Da Oljefondet ble opprettet, var det lite politisk diskusjon om fondets innretning – siden ingen forventet at det skulle bli så stort. Nå som fondet er verdens største statlige investeringsfond, er situasjonen en helt annen.
Statens Pensjonsfond Utland er et universelt fond. Det betyr at Oljefondet påvirker det markedet fondet selv investerer i. Enkelt sagt betyr det at dersom Oljefondet investerer i fossil energi, bidrar det til å styrke markedet for fossil energi globalt.
Sikre velferd
Oljefondets hovedoppgave er å sikre fremtidens norske velferd. Det er det bred enighet om, noe også vi støtter fullt ut. Men etter hvert har det også blitt en felles oppfatning at dette ikke skal skje på bekostning av mennesker, land og lokalsamfunn utenfor Norges grenser.
Flere ganger opp gjennom historien har vi sett eksempler på at forvaltningen av Oljefondet er blitt endret, for eksempel ved at vi fikk de etiske retningslinjene for fondet og at Etikkrådet ble opprettet. Hver gang slike forvaltningsmessige endringer har vært på trappene, har det kommet sterke protester og påstander om at det vil gå på bekostning av fondets avkastning, uten at disse spådommene har gått i oppfyllelse.
I fondets interesse
For et så stort fond som Oljefondet er det opplagt at avkastningen er nært knyttet sammen med verdensmarkedet, fordi fondet er investert i så mange forskjellige deler av verdensøkonomien. Det er derfor i Oljefondets rent finansielle interesse å bidra til mest mulig bærekraftig utvikling globalt.
Da blir spørsmålet: Hva er bærekraftig utvikling, og hvordan bidra til det? Kort sagt mener vi det handler om å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge for fremtidige generasjoners mulighet til å dekke sine behov. Her snakker vi om kampen mot fattigdom, mot klimaendringer, mot økonomisk ulikhet, mot menneskerettighetsbrudd og for demokrati.
Anbefalinger
Tankesmien Agenda har tre anbefalinger til en mer bærekraftig forvaltning av Oljefondet:
1. En omlegging av fondets referanseindeks til en mer framtidsrettet og bærekraftig profil. En slik indeks, utviklet av Finansdepartementet med råd og innspill fra internasjonale aktører, kunne for eksempel se framover mot mindre fossil og mer bærekraftig utnyttelse av naturressurser. Med andre ord: Oljefondet kan investere i det markedet som kommer i stedet for det markedet som er.
En slik endring bør gjøres uten at det går på bekostning av fondets evne til å generere den ønskelige avkastningen innenfor moderate risikorammer, og det bør forutsettes at det bør skjer gradvis. En annen grunnleggende forutsetning for en slik indeks er at man finner gode verktøy for å måle bærekraftsprofilen til ulike selskap.
2. Oljefondet burde nokså omgående utvide sitt investeringsunivers. For det første vil det føre til bedre risikodiversifisering enn i dag. Investeringer i unotert infrastruktur vil også kunne åpne for flere investeringer i framvoksende markeder og fattige land, noe som igjen kan bidra til å spre risiko.
3. Det bør settes en øvre grense for hvor store deler av Oljefondet som kan investeres i eiendom. Vi mener denne grensen ikke burde legges mye høyere enn dagens nivå, på rundt fem prosent av fondets totale verdier. Investeringer i eiendom fortrenger investeringer i andre aktiva, noe som reduserer mulighetene for at Oljefondet kan bidra til mer bærekraftige investeringer.
Ikke eksperiment. Flere lignende fond har allerede gjort det vi anbefaler. Nederlandske ABP og USAs største pensjonsfond CaliPERS er gode eksempler. Det er med andre ord ikke noe eksperimentelt vi anbefaler Oljefondet å gjøre. Dersom Oljefondet også i fremtiden skal gi nordmenn en økonomisk forsikring for fremtiden, er det ingen andre muligheter enn å utvide investeringsuniverset nå.
FØRST PUBLISERT I VÅRT LAND 15.02.2017