Verdidebatt

Vi kan bygge Village Towns (We Can Build Compact Walkable Towns Instead of Suburban Wastelands)

Ja, Norge kunne ha anvendt oljeformuen til å bygge vakre gangbare byer over hele landet. Men som Kunstler uttrykker det: "...we blew it in order to enjoy life in a one-time demolition derby." Og Ronny Spaans har nå dokumentert denne tragedien i all sin gru. Hvilket grusomt endelikt for en nasjon!

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Se innlegget med flere bilder på fjesboka til det norske arkitekturopprøret her.

Nå har jeg nytt de inspirerende bildene av Village Towns, og jeg fatter ikke hvordan Norge gang på gang kan kåres til verdens beste land å bo i. For vi er da vitterlig kjøpesenterlandet, noe Ronny Spaans ettertrykkelig har slått fast i sin nye og kritikerroste bok "Kjøpesenterlandet". Kjøpesenterlandet er akkompagnert av "suburban sprawl", historiens mest skjødesløse ansamling av ressurser, slik Kunstler stadig minner oss på det. Som han skriver det i sitt "Forecast 2017":

"Similarly for "infrastructure" spending touted by the forces of Trump as the coming panacea for economic malaise. I suspect most people assume this means a trillion-dollar stimulus spend on highways and their accessories. Well, that also assumes that we expect another fifty years of Happy Motoring and suburban living.

Fuggeddabowdit. We're in the twilight of motoring anyway you cut it, despite all the chatter about electric cars and "driverless" cars. We won't have the electric capacity to switch over the Happy Motoring fleet from gasoline. The oil industry itself is already headed for collapse on its sinking energy-return-on-investment. And our problems with money and debt are so severe that the motoring paradigm is more prone to fail on the basis of car loan scarcity and unworthy borrows before the fueling issues even kick in. Every year, fewer Americans can afford to buy any kind of car — the way they're used to buying them, on installment loans. The industry has gone the limit to help them — seven-year loans for used cars! — but they have no more room to maneuver. The car financing system is broken.

Bear in mind the original suburbanization of America back in the 20th century — along with its accessory automobiles — must be regarded as the greatest misallocation of resources in the history of the world.

So, a rebuild of all this stuff would represent more and possibly even greater malinvestment.

We could have applied our post-WW2 treasure to building beautiful walkable towns and cities with some capacity for adaptive re-use, but we blew it in order to enjoy life in a one-time demolition derby. Life is tragic. Societies make poor choices sometimes, and then there are consequences."

Ja, Norge kunne ha anvendt oljeformuen til å bygge vakre gangbare byer over hele landet. Men som Kunstler uttrykker det: "...we blew it in order to enjoy life in a one-time demolition derby." Og Ronny Spaans har nå dokumentert denne tragedien i all sin gru. Hvilket grusomt endelikt for en nasjon!

Vi er nå så forflatet som folk at dette er det beste vi klarer å komme opp med: https://www.nrk.no/…/vil-stoppa-3400-bustadar-fordi-dei-lig…

Både denne menneskeørkenen utenfor Bergen og en Village Town er beregnet for 10.000 mennesker. Hva ville du valgt?

Men, som Pål Steigan har det som slagord på sin blog: "A winner is a dreamer who never gives up."

Drøm dere vekk i disse bildene fra hva som tidligere ble kalt Village Towns - nå Market Towns: http://7g.nz/

Se alle bildene på fjesboka her eller hos Flickr her.

"We Can Build Compact Walkable Towns Instead of Suburban Wastelands" - James Howard Kunstler

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt