Sumaya Jirde Ali

3

Det er ikke synd på deg

Foreldre har regler og normer som kun gjelder for det ene kjønnet.

Publisert: 3. apr 2017

Jeg har kjennskap til foreldre som forskjellsbehandler mellom barna sine på grunn av de tradisjonelle kjønnsrollene. Den generelle forskjellsbehandlingen går ut på hvilke farger og leker som tilhører hvilket kjønn – rosa for den svake prinsessen og blå for den sterke prinsen. Den forskjellsbehandlingen jeg har vært vitne til går ut på at foreldrene har regler og normer som kun gjelder for det ene kjønnet. Personlig har jeg aldri opplevd det selv, men hvor mange andre jenter kan si det samme?

En kvinne jeg kjenner med fem sønner og ingen døtre, klagde over å være den eneste personen som tok seg av husarbeidet. Da jeg spurte hvorfor sønnene ikke bidro svarte hun at de ikke hadde noe i et kjøkken å gjøre. Jeg husker jeg ble helt paff. Det som på overflaten så ut som late og utakknemlige sønner som lot moren slite seg ut, var i virkeligheten en mor som bevisst og aktivt holdt kjønnsrollene intakte. På hvilken måte hindrer deres kjønn dem ifra å bidra? Blir de mindre maskuline hvis de tar ansvar for egen oppvask?

Enkelte mødre leker den onde stemoren i Askepott imens de kaster den ene oppgaven etter den andre på døtrene og det kun døtrene. Datteren kan lage en tre retters middag imens sønnen knapt kan det grunnleggende. Guttene slipper billig unna og det på mange felt, dessverre. Jeg kjenner foreldre som snur kinnet når sønnen gjør noe dritt men som klikker i alle vinkler hvis datteren begår et lite overtramp. Jeg kjenner en jente som får telefonen og SoMe gransket ukentlig i mens broren slipper dette. 

Guttene har som oftest mange fripass som for jentene er et privilegium som de kun kan drømme om. I Bergens Tidende kunne vi nylig lese et veldig trist eksempel på dette. En anonym jente skrev om det å være fanget og hvordan hun var redd for å bringe skam over familien. Den klare forskjellsbehandlingen kom tydelig frem i teksten for hun skrev «Mens jeg under hele oppveksten, og for så vidt ennå, blir fortalt hvor skammelig det er å ha sex utenfor ekteskap, blir mine to eldre brødre nesten oppmuntret til å ha fysiske forhold til jenter. Min far varter dem opp med kommentarer som «Ja, regner med at jeg ikke ser deg i helgen, du skal vel møte noen venninner?»

Foreldre skal for all del få oppdra barna sine slik de selv ønsker, men hvorfor har man restriksjoner som kun gjelder for det ene barnet? Hva tjener man på det, annet enn å påføre jenter den evige skammen og byrden? Tenkes det over hvilke verdier man lærer bort? Er det rart at guttene ender opp med å bli mannssjåvinister når de konstant slipper å skitne til hendene? Fra det punktet så er det ikke lenge igjen til man en dag kan føle en form for overlegenhet. Og er det rart at jentene vokser opp med mindreverdighetsfølelse når brødrene favoriseres og slipper unna med alt du som jente må ta deg av? Den anonyme jenta fra BT føler seg ikke verdifull.

En venninne av meg pleide før å dra hjem klokken 20:00 når vi jentene var samlet. Broren derimot, merk at han var yngre, kunne være ute til klokken fire og feste uten at man hørte et klagende pip fra foreldrene. Vi har ikke råd til å bagatellisere disse problemene og det spesielt når vi vet hvilken destruktiv påkjenning slike oppdragelser fører med seg. Det er både fysisk og psykisk belastende og nei det skjer ikke med alle minoritetsjenter og ikke alle minoritetsfamilier bedriver slikt og enkelte etniske norske familier bedriver det å, men vi kan ikke avfeie slike problemer med at ikke alle gjør det. Det er like problematisk om det er fem familier som gjør det som når det er tusen familier.

Jeg ser hvordan denne type oppdragelse ikke kommer til å lønne seg i det lange løpet. Hvor blir det av den selvstendigheten guttene skal liksom utvikle? I et land som Norge hvor individualismen er sterk så kan vi ikke akseptere de sosiale hindringene som slike oppdragelser medfører. Prøv å det se for deg. Lukk øynene og se for deg noen gutter som vokser opp i en mannssjåvinistisk oppdragelse, de kan ikke noe for det dersom familie velger deg og ikke motsatt, hvordan tror du disse guttene vil se ut som i fremtiden? Vil de være ansvarsfulle menn som fordeler ansvar og oppgaver likt imellom hustruene sine eller vil de være de late mennene som belaster alt av ansvar på konen dersom de fra ung alder har vært vant til å ikke skitne til hendene? 

  Og de blir en stygg klisje som gir meg en ekkel bismak i munnen. De krever og krever uten å være stand til å yte selv. Jeg har guttevenner som du kan høre si <<Dama mi skal kunne lage mat, vaske huset, ta seg av barna...>> og når du spør hva de skal bidra med så ler de som om du fortalte en god vits. Det problematiske er ikke kun deres holdninger men hvor blinde de er for dem. De har en virkelighetsoppfatning som for dem er feilfri. Mangelen på selvinnsikt er skremmende. Likevel så klarer jeg ikke holde guttene ansvarlige. Jeg plasserer ansvaret hos dem som lærte dem opp, for uansett hvor lenge jeg diskuterer eller prøver å opplyse om at ikke enhver jente ønsker å bli en trofekone så oppnår jeg ikke noe gjennomslag. Slike holdninger kommer ikke over natten, så den eneste utveien av den onde sirkelen er å starte en folkeopplysning som har som mål å forebygge slik urettferdig oppdragelse. Første steg er å sette problemet på dagsorden. Du trenger ikke være noe geni for å skjønne at dette er et resultat av en ujevn fordeling av frihet. Jenter blir bedt om å ta så lite plass som overhodet mulig. Hun kan få kommentarer slik som <<hold beina samlet jente>> og <<le ikke høyt i offentligheten>> imens guttene blir indirekte fortalt <<jungelen er din Tarzan, gå brøl med dyrene>>.

  Jeg blir kvalm av mødrene som stuer i stand sin egen ruin slik som hun med 5 sønner som ikke får noe hjelp, for å så syte. Dine sønner er i stand til å hjelpe deg men du ga dem aldri sjansen. Man fratar gutter de gode verdiene som en dag skal forme dem til menn som er i harmoni med det samfunnet de lever i. Hvis ikke han ber den slitne moren legge ifra seg støvsugeren for å rydde opp selv, hvordan tror du han kommer til å oppføre seg mot den fremtidige konen? Men jeg har bare en ting å si til mødre som forskjellsbehandler og som må bære byrden av det senere: Fortsett med å bade i din selvskapte selvmedlidende suppe. Det er ikke synd i deg.

11 liker  

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

Publisert over 3 år siden
Sumaya Jirde Ali. Gå til den siterte teksten.
Slike holdninger kommer ikke over natten, så den eneste utveien av den onde sirkelen er å starte en folkeopplysning som har som mål å forebygge slik urettferdig oppdragelse. Første steg er å sette problemet på dagsorden. Du trenger ikke være noe geni for å skjønne at dette er et resultat av en ujevn fordeling av frihet. Jenter blir bedt om å ta så lite plass som overhodet mulig. Hun kan få kommentarer slik som <<hold beina samlet jente>> og <<le ikke høyt i offentligheten>> imens guttene blir indirekte fortalt <<jungelen er din Tarzan, gå brøl med dyrene>>.

Takk for et interessant innlegg. Du har rett i at det trengs opplysning og forebygging når det gjelder urettferdig oppdragelse. Fint at du skriver om det, for det kan jo være en begynnelse.

3 liker  
Kommentar #2

Sumaya Jirde Ali

3 innlegg  6 kommentarer

Publisert over 3 år siden

Tusen hjertelig takk! Dette er en av hjertesakene mine for jeg ser hvordan masse ukultur starter med og dyrkes/forsterkes av den sterke forskjellsbehandlingen.

3 liker  
Kommentar #3

Sigurd Eikaas

31 innlegg  5707 kommentarer

Publisert over 3 år siden

Veldig bra innlegg, og jeg støtter ditt anliggende hundre prosent. Veldig bra at du tar det opp og skriver om det!

Men i all vennlighet, - av nysgjerrighet, og uten noe ønske om å angripe deg eller for den del å avspore tråden: Hva tenker du om din egen bruk av hijab, sett i lys av det du skriver om forskjellsbehandling mellom gutter og jenter? Du nevner jo selv klær som et eksempel (rosa til jentene og blått til guttene)? Hvorfor må jenter skjule seg så fullstendig bak klær (slik det synes som at du gjør på bildet), mens guttene ikke møter det samme kravet? Og la meg presisere: Jeg tenker da på helt vanlige og sømmelige klær som alternativ til hijaben og de lange, side, upraktiske(?) og alt for varme (?) klærne som vi ofte ser på muslimske kvinner.

2 liker  
Kommentar #4

Sumaya Jirde Ali

3 innlegg  6 kommentarer

Publisert over 3 år siden

Takk for spørsmålet og at du understreker dine hensikter. Det setter jeg pris på! Jeg bruker forøvrig hijab som en direktelink mellom og Allah. Med andre ord; når jeg ikke har hijaben på så føler jeg faktisk ikke at jeg er nær min skaper. Det er først og fremst et religiøst symbol for meg.

Jeg kan se for meg hvilke klær du tenker på. De lange kjolene som mange muslimske kvinner bruker, right? Jeg bruker feks slike kjoler når jeg skal til moskeen eller til en høytidelig sammenkomst som skjer innenfor min somaliske kultur. Men jeg har full forståelse for dine bemerkninger og din nysgjerrighet om hvordan det kanskje blir for varmt å bruke slike plagg når en feks er ute i solen osv. Jeg har fått mange lignende spørsmål og jeg svarer hver gang med at jeg feks ikke er varm i min hijab fordi det er av tynt stoff og fordi jeg er vant med det.

Og til kravene du nevnte. Muslimske gutter/menn er forpliktet til noen krav de å. To av dem er blant annet det å senke blikket og det å sørge for at man er dekket til fra navelen og ned. Men dette er også et spørsmål jeg får ofte og det er fullt forståelig med tanke på at de religiøse kravene jeg må forplikte meg til er så synlige imens mennenes ikke er. 

 Jeg håper det svarte på spørsmålene dine og hvis du har flere så er det bare å spørre:=) Jeg skal svare så godt som jeg kan.

1 liker  
Kommentar #5

Sigurd Eikaas

31 innlegg  5707 kommentarer

Publisert over 3 år siden

Takk for et vennlig og utfyllende svar!

Selv har jeg en dyp kristen tro, og har ofte måttet ransake hjerte, tanker og motiver for hvorfor jeg gjør eller sier det jeg gjør og sier. Og ofte så finner jeg at de "religiøse øvelsene" som jeg gjør, - det at jeg følger påbud, forbud og regler, - først og fremst har handlet om at det har gitt meg en følelse av prektighet og fromhet, - m.a.o. følelsen av å være litt bedre enn andre. Noe som har gitt meg en svært stor følelse av tilfredshet, naturligvis, - og en følelse av å være en god og vellykket kristen. Og følgelig har jeg forvekslet denne følelsen med at Gud er fornøyd med meg og at jeg er nær Gud. Mens det i virkeligheten altså har handlet om selvrettferdighet og stolthet over meg selv.

Så forteller Bibelen at vi mennesker aldri kan ha noe å rose oss av overfor Gud, - at vi er syndere tvers igjennom bl.a. nettopp pga av våre feile motiver for våre tilsynelatende gode og fromme gjerninger. Det at de ikke er gjort i kjærlighet, men gjerne i selvrettferdighet, stolthet og selvhevdelse, - det at vi prøver å bygge vår egen rettferdighet overfor Gud, - gjøre oss fortjente til Himmelen. 

I Bibelen står det tvert imot at Gud står den stolte imot og at den stolte har gjort seg til fiende av Gud. Det var videre ingen Jesus refset mer enn nettopp den religiøse selvrettferdigheten, stoltheten og selvhevdelsen til fariseerne og de skriftlærde.

Følgelig har jeg igjen og igjen og igjen måttet omvende meg og be om tilgivelse og nåde. Og igjen og igjen (daglig) be om at Gud renser mitt hjerte og mitt hjertes motiver, og at mitt hjerte kan være av Ham, og ikke av meg selv, - av Guds kjærlighet og ikke av mitt eget ego.

Har du noen tanker om det jeg her skriver?

3 liker  
Kommentar #6

Tove S. J Magnussen

513 innlegg  2074 kommentarer

Svakhet

Publisert over 3 år siden

Ofte finner de som ikke tror svakheter ved mennesker som prøver å nærme seg Gud. Den forskjellsbehandlingen du skriver om var vanlig på 60-70 tallet også. Hjemmeværende mødre gjorde mange barn hjelpeløse. Generasjonen menn var verken på kjøkkenet, på vaskerommet eller i skurebøttene. Kvinner giftet seg som tenåringer. I dag er det motsatt-mange kvinner er ikke på kjøkkenet. Mange av guttene hadde ikke følelser, de banket, slo, var hensynsløse og kunne ikke kommunisere med et annet kjønn. Det var også delte skoleklasser frem til 60- tallet noen steder, så da var relasjoner som medførte sex fort en vederstyggelighet. Kvinner ble målt etter jomfrueligheten. Alle menn ble oppfordret til å nyte livet, med andre type kvinner vel og merke. Fedre var forpliktet til å sørge for familien.

Kunnskap om gamle kjønnsrollemønstre er viktig for at de unge skal få et godt liv. Husholdning tar tid å lære, for det ikke en del av skolefagene. Hvis rollene er overtatt av andre utenfor, blir kunnskapen smuldret hen.

Ukulturer holder kvinner og menn nede. De blir ikke rustet for virkeligheten og eget ansvar for liv og helse. De blir passive mottakere/aktive givende. Et forhold er 100/100 ikke 50/50. Den kjærlige, moderne, feminine (mandige) far mestrer ømhet, nærhet og modige, ansvarsfulle kvinneroller.

Gud vil at kvinner og menn skal ha jevngod kunnskap og et bra liv. Velstand fører til materialisme. Hvordan takler Norge den?

Samfunnet har fortsatt en vei frem mot likestilling. Noen kvinner ransaker seg selv til døde. De er bra nok som de er. 

 

1 liker  
Kommentar #7

Sumaya Jirde Ali

3 innlegg  6 kommentarer

Publisert over 3 år siden

Jeg synes du kommer med noen interessante refleksjoner. Jeg tenker umiddeligbart på et tema jeg brenner sterkt for. Jeg kjenner veldig mange muslimer som moralpolitiserer, gir moralske og etiske prekner, andre muslimer når de feks begår gjerninger som ikke er "greit" for en muslim å gjøre, og jeg kjenner enda flere muslimer som skryter av de gode gjerningene de begår og hvor flinke de er til å følge de påbudene og forbudene som en kan finne i religionen vår. Dette synes jeg er uheldig. Det er ikke slik at man skal gi penger til de fattige og de trengende, det er en av fem søylepillarer som muslimer er forpliktet til å utføre, for at man skal skryte og høste kred og ære for det i etterkant. Jeg baserer mye av min tankegang på dydsetikken; hva og hvorfor gjør du det du gjør og gjør det deg til et bedre menneske? Det er viktig å ha edle motiver og hensikter og at man hjelper for å virkelig hjelpe og ikke for å vise seg frem.

Muslimer som hever seg over andre fordi de ikke følger religionen til punkt og prikke, og som bedriver en urettferdig moralpolitisering hvor de krever ditt og datt ifra sine medmennesker, er ikke muslimer jeg vil omgås med. 

Ofte så har jeg møtt den tankegangen hvor man rangerer hvor "muslimsk" man er og det synes jeg er utrolig uheldig. Min aller nærmeste muslimske venninne bruker ikke hijab. For meg så betyr det ingenting men for enkelte trangsynte muslimer så betyr det at hun ikke kan kalle seg for muslim. Man legger så mye vekt på det ytre og man går utifra at hun er en dårligere muslim enn det jeg er dersom jeg bruker hijab og dette er så feil. Min tildekning gjør meg ikke til noe bedre muslim. Hvem vet hva jeg gjør bak lukkede dører eller hvilke hensikter jeg har? Det ytre sier aldri det hele og derfor synes jeg det blir så feil å basere ens oppfatning utifra det. Stemplene "god muslim" og "dårlig muslim" er for meg kun negative for man innfører et skille som er overfladisk. 

Jeg synes det er så fint at du ber om tilgivelse og at du har så stor selvinnsikt at du innser når du på en måte "trokker" på de religiøse "grensene". Jeg strever hver dag først og fremst for å bli et bedre menneske og dette vil jeg skal videre reflekteres gjennom min gudsdyrkelse. Når jeg utfører gode gjerninger så er det ikke fordi jeg vil høste kred og ære men fordi det gir meg så mye og det gir andre så mye. Det samme gjelder når jeg prøver å leve i harmoni med andre mennesker til tross for våre mange forskjelligheter. Aksept, toleranse og dialog er veien for et bedre samfunn for oss alle. 

1 liker  
Kommentar #8

Sigurd Eikaas

31 innlegg  5707 kommentarer

Publisert over 3 år siden
Sumaya Jirde Ali. Gå til den siterte teksten.
Jeg strever hver dag først og fremst for å bli et bedre menneske og dette vil jeg skal videre reflekteres gjennom min gudsdyrkelse.

Det er tydelig at du har reflektert mye over din religiøse overbevisning og over hvordan du bør leve ditt liv her på jorden. Det er interessant å lese det du skriver.

Et spørsmål som jeg lurer på: Hvordan kommer man til himmelen iflg din tro? Hva må du gjøre for å komme til himmelen og hvordan kan du vite at du vil komme dit?

Og et annet spørsmål: Hva er egentlig himmelen? Hva innebærer det å komme til himmelen og hvordan er det der? Og hva gjør at himmelen er som den er?

1 liker  
Kommentar #9

Sumaya Jirde Ali

3 innlegg  6 kommentarer

Publisert over 3 år siden

Ved å være et godt medmenneske. 

Nå er jeg ikke noe filosof eller en islamsk lærde for den saks skyld så jeg sitter dessverre ikke på de edle sannhetene. Men bare vit at jeg ikke strever for å være et godt menneske fordi jeg vil til himmelen etter døden, det blir jo litt det samme som det vi skrev om isted om at man gjør en gjerning for konsekvensens-skyld og ikke for dydens-skyld, men fordi det gir meg og andre rundt meg så mye ved at jeg er et godt medmenneske. 

1 liker  
Kommentar #10

Marianne Solli

19 innlegg  1547 kommentarer

Interessante spørsmål

Publisert over 3 år siden
Sigurd Eikaas. Gå til den siterte teksten.
Og et annet spørsmål: Hva er egentlig himmelen? Hva innebærer det å komme til himmelen og hvordan er det der? Og hva gjør at himmelen er som den er?

du stiller forfatteren av innlegget. Jeg har også lurt på hvordan religiøse mennesker ... kristne og andre ... tenker seg denne tilstanden etter døden. Hvordan vil du selv forklare dette ut fra din egen tro? 

Kommentar #11

Sigurd Eikaas

31 innlegg  5707 kommentarer

Publisert over 3 år siden
Sumaya Jirde Ali. Gå til den siterte teksten.
Ved å være et godt medmenneske.

Jeg er enig i at det ikke hjelper å være et godt medmenneske hvis motivasjonen er belønningen, dvs himmelen, etterpå. I kristendommen er det bare gjerninger som har sitt utspring i Guds fullkomne kjærlighet som vil holde på dommens dag. Og denne kjærligheten kan intet menneske ha hvis han/hun ikke blir født på ny av Gud slik at Gud bor i ham/henne. Dvs at mennesket ånd, - dets ikke-fysiske vesen som lever evig og som flytter ut av vårt fysiske legeme når vi dør, - blir født på ny av Gud. 

For Gud er kjærlighet, ja Kjærligheten personifisert - og fullkomment feilfri, ren og hellig. Og han lyser og brenner med en himmelsk herlighet som er sterkere enn alle universets stjerner (som jo er skapt av ham) tilsammen. Derfor kan ingen holde ut å leve i hans nærhet hvis han/hun ikke også er av samme "substans" som ham. 

Derfor må vi bli født på ny av Gud for å kunne leve sammen med ham.

Denne kjærligheten manifesterte Gud da han sendte sin sønn Jesus for å dø til soning for vår synd. I sin kjærlighet oppgav Jesus, Guds sønn, seg selv, - av egen fri vilje, - for å frelse oss. 

Og på samme måte som Gud (Jesus) gav seg selv over til oss og vår vilje, så må vi mennesker oppgi oss selv og overgi oss selv til ham og hans vilje. Bare da kan han føde oss på nytt og gi oss samme vesen og substans som ham selv. 

For kjærligheten forutsetter en fri vilje. Jeg kan ikke tvinge min kone til å elske meg (og altså overgi seg selv til meg). Det er noe hun må ville selv. Og motsatt. På samme måte er det med forholdet mellom Gud og oss.

Kjærligheten innebærer jo nettopp at man gir seg selv til den andre, ja oppgir seg selv for den andres skyld. Også når det er ubehagelig. Og det var nettopp det Jesus gjorde. Han oppgav seg selv og døde for oss. For "ingen har større kjærlighet enn den som gir sitt liv for sine venner", sa Jesus. 

Og Paulus skrev: "Vi elsker, for han elsket oss først". Vi ville ikke kunne elske hvis ikke vår Skaper hadde elsket først.

En kjærlighet uten gjerninger er en død kjærlighet. Ingenting verdt. Et fullkomment kjærlighetsforhold forutsetter en fullkommen overgivelse til hverandre, og en fullkommen oppgivelse av seg selv. Og dette gjelder for begge parter. Et ekte kjærlighetsforhold er alltid tosidig.

Forsto du noe av dette? Eller ble det usammenhengende og vanskelig? (Det er vanskelig å skrive så lite om så mye)

Men jeg nevnte ordet "synd", altså det å gjøre noe som ikke er etter Guds vilje/kjærlighet og skaperorden. Det være løgn, baktalelse, onde tanker, selvhevdelse, egoistisk begjær av alle slag, gjøre ondt mot andre, bruke andre egoistisk osv, osv. Med andre ord alt som ikke er fullkomment rent og hellig, slik Gud er ren og hellig. Har islam noe slikt syndsbegrep? Og hvordan blir i så fall synd gjort opp eller sonet for, - overfor mennesker og overfor Gud?

2 liker  
Kommentar #12

Sigurd Eikaas

31 innlegg  5707 kommentarer

Publisert over 3 år siden
Sigurd Eikaas. Gå til den siterte teksten.
Og Paulus skrev: "Vi elsker, for han elsket oss først".

Unnskyld, men det var naturligvis Jesu disippel, Johannes som i 1. Joh. 4,19 skrev: "Vi elsker fordi han elsket oss først".

Kommentar #13

Sigurd Eikaas

31 innlegg  5707 kommentarer

Publisert over 3 år siden
Marianne Solli. Gå til den siterte teksten.
du stiller forfatteren av innlegget. Jeg har også lurt på hvordan religiøse mennesker ... kristne og andre ... tenker seg denne tilstanden etter døden. Hvordan vil du selv forklare dette ut fra din egen tro? 

Himmelen er det fullkomne kjærlighetsforholdet mellom Gud og mennesker. Ekteskapet er fra Guds side en skaperordning som er ment å være et bilde på dette forholdet: Fullkommen overgivelse, hengivelse og kjærlighet til hverandre. 

Kommentar #14

Bjørn Erik Fjerdingen

124 innlegg  7334 kommentarer

Publisert over 3 år siden
Marianne Solli. Gå til den siterte teksten.
du stiller forfatteren av innlegget. Jeg har også lurt på hvordan religiøse mennesker ... kristne og andre ... tenker seg denne tilstanden etter døden. Hvordan vil du selv forklare dette ut fra din egen tro? 

Jeg har selv vært der i en opplevelse.  Det er fantastisk og herlig, en erfaring og en viten som vi mangler språk for å greie å gjenfortelle herligheten som møter en.

En annen som har hatt en slik opplevelse eller erfaring og som forteller det godt, er Simeon Teologen og som fikk navnet Teologen i og av den ortodokse kirken. 

Jeg gjengir hans erfaring her:

SIMEON, DEN NYE TEOLOGEN

 En beretning om en opplevelse

Simeon ble født i år 949 og døde år 1022. Han er omtalt som den mest fremstående av middelderens bysantinske mystikere. Han fikk tittelen "Den nye teologen" på grunnlag av hans lære om Gud. Han var også enestående blant middelalderens ortodokse mystikere ved at han åpent formidlet sine erfaringer.

Han forteller om en av sine erfaringer:

"Jeg gikk så til det sted hvor jeg vanligvis pleide å be. Jeg begynte å si: Hellige Gud . Straks ble jeg beveget til tårer og kjente en slik kjærlighetens lengsel etter Gud at jeg ikke kan beskrive med ord den glede å lykke jeg da følte. Jeg falt med ansiktet mot bakken, og straks fikk jeg se et veldig immaterielt lys som skinte over meg, grep fatt i min sjel, slik at jeg ble slått av undring ved dette uventede mirakel, og jeg gikk inn i ekstase. Om jeg var i legemet eller utenfor legemet, vet jeg ikke (2.kor.12.2), men jeg samtalte med dette lyset. Lyset selv vet dette, det fikk den tåke som måtte være i min sjel til å lette, og fjernet enhver jordisk bekymring. Det løste meg fra den materielle tretthet og kroppslige tyngde som gjør mine lemmer trege og valne....... I min sjel strømmet det på en usigelig måte inn den største åndelige glede og klarsyn og en sødme som overgår en hvilken som helst smak av synlige ting, sammen med en frihet og en følelse av at alle livets tunge tanker var glemt. På en underlig måte ble det gitt meg og åpenbart for meg hvorledes vår avskjed fra denne verden vil være. Slik var hele min oppmerksomhet, min ånd og min sjel, fullkomment konsentrert mot dette usigelige lyset."

 

1 liker  
Kommentar #15

Ole Jørgen Anfindsen

172 innlegg  2072 kommentarer

Takk!

Publisert over 3 år siden

Takk for et interessant innlegg! Jeg har tipset fire av mine somaliske venner, og har allerede fått positive reaksjoner.

2 liker  
Kommentar #16

Sumaya Jirde Ali

3 innlegg  6 kommentarer

Publisert over 3 år siden

Hyggelig at du tipser! Jeg vil likevel minne deg på at dette forskjellsbehandlings-fenomenet ikke skjer kun i en kultur, men i mange. 

1 liker  
Kommentar #17

Sumaya Jirde Ali

3 innlegg  6 kommentarer

Publisert over 3 år siden

Hvis man ønsker å få tilgitt synder i Islam så må man be Allah om tilgivelse og det i form av feks bønn. Ovenfor andre så tror jeg det holder med å gjøre opp med den du begikk urett imot.

Kommentar #18

Sigurd Eikaas

31 innlegg  5707 kommentarer

Publisert over 3 år siden
Sumaya Jirde Ali. Gå til den siterte teksten.
Hvis man ønsker å få tilgitt synder i Islam så må man be Allah om tilgivelse og det i form av feks bønn. Ovenfor andre så tror jeg det holder med å gjøre opp med den du begikk urett imot.

Takk skal du ha for de svarene du har gitt! :-)

Ønsker deg alt godt, og lykke til med de anliggender som du deler i innlegget! De er viktige, og det er så bra at du ser dem og taler ut om dem! :-)

Mvh Sigurd

2 liker  
Kommentar #19

Ole Jørgen Anfindsen

172 innlegg  2072 kommentarer

Forskjellige kulturers sterke og svake sider

Publisert over 3 år siden
Sumaya Jirde Ali. Gå til den siterte teksten.
Hyggelig at du tipser! Jeg vil likevel minne deg på at dette forskjellsbehandlings-fenomenet ikke skjer kun i en kultur, men i mange. 

Ulike kulturer er forskjellige, og har sine sterke og svake sider. En gitt kultur kan (selvsagt) likevel overlappe mer eller mindre med andre kulturer, og dermed i større eller mindre grad dele de andre kulturenes sterke og svake sider.

Så, ja, jeg er fullt på det rene med at det fenomenet du beskriver (om ulik oppdragelse av og forventninger til hhv gutter og jenter) på ingen måte er unikt for somalisk kultur. Men selv om jeg har venner fra flere ulike kulturer, har det de siste årene vært slik at jeg har desidert mest kontakt med somaliere (utenom nordmenn, rimeligvis), så for meg var det meget nærliggende å tipse noen av de somalierne jeg kjenner best. Jeg snakket med en av dem i går ettermiddag (en jente omtrent på din egen alder), og hun syntes det var flott at du tar opp problemstillingen.

1 liker  
Kommentar #20

Robin Tande

27 innlegg  3738 kommentarer

I beste mening - denne tråden har stor interesse.

Publisert over 3 år siden
Sumaya Jirde Ali. Gå til den siterte teksten.
«Mens jeg under hele oppveksten, og for så vidt ennå, blir fortalt hvor skammelig det er å ha sex utenfor ekteskap, blir mine to eldre brødre nesten oppmuntret til å ha fysiske forhold til jenter. Min far varter dem opp med kommentarer som «Ja, regner med at jeg ikke ser deg i helgen, du skal vel møte noen venninner?»

Jeg har stor sympati for muslimske innvandrerkvinner, og de somaliske i særdeleshet. Min mening er at vi må ta hardt i for å få knesatt vårt samfunns likestilling. Du griper tak i mye i din kultur. Men her nord er jo dette en skrekkelig parallellkultur som har fått lov til å etablere seg. Du spør etter folkeopplysning. Men det dreier seg jo om opplysning om den kulturen man mer enn frivillig har søkt seg til. Hva har du som oppfatning av dette? Men det er vanskelig for meg å bidra her, kan lett gjøre vondt verre.

Jeg vil imidlertid som sitert, gripe fatt i noe du siterer fra en anonym jente. Hvilke venninner er det her snakk om? Det må vel være jenter fra storsamfunnet (og/eller fra lavere kaste?). Når media forteller om somalieres uteliv er det om noe helt annet enn venninneforhold.

Hva har du forresten å si til det jeg nedenfor vil sitere hit fra en annen tråd? I hvilken grad blir du her diktert av din religion til å beholde parallellsamfunnet du lever i? Forstår du problematikken fullt ut? Så vil jeg tilføye at jeg innser at jeg stiller vanskelige spørsmål til en sympatisk og kjærkommen ung jente og debattant som deg. Men jeg tillater meg det i håp om at slike som Eikaas og Anfindsen hjelper deg, og motsier meg der de måtte finne det nødvendig for et mer nyansert helhetsbilde. Det er så mye å ta hensyn til, i blant klarer en ikke å bli enig med seg selv.

" For meg er det en selvfølge at de som bosetter seg i vårt land tilpasser seg den eksisterende kulturen. Det betyr at man må trekke opp noen kulturelle røtter og plante dem i Norge og på den måten gi neste generasjon mulighet til å ta del i våre friheter.

Innvandrere selv bør forstå at hente­ekteskap bør ­avvikles, og at giftemål på tvers av ­etnisk og religiøs tilhørighet bør ­oppmuntres. Tverrkulturelle ekteskap er ofte en forutsetning for å videreføre det fellesskapet og den samhørigheten som har preget Norge.

Bevare. Gjennom generasjoner er det etablert et nasjonalt fellesskap, som vi ønsker å bevare. Fellesskapet er vår kultur. Kultur er alle små og store ting i hverdagen. Vi ønsker at de som har flyttet hit skal bli en del av den. Da må religiøse forbud og påbud skrotes. ­Frihet for hver enkelt må omfavnes. Ikke gjennom ord, men gjennom ­handling."

2 liker  
Kommentar #21

Ole Jørgen Anfindsen

172 innlegg  2072 kommentarer

Norsk og somalisk kultur

Publisert over 3 år siden
Robin Tande. Gå til den siterte teksten.
Hva har du forresten å si til det jeg nedenfor vil sitere hit fra en annen tråd? I hvilken grad blir du her diktert av din religion til å beholde parallellsamfunnet du lever i? Forstår du problematikken fullt ut? Så vil jeg tilføye at jeg innser at jeg stiller vanskelige spørsmål til en sympatisk og kjærkommen ung jente og debattant som deg. Men jeg tillater meg det i håp om at slike som Eikaas og Anfindsen hjelper deg, og motsier meg der de måtte finne det nødvendig for et mer nyansert helhetsbilde.

La meg forsøke å si noe knyttet til den siterte utfordringen fra Tande. 

I godt over to år nå har jeg hatt omfattende kontakt med somaliere i kommunen min - først som lærer for minoritetsspråklige elever, senere som venn og uformell støttekontakt for mine tidligere elever (samt deres brødre, søstre, sønner, døtre, venner, etc). La meg bare helt kort slå fast: Dette var vært veldig hyggelig og interessant. Maken til vennlige og trivelige mennesker skal man lete lenge etter! 

Jeg er svært takknemlig for det jeg har fått oppleve og være med på denne tiden, og ser frem til fortsettelsen med glede og forventning!

Og ikke minst vil jeg understreke hvor imponert jeg er over unge somaliere som, til tross for store språklige handikapp og tilhørende bratte læringskurver, setter seg mål for fremtiden, og jobber jevnt og trutt med skolearbeid - og i noen tilfeller står på med ekstra jobbing på kveldstid og i helgene. Så vidt jeg kan se, er det jentene og de unge kvinnene som utmerker seg mest her, men også mange gutter/menn har tilsvarende ambisjoner. 

Denne (tilsynelatende) kjønnsulikheten hva gjelder ambisjoner og innsats innen skole og utdanning henger formodentlig sammen nettopp med den typen ubalanse/skjevhet som Sumaya Jirde Ali påpeker i hovedinnlegget (hun må selvsagt gjerne kommentere eller utydpe det jeg her antyder - hun vet åpenbart mye mer enn meg om disse tingene). Jeg har f.eks. inntrykk av at en del somaliske gutter/menn betrakter det som lite maskulint å gjøre lekser eller være flittig på skolen. I den grad dette stemmer, håper og tror jeg det vil komme endringer i det norsk-somaliske miljøet over tid. 

Faktisk er det bare en ukes tid siden jeg var til stede på et møte i regi av en lokal, somalisk forening, der viktigheten av utdannelse var et hovedtema. Et av innleggene var av to unge, somaliske menn med hhv batchelor- og mastergrad, og med lederansvar på sine respektive arbeidsplasser. Et annet innlegg var av en kvinne i 30-årene som hadde gjort karriere i helsevesenet, og dessuten var tillitsvalgt i ett av våre politiske partier. Så, ja, vi leser om sosial nød, trygdemisbruk og annen elendighet blant norsk-somaliere, men dette er på ingen måte hele bildet. Jeg føler meg trygg på at vi kommer til å se mange eksempler på somaliske kvinner og menn som markerer seg positivt i det norske samfunnet i årene fremover. 

Når det er sagt, ser jeg også på forholdsvis nært hold hvordan unge somaliere slites mellom ulike forventninger og verdier - knyttet til ulike kulturer, ulike religioner, ulike adferdsnormer, m.m. Det sier seg selv at dette kan være smertefullt, men jeg tror også det kommer mye godt ut av dette - både for nordmenn og somaliere. 

Hvor bra det vil gå fremover, vil blant annet avhenge av hva slags innvandrings- og integreringspolitikk vi fører fremover. Dersom integreringen klarer å holde tritt med innvandringen (både fra Somalia og andre land), kan det bli vinn-vinn. Dersom vi i stedet velger å kjøre samfunnet i grøfta (slik jeg er stygt redd for at f.eks. svenskene er i ferd med å gjøre), da vil det få store og negative konsekvenser både for innvandrere og urbefolkning. Vi kommer til å trenge både varme hjerter og kloke hoder i årene fremover. Utfordringene er store, men det er også mulighetene.

2 liker  
Kommentar #22

Ole Jørgen Anfindsen

172 innlegg  2072 kommentarer

Hijabproblematikken

Publisert over 3 år siden
Sigurd Eikaas. Gå til den siterte teksten.
Men i all vennlighet, - av nysgjerrighet, og uten noe ønske om å angripe deg eller for den del å avspore tråden: Hva tenker du om din egen bruk av hijab, sett i lys av det du skriver om forskjellsbehandling mellom gutter og jenter?

Eikaas har fremsatt en vennlig og legitimt spørsmål, og jeg vil på ingen måte kritisere ham for det. For øvrig synes jeg trådstarter svarer helt greit. 

Erfaringsmessig er det imidlertid en del her på VD som er temmelig negativt innstilt til hijab. Og er man innom andre fora, vil man se hijabhetsing i full utfoldelse. Dette er etter min mening ganske trist. 

Joda, jeg har fra tid til annen truffet somaliske (og andre) kvinner som så å si virker litt forknytte, og som man uvegerlig får litt vondt av. Greit. Men for det store flertallet av muslimske jenter/kvinner jeg har truffet i ulike sammenhenger (på skole eller annen jobb, i moskéer, hjemme hos diverse familier, etc) må jeg si at jeg oppfatter hijab som et fullstendig legitimt uttrykk for kulturell-religiøs tilhørighet. Jenter/kvinner med hijab behøver aldeles ikke være undertrykte og forsagte, eller islamistiske femtekolonister for al-Shabaab og dess like. 

Eventuelle hijabhetsere som sneier innom denne tråden, oppfordres til å lese mitt innlegg Hetsing av hijab er høl i hue:

http://www.verdidebatt.no/innlegg/11641956

2 liker  
Kommentar #23

Daniel Krussand

34 innlegg  2002 kommentarer

Gjerninger

Publisert over 3 år siden
Sigurd Eikaas. Gå til den siterte teksten.
Så forteller Bibelen at vi mennesker aldri kan ha noe å rose oss av overfor Gud, - at vi er syndere tvers igjennom bl.a. nettopp pga av våre feile motiver for våre tilsynelatende gode og fromme gjerninger. Det at de ikke er gjort i kjærlighet, men gjerne i selvrettferdighet, stolthet og selvhevdelse, - det at vi prøver å bygge vår egen rettferdighet overfor Gud, - gjøre oss fortjente til Himmelen

Dette er vel ikke rett tale om gode gjerninger?  Gode gjerninger er et resultat av å være en gren på vin-treet.  Alt er av nåde, både frelsen og de gode fruktene - vi roser oss ikke av noen av dem.  Ef 2:10 sier vi skal vandre i de ferdiglagte gjerningene.  Ofte sier kristne at de "er syndere tvers igjennom".  Dette er ikke sant, vi er hellige - tvers igjennom!  1 Pet 1:15.

Kommentar #24

Sigurd Eikaas

31 innlegg  5707 kommentarer

Publisert over 3 år siden
Daniel Krussand. Gå til den siterte teksten.
Dette er vel ikke rett tale om gode gjerninger?  Gode gjerninger er et resultat av å være en gren på vin-treet.  Alt er av nåde, både frelsen og de gode fruktene - vi roser oss ikke av noen av dem.  Ef 2:10 sier vi skal vandre i de ferdiglagte gjerningene.  Ofte sier kristne at de "er syndere tvers igjennom".  Dette er ikke sant, vi er hellige - tvers igjennom!  1 Pet 1:15.

Jeg er enig med deg i det du skriver. Poenget mitt var at i oss selv, slik vi er av naturen, så er vi syndere. Men det er riktig at som gjenfødte kristne så har vi fått en ny ånd, født av Gud, og den er selvfølgelig ren og hellig slik han selv er ren og hellig.

Kommentar #25

Daniel Krussand

34 innlegg  2002 kommentarer

Islam

Publisert over 3 år siden

Takk Sigurd.  Jeg regnet med at vi er ganske enige.  Å få muslimer til å se Jesus, at Han er vår rettferdighet er ikke enkelt.  Islam er en tvers igjennom gjerningsreligion,  følg Allahs' regler så kan du bli salig om Allah vil (opp til ham). Sumayas artikkel og kommentarer her viser dette - troende muslimer finner stor glede i å leve etter disse regler, det er deres stolthet.  Derfor ønsker de ingen forsoner eller ett nytt liv i Ånden.  Humanetikere er vel også på samme linje, "vi klarer oss selv".

1 liker  
Kommentar #26

Torill Born

296 innlegg  1335 kommentarer

Lider sterkt under fremmedfølelsen

Publisert over 3 år siden

Norge 

bare et land jeg bor i . Har mistet helt følelse av tilknytning til det som het Fedreland. Både at kvinner går med dette hodeplagget er fremmed og at jeg stadig går med uro når jeg er i byen og ser ikke-vestlige menn som ligner på de som har begått terror-handlinger. Jeg føler meg beroliget når jeg er med likesinnede og i utlandet når jeg er langt fra Norge - sammen med andre lyse europeere. Jeg vet det er ukorrekt å si det - men jeg kan ikke snu denne uroen bare med å tenke fornuft - det har jeg prøvet flere ganger. Det sitter i kroppen. 

Jeg har et kristent livssyn og lette i Bibelen etter dette med fremmedhet og blandete folkeslag altså Multikultur - (som jeg synes har tendenser til totalitarisme - at ALLE skal mene og tenke det samme om dette spørsmålet). Bibelen i Apostlenes gjerninger skriver om Folkeslag og egne nasjoner med grenser - grense-skjell som det står. MITT håp er derfor at ikke-vestlige land må få oppleve å bli kristnet og få demokrati og menneske-rettigheter innbakt i både tro og kultur og kjenne denne frihet vi selv har vært med på å oppleve.

Ser vi på jødene og Israel - så er jo dette initiert av Israels Gud selv. Så dette med fremmedhet overfor enkelte folkeslag er kanskje en helt naturlig følelse. Og det er jo ikke bare meg som føler dette etter det jeg følger med på sosiale nett-steder. Det er vondt - men jeg tror og håper at kristen vekkelse og frihet kan spre seg til ikke-vestlige land som lider under blant annet det denne innsenderen skriver om. 

3 liker  
Kommentar #27

Tore Olsen

24 innlegg  5415 kommentarer

Nå skal jeg pirke litt

Publisert over 3 år siden
Sigurd Eikaas. Gå til den siterte teksten.
Jeg er enig med deg i det du skriver. Poenget mitt var at i oss selv, slik vi er av naturen, så er vi syndere. Men det er riktig at som gjenfødte kristne så har vi fått en ny ånd, født av Gud, og den er selvfølgelig ren og hellig slik han selv er ren og hellig.

Nå skal jeg pirke litt. Vi har ikke fått en ny ånd, vår ånd er fornyet - født på ny av Guds ånd, eller rettere sagt Den hellige ånd. Det er samme ånd vi alltid har hatt, som er evig av natur, som er født på ny - og renset. Denne ånden vil, om den ikke snur seg mot Gud, tre inn gjennom porten til Guds rike.

Kommentar #28

Sten André Fagermo

59 innlegg  1334 kommentarer

ALL religion er gjerninger

Publisert over 3 år siden

I kanskje ditt og flere andre protestanters, tilfelle, er det å ta avstand til rusmidler og tobakk, prøve å opptre ydmykt, og ellers prøve å være det man kaller det på godt gammeldags, "skinnhellig".

Å fornekte seg selv, til de grader som lavkirkelige gjør, er i hvert fall gjerninger, i mine personlige øyne.

Ellers, vil jeg takke trådstarter, for ett flott innlegg. 

Mest leste siste måned

Tåkelagt
av
Liv Osnes Dalbakken
rundt 2 måneder siden / 3588 visninger
Sover heile regjeringa?
av
Lisbeth Marie Austnes
14 dager siden / 1235 visninger
Når fest blir dom
av
Kristine Sandmæl
20 dager siden / 889 visninger
Er jeg rett kalt prest?
av
Julie Schjøth-Jovik
12 dager siden / 830 visninger
Nei, Lægdene, vi er ikke i mot kvinner
av
Mikael Bruun
rundt 1 måned siden / 713 visninger
Takk og farvel, KrF
av
Kristofer Olai Ravn Stavseng
12 dager siden / 635 visninger
Det viktigste er et godt arbeidsmiljø
av
Martin Enstad
24 dager siden / 568 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere