Etter mye negativ oppmerksomhet i mediene denne helga valgte russelåtprodusentene Solguden og Mannen å endre den mest kontroversielle linja i russelåta «Playboy 2017». «Er du 13, er du med / Når du suger, så gå ned» ble til «er du 17, er du med». Resten av låta fikk stå uendret. Med andre ord kan russen fortsatt synge med på: «Si meg hvor mye må jeg betale for å få noe fitte her», og «Hun danser som en hore / når hun danser oppå bordet / husker ikke hva hun gjorde».
Det verste er at disse tekstlinjene er representative for hvordan russen ordlegger seg i låtene sine.
Trekker seg unna
Vi lever i et av verdens mest likestilte land, men den oppvoksende generasjon syns tydeligvis det er greit å betale over 50.000 kroner for en låt som framstiller kvinner som forbruksvarer og er full av ord som til nød rimer på rulle.
Russen forstår humoren, og vi andre skjønner ikke konteksten, er argumentet som skal forsvare de drøye tekstene.
De må gjerne forklare litt nøyere hva det egentlig er meningen at vi skal le av. For selv om jentene later som om de er med på leken, kan de ikke innerst inne syns det er artig å bli framstilt som objekter gutta kan bruke til egen forlystelse. Problemet er at de jentene som syns at russekulturen blir for rølpete, trekker seg unna og finner på noe annet i stedet. Dermed blir det indre oppgjøret med kulturen fraværende.
LES OGSÅ: Det er patetisk med foreldre som vil rulle med russen
Sjekk etikken
Solguden og Mannen prøver å unnskylde bruken av 13-åringer i låtteksten med at de har mange unge fans, som de gjerne vil inkludere. Men hvis de faktisk mener det er greit at en 13-åring synger med på denne teksten, bør de sjekke etikken sin en gang til.
I et intervju med Bergens Tidende forklarer medlemmene på bergensbussen som har bestilt låta, at de ikke står inne for innholdet og at den ikke representerer deres holdninger og verdier.
Låtskriverne selv sier til NRK at de vedgår at det ikke var en veldig dyp prosess bak det å skrive ei russelåt. «Det er lite gjennomtenkt, og litt nødrim.»
Produsentene sier at de tar mellom 50.000 til 100.000 kroner per låt. Samtidig prøver de å skyve ansvaret for innholdet over på en gjeng 19-åringer. Russen dytter ansvaret tilbake til låtskriverne. Det er i det minste et tegn på at begge parter innerst inne forstår at dette ikke er greit.
Mytebygging
Norske ungdommer er ikke alene om å ha en intens festperiode konsentrert rundt rus og sex. Russetida ligner på andre ungdomsfeiringer som Spring Break i USA, festing på Ibiza og Roskilde-festivalen, påpeker sosiologi-stipendiat Eivind Grip Fjær i en artikkel i Apollon. Felles for alle disse festene er at de er gjenstand for mytebygging, gjennom medieomtale og historier som blir fortalt av de som har deltatt tidligere.
Ungdom slutter verken å drikke eller ha sex selv om russetida blir avviklet. Problemet er heller at bildet som framstilles av russen, blant annet i mediene, nører oppunder en forestilling om at russetida er et sted der jenter er billige horer som skal nedlegges av gutta.
Russelåtene er sentrale bærere av denne russekulturen, fordi de får mye oppmerksomhet, blant annet i mediene. Dermed får disse låtene en selvforsterkende effekt.
Samtidig blir russefeiringa et stadig større kommersielt maskineri, styrt av voksne som utnytter unge med mye penger og store forventninger. Beregninger gjort av NRK P3 viser at russeindustrien har en inntekt på rundt 700 millioner kroner i året.
Taus støtte
19-årige gutter er voksne nok til å forstå at «uskyldig humor» som gjentas igjen og igjen skaper holdninger. Dessuten er mannsidealet i russelåtene vel så vanskelig å leve opp til for usikre tenåringsgutter, som forventes å ta for seg av kvinnelige russ for å være mann nok.
Det destruktive kvinnesynet får sin tause støtte fra jenter som svelger ukvemsordene for å få lov til å være med på moroa. Hvis det skal bli slutt på ukulturen, må jentene også tørre å si ifra om at deres russetid ikke handler om å være sexobjekter for guttene.
Jentene vet antakeligvis ikke hvor mektige de er. Se for deg at russejentene nekter å delta på rulling og russetreff fordi de ikke vil danse til låter der de blir framstilt som seksuelle bruksgjenstander.
Hvis russeguttene blir stående alene foran russebussen og danse tett med hverandre, syns de nok ikke at den uskyldige humoren er så veldig morsom lenger.
Publisert i papirutgaven av Vårt Land 8. mars 2017
Etter at kommentaren gikk i trykken, har medlemmene av russebussen Playboy 2017 valgt å trekke samarbeidet med Solguden og Mannen.
– Vi på Playboy 2017 har aldri hatt et ønske om å bli assosiert med, eller å bagatellisere eller oppfordre til verken pedofili eller voldtekt. Det er viktig å presisere at vi ikke ser på kvinner som sexobjekt, og vi vil heller ikke være representanter for kvinnesynet som kommer til uttrykk i denne sangen, sier Ole Sebastian Rolland til NRK.