Verdidebatt

Livsfjern teologi

Åste Dokka vil gi slipp på investeringslogikken, men det er vanskelig å forstå hvilke andre mulige begrunnelser hun opererer med.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I kommentaren Nådens anstøt (VL, 21. april) kommenterer Åste Dokka én setning i boka mi, Eg slepper deg utan at du velsignar meg. På dette tidspunktet i boka skildrer jeg et klart øyeblikk, hvor jeg rett nok anlegger et nytteperspektiv på troen min: Om jeg ikke får noe ut av troen min, kan jeg vel droppe det? Dokka mener at dette vitner om et stort symptom i tiden: Gud er et middel, den troende gir bestillinger til Gud som så skal oppfylle bestillingene.

Troens nytte. I boka skildrer jeg hvor intenst opptatt jeg ble av alle mulige begrunnelser for hvorfor mennesker (inkludert meg selv) tror på den kristne Gud. De religionspsykologiske faktorene, som kartlegger troens nytte for enkeltindividet, ga svært interessante svar. Jeg tror at enhver troende, uansett kirkesamfunn, som ikke setter seg inn i alle mulige forklaringsmodeller på hva slags menneskelig fenomen troen er, gjør seg skyldig i en stor dumskap. Og jeg tror teologer som uttaler seg om hvordan troen bør og ikke bør være, gjør seg livsfjerne, ja, nettopp unyttige, i diskusjonen.

Overraskende posisjon. Dokka vil gi slipp på investeringslogikken, men det er vanskelig å forstå hvilke andre mulige begrunnelser for hvorfor et menneske tror, eller nettopp ikke tror, hun opererer med: Hun trekker Gud inn som et slags God-in-the-gaps: Gud er det ikke-forklarbare, Gud er anstøt. Hun mener hensikten med å tro på den kristne Gud bør ligge et godt stykke utenfor formålsrasjonaliteten. Det er en overraskende posisjon fra en TF-teolog, et fakultet der alle menneskets livserfaringer nettopp trekkes inn i den teologiske refleksjonen for å vise at det kristne livet ikke innebærer et annet eller parallelt liv til det livet vi alle lever, tro eller ikke-tro.

Men så var det altså slik at menneskets trang til nytte og et meningsfullt liv og refleksjoner om hva man vinner på å tro, kontra å ikke tro, måtte holdes utenfor?

I boken har jeg mange andre forståelsesmodeller for å forstå min egen tro. Men rett skal være rett: Et av dem er jakten på troens utbytte, ikke bare for meg og min person, men også andre troende. Jeg tviler på at det finnes troende som ikke en eller annen gang i livet med sin gud har stilt seg det samme spørsmålet.

Svarer ikke. Det som Dokka slett ikke svarer på, og som gjør at jeg blir nysgjerrig, er dette: Hvilke andre grunnlag mener hun at et gudsforhold skal bygges på? Mener hun at troen hennes er viktig for at barna våre skal sove godt om natta? Mener hun at troen hennes et motiv for å leve mest mulig moralsk? Mener hun at troen hennes er et motiv for å bli frelst? Mener hun at den kristne troen er en hyggelig kappe å drapere livet sitt i? Mener hun at hun er født troende, og nettopp ikke har motiver for å tro? Og: Mener hun virkelig at de mange ulike begrunnelsene for tro kan og bør underkastes normative kriterier, og at noen trosbegrunnelser nettopp bør utelukkes?

Mange motiver. Jeg har ikke forsøkt å være normativ i min bok, jeg er bare ute etter å skildre min egen og andres begrunnelser for å tro. Jeg tror disse motivene er like mange som troende, selv etter at Dokka lanserer sine normative kriterier for hvilke begrunnelser for å tro som bør være akseptert og ikke.

Jeg tror Dokka selv også vil finne nytteorienterte begrunnelser for egen kristentro, om hun bare sjekker grundig nok. Om hun ikke har det, er jeg spent på hvilke andre begrunnelser hun eventuelt måtte ha for hvorfor hun tror på Gud og Jesus i stedet for å nettopp ikke tro på Gud og Jesus.

Eskil Skjeldal

Forfatter og Ph.D. i teologisk etikk

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt