Kommentator Ane Bamle Tjellaug

Journalist i Vårt Land

En ekstrem tanke

Kunne jeg blitt radikalisert?

Publisert: 7. apr 2017  /  634 visninger.

Nesten uansett hva du sammenligner med, var ikke mitt kristne ungdomsmiljø særlig radikalt. Oppveksten hørte trygt hjemme i Den norske kirke, med alle de sosiale sikkerhetsventilene det innebærer. Men for en som har vært ung og religiøs, er det likevel ikke så vanskelig å identifisere seg med Ayan og ­Leila, som er hovedpersoner i Åsne Seierstads kritikerroste dokumentarbok To søstre.

Det er interessant å lese boka samtidig som nikabdebatten ruller i mediene og den profilerte ekstremisten Ubaydullah Hussain blir dømt i tingretten for terrorrekruttering.

Boka handler om to jenter fra Bærum som i 2013 reiser til ­Syria for å kjempe for IS, og ikke minst om familien som sitter igjen i Norge og ikke skjønner hvordan døtrene kunne bli radi­kalisert.

Seierstad gir ikke noe entydig svar på hvorfor, men beskriver hendelser og tanker som kan ha påvirket dem. Mye er gjenkjennelig. Betyr det at jeg også kunne ha blitt radikalisert?

LES OGSÅ: Hva får en ung jente – sånn generelt – til frivillig å stenge verden ute og markere avstand?

Religiøs vekkelse

Søstrene får undervisning av en karismatisk koranlærer som mødrene i det somaliske miljøet betaler for. I tillegg blir de aktive i Islam Net, der all oppmerksomhet skal rettes mot Allah. Her skapes et skille – et oss og et dem, og en kultur der det gjelder å være frommest mulig. Islam blir ei boble, som forsterkes når jentene tar på ­nikab og dermed får et effektivt skjold mot omverdenen.

Som ung muslim med innvand­rerforeldre, er det lett å føle seg annerledes. Hvis kristne hadde vært i samme situasjon, ville jeg da vært mottakelig for mer ­radikale religiøse tanker? Kunne­ jeg ha kuttet kontakten med klasse­amerater for å fordype meg i troen?

De to søstrene har forbilder som skyver dem i en stadig mer fundamentalistisk retning, fordi de sier det er Guds vilje. Det er ikke så vanskelig å forstå at en som er ung og søkende, kan bli tiltrukket og påvirket av mennesker med sterk, overbevisende og trygg tro. Spesielt hvis de også tilbyr vennskap i et sammen­sveisa sosialt miljø.

Slik som Ubaydullah Hussain, talsmannen for Profetens Ummah.

LES ANMELDELSEN AV 'TO SØSTRE': Åsne Seierstad har skrevet en besettende god bok om radikaliseringsprosesser og uforståelige valg.

Et brorskap

Han ble nylig dømt til ni års fengsel for terror­rekruttering. I dokumentaren «Den norske islamisten», som denne uka ble sendt på NRK, møter vi en overraskende sjarmerende og sympatisk Ubaydullah Hussain. En som spiser pizza med gutta, som småprater lett med folk han møter, og som spør den unge konvertitten som er på vei over svenskegrensa for å slutte seg til IS, om han vil ha en siste milkshake fra McDonalds før han setter seg på flyet.

I neste øyeblikk hyller han ­terroristene bak angrepene i ­København og Paris som martyrer, og sier han vil innføre ­sharia i Norge.

Noe av det interessante med dokumentaren er at den viser et fellesskap og et brorskap. Deeyah­ Khan, som dokumen­terte britiske ekstremister i «JIHAD – a Story of the Others», mener unge muslimer blir radikalisert fordi noen gir dem kjærlighet.

– Det som er så genialt og farlig med jihad-gruppene, er at de tilbyr aksept. De sier: Du er god nok, og du kan være en del av oss, sa Khan i et intervju med Vårt Land i 2015.

LES OGSÅ: Ulrik Imtiaz Rolfsen har filmet norske islamister og deres omsorg for hverandre. Så kom PST.

Svermeri

Mitt kristne ungdomsmiljø var dynket i en litt annen type kjærlighet – den ­romantiske. At folk fant seg en kjæreste, er antakeligvis uunngåelig når mange ungdommer samles på et sted, men ungdomsklubben var like fullt en ekteskapsanstalt.

Åsne Seierstad skildrer miljøet rundt Islam Net og Profetens Ummah på samme måte i To søstre. Hit kom unge kvinner som svermet rundt de kjekkeste islamistene. Mange var på jakt etter en å gifte seg med. Flere endte opp som hjemmeværende IS-fruer i Raqqa, blant annet de to søstrene fra Bærum.

Må forstå

Ingen er så desperate etter en større mening og et fellesskap som unge mennesker. Og som tenåring virker det som om du ikke har noe å tape. Hvis troen din er viktig for deg, kan du være villig til å gjøre mye for å vise at du er god nok. Å være ungdom er å være radikal nærmest per definisjon.

Personlig kom jeg aldri lenger enn at jeg følte litt på presset om å rekke hendene i været på et lovssangsmøte. Kunne jeg blitt radikalisert? Kanskje ikke. Men hvem vet hva som ville skjedd dersom jeg hadde hatt færre ­sosiale sikkerhetsnett, eller hadde­ blitt sjarmert av en karismatisk forkynner?

Mye ved islamistenes tro og verdensbilde er umulig å forstå. Men hvis vi skal bekjempe terror, må vi likevel prøve å skjønne hvorfor unge mennesker søker til disse miljøene. Og kanskje er de ikke så radikalt annerledes fra oss som vi liker å tro.

Publisert i papirutgaven av Vårt Land 7. april 2017

1 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Oddbjørn Johannessen

186 innlegg  13478 kommentarer

Ekstremt(!) viktig poeng

Publisert over 2 år siden
Ane Bamle Tjellaug. Gå til den siterte teksten.
Mye ved islamistenes tro og verdensbilde er umulig å forstå. Men hvis vi skal bekjempe terror, må vi likevel prøve å skjønne hvorfor unge mennesker søker til disse miljøene. Og kanskje er de ikke så radikalt annerledes fra oss som vi liker å tro.

Dette er jeg helt enig i - også med utgangspunkt i egne ungdomserfaringer med radikal tro.  For å kunne bekjempe religiøs radikalisering og islamistisk ekstremisme effektivt, er det ekstremt viktig å forstå endringsprosessen innenfra.

1 liker  
Kommentar #2

Knut Nygaard

487 innlegg  6965 kommentarer

Fotballtrener?

Publisert over 2 år siden
Ane Bamle Tjellaug. Gå til den siterte teksten.
Og kanskje er de ikke så radikalt annerledes fra oss som vi liker å tro.

Satt litt å tenkte på det samme da jeg så dokumentaren om UH.  Han hadde sitt forbilde og mentor i London - Anjem Choudary.  Vi så at han reagerte på samme måte som Justin Bieber fans eller kristne ungdommer som kommer med i den innerste kretsen av det som foregår rundt et større kristent arrangement.  

Problemet er at manus er islam - vi andre har ikke det.  Hvis du skal bli radikalisert inn i noe, så er det manus som sier hva du kan bli radikalisert til å gjøre eller endre deg til.  

UH kunne ha blitt en god fotballtrener - en ungdomsarbeider.  Jeg skjønner heller ikke hvorfor denne gjennom friske mannen ble underholdt av NAV.  I en kommentar jeg leste i går i en størrelsesorden av kr. 22000 i mnd..  Her burde vel NAV og blitt gått litt etter i sømmene - hvorfor fore islamister med penger til å bedrive rekruttering av IS-soldater?  

Tror ikke jeg hadde hatt problemer med å omgås UH inntil han brettet ut den blodige hyllesten han ga alle som hadde bidratt til å drepe tilfeldige offer for islam og profeten.

3 liker  
Kommentar #3

Njål Kristiansen

158 innlegg  20654 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Ane Bamle Tjellaug. Gå til den siterte teksten.
Kunne jeg blitt radikalisert?

Jeg tror svaret er ja. Det gjelder oss alle. Gitt de mest ekstreme omstendigheter er jeg redd vi alle kan regregere til det mest primitive i menneskenaturen, og gjøre hva som helst for egen overlevelse. 

En interessant bok og film om emnet er Veien av Cormack McCarthy. En trøst er at kjærligheten overvinner alt til sist, men noen forblir i fornedrelsen som hatet og volden åpner for. Mantraet som en far fører videre til sin sønn er "vi er de gode, vi bringer ilden" virket veldig sterkt på meg. Men tross dette er det noen som ikke kommer seg over til de godes side, så jeg er redd vi alle kan havne i tilsvarende situasjon om vi ikke har bremsene eller om vi trues nok. 

1 liker  
Kommentar #4

Kåre Kvangarsnes

9 innlegg  932 kommentarer

Om å rasjonalisere bort islam ved å vise til noe annet

Publisert over 2 år siden
Ane Bamle Tjellaug. Gå til den siterte teksten.
Mye ved islamistenes tro og verdensbilde er umulig å forstå. Men hvis vi skal bekjempe terror, må vi likevel prøve å skjønne hvorfor unge mennesker søker til disse miljøene. Og kanskje er de ikke så radikalt annerledes fra oss som vi liker å tro.

Ane Bamle Tjellaug vil gjerne ha oss til å tro at" vanlige" kristne  til liks med unge muslimer også i verste fall  kan la seg  radikaliseres til å ville delta i vold og drap mot uskyldige. Ingenting er umulig, men til nå hører dette til de ytterste sjeldenheter. Så hvorfor dra paralellen? Var det ikke mer naturlig å drøfte hvorfor det nettopp er muslimer eller konvertitter til islam som radikaliseres til drap på vantro? Det er mange grupper i samfunnet som absolutt føler utenforskap og fortvilelse,men i det store og hele blir terror utført av de som tilber Allah.

Det er viktig å forstå deres beveggrunner til radikalisering. Her er det mange grunner å peke på for å forstå dem, men den viktigste er at de er kommet i kontakt med islam og troende av denne religion som har løsningen på all deres fortvilelse og utenforskap, nemlig offensiv jihad. Å dø for Allahs sak gir raskest mulig  avkastning i form av evig liv hos Allah og Profeten.

Det er altså bokstavtro islam som utgjør det verdensbildet som innleggsforfatter ikke kan forstå. Dette verdensbildet står ikke nedtegnet i NT, men  i Koranen og skulle likevel  være kjent for Vårt Lands journalister. Det er ingen grunn til å  stille seg uvitende til det og heller ikke overraskende at noen vil leve etter det de leser der.


3 liker  
Kommentar #5

Søren Ferling

0 innlegg  4867 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Ane Bamle Tjellaug. Gå til den siterte teksten.
Som ung muslim med innvand­rerforeldre, er det lett å føle seg annerledes. Hvis kristne hadde vært i samme situasjon, ville jeg da vært mottakelig for mer ­radikale religiøse tanker? Kunne­ jeg ha kuttet kontakten med klasse­amerater for å fordype meg i troen?

Et indicium til, hvad svaret kan være, kunne vel være kristne minoriteters adfærd i muslimske lande. De føler ikke kun at de bliver behandlet dårligere end flertallet  - det bliver de dokumenterbart og ikke i bagatelafdelingen, som den smådiskrimination, der kan findes i Vesten.

Jeg kan ikke lige komme i tanke om kristne, der har 'begået radikaliserede ting' med en bare nogenlunde holdbar forbindelse til deres angivelige tro.

Her fraregner jeg altså ting som LRA i Congo og Jim Jones' 'Peoples Church'.

6 liker  
Kommentar #6

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Merkelig sammenligning.

Publisert over 2 år siden
Ane Bamle Tjellaug. Gå til den siterte teksten.

Ingen er så desperate etter en større mening og et fellesskap som unge mennesker. Og som tenåring virker det som om du ikke har noe å tape. Hvis troen din er viktig for deg, kan du være villig til å gjøre mye for å vise at du er god nok. Å være ungdom er å være radikal nærmest per definisjon.

Personlig kom jeg aldri lenger enn at jeg følte litt på presset om å rekke hendene i været på et lovssangsmøte. Kunne jeg blitt radikalisert? Kanskje ikke. Men hvem vet hva som ville skjedd dersom jeg hadde hatt færre ­sosiale sikkerhetsnett, eller hadde­ blitt sjarmert av en karismatisk forkynner?

Det er en vesentlig og meget betydelig forskjell på å bli radikalisert i et islamistisk miljø og et normalt kristent miljø.
Der bommer trådstarter fundamentalt.
Vi ser nesten daglig på nyhetene hva som skjer med folk når de kommer inn under radikal islamistisk påvirkning.
Å bli såkalt fundamentalistisk kristen vil jo være å komme nærmere Jesus.Og da vet de fleste at hat og vold er fullstendig borte fra sinnet.


6 liker  
Kommentar #7

Oddbjørn Johannessen

186 innlegg  13478 kommentarer

Bommer på poenget

Publisert over 2 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
Det er en vesentlig og meget betydelig forskjell på å bli radikalisert i et islamistisk miljø og et normalt kristent miljø.
Der bommer trådstarter fundamentalt.
Vi ser nesten daglig på nyhetene hva som skjer med folk når de kommer inn under radikal islamistisk påvirkning.
Å bli såkalt fundamentalistisk kristen vil jo være å komme nærmere Jesus.Og da vet de fleste at hat og vold er fullstendig borte fra sinnet.

Men her bommer du på poenget til trådstarter, Holt.  Det er selve prosessen radikalisering Tjellaug fokuserer på - og den er det mulig å forstå noe av uavhengig av om man har kjent på radikaliseringsfenomenet innenfor en annen religiøs (eller, for den del, politisk) kontekst.

Slik sett peker hun på noe viktig når hun skriver: "Men hvis vi skal bekjempe terror, må vi likevel prøve å skjønne hvorfor unge mennesker søker til disse miljøene. Og kanskje er de ikke så radikalt annerledes fra oss som vi liker å tro".

Kommentar #8

Per Steinar Runde

211 innlegg  2476 kommentarer

Vanskeleg å finne støtte for drap i NT

Publisert over 2 år siden
Ane Bamle Tjellaug. Gå til den siterte teksten.

Som ung muslim med innvand­rerforeldre, er det lett å føle seg annerledes. Hvis kristne hadde vært i samme situasjon, ville jeg da vært mottakelig for mer ­radikale religiøse tanker? Kunne­ jeg ha kuttet kontakten med klasse­amerater for å fordype meg i troen?

De to søstrene har forbilder som skyver dem i en stadig mer fundamentalistisk retning, fordi de sier det er Guds vilje. Det er ikke så vanskelig å forstå at en som er ung og søkende, kan bli tiltrukket og påvirket av mennesker med sterk, overbevisende og trygg tro. Spesielt hvis de også tilbyr vennskap i et sammen­sveisa sosialt miljø.

"Radikale religiøse tanker" er ikkje nødvendigvis av det vonde slaget. Jesus var utan tvil svært radikal i si forkynning, både i forhold til si samtid og til dagens normer. Men poenget hans var at Guds vilje først og fremst handla om å gjere noko godt for våre medmenneske. Det var sann og rett gudsdyrking, som kristne blir oppmoda til. Den kristne fundamentalismen består i å legge dette til grunn, og vi vert oppmoda om å gå ut i all verda, ikkje for å drepe, men for å forkynne dette bodskapet. Sjølvsagt kan alle menneske gjere det som vondt er, men det finst ikkje oppmodingar om slikt, verken i evangelia eller breva i NT. 

"Radikalisering" eller "religiøs radikalisering" er omgrep som tener eitt og berre eitt føremål, nemleg å kamuflere at det er religionen islam, og han åleine, som inspirerer til vald.


9 liker  
Kommentar #9

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Overhode ikke.

Publisert over 2 år siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.

Men her bommer du på poenget til trådstarter, Holt.  Det er selve prosessen radikalisering Tjellaug fokuserer på - og den er det mulig å forstå noe av uavhengig av om man har kjent på radikaliseringsfenomenet innenfor en annen religiøs (eller, for den del, politisk) kontekst.

Slik sett peker hun på noe viktig når hun skriver: "Men hvis vi skal bekjempe terror, må vi likevel prøve å skjønne hvorfor unge mennesker søker til disse miljøene. Og kanskje er de ikke så radikalt annerledes fra oss som vi liker å tro".

Når trådstarter skriver om radikalisering som en negativ kraft som vi burde være på vakt imot,blir det et bomskudd å i det hele tatt dra inn kristne miljøer vi kjenner.
Jeg vet at Johannesen er skeptisk til noen kristne miljøer,og da er det vel nærliggende for han å tenke i de samme baner.
At sterke personligheter også i kristne miljøer kan få innflydelse på søkende personer som KAN føre til usunne relasjoner vil uansett ikke gjøre disse til farlige terrorpersoner for samfunnet.
Der er islam i en særklasse.

4 liker  
Kommentar #10

Oddbjørn Johannessen

186 innlegg  13478 kommentarer

Poenget, Holt...

Publisert over 2 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
farlige terrorpersoner for samfunnet.

Igjen bommer du på poenget, men jeg vet ikke om det nytter å forklare hvorfor.  Religiøs radikalisering fører ikke nødvendigvis til terror, men den som selv har vært (eller vært på vei til å bli) radikalisert, kan forstå noe av selve radikaliseringsprosessen.

For å sette deg på sporet siterer jeg noen setninger fra åpningsinnlegget:

Her skapes et skille – et oss og et dem, og en kultur der det gjelder å være frommest mulig.

(...)

Det er ikke så vanskelig å forstå at en som er ung og søkende, kan bli tiltrukket og påvirket av mennesker med sterk, overbevisende og trygg tro. Spesielt hvis de også tilbyr vennskap i et sammen­sveisa sosialt miljø.

Kommentar #11

Robin Tande

22 innlegg  3738 kommentarer

Jeg skrev en kommentar i går

Publisert over 2 år siden

til tråen om Hege Storhaug, men kom ikke inn. Den virket stengt. Nå passer det å legge den inn her:

Hvor ble det av svar til Daniel Hehir og den konkretiseringen han linker til? Jeg kopierer hit som tilstrekkelig: "Sura 5,33 Gengældelsen for dem, der bekæmper Allah og hans udsending og stræber efter at skabe fordærv i landet, er at de bliver dræbt eller kors-fæstet eller får deres hænder hugget af i modsat side eller bliver fordrevet fra landet. Sådan er det!

Jihad som udvandring og overtagelse af de vantros land"

Hva er det så vi leser her i klart språk? Det må vel være Koranens egen tolking. Men ok, mange liberale muslimer finner bortforklaringer de kan leve bra med. De viser til lærde og det er mange skoler.

Her fra mitt innlegg fra en tid siden, med forsøk på saklig debatt, men der de jeg ville ha i tale stort sett glimret med sitt fravær:

"Høyrepolitikeren i Stavanger Summer Ejaz, som er muslimenes representant i byens innvandrerråd og STL, har nå stått ærlig fram med sin tro i Stavanger Aftenblad 11. desember, i forbindelse med valg av ny leder i nevnte innvandrerråd:

"Du har erklært deg som en klar motstander av homofiles rettigheter? – Det går på min religiøse overbevisning. Jeg har min religion som konservative kristne har sin religion. Jeg kan ikke gi meg til å tolke det som står i Koranen og velge bort det ene eller det andre.

Forholdet til sharia

– Hvordan stiller du deg til straffemetoder i sharia-loven, som for eksempel steining av kvinner og menn som har vært utro? –Det er ikke lover som kan brukes i Norge eller Vesten.

Jeg kan ikke som muslim ta avstand fra at dette er straffer som kan anvendes i islamske land . I den islamske verden i dag råder kaos, vanstyre og korrupsjon. Heller ikke i slike stater er det grunnlag for å innføre sharialover. Før det skjer må det være innført full respekt for mennesker og menneskerettighetene (de islamske`? mitt spørsmål her). Det kan ikke være slik at konger, sjeiker og statsledere som stikker alle pengene i egen lomme. skal dømme andre mennesker til slike straffer, sier Ejaz –Men du kan ikke ta avstand fra selve straffen, at man steiner folk for et forhold som utroskap? – Det høres selvsagt grotesk ut. Men du har USA, som dreper folk med giftsprøyter og elektrosjokk. Slik gjør de det der, men det er ingen som lar være å reise til USA for det. Jeg kan ikke ta avstand fra noe som står i Koranen. Det kan du ikke be meg om, sier Ejaz"

Ingen fra byens sju moskeer har kommet med korrigerende innlegg.

Med grunnlag i det Ejaz presiserer i dette intervjuet - hvis han som mye tyder på, har en rimelig oppslutning blant våre muslimer, tillater jeg meg å stille noen spørsmål: Er denne troen uproblematisk for et fremtidige islampåvirket samfunn? Når integrering mislykkes, store misnøyer oppstår og den muslimske verden påvirker? "

Min advarsel om hva barn av liberale muslimske innvandrere kan skape av problemer p g a det de leser om islam, og får forkynt med solid dokumentasjon av bl.a. IS, blir nå allerede behørig anskueliggjort; slike som Leyla Hasic for ikke å ta med Ubaydullah Hussain, fører an. Det blir gjerne mer og mer saliggjørende å kjøre lastebiler inn i gågater og folkemengder i Allahs navn.

Og har egentlig formuleringene i Bibelen noe å gjøre i debatter om denne islam-espangsjonen (jihad) og -terroren? Vel, som forståelse for at liberale muslimer klarer å tolke som de gjør - dette kan ikke Allah ha ment, det må sees i sammenheng med o.s.v. - er de kanskje relevane å vise til.

Men kristendommen er da i dag så visst ingen trussel p.g.a. disse problematiske tekstene. Dette ligger hinsides all sammenligning.

Så var det spørsmålet om hva jeg mener vi bør gjøre overfor muslimene? God integrering i form av riktig dialog. nødvendige lover og påvirkninger. Men vanskelig er det. Se min kommentar til Sumaya Jarde Ali.

7 liker  
Kommentar #12

Øivind Hundal

2 innlegg  197 kommentarer

Lydighetens vei

Publisert over 2 år siden

Radikalisering: ja, også jeg kunne blitt radikalisert. Kunne jeg blitt radikalisert til å drepe og slakte, fordi religionen påbød det? Det ville ha blitt vanskeligere. Både kristendom og islam har en kjerne. Islams kjerne er underkastelse, lydighet. Fordi Allah er så suveren at det blir meningsløst å samnenligne med det ubetydelige lille vesenet som et menneske er. Allah har aldri vist seg som et lite barn. Allah har ikke gått i menneskers sko. Mot Allah er mennesket intet. Og derfor er det kun ett å gjøre, nemlig å underkaste seg. Allahs veier er så høyt over menneskets veier at hvilket menneske har noen forutsetning til å diskutere med Allah? Ingen. Mennesket har å underkaste seg, og utvise blind, ubetinget lydighet. Dette er islams kjerne. Og spørsmålet blir en slik kjerne øker sannsynligheten for radikalisering. Jeg er tilbøyelig til å mene det. Men det er et meget komplisert og mangesidig spørsmål.

2 liker  
Kommentar #13

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Gjentagende spørsmålstegn fra Johannesen.

Publisert over 2 år siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.

gjen bommer du på poenget, men jeg vet ikke om det nytter å forklare hvorfor.  Religiøs radikalisering fører ikke nødvendigvis til terror, men den som selv har vært (eller vært på vei til å bli) radikalisert, kan forstå noe av selve radikaliseringsprosessen.

For å sette deg på sporet siterer jeg noen setninger fra åpningsinnlegget:

Her skapes et skille – et oss og et dem, og en kultur der det gjelder å være frommest mulig.

Jeg har vel aldri opplevd å bli forstått av Johannesen.Arrogansen kan han spare seg for med stor fordel !!

Det han ikke forstår av det jeg vil ha frem i denne tråden er at "selve radikaliseringsprosessen" blir to himmelvide forskjellige saker for en med kristenhumanistisk tankesett og en med islamsktroende tankesett innbakt i tenkemåten.
Utgangspunktene er rett og slett ikke på samme planet.Så når trådstarter blander dem sammen blir utgangspunktet uten mening.
Å være from i islamsk ideologi retter seg aldri mot vantro MEN mot trosbrødre og sjelden søstre.Forutsetningen er at de underkaster seg.
Radikalisering hos kristne KAN i enkelte sekter føre til oss og dem-holdninger,mens vold IKKE er et tema.


3 liker  
Kommentar #14

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Ja.

Publisert over 2 år siden
Robin Tande. Gå til den siterte teksten.
til tråen om Hege Storhaug, men kom ikke inn. Den virket stengt. Nå passer det å legge den inn her:

Den ER stengt av en grunn ingen vet.
Du har mange gode og verdifulle poenger i det du skriver om dette Tande.

2 liker  
Kommentar #15

Rune Tveit

40 innlegg  4109 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
Radikalisering hos kristne KAN i enkelte sekter føre til oss og dem-holdninger,mens vold IKKE er et tema.

Nåja, jeg skjønner hvor du vil, men dog. 

Rwanda krisen på 90 tallet er et skremmende eksempel på at troende kristne lot seg manipulere til drepe gode naboer, bare for de plutselig definerte Tutsier som fiender, og dermed tillatt å drepe.

2 liker  
Kommentar #16

Robin Tande

22 innlegg  3738 kommentarer

Uff da

Publisert over 2 år siden
Rune Tveit. Gå til den siterte teksten.
Rwanda krisen på 90 tallet er et skremmende eksempel på at troende kristne lot seg manipulere til drepe gode naboer, bare for de plutselig definerte Tutsier som fiender, og dermed tillatt å drepe.

Det var ikke slik da, og det er slett ikke slik nå, at det som hendte var et trusselbilde og bakgrunnsteppe for kristen vold og terror hos oss.

En tutuprest og tutsislakter sa i intervju på TV: Det står i skriften at fra nord skal ulykken komme, og tutsiene kommer jo fra nord. 

Det får igjen være grenser for sammenligning i håp om å skape forståelse for de muslimene hos oss som sant nok trenger hjelp.

1 liker  
Kommentar #17

Rune Tveit

40 innlegg  4109 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Robin Tande. Gå til den siterte teksten.
Det får igjen være grenser for sammenligning i håp om å skape forståelse for de muslimene hos oss som sant nok trenger hjelp.

Nåja, jeg prøvde bare å eksemplifisere menneskets skrøpelighet. Troende kristne er også skrøpelige. 

Muslimsk terror nok noe annet, men muslimer flest, tror jeg er fredelige mennesker. 

 

 

 

Kommentar #18

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Når er gudene på sitt farligste?

Publisert over 2 år siden
Rune Tveit. Gå til den siterte teksten.
Rwanda krisen på 90 tallet er et skremmende eksempel på at troende kristne lot seg manipulere til drepe gode naboer, bare for de plutselig definerte Tutsier som fiender, og dermed tillatt å drepe.

Det du her skriver minner meg på at monugudene, uansett hvor åndelige og "extra terrestrial" de enn måte være, alltid vil være redskaper i menneskers hender.

Kristendommen har, i motsetning til islam, fått bryne seg mot avansert filosofi over flere hundre år (Joda, jeg vet at det finnes signifikante unntak i begge leire). 

Selv om Luthers skrifter fortsatt står, er han heldigvis de facto vingeklippet i Europa.

Så kan de av oss som synes kontrafaktisk historieskriving er spennende, lure på om Hitler hadde fått så stor oppslutning hadde det ikke vært for Luther.

Kommentar #19

Rune Tveit

40 innlegg  4109 kommentarer

Publisert over 2 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Det du her skriver minner meg på at monugudene, uansett hvor åndelige og "extra terrestrial" de enn måte være, alltid vil være redskaper i menneskers hender.

Her skiller min forståelse av Gud seg fra din. 

Jeg tenker at Gud troner i sin himmel, og at han ikke er noe redskap i våre hender.

Mennesket er som sagt skrøpelig og sårbart, og skuer verden nedenfra. Gud ser til oss i nåde, ovenfra, og har full kontroll, selv om vi ikke forstår det, fra terra perspektivet. 

Kommentar #20

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Ikke nødvendigvis

Publisert over 2 år siden
Rune Tveit. Gå til den siterte teksten.
Her skiller min forståelse av Gud seg fra din. 

Hvorvidt Gud faktisk eksisterer og sitter på sin troe et sted der oppe, er i denne sammenhengen irrelevant.

Praktisk politikk, herunder inkludert kriger, folkemord og mer hverdagslig vold, er uttenkt og gjennomført av mennesker som handler på vegne av Gud, uansett om denne/disse Gud/guder eksisterer eller ikke.


Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere