På forsiden av Vårt Land 7. juni 2017 kan vi lese at «Prester gruer seg til å gi dødsbudskap». I oppslaget inne i avisen forteller sokneprest Inger Brækken om erfaringer mange prester kan kjenne seg igjen i — den opplevde uroen ved å ha beredskap, og utryggheten knyttet til å gå med dødsbudskap.
Som biskop og leder av prestetjenesten i Hamar bispedømme vil jeg uttrykke forståelse for opplevd uro og utrygghet knyttet til beredskapstjenesten. At den som har beredskap kjenner det slik, er naturlig. Trolig vil de fleste mennesker som i sitt arbeide har beredskapsoppdrag kjenne noe av det samme. Å ha beredskap er jo å være forberedt på å arbeide med uventede og ofte vanskelige hendelser.
Kirkens samfunnsoppdrag. At prester har beredskap hører til det vi kan kalle kirkens samfunnsoppdrag. I dette arbeidet retter vi oss ikke bare inn mot kirkens medlemmer, men mot ethvert medmenneske. På samme måte som i det diakonale arbeidet, er kirkens tjeneste i samfunnet ved beredskap, dødsbud, sorg og kriser et arbeid som ikke tar utgangspunkt i en viss type tro, tilhørighet eller annet som skaper forskjell mellom mennesker. Utgangspunktet er at pårørende som mister sine kjære gjennom brå og uventet død, trenger å få dette varslet ved personlig fremmøte, av en profesjonell hjelper med god tid, god kompetanse og nødvendig omsorg.
Så må kirken som arbeidsgiver samtidig ta på alvor de utfordringer prestene opplever i møte med beredskapstjenesten.
Sikringstiltak er blant disse. Prester skal ikke utsettes for unødig risiko ved å gå med dødsbud. Her er vi avhengige av et godt samarbeid med politiet, som ofte vil ha godt grunnlag for å vurdere den enkelte situasjon og et eventuelt trusselbilde. Mange prester har erfaring fra at varsling foretas ved at prest og politi reiser sammen til pårørende når det er ansett som det beste.
Cowboytendenser. Uro og utrygghet overfor tjenesten med beredskap og dødsbud, er i utgangspunktet naturlig. Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av «cowboytendenser blant prester» i møte med dette, og vil oppfordre til en kultur hvor naturlig uro og utrygghet i møte med beredskapstjenesten anerkjennes og kan snakkes åpent om.
I de tilfeller hvor den enkelte prest kjenner at belastningen ved å stå i beredskapstjeneste kan bli av en slik art at den medfører uønskede helsemessige utfordringer, minner jeg om at det er anledning til å søke seg fritatt for beredskapstjeneste.
Solveig Fiske, Biskop i Hamar bispedømme