolske normer. 

Svar
Kommentar #2

Oddvar Moi

15 innlegg  49 kommentarer

Publisert 3 måneder siden

Jeg husker at p Persson (etter en hel del bryderi) fikk myndighetenes tillatelse til å importere hostier fra utlandet, men jeg husker ikke at han laget dem selv.

Når spørsmålet er hva som er best, dreier det seg  om størrelse og form/bilde som er trykket inn. Hostier skal alltid inneholde bare hvetemel og vann, uten noen tilsetningsstoffer.

Svar
Kommentar #3

Njål Kristiansen

140 innlegg  18570 kommentarer

Publisert 3 måneder siden
Oddvar Moi. Gå til den siterte teksten.
Jeg husker at p Persson (etter en hel del bryderi) fikk myndighetenes tillatelse til å importere hostier fra utlandet, men jeg husker ikke at han laget dem selv.

Jo, han gjorde nok det. Nå er dette lenge siden og ikke noe jeg har lagt vekt på å huske men jeg husker at han var i tv, sannsynligvis Norge Rundt, med sitt lille hjemmebakeri hvor han viste frem spiskammeret hvor ingrediensene var forskriftmessig ivaretatt. Jeg ser to muligheter; de utenlandske tilfredsstilte ikke hans krav, eller de utenlandske kom inn som en erstatning for hans egne. 

Svar
Kommentar #4

Sverre Kolberg

3 innlegg  414 kommentarer

Det

Publisert 3 måneder siden

er eiendommelig for jeg trodde de brukte byggmel Hordeum vulgare L. med opphav i Kurdistan der Noah & frue landet med arken.

Nå må jeg falle i tvil igjen. Denne Moi er slett ikke så grei og kurant og man kan allerede være høyt over ham i gradene, han synes å være en av dem som så fort de er innvidd så begynner de å sparke nedover og sparke folk i trynet. 

Det er værstingene, ramp i tjenerklassen, rabble in the servant class.

Til vinen, Vitis vinifera L. så har vi sikret et klon av Oslo- druen på Lo- enga, Oslo og Opera-druen. Den står 100 meter høyere nå i terrenget og er bestemt til å kunne være en Muscat a petites grains Bianco. Antagelig fønikisk og nær opptil fjellet Ararat. 

Den er syrlig saftig og frisk uten enhver fusel og tar klart duft av miljøet, ikke særlig søt på våre breddegrader men frisk ( den forfrisker deg best) men er  ikke her nok til å trampe vin av. 

Barna stjæler som ravner, så vi lærer dem å gå opp på stiger med kurver når tiden er inne og høste og heller ha med seg og dele ut så også alle får en smak. 

Rikdom er å kunne gi ut. 

Det står i Otto Schmeils Pflanzenkunde at Wein und auch noch in kleinsten Mängen ist schädlich für Kinder. 

Men de stjæler som ravner og man trenger arbeidere i Herrens vingård. Så de kunne få heller ekte druer og kunne knabbe selv med finga, og bære resten frem til alters og levere til Seremonimester som tar til takke og velsigner barna for dette og sier: "Dette er Guds Gaver og produktet av menneskers Arbeid."


Så sier han videre simsalabim og hocuspokus og plingeling og så drekker han sjøl istedenfor å gi det ut igjen og vi får bare obscure smuler tilbake.. 


Men vi har klart å holde stor vin- fest i haven allerede på den første ekte drueklasen av autentisk Vitis vinifera L. Utover det kan jeg anbefale Askim Frukt og Bærpresseri kaldpressa ufiltrert og pasteurisert. Den skal stå på bordet ved siden av når man serverer de edleste viner for den hamler opp og er ofte vel så god. Ikke av- alkoholisert, ikke vin uten vin.


I dag hadde vi sild og poteter Det er til dels besværlig å måtte tenke på at Kirken ikke skjønner skriftens bokstav og har filter foran forstanden når de leser om brød- underet, og ikke serverer  smuler av banka tørrfisk stoccavisso også ved høve. 

Og jeg har vist og instruert skjørbuksurt cocleare officinalis som står der i havna fra seilskutetiden for barna. Den smaker som den fineste sennep, se brødunderet, resten måtte de samle på bakken og de fikk mange kurver fulle.  

1 liker  
Svar
Kommentar #5

Magnus Leirgulen

61 innlegg  3631 kommentarer

Hm !

Publisert 3 måneder siden
Oddvar Moi. Gå til den siterte teksten.
For katolikker er det svært godt kjent informasjon at vi i eukaristien må bruke brød laget av hvete og vanlig druevin (ikke avalkoholisert), og bestemmelsene om dette står bl.a. i innledningen til Messeboken (nr 282 og 284 i den norske utgaven som ble utgitt i 1982), og i Kirkeretten, siste utgave fra 1983 (kan. 835 § 1).

Det er flott at DKK følger standhaftig sine regler og tradisjoner vedr. ingredienser i nattverdens brød og vin. Uten dette får den jo ikke den rette virkningen -ikke sant ?

Det ser ut som dette er en viktig sak for DKK,  for det er jo den som har innstiftet nattverden ser det som - eller er det ikke ?

Jeg for min del velger å tro på Bibelens Ord om dette spørsmålet, hva der står og ikke står om dette.

Da Jesus innstiftet nattverden sa han ingen ting om hvetemel, bygg eller havre, ei heller om på eller av alkoholisert vin.  Han benyttet seg det som da var tilgjengelig og vanlig, og slik må det være. 

Å innføre slikt fra utlandet, eller benytte seg av spesialforretninger synes synes for meg merkelig, og ikke så lite patetisk. 

Kan noen svare på hvem som skal tilfredsstilles her i dette spørsmålet.  Er det mel og alkoholprodusenter, eller er det omsorgen for dem som har problemer med slike ting.

Kan det vises til Bibelens Ord i så fall.  Jeg mener at Jesus viser oss tydelig i ord og handling om å ta vare på de svake, fattige og de syke.



4 liker  
Svar
Kommentar #6

Hans Bj. Bærheim

0 innlegg  2 kommentarer

Hm II

Publisert 3 måneder siden

Når nattverdselementenes substans synes å være underordnet, kan vel Gyrid Gunnes fortsatt feire sin snømesse med isflak som oblater og isvann som vin. For der alt er like gyldig blir det vel likegyldig.

Svar
Kommentar #7

Rune Holt

8 innlegg  10422 kommentarer

Bud og regler.

Publisert 3 måneder siden
Oddvar Moi. Gå til den siterte teksten.
At Den katolske kirke har tydelige regler om hva slags brød og vin som kan brukes når eukaristien feires, bør ikke overraske noen. Og nå (etter 14 år) har Kirken altså minnet alle biskoper, prester og troende på de gjeldende reglene.

At DKK har slike regler ang innholdet i det man bruker til nattverden er et godt eks på en kirke som er mer opptatt av det ytre enn det indre.
Religiøsitet og gjerninger er ikke veien til Gud.

Svar
Kommentar #8

Njål Kristiansen

140 innlegg  18570 kommentarer

Publisert 3 måneder siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
At DKK har slike regler ang innholdet i det man bruker til nattverden er et godt eks på en kirke som er mer opptatt av det ytre enn det indre.

Slett ikke. Man har forsøkt å forstå hvordan man kan nærme seg det indre ved å lete seg frem til det rette hjelpemiddelet. 

Her ser vi et eksempel på at de bibelske henvisninger ikke alltid kan gjøres gjeldende fordi man ikke tok hensyn til coeliaki i bibelsk tid. Jeg er villig til å sette en tier på at Paulus ikke en gang visste hvordan coeliaki skrives! Da blir det fort feil hvis man skal omplante datidens kunnskap til dagens praktiske nytte. Den gamle oppskriften blir ubrukelig og det må tenkes nytt om hvordan man skal møte mennesker med intoleranse for alkohol og gluten. I gamle dager lot man slike bare lide og kanskje dø. I dag holder vi dem i live og dette krever av oss at vi finner løsninger som er gangbare. Jeg regner med at Vatikanet vil se dette om ikke så lenge og vil finne en vei utenom den gamle resepten for de som trenger det.

Svar
Kommentar #9

Sverre Kolberg

3 innlegg  414 kommentarer

Ypperlig innlegg

Publisert 3 måneder siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Publisert 13 minutter siden Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
At DKK har slike regler ang innholdet i det man bruker til nattverden er et godt eks på en kirke som er mer opptatt av det ytre enn det indre.

Slett ikke. Man har forsøkt å forstå hvordan man kan nærme seg det indre ved å lete seg frem til det rette hjelpemiddelet. 

Her ser vi et eksempel på at de bibelske henvisninger ikke alltid kan gjøres gjeldende fordi man ikke tok hensyn til coeliaki i bibelsk tid. Jeg er villig til å sette en tier på at Paulus ikke en gang visste hvordan coeliaki skrives! Da blir det fort feil hvis man skal omplante datidens kunnskap til dagens praktiske nytte. Den gamle oppskriften blir ubrukelig og det må tenkes nytt om hvordan man skal møte mennesker med intoleranse for alkohol og gluten. I gamle dager lot man slike bare lide og kanskje dø. I dag holder vi dem i live og dette krever av oss at vi finner løsninger som er gangbare. Jeg regner med at Vatikanet vil se dette om ikke så lenge og vil finne en vei utenom den gamle resepten for de som trenger det.

I dag  brukes Psilocybin  til å drive theopharmacologi.

Hva tror dere Moi bruker siden han er så nøie med fingeren på brødet og på finsiktet hvetemel?

Svar
Kommentar #10

Magnus Leirgulen

61 innlegg  3631 kommentarer

Publisert 3 måneder siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
Her ser vi et eksempel på at de bibelske henvisninger ikke alltid kan gjøres gjeldende fordi man ikke tok hensyn til coeliaki i bibelsk tid.

Hvilke bibelske henvisninger er det du sikter til ?

Svar
Kommentar #11

Sverre Kolberg

3 innlegg  414 kommentarer

Dr.Leirgulen

Publisert 3 måneder siden
Magnus Leirgulen. Gå til den siterte teksten.
Hvilke bibelske henvisninger er det du sikter til ?

Jeg har et godt råd for å skille QVAKK!


Heter det Glù- ten eller heter det Glu- tèn?

Heter det Acet`y- len eller heter det Acetylen?

Heter det Isopropy- len eller heter det iso- propylen?

Heter det benz- en eller heter det benzen?

Heter det halo- gen eller heter det Halogen?

Heter det poly- styren  eller heter det polystyren?

.....

......


Her er det at Keiseren og dens samtlige fulle klakkører og venner og  støtter og klassekamerater  har  glemt  bukse- selene når de skal gå i flokk og salge og vise og markere revir på det frie marked. 


Så glosa glu-  ten kan vi enkelt diskvalifisere. Det er QVAKK! og da hjelper det mindre å slå på med det sterke ordet Cöliaki feil skrevet til dess meres.


Og aller minst hjelper det med raffinert og finsiktet hvetemel fra Nestle.

Der kan vi si litt mer. De 3 hvite gifter er hvitt salt, hvitt mel, og hvitt sukker.

 

 Fjolset og moiet og barnet av folkeskikken og industrien forstår ikke dette. 

Det rimelige til Abendmahl er grovt flatbrød av grovt mel hva de hadde, og pinnekjøtt og olivenolje og en kagge eller sekk.... med noenlunde seriøs, klar, og velsmakelig  vin. 

Det skal ha skjedd på tampen av vårknipa uten ferskvarer. 

Jeg har videre foreslått også å bruke stoccavisso, slakta og hengt fisk ganske enkelt, uten noe mer om og men. 


Svar

Siste innlegg

Johan Veltens kritikk
av
Bernt Aksel Larsen
11 minutter siden / 23 visninger
0 kommentarer
Frivillig fornyelse
av
Vårt Land
23 minutter siden / 20 visninger
1 kommentarer
Augo sviv som snarast
av
Håvard Nyhus
rundt 15 timer siden / 261 visninger
0 kommentarer
Tese III: Nåden er alltid større
av
Joel Halldorf
rundt 20 timer siden / 152 visninger
1 kommentarer
Gud gav dem over
av
Kjetil Mæhle
rundt 21 timer siden / 265 visninger
4 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Johan Veltens kritikk
av
Bernt Aksel Larsen
11 minutter siden / 23 visninger
0 kommentarer
Frivillig fornyelse
av
Vårt Land
23 minutter siden / 20 visninger
1 kommentarer
Augo sviv som snarast
av
Håvard Nyhus
rundt 15 timer siden / 261 visninger
0 kommentarer
Tese III: Nåden er alltid større
av
Joel Halldorf
rundt 20 timer siden / 152 visninger
1 kommentarer
Gud gav dem over
av
Kjetil Mæhle
rundt 21 timer siden / 265 visninger
4 kommentarer
Les flere

Siste kommentarer

Isak BK Aasvestad kommenterte på
Frivillig fornyelse
12 minutter siden / 20 visninger
Cecilie Bedsvaag kommenterte på
Medias framstilling av mennesker
14 minutter siden / 602 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Når vil vi alle forstå Islam?
15 minutter siden / 4269 visninger
Oddvar Hægeland kommenterte på
Livssynsnøytral ­er ikke verdinøytral
17 minutter siden / 2185 visninger
Unn Elisabeth Aarø kommenterte på
Gud gav dem over
28 minutter siden / 265 visninger
Geir Wigdel kommenterte på
Når vil vi alle forstå Islam?
28 minutter siden / 4269 visninger
John-Olav Hoddevik kommenterte på
Revival - fra Gud?
29 minutter siden / 1973 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Når vil vi alle forstå Islam?
44 minutter siden / 4269 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Hva uenigheten handler om
rundt 1 time siden / 1608 visninger
Isak BK Aasvestad kommenterte på
Feil løsning på feil spørsmål
rundt 1 time siden / 195 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Om en verbal duell, trusler, krav og knefall for islam  
rundt 1 time siden / 387 visninger
Tove S. J Magnussen kommenterte på
Overgrep frem i lyset
rundt 1 time siden / 174 visninger
Les flere