Øivind Bergh

1    8

Det er ikke morsomt lenger.

Konspirasjonsteorier kan være både morsomme og underholdende. Når de fører til at unger dør er det ikke morsomt lenger. Da handler det om behovet for å konfrontere tullet.

Publisert: 21. jun 2017 / 12618 visninger.

Konpirasjonsteorier kan være morsomme. Når ”The Flat Earth Society” har medlemmer ”over hele kloden”. Når en kjent norsk ”uavhengig forsker” ser alvorlig inn i kameraet og sier at president Obama besøkte Mars alt i 1981. Når en kvinne tror hun blir kvitt gjelda ved å levere inn passet, skifte navn og bli borger av ”planeten Jorden”. Det er litt søtt.

Når barn dør er det ikke like morsomt. Nå er 29 unger i Europa døde av meslinger. Det er en sykdom vi burde ha vært helt kvitt, som skyldes et virus vi kunne og burde ha utryddet, slik vår verdensdel har klart å gjøre med kopper og polio. Det er konspirasjonsteoretikere uendelige dumhet som tok livet av disse ungene.  Burde vi stille dem til ansvar?

Det er ikke morsomt når en norsk bygd blir terrorisert av ”frimenn” som insisterer på sin rett til å kjøre rundt i uregistrerte biler, som ikke kan straffes fordi de er utilregnelige, og når en avskiltet, straffedømt ex-advokat mener det er et ”brudd på menneskerettighetene” når samfunnet vil beskytte seg mot dem. Men det er litt morsomt når de samme rabulistene plutselig anerkjenner samfunnet på ett punkt: NAV.

Det er ikke morsomt når norske ”vaksineskeptikere” nærmest har gjort det til sitt varemerke å beskylde alle som kritiserer dem for å være pedofile og alkoholiserte.

Når den ene lederen for en stor norsk Facebook-gruppe som kjemper mot vaksiner håner en meningsmotstander fordi ”skrukketrynet fikk seg et nyp” (dvs. var blitt voldtatt, og hadde vært åpen om det).

Når en annen gruppeleder mener at ”zionistiske” jøder sto bak Hitler og ble spart i Holocaust.

Når en tredje gruppeleder mener at Arbeiderpartiets ledelse sto bak Utøya-massakren.

Og når den fjerde gruppelederen, en kvinne på åtti, skriver begeistrede kommentarer til slike påstander på Facebook, blir kritisert for dette, og i neste øyeblikk får sin ektemann til å skrive rasende brev til meningmotstanderes arbeidsgivere om at ”min kone blir mobbet!”. Og når hun så står fram som mobbeoffer i ”Helsemagasinet Vitenskap og Fornuft”, som selvsagt ikke følger Vær-Varsom-Plakaten og lar motparten forsvare seg.

 Det er ikke morsomt når en leder for et slikt antivaksinemiljø hevder at ”sølvvann” kan få avkappede lemmer til å vokse ut igjen, og at kreft lett kan kureres på minst ti forskjellige måter. Særlig ikke når han tjener sine penger på en omfattende netthandel med alternativmedisinske remedier, og ingen ting av det han selger har dokumenterte effekter. At Forbrukerombudet har fordømt virksomheten har absolutt ingen konsekvenser. Butikken går videre, og påstandene spres i et forrykende tempo.

Det er ikke morsomt når en norsk miljøorganisasjon mener at myndighetene i det skjulte sprayer såkalte chemtrails over oss, særlig i Grenlands-området. Det er enda mindre morsomt når en lokal leder for samme organisasjon mener at FNs klimapanel bare er svindel, og ikke har noe med miljøvern å gjøre. Nevnte jeg at disse var vaksinemotstandere også?

Det er alt annet enn morsomt når kandidater for et norsk miniparti vil gjeninnføre Grunnlovens originale paragraf 2, med innreiseforbudet for jøder og jesuitter, og noen blant kandidatene vil utvide forbudet til å gjelde ”muslimer, luciferianere og andre djevledyrkere”. Når et norsk nettmagasin stiller spørsmålet ”Er Stoltenberg jøde?”, og mener at dette er noe folk bør ha krav på å vite, og samme magasin med største selvfølgelighet slår fast at Støre er jesuitt, og agent for Vatikanet, som egentlig styrer verden. Hvis det da ikke er jødene som gjør det, selvsagt.

Det er ikke morsomt, men når man ser dette, skjønner man hva slags krefter det er som er skyld i at 29 unger er døde. Dette er tåpelig tankespinn som dessverre har fått en for lengst avsannet teori om en sammenheng mellom autisme og vaksiner til å leve videre. At all verdens vitenskap, for en stor del offentlig finansiert og uhildet, har testet teorien grundig og gjort den død og begravet, tar konspirasjonsteoretikerne som et sikkert tegn på at vitenskapen er kjøpt og betalt. Det er ikke morsomt når fornuften synes å ha avgått med døden.

Fornuften er heldigvis ikke like død hos oss alle. At mennesker oppfører seg dumt kan vi aldri garantere oss mot. Konspirasjonsteoretikerne vil alltid spinne videre. Men det går en grense ved døde unger. Vi får velge mellom å vise respekt for ungene eller for tankespinnet.

Jeg velger ungene, og foretrekker å kalle konspirasjonstullet for det det er. Og så synes jeg vi kan stille dem til ansvar. Konfrontere dem i det offentlige rom. Be dem om å fortelle hva som får dem til å ta slike valg. Påpeke hullene i tankerekken. Forklare hvorfor slike valg aldri kan bli en privatsak. Kritisere dem.

10 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Are Hegrand

0 innlegg  11 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden

Ganske springende artikkel, så jeg nøyer meg med å ta opp meslinger og dødsfall. Det er gitt at absolutt alle infeksjoner vil kunne føre til døden for individer som allerede i utgangspunktet har dårlige immunforsvar. Dette er gitt og dessverre ikke noe vi kan gjøre noe med. Selv en forkjølelse blir for mye for kroppene til noen, men vi hører aldri om slike dødsfall i avisene. Hvorfor? Jeg gjetter det har å gjøre med at det ikke eksisterer profitable vaksiner for forkjølelse. Hva angår de omkomne i Romania, så leste jeg en offentlig rapport da det forløpig  var snakk om 16 omkomne. Og ganske riktig: Samtlige var syke i utgangspunktet:

"To date, 16 deaths have been reported, all of which occurred in persons who were immunocompromised or had other co-morbidities." 

http://ecdc.europa.eu/en/publications/Publications/27-02-2017-RRA-Measles-Romania,%20European%20Union%20countries.pdf


Siste dødsfall fra meslinger i Norge skriver seg fra slutten av 80-tallet, så det sier seg selv at dette er en sykdom som ikke er særlig farlig for mennesker i et i-land som vårt. Der eksisterer også studier som viser mindre risiko for allergier og generelt styrket immunforsvar hos de som har hatt meslinger, så hvor ønskelig er det egentlig å unngå en sykdom som synes å tjene utviklingen av barns immunforsvar ? Hva er EGENTLIG 'fornuft' i denne sammenheng? 


En annen ting er forfatterens forsøk på å så tvil om at vitenskap er kjøpt og betalt. Hva angår legemiddelindustrien, så er graden av svindel og manipulasjon - aka konspirasjon - alldeles avskrekkende. Det kan man raskt konstatere ved å lese juridisk dokumentasjon for dette.

1 liker  
Svar
Kommentar #2

Hans Petter Nenseth

1 innlegg  19 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden

Ja, Hegrand, vi har fått med oss nå at du syns det er bedre at svake barn dør enn at de reddes. 


Ellers er det jo det vanlige tullballet ditt. :)

6 liker  
Svar
Kommentar #3

Øivind Bergh

1 innlegg  8 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden
Are Hegrand. Gå til den siterte teksten.
Siste dødsfall fra meslinger i Norge skriver seg fra slutten av 80-tallet, så det sier seg selv at dette er en sykdom som ikke er særlig farlig for mennesker i et i-land som vårt.

Ja, det stemmer at barn ikke dør av meslinger lenger, men årsaken er vaksinasjon. Før vaksinenes tid døde 5-10 unger hvert år av meslinger.Et  vesentlig større antall fikk alvorlige og livsvarige skader, og behandling av følgesykdommer krevde mye antibiotika. Meslinger burde vært helt utryddet i vårt land og i vår verdensdel, men takket være vaksinemotstanderne er den dessverre ikke det. 

Romania (og Italia) er ikke u-land, og de døde var ikke syke fra før, men uvaksinerte. Om de så hadde vært, ville det ha utgjort noen forskjell? Dette er en unødvendig sykdom i dag, og den burde ha vært utryddet.

USA hadde faktisk klart å utrydde sykdommen, men den ble reintrodusert til landet, p.g.a. uvaksinerte. Vaksinemotstand i USA er et overklassefenomen, så det er for en stor del rike amerikanere som rammes av sykdommen. Dette har altså fint lite med sosial nød og fattigdom å gjøre.

Globalt døde 134 200 unger av meslinger i 2015. Tallet har gått raskt nedover, og før vaksinenes tid, i 1980, er det anslått at 2,6 millioner unger døde hvert år.

Kilde: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs286/en/


Moderert av red: Fjernet avsnitt om et innlegg som er slettet.


7 liker  
Svar
Kommentar #4

Stefan Bonkowski

0 innlegg  247 kommentarer

Vaksiner

Publisert rundt 2 måneder siden

En kan jo bare stille spørsmålet "Hvor mange dødsfall ville vi hatt uten vaksiner"


4 liker  
Svar
Kommentar #5

Egil Andre Gjerde

2 innlegg  81 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden

Vaksiner er herlig!  

Jeg hadde ikke orket å se at barna fikk meslinger eller andre skumle sykdommer, hvordan holder foreldre med friske uvaksinerte barn ut? 

Det må være nervepirrende å vite at barna kan få disse sykdommene. 

7 liker  
Svar
Kommentar #6

Øystein Gudim

2 innlegg  22 kommentarer

Dødsfall som kunne vært unngått

Publisert rundt 2 måneder siden

29 dødsfall er få i global målestokk. Men de foreldrene som mistet sine barn fordi de ikke var vaksinert ser nok ikke dette bare som statistikk. Alle disse dødsfallene (og mange i Kongo) kunne vært unngått dersom vaksineringen nådde godt nok ut.

6 liker  
Svar
Kommentar #7

Tore B. Krudtaa

5 innlegg  26 kommentarer

Misbruken av ordet konspirasjonsteori er ikke morsom

Publisert rundt 2 måneder siden

Man bør merke seg at forsker Øivind Bergh ikke kommer med ett godt argument for hvorfor man skal sprøyte inn den høyst kontroversielle og farlige MMR-vaksinen inn i våre unger. Det er hevet over enhver tvil om at det nå er en link mellom MMR-vaksine og AUTISME. Det er nå avslørt via dokumentarfilmen VAXXED - From Cover-Up to Catastrophe. Her en trailer fra den viktige dokumentaren:
http://vaxxedthemovie.com/stream/

Intervjuer med de som har stått bak den viktige dokumentarfilmen er tilgjengelig på YouTube.

Der handler det om at en varsler fra CDC i USA har avslørt at CDC bevisst holdt tilbake informasjon, og maipulerte forskningsdata - i den hensikt å skjule en åpenbar link mellom MMR-vaksine og AUTISME. En alvorlig greie her er at minst en korrupt vaksineprodusent pusher skadelige vaksiner på barn, en annen sak er når regulative myndigheter bevisst tukler med forskningsdata for å hindre at befokningen får innsyn i at MMR-vaksinen forårsaker AUTISME.

Det som er en gjenganger når forsker Øivind Bergh skal argumentere for sine synspunkter er at det hele raskt sklir over i en tirade av beskyldninger mot mennesker og partier som forskeren ikke liker meningene til. Og ikke sjelden tillegger forskeren sine meningsmotstandere meninger de ikke har, for deretter å debattere de oppkonstruerte meningene. Det det da dreier seg om er stråmannsargumentasjon - en debattform som neppe er gyldig dersom man skal følge vitenskapelige grunnprinspipper, sunn etikk og moral.

Her er et essay som ser nærmere på misbruken av ordet konspirasjonsteori - i den hensikt å latterliggjøre og stigmatisere:

KONSPIRASJONSTEORI - Det magiske ordet som struper samfunnsdebatten:
http://www.kulturverk.com/2014/07/06/konspiranoia-det-magiske-ordet-som-struper-samfunnsdebatten/



2 liker  
Svar
Kommentar #8

Øystein Gudim

2 innlegg  22 kommentarer

Tøv om MMR-vaksinen og autisme

Publisert rundt 2 måneder siden

Det er ingen sammenheng mellom MMR-vaksinen og autisme. Denne vaksinen har vært brukt verden over i flere tiår, og er ikke kontroversiell blant immunologer og andre som har medisinsk innsikt og kompetanse.

En lege (Andrew Wakefield) fikk publisert en forfalsket forskning i the Lancet om at MMR-vaksinen kunne forårsake autisme. Da forskningsjukset ble avslørt trakk the Lancet tilbake artikkelen og Wakefield mistet lisensen til å praktisere som lege.

https://no.wikipedia.org/wiki/Andrew_Wakefield

I dag lever Wakefield av filmen Krudtaa viser til og av å holde anti-vaksine arrangementer rundt om i USA. 

Det tragiske med påstanden om sammenheng mellom MMR-vaksinen og autisme var at vaksinedekningen i mange land sank, og derfor ser vi nå at enkelte sykdommer kommer tilbake til land der de knapt har vært til stede på flere tiår. 

Det eneste positive som er kommet ut av dette er at det er gjennomført store, internasjonale metastudier om sammenhengen mellom vaksiner og autisme (som primært skyldes genetikk og som oppstår før vaksinering). Ingen seriøse forskere har funnet noen sammenheng.

At vaksinemotstandere driver med generell faktafornekting og konspirasjoner om at alle som er for vaksinering av barn er "kjøpt og betalt" av legemiddelindustrien sier det meste om folk som har problemer med å forholde seg til virkeligheten. 

For de som ikke har kjennskap til miljøet anbefales det å besøke facebook-profilen til noen av de som diskuterer her (Hegrand, Fornes og Krudtaa) slik at de selv kan gjøre seg opp en mening om det de sprer.

8 liker  
Svar
Kommentar #9

Tor Næss

0 innlegg  14 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden

Jeg kan bare anbefale brevet som er skrevet til vaksinemotstanderne av sykepleier Megan Cran fra Australia 22.06.2012: https://www.facebook.com/stopavn/posts/10150994706053588

Kjære vaksinemotstander


Det er like aktuelt enda.

“Kjære vaksinemotstander

Du har spurt oss i mange fora om vi som er pro vaksinasjon kan ha empati og fortåelse for deres synspunkter. Jeg stiller deg det samme spørsmålet.

Forestill deg at du har brukt over seks år av livet ditt på å studere hardt, slik at du forstår grunnleggende biologi, kjemi, fysiologi, patologi, immunologi og farmakologi, fordi du har lyst til å bli lege eller sykepleier. Da er dette fag du må kunne for å få jobben.

Forestill deg at du gjennom de mange årene med vitenskapelige studier, der du ofte har studert alt av tilgjengelig forskningsmateriale og støttet deg til kvalifiserte meninger fra mennesker som har STØRRE innsikt enn deg selv på området, og har kommet til samme konklusjon som det biomedisinske flertallet støtter: at vaksiner er trygge og effektive.

Forestill deg at du, gjennom ditt daglige arbeid, ser uvaksinerte eller immunsvekkede mennesker blir forferdelig syke eller dør, av sykdommer og komplikasjoner det finnes vaksiner mot.

Forestill deg så at du finner ut at det finnes en gruppe mennesker som med fullt overlegg nekter å vaksinere barna sine. Forestill deg sjokket og vantroen. Forestill deg at du forsøker å snakke med disse menneskene, for å forsøke å finne ut hvorfor de nekter å benytte seg av moderne medisins kanskje største innovasjon.

Forestill deg at når du snakker med disse menneskene hører du noen argumenter som – i begynnelsen – får deg til å se vaksiner i et nytt lys. De sier vaksiner er gift. De sier vaksiner ikke er så effektive som du vil ha det til. De sier at regjeringen og Big Pharma bare selger vaksiner for å tjene penger. De sier vaksinene ikke er skikkelig testet. De sier at vaksinene er årsaken til et enormt antall ødeleggende kognitive og nevrologiske lidelser. De sier vaksiner DREPER BARN. Og du blir bekymret.

Men samtidig sier disse menneskene ting som du – som kvalifisert helsepersonell – vet er usant. Noen av dem snakker om injisering av vaksiner i blodomløpet, når du vet at vaksiner ikke gis intravenøst. Andre sier at vi får over femti forskjellige vaksiner – når du vet at vi får flere doser av de samme vaksinene. Igjen andre sier at vaksiner omgår immunforsvaret – når du vet at de aktiverer det adaptive immunforsvaret for å bygge immunitet. Så du spør deg selv: Hvis de tar feil om så grunnleggende ting, kan de ta feil om andre ting også?

Forestill deg at du bruker tid på undersøke påstandene som først bekymret deg.
Du finner ut at “toksinene” i vaksiner er til stede i våre daglige omgivelser i langt større grad enn i noen vaksine. Du finner ut at selv om effektiviteten av kikhostevaksine avtar (75%+), er alle andre vaksiner ekstremt effektive som sykdomsforebyggende tiltak.

Du finner ut at kostnadene av å behandle sykdommer er langt høyere enn å forebygge dem med vaksiner. Med andre ord, hvis et farmasøytisk firma virkelig ville tjene så mye penger på deg som de kunne, ville de LATT deg få meslinger.

Du finner ut at vaksiner er grundig testet før de slippes, hver eneste batch, og de vurderes konstant for trygghet og effekt. Du leser deg opp på endringen fra helcelle- til acellulær kikhostevaksine – noe som reduserte effekten, men økte tryggheten.

Du finner et enormt antall vitenskapelige studier fra hele verden som entydig avviser noen sammenheng mellom vaksiner og autisme. Du finner ut at endringer i klassifikasjonssystemet, kombinert med økt bevissthet rundt autisme, har ført til en kunstig høy autismestatistikk. Du leser om arvelige anlegg for autisme og noen av de hyppigste korrelerte miljøfaktorene (så som svangerskapsovervekt og diabetes under svangerskapet.)

Forestill deg at du finner ut alle disse tingene. Forestill deg at ikke bare kan du lese deg opp på denne informasjonen, men takket være din utdannelse kan du vurdere den på en måte lekfolk ikke kan.

Forestill deg så at du lykkelig vender tilbake til disse menneskene som gjorde deg bekymret, og at du kan forklare dem at alt er OK. De behøver ikke være redde for vaksiner, og du kan imøtegå deres bekymringer og spørsmål.

Forestill deg at når du gjør dette blir du ignorert. Eller anklaget for å være i lomma på et farmasøytisk selskap. Eller at du er en idiot. Eller en tankeløs robot som er ute av stand til å finne ut av ting på egen hånd. Forestill deg at de i stedet for å bli beroliget og lettet av at de ikke må bekymre seg lenger – slik du hadde håpet – blir rasende over at du våger å motsi dem.

Forestill deg at du må imøtegå de samme usannhetene om igjen og om igjen. Forestill deg at du om og om igjen må forklare at det er mer formalin i et eple enn i en vaksine. Forestill deg at du gir mennesker over tjue ulike studier som viser at det er ingen korrelasjon mellom vaksiner og autisme – og fortsatt blir ignorert.

Forestill deg at disse menneskene finner ut hvor du bor. Forestill deg at de sender deg truende eposter og meldinger på Facebook. Forestill deg at de redigerer bilder av deg for å stille deg i et dårlig lys. Forestill deg at de masserapporterer dine kommentarer for å få deg blokkert fra Facebook.

Antivaksinemotstander; kan du sette deg inn i dette? Kan du forstå hvorfor vi så lett lar oss provosere? Hvorfor vi så lett reagerer på provokasjoner?
Kan du forstå hvorfor vi kanskje ikke alltid behandler deg med den respekten du mener du fortjener?

Fra mitt ståsted setter du bevisst dine elskedes liv i fare. Det er min jobb å ta vare på dine elskede”.

6 liker  
Svar
Kommentar #10

Hans Petter Nenseth

1 innlegg  19 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden

Krudtaa skriver "... dersom man skal følge vitenskapelige grunnprinspipper, sunn etikk og moral."

Hadde Krudtaa holdt seg til dette hadde han ikke vært vaksinemotstander (vitenskaplige grunnprinsipper), han hadde ikke linket til antisemittiske nettsteder og derved spredd antisemittisme (sunn etikk) eller spredd pedosverting, og truet meningsmotstanderes barn pr telefon (moral).

3 liker  
Svar
Kommentar #11

Are Hegrand

0 innlegg  11 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden

Ja, fortell meg hvor mange dødsfall vi ville hatt uten vaksiner... Fakta er at vi hadde sluttet å dø av banale barndsomsinfeksjoner i i-landene FØR vaksinene kom på markedet. Her er originale data for ett av i-landene, nemlig USA. Data er representativ for alle i-land og skulle tale for seg selv - også gjengitt i boka "Dissolving illusions" av indremedisineren Suzanne Humphries:

http://www.dissolvingillusions.com/wp-content/uploads/2013/03/G14.3-US-Deaths-1900-1965.png


At det fortsatt dør immunkompromitterte mennesker i 3. verden av f.eks. meslinger, tilsier at vi burde gi de tilgang på de samme ressurser som reddet i-landene fra lignende dødsfall, nemlig rent drikkevann, bedre ernæring etc. Men dette skjer ikke fordi vi har en profittkåt industri i bakgrunnen som tjener enorme penger på vaksiner. Hva skjer med barna i 3. verden etter at de har fått satt vaksiner med akutt immunundertrykkende effekt? Det vet vi nok ikke noe som helst om, fordi det ikke føres noen statistikker på dette. Dette trenger en belysning umiddelbart.

1 liker  
Svar
Kommentar #12

Are Hegrand

0 innlegg  11 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden

Vaksinen er åpenbart ikke årsak til at vi sluttet å dø av denne sykdommen. Fakta er at vi hadde sluttet å dø av banale barndsomsinfeksjoner i i-landene FØR vaksinene kom på markedet. Her er originale data for ett av i-landene, nemlig USA. Data er representativ for alle i-land og skulle tale for seg selv - også gjengitt i boka "Dissolving illusions" av indremedisineren Suzanne Humphries:

http://www.dissolvingillusions.com/wp-content/uploads/2013/03/G14.3-US-Deaths-1900-1965.png

 

Det var ingenting som tydet på at denne tendensen ikke skulle fortsatt heller, selv uten vaksiner, så dødsfall er ikke relevant å dra fram slik du gjør. Det som KUNNE vært innvendt vedr. f.eks. meslinger var at denne barndomsinfeksjonens følgesykdommer og bivirkninger hadde et alvorlig omfang - HVIS dette virkelig var tilfelle, selvfølgelig. Du forsøker altså hevde nettopp dette, men kan du dokumentere din påstand? Så vidt meg bekjent, og jeg har undersøkt saken, er dette en myte. Vårt eget folkehelseinstitutt har vært en del av den opportunistiske manipulasjonen som har funnet sted vedr. historiske, statistiske data i denne sammenheng. Danmark hadde lagt til grunn de samme internasjonale tallene som FHI p.t. gjør, men har i senere tid funnet grunn til å avlive myten om at meslinger var så farlig som tidligere hevdet:

http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art5577063/Statens-Serum-Institut-%C3%A6ndrer-tal-for-m%C3%A6slingsd%C3%B8d

 

 

 Jeg har spurt mange men har dog ikke til dags dato hørt noen som kunne hevde at de kjenner til tilfeller der noen enten døde eller ble livsvarig skadet av meslinger. Man må ikke kjøpe påstander fra farmasøytisik industri helt rått...

 

Hva angår din påstand om at de døde i Romania ikke var syke fra før, så har jeg jo dokumentert det ovenfor. Du må jo lese hva dine motdebattanter faktisk skriver....

Svar
Kommentar #13

Are Hegrand

0 innlegg  11 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden

Tor Næss:
Der er mye(!) å plukke på i dette skrivet til denne angivelige sykepleieren. Det er mye som beviselig ikke har noen rot i fakta. Ta f.eks. dette:
"Du finner ut at vaksiner er grundig testet før de slippes, hver eneste batch, og de vurderes konstant for trygghet og effekt. Du leser deg opp på endringen fra helcelle- til acellulær kikhostevaksine – noe som reduserte effekten, men økte tryggheten."

La oss ta for oss eksemplet Gardasil, vaksinen mot HPV-infeksjon. Det er typisk for hvordan legemiddelindustrien gjør trygghetstestingen sin på vaksiner. Det ble foretatt drygt 500 studier der vaksinens biologiske effekter ble sammenlignet med de biologiske effektene til - ikke harmløst sterilt saltvann - men en eldre vaksine eller en løsning bestående av bl.a. nevrotoksinet aluminium. I absolutt samtlige studier på ett så nær (et lite studie), ble dette gjort. Altså bruk av falsk placebo. Dette er ikke bare uvitenskapelig, men direkte svindel. Dette er å late som man undersøker noe, uten å reellt gjøre det. Det er også å leke med folkehelsa. Graverende.

 

Dette er bare et eksempel på at denne sykepleieren tramper alvorlig i det berømmelige klaveret i sin forsvarstale ovenfor vaksiner. Når det er sagt, kan man kanskje unnskylde helsepersonell for uvitenheten rundt temaet vaksinologi. Dette temaet er kun yderst marginalt representert i medisinske studier. På den annen side, siden de ikke har hatt større innføring i tema, burde hun kanskje holdt en lavere sigarføring i debatter rundt dette tema?

1 liker  
Svar
Kommentar #14

Tor Næss

0 innlegg  14 kommentarer

CDC whistleblower historien er ikke riktig

Publisert rundt 2 måneder siden

Tror det kan være greit å rydde opp i noen misforståelser og direkte feilinformasjon fra noen i denne debatten.  

«Der handler det om at en varsler fra CDC i USA har avslørt at CDC bevisst holdt tilbake informasjon, og maipulerte forskningsdata - i den hensikt å skjule en åpenbar link mellom MMR-vaksine og AUTISME. En alvorlig greie her er at minst en korrupt vaksineprodusent pusher skadelige vaksiner på barn, en annen sak er når regulative myndigheter bevisst tukler med forskningsdata for å hindre at befokningen får innsyn i at MMR-vaksinen forårsaker AUTISME».


CDC whistleblower historien medfører ikke riktighet

Vaksinemotstanderne drar stadig frem historien som en whistleblower om manipulerte forskingsdata. Men dette stemmer ikke. La oss se på fakta

Andrew Wakefield lagde for en tid tilbake en film (Waxxed) hvor han hevdet at en kar ved navn Brian Hooker. Hooker hadde fått opplysninger fra en «anonym kilde» i Center for Disease Control and Prevention (CDC), som kunne fortelle at tall som ble som ble funnet av Wakefield i 2001, viste at svarte barn har større risiko for autisme i etterkant av MMR-vaksinen ble bekreftet, og så bevisst skjult av CDC. Den som “avslørte” var dette skulle være CDC-seniorforsker William W. Thompson (han er den såkalt whistelbloweren i følge soga, men det er bare tøv)

Alt dette ble bragt frem i lyset av en mann ved navn Brian Hooker.

Hvem er Brian Hooker?

Brian Hooker er en kar som har samarbeidet med Andrew Wakefield tidligere. Hooker har gått gradene, fra å være noen lunde i vater i vitenskapens verden, til å ha tatt turen langt inn i antivakslandet. Han har tidligere hevdet at thimerosal i barnevaksiner har vært årsaken til autisme, det stemmer heller ikke. Du kan lese om han her. Brian Hooker criticizes a vaccine safety study; hilarity ensues. http://scienceblogs.com/insolence/2013/04/03/brian-hooker-criticizes-a-vaccine-safety-study-hilarity-ensues/  

Ellers kan jeg anbefale artikkelen fra Forbes som tar for seg blant annet Brian Hooker: - Who Was First With Shocking CDC Autism Data?

https://www.forbes.com/sites/emilywillingham/2014/03/01/who-was-first-with-shocking-cdc-autism-data/#521503865e8a

Vaksinemotstanderens problem er at artikkelen ble trukket tilbake av tidsskriftet den ble publisert i, pga uerklærte interesser og metodesvakheter.

Retraction Watch - Journal makes it official, retracting controversial autism-vaccine paper. http://retractionwatch.com/2014/10/04/journal-makes-it-official-retracting-controversial-autism-vaccine-paper/#more-23091

Kan anbefale hva IflScience og ScienceBlog skriver om saken.

IflScience: - No, The CDC Is Not Covering Up Evidence That Vaccines Cause Autism http://www.iflscience.com/health-and-medicine/no-cdc-not-covering-evidence-vaccines-cause-autism/

ScienceBlog: - A bad day for antivaccinationists: A possible retraction, and the “CDC whistleblower” issues a statement http://scienceblogs.com/insolence/2014/08/28/a-bad-day-for-antivaccinationists-a-retraction-and-the-cdc-whistleblower-issues-a-statement/

En artikkel fra Science-Based Medicine  http://sciencebasedmedicine.org/did-a-high-ranking-whistleblower-really-reveal-that-the-cdc-covered-up-proof-that-vaccines-cause-autism-in-african-american-boys/ gir en fyldig og god innføring i hva dette handler om. Konspirasjonsmongring, forvrenging av fakta, i den hensikt å så tvil, og ikke minst diskreditere CDC, (Centers for Disease Control and Prevention) som vaksinemotstanderne hater intens.

Videoen under fra Time (Science Cop) som ser på saken.

http://time.com/3426725/anti-vaccine-science-cop/

Med andre ord. Hele historien er oppspinn


4 liker  
Svar
Kommentar #15

Tor Næss

0 innlegg  14 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden

Jeg syns historien til sykepleien er høyst relevant, sett i lys av de episodene vi har hatt noen steder den siste tiden. 

Fearmongring av vaksinemotstanderne er dessverre årsaken til de episodene vi ser, hvor barn faktisk dør.

The history of vaccines
https://www.historyofvaccines.org/ er en av de beste stedene hvor du kan se hva vaksiner har betydd for folkehelsen. Nettstedet er bygd opp en informativ og pedagogisk måte. De som står bak nettstedet er The College of Physicians of Philadelphia. The College of Physicians of Philadelphia ble etablert i 1787, for å fremme vitenskap og medisin. De har en rekke artikler og interaktive modeller, som viser hva slags medisinske utfordringer vi har stått overfor gjennom historien. Ikke minst hvordan vi har lært oss å bekjempe farlige sykdommer. Les og lær!

Verdens Helseorganisasjon WHO har svært mye god statistikk om vaksiner.

Summary presentation of key indicators
Global Immunization Data
Vaksinasjonsdekning
http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs378/en/ (globalt oppdatert i 2017)

Nedgang i tilfeller av meslinger
http://www.who.int/gho/immunization/measles/en/     (sakte men sikkert)
Nedgang i tilfeller av polio  http://www.who.int/topics/poliomyelitis/en/
Nedgang i tilfeller av kikhoste
http://www.who.int/immunization/monitoring_surveillance/burden/vpd/surveillance_type/passive/pertussis/en/

Det er ingen tvil, vaksiner redder liv
http://www.who.int/immunization/monitoring_surveillance/en/ . Vaksinemotstanden i en del land har ført til at vi ser en økning i enkelte sykdommer, som det er lett å beskytte seg mot ved hjelp av vaksiner. På verdensbasis så vet vi at barnedødeligheten er kraftig redusert takke være effektive vaksineprogrammer.

Vaksinemotstandens grimme ansikt: http://tovsugeren.blogspot.no/2012/12/vaksinemotstandens-grimme-ansikt.html

Det er et mantra som stadig hamres inn om at det kun er farmasøytisk industri som tjener på vaksineprogrammene. Vel, uten vaksineprogrammene ville mange flere ha dødd, helsevesenet i mange land ville ha måtte bruke store summer på pleie og medisinering, som langt ville overstige kostnadene ved vaksineprogrammene, så det er ikke riktig at vaksiner er så lukrativt som påstås. Det er faktisk kostnadseffektivt å vaksinere sett opp mot alternativene.

Noen tall:
Global eradication of measles: an epidemiologic and economic evaluation.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21666220


Kostnadseffektiviteten av kikhoste boostervaksinasjon i Nederland.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22749838


Cost-effectiveness of adding vaccination with the AS04-adjuvanted human papillomavirus 16/18 vaccine to cervical cancer screening in Hungary.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23110361


Rotavirus vaccine: a cost effective control measure for India.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23071989


Vaccination of risk groups in England using the 13 valent pneumococcal conjugate vaccine: economic analysis.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23103369

The Value of Investing in Vaccines: http://www.jhsph.edu/research/centers-and-institutes/ivac/resources/vaccine-cost-effectiveness.html

Cost-effectiveness and economic benefits of vaccines in low- and middle-income countries: a systematic review. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23142307

Immunisation is one of the most cost-effective ways to save lives, improve health and ensure long-term prosperity http://www.gavi.org/about/value/cost-effective/

Bedre sosioøkonomiske forhold har selvfølgelig hatt en indirekte effekt på sykdommer. Bedre ernæring, for ikke å nevne utviklingen av antibiotika og andre behandlinger, har økt overlevelsen blant de syke. Men vi bør ta med oss at uten vaksineprogrammene ville langt flere ha dødd. Helsevesenet i mange land ville brukt store summer på pleie og medisinering, som langt ville overstige kostnadene ved vaksineprogrammene. Det tryggeste man kan gjøre er å vaksinere sine barn. De aller fleste gjør det, selv om det i noen land enda er en litt for høy andel som ikke vaksinerer. 

 

3 liker  
Svar
Kommentar #16

Are Hegrand

0 innlegg  11 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden

Å hevde at varslersaken i USA enten ikke eksisterer eller er tuftet på myter, er vel det fremste eksempel på fornektelse. Her har altså William Thompson, seniorforsker ved CDC, stått fram via sine advokater og innrømmet å ha begravet fakta. Og fakta her var at vaksinen medførte betydelig høyere grad av autisme. Dette ble offentliggjort via nevnte advokatbyrå. Obama har også innvilget Thompson beskyttelse via tildelt varslerstatus.

Å forsøke hevde at dette bare er tull, er fornektelse og direkte useriøst. Da er man ikke kvalifisiert for diskusjon.

http://sharylattkisson.com/audio-cdc-addresses-allegations-on-vaccine-autism-link-omission/

1 liker  
Svar
Kommentar #17

Tor Næss

0 innlegg  14 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden

Et råd: Sjekk linkene til kilder jeg la inn i innlegget :-) 

3 liker  
Svar
Kommentar #18

Hans Petter Nenseth

1 innlegg  19 kommentarer

Ukvalifisert for diskusjon

Publisert rundt 2 måneder siden

Jeg syns ikke Are Hegrand har noen rett til å bestemme hvem som er/ikke er kvalifisert for diskusjon i denn sammenhengen.
Jeg har samlet noen av hans uttalelser her

3 liker  
Svar
Kommentar #19

Tor Næss

0 innlegg  14 kommentarer

Har vi glemt hvordan det var før vaksinering ble vanlig?

Publisert rundt 2 måneder siden

Fra Forskning.no

Fem til ti barn døde av meslinger hvert år

http://forskning.no/2015/02/meslinger-tok-livet-av-5-10-norske-barn-arlig-vaksinen-kom

– For få husker hvordan sykdommen var. Det er nok en av årsakene til at noen har vaksineskepsis, mener overlege Synne Sandbu ved vaksineavdelingen i Folkehelseinstituttet til forskning.no.

«– For få husker hvordan sykdommen var. Det er nok en av årsakene til at noen har vaksineskepsis, mener overlege Synne Sandbu ved vaksineavdelingen i Folkehelseinstituttet til forskning.no.

– Noen foreldre lar være å vaksinere sine barn, fordi de blir feilinformert av vaksinemotstandere, sier overlege Synne Sandbu ved vaksineavdelingen i Folkehelseinstituttet.

Det mener også Kjersti Weimoth Sørensen på Strømmen. Hun fikk meslinger som treåring, rett før vaksinen ble tatt i bruk i 1969.

– Dette er så lenge siden at vi dessverre glemmer hvor beskyttet vi er nå, sier hun til».

____________________________________________________

Kikhoste til pusten stanset http://forskning.no/helse-sykdommer-vaksiner/2015/03/kikhoste-til-pusten-stanset 

«Nå dør han», sa moren til den vesle gutten. Han var blitt blå i ansiktet av hostingen. Kikhoste tok livet av mange barn på 1940-tallet. Etter at de fleste fikk vaksine, dør nesten ingen.

______________________________________________________

Vaksinen mot polio utryddet sykdommen i Norge
http://forskning.no/2015/02/poliorammet-refser-vaksinemotstandere

«Nesten 10 000 nordmenn som ble rammet av polio, lever ennå. Turid fikk polio som syvåring, fire år før vaksinen kom. Vaksinemotstandere setter egne og andres barns liv i fare, mener hun. Minst 300 norske barn døde under epidemiene på 50-tallet».

2 liker  
Svar
Kommentar #20

Petter Kvinlaug

190 innlegg  5348 kommentarer

Nei

Publisert rundt 2 måneder siden
Øystein Gudim. Gå til den siterte teksten.
29 dødsfall er få i global målestokk. Men de foreldrene som mistet sine barn fordi de ikke var vaksinert ser nok ikke dette bare som statistikk. Alle disse dødsfallene (og mange i Kongo) kunne vært unngått dersom vaksineringen nådde godt nok ut.

Du vet meget godt at de fleste dødsfallene i Kongo ikke har noe med vaksinering å gjøre. Det er drap.

Hvis du ønsker å spare menneskeliv, hvor skal vi da sette vår energi inn?

1 liker  
Svar
Kommentar #21

Sturla Hansen

0 innlegg  5 kommentarer

Det som er litt morsomt...

Publisert rundt 2 måneder siden

..er at du under overskriften "Misbruken av ordet konspirasjonsteori er ikke morsom" bruker den mest ihjelslåtte konspirasjonsteorien i verden som poeng.
Det er vel ikke en eneste konspi-teori som er så grundig vitenskapelig tilbakevist, i så mange frittstående og fagfellevurderte forskningsprosjekt, som akkurat Wakefields autisme-bløff.

Nei, når jeg tenker meg om er kanskje ikke morsomt det rette ordet, selv om humor definitivt er ett element er det jo også tragisk.
Da lander vi altså på tragikomisk.
Komisk fordi det er helt utrolig hva noen klarer å tro på, mot alle bevis, tragisk fordi denne troen i mange tilfeller kan koste liv.
Noen andres liv.
Å kalle spinnville konspirasjonsteorier for konspirasjonsteorier er ikke missbruk av ordet og oppfattes ikke som det av andre enn tilhengerne av de aktuelle konspirasjonsteoriene.

https://radikalportal.no/2014/09/07/kritikk-av-trond-skaftnesmo/

4 liker  
Svar
Kommentar #22

Øystein Gudim

2 innlegg  22 kommentarer

Det dør flere barn av sykdom

Publisert rundt 2 måneder siden

Før meslingvaksinen kom døde det millioner av barn hvert år i verden pga. meslinger. Tallet er nå redusert til ca. 134.200 (registrert i 2015). Ressursbruken på vaksiner er svært viktig og redder livet for millioner av barn. 

Barn i Kongo dør primært pga. sammenbruddet i et samfunn i sterk voldelig konflikt, sekundært av direkte drap. Ikke gjør det beste til det godes fiende. Det er mulig å bruke ressurser på mer enn ett område. 

2 liker  
Svar
Kommentar #23

Petter Kvinlaug

190 innlegg  5348 kommentarer

Vel..

Publisert rundt 2 måneder siden
Øystein Gudim. Gå til den siterte teksten.

Før meslingvaksinen kom døde det millioner av barn hvert år i verden pga. meslinger. Tallet er nå redusert til ca. 134.200 (registrert i 2015). Ressursbruken på vaksiner er svært viktig og redder livet for millioner av barn. 

Barn i Kongo dør primært pga. sammenbruddet i et samfunn i sterk voldelig konflikt, sekundært av direkte drap. Ikke gjør det beste til det godes fiende. Det er mulig å bruke ressurser på mer enn ett område. 

Alle barn, da jeg vokste opp på 60-70 tallet, hadde meslinger, vannkopper, kusma, røde hunder og hva det nå heter. Ingen av oss var vaksinert mot barnesykdommer. Jeg hørte ikke om noen som døde av det.

Det er greit nok at vi vaksineres mot dødelige sykdommer, men vi har sett eksempler på at vaksiner kan ha stygge bivirkninger hos enkelte.

At så mange mennesker dør i verden i dag, ligger nok litt på et annet plan enn vaksine. Har du tenkt på det?

1 liker  
Svar
Kommentar #24

Tore B. Krudtaa

5 innlegg  26 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden

Sturla Hansen viser til en temelig far out sak av Øivind Bergh om forfatteren, filosofen, naturforvalteren og steinerpedagogen Trond Skaftnesmo. Problemet med saken fra Bergh er at han der også bedriver en agressiv form for stråmannsargumentasjon - som ikke hører hjemme i en konstruktiv debatt.

Skaftnesmo har også enkelt opplyst om hvor useriøs denne forskeren Øivind Bergh fremstår i det offentlige rom - i sin replikk:

Upresis og uhemmet giftbruk fra Øivind Bergh

 

1 liker  
Svar
Kommentar #25

Øystein Gudim

2 innlegg  22 kommentarer

Sukk..

Publisert rundt 2 måneder siden

Personlige anekdoter dokumenterer ingenting. Hvis jeg ikke kjenner noen som har kjørt seg ihjel på motorsykkel så betyr det at ingen dør i motorsykkelulykker?? Jeg hadde også de fleste sykdommene som barn, for med få unntak fantes det ikke vaksiner mot dem. 

Om du gidder sjekke medisinsk statistikk og historie ser du at tuberkulose, polio, meslinger, røde hunder osv. kostet liv i Norge. Men langt mer omfattende var de som fikk varig men av sykdommene i form av lammelser (polio), fikk hjerneskade eller ødelagt syn / hørsel (meslinger), døvhet eller sterilitet (kusma) eller på annen måte varig ødelagt livskvalitet. Å vaksinere koster svært lite sammenlignet med at helsevesenet skal bruke milliardbeløp på unødvendig behandling av sykdom som kunne vært unngått. 

Mine foreldre og besteforeldre var redde for polio fordi de "kjente noen" som ble rammet. Historieløsheten om dette viser at suksessen til vaksinene er blitt et problem for folkehelsa. Folk er redde for (stort sett) små bivirkninger av vaksiner mens de har glemt virkningen av sykdommene. 

Spebarnsdødeligheten er mer enn halvert i verden siden 1990. Ikke kun pga. vaksiner, men kom ikke med (antivaks) påstanden om at rent vann, godt kosthold og kjøleskap er forklaringen. Pakistan og Afghanistan har et polioproblem. India har det ikke. Forskjellen kan du finne ved å sammenligne vaksineprogrammet i landene. 

2 liker  
Svar
Kommentar #26

Sturla Hansen

0 innlegg  5 kommentarer

Stråmenn meg her og stråmenn meg der...

Publisert rundt 2 måneder siden

Du må gjerne komme med noen eksempler på denne stråmannsargumentasjonen du stadig snakker om.
Jeg venter i spenning på om du har din helt egne definisjon på det uttrykket, også.

Svar
Kommentar #27

Tor Næss

0 innlegg  14 kommentarer

Bergh og Skafnesmo er tydelig uenige, men begge argumenterer saklig og grundig.

Publisert rundt 2 måneder siden

Bergh og Skafnesmo er tydelig uenige, men begge argumenterer saklig og grundig. Trond Skaftnesmo er sentral i Paradigmeskifte forlag. Et lite forlag som kort fortalt lanserer bøker og oversetter bøker som dessverre noen ganger er skjemmet av pseudovitenskapelig tøv. I Trond Skaftnesmo bok Folkefiender om sannhetens pris og vitenskapens sjel renvasker og Semmelweiss-forskjønner Skaftnesmo dilettanter i forskningens verden som Andrew Wakefield
http://www.newsweek.com/2015/02/20/andrew-wakefield-father-anti-vaccine-movement-sticks-his-story-305836.html (vaksiner og autisme

Olle Johansson
http://28815.vgb.no/2008/09/22/den-nye-alarmprofessoren/ – (høyfrekvent stråling) og ikke minst Arpad Pusztai (genmodifiserte organisme) https://en.wikipedia.org/wiki/Pusztai_affair 

Jeg har tatt opp det i en egen bloggpost og er uenig med Skaftnesmo.

http://tovsugeren.blogspot.no/2015/08/pseudovitenskapens-fanebrere-del-2.html

Det betyr ikke at Skaftnesmo har noen gode poenger i sin kritikk av forskningens problemer og utfordringer, men han har samtidig problemer med å helt få med seg hva forsking egentlig handler om.  Det antroposofiske/alternative miljøer forholder seg til forskning på en litt snodig måte. Den forskningen de liker, den støttes, den de ikke liker, den ser man bort fra og bortforklarer.  Det er ikke slik det fungere. 

3 liker  
Svar
Kommentar #28

Petter Kvinlaug

190 innlegg  5348 kommentarer

Jeg ser det....

Publisert rundt 2 måneder siden
Øystein Gudim. Gå til den siterte teksten.

Personlige anekdoter dokumenterer ingenting. Hvis jeg ikke kjenner noen som har kjørt seg ihjel på motorsykkel så betyr det at ingen dør i motorsykkelulykker?? Jeg hadde også de fleste sykdommene som barn, for med få unntak fantes det ikke vaksiner mot dem. 

Om du gidder sjekke medisinsk statistikk og historie ser du at tuberkulose, polio, meslinger, røde hunder osv. kostet liv i Norge. Men langt mer omfattende var de som fikk varig men av sykdommene i form av lammelser (polio), fikk hjerneskade eller ødelagt syn / hørsel (meslinger), døvhet eller sterilitet (kusma) eller på annen måte varig ødelagt livskvalitet. Å vaksinere koster svært lite sammenlignet med at helsevesenet skal bruke milliardbeløp på unødvendig behandling av sykdom som kunne vært unngått. 

Mine foreldre og besteforeldre var redde for polio fordi de "kjente noen" som ble rammet. Historieløsheten om dette viser at suksessen til vaksinene er blitt et problem for folkehelsa. Folk er redde for (stort sett) små bivirkninger av vaksiner mens de har glemt virkningen av sykdommene. 

Spebarnsdødeligheten er mer enn halvert i verden siden 1990. Ikke kun pga. vaksiner, men kom ikke med (antivaks) påstanden om at rent vann, godt kosthold og kjøleskap er forklaringen. Pakistan og Afghanistan har et polioproblem. India har det ikke. Forskjellen kan du finne ved å sammenligne vaksineprogrammet i landene. 

Men jeg har et inntrykk av at du vil bruke "globoid-metoden" for å løse verdens problemer. Du tar ikke tak i rot-årsaken. Du tar bare tak i symptomene, og prøver å gjøre noe med dem. Min erfaring tilsier at den metoden er nytteløs, på sikt.

Hvis flere barn overlever sykdommer, vil det bare bli større elendighet i verden, hvis ikke du gjør noe annet. Ser du ikke det?



1 liker  
Svar
Kommentar #29

Øivind Bergh

1 innlegg  8 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden
Tore B. Krudtaa. Gå til den siterte teksten.

Skaftnesmo har også enkelt opplyst om hvor useriøs denne forskeren Øivind Bergh fremstår i det offentlige rom - i sin replikk:

Upresis og uhemmet giftbruk fra Øivind Bergh

Jeg anser Skaftnesmos bok "Folkefiender som lite vitenskapelig, sgterkt preget av forfatterens forutintatte meninger, og hans manglende faglige bakgrunn i og forståelse av helserelaterte fag. Jeg skrev et svar til Skaftnesmo i kommentarfeltet under artikkelen hans, og gjengir det i sin helhet her:

"God dag mann, økseskaft!

Slik kan Trond Skaftnesmos tilsvar oppsummeres.

1. Han svarer ikke på min påvisning av at hans (og Tore B. Krudtaas) artikkel "Når ble brunskvetting og desinformasjon god journalistikk" rett og slett fullstendig fortier samtlige faktiske forhold som lå til grunn for John Færseths artikler. Jeg kan i grunnen forstå at han ikke prøver. Det finnes neppe noe forsvar for å framstille en hederlig journalist som løgner. De eneste løgner i denne sammenhengen er Skaftnesmos og Krudtaas "unnlatelsesløgner".

2. Han svarer ikke på min påvisning av at han bedriver brunskvetting av et helt fagmiljø. Dagen etter at to norske molekylærbiologer fikk Nobelprisen er det fristende å spørre om han ser disse to som bærere av et nazistisk menneskesyn

3. Han tror den amerikanske "varslingssaken" innebærer en frikjennelse av svindleren Andrew Wakefield. Svaret på det kan leses i min artikkel "Det alternative monster" https://radikalportal.no/2014/10/03/det-alternative-monster/

Ved å akseptere "varslerens" datasett har Skaftnesmo implisitt akseptert et datasett som alene slår beina under Wakefield (i den grad han ikke var diskreditert godt nok allerede). Da har han også slått beina under en tredjedel av sin egen bok "Folkefiender". Jeg gratulerer med århundrets selvmål.

4. Han hevder at Gro Lystad ikke er antroposof. Greit det, det er mulig det finnes en distinksjon blant de troende. Jeg registrerer ihvertfall at Lystad henviser masse til Steiner-ideologien - og at FHI er bekymret over Steinermiljøene. http://www.nrk.no/norge/fry...

5. I kjølvannet av NRKs "Folkeopplysningen" om vaksiner er det kommet fram kritikk om og fra Steiner-miljøene. Dels går kritikken på at foreldre reagerer - de opplyser at de vaksinerer akkurat sånn som andre. I så fall er det rosverdig. Samtidig har Steinerskoleforbundet kommet med en svadauttalelse om at "det kan være gode grunner å la være" (å vaksinere ungene). Det er ekstremt kritikkverdig, og viser det skadelige ved Skaftnesmos virksomhet. Forsvar for vitenskapelig svindel er og blir skadelig virksomhet.

6. På nettstedet "Kulturverk" er det kommet en artikkel om at vår "meningsfrihet" skulle være i fare. Foranledningen er visstnok en epost fra en medarbeider (Magnus Eriksson) på Radikal Portal. Det førte til en tirade av beskyldninger mot Human-Etisk Forbund, John Færseth og meg. Mitt svar på det er:
a. Magnus Eriksson og Radikal Portal har ingen ting med Human-Etisk Forbund å gjøre
b. John Færseth og jeg har ingen ting med den omtalte eposten å gjøre
c. John Færseth er ikke medlem av Human-Etisk Forbund (noe han har påpekt ørten ganger)
d. Jeg er medlem - har vært det siden jeg begravde min far etter et humanistisk rituale for 34 år siden, og har siden betalt kontingenten uten noensinne å gå å¨et møte eller ha noe verv
e. Uten å ha lest den omtalte eposten fra Eriksson vil jeg påpeke at det å kritisere "Kulturverk" er en demokratisk rettighet. Jeg krever "meningsfrihet" for meg selv og andre til å kritisere "Kulturverk"så mye jeg og andre vil. Jeg støtter dermed også Erikssons rett til å sende eposter til dem han vil.

7. Jeg registrerer at Skaftnesmos forlag (ved antroposofen Gottlieb Fjeldså) på sin hjemmeside kaller meg et "nett-troll" . Så mye for Skaftnesmos sutring om "guilt by association". Dannede mennesker, dette, med "høyt intellektuelt nivå", som Skaftnesmo visstnok liker å skrive.

8. Jeg registrerer også at en nær samarbeidspartner av Skaftnesmo (Tore B. Krudtaa) har innrømmet å ha ringt redaksjoner både i Dagsavisen, Vårt Land, og Radikal Portal, og krevd artikkelen fjernet. I Vårt Land spammet han kommentarfeltet slik at avisen valgte å trekke den. I Radikal Portal har han - vel - leseren kan se mine artiklers kommentarfelt, og vurdere selv hva Krudtaa har gjort.

Finnes det noe forsvar for Trond Skaftnesmo? Jeg tror ikke det. For ordens skyld er jeg ikke intressert i Tore B. Krudtaas meninger om denne posten. Jeg er interessert i Trond Skaftnesmos eventuelle meninger. Hvis han ikke har noen, kan det være det samme."

Skaftnesmo har aldri kommentert dette. Jeg vil føye til at jeg i ettertid har vært på 1 - ett - møte i Human-Etisk Forbund, i forbindelse med en venns boklansering.

 

3 liker  
Svar
Kommentar #30

Øystein Gudim

2 innlegg  22 kommentarer

Redusert befolkningsvekst

Publisert rundt 2 måneder siden

All demografisk historie viser at nedgang i barnedødelighet påvirker antallet barn som fødes, og befolkningsveksten går ned. Kombinert med bedret utdanning, utvikling av landbruk, industri og tertiærnæringer skapes nødvendig utvikling. Forebyggende primærhelsetjeneste er en av de billigste innsatsene for folkehelsa framfor dyre behandlingstilbud som ikke når ut til alle. Man må spille piano med ti fingre, så selvsagt er vaksinering bare en liten del av det totale bildet. Men vaksiner er trolig det mest vellykkede folkehelsetiltak verden har sett de siste hundre år - ved siden av reint vann. Nesten 30 år i bistandsbransjen har gitt meg innsyn i hvor komplekst det er å skape utvikling for de mange. 

3 liker  
Svar
Kommentar #31

Øivind Bergh

1 innlegg  8 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden
Petter Kvinlaug. Gå til den siterte teksten.

Men jeg har et inntrykk av at du vil bruke "globoid-metoden" for å løse verdens problemer. Du tar ikke tak i rot-årsaken. Du tar bare tak i symptomene, og prøver å gjøre noe med dem. Min erfaring tilsier at den metoden er nytteløs, på sikt.

Hvis flere barn overlever sykdommer, vil det bare bli større elendighet i verden, hvis ikke du gjør noe annet. Ser du ikke det?

Sykdommene er jo ett av de virkelig grunnleggende problemene i verden! Rot-årsaken er at vi lever i samliv med andre organismer som aldeles ikke "vil oss vel". Sykdom, lidelse og død er en del av naturen, og har alltid vært det. Først de siste par hundreårene har menneskene ved kunstige hjelpemidler maktet å fri seg fra enkelte sykdommers tyranni. Det burde vi være glade for, i stedet for å ønske barns død, som jeg har inntrykk av at Kvinlaug gjør.

Det er også slik at redusert barnedødelighet å og si alltid følges av reduserte fødselstall. Økt overlevelse for barn fører til at foreldre får færre barn, og heller investerer mer i de de har, i trygghet om at de fleste av dem vil vokse opp. 

Det er forøvrig et tragikomisk poeng at særlig Bill Gates har fått pepper fra konspirajonstullinger for å påpeke dette. De påstår at han vil desimere verdens befolkning med vaksiner. (Forøvrig stikk motsatt av Kvinlaugs påstand). I virkeligheten har Gates påpekt det selvsagte i at det er ønskelig med alle tiltak som fører til redusert lidelse, og reduserte fødselstall - ved at barnedødeligheten går ned. Da slipper også kvinnene å være gravide hele tiden, kommer seg i arbeid og forutsetningene for økt velstand vil være til stede.

Ellers er så vidt jeg kan se alle vaksinekritiske påstander her inne tatt grundig hånd om av. andre debattanter enn meg.Da er det ikke noen vits i å tvære videre på dem. Disse konspirasjonsteoriene er døde, og bør forbigås i stillhet.

3 liker  
Svar
Kommentar #32

Petter Kvinlaug

190 innlegg  5348 kommentarer

Vel..

Publisert rundt 2 måneder siden

Jeg har reist mye omkring i verden. Jeg har brukt mye tid i Afrika. Jeg hjelper så mye jeg kan, men samtidig ser jeg at jeg kan ikke hjelpe alle. Det er trist.......

Jeg ønsker ikke barns død, slik noen påstår, men jeg har sett så meget at jeg vet hva jeg snakker om.

Hvis du ønker å forbedre folks helse, uten å forbedere deres rammevilkår, blir det lemenår. Det sier seg selv. Hvor skal vi gjøre av alle disse folkene?

Den eneste løsningen er å dyrke opp Sahara, slik jeg har påpekt mange ganger før.

Denne kommentaren kommer helt sikkert til å bli slettet, fordi noen (den vanlige) kommer til å klage på at jeg har sammenlignet mennesker med lemen. De forstår ikke bilder.

Men det er klart at de som utfører en profesjon, er interessert i sin profesjon. "Follow the money" Det er der det ligger i de fleste tilfeller....

1 liker  
Svar
Kommentar #33

Are Hegrand

0 innlegg  11 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden

Det er gjort mye for å forsøke hysje ned varslersaken. Den er imidlertid reell. En seniorforskers samvittighet forbød ham å fortsette å holde kjeft, og han satset alt - hans egen karriere deriblant - på å få ut sannheten til folk. Det ville vært for ille om folk skulle velge vaksinering uten å være klar over farene forbundet med dette.

 

Her er litt om da Obama innvilget Thompson varslerstatus:
http://dailycaller.com/2015/02/03/obama-admin-grants-immunity-to-cdc-scientist-that-fudged-vaccine-report-whistleblower-plans-to-testify-before-congress/

Denne katta er ute av sekken, og det er slik det er. Diskuterer ikke dette, det blir rett og slett for dumt.

 

1 liker  
Svar
Kommentar #34

Tore B. Krudtaa

5 innlegg  26 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden
Sturla Hansen. Gå til den siterte teksten.
Det er ikke morsomt når norske ”vaksineskeptikere” nærmest har gjort det til sitt varemerke å beskylde alle som kritiserer dem for å være pedofile og alkoholiserte.

Det er jo så mange eksempler man kan benytte. Her er noen:
Bergh skriver bl.a. dette:
"...Det er ikke morsomt når norske ”vaksineskeptikere” nærmest har gjort det til sitt varemerke å beskylde alle som kritiserer dem for å være pedofile og alkoholiserte..."

Dette er jo en påstander Bergh ikke har dekning for. Han anklager i realiteten alle norske "vaksineskeptikere" for å beskylde de som kritiserer vaksineforkjemperne for å være pedofile og alkoholiserte. Men hvor har Bergh underlaget for en slik påstand? Dette er jo tatt ut av lufta av Bergh, og er kun skrevet for å forsøke å sanke sympatier fra leserne. Men de årvåkne leserne vil nok raskt forstå at påstanden til Bergh er spinnville påstander. 

1 liker  
Svar
Kommentar #35

Tor Næss

0 innlegg  14 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden

Helt enig Hegrand. Det er for dumt å diskutere den famøse saken om den påståtte whistelbloweren, rett og slett fordi det bare tull.  Sjekk også de andre kildene i innlegget jeg skrev om dette lenger oppe.  For ordens skyld gjengir jeg noen av dem her. 

Kan anbefale hva IflScience og ScienceBlog skriver om saken.

IflScience: - No, The CDC Is Not Covering Up Evidence That Vaccines Cause Autism
http://www.iflscience.com/health-and-medicine/no-cdc-not-covering-evidence-vaccines-cause-autism/

ScienceBlog: - A bad day for antivaccinationists: A possible retraction, and the “CDC whistleblower” issues a statement
http://scienceblogs.com/insolence/2014/08/28/a-bad-day-for-antivaccinationists-a-retraction-and-the-cdc-whistleblower-issues-a-statement/

En artikkel fra Science-Based Medicine
http://sciencebasedmedicine.org/did-a-high-ranking-whistleblower-really-reveal-that-the-cdc-covered-up-proof-that-vaccines-cause-autism-in-african-american-boys/ gir en fyldig og god innføring i hva dette handler om. Konspirasjonsmongring, forvrenging av fakta, i den hensikt å så tvil, og ikke minst diskreditere CDC, (Centers for Disease Control and Prevention) som vaksinemotstanderne hater intens.

3 liker  
Svar
Kommentar #36

Hans Petter Nenseth

1 innlegg  19 kommentarer

Varslere meg her og stråmenn meg der

Publisert rundt 2 måneder siden

Det er uomtvistelig og vitenskaplig dokumentert at MMRvaksinen (og de andre i barneprogrammet) er trygge og svært effektive. Disse "varslerne" som Hegrand og Krudtaa elsker å referere til, det er ingenting de kan si som gjør vaksiner farlige. Begge to har sett grundig dokumentasjon på dette før. Når det gjelder Wakefield, han er altså en svindler som har fått litt for mange foreldre til å leke med sine barns liv slik at oppblomstring av meslinger har vært konsekvensen. Med mindre da Krudtaa vil dokumentere at hygienen plutselig ble langt dårligere i California for en knapp stund siden. :)

2 liker  
Svar
Kommentar #37

Øivind Bergh

1 innlegg  8 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden
Tore B. Krudtaa. Gå til den siterte teksten.
Det er jo så mange eksempler man kan benytte. Her er noen:
Bergh skriver bl.a. dette:
"...Det er ikke morsomt når norske ”vaksineskeptikere” nærmest har gjort det til sitt varemerke å beskylde alle som kritiserer dem for å være pedofile og alkoholiserte..."

Dette er jo en påstander Bergh ikke har dekning for. Han anklager i realiteten alle norske "vaksineskeptikere" for å beskylde de som kritiserer vaksineforkjemperne for å være pedofile og alkoholiserte. Men hvor har Bergh underlaget for en slik påstand? Dette er jo tatt ut av lufta av Bergh, og er kun skrevet for å forsøke å sanke sympatier fra leserne. Men de årvåkne leserne vil nok raskt forstå at påstanden til Bergh er spinnville påstander. 

Dette er tull.

Jeg anklager ikke "i realiteten alle" norke vakineskeptikere" for å drive med sverting av meningmotstandere med påstander om pedofili og alkoholime. Jeg anklager noen av dem for å være det.

De er sannelig plagsomme nok. Det kom inn en deltaker i denne tråden med slike påstander. Vedkommende ble fjernet av moderator.

Jeg kan godt nevne hvilke norske "vaksineskepkere" som er dømt for å fremsette slike påstander. Men det er kanskje mest hensynsfullt å la være. 

Forøvrig registrerer jeg at Krudtaa og Hegrand ikke er i stand til å komme med noe som helst faglig begrunnet forsvar for de konspirasjonsteoriene de sprer, og jeg ser da heller ingen hensikt i ytterligere diskusjon.

4 liker  
Svar
Kommentar #38

Sturla Hansen

0 innlegg  5 kommentarer

Noen?

Publisert rundt 2 måneder siden

Nei, det var ikke "noen", det var et eneste ensomt eksempel.
Som er feil, tilogmed, å påstå at det er tatt ut av løse lufta, når vi har sett svertekampanjene satt igang mot folk som argumenterer mot antivaksere er jo helt latterlig og jeg tror de fleste lesere som har fulgt med litt i dette vil se det for hva det er: Løgn.
En påstått stråmann som åpenbart ikke er en stråmann, prøv gjerne med et av de andre mange eksemplene du nevner det er å ta av.

3 liker  
Svar
Kommentar #39

Helge Skou Dale

0 innlegg  3 kommentarer

Hegrand og Krudtaa.

Publisert rundt 2 måneder siden

Det er meningsløst å debattere vaksiner med mennesker som Hegrand og Krudtaa. Begge to er forutsigbare konspirasjonsteoretikere som nekter å forholde seg til forskning, vitenskap og fakta som ikke stemmer med verdensbildet deres.
De har gjort seg opp en mening om hvordan verden er satt sammen. Og de vil aldri forandre på denne meningen.

Begge to er overbevist om at samtlige terroraksjoner i Vesten de siste 20 årene er iscenesatt av myndighetene. Hegrand har f.eks skrevet på sin FB-side at terroren som rammet Norge 22 juli var bestilt og utført av norske myndigheter.
Krudtaa debatterer daglig 9/11 og mener at amerikanske myndigheter sto bak.

De tror også på chemtrails. At flyene over oss slipper ut gift. Motivene er de ikke helt enige om. Krudtaa mener at det er for å manipulere været. Hegrand har vingler litt og mener det er for å forgifte oss. Eller at chemtrails er endel av et våpen de kaller for HAARP. Dette våpenet står bak de fleste naturkatastrofer de siste årene. 

De er også hellig overbevist om at vaksiner er skadelige og at vaksiner er årsaken til omtrent 99% av all sykdom i verden.
Kreft, MS, ALS, ME, autisme, krybbedød osv. Listen er uendelig.

At vitenskapen har brukt milliarder på å tilbakebevise disse påstandene bryr de seg ikke om.
De drar bare pengekortet og hevder at legemiddelindustrien manipulerer og bestikker mennesker over hele verden. 

Det er ikke mange dagene siden at Krudtaa skrev på sin FB-side at helseminstrene i mange land står på lønningslistene til legemiddelindustrien.

Hegrand og Krudtaa mener altså at titusenvis av leger, forskere, sykepleiere og politikere vet at vaksiner skader og dreper barn. Men de holder kjeft fordi legemiddelindustrien betaler dem. Dette har pågått i over 100 år. 

Filmen som Krudtaa til stadighet drar fram er svindel fra ende til annen.
F.eks så hevder Bigtree og Wakefield i filmen at CDC ødela data.
Men at de har vært så heldig å få tak i dataen og kan vise dem fram i filmen.
Men hvor fikk Wakefield og Bigtree tak i data som CDC ifølge dem hadde ødelagt?
Sannheten er at de skrev et brev til CDC og spurte om de kunne få dem. Siden slike data er offentlig informasjon kan hvem som helst skrive til CDC og be om det.
For CDC hadde aldri ødelagt noe data.
Dette er godt bevis på at Wakefield og Bigtree er svindlere. Jeg spurt Krudtaa og Hegrand om dette flere ganger. Men de har ikke svart.
Jeg også spurt dem flere andre ting om denne filmen som de heller ikke svarer på.

Hegrand og Krudtaa hater sannheten fordi den ikke passer inn i verdensbildet deres.
De kan ikke bli tatt seriøst i noen som helst slags sammenheng.
Å høre på dem når det kommer til vaksiner er rett og slett livsfarlig.
De har overhodet ingen forutsetninger for å uttale seg om vaksiner. De forstår ikke engang grunnleggende kjemi. Langt mindre biologi og immunologi.

3 liker  
Svar
Kommentar #40

Tore B. Krudtaa

5 innlegg  26 kommentarer

Helge Skou Dale er dårlig til å ljuge

Publisert rundt 2 måneder siden

Kommentaren til Helge Skou Dale er interessant ene og alene fordi det er opplagt at han er fryktelig frustrert over at Are Hegrand og jeg har tatt oss tid til å kommentere under utblåsningen og stråmannsargumentasjonen til Øivind Bergh.

Ellers kan jeg påpeke at hvis man først skal ljuge om meningsmotstandere i det offentlige rom (noe man absolutt ikke bør), bør man i det minste forsøke å ljuge på en slik måte at folk tror på det en skriver.

Jeg gidder ikke å kommentere alt det Dale fantaserer om, men kan trekke ut noen påstander for å illustrere den opplagte ljugingen. Dale skriver bl.a., og jeg skriver her for meg selv da jeg ikke kan uttale meg på vegne av andre med mindre jeg har tilllatelse til det:

"...Begge to er overbevist om at samtlige terroraksjoner i Vesten de siste 20 årene er iscenesatt av myndighetene..."

og

"...Krudtaa debatterer daglig 9/11 og mener at amerikanske myndigheter sto bak..."

Påstandene ovenfor er to opplagte løgner fra Dale. Det er f.eks. ganske enkelt å sjekke at siste påstand fra Dale ovenfor er en løgn. Det kan gjøres ved å besøke min FB-side her:
https://www.facebook.com/tore.krudtaa?fref=nf&pnref=story

Å sjekke sannhetsgehalten (eller mangel på sådan) i den første påstanden jeg viste til, er ikke like enkelt. Men kan jo enkelt avklares ved at Dale selv publiserer noe som kan underbygge hans påstand.

Ellers kan jeg påpeke at Dale følger opp sporet fra Øivind Bergh og det er at han elegant sporer av fra det som Bergh gir inntrykk av er det egentlige temaet, og tror åpenbart at en utstrakt bruk av rene løgner og stråmannsargumentasjon skal få leserne til å ta avstand fra meg og mine meninger. Men hvor relevant er nå en slik debatt-teknikk Dale. Jeg tviler sterkt på at leseren er så fryktelig interessert i dine feberfantasier. Og om jeg skulle mene at den offisielle versjonen av hva som hendte 11. september 2001 er feil og at det ikke er 19 arabare som forårsaket terroren den dagen - spiller det altså ingen rolle i forhold til vaksinedebatten. Jeg kan ta feil, og jeg kan ha rett. Men det handler uansett ikke om vaksiner, og er derfor irrelevant å diskutere her - med mindre hensikten er å latterliggjøre da.

Jeg derimot har faktisk sett hele dokumentarfilmen, og ikke bare traileren:
VAXXED - From Cover-Up to Catastrophe.
Her en trailer fra den viktige dokumentaren:
http://vaxxedthemovie.com/stream/ 

Dokumentarfilmen er viktig den. Og det er hevet over enhver tvil at CDC har manipulert egne forskningsdata for å skjule linken mellom MMR-Vaksine og Autisme. Det er svært alvorlig, og det er dokumentert fra en ansatt i CDC som var med på jukset - men som senere angret, og deretter sørget for å få historien ut. Hva han avslører er bl.a. dokumentert via hemmelige lydopptak med en utenfor CDC. Tallenes tale er også klar. Når man får fremlagt de umanipulerte statistiske dataene fra forskningen er linken mellom MMR-vaksine og Autisme klar. At Helge Skou Dale forsøker å skape et inntrykk av noe annet forandrer ikke på slike fakta.



 


1 liker  
Svar
Kommentar #41

Helge Skou Dale

0 innlegg  3 kommentarer

Krudtaa fantaserer igjen.

Publisert rundt 2 måneder siden

Såframt Krudtaa ikke har slettet den, så ligger det en lang tråd på FB-profilen hans der han får seriøse spørsmål om 9/11 som han ikke klarer å svare på.
Det endelige svaret Krudtaa gir er "Mellemstad-svada + Mellemstad-svada = enda mer Mellemstad-svada".

Søker man videre i profilen hans finner man masse poster og kommentarer om 9/11. Hvorfor Krudtaa prøver å bortforklare dette aner jeg ikke.

Krudtaa støtter også lovbrudd. I Orkdal så bor det en person som til stadighet kjører rundt i diverse kjøretøy uten forsikring og skilt. Mannen har heller ikke førerkort. Mannen tar opp store ressurser hos politiet.
Krudtaa sin kommentar til mannens lovbrudd: "Er politiet betalt av staten for å plage innbyggere?"
Mener virkelig Krudtaa at politiet plager innbyggere når de håndhever loven? Har Krudtaa tenkt over konsekvensene det vil får hvis denne mannen kjører på noen uten forsikring?
Dette kan også leses på hans FB-side.

En annen ting man kan lese på Krudtaas FB-side er at de nye strømmålerene er helseskadelige! Jepp du leste riktig. 

Er Tore B Krudtaa virkelig en mann som man skal ta alvorlig?
Selvfølgelig ikke.
Og spesielt ikke når vi snakker om vaksiner.
Alt det andre kan vi heller lese som lett underholdning i sommervarmen.

Jeg har også sett hele filmen som Krudtaa snakker om. Jeg har også sjekket påstandene som blir presentet i den. jeg har derimot brukt vitenskapelige kilder. Krudtaa har ikke sjekket noe som helst. I beste fall har han brukt NaturalNews som er en side som lever av løgn.

Så vi kan spørre Krudtaa igjen.
I filmen blir det sagt at CDC ødela data i forbindelse med en studie.
Men i filmen så viser Wakefiled og Bigtree fram disse dataene.
Hvor har Wakefield og Bigtree fått disse dataene? De hevder jo at de var ødelagt!

Hvis Krudtaa hadde gjort litt faktasjekking så ville han fort funnet at Wakefield og Bigtree skrev et brev til CDC og spurte om å få utlevert disse dataene. Brevet ligger på nett og er signert både Bigtree og Wakefield. Slik korrespondanse med en offentlig instutisjon i USA er tilgjengelig for alle.

Hvorfor velger Wakefield og Bigtree å lyve om dette? Når de fikk spørsmål om dette så nektet de å svare. Hvorfor ville de ikke svare? Har de noe å skjule?

Hva slags umanipulerte data er det Krudtaa snakker om? Absolutt all forskning tilsier at det ikke finnes et fnugg av bevis for en sammenheng mellom vaksiner og autisme. Hvis Krudtaa sitter på studier eller statistiske data som sier noe annet så er det i så fall sensasjonelt og han bør umiddelbart publisere dette. 

2 liker  
Svar
Kommentar #42

Oddbjørn Johannessen

149 innlegg  12142 kommentarer

Fantasier?

Publisert rundt 2 måneder siden
Tore B. Krudtaa. Gå til den siterte teksten.
Jeg gidder ikke å kommentere alt det Dale fantaserer om

Sitat fra Fritanke.no 12.06.2014:

Tore B. Krudtaa har i lang tid vært en kontroversiell lokallagsleder for Miljøpartiet De Grønne i Sandefjord. Han har støttet synspunktene til den kontroversielle antivaksinebevegelsen, samt konspirasjonsteorien om «chemtrails» – ideen om at kondensstriper etter fly egentlig er utslipp av gift for å sløve ned befolkningen. Han har også vært en støttespiller for konspirasjonsnettstedet Nyhetsspeilet.

Han har videre lenket opp artikler om vaksinasjon fra Riksavisen.no, som ellers er kjent for å spre antisemittisk tankegods. Krudtaa har også trukket i tvil det internasjonale klimapanelet IPCCs entydige konklusjon om at global oppvarming er menneskeskapt.

Resten av oppslaget kan leses her:

http://fritanke.no/nyheter/ikke-onsket-som-tillitsvalgt-i-miljopartiet-de-gronne/19.9447

2 liker  
Svar
Kommentar #43

Are Hegrand

0 innlegg  11 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden

Skou Dale: Jeg verken kan eller gidder gå inn i alle påstander du her kommer med, så jeg velger uttalelsen din om smartmeter og at du påstår disse er ufarlige. Mikrobølgestråling, som er teknologien i smartmetrene, er erkjent helseskadelig. Dette også en kjent millitær teknologi - oups! Der finnes mengder av studier som viser at mikrobølgestråling er helseskadelig ved strålingsmengder som i dag er klassifisert som trygge. Kan i denne sammenheng nevne  som DNA-skader og cellelekkasje.

 

Her er noe for deg å sette tenna i:

Fra forhenværende NTNU-professor Einar Flydal:
https://einarflydal.com/2015/01/29/hvordan-kan-de-pasta-at-mobilstraling-ikke-er-helsefarlig/

 

Mer dårlig nytt for smartmeter-tilhengerne:
https://www.ntbinfo.no/pressemelding/okt-mobilbruk-gir-mer-hjernekreft?publisherId=4050033&releaseId=4276362

 

Her er en studie på rotter som viser at 3G mobilstråling forstyrrer hjernefunksjonen og forårsaker diverse nevrologiske lidelser:
https://link.springer.com/article/10.1007/s12013-013-9715-4

 

«This review summarizes the evidence stating that excessive exposure to magnetic fields from power lines and other sources of electric current increases the risk of development of some cancers and neurodegenerative diseases, and that excessive exposure to RF radiation increases risk of cancer, male infertility, and neurobehavioral abnormalities.»
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24280284

 

 


Her har du flere databaser med studier som viser skader fra mikrobølgestråling ved dagens såkalt sikre stråleverdier:
http://www.powerwatch.org.uk/science/studies.asp

http://www.bioinitiative.org/

https://www.scribd.com/lists/3440803/Electrosmog-Bibiographies

 

 

Sluttvis: "Researchers Conclude Wireless Radiation Causes Cancer After Latest Scientific Findings Announced"
https://www.prlog.org/12421346-researchers-conclude-wireless-radiation-causes-cancer-after-latest-scientific-findings-announced.html

 

De som hevder at mikrobølgestrålingen i samfunnet i dag ikke er skadelig, aner ikke hva de snakker om. For min egen del vil jeg hevde det er uetisk å hevde noe i denne sammenheng uten i det minste å ha forsøkt ta rede på problematikken. Så forsøk igjen, Skou Dale. Jeg vurderer å la deg skrive selvbiografien min når den tid kommer, siden du har sånn brennende interesse for meg.

1 liker  
Svar
Kommentar #44

Tor Næss

0 innlegg  14 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden

Du viser til en enkeltundersøkelse. 

Innlegget ditt er veldig bra. Med et mener jeg at ditt bidrag i tråden er et veldig godt eksempel på hva artikkelen tar opp.

Når det gjelder denne strålingen du tar opp (igjen) så er det du linker til powerwatch som er en aktivist Wiki. Det er ikke forsking de driver med. Det er en medlemsorganisasjon. En av lederne er asfalt ingeniør blant annet. 

ProLOG som du også linker til et et selskap som hjelper småbedrifter til å komme seg på nett, lage pressemeldinger osv. National Association for Children and Safe Technology som er selve "artikkelen" du linker til er en også en medlemsorganisasjon som fronter antivaksine, hevder at vaksinering er synonymt med Autisme osv ... Ikke særlig tillitvekkende. 


La oss se hva forskningen sier om elektromagnetisk stråling.

Europakommisjonen og Scientific Committee on Emerging and Newly Identified Health Risks (SCENIHR) har gått gjennom all forskning rundt helsefarer ved elektromagnetisk stråling. En oppdatering (2014) fra tidligere uttalelser, den gang fra 2009:

http://ec.europa.eu/dgs/health_food-safety/dyna/enews/enews.cfm?al_id=1581

"“Electromagnetic hypersensitivity” and “wifi allergies” are two names given to a nonexistent medical condition in low energy electromagnetic fields like wifi are blamed for a variety of health conditions. This is a story in which the parents’ insistence that their teenage daughter, who had posted threats to commit suicide on social media, had this condition appears to have interfered with seeking mental health services in a timely fashion. The results were tragic."

https://sciencebasedmedicine.org/electromagnetic-hypersensitivity-and-wifi-allergies-bogus-diagnoses-with-tragic-real-world-consequences/

Denne er vel også greit å ta med http://www.ices-emfsafety.org/expert-reviews/  70 internasjonale fagrapporter som er gjennomgått og forskningen konkluderer med at det ikke finnes god dokumentasjon på at elektromagnetisk stråling som omgir oss i hverdagen har skadelige effekter på mennesker.

Expert Reviews - ICES

Statements from Governments and Expert Panels Concerning Health Effects and Safe Exposure Levels of Radiofrequency Energy (2010- 2017) UK Health Protection Agency (HPA) (2010) Health Advice on Mobile Phones: http://www.fmk.at/en/science/studies/europe/hpa-advice-2010-united-kingdom/   Although HPA men...

Selv om enkelte hevder å oppleve helseplager forårsaket av elektromagnetisk stråling, så finner det ikke noe vitenskapelige evidens på at så er tilfelle: http://ec.europa.eu/health/scientific_committees/consultations/public_consultations/scenihr_consultation_19_en

Uansett skal man ta plagene disse menneskene opplever på alvor, men poenget er at dette kan skyldes helt andre faktorer. Det en del ganger slik at når man først begynner å se og føle på sammenhenger mellom ytre faktorer og egne symptomer som det ikke finnes noen rettfrem forklaring på, vil konfirmasjonsbias og selektiv hukommelse få noen til å se mønster, og da vil hypoteser om ulike sammenhenger som det vi snakker om her bli subjektivt bekreftet igjen og igjen.


   


 

  

3 liker  
Svar
Kommentar #45

Helge Skou Dale

0 innlegg  3 kommentarer

Hei Are.

Publisert rundt 2 måneder siden

Så hyggelig at du vil la meg skrive bok om deg. 

Men jeg må nok takke nei. For å være helt så driter jeg i deg. 

Men løgnene du sprer bryr jeg meg om. 

Spesielt de om vaksiner. 

Resultatet av ditt arbeid ser vi jo nå. Over 30 barn i Europa er døde. Ingen av dem var vaksinert. Meningsløse dødsfall som kunne vært forhindret hvis du og dine utenlandske venner ikke hadde klart å påvirke foreldrene til mange av disse barna.

Du lever i trygge Norge der vaksinedekningen er på over 95% og slipper å forholde deg til sykdom og død. Jeg tenker at pipen hadde fått en annen lyd hvis du hadde sett det med egne øyne.

Denne strålingen fra strømmålere, som du også er imot, er bare uskyldig moro. Og for min egen del så bare ler jeg av det.

Jeg fikk montert slik måler for en liten stund siden. Den sender min målestand til en mottaker 2 ganger i døgnet. Og det er alt den gjør. 

Hvor mye "stråler" disse antennene? 

Stråling fra GSM: ca. 3,3 % av høyest tillatt effekt
Stråling fra Meshnet (radio): ca. 0,2 % av høyest tillatt effekt og ca. en hundredel av strålingen fra GSM
Strålingen fra begge antennene (GSM og Meshnet): kun aktiv i ca. 1 min. pr. time

Så hvis denne beskjedne strålingen er livsfarlig, så burde radio og mobiltelefon drept oss for lenge siden. 

2 liker  
Svar
Kommentar #46

Øystein Gudim

2 innlegg  22 kommentarer

Det ene drar det andre med seg

Publisert rundt 2 måneder siden

Det kuriøse i denne debatten er ikke at noen er skeptiske til vaksiner eller at noen er redde for mobilstråling. 

Det spesielle er at den ene redselen fort drar den andre med seg. Folk som er skeptiske til vaksiner blir også lett skeptiske til mye annet som "myndighetene" står bak. Smartmeterne er bare en lite bagatell her. Noen tror ikke på at fly krasjet inn i tvillingtårnene og Pentagon 11. september 2001 - det er falske opplysninger fra myndighetene i USA til tross for at tusener av mennesker var vitner til hendelsene som delvis ble sendt direkte på TV. 

Derfra er det ikke så langt til å tro på dilldall som at "noen" bevisst forgifter oss alle med "chemtrails" (=kondensstriper bak fly), at månelandingen i 1969 ikke fant sted, at Barack Obama har vært på mars, at UFOer og reptiler fra verdensrommet styrer oss. Det er interessant å studere personer som er representert i denne diskusjonen faktisk fremmer slike konspirasjonsteorier ved å lenke til slike kilder.

Dette er ikke morsomt. Det er tragisk at personene ikke innser det selv - og mister kontakten med virkeligheten. 

4 liker  
Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Kjell G. Kristensen kommenterte på
Om å gjøre Gud mindre
rundt 5 timer siden / 547 visninger
Robin Tande kommenterte på
Bibelens fredsbudskap
rundt 6 timer siden / 589 visninger
Kjell Bjarne Sandvik kommenterte på
Om å gjøre Gud mindre
rundt 6 timer siden / 547 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Nakne keisere, hele gjengen
rundt 7 timer siden / 389 visninger
Daniel Krussand kommenterte på
Når lederen ikke er tydelig.
rundt 7 timer siden / 206 visninger
Kjell Bjarne Sandvik kommenterte på
Om å gjøre Gud mindre
rundt 7 timer siden / 547 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Forbud er feil vei
rundt 8 timer siden / 185 visninger
Les flere