Kommentar

Svart på hvitt

Snart har ikke den amerikanske filmbransjen lenger noe valg. Vil de tjene penger, må de satse på mangfold.

I 2007 sa sjefen for filmstudioet Warner Bros at han ville slutte å lage filmer med kvinner i hovedrollen. Argumentet var at filmene The Brave One, The Invasion og The Reaping, som hadde henholdsvis Jodie­ Foster, Nicole Kidman og Hillary Swank i hovedrollene­, alle hadde floppet publikumsmessig. Kvinnelige hoved-
figurer var dårlig butikk, mente studiosjefen­.

Han tok heldigvis feil. Det finnes­ nok av filmer med kvinnelige hovedpersoner­ som tjener bøtte-
vis av penger. Økonomimagasinet Forbes trekker fram Star Wars-filmen Rogue One, Disneys Vaiana, Bridget Jones Baby og science fiction-fortellingen Arrival som noen eksempler fra i fjor.

Trekker publikum

Den mest populære filmen på amerikanske kinoer akkurat nå, er Hidden Figures. Ikke nok med at filmen handler om tre kvinner – de er i tillegg svarte. Filmen forteller den til nå ukjente historien om tre afro-amerikanske kvinner (spilt av Taraji P. Henson, Octavia Spencer og Janelle Monáe) som var hjernene bak en av historiens største bragder: Oppskytingen av romfartøyet som fikk astronaut John Glenn til å bli første amerikaner i bane rundt jorda.

I besøkstall har filmen danka ut både Oscar-favoritten La La Land og Ben Afflecks nyeste film, Live By Night. Og det til tross for at den amerikanske filmbransjen tradisjonelt er skeptiske til filmer med kvinner i hoved
rollen. For ikke å snakke om etniske­ minoriteter.

Ikke bare hvitt. Det er fortsatt hvite, middelaldrende menn som styrer i Hollywood. Da forskere­ ved universitetet i Sør-California analyserte de 800 mest populære­ filmene i USA fra 2007 til 2015, hadde kun 49 svart regissør­. Tre av disse var kvinner. Totalt var det bare 29 kvinnelige regissører.

Kun en fjerdedel av skuespillerne i de hundre mest populære filmene i USA i 2015, kom fra en etnisk minoritet. Bare 14 filmer hadde en minoritet i hovedrollen, og kun tre av dem var kvinner.

I endring

Etter åtte år med en svart president, er det på tide at det flerkulturelle, amerikanske samfunnet gjenspeiles i en av verdens mektigste underholdningsindustrier. Og heldigvis – andelen minoriteter på film stiger­, selv om det går sakte. I år ser det blant annet ut til at Oscar-utdelingen kan bli mindre blendahvit enn den var i fjor.

Da var det nemlig kun hvite skuespillere som hadde mulighet til å vinne den amerikanske filmbransjens gjeveste pris. Flere afro-amerikanske skuespillere valgte derfor å boikotte utdelingen i protest mot at ingen svarte var nominert. Tirsdag kommer årets nominasjoner, og hvis vi skal bruke Golde Globe-utdelingen som et frampek, kan det bli annerledes enn i fjor.

Golden Globe kåret Moonlight til årets beste film. Det er en oppvekstskildring om en homofil, afroamerikansk mann. I tillegg vant Viola Davis beste kvinnelige birolle for sin innsats i Fences, mens Atlanta, som handler om rapmiljøet i sørstatsbyen, ble kåret til beste TV-serie. Hidden Figures er naturligvis også en Oscar-kandidat, sammen med blant annet dokumentaren O.J. Simpson, Made in America.

Etter fjorårets kritikk bestemte Oscar-akademiet seg for å gjøre­ noe for å jevne ut forskjellene. Det er medlemmene av akademiet­ som stemmer fram vinnerne­, og akademiet tok inn nærmere 700 nye medlemmer, der nesten halvparten var kvinner og to av fem hadde en annen hudfarge enn hvit. Det gjør at de nå består av 27 prosent kvinner og 11 prosent ikke-hvite. Det høres­ kanskje ikke så mye ut, men de nye medlemmene gjorde at andelen gikk opp henholdsvis to og tre prosentpoeng. Det er altså ikke så mye som skal til for å gjøre en merkbar endring.

Mangfold selger

Hvert år utarbeider det amerikanske universitetet UCLA en rapport om hvordan minoritetene er representert i den amerikanske filmbransjen. I rapporten for 2015 kommer det blant annet fram at det er mer økonomisk lønnsomt å ha en mangfoldig rollebesetning i filmene enn ikke å ha det. Tendensen er global og den øker.

Snart vil det ikke være økonomisk bærekraftig at middel-
aldrende, hvite menn får bestemme­ hva slags historier som skal fortelles, sier forskerne i rapporten. For publikum foretrekker et innhold som speiler ulikhetene i samfunnet. Mangfold selger, for å si det enkelt.

Dessuten viser rapporten at svarte regissører oftere henter­ inn svarte skuespillere. Med andre­ ord er det lurt å satse på mer mangfold bak kamera dersom du også vil ha mer mangfold foran.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kommentar