Carl Müller Frøland

11    33

Nazismen - både en ideologi og et livssyn

Hva var det kun en politisk ideologi nazistene bekjente seg til? Eller var det også en type livssyn de sto for?

Publisert: 3. jul 2017 / 444 visninger.

Hva var det egentlig nazistene sto for? Hva kjennetegner den politiske ideologien de bekjente seg til – og var dette utelukkende en ”ideologi” i tradisjonell forstand?

Nazismen representerer en form for ultranasjonalisme - en reservasjonsløs forherligelse av ”nasjonen”, i dette tilfellet den tyske nasjon. Denne nasjonen, som er overlegen andre nasjoner, blir forstått som et kultur-, skjebne- og slektsfellesskap.

Den nazistiske nasjonalismen er koblet til raseteori som fremstiller det tyske folk som en del av en egen ”arisk”, ”germansk” eller ”nordisk” rase. I likhet med andre raser er den ariske i besittelse av en egen type blod som medfører bestemte mentale og fysiske egenskaper. ”Kvaliteten” på blodet avgjør den enkelte rases verdi. Den ariske rase tilkjennes det reneste blod og de ypperste egenskaper - som tapperhet, uselviskhet og skaperkraft.

Det nordiske blod har imidlertid tatt opp i seg flere ”giftstoffer” som det må renses. Et sentralt siktemål for nazismen er derfor eugenisk: Blodet eller arvematerialet skal forbedres. Den alvorligste trusselen mot nordisk blodsrenhet utgjøres av en bestemt folkegruppe: den jødiske ”antirase”. Jødene fordømmes som blant annet slu, grådige og nasjonsundergravende, og de anklages for med alle midler å søke verdensherredømme. Her står vi overfor den spesielle nazistiske antisemittismen som dehumaniserer jødene ved å redusere dem til subhumane skapninger og som samtidig fremstiller dem som en eksistensiell trussel mot den ariske rase.

Jødene er den ariske rases diametrale motsetning og dens hovedfiende. Men også andre raser befinner seg i konflikt med arierne. Striden står om ”livsrom” og dermed om rasenes overlevelse, noe som nødvendiggjør hensynsløs militær ekspansjon. Stikkordet her er sosialdarwinisme – oppfatningen av at samfunnet på lik linje med naturen er en arena for nådeløs livskamp. Her gjelder den sterkestes rett: Den som ikke makter å hevde seg i livskampen, har ikke livets rett og må bukke under.

Nazismen idealiserer uhindret konkurranse mellom selvhevdende individer; intens kappestrid skal fremdyrke de ypperste ariske prestasjoner. Den nazistiske sosialdarwinismen er likevel ikke forankret i individualisme, men i kollektivisme: Enkeltarieren skal prestere i fellesskapets tjeneste. Selve kollektivet – rasefellesskapet – befinner seg i konstant kamp med andre raser.

Det dreier seg her om radikal kollektivisme: Nasjonen eller rasen har absolutt forrang fremfor individet. Den enkelte går på mystisk vis opp i det ”organiske”, altomfavnende fellesskapet, slik en celle inngår i og tjener en organisme. ”Allmennytte foran egennytte” er et nazistisk slagord som illustrerer den holistiske forbindelsen mellom individ og samfunn hvor offervilje i fellesskapets tjeneste er det høyeste ideal.

Enkeltmennesket må gi seg hen til kollektivet med kropp og sjel. Dette betyr i praksis blind underkastelse under Hitler, rasefellesskapets ”fører”. Føreren med sin vilje legemliggjør folkets vilje. Selve førerviljen står over alt, Hitlers ord er lov: Dette er kjernen i førerprinsippet. Her kommer vi til nazismens totalitære karakter. Staten, som kun er et redskap for rasen, skal ha total kontroll over hele samfunnslivet, naziideologien skal gjennomsyre allting i en ny, raseren, ”fullkommen” samfunnsorden.

Nazismen sakraliserer eller ”helliggjør” nasjon og rase – ”folkefellesskapet” - som opphøyes til noe som krever absolutt lojalitet og total hengivelse. Slik er nazismen noe mer enn en ideologi, den er et livssyn. I tillegg til komponenter som raseteori, eugenikk og sosialdarwinisme inneholder det nazistiske livssynet en rekke religiøse elementer. Nazismen kan beskrives som en politisk religion, forstått som en blanding av politikk og religion i form av oppfatningen av et politisk kollektiv som selve manifestasjonen av det guddommelige – en upersonlig guddomskraft iboende i naturen.

Folkefellesskapet beskrives som en ”folkekropp” som individet er uløselig forbundet med. Forestillingen om denne organiske relasjonen er forankret i naturmystikk. Folkefellesskapet er nemlig en naturbundet orden, forankret i naturen og dens sosialdarwinistiske ”livslover” som er uttrykk for den guddommelige vilje. De ”raserene” ariernes overlegenhet skyldes at de lever i pakt med disse lovene og ærer den guddommelige allnaturen.

Folkefellesskapet er truet av en naturstridig, livsfiendtlig kraft, nemlig jødene. De representerer en demonisk kraft, en diabolsk ondskap, i tilværelsen. Nazismens demonologi forenes med apokalyptikk – jødene må nedkjempes i et endetidsslag, en siste kamp mellom orden og kaos. I tillegg kommer millenarismen: Når jødene endelig er uskadeliggjort, kan nazistene virkeliggjøre sitt utopiske fellesskap - ”det germanske tusenårsrike”. Hitler oppfattes som nasjonens og rasens guddommelig utvalgte ”frelser”; derfor kan førerdyrkelsen kalles messiansk.

Slik kristent inspirert fremtidstro, kombinert med naturmystikk og eugenisk renhetslengsel, var en vesentlig drivkraft bak nazistenes systematiske massevold. Denne typen forestillinger motiverte dem til å iverksette de mest drastiske tiltak, inkludert industrielt folkemord.

 

Carl Müller Frøland

Idéhistoriker og aktuell med boken "Nazismens idéunivers"

3 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Njål Kristiansen

140 innlegg  18001 kommentarer

Publisert 18 dager siden

Her var det mye godt tankevekkende stoff. 

Svar
Kommentar #2

Søren Ferling

0 innlegg  4106 kommentarer

Publisert 18 dager siden

Nazismen er i min optik sådan set en ret enkel ideologi og pseudoreligion, idet den er et tilbagefald til den for mennesker så nærliggende tribalisme, som er vores naturlige måde at leve på og som store dele af menneskeheden stadig lever i.

Hvad der så komplicerer er at denne tribalisme opstod i en kristen kultur, hvor oplysningen og dens ideologier, især først liberalismen, havde ændret meget og hvor fascismerne så var en reaktion imod især den senere realiserede kommunisme.

Man ville, som også i vor tid, kombinere kapitalisme og kommunisme - et projekt også socialdemokrater har sat sig for at realisere.

Altså tribalisme på oplysningsideologiernes videnskabelige og industrielle steroider.

Så er der også noget naturromantik og sundhedsdyrkelse, som vi også har i vor tid, idet man fandt ud af at ikke alt nazismen mente var forkert, men at det er fælles værdier, tales der ikke om - det ville skade nazismens rolle som bussemand i tidens politiske debat.

Det er derfor vældig nyttigt at få hevet nazismen ud i dagslyset, så man kan se at mange beskyldninger om at være nazist er grundløse.

4 liker  
Svar
Kommentar #3

Ole Jørgen Anfindsen

168 innlegg  2026 kommentarer

Takk!

Publisert 17 dager siden

Jeg gir min tilslutning til Kristiansens og Ferlings kommentarer. Takk for en interessant og tankevekkende artikkel!

Svar

Siste innlegg

Den uutryddelige synden
av
Erling Rimehaug
rundt 1 time siden / 143 visninger
2 kommentarer
Tjukke i huet som makrell
av
Arne Berggren
rundt 1 time siden / 128 visninger
0 kommentarer
Prosentmålet for bistand
av
Vårt Land
rundt 8 timer siden / 111 visninger
0 kommentarer
Makt i sentrum
av
Tomas Moltu
rundt 10 timer siden / 123 visninger
0 kommentarer
Minnes­merker for framtida
av
Une Bratberg
rundt 11 timer siden / 451 visninger
0 kommentarer
Hei, jeg er fra Bærum
av
Trygve W. Jordheim
rundt 13 timer siden / 234 visninger
1 kommentarer
Sommer-karusellen
av
Lene Julsen
1 dag siden / 259 visninger
0 kommentarer
Helse-kollaps
av
Vårt Land
1 dag siden / 237 visninger
0 kommentarer
Les flere

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Rune Holt kommenterte på
Hvorfor kirken må forkynne hele Guds Ord
5 minutter siden / 3760 visninger
Rune Tveit kommenterte på
Den uutryddelige synden
11 minutter siden / 143 visninger
Torgeir Tønnesen kommenterte på
Den uutryddelige synden
18 minutter siden / 143 visninger
Asbjørn E. Lund kommenterte på
Intelligent Design kontra darwinisme
rundt 2 timer siden / 5763 visninger
Asbjørn E. Lund kommenterte på
Intelligent Design kontra darwinisme
rundt 2 timer siden / 5763 visninger
Carl Wilhelm Leo kommenterte på
Intelligent Design kontra darwinisme
rundt 3 timer siden / 5763 visninger
Stefan Bonkowski kommenterte på
Intelligent Design kontra darwinisme
rundt 3 timer siden / 5763 visninger
Stefan Bonkowski kommenterte på
Intelligent Design kontra darwinisme
rundt 3 timer siden / 5763 visninger
Carl Wilhelm Leo kommenterte på
Intelligent Design kontra darwinisme
rundt 4 timer siden / 5763 visninger
Geir Rune Larsen kommenterte på
Hvorfor kirken må forkynne hele Guds Ord
rundt 4 timer siden / 3760 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Intelligent Design kontra darwinisme
rundt 5 timer siden / 5763 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Intelligent Design kontra darwinisme
rundt 5 timer siden / 5763 visninger
Les flere