Verdidebatt

Podkast: Hjemmeundervisning og unschooling, når skolen er under press

Alternativ pedagogikk, demokratiske skoler (Nyskolen), sudburryskoler, montessori- og steinerskoler, religiøse skoler, unschooling og hjemmeundervisning er i vekst over hele verden, også i Norge. Samtidig er skolen utsatt for privatisering og ny-religionisering. Religiøs kreasjonsteori, både kristen og islamsk, er på vei inn i biologipensumet. Er det identitetseliten som "stikker i fra" hovedfeltet?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Hjemmeundervisning (HU): (privat opplæring i heimen) er den juridiske termen på den lovlige retten til å gi sine barn grunnskoleopplæring hjemme istedenfor på skolen.

Unschooling er betegnelsen på en pedagogisk strategi, tenkemåte, hvor elevens styring av egen læring, er poenget. Unschooling kan være radikal og mer moderat.

I dag ser vi at elever, særlig i USA har noe hjemmeundervisning og noe skole, ofte demokratiskeskoler, sudburryskoler og montessoriskole. Men også religiøse skoler

HU og unschooling har blitt hyperaktult i dag, som radikal alternativ pedagogikk, mellom privatisering, kommersialisering og religionisering av skolen og økonomisk utarming av den offentlige skolen, globalt, men også  en tendens i Norge.

Jeg har forsket på og fulgt HU siden 1994.

I denne podkasten blir jeg intervjuet av Lektor Lomsdalen om HU, unschooling.

Hva skjedde egentlig når hjemmeundervisningen på en dramatisk måte kom til Norge på 1990-tallet?

Er alternativ pedagogikk i dag pedagogisk nyskapning for folket eller identitetselitens nye private utdanning?

http://lektorlomsdalen.no/2017/07/ll-38-christian-beck-om-unschooling-og-hjemmeundervisning/

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt