Kommentar

Den tåpelige drømmen

Vi trenger drømmer som er større og stødigere enn Hollywoods pastellfargede stjernelengsel.

I et par minutter trodde verden at La La Land hadde vunnet Oscar-utdelingas gjeveste pris. Filmprodusentene rakk å takke familien og be publikum «fortsette å drømme», før misforståelsen ble oppklart. Det viste seg at prisutdelerne hadde fått feil konvolutt. Det var dramaet Moonlight, og ikke musikalen La La Land, som ble kåret til årets beste film.

La La Land ble likevel kveldens store vinner. De seks Oscar-statuettene sammen med de sju prisene filmen vant på Golden Globe, bekrefter at Hollywood elsker å se sitt eget miljø portrettert på det store lerretet.

LES OGSÅ: Skru ned forventningene til «La La Land»

Sikter mot stjernene

Musikalen La La Land tegner et glansbilde av filmbyen Los Angeles, der himmelen alltid er en pastellfarget solnedgang, alle har fargerike kjoler og køen på motorveien blir omgjort til et dansenummer. Og filmen er en hyllest til drømmen.

Mia (Emma Stone) jobber på kaffebar, men drømmer om å bli skuespiller. Hun møter Sebastian (Ryan Gosling), jazzpianisten som drømmer om å starte sin egen klubb, men som i stedet spiller teit taffelmusikk på en restaurant. De forelsker seg, men rives fra hverandre fordi de jager drømmen. Den handler naturligvis om å bli stjerne.

Unike talent

Vi verken får eller trenger videre forklaring for å skjønne motivasjonen. Drømmen om å bli noe stort innen de såkalt kreative yrkene er rotfesta i vår kultur. Vi dyrker den i beste sendetid, gjennom programmer som Norske talenter, Idol, The Voice og Stjernekamp. Der deler unge, håpefulle sin lengsel med titusenvis av andre – om rampelys, oppmerksomhet og anerkjennelse for sitt unike talent.

Hvem har vel ikke sett for seg hvordan livet kunne blitt dersom en klarte å slå igjennom som skuespiller, musiker eller forfatter? Ambisjonene får en ekstra dytt når nabojenta blir rikskjendis som blogger og når en artig eller meningssterk profil i et sosialt medium er det som skal til for å sette dagsorden i mediene. Å skulle følge drømmen er nærmest en selvfølge for generasjonen som er flaska opp med mantraet: Du kan bli hva du vil, bare du jobber hardt nok.

LES OGSÅ: Kjære konfirmant, du kommer til å velge feil. Og det er helt greit. 

Tåpelige drømmer

I en av nøkkelscenene i La La Land framfører Mia sangen «Fools that dream», en fortelling om tanta hennes, som hoppa i den iskalde Seinen i Paris uten sko. «Here's to the ones who dream, foolish as they may seem», synger Emma Stone, og budskapet er at drømmer kan virke tåpelige, men at det er nødvendig med litt galskap for å ta oss videre.
Filmen er med andre ord ikke helt på linje med nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre, som i et innlegg i Dagsavisen i høst oppfordret unge til ikke å følge drømmen. Han mener det «er på grensa til djupt umoralsk å be folk om følge drømmene sine. Vi drømmer altfor likt, og altfor egoistisk.»

Men kan det være at vi heller trenger nye drømmer?

LES OGSÅ: Moonlight er filmpoesi på sitt aller ­fineste

Ville ideer

Olav H. Hauges dikt «Det er den draumen» ble i høst kåra til Norges beste dikt, kanskje fordi vi alle går rundt og håper på at «at noko vedunderleg skal skje». Det må være lov å drømme. Kanskje er det til og med nødvendig. Vi trenger å tenke store tanker og teste ut ville ideer.

Men drømmene våre må være mangfoldige. Vi trenger folk som drømmer om andre ting enn stjernestatus. Kanskje bør det heller være å bli en dyktig lærer, en god mor eller far, en varm sykepleier, en trofast venn eller en effektiv renholder. Du kan være viktig for andre liv uten å havne i historiebøkene. Og drømmen din må ikke definere hvem du er. Den er noe du kan strekke deg etter, selv om du ikke alltid når helt opp.

Samtidig trenger vi dem som drømmer skikkelig stort: Om fred i verden, å finne kur mot dødelige sykdommer, redde miljøet og utrydde fattigdom.

LES OGSÅ: – Tjener penger på å knuse barns drømmer

Drømmefabrikk

Heldigvis viser årets Oscar-utdeling at også andre drømmer enn berømmelse fortjener en plass i rampelyset. Moonlight er fortellingen om en ung, afroamerikansk gutt som vokser opp i et fattig strøk av Miami og finner ut at han er homofil. Hva han drømmer om, blir aldri formulert direkte i filmen, men det er nok ikke å slå igjennom som musiker.

– Selv i drømmene mine kunne ikke dette vært sant, sa Moonlight-regissør Barry Jenkins da han tok imot prisen for beste film, etter at folkene bak La La Land noe slukøret måtte forlate scenen.

– Men blås i drømmene. Dem er jeg ferdig med. For dette er sant.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kommentar