Lars Gule

81    3810

Behov for mer jødedom i skolen

I forrige uke ble det kjent at undervisningen om jødedommen er i ferd med å bli kraftig svekket i norsk skole, blant annet fordi det ikke er obligatorisk i (K)RLE-faget. Dette er feil vei å gå, ikke minst i lys av regjeringens handlingsplan mot antisemittisme. Vi trenger mer kunnskap, ikke mindre.

Publisert for 8 dager siden / 3333 visninger.

Det er svært uheldig når kunnskapene om ulike religiøse og sekulære livssyn svekkes. I en verden hvor religion fortsatt er viktig - og brukes til å legitimere både positive og negative verdier og praksiser - er det nødvendig med solide kunnskaper om ulike religioner.

Se Religionsfag uten jødedom

Nei, vi trenger ikke glansbilder og stereotypier. Vi skal ikke bare ha en smørbrødliste over de fine og flotte tingene i jødedom, kristendom og islam, og om hinduisme og buddhisme med flere. Vi trenger nettopp solid kunnskap. Det er nyansert kunnskap.

For kunnskap om jødedommen er ikke det positive speilbildet av nazistenes og antisemittenes negative stereotypier. Det handler om helheten - om jødedommen som et avgjørende element i vår kultur, grunnlaget for kristendommen, monoteismens gjennombrudd, universelle verdier osv., men også om eksklusivisme, kvinneundertrykkelse, brutale straffebestemmelser, imperialistiske holdninger - så vel som ydmykhet og humanisme. 

Enda viktigere er at det er stort behov for kunnskaper for å bekjempe fordommer. Og antisemittiske holdninger florerer fortsatt. Det ønsker regjeringen å gjøre noe med. Derfor har de utarbeidet en god handlingsplan mot antisemittisme. I den vektlegges også undervisning. Da blir det et merkelig paradoks at undervisning om jødedom svekkes i skolen.

Men skolen skal romme så mye. I dette notorisk overflødige faget KRLE er det ikke plass til alt. Nei, kunnskap om religioner og andre livssyn hører hjemme i neste alle alle fag - i historie, samfunnsfag og språkfagene. Da slipper vi også den apologetiske innforlivede framstillingen, glansbildet som angivelig skal gjøre elevene trygge på egen tro. Akkurat det får være foreldrenes og menighetenes oppgave. 

Skolen skal gi god undervisning. Det betyr faktabasert kunnskap som er nyansert - som viser religionenes både positive og negative sider og roller gjennom historien. 

Jødedommen er ikke bare en hyggelig og fin religion for snille og sympatiske jøder. Jødedommen inneholder mye, på godt og vondt. Men jødedommen er i alle fall ikke det håpløse trossystem og maktmonster som antisemitter forholder seg til. For å skjønne det, må vi ha mer kunnskap om jødedommen, ikke mindre, i dagens skole. 

Her bør kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen sende noen signaler til både utdanningsdirektorat, skoleplanutviklere og lærebokforfattere. 

Lars Gule

8 liker  
Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #11

Gunnar Haaland

21 innlegg  127 kommentarer

Misforstått om jødedommen – uforståelig om KRLE

Publisert 3 dager siden

Jeg har først i dag fått anledning til å kommentere Gules innlegg. Siden hans innlegg nå har forsvunnet fra forsiden, har jeg publisert min respons som et nytt innlegg.

Svar
Kommentar #12

Petter Kvinlaug

188 innlegg  4910 kommentarer

Jeg ser det på en annen måte

Publisert 2 dager siden
Lars Gule. Gå til den siterte teksten.
Jødedommen er ikke bare en hyggelig og fin religion for snille og sympatiske jøder. Jødedommen inneholder mye, på godt og vondt. Men jødedommen er i alle fall ikke det håpløse trossystem og maktmonster som antisemitter forholder seg til. For å skjønne det, må vi ha mer kunnskap om jødedommen, ikke mindre, i dagens skole. 

Da jeg gikk på skolen, lærte alle i klassen det samme, akkurat som i dag, selvfølgelig. Noen var flinke i norsk, andre i matematikk og andre i sløyd, bare for å ta noen eksempler.

Da vi kom til religion, var det noen som var flike til å vite hva de forskjellige religionene inneholdt, men hva de trodde på, kom fra hjemmet.

Hvis du kommer fra et hjem, eller et miljø, som hater jøder, betyr det null og nix hva du lærer i skolen. Problemet ligger på et annet plan.

Hvis du kommer fra et miljø, som lærer deg at jøder er aper og svin, så vil du tro på det. Også hvis du kommer fra et miljø/hjem, hvor de tror at palestinere har rett på sitt eget land, vil du tro på det. Det er miljøene vi må ta tak i, ellers kommer du ingen vei.

På skolen kan vi lære praktiske og teoretiske fag, men hva du tror på, og hvilke holdninger du har, kommer fra hjemmet og hvilket miljø du ferdes i.

På skolen må vi også læres opp i norsk kultur. At elevene lærer flere detaljer om jødedom, islam eller hinduisme, er bortkastet tid.

1 liker  
Svar
Kommentar #13

Petter Kvinlaug

188 innlegg  4910 kommentarer

En ting til....

Publisert 2 dager siden

En mattelærer sier at 2+2=4. Det er alle enige om.

Da jeg hadde religion på gymnaset, hadde vi en lærer som snakket om det gode i mennesket og "Nei til atomvåpen" hele tiden. Ingen er nøytrale. Hvis du underviser i religion, eller andre fag, men spesielt religion, vil det alltid skinne igjennom hva du mener.

Jeg snakket med en kamerat, som var litt oppgitt over dette. Han sa, for gøy:"Etter all denne undevisningen i religion, heller jeg mot nudismen og den store guden Nuddah!"

1 liker  
Svar
Kommentar #14

Lars Gule

81 innlegg  3810 kommentarer

Merkverdigheter og nye kommentarer

Publisert 2 dager siden
Gunnar Haaland. Gå til den siterte teksten.
Jeg har først i dag fått anledning til å kommentere Gules innlegg. Siden hans innlegg nå har forsvunnet fra forsiden, har jeg publisert min respons som et nytt innlegg.

Kvinlaugs merkelig sjåvinistiske - for ikke å si innsnødde - holdning er det neppe noe poeng å bruke tid på å kommentere.

Haalands interessante synspunkter har jeg besvart under hans nye innlegg.

Lars Gule

Svar
Kommentar #15

Petter Kvinlaug

188 innlegg  4910 kommentarer

Vel...

Publisert 2 dager siden
Lars Gule. Gå til den siterte teksten.
Kvinlaugs merkelig sjåvinistiske - for ikke å si innsnødde - holdning er det neppe noe poeng å bruke tid på å kommentere.

For tiden er jeg ikke innesnødd, Jeg befinner meg i Afrika!

Er du ikke enig i at hjemmet og miljøet du befinner deg i, har mer å si for din tro enn skolen?

Hvor mye du lærer om religion på skolen har veldig lite å si for dine holdninger.

1 liker  
Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Are Karlsen kommenterte på
Den nye sionismen
4 minutter siden / 42 visninger
Bernt Christian Helén kommenterte på
Kreasjonisme er vitenskapelig
9 minutter siden / 6373 visninger
Bernt Christian Helén kommenterte på
Kreasjonisme er vitenskapelig
11 minutter siden / 6373 visninger
Bernt Christian Helén kommenterte på
Kreasjonisme er vitenskapelig
14 minutter siden / 6373 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Hva med hjertelaget?
24 minutter siden / 592 visninger
Marianne Solli kommenterte på
Til mann og kvinne skapte han dem?
rundt 1 time siden / 2358 visninger
Are Karlsen kommenterte på
Etter 40 år med Oase
rundt 1 time siden / 1299 visninger
Svein Ausland kommenterte på
Kreasjonisme er vitenskapelig
rundt 1 time siden / 6373 visninger
Rudi Wara kommenterte på
Til mann og kvinne skapte han dem?
rundt 1 time siden / 2358 visninger
Randi TunIi kommenterte på
Hva med hjertelaget?
rundt 1 time siden / 592 visninger
Kjell G. Kristensen kommenterte på
Er kirkelig likekjønnet vigsel et frelsesspørsmål?
rundt 1 time siden / 1160 visninger
Runar Foss Sjåstad kommenterte på
Hva med hjertelaget?
rundt 1 time siden / 592 visninger
Les flere