Spaltist Joanna Bjerga

Det ondes problem

Det er ingen vits å spørre hvorfor. Spør heller hva. Hva skulle jeg lære? Hva var målet?

Publisert: 29. jun 2017  /  803 visninger.

Jeg er stor fan av Stephen Fry. Komikeren, forfatteren, skuespilleren,
dokumentaristen og homoaktivisten Fry. Men ateisten Fry er det verre med. I et TV-intervju i 2015 som gikk viralt, svarte Fry på hva han ville spurt Gud om ved perleporten dersom han eller hun eller det nå fantes.

Svaret, lett forkortet og oversatt, var omtrent som følgende: «Hvordan våger du å skape en verden der det finnes så mye elendighet som ikke er selvforskyldt? Det er ren og skjær ondskap. Hvorfor skal jeg respektere en lunefull, slem og dum gud som har skapt en verden så full av urettferdighet og smerte». Og så fortsatte han: «Den guden som skapte dette universet – dersom det var en gud som gjorde det – er tydeligvis en fullstendig egoistisk galning.»

Klump i magen

Selv om jeg er uenig med Fry, så synes jeg han er inne på noe. Ondskap, urettferdighet og lidelse finnes jo, men hva er meningen med det? Går den i det hele tatt an å finne? Og dersom vi klarer å finne mening, er den bare noe vi mennesker har konstruert, en slags
ønsketenkningsplacebo?

De siste ukene har vært tøffe, både på det personlige og det globale planet. Jeg skvetter når mobilen plinger og får klump i magen hver gang jeg skrur på nyhetene. Sykdom, død, sorg, krig, terror og ulykker – både den unngåelige typen og den u-unngåelige. Hvordan i all verden kan Gud være svaret? Eller ha svaret?

Hvis dette livet var alt, ville Fry hatt rett. Lidelsen ville ikke gitt mening. Men i et perspektiv der livet er andre akt i en evighet bestående av tre akter, ja, da tror jeg det kan være mulig å finne mening. Hvis vi tror vi er her for å lære, vokse og utvikle oss for å bli mer lik ham som skapte oss, da blir utfordringene vi møter for voksesmerter å regne.

Et laboratorium?

Kan det være at
denne veksten og utviklingen også er knyttet opp til menneskets frie vilje, der jordelivet bokstavelig talt er laboratoriet der vi prøver den ut? Der vi snubler og faller før vi lærer å holde balansen og gå uten støtte? Muskler må brytes ned før de kan vokse seg store, og det er i motbakker det går oppover. Vi aksepterer det. Men smerte, sorg og savn vil vi helst ikke ha. Til og med Jesus tryglet om å få slippe.

Hvis Gud er allmektig, kan han vel bare gripe inn og forhindre eller stanse all
lidelsen? Han kan, men det ville altså forpurret «utdanningsløpet» vårt.

Så hva slags gud er han da? Eneveldig, lunefull og slem, slik som Fry beskriver ham? Eller en klok og kjærlig far, med en overordnet plan? Jeg holder en knapp på det siste. I mitt hode er det troen på, og tilliten til Gud, som gir styrke til å takle det som måtte komme, i tospann med det faktum at Frelseren forstår nøyaktig hva vi gjennomgår.

Empati på læreplanen 

Enten det dreier seg om helt uforskyldte katastrofer eller naturlige konsekvenser av egne eller
andres dårlige valg. Sorgen og smerten og savnet blir ikke borte, men de blir mer håndterlige. De blir lettere. Nei, lidelse isolert sett gir ikke mening, og utsagnet «det som ikke dreper deg gjør deg sterkere» er en sannhet med store modifikasjoner.

Mindre empatisk enn å møte noen som har det tungt med et eplekjekt «det er nok en mening med det» går det knapt an å bli. Det er ikke alltid de som lider som har noe å lære heller, men heller vi som er rundt dem. Og det er nettopp empati, omsorg, tålmodighet og ydmykhet som står på læreplanen.

Jeg kommer ikke til å anmelde Fry for blasfemi. Det har allerede en irsk TV-seer gjort. Han endrer neppe mening uansett. Men når vi møtes ved perleporten, drister jeg meg kanskje til å påpeke at jeg tror han stilte feil spørsmål.

Det er ingen vits å spørre hvorfor. Spør heller hva. Hva skulle jeg lære? Hva var målet? «For nå ser vi som i et speil, i en gåte, men da skal vi se ansikt til ansikt. Nå kjenner jeg stykkevis, men da skal jeg kjenne fullt ut, likesom jeg selv er fullt ut kjent.»

6 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Tredje akt

Publisert rundt 3 år siden
Joanna Bjerga. Gå til den siterte teksten.
Hvis dette livet var alt, ville Fry hatt rett. Lidelsen ville ikke gitt mening. Men i et perspektiv der livet er andre akt i en evighet bestående av tre akter, ja, da tror jeg det kan være mulig å finne mening.

Det finnes flere teorier om "tredje akt".

Ifølge den klassiske teorien, den vi ser i CA XVII, passerer vi point of no return før tredje akt.

Dermed faller hele teorien om at andre akt er en en forberedelse til tredje akt, sammen som et korthus.


2 liker  
Kommentar #2

Randi TunIi

10 innlegg  3869 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Joanna Bjerga. Gå til den siterte teksten.
Hvis Gud er allmektig, kan han vel bare gripe inn og forhindre eller stanse all
lidelsen? Han kan, men det ville altså forpurret «utdanningsløpet» vårt

Jeg tror ikke vi mennesker forstår helt hva Gud er. Til og med Paulus sa vi bare forstår stykkevis og delt. Er det ikke sånn at det fins både gode og onde krefter her i verden? Og kan vi skylde på Gud for de onde kreftene? Om et menneske vil drepe og torturere ett annet menneske. Hvordan skal Gud hindre det? Kanskje om det var mange kristne som i tro fikk engler til å handle, men den åndelige verden er ikke som den her verden, den er annerledes.  Både kristne og alle andre har hele tiden valget mellom å velge mellom den onde og den gode kraften. Gud er nær hos alle, også hos de som ikke tror. For Gud er allesteds nærværende. Han er den kraften som vil at vi skal gjøre godt. Om noen gir et glass vann til en tørst så vil det være som man gir det til Gud selv. Så mye bryr Gud seg. Og alt av det gode vi gjør vil vi få belønning for. Men det fins en ond kraft også. Og Gud har ingenting med den kraften å gjøre. Om det fins et ondt menneske som vil torturere og drepe et annet menneske, så kan ikke  Gud gjøre noe. Etter døden så har Gud all makt, men her på jorden så har han gitt makten til oss mennesker. Det er vi som velger om vi skal velge den onde eller den gode kraften.

Gud er bare kjærlighet. I han finns bare lys. Det er godt å komme til Gud. Og det er godt å gjøre Guds vilje. Gud er den gode kraften og djevelen er den onde kraften. Da står det fritt for hvert menneske om de vil følge den gode kraften eller den onde. Det er vi som bestemmer hvordan det skal se ut her i verden. Det er vi som må stå til ansvar for alt det onde som skjer.  

Så vi kan ikke skylde på Gud for det onde. Det velger vi selv.

4 liker  
Kommentar #3

Stefan Bonkowski

4 innlegg  728 kommentarer

Fry

Publisert rundt 3 år siden

Kanskje en skulle ta med eksempelet t Fry bruker.Dersom gud er så allmektig hvorfor skaper han da  insekter som i sin livssyklus er å infisere øyet til barn for så å grave seg utover i øyet og gjøre barna blinde.Hvem har skapt et slikt insekt.Er det slik at gud tillater at et uskyldig barn lider på denne måten for å lære noe?


3 liker  
Kommentar #4

Randi TunIi

10 innlegg  3869 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Stefan Bonkowski. Gå til den siterte teksten.
Kanskje en skulle ta med eksempelet t Fry bruker.Dersom gud er så allmektig hvorfor skaper han da  insekter som i sin livssyklus er å infisere øyet til barn for så å grave seg utover i øyet og gjøre barna blinde.Hvem har skapt et slikt insekt.Er det slik at gud tillater at et uskyldig barn lider på denne måten for å lære noe?

Ateister virker så dystre når dere går til angrep på Gud  for alt det onde som skjer i verden. Hva med alt det gode. Ser dere ikke det? Den vakre naturen og all skapning.  Det du kommer med er en flue jeg aldri har hørt om. Hva om Gud ikke skapte noe ondt, men at det er den onde kraften (djevelen) som virker i skapelsen også. Det fins så mye fantastisk i skapelsen som Gud har gjort. Prøv å nyt litt av det også. :-)

3 liker  
Kommentar #5

Stefan Bonkowski

4 innlegg  728 kommentarer

Angrep

Publisert rundt 3 år siden

Nå var vel ikke dette et angrep, men heller et spørsmål.

Dersom det er djevelen som står bak dette innsektet,så tillater gud djevelen  å tukle med skaperverket,fullt vitende om konsekvensene.Hvorfor?


3 liker  
Kommentar #6

Randi TunIi

10 innlegg  3869 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Stefan Bonkowski. Gå til den siterte teksten.

Nå var vel ikke dette et angrep, men heller et spørsmål.

Dersom det er djevelen som står bak dette innsektet,så tillater gud djevelen  å tukle med skaperverket,fullt vitende om konsekvensene.Hvorfor?

Det fins en ond kraft og en god kraft i verden. Det bør du ha merket. Den gode makten er Gud og den onde makten er djevelen. 

Deter en kamp i verdensrrommet mellom Gud og djevelen

Ef. 6: 10 Til slutt: Bli sterke i Herren, i hans veldige kraft! 11
Ta på Guds fulle rustning, så dere kan stå dere mot djevelens listige knep.
12 For vår kamp er ikke mot kjøtt og blod, men mot makter og åndskrefter, mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet. 13 Ta derfor på Guds fulle rustning, så dere kan gjøre motstand på den onde dag og bli stående etter å ha overvunnet alt

Men tenk på helheten av verden. Er ikke verden en fantastisk plass? Det er synd det onde fins, men man bør jo takke Gud for alt det gode som fins allikevel.  Bitterhet er ikke en god ting, og når alle mennesker får oppleve Gud en gang, så vil de se en utrolig god kraft, som alle mennesker vil bøye kne for. Da vil man se at Gud bare er god.

3 liker  
Kommentar #7

Stefan Bonkowski

4 innlegg  728 kommentarer

Det gode

Publisert rundt 3 år siden

Selvfølgelig er der mye godt og vakkert på jorden,men det er ikke et svar på problemstillingen jeg viste til.


2 liker  
Kommentar #8

Randi TunIi

10 innlegg  3869 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Stefan Bonkowski. Gå til den siterte teksten.
Selvfølgelig er der mye godt og vakkert på jorden,men det er ikke et svar på problemstillingen jeg viste til

Nå må du lese hele kommentaren min, ikke bare det  siste.  Men jeg får gjenta meg. På jorden fins det både en god kraft og en ond kraft. Alt som skjer her i verden er ikke Guds vilje. 

Verden ligger i det onde, slik det står i Gal. 1: 3 Nåde være med eder og fred fra Gud Fader og vår Herre Jesus Kristus,  4
han som gav sig selv for våre synder for å fri oss ut av den nærværende onde verden efter vår Guds og Faders vilje;

Det betyr at ikke alt det som skjer i verden er Guds vilje. Jesus seiret over det onde da han døde på korset. Det gjør at vi kan bli frelst når vi dør. Men jorden er i det onde fordi det fins en ond kraft her på jorden som gjør at det fins så mye ondskap. Men Jesus ville at vi skulle følge han og gjøre det gode. Hjelpe fattige, syke, foreldreløse, gamle mm. Og det er det heldigvis mange mennesker som har ofret sitt liv til, å hjelpe andre. Da kan man se Guds godhet over menneskene.

Altså. Det er ikke Guds vilje alt som skjer i verden, og det kommer av at det er en ond kraft i verden som ikke er fra Gud. 

Og hvem er verdens gud? 2. kor. 4: 4 For denne verdens gud har blindet de vantros sinn, så de ikke ser lyset som stråler fram fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds bilde.

Derfor bør du angripe djevelen og ikke Gud,  Gud som har frelst alle mennesker ved å komme til jorden for å gi sitt liv. ;-)

2 liker  
Kommentar #9

Stefan Bonkowski

4 innlegg  728 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Mennesker av tro forteller regelmessig hverandre at Gud ikke er ansvarlig for menneskelig lidelse. Men hvordan kan vi ellers forstå postulatet om at Gud er både allvitende og allmektig? og samtidig hevde at det onde råder på jorden. Dette er det eldgamle problemet med gud,djevel,godhet og ondskap.  Hvis Gud eksisterer, hvorfor kan han ikke stoppe alt det onde som skjer.5 millioner barn under 5 år dør hvert år på jorden og det store flertallet av foreldrene ber til sin gud om å redde barna deres.Bønnen og de fortvilte ropene om hjelp blir ikke hørt.Da må en spørre seg bryr ikke gud seg om alle disse fortvilte bønnene om hjelp,eller er han ikke i stand til å hjelpe. Er Gud  da enten maktesløs eller ond. ?
I slike problemstillinger bruker da troende som oftest argumentet at vår menneskelige moralske standard ikke er god nok for  å bedømme om gud er bare god eller ikke.  Men  det er jo akkurat  de menneskelige moralstandarder som brukes for å påstå at  Gud bare er  godhet i utgangspunktet.Dette er en dobbelstandard.Vi kan bruke vår moralske standard til å kunne si at positive ting er pga guds inngripen men når noe ondt skjer så strekker ikke våre moralske normer til. En hver Gud som  bryr seg om noe som er så trivielt som homofilt ekteskap, eller navnet han blir kalt i bønn, at kvinner skal tie i forsamlinger,som ikke tar avstand fra det å eie et annet menneske som slave. 

Hva slags gud er dette?

3 liker  
Kommentar #10

Randi TunIi

10 innlegg  3869 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Stefan Bonkowski. Gå til den siterte teksten.
Hvis Gud eksisterer, hvorfor kan han ikke stoppe alt det onde som skjer.5 millioner barn under 5 år dør hvert år på jorden og det store flertallet av foreldrene ber til sin gud om å redde barna deres.Bønnen og de fortvilte ropene om hjelp blir ikke hørt.Da må en spørre seg bryr ikke gud seg om alle disse fortvilte bønnene om hjelp,eller er han ikke i stand til å hjelpe. Er Gud  da enten maktesløs eller ond. ?

Jeg ser nestn ingen hensikt mer med å diskutere med deg, da du ikke tar imot det jeg skriver, men fortsatt forsetter med at Gud har skylden for det onde. Gud er allsmektig fordi han er dommer over mennesker når vi dør, men han har gitt makten til mennesker her på jorden, så om vi mennesker er onde så kan ikke Gud gjøre noe med det. Men du ønsker å skylle på Gud for det mennesker gjør, og vil ikke ta ansvaret selv for dine egne handlinger? Men når du kommer til Gud så vil du forstå at det er mennesker som er ansvarlige for om de har fulgt den onde kraften eller den gode kraften.

Gud er avhengig av mennesker for å få gjort noe her på jorden, og derfor er han ikke maktesløs, fordi kirken er hans kropp og derfor kan vi gjøre Guds vilje ved at Jesus er hodet til kroppen som er kirken.

Men jeg forstår vel (tror jeg) at du ønsker å anklage Gud. Men da du møter Gud vil du forstå at du ikke har noe å anklage han for. Han har gjort alt for å frelse onde mennesker. Han som var helt uten synd.

Det er mye ondt i verden, men skyld på dem som står for det onde, og ikke skyld på Gud som bare er god. Gud som er Allsmektig fordi Gud alt har vunnet menneskene fra djevelen og ser slutten allerede hvor Gud har seiret over verden, ser fremtiden og er  i fremtiden, er allsmektig av den grunn og ikke fordi han styrer alle mennesker og dikterer hva de skal gjøre. Mennesker har fri vilje, og det er godt å ha eller? Eller ønsker du ikke å velge selv? Ønsker du å bli detaljstyrt og fortalt alt du skal gjøre? Jeg er i hvert fall glad jeg har fri vilje, selv om det fører til at jeg gjøre gale ting iblant.

Var utplassert et sted engang og ble detalj styrt der. Det er noe av det verste jeg har opplevd. Så hvordan vil du at Gud skal gjøre for at alle mennesker skal være gode?  Og samtidig at mennesker føler seg frie?


3 liker  
Kommentar #11

Stefan Bonkowski

4 innlegg  728 kommentarer

Ondskap

Publisert rundt 3 år siden

Jeg snakker ikke om menneskers ondskap men alt det andre vonde.Parasitter,virus,bakterier naturkatastrofer ol. 

Dessuten anklager jeg ikke gud men bortforklaringene,unnskyldningene og alle mulig krumspring de troende kommer med når de ikke har et godt svar

."Guds veier er uransakelige"

Har du aldri stilt deg selv spørsmål om hvorfor gud tillater all elendighet og smerte som ikke er  av menneskets skyld.?

3 liker  
Kommentar #12

Randi TunIi

10 innlegg  3869 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Stefan Bonkowski. Gå til den siterte teksten.
Har du aldri stilt deg selv spørsmål om hvorfor gud tillater all elendighet og smerte som ikke er  av menneskets skyld.?

Jo, jeg tror det ligger i den frafalne menneskenaturen å  gi skylda på Gud for alt mulig. Men så har jeg opplevd at Gud har vist meg at det er  ikke han som står bak det onde. Så lenge vi har en ond kraft i verden så blir skapelsen påvirket av det. Om bare Gud stod bak så tror jeg jorden skulle sett ut som himmelen. 

Så jo jeg har skyldt på Gud, når jeg har vært fjern fra Gud, men når jeg får være i Guds nærvær så skjønner jeg at Gud bare er god. 

Gud lider med alle som lider. Han skulle ønske at hans nærvær skulle være enda sterkere her i verden. Dessverre så er ikke vi kristne ofte noen bra bilder på  Jesus.

Jesus hadde makt over naturlovene. Og han har sagt at vi skal gjøre de samme gjerninger som han. Han gikk på vannet, stanset stormen, ga mat til fem tusen med to fisk og fem brød, gjorde masse under og tegn. Hadde vi kristne blitt helt lik Jesus så hadde vi kanskje kunne gjort  noe med naturen, jeg vet ikke. Jesus sa at om vi har tro som et sennepsfrø så kan vi flytte fjell. 

Vi vet at vi er av Gud; men hele verden er i den ondes vold.1 Johannes 5: 19,

4 liker  
Kommentar #13

Stefan Bonkowski

4 innlegg  728 kommentarer

Allmektig

Publisert rundt 3 år siden

"Så lenge vi har en ond kraft i verden så blir skapelsen påvirket av det"

En gud som har eksistert evig ,som har skapt universet ned til den minste detalj,som har skap alt liv,som er allmektig og allvitende,som har all makt i himmelen og på jorden,Der er jo dette troende hevder.

Når en da stiller spørsmål om hvorfor han lar uskyldige lide pga  sykdommer osv.Så er det det onde sin skyld,greit nok.

Ville du som menneske om du hadde slike krefter la mennesker lide unødvendig.?

Det ville du absolutt ikke,men hvorfor lar gud det skje.


Det er dette som  for meg fullstendig selvmotsigende..Hva sier det om den guden du tror på, som Stephen Fry sa "Beinkreft hos barn,hva er dette for noe,hvorfor lar du slike forferdelige ting skje ?

2 liker  
Kommentar #14

Randi TunIi

10 innlegg  3869 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Stefan Bonkowski. Gå til den siterte teksten.

Når en da stiller spørsmål om hvorfor han lar uskyldige lide pga  sykdommer osv.Så er det det onde sin skyld,greit nok.

Ville du som menneske om du hadde slike krefter la mennesker lide unødvendig.?

Det ville du absolutt ikke,men hvorfor lar gud det skje

Om du var Gud. Ville du utslette jorda fordi det var mye ondt her? Det kan jo tenkes at Gud agerer annerledes enn deg, og at du en dag vil se at det var bedre enn det du selv ville ha gjort.

Tiden her på jorda er veldig kort om vi skal sammenlikne den med evigheten. Ofte når Jesus forkynte så snakket han om evigheten som vårt hjem. Han hadde fokus på evigheten, selv om han også gjorde godt her på jorden. Men evigheten er mye større enn jordelivet, og derfor lar Gud kanskje lidelse skje her på jorda, da han vil ordne opp i alt når vi kommer til himmelen. Gud har ordnet så vi mennesker kan få komme til himmelen. Det var umulig før Jesus gikk på korset. Nå er det mulig.

Om du var Gud ville du ha ødelagt hele jorda fordi det fins ondskap her? 


1 liker  
Kommentar #15

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Hvis

Publisert rundt 3 år siden
Randi TunIi. Gå til den siterte teksten.
Men evigheten er mye større enn jordelivet, og derfor lar Gud kanskje lidelse skje her på jorda, da han vil ordne opp i alt når vi kommer til himmelen.

Hvis vi kommer til Himmelen.

2 liker  
Kommentar #16

Randi TunIi

10 innlegg  3869 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Stefan Bonkowski. Gå til den siterte teksten.
Ville du som menneske om du hadde slike krefter la mennesker lide unødvendig.?

Jeg vet ikke alt om Gud og hva Gud kan og ikke kan. Nå ha Gud latt mennesket råde over jorda. Han måtte selv bli menneske for å råde her. Gud ble et menneske og viste verden hva han gjorde mot lidelse. Gjorde han ikke det? Og så ga han kraften videre til de kristne. Vi ble hans kropp her på jorden, og han hodet. Jesus helbredet og gjorde godt, han viste at han er Gud også over naturlovene. Men hvorfor Jesus ikke bare kunne bli en super mann og fortsette å leve her på jorda, vet jeg ikke. Han kunne ha skutt alle som ville drepe han kanskje? Satt seg på tronen og drept alle som ikke ville gjøre som han ville. Kanskje, eller kanskje ikke? Men Jesus vant seier over djevelen da han døde på korset. Jesus vant slik at mennesker nå kan få ha liv med Gud. Noe de ikke kunne før fordi vi ikke tåler å være i Guds nærvær med synd. Fordi Gud er så ren og så sterk lys kraft.

Tenk deg at Gud valgte å bli et menneske for å redde oss. Er ikke det flott da?

1 liker  
Kommentar #17

Beroza Paul

0 innlegg  1 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden

Dette er veldig interessant. Gud er allestedsnærværende.

2 liker  
Kommentar #18

Randi TunIi

10 innlegg  3869 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Hvis vi kommer til Himmelen

Det er helt frivillig.

1 liker  
Kommentar #19

Stefan Bonkowski

4 innlegg  728 kommentarer

Utslettelse

Publisert rundt 3 år siden

"Om du var Gud. Ville du utslette jorda fordi det var mye ondt her?"

Det har gud gjort selv ved syndefloden,om ikke absolutt alt så nesten alt.

Om jeg var gud ville jeg ikke utslette jorda.Tvert i mot ,jeg ville brukt mine krefter på å fjernet alt som skaper lidelse.


"Satt seg på tronen og drept alle som ikke ville gjøre som han ville"

Det er da det han egentlig gjør,om ikke i dette livet så i alle fall det neste.Alle de som ikke tror eller gjør som han vil blir fordømt for evig.


"derfor lar Gud kanskje lidelse skje her på jorda, da han vil ordne opp i alt når vi kommer til himmelen"

Det argumentet faller på sin egen urimelighet.En allmektig gud som elsker mennesket lar det lide en stund for så å gjøre det godt igjen?



2 liker  
Kommentar #20

Randi TunIi

10 innlegg  3869 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Stefan Bonkowski. Gå til den siterte teksten.
Om jeg var gud ville jeg ikke utslette jorda.Tvert i mot ,jeg ville brukt mine krefter på å fjernet alt som skaper lidelse.

Men alle mennesker skaper lidelse.  De lyver, stjeler, er utro, sårer, dreper mm. Ville du ha drept alle mennesker som skaper lidelse?

Jesus kom med et bud. At vi skal elske vår neste som oss selv. Ville det ikke vært fint om vi klarte det? Jesus viser oss at han elsker oss ved at han tar vår synd på seg. Jesus elsker oss selv om vi skaper lidelse. 

Ville du ha drept alle som skaper lidelse, eller hvordan straff ville du gi dem? Sharia?

Kommentar #21

Morten Christiansen

18 innlegg  10560 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Joanna Bjerga. Gå til den siterte teksten.
Det er ingen vits å spørre hvorfor. Spør heller hva. Hva skulle jeg lære? Hva var målet? «For nå ser vi som i et speil, i en gåte, men da skal vi se ansikt til ansikt. Nå kjenner jeg stykkevis, men da skal jeg kjenne fullt ut, likesom jeg selv er fullt ut kjent.»

Ja, hva skulle jeg lære av min "himmelske far" når små barn blir voldtatt og får så store sjeligle sår at de ender opp med å kutte seg bare for å tåle og være i egen kropp. Hva forsøker min himmelske far meg til å forstå? Ikke alle må lære denne leksjonen, andre må forholde seg til en kjærlig familie, gode relasjoner og et stabilt liv. Hva ønsker min "himmelske far" å lære meg, som er like god læring som å bli voldtatt og kutte seg, men som det likefullt er viktig at mange opplever.

All powerfull, all knowing, all present. 


Når vi vet at vi lærer mye av å bli utsatt for forferdelige ting, kroppslige og sjelige smerter, skal vi da som gode læremestre hjelpe vår himmelske far ved å bevist påføre våre barn "læring"? Fortelle de at de ikke skal spørre hvorfor, men hva kan jeg lære? Mange ser ut til å lære at "jeg er ikke verdt noe, jeg er forferdelig, jeg fortjener ingenting, jeg må straffe meg selv", men det kommer sikkert til nytte?


Det gir ingen mening. Den forklaringen gir ingen mening. Dette er hva Fry blir så sint over, og det burde man virkelig bli. Man kan ikke la dette bli en teoretisk debatt hvor svaret er gitt. Gud er god alt som skjer er godt. Vi må kunne si at dette er bare helt forferdelig, helt uten en metafysisk mening, for dersom det er villet så er det så ondt som Fry mener det er.

1 liker  
Kommentar #22

Stefan Bonkowski

4 innlegg  728 kommentarer

Lidelse

Publisert rundt 3 år siden

Nei, jeg ville ikke drept et eneste menneske.Det må da være mulig for en allmektig kraft å forandre mennesker og naturen på en slik måte at en unngår om ikke all, så mesteparten av lidelsene.

 For å sitere  Stephen Fry  "Beinkreft hos barn,hva er dette for noe,hvorfor lar du slike forferdelige ting skje ,hvilken gud tillater noe så grusomt overfor et uskyldig barn?

jeg synes ikke du svarer på spørsmålene jeg her har tatt opp.Det eneste du gjør er å komme med motspørsmål og hva Jesus har gjort for oss osv.

Kan gud gjøre noe med beinkreft hos barn,insektet som spiser seg ut av øyet,og alle andre ting som ikke skyldes menneskers ondskap.Kan han ikke ,så er han ikke allmektig,vil han ikke så ????

Kommentar #23

Tore Olsen

22 innlegg  5415 kommentarer

Ta ansvar eller gi skyld

Publisert rundt 3 år siden
Stefan Bonkowski. Gå til den siterte teksten.
Jeg snakker ikke om menneskers ondskap men alt det andre vonde.Parasitter,virus,bakterier naturkatastrofer ol. 

Denne jorden er i en utviklingsprosess, som universet forøvrig. 

Utvikling fra noe til noe. Fra noe uferdig og ondt, til noe ferdig og godt.

Det er meningen at det uferdige skal avsluttes, og det ferdige skal  fortsatt være ferdig - til evig tid, eller rettere i all evighet - i god tilstand.

Universet er i en fase hvor liv kan utvikle seg. Universet er kjølnet ned og blir i denne tilstanden til det uferdige blir ferdig, så vil universet kjølnes ytterligere og alt liv opphøre, ser det ut som.

Skulle vi koble religion mot astrofysikk, vil den nedkjølende tilstanden endres til et varig og stabilt univers, for Gud startet prosessen og lot muligheten for liv til å utvikle seg i en fri sfære i denne begrensede eon. Vi ser at alt liv trenger tilførsel av energi. Ved livets begynnelse ble noe liv parasitter på annet liv, og noe ble rovdyr - et naturlig valg - i en fri sfære. Alt for å utvikle seg selv maksimalt, og noe på bekostning av annet liv.

Denne tilstanden kalles i religiøs sammenheng for "forbannelse", og denne forbannelse illustreres ved at Adam og Eva ble kastet ut av Edens hage, hvor det bare var godt - intet ondt - og inn i en forbannet sfære. Denne sfæren virker å være ond, ved at noe liv bruker annets liv til sin egen vekst og utvikling - det er ondt. Denne ondskapen er der for å lære oss om hva som er ondt. Dette beskriver Bjerga i innlegget. Erfaringen det gir oss, får oss til å strebe etter det gode, og dermed søke det godes kilde - dvs. Gud. Hvis det gode i sin ferdige tilstand skulle være uten denne erfaring, uten denne kunnskap, ville utvikling ikke behøves, vekst ville ikke behøves, og et univers som vi har nå ville ikke behøves. Det ville ikke være et behov for "fra noe til noe" - ved egen erfaring. 

Noen mener at Gud burde ha gjort det annerledes og gitt oss det gode med det samme, uten noen erfaring om det onde, ikke kastet Adam og Eva ut av Paradis, - da ville alle hatt det bra - sier man. Vel, om så hadde skjedd ville vi ikke visst om Gud var god, nå vet vi det - hvis vi da ikke gir ham skylden for alt ondt, og blir "forbanna" på Ham i stedet - det er også ondt.

Gjør vi det så snur vi ondt til godt og godt til ondt - akkurat som djevelen, som ble kastet ned til denne jorden og som ble en del av forbannelsen, fordi han gjorde opprør i himmelens rike. Han kunne ikke befinne seg i den gode sfæren i himmelens rike, for intet ondt kan befinne seg i Guds nærhet.

Vi er altså en del av en utvikling, og i følge skriften vil de som seirer over det onde i denne frie sfære, tre inn i himmelens rike hvor det bare er godt. Altså, fra noe til noe - fra noe uferdig til noe ferdig. Som er måten Gud bygger opp himmelens rike på. Man kan undres på hvorfor denne prosessen er nødvendig, og man kan som djevelen stille alle motspørsmål. Noe personlig svar får man ikke før man innser at her må man ta ansvaret selv for å bekjempe det onde og tilegne seg det gode, ifølge sin egen frie vilje. Forhåpentligvis blir vi ferdig med kampen i en god tilstand, ved Guds hjelp - om vi vil.

Som troende tror ikke jeg at noen vil greie alt dette på egen hånd - ikke en av oss!

Hva parasitter og sykdom angår, se hva vitenskapen har utviklet av gode metoder for å bekjempe forbannelsen? Se alle de gode krefter og alt det vakre Randi viser til. Ingenting av dette i denne kontrasten mellom ondt og godt, stygt og vakkert - uferdig til ferdig ville vært tilgjengelig i vårt liv. Vi kan gripe dette livet og leve det ferdig i den gode retning, eller avsky det - vårt frie valg.

1 liker  
Kommentar #24

Randi TunIi

10 innlegg  3869 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Stefan Bonkowski. Gå til den siterte teksten.
Nei, jeg ville ikke drept et eneste menneske.Det må da være mulig for en allmektig kraft å forandre mennesker og naturen på en slik måte at en unngår om ikke all, så mesteparten av lidelsene.

Du kommer ikke med noe svar, hvordan ville du ha gjort om du var allmektig? Du bør jo komme med noe? Når du angriper Gud for alt det onde som skjer her i verden så må jeg få komme med spørsmål om hvordan du ville løse det.

Kan gud gjøre noe med beinkreft hos barn,insektet som spiser seg ut av øyet,og alle andre ting som ikke skyldes menneskers ondskap.Kan han ikke ,så er han ikke allmektig,vil han ikke så ????

Hvem er verdens gud, har jeg ikke skrevet det, og har jeg ikke skrevet at verden ligger i den ondes vold? Det fins mye ondt i naturen, og hva gjorde Jesus da han kom til jorden. Han helbredet syke. Det vil han at vi skal gjøre i dag også. Både gjennom leger og gjennom helbredelser.  Og det skjer. Se f.eks  den videoen her: https://www.bing.com/videos/search?q=lourdes+miracles&view=detail&mid=CCFAB0877A819E802319CCFAB0877A819E802319&FORM=VIRE  

Det fins mange helbredelser som har skjedd.  Da Jesus var på jorda så helbredet  han mennesker som var bundet av djevelen. Det kan skje i dag også. Slik gjør Gud det.  Men Guds vilje er at alle skal bli helbredet. 

Og det gjelder også medisinsk hjelp. Det er også i fra Gud.

Gud vil vise sin allmakt når denne her jorden går under og Gud skaper en ny himmel og en ny jord. Da vil Gud vise sin rettferdighet og allmakt over verden.

 

1 liker  
Kommentar #25

Runar Foss Sjåstad

26 innlegg  1264 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden

Fry har selvsagt rett i sin kritikk. Men jeg håper og tror at den gode Gud gjør alt godt i evigheten. Det eneste som kan forsvare Gud, er at det finnes en ond makt som foreløpig er like sterk.

Hovedtråden løser for øvrig ingenting. Hvordan kan man lære noe av feks. hungersnød og naturkatastrofer? Hva er meningen med det? Absolutt ingenting, det er meningsløst.

Kommentar #26

Runar Foss Sjåstad

26 innlegg  1264 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden

I mitt virke som prest ser og erfarer jeg mye meningsløst. Hva er meningen med ulykker, selvmord etc? De pårørende ser ingenting positivt med det som hendte, ei heller i ettertid. Det er og vil bli noe negativt, og meningsløst.

Kommentar #27

Randi TunIi

10 innlegg  3869 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Runar Foss Sjåstad. Gå til den siterte teksten.
Det eneste som kan forsvare Gud, er at det finnes en ond makt som foreløpig er like sterk.

Det er vel vi  mennesker som råder over jorden, og bestemmer om Gud eller den onde makt skal få sin vilje her på jorda. Om alle gjorde som Jesus lærte oss så ville himmelen være på jorda. Men vi mennesker velger ofte å være egoistiske og onde. Men Jesus gjorde det mulig for oss å ha kontakt med han etter korset, så det er godt mulig for oss kristne å leve slik Jesus vil om vi holder oss nærme nok han. 

Jeg tror at om vi mennesker hadde latt Guds vilje skje så ville det vært godt å være her på jorda, og vi ville også hatt makt over naturlovene, slik Jesus hadde det her på jorda. Han sa jo at vi skulle gjøre de samme under som han gjorde.

Men vi mennesker er skrøplige, også de fleste kristne.

2 liker  
Kommentar #28

Runar Foss Sjåstad

26 innlegg  1264 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden

Menneskets ondskap er noe helt annet enn naturens ondskap. Det er to forskjellige domene. 

Kommentar #29

Tore Olsen

22 innlegg  5415 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Runar Foss Sjåstad. Gå til den siterte teksten.
Hovedtråden løser for øvrig ingenting. Hvordan kan man lære noe av feks. hungersnød og naturkatastrofer? Hva er meningen med det? Absolutt ingenting, det er meningsløst.

Men det ER

Kommentar #30

Runar Foss Sjåstad

26 innlegg  1264 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden

ja det er dessverre en del av vår virkelighet, men vi lærer ikke noe av det, enn at det bare er ondt og meningsløst 

Kommentar #31

Tore Olsen

22 innlegg  5415 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Runar Foss Sjåstad. Gå til den siterte teksten.
ja det er dessverre en del av vår virkelighet, men vi lærer ikke noe av det, enn at det bare er ondt og meningsløst 

Som er enorm kontrast til vårt mulige paradis. Dr. Hugh Ross har en god forklaring på årsaken, den er en del av den universelle tilstanden vi befinner oss og som forklares i Jobs bok, loven om forfall. Universet forfaller, men i en rate som gjør det mulig at ikke alt foregår på et øyeblikk, og at ikke alt forblir ondt for alltid. Mitt i den balanserte sfæren får vi anledning til å lære forskjell på godt og ondt, liv og død. Uten dette valget ville vi ikke visst om noe som helst.

Gi meg litt tid så skal jeg lete frem Ross sin forklaring.

Kommentar #32

Runar Foss Sjåstad

26 innlegg  1264 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden

og for det andre, er det noe som er skadelig for pårørende, lidende og sørgende, er setningen; "det er nok en mening med det". Vi kristne må våkte oss for slike tåpeligheter! For det er mye som er meningsløst i vår virkelighet, og som vi ikke har svar på.

2 liker  
Kommentar #33

Runar Foss Sjåstad

26 innlegg  1264 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden

jeg tror også skapelsen er i en prosess, og at det er to evige makter som står hverandre imot, en god og en ond, lys og mørke 

2 liker  
Kommentar #34

Tore Olsen

22 innlegg  5415 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Randi TunIi. Gå til den siterte teksten.

Jeg tror at om vi mennesker hadde latt Guds vilje skje så ville det vært godt å være her på jorda, og vi ville også hatt makt over naturlovene, slik Jesus hadde det her på jorda. Han sa jo at vi skulle gjøre de samme under som han gjorde.

Men vi mennesker er skrøplige, også de fleste kristne.

For de som ikke ser sammenhengen i at denne jorden er overlatt til vår forvaltning, så virker naturkatastrofer å være utenfor vårt påvirkningsområde slik at vi ikke har noe ansvar for det som skjer. Det som er ekstra vanskelig å forstå er at vårt ansvar ligger på det moralske planet. Jesus som et fullkomment moralsk vesen og med en skapende tro, overstyrte naturlovene med åndelige lover som styres av moralske guddommelige lover. Denne styringskraften er den samme kraften Han brukte til å skape universet med - de i ligger under Hans makt i himmel og på jord - over alle ting.

Så når du tror at vi kan bruke de samme krefter under Guds vilje, så har du helt rett. Da ville vi hatt makt over naturlovene og gjøre det samme som Han gjorde. Overstyre naturlovene skjer ved tro. Tror man ikke at troen kan påvirke, så tror man det ikke og får helt rett i sin mening.

I sterk kontrast til den manglende tro at det er umulig å påvirke, skjer det i vår tid et misbruk av dette ansvaret i klimakrisen. Her er moralen at om vi legger om vår livsførsel kan vi påvirke klimaet. Moralen her et politisk verktøy med muligheten til å ilegge skatter. Det i seg selv har ingen som helst betydning da årsaken til den prosessen som man påstår vi selv har årsaket er å anse irreversibel. Vi er for sent ute. Moralen i dette er tvilsom, men har gitt enorme inntekter til noen få som bruker krisen til egen fordel. 

3 liker  
Kommentar #35

Randi TunIi

10 innlegg  3869 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.

For de som ikke ser sammenhengen i at denne jorden er overlatt til vår forvaltning, så virker naturkatastrofer å være utenfor vårt påvirkningsområde slik at vi ikke har noe ansvar for det som skjer. Det som er ekstra vanskelig å forstå er at vårt ansvar ligger på det moralske planet. Jesus som et fullkomment moralsk vesen og med en skapende tro, overstyrte naturlovene med åndelige lover som styres av moralske guddommelige lover. Denne stryingskraften er den samme kraften Han brukte til å skape universet med - de i ligger under Hans makt i himmel og på jord - over alle ting.

Så når du tror at vi kan bruke de samme krefter under Guds vilje, så har du helt rett. Da ville vi hatt makt over naturlovene og gjøre det samme som Han gjorde. Overstyre naturlovene skjer ved tro. Tror man ikke at troen kan påvirke, så tror man det ikke og får helt rett i sin mening.

Bra skrevet, helt enig. Tenk om alle kristne hadde vært helt lik Jesus og levd her på jorda. Det hadde vært spennende å sett hvordan verden hadde sett ut da. Egentlig skulle det ha vært lett, men  er så vanskelig for oss. 

1 liker  
Kommentar #36

Tore Olsen

22 innlegg  5415 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Runar Foss Sjåstad. Gå til den siterte teksten.
jeg tror også skapelsen er i en prosess, og at det er to evige makter som står hverandre imot, en god og en ond, lys og mørke 

Akkurat, og i denne kontrasten så fremstår jo en mening - rett og slett ved å spørre, hva i all verden er meningen? Hvordan kan man sette opp en spørsmålsrekke som etterhvert gir oss svare som fører oss nærmere en forståelse ved hensikten til det hele.

1 liker  
Kommentar #37

Runar Foss Sjåstad

26 innlegg  1264 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden

nei, ondskap gir uansett aldri mening. Den er destruktiv og meningsløs

Kommentar #38

Tore Olsen

22 innlegg  5415 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Randi TunIi. Gå til den siterte teksten.
Bra skrevet, helt enig. Tenk om alle kristne hadde vært helt lik Jesus og levd her på jorda. Det hadde vært spennende å sett hvordan verden hadde sett ut da. Egentlig skulle det ha vært lett, men  er så vanskelig for oss. 

Vi er under en utvikling, Randi. Vi er barn i det guddommelige livets skole. Se på Peter og hvor han endte opp - han lærte etterhvert og brukte sin mirakuløse tro til å bygge opp kirken, forkynne og helbrede, men fienden maktet å sette menneskene opp mot daværende kirke og tok livet av disiplene. Men nå er det vår tid - la oss øve tro gjennom tillit Jesus Kristus og be ifølge den instruksen vi ser i bibelen. Øve og øve inntil vi mestrer i all ydmykhet ved å gi æren til Mesteren og aldri ta den æren til egen inntekt. 

Ville ikke det være det spennende at vi i stedet for å se på historien og være tilskuer, tar ansvaret og gjør noe med vår tro?

1 liker  
Kommentar #39

Runar Foss Sjåstad

26 innlegg  1264 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden

jordskjelv og tsunami er vel ikke årsak i klimakrisen☺ 

Kommentar #40

Runar Foss Sjåstad

26 innlegg  1264 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden

vi har ikke makt over naturlovene.

Kommentar #41

Tore Olsen

22 innlegg  5415 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Runar Foss Sjåstad. Gå til den siterte teksten.
nei, ondskap gir uansett aldri mening. Den er destruktiv og meningsløs

Jeg gir meg ikke, Runar. Forklar meg hvordan ondskap føles.

Jeg kjenner til en person som ikke hadde opplevelsen av smerte. Hun risikerte hele tiden å skade seg selv, uten å vite om det. Livet var så risikofylt og truende fordi hun ikke følte smerte, at foreldrene ba til Gud om et mirakel, at hun skulle bli som andre mennesker og føle smerte når hun skadet seg. Slik ville hun bli istand til å reagere når noe galt skjedde - og f.eks ikke blø seg ihjel uten å vite det og ta affære. 

Kommentar #42

Randi TunIi

10 innlegg  3869 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Tore Olsen. Gå til den siterte teksten.

Vi er under en utvikling, Randi. Vi er barn i det guddommelige livets skole. Se på Peter og hvor han endte opp - han lærte etterhvert og brukte sin mirakuløse tro til å bygge opp kirken, forkynne og helbrede, men fienden maktet å sette menneskene opp mot daværende kirke og tok livet av disiplene. Men nå er det vår tid - la oss øve tro gjennom tillit Jesus Kristus og be ifølge den instruksen vi ser i bibelen. Øve og øve inntil vi mestrer i all ydmykhet ved å gi æren til Mesteren og aldri ta den æren til egen inntekt. 

Ville ikke det være det spennende at vi i stedet for å se på historien og være tilskuer, tar ansvaret og gjør noe med vår tro?

Sant. Vi er grener og Jesus er vintreet. Om vi bare holder oss til han så vil vi bære god frukt. Det eneste vi trenger er å holde oss  nære Jesus, ha et nært forhold til han, og se på han. Så vil han gi oss av det levende vann og la oss bære frukt.  Når vi tilber Jesus så er det vi som får kjenne hans godhet.  Gå i ferdiglagte gjerninger. 

Kommentar #43

Randi TunIi

10 innlegg  3869 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Runar Foss Sjåstad. Gå til den siterte teksten.
vi har ikke makt over naturlovene.

Nei, men Jesus hadde.

Jesus fikk også Peter til å g på vannet.

Kommentar #44

Runar Foss Sjåstad

26 innlegg  1264 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden

ja, Jesus hadde...og har fortsatt

1 liker  
Kommentar #45

Randi TunIi

10 innlegg  3869 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Runar Foss Sjåstad. Gå til den siterte teksten.
ja, Jesus hadde...og har fortsatt

Jeg har lest litt om helgener i DKK.. Der kan man lese flere som bryter naturlovene.  

Padre Pio er en munk som levde på 1900-tallet som opplevde mye overnaturlig. Han hindret et selvmord ved å være to steder samtidig. Man kan lese om det fra katolsk.no

Historiene om underlige hendelser forbundet med Padre Pio, om hans mirakler og hans svært konkrete konfrontasjoner med Den onde, er så mange og så utrolige at man nesten kvier seg for å feste lit til dem. Likevel er de ofte godt dokumentert og bevitnet av troverdige mennesker. Han ble tilskrevet bilokasjonens gave (det vil si evnen til å være til stede flere steder på en gang). Det finnes historier om folk som har møtt og sett ham, for eksempel i Roma, mens han etter 1918 faktisk aldri dro fra San Giovanni Rotondo. Den eneste gangen han var i Roma, var i 1917 da han fulgte sin søster Graziella, som senere ble Birgittasøster.

Et av de best kjente eksemplene på Padre Pios bilokasjon er det som den italienske generalen Luigi Caderno opplevde som 70-åring etter det som mest av alt lignet oppløsningen av de italienske militære enhetene ved Caporetto fra 24. til 30. oktober 1917. Sivilbefolkningen fryktet mer de italienske ekssoldatenes plyndring enn østerrikernes angrep. General Caderno hadde ansvaret for disse styrkene, og han ble gjort til syndebukk og ble avsatt. Dette tok han så tungt at han overveide å begå selvmord, spesielt om kvelden den 7. november 1917 i Palazzo Zara. Før han trakk seg tilbake til sitt rom, ga han vaktene beskjed om at ingen måtte forstyrre ham. Deretter tok han en pistol opp fra en skuff og satte i en patron, samtidig som han tenkte over den handling han hadde bestemt seg for å gjennomføre.

I samme øyeblikk knirket det i døren, og en asketisk og mystisk munk trådte frem fra mørket. Hans blikk var bydende, og han gikk bort til generalen og omfavnet ham og talte mildt til ham. Han sa at han var sendt fra Gud og talte i hans navn. Munkens ord kastet lys over generalens nedtrykte sinn, og da han plutselig forsvant som han var kommet, hadde generalen allerede lagt pistolen til side. Caderno fikk senere oppreisning.

Etter krigen leste han en dag i avisen om en stigmatisert kapusinermunk i Sør-Italia som tiltrakk seg pilegrimer fra hele verden. Caderno var klar over at munken som hadde reddet ham, var fra kapusinerordenen, og i 1920 bestemte han seg for å reise til San Giovanni Rotondo for å møte ham. Da han så Padre Pio, ble det helt klart for ham at det var denne munken som på mystisk vis hadde besøkt ham i 1917. Før han rakk å stamme frem et eneste ord, rettet Padre Pio blikket mot ham med et skjevt smil og sa: «Det var ellers litt av en fæl natt vi opplevde den gangen, general...».

Kan også lese om flere episoder der han brøt naturlovene her: http://www.katolsk.no/biografier/historisk/padrepio

Kommentar #46

Randi TunIi

10 innlegg  3869 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Runar Foss Sjåstad. Gå til den siterte teksten.
ja, Jesus hadde...og har fortsatt

Jeg lurer på om hva som hadde skjedd om vi som trodde på Jesus hadde blitt lik han og kunne gjøre samme gjerninger som han.

Kommentar #47

Runar Foss Sjåstad

26 innlegg  1264 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden

ja, det hadde vært flott...men at noen blir reddet/hjulpet/helbredet etc., og de fleste ikke, de lider og dør, dette er for øvrig ondsinnet selektiv urettferdig forskjells behandling. Dette gjelder også for øvrig frelsen. Noen blir "utvalgt", de andre i følge enkelte ondsinnet tekster i NT går fortapt.

Den gode Gud gjør ikke forskjell på folk, bl.a. derfor tror jeg alle en gang blir frelst.

Kommentar #48

Morten Christiansen

18 innlegg  10560 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden

Du har nå nettopp skrevet at han gjør forskjell. Jeg ser ingen som har løst det ondes problem i denne tråden. Det nermeste man kommer er å si at man ikke forstår hvordan  men stoler på at det er slik. Alle andre argumenter, de som blir konkrete, er intet svar på det ondes problem. Det bare viser at det er der.

Kommentar #49

Knut Nygaard

487 innlegg  6965 kommentarer

Folk ...

Publisert rundt 3 år siden
Runar Foss Sjåstad. Gå til den siterte teksten.
Den gode Gud gjør ikke forskjell på folk, bl.a. derfor tror jeg alle en gang blir frelst.

gjør forskjell på seg og sin stilling til Gud - Gud gjør i utgangspunktet ikke forskjell - men jeg er rimelig sikker på at også din bibel sier at du skal ha et personlig forhold til den levende Gud og med din munn bekjenne at du tror at Jesus er veien, sannheten og livet for å anse at du har funnet frelse.  Du personlig har tatt imot gaven som ble gitt til alle som vil ta imot - via Kristi død på korset og Hans oppstandelse.  

Vi lever i en tid der avkristningsmaskineriet jobber for fullt og flere og flere kommer i en slik situasjon som Bill Johnson beskriver - 

If you deny a creator, you eliminate purpose for someone’s life

If you eliminate purpose, you remove accountability to your creator

If you remove accountability, you take away the fear of God, your creator to whom you are accountable

That is why we have the society the way that it is.  No sense for accountability to your creator.

Kommentar #50

Randi TunIi

10 innlegg  3869 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Morten Christiansen. Gå til den siterte teksten.
Du har nå nettopp skrevet at han gjør forskjell. Jeg ser ingen som har løst det ondes problem i denne tråden. Det nermeste man kommer er å si at man ikke forstår hvordan  men stoler på at det er slik. Alle andre argumenter, de som blir konkrete, er intet svar på det ondes problem. Det bare viser at det er der.

Hadde alle mennesker gjort som Gud ville så hadde det ikke vært rom for den ondes kraft her i verden. 

2 liker  

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere